Szomszédolás - Szlovák Nemzetközi Repülőfesztivál, Szliács 2019

 

dsc_1265m_1.jpg

  • Szlovák MiG-29UBSz. Valószínűleg egyetlen hadrafogható példány a díszfestésű 1303 oldalszámú repülőgép

A Szlovák Nemzetközi Repülőfesztivált ebben az évben augusztus 3-4-én rendezték meg Szliácson. A második világháború során vált a csehszlovák repülés ikonikus helyévé az 1936-ban létesített füves pályájú katonai repülőtér. 1944. szeptemberében szállt le a Szovjetunióban létesített 1. Csehszlovák hadtesthez tartozó körülbelül másfél század erejű vadászrepülő alakulat Frantisek Fajtl ezredes parancsnoksága alatt La-5FN vadászrepülőgépekkel, a frontvonal mögötti repülőtérre, hogy támogassa a Szlovák Nemzeti Felkelést. A felkelést másfél hónap alatt a helyi és a Magyarországról átdobott német alakulatok leverték és a repülőegység maradéka visszarepült a szovjet frontvonal mögé. Fajtl remek könyvet írt a csehszlovák repülőkről ezt magyar nyelven Oroszlán az égen címen is lehet olvasni.

A Szliácsi repülőtér a háború után elsősorban katonai bázis volt, és Szlovákia önállóvá válása után az északi szomszédunk egyetlen szuperszonikus harci repülőgépekkel felállított repülőezred állomásozik itt. Jelenlegi nevén Otto Smik Repülőbázison jelenleg egy század (1.Letka) MiG-29Asz és UBSz repülőgépekkel, a 2. század (2.Letka) L-39CM modernizált Albatrosz kiképző és könnyű támogató repülőgépekkel repül.

dsc_1323m.jpg

  • .. és a levegőben, A nyítókép egyetlen harci repülőgép típusa volt

Szlovák Légierő a hazánk repülőcsapataihoz hasonlóan a modernizáció és a típusváltás időszakában van. A szovjet érában tervezett és Oroszország által korszerűsített MiG-ek utódtípusa a tavalyi kormánydöntés után, nagy meglepetésre nem a JAS-39 Gripen lett (amivel pedig közös cseh – szlovák - magyar Gripenes közösség alakulhatott volna, talán mindenki megelégedésére) hanem az Egyesült Államoktól szereznek be F-16V vadászbombázókat. A kontraktus ára nagyon magas, gyakorlatilag többe kerül, mint a svéd harci gép beszerzése, de kimutatták, hogy üzemeltetési költsége a teljes életútjára a repülőgépnek olcsóbb, mint a Griffé. Persze a 15.000 órás időtartam, amit a Lockheed-Martin garantál a sárkányszerkezetre, a szlovák légierő pilótánként 100 óra/év repülési idejével akkor jár le, amikor más országokban már X-Wingekkel repülnek.. No de ők tudják.

dsc_1648m.jpg

  • Egy másik 29UBSz a statikus bemutatókat gazdagította

A helikopterek beszerzésében viszont előbbre járnak hiszen már néhány UH-60M Blackhawk helikopter már szolgálatba állt, (Ezek eredeti amerikai példányok és nem az S70i-ként gyártandó Polák helikopterek). Néhány Mi-17-es is marad elsősorban VIP és SAR feladatokra, viszont dedikált harci helikopterekkel már nem rendelkeznek a Mi-24-eseket kivonták.

dsc_1486m.jpg

  • Szlovák Black Hawk taktika demó,,

dsc_1485m_1.jpg

  • nem csak hazánkban adták el az amerikaiak POLARIS MRZR-4 homokfutóikat.. (pardon könnyű taktikai járműveket).

Szlovákiának is van A319-es és Fokker 100 típusú VIP utasszállító illetve csapatszállító repülőgépe. Ezeket díszfestéssel látták el, nem légifölény szürkék mint a mieink. Ők már dedikált katonai teherszállítókat is beszereztek, az olasz ALENIA C-27J Spartan taktikai szállító repülőgépekből kettőt repülnek Kuchina (Konyha) repülőbázisról, amely néhány km-re Pozsonytól északra fekszik.

dsc_1703m.jpg

  •  A szlovákok A319-ese. Kicsit tarkább festésű mint a mi egérszürke gépeink

 

Gyakorló repülőgépeik cseh Aero-Vodochody gyártmányú L-39ZA-k amelyeket néhány éve modernizáltak és CM típusjelzést kaptak. A típusváltás ebben a kategóriában is várható.

dsc_1729m_1.jpg

  • L-39CM Albatrosz. A modernizálás során még képernyő is került bele. Lokátora mondjuk nincs..


