Mint a költöző madarak.. visszatelepültek Kecskeméti Fészkükbe a Gripenek

dsc_9341m.jpgDecember 17-én fél éves távollét után ismét hazai bázisukra tértek vissza a Magyar Honvédség 59/1 Puma harcászati Repülőszázad JAS-39 Gripen harci repülőgépei.

A hosszú távollét oka, hogy a NATO Beruházási Program és a Modern Városok program keretében a repülőbázison komoly modernizáció és felújítások zajlottak és jelenleg is zajlanak.

A kecskeméti repülőtér építése 1935-ben kezdődött, Rákossy György a Légügyi Hivatal akkori vezetőjének javaslata alapján. 1937-ben a repülőteret, 1940-ben három repülőgéphangárt is átadtak a Magyar Királyi Légierő részére. 1944-től a repülőtér fontos szerepet töltött be elsősorban a német csapatok számára, légi szállítótámaszpontként. A kecskeméti repülőtér a második világháború során súlyos károkat szenvedett újjáépítése 1948-ig zajlott, de rá két évre már megkezdték a németek által 1500 méter hosszúra épített guruló és felszállópálya hosszabbítását és a gurulóutak bővítését. 1952-re a munkálatok végeztével, a 25. vadászrepülő parancsnokság és a 24. vadászrepülő ezred települt Kecskemétre, de rövid idő múltán Taszárra vezényelték át Őket. 1953-ban a Kunmadarasi 62. vadászrepülő ezred két százada került Kecskemétre.

Minden kiépített kifutópályás (betonozott, aszfaltozott) polgári és katonai repülőtéren a fel és leszállópályák, gurulóutak kopásból, erózióból, dilatációból stb. adódva több-kevesebb időintervallum után felújításra szorulnak.

Kecskeméten fel és leszállópálya felújítása a jetkorszakban először 1965-ben volt szükséges, ekkor az itt állomásozó ezred átmenetileg más magyarországi repülőterekre települt át. A karbantartások később is folytatódtak, így 1975-ben, 81-ben és 1983-ban is javították a fel és leszállópályát és gurulóutakat. A viszonylag durva betonkockákból épített kifutópálya, a nagyobb futómű átmérőjű szovjet/orosz repülőgépek üzemeltetéséhez készültek, így a kisebb futómű átmérővel rendelkező JAS-39 harcászati repülőgépek beszerzése után kiderült, hogy a futóművek rugós tagjainak a tervezethez képest nagyobb erőhatásokat kell elszenvednie, valamint a beton felülete „ette” az orosz kerekeknél puhábbra készített JAS-39 abroncsokat.  A 2015. június 13-án Kádár Sándor őrnagy által vezette 30-as oldalszámú JAS-39 Gripen orrfutó hibájának egyik lehetséges okozója, a durva kecskeméti betonra is visszavezethető volt.

dsc_9166m_1.jpg

  • A 30-as oldalszámú együlésesből katapultált Kádár Sándor őrnagy. A repülőgép megrongálódott, de újjáépítették svéd és magyar szakemberek.

A fel és leszállópálya új borítással történő ellátása mellett, a gurulóutak és a repülőgép állóhelyek bővítése is időszerű volt. Az Egyesült Államok, amely 2017-től több mint 200 Millió dollár értékben fejlesztett különböző kelet-európai légibázisokat, 55,4 Millió dolláros projekttel támogatja a Kecskeméti repülőbázis bővítést. Ezt az összeget a repülőtér üzemanyag-tárolási kapacitásának bővítésére, és a repülőtér fejlesztésére, gurulóutak és állóhelyek építésére fordítható lett volna. A repülőbázisok bővítésének támogatása nem ajándék, külső fenyegetés esetén a korszerűsített repülőterekre akár F-22 Raptor, vagy F-35 Lightning II harcászati repülőgépeket is áttelepíthetnének.

Az Egyesült Államok azonban a beruházás elnapolásáról döntött a közelmúltban, a mexikói határvédelmi költségekre hivatkozva. A Kecskeméti Repülőbázis fel és leszállópályáján azonban megépítették a tervezett új állóhelyekhez csatlakozó gurulóutak rákötéseit, csonkjait. A jelenlegi repülőgép állóhelyek is jelentősen bővülnek. A 44-es út felé eső területen, az első zónában hatalmas állóhely komplexum építése zajlik, amelynek méretei alapján akár C-5M Galaxy illetve C-17 Globemaster III repülőgépek is kiszolgálása is történhet. Erre a NATO egységek áttelepülésénél kívül akár a tervezett „rámpás” repülőgépek kiszolgálása miatt is szükség lehet.

A Kecskeméti Repülőtér modernizálásának első üteme során érthető okokból a 2019. májustól a fel és leszállópálya alkalmatlan volt merevszárnyú repülőgépek üzemeltetésére. Helikopterek továbbra is használhatták Kecskemétet.

dsc_8888m.jpg

  • A 110-es oldalszámú AN-26 szállító-repülőgépnek nincs nagy esélye egy oroszországi nagyjavításra

A JAS-39C/D harcászati repülőgépek ezért tervezetten Pápa Bázis-repülőtérre, az AN-26, A319 és Falcon7x szállító repülőgépek pedig a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre települtek.

dsc_8896m.jpg

  • Nem csak a Gripeneket, hanem az egyik Airbus A319-est is várták. A másik éppen karbantartáson, javításon van Budapesten a Liszt Ferenc Repülőtéren

