Helikopterünnep Csehországban, Nyílt nap Náměšť nad Oslavouban 2024

dsc_1921m.jpgdsc_1918m.jpg

A Csehországi Náměšť nad Oslavou-ban rendhagyó módon május 1-én tartottak Nyílt napot a 22. ("Biskajská") Helikopter Bázison.

419249875_783616367126928_7074906496965828174_n.jpg

  • A 22. Helikopterbázis címere (forrás.facebook)

A csehek az orosz-ukrán háború kitörése után a NATO országok döntő többségéhez hasonlóan fegyverzettel, harci technikai és harctámogató eszközökkel, lőszerrel és más felszerelések szállításával segítik Ukrajnát. Az átadott harci és harctámogató eszközök, rendszerek között T-72M1 harckocsik, BVP-1/2 gyalogsági harcjárművek, kerekes ShKH77 Dana (Dělo automobilní nabíjené automaticky) önjáró tarackok, és K212 KuB légelhárító komplexumok. Repülőeszközök területén négy múzeumi példányon kívül kilenc Mi-35 harci és néhány Mi-17 közepes szállító helikoptert is átadták az ukránoknak valamint jelentős mennyiségű pótalkatrészt is Ukrajnába szállítottak. Az ukránoknak átadott harceszközöket a NATO és az Egyesült Államok saját készletéből részben pótolta.

dsc_1396m.jpg

  • A Mi-24V/Mi-35 helikopterekből kivonásuk előtt 13 darab állt hadrendben. A teljes Mi-24/35 flotta a cseheknél 52 darab helikopter volt. 

Németország 14 darab Leopard2A4 és egy Büffel műszaki harckocsit (amelyből hazánk is bérel azonos mennyiségű példányt) adott át a Cseheknek. A német kormány a közeljövőben a fentiekkel azonos mennyiséget adna át a további ukránoknak átadott és átadandó fegyverekért. A RheinMetall szintén hasonló mennyiséget ajánlott még fel megvételre. Így összesen 42 darab A4-es harckocsi kerülne cseh felségjelzés alá. Ez kiváltja az összes T-72M4CZ típusváltozatra korszerűsített páncélosukat.

dsc_1450m.jpg

  • Lepard2A4 típusú harckocsi. A cseh hadsereg az ukránoknak átadott T-72M páncélosok pótlására kapott 14 darabot és egy Büffel típusú műszaki harckocsit. Ezek a tankok védettségben már nem felelnek meg - különösen oldalról, felülről és hátulról az első vonalbeli használatra. Az L44 löveg a tűzvezetés és a mozgékonyság azonban napjainkban is jónak számít.

Az Egyesült Államok hat darab használt Bell-Textron AH-1Z harci és két UH-1Y többcélú helikoptert ad térítésmentesen Csehországnak. A csehek maguk is növelték a katonai kiadásokat és haderő fejlesztési programjukba új szárazföldi és légierős fegyverzet szereznek be. A legnagyobb kiadás a JAS-39C/D vadászbombázók amerikai F-35A alacsony észlelhetőségű harci repülőgépekkel való felváltása lesz. A légierő négy darab Bell-Textron AH-1Z Viper harci és nyolc UH-1Y Venom többcélú helikoptert rendelt meg. A két Bell Textron által gyártott forgószárnyas alkotja amerikai néven a H-1 rendszert, amelyet egyébként az US.MARINE, vagyis tengerészgyalogság tart hadrendben. A csehek a 10-10 darabos Viper és Venom flottával nem biztos, hogy jó lóra tettek, mert a Bell Textron a két helikopter gyártósorát bezárta, tehát további forgószárnyasok csak használtan fognak rendelkezésre állni. Az rengeteg tengerészgyalogos helikopter miatt az alkatrész utánpótlás azért még sokáig biztosított.

dsc_1347m.jpg

  • AH-1Z Viper. A típus az AH-1W Supercobra továbbfejlesztett változata. Az AH-1 típuscsalád első tagja 1965-ben tehát majd 60 éve repült először. és 17 típusváltozatban több mint 1100 darab épült. Az utód kéthajtóműves változat a AH-1 Supercobra  típuscsalád 1971-től került rendszeresítésre és szintén több mint 1200 darabot gyártottak belőlük tizenhárom fő változatban. A AH-1Z a H-1 modernizációs program terméke.  Bahrein és Csehország rendszeresítette az amerikai tengerészgyalogságon kívül.