A Nemzetközi Repülőfesztiválra az olaszok megérezve az üzlet illatát a Frecce Tricolori bemutatócsapatuk mellett, amelynek támogató repülőgépe egy olasz C-27J volt,  átrepülték két sugárhajtású gyakorló-és könnyű támadó repülőgépüket a drágább M-346 Master-t és az olcsóbb, M-345-öt, amely gyakorlatilag a 70-es években megbukott M-211 átműszerezett változata. Ez lesz a váltótípusa a Frecce MB-339PAN gépeinek is. Sajnos az M345, bár leszállását az szlovákok honlapján látni lehetett, de sem statikus, sem dinamikus bemutatón nem szerepelt.

dsc_1613m.jpg

  • Az M-246 Master az Olasz Légierőtől, az M-245 viszont nyilvánosságtól elzártan volt csak a rendezvényen

 

dsc_2412m.jpg

  • Az olasz légierő full-os C-27J Spartan szállító repülőgépe. Náluk működőképessek a besugárzásjelzők és van légi utántöltési lehetőség is.


Sugárhajtású gyakorló repülőgépet vinni Szlovákiába olyan, mint Franciaországba bort. A Vodochody sajtótájékoztatott is tartott szombaton délben, amelyben bemutatták a L-39NG-t és a CW-t is (utóbbi a régi L-39 átépítése új elektronikával és kompozit szárnyakkal és amerikai hajtóművel. Viszont a repülőgépet statikusan sem mutatták be. A britek viszont átrepültek a Fekete Kalóz század Hawk-jával. Statikusan két modernizált szlovák Albatroszt is meg lehetett tekinteni.

dsc_1625m.jpg

  • A Belga Légierő (védelmi erők légi komponense) F-16MLU vadászbombázója, Előtte két brit pilóta beszélget.

A Hazaiak büszkék a UH-60M-re is, amelyből kettő is repült több alkalommal is, és egyet pedig hangárba ellenőrzött körülmények között meg lehetett tekinteni. (részletfotózni tilos). Az Eperjesi forgószárnyasok alakulata, viszont már megjelent vadiúj felvarrókkal és pólókkal, amelyen a már Fekete Sólyom van.

dsc_1635m_1.jpg

  • Cseh Mi-171. Időjárásjelző radar, kiegészítő páncélzat.. Csoda, hogy nem sietnek a típusváltással?


Statikus soron egy cseh Mi-171-es is helyet kapott, egész nap felnőttek és gyerekek ostromolták. Mellette a mi egyik felújított MIHU-nk volt látható, a csatahelikopterünket kevesebben látogatták, köszönhetően annak is, hogy nem lehetett beülni, és magyar hajózó, vagy műszaki órákig a környékén sem volt.

dsc_1634m.jpg

  • A 331-es oldalszámú modernizált Mi-24P harci helikopterünk. Sajnos eléggé árválkodott, mert mellé nem volt rakva promóció

A statikus soron a helikopteres fronton meg lehetett találni az Amerikai Hadsereg két AH-64D Apache harci helikopterét, a Horvátok két OH-58D Kiowa felderítő könnyű csapásmérő madarát, és a sógorok UH-60 Blackhawkját. Az olaszok A-139M helikopterének néhány éve, még komoly esélye volt, hogy a MINYO-k váltótípusa lesz. Aztán egy vesztegetési botrányhírek és prioritás változások után lekerült a napirendről, akárcsak a C-27J

dsc_1609m_2.jpg

  • A horvátok OH-58D Kiowa helikopterei páncélosok ellen jóval hatékonyabbak a MIHU-inknál, mert rendszeresítették hozzájuk az AGM-114 Hellfire-t. Mi csak álmodunk páncéltörő fegyverzetről..

dsc_2405m.jpg

  • A-139M néhány éve még kormányzati megoldási lehetőség volt a Mi-8/17 felváltására. Aztán fordult a szél..