Pápára került az áttelepülés után, a Fegyver Légi Készenléti Szolgálat, (KESZI) amely a NATINADS (a NATO légvédelmi készültségének) részeként Magyarország és Szlovénia légirendészeti feladatait ellátja. A kiképzőrepülések szintén Pápáról zajlottak. Ugyanakkor a Baltikumi Légtérrendészeti Misszió (BAP) keretében másodszor a magyar katonai repülés történetben 4-5 harci repülőgépünk kitelepült Litvániába missziós feladatuk ellátására. A BAP végeztével szeptember 30-án a repülőgépek, hajózó és kiszolgáló személyzetük, technikai berendezések visszatértek Pápára. Itt folytatódott napi szolgálat és kiképzés. Pápán az összes harcászati repülőgépünk számára Kecskeméttől eltérően nem volt lefedés, hangár, ez csapadékos, téli időjárási viszonyok esetén probléma a Gripeneknél (és bármi más 4. generációs harcászati repülőgép esetében is). Kecskeméten a MiG-29 üzemeltetése és tárolása is szabadban történt, és amikor átmenetileg a Griffek számára épített lefedésekbe kerültek, ugrásszerűen csökkent az elektronikai meghibásodások száma.. A csapadékos időjárás és tél beálltával - bár kis késéssel - de a Svédországból rendelt DAM mobilhangárok első darabja is letelepítésre került. Kecskeméten azonban az építők erőfeszítéseinek köszönhetően a repülőtér alkalmassá vált a repülőgépek ismételt üzemeltetésére. A munkálatok során meghosszabbították és megújult a futópálya, beüzemelték a fénytechnikai eszközöket, új helyre költözött a közel-körzeti rádiólokátor.A gurulóutak egy része használható, bár az első zóna építése még nem fejeződött be. Beüzemelték a fénytechnikai berendezéseket és egyéb navigációs és radartechnikai berendezéseket. Működik az irányítótorony.

dsc_8880m.jpg

  • Bizony még némi orosz technika is van a bázison.. Ami működik és bevált nem kell azonnal lecserélni.

Az építkezés nem áll le, a rádiónavigációs eszközök további cseréje, elhelyezésének változtatása valamint az infrastruktúra fejlesztése folytatódik. A repülőtér a jövőben a tervezett vegyes, tehát polgári üzemeltetésre is alkalmassá válik. Az amerikai program (ERI/EDI) is a közeljövőben megvalósul, amennyiben az Egyesült Államok arra biztosítja a tervezett forrásokat. Ennek keretében a felszállópályával párhuzamos gurulóút épül (amely egyébként szükség esetén felszállópályaként is használható lesz).

dsc_8885m.jpg

  • Tábornoki inspekció.. Kilián Nándor és Ugrik Csaba dandártábornokok és a harci repülőgépeket váró műszaki csapat tagjai..

A szállító repülőgépek is visszarepülnek Kecskemétre, bár valószínűleg nem saját zónájukból lesz üzemeltetésük. Az első zónához is készül egy új gurulóút és egy korszerű jégtelenítő telep is.

dsc_8947m.jpg

  • Egy gyönyörű kiválás és leborítás az alakzatból

 

dsc_9052m.jpg

  • A 43-es kétüléses Delta is landolt a felújított pályán Kecskeméten. Nekem így "tökig" póttartályban tetszik..

dsc_8763m.jpg

  • A 31-es oldalszámú Gripen landol a felújított pályán. Mögötte kivont MiG-ek..

dsc_9099m.jpg

  • Egy hármas raj érkezik a beton fölé és megkezdik az alakzatból kiválást

dsc_8918m.jpg

  • A 40-es a díszfestett (matricázott) Gripenünk. A Tigris közösség egyik tagsági feltétele a festett repülőgép. A szárnyvégeken AIM-9 Sidewinder hőkövető rakéta a békeidős fegyveres készenléti szolgálat elrettentő eszköze.. Persze a BK-27 gépágyúban is van skuló...

dsc_8927m_1.jpg

  • Egy nagy magasságon átrepülő Airbus A380-as az Emirates színeiben..

dsc_9122m_1.jpg

  • A 43-es a zónába taxizik, mögötte a 44-es Delta, amelyet a 42-es elvesztése után kaptunk..

dsc_8998m.jpg

  • A 36-os Gripen Sidewinder rakétával, Litening célmegjelelölő konténerrel és diszfestett üzemanyag póttartállyal.

dsc_9318m.jpg

  • A 44-es kétüléses első futóművének ellenőrzése.

A Kecskemétre visszatérő a Gripeneket december 17-én Kilián Nándor dandártábornok, a Magyar Honvédség Parancsnokság Légierő Haderőnem Szemlélője és Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka fogadta.

dsc_9297m.jpg

  • Gripen pilóták egymás között..

dsc_9331m.jpg

  • Egy csoportkép, hajózókkal, Ugrik Csaba bázisparancsnokkal, és Kilián Nándorral a Légierő Szemlélőjével. (a két tábornok is régebben repülte a JAS-39-est)

dsc_9346m_1.jpg

  • Egy másik csoportkép.

dsc_9362m.jpg

  • És egy harmadik.. A repülőgép-vezetők mögött a repült típus, a JAS-39 Gripen. Isten hozott titeket otthon.

A személyi állomány örömmel tért vissza haza bázisára, hiszen családjuk nem követhette Őket Pápára, így a Karácsonyi Ünnepeket és az Újesztendőt is otthoni bázison, és még a készültségben lévő állomány számára is szeretteikhez közel tölthetik.