dsc_1352m.jpg

  • Mint látható a pilóta és a lövész-operátor is teljesen digitális pilótafülkében foglal helyet. 

dsc_1358m.jpg

  • A statikus és dinamikus bemutatón is négy darab egyenként hét 70mm-es Hydra vagy APKWS II rakéta rakéta hordozására alkalmas LAU-68F/A rakétakonténerrel került függesztésre. A Hydra nem irányított, az APKWS II lézerirányítású rakéta.

dsc_1355m.jpg

  • A 28 rakéta és a 20mm-es M197 háromcsövű gépágyú tekintélyes tűzerőt biztosított a gyors és mozgékony helikopternek, de jelentősen elmarad a nehezebb és nagyobb teherbírású AH-64 Apache sorozat, vagy éppen a Mi-24 sorozat forgószárnyasainak tűzerejétől.

m-img_20240501_074113501.jpg

  • A csehek összesen tíz darab harci helikopterrel pótolják az kivont 14 darab Mi-24 forgószárnyast

dsc_1423m.jpg

  • Négy darab 30 töltetes infracsapda és dipólszóró tehát összesen 120 töltet védi a helikoptert a légvédelmi rakéták ellen.

dsc_1366m.jpg

  • A H-1 modernizáció másik terméke az UH-1Y Venom, amely a UH-1 Huey végső reinkarnációja. A helikopterből a 2000-es megjelentése óta csak 160 példány készült, és az amerikai tengerészgyalogságon kívül csak Csehország állítja rendszerbe, 

dsc_1368m.jpg

  • A UH-1Y Venom szintén digitális műszerezettségű. 

dsc_1359m.jpg

  • A fegyverzetbe szintén a LAU-68F hét rakétát befogadó rakétakonténere és oldalajtóként egy-egy csöves tűzfegyver erősíthető. Utóbbik 7,62mm-es és 12,7 géppuskák és nehézgéppuskák lehetnek. 

dsc_1375m.jpg

  • A helikopter három tonna hasznos terhet képes szállítani. Ez előerőben 6-8 katonát jelent a két fős személyzet mellett. 

A K212 KuB önjáró rakéta komplexumokat, az Izraeli Rafael Spyder légvédelmi rakétarendszer váltja, a Leopard2A8 harckocsikból 77 darabot terveznek beszerezni a hadsereg részére. Utóbbiak szállítása 2027-nem kezdődne és 2030-ig tartana. A Cseh Excalibur Army vállalatcsoport, amely már komoly tapasztalattal rendelkezik a szovjet/orosz páncélos-technika modernizációban és nagyjavításokban, a német harckocsik gyártásában is komoly szerepet kap. A C90MkIV változatú láncos gyalogsági harcjárművek váltják a BVP-1 és 2 szovjet/orosz licenc alapján gyártott BMP-1/2 járműveket.

dsc_1453m.jpg

  • A BVP2 gyalogsági harcjármű szovjet/orosz licenc alapján készített BMP-2. Csehországban 120 darab állt hadrendben és 65 került letárolásra, de ezekből jelentős számban került Ukrajnába segélyként.  

A saját gyártású új fejlesztésű kerekes önjáró tarackok (DITA és MORANA) rendszeresítése helyett a csehek francia Nexter gyártotta Caeser tarackokkal erősíti tüzérségét.

De térjünk vissza a 22. helikopter bázis nyílt napjára, ahol a beérkezett amerikai helikopterek első alkalommal mutatkoztak be dinamikus program keretében. A statikus kiállításon is részt vevő forgószárnyasokat is beleszámítva az összes leszállított helikoptert láthattuk, lévé 3 darab AH-1Z és kettő UH-1Y érkezett eddig a csehekhez. A statikus bemutatón még látható volt egy Mi-35 harci helikopter, amelyektől már elbúcsúztak és nem állnak rendszerben, egy Mi-17 és egy Mi-171Szh forgószárnyas. Utóbbiakat az elmúlt években némileg korszerűsítették és még majd egy évtizedig is szolgálatban állhatnak.  A Mi-17 helikopterekből öt, a 171Szh-kból 15 áll hadrendben. A CLV oktató „kontraktor” cég további hat légierős Mi-17 helikopterrel rendelkezik.