Harci repülőgépek közül több MiG-29-es volt szétszórva a különböző állóhelyeken, a belgák a „Dart Vador” festésű, a lengyelek pedig Tigris festésű F-16C-t hoztak statikus sorra.

dsc_1618m_1.jpg

  • Cukiság? Nem teljesen.. A lengyelek komolyan gondolják, a Tigris század elnevezésüket.

A német Légierő két Eurofighter vadászbombázója mellett több nagy-sebességű harci gép nem is volt a statikon. A NATO Geilenkircheni repülőbázisról díszfestésű E-3 Sentry légtérellenőrző repülőgépen büszkén mutatott a felirat (We Are NATO – mi vagyunk a NATO felirat – és ott volt a magyar zászló is!) .. Ezt átvették a csehek is a promó videóikon.. A mi „A Nemzet Szárnyai” szlogenünkkel szemben ez is mutatja melyik ország áll közelebb Európához, az európai értékekhez.

dsc_1626m.jpg

  •  A 74. repülőezred (Taktisches Lufftwaffengeschwader) két Eurofighter 2000 vadászbombázója. Az ezred 2005-ig Werner Mölders nevét viselte, aztán a "zöldek" miatt a német parlament elvette a nevét. Rossznyelvek szerint a hajózok és műszakiak azért viselik a legendás pilóta nevét (nem látható helyekre felvarrva a ruházatukon).

dsc_2404m.jpg

  • We are NATO - Mi vagyunk a NATO! Magyar zászló is a díszfestésű Légtérellenőrző repülőgépen.


A dinamikus program gyakorlatilag 10 órakor kezdődött a csehek Mi-35 harci helikopterének repülésével, majd egy L-29 Delfin emelkedett a levegőbe, utánuk a nyitókép következett, amely elég vérszegény volt. Egy Mi-17-es két UH-60M kötelékrepülése után egy C-27J-t kísért a gyakorlatilag egyetlen hadrafogható 29UBSz, és egy L-39CM. A Spartannal látványosat repültek a Konyhai hajózók, bár nem überelhette az olaszok C-27J demóját, de azok gyári berepülő pilótákkal gyakorlatilag áthágnak minden formulárt. Ugrottak Minyóból ejtőernyősök is a résztvevő nemzetek zászlóival.

dsc_1281m.jpg

  • Egy kissé szegény nyitókép. Mi-17-est kísér két UH-60M szállítóhelikopter

 

dsc_1347m.jpg

  • A szlovákok egyik C-27J Spartan szállító repülőgépe felszállás közben. A felszereltségből hiányzik a besugárzásjelző és nincs légi utántöltési lehetőség sem.

dsc_1319m.jpg

  • A Mi-17-ből kiugrott ejtőernyősök a résztvevők zászlait is hordozták.. Itt a magyar


Volt egy Mi-17 és Mi-35 közös cseh demó, majd az első dübörgő harci repülőgép hazánk 43-as oldalszámú JAS-39D-je volt, amely nem Szliácsról, hanem Pápáról emelkedett a levegőbe. Nos a néhány perces demó nem volt túl látványos, egyetlen komoly negatív „G”-s terhelésű elem volt benne. A Griff a demó végén hazarepült nem érintve a szlovák bázis betonját. Ennél azért több kellett volna szerintem.

dsc_1386m.jpg

  • Cseh Mi-35 (export Mi-24V) és Mi-171 demo

dsc_1446m.jpg

  • A 43-as oldalszámú JAS-39 Deltánk rendkívül rövid időt töltött a Szliáci légtérben


A Lengyelek F-16 Tiger demója is repült, de az ütős amerikai stílusú konferálás után kemény rockzenére a levegőbe szökkenő Viper (lengyeleknél Jastreb) két-három perc múlva gyorsan leszállt, gyakorlatilag a HUD felmondta a szolgálatot és ezért kellett megszakítani a programot.

dsc_1581m.jpg

  • A lengyel Tiger Demo díszfestett repülőgépe.A délelőtti repülés harmadik percében elszállt a HUD-ja. Leszállt majd késő délután lerepülte a teljes programját.


Mindenki Veress Zoltánra várt, talán északi szomszédainknál, még nálunk is jobban kedvelik? Vetélytársa (?) a cseh Martin Sonka volt, aki a Red Bull Air Race versenyzője még néhány hónapig, de aztán mi lesz vele? Mindketten repültek és nem is rosszul.

dsc_1897m.jpg

  • Veress Zoltán alacsony áthúzása. Mindenki Zolija Szlovákiában rendkívül népszerű


A franciák Alpha Jet szóló Demójának, viszont minden perce aranyat ért. Kiváló pilótateljesítmény volt.

dsc_1533m.jpg

  • A PAF a múlt héten elvesztett egy Alpha Jet repülőgépet baleset miatt. A szóló demó viszont kíválóan repült. A pilóta beceneve "Zippo"

dsc_1560m.jpg

  •  Rendkívül előnyös fotó a francia szóló demóról

Délután fél kettő felé repült a Frecce Tricolori, amely most szürke égbolt alatt mutatta be a kötelékrepülés magasiskoláját. A 10-es repülő „Mario Solo” már nem igaz, az egyéni akrobatikát Massimiliano Salvatore százados (capitano) repülte.

dsc_1750m.jpg

  • A Frecce pazar felszállása

 

dsc_1791m_1.jpg

  • Capitano  Massimiliano Salvatore

 

dsc_1826m.jpg

  •  Kis irredenta. Magyar lobogó Szliács felett :)


A hazaiak egy RENEGATE (vagyis azonosítatlan) repülőgép a Szlácsi bázisra lekényszerítését mutatták be, két harci MiG-29Asz vadászgéppel, és egy C-27J szállító repülőgéppel. A Fulcumok fegyverzete a gépágyún kívül az egyiken egy felfüggesztett rakétaimitátor volt.

dsc_1860m.jpg

  •  A készültségi demó felszállása. Amennyiben két ténylegesen felfegyverzett készültségi MiG volt tartalékban és repült egy kétüléses, akkor 5 repülőgépük üzemképes az északi szomszédok MuG-29-esei közül.

dsc_1960m.jpg

  •  Miért is nevezzük dízelnek

dsc_1992m.jpg

  • A lejárt üzemidejű infracsapdák jóval kisebb fényerővel világítanak..


A VIP és csapatszállító repülőgépeik viszont fél óráig karcolták az eget, különféle alacsony áthúzásokkal és touch and go-kkal.

dsc_1698m.jpg

  • Északi szomszédaink Fokker 100 típusú csapatszállító/VIP szállító repülőgépe


Két veterán repülőgépet is lehetett látni, az egyik egy Jak-3-nak nevezett repülőgép, amely inkább Jak-11 volt lévén csillagmotoros Jak-3 nem létezett. A másik pedig egy Supermarine Spitfire volt, kötelező inváziós csíkokkal.

dsc_2128m.jpg

  •  A Jak-3-ként beharangozott Jak-11

dsc_2152m.jpg

  • A Supermarine Spitfire

A másik F-16-os program a Görög Zeusz Demo Team volt, amely hozta, amit tudott, félig modern félig görög zenére, amely közül egyik sem illett hozzá igazán. Szombaton nem a díszfestésű gépük repült, még a póttartály sem volt megfestve.

dsc_2035n_1.jpg

  • A görögök Zeusz demója most nem speciális festésű Viper-el repült.

Ha már póttartály. A lengyelek és a görögök is felrakott pótossal repülik a programot, amelyben biztos nincs üzemanyag. A Block52-es a legnehezebb Viper, bár a hajtómű is a legerősebb, de érthetetlen miért van rajtuk, mikor rontja némileg a manőverező képességet. A fegyver és póttartály tartókat viszont éppen a légellenállás miatt mindkét csapat leszerelt a bemutató gépekről.

A csehek a Gripen demó helyett az ALCA demót hozták el, amelyben két L-159-es repülőtér támadással, szemberepülésekkel infracsapdázással tarkított programja rendkívül látványosra sikerült.

dsc_2196m.jpg

  • Cseh L-159 ALCA könnyű csapásmérők emelkedés közben. A hátsó ülés helyére számtógépet szereltek amelyet A2D2-nak becéznek

 

dsc_2259m.jpg

  • ALCA-k a levegőben


A csendes repülés élményét a Ocsóvai Pásztorok (Ocovia Bacovia) vitorlázóköteléke és egy Super Blanik szóló vitorla bemutatója szolgáltatta.

dsc_2297m.jpg

  • Super Blanik műrepülése


A repülőnap végén, este fél 6-kor, a Lengyel F-16 Tiger demó a megjavított géppel lerepülte programját és ezzel búcsúzott a szombaton a Szlovák Nemzetközi Repülő Fesztivál.

dsc_2371m_1.jpg

  •  Minden jó ha szép demo a vége