22_logo_1.jpg

  •  A Nyílt nap felvarrójának képe. (forrás: facebook)

dsc_1390m.jpg

  • A 0931 lajstromszámú Mi-24V helikopter. Három díszfestett társával amelyek már múzeumi példányok, ez marad a hajdani Mi-24/35 flottából. 

dsc_1395m.jpg

  • Az Sz-5/8 nem irányított rakéták mellett négy darab páncéltörő (Falanga, Sturm, Ataka) rakétát is hordozhatott. 

dsc_1406m.jpg

  • Az Sz-5 rakétát hordozására UB-32-57 rakétakonténerekből négy darabot függesztettek a MiHU-ra, tehát összesen 128 darab Sz-5 nem irányított rakétát indíthatott. A Sz-5 rakéták több változatban elsősorban repeszromboló és páncéltörő fejrésszel kerültek gyártásba. A szárnyvégi pilonon 2-2  darab 9K114 páncéltörő rakétát hordozhatott.

dsc_1404m_1.jpg

  • A Csehek Mi-17 és Mi-171 helikopterei jobban felszerelt és modernizált változatok hazánk öt darab Mi-17 forgószárnyasánál. A helikopter orr része alatt többfunkciós érzékelőgömb, és a pilótafülkét védő kiegészítő páncélzat látható. 

_vyr_6900_img_2882.jpeg 

  • A cseh új felvarrókat is készítettek az új helikopterekhez. Az UH-1Y Venom felvarró.

 _vyr_6901_img_2880.jpeg

  • ..és az AH-1Z Viper felvarró.. 

A helikopteres fegyvernem rendelkezik még 11 darab W-3A többcélú helikopterrel, amelyeket Lengyelországból szereztek be barterügylettel a csehek, a régi MiG-29 flotta átadásával. A W-3A forgószárnyasok elsősorban kutató-mentő és élőerő szállítási feladatokat hajtanak végre, kivonásuk néhány éven belül várható, bár szerettek volna az üzemidőt hosszabbítani és modernizálást is a csehek, de a gyártó PZL tulajdonosa a Leonardo nem vállalta, mert saját AW-149 helikopterek eladását reméli a csehek felé.

dsc_1550m.jpg

  • A levegőben a W-3A Sokol többfeladatú helikopter, amely már leszállításakor is képernyős pilótafülkével került a csehekhez.

A statikus soron került kiállításra egy-egy Letov L-410UVP könnyű szállító, illetve egy Zlin-42 gyakorló repülőgép, valamint egy Enstrom 480B helikopter, amelyek a CLV Pardubice (amely a légierő kiszervezett gyakorló, oktató feladatait végzi) tulajdonába tartozik.

dsc_1515m.jpg

  • Egy hazai Letov. A 0928 lajstromszámú L-410VUP a CLV színeiben repül. 

dsc_1513m.jpg

  • Szintén a CLV színeiben az Enstrom 480 típusjelzésű könnyű helikopter, amelyből összesen 142 darabot gyártottak. A csehek nyolc darabot szereztek be, pilótakiképzésre. 

A merevszárnyú repülőeszközök közül a légierő egy darab Aero L-159A ALCA könnyű támadó és gyakorló repülőgép volt látható, amely típuscsaládból a caslavi bázison állomásozik 24 darab. (16 darab L-159A, öt L-159T1 és három L-159T2 változat). A nyílt nap elején érkezett egy CASA-295 szállító repülőgép, a hat rendszerben álló példányból, és kivontattak fedezékből egy JAS-39C vadászbombázót is.

dsc_1545m.jpg

  • A W-3A Sokol a mai napig népszerű és jó manőverezőképességű helikopter a Cseheknél. A modernizációs törekvések azonban zátonyra futottak, mert a PZL azon üzeme amely gyártotta, már nem Lengyel kézben van, hanem a Leonardo cégcsoport tulajdona, amely a W-3 család korszerűsítése helyett az AW-149 helikopterét szeretné eladni a cseheknek.

dsc_1569m.jpg

  • A CASA-295M szállító repülőgépekből hat darab áll hadrendben Csehországban. 

dsc_1574m.jpg

  • A típussal elégedettek a csehek, a 242. repülőszázadban repülik az L-410UVP és CASA-295M repülőgépeket, Prága-Khbely repülőteréről.

A szárazföldi eszközök közül egy darab Leopard2A4, egy BVP-1, egy Pandur, és több terepjáró gépjármű volt látható. A légvédelmi rendszerekből a svéd modernizált RBS-70NG változatot láthattuk radarjával, szállító járművekkel és egy rakéta indítóval.

dsc_1341m.jpg

  • A Pandur II. páncélozott szállítójármű. 126 darab nyolc változatban áll rendszerben Csehországban. Gyalogsági harcjármúként 72 darab került hadrendbe. Fegyverzete RCWS-30 távirányítású toronyban kapott helyet.

dsc_1466m.jpg

  • Az RBS-70NG légvédelmi (VSHORAD) rakétarendszerhez kialakított TATRA katonai terepjáró, amely egyrészt a tartalék légvédelmi rakétát hordozza, másrészt mozgó parancsnoki központként is használatos. 

dsc_1467m.jpg

  • A rendszerhez használt célfelderítő ReVISOR lokátor. A könnyű 3d lokátor X hullámsávban működik. A Retia gyártmánya. Az RBS-70 lézerirányítású légvédelmi rakétakomplexum. 

dsc_1478m.jpg

  • Egy RBS-70 indító, hasonló mint hazánk francia MISTRAL indítója. Fontos különbség a rakéta célravezetésében van, valamint nem iker, hanem csak egy rakéta indítására szolgál.

dsc_1653m.jpg

  • A DINGO II. MRAP, terepjárókból 21 darab áll rendszerben a cseheknél és mindegyik a 25. légelhárító rakétaezred állományában van 

dsc_1656m.jpg 

  • A Land Rover alapú brit gyártású Caiman terepjáró.79 darab átt rendszerben.

A dinamikus programot a szép napsütés ellenére az erős szél eléggé felborította. Több magáncég szervezett volna helikopteres sétarepülést, amelyet biztonsági okokból végül nem engedélyeztek, akárcsak az ejtőernyősök ugratását. A kitelepült „első világháborús légicirkusz” repülőgépe közül is a Fokker Eindecker replika repülését kellett törölni.

dsc_1471m.jpg

  • Az első világháborús légiflotta, amelyből végül a Fokker Eindecker replika a szél miatt nem repülhetett, két biplán társával.

A dinamikus bemutatót a rendszerben álló helikopterek köteléke vezette, amelyek felett elsüvített egy JAS-39C géppár. A kötelék bontása után az AH-1Z és UH-1Y bemutatóját láthattuk. A levegőben egyetlen külföldi repülőgépként egy amerikai KC-135 légi „benzinkút” húzott át a futópálya felett. A külföldi résztvevők száma még két országot ölelt fel. A „Sógorok” egy OH-58 Kiowa könnyű helikopter statikus programban volt kiállítva, a szlovákok pedig egy UH-60M Blackhawk dinamikus programot repült.

dsc_1685m.jpg

  • Caslavból a JAS-39C készenlégi géppár áthúzása a futópálya felett. A két szárnyvéden AIM-9M Sidewinder rövid hatótávolságú hőkövető rakéták láthatóak. 

dsc_1696m.jpg

  • A nyítókép két Mi-17 helikopter hazai bázisról emelkedett a levegőbe. 

dsc_1746m.jpg

  • Az helikopterünnepen az összes beérkezett amerikai helikopter látható volt. A nyítókép és a dinamikus bemutató során egy UH-1Y és két AH-1Z repült, és egy-egy példányuk pedig statikusan volt látható. Jelenleg ennyi forgószárnyas került leszállításra Csehország részére

dsc_1849m.jpg

  • A 0494 oldalszámú UH-1Y Venom. Új helikopter ide-vagy oda, olyan Good Morning Vietnam feeling. 

dsc_1906m.jpg

  • A pirotechnikai segítség robbanások és füstfelhők remek hátteret adtak a fényképeknek, és szemre is jól néztek ki. 

dsc_1921m.jpg

  • Az AH-1Z Viper, számomra még mindig Cobra.. A fő különbség, hogy a rotorlapátok száma megkétszereződött. 

dsc_4141m.jpg

  • A helikopter alakja a cápára hasonlít, a vékony törzs keresztmetszet kecsessé teszi a forgószárnyast, különösen ha az AH-64 robosztusságával vetjük össze. 

dsc_4283m.jpg

  • Együtt a két beszerzett típus, a Bell-Textron H-1 rendszere. A gyártásuk viszont megszűnt. 

dsc_4173m.jpg

  • A UH- 1Y Venom és a füst kombinációja..

dsc_2014m.jpg

  • Az oldalgéppuskás nincs közvetlen összeköttetésben a helikopter orr része aljára szerelt érzékelőtoronnyal. 

dsc_2197m.jpg

  • A Venom szemből. Jól látható a két "doorgunner" tűzfegyvere.

dsc_2209m.jpg

  • A Bell-Textron UH-1Y és a UH-60 azonos kategória, de utóbbi egy generációval későbbi tervezésű.  

dsc_2283m.jpg

  • A 0486-os oldalszámú AH-1Z Viper harci helikoptere a cseh légierőnek. 

dsc_2346m.jpg

  • A KC-135 Stratotanker még jelentős számban áll szolgálatban, összesen 803 darab épült belőle. Európában az Airbus 330 MRTT, Amerikában a KC-46 Pegazus a váltótípus. Utóbbi is közforgalmi repülőgép, a Boeing 767 áttervezett változata. 

dsc_2350m.jpg

  • Európában az USAFE Mildenhall-i támaszpontján Angliában települnek a 100. Légi utántöltő ezred repülőgépei. Az ezred KC-135R/T változatokkal repül. 

A CLV Zlin-142-vel Martin Sonka egykori Red Bull pilóta repült bemutatót, de volt Extra 300 repülés is, és az amerikai AH-1Z helikoptereken túl látható volt egy régebbi változatú AH-1S-BF Cobra is, amely polgári kézben repült Csehországban. Sajnos a szervezők nem éltek a lehetőséggel, hogy közös AH-1 kötelékrepülést láthasson a nagyérdemű.  A JAS-39C Gripennel láthattunk egy demórepülést Ondřej Španko bemutatópilótával, amely alacsonyan és elsősorban vízszintes elemeket tartalmazott. A bumby-backet, vagyis helikopteres tűzoltás bemutatása a W-3A és a Mi-17 helikopterrel is látható volt.

dsc_2299m.jpg

  •  Extra 330LT típusú repülőgéppel is volt műrepülő bemutató

dsc_2378m.jpg

  •  A CLV Zlin-142 gyakorló repülőgépével Martin Sonka repült.

dsc_2427m.jpg

  • Martin Sonka, Besenyi Péterrel is repült a Red Bull légicirkuszában (bocsánat, repülőversenyein) de egy generációval fiatalabb pilóta.

dsc_2508m.jpg

  • A Namestiek egyik Mi-17 típusú közepes szállító helikopterével is demót repültek. 

dsc_2525m.jpg

  • A demó mellett kutató-mentő bemutatót is láthattunk. 

dsc_2742m.jpg

  • A lengyel gyártású W-3A Sokol forgószárnyassal is lehet tüzet oltani.

dsc_2803m.jpg

  • A Bamby-Bucket rendszerű tűzoltás során több megközelítést és vízdobást láthattunk. 

dsc_3932m.jpg

  • A típus egyik fő feladata Csehországban a kutató-mentő. A nyílt napon ez is bemutatásra került 

dsc_3992m.jpg

  • A W-3A Sokol a 197-ban repült először sorozatgyártása 1978-ban indult. Kilenc ország fegyveres erői repülik különféle változatát. 

dsc_2911m_1.jpg

  • A 9242 lajstromszámú JAS-39C Gripen felszállás után. A svéd repülőgép váltótípusa a Lockheed-Martin F-35A, amely egy generációval fejlettebb. A Gripen is több mint elegendő akár légtérrendészeti békebeli feladatokra, vagy komoly légvédelem nélküli országok ellen bombahordozónak.  A típus a 4+ generációs repülőgépek ellen is alkalmas légiharcra, akár látóhatáron túl (METEOR) akár légi közelharc (IRIS-T+ sisakcélzó) fegyverzettel.

dsc_2924m.jpg

  • A csehek elégedettek a típussal, azonban Oroszország ellen ez a típus kevés, ha dupladigites légvédelem áll vele szemben. BVR légiharcban a JAS-39C Gripennek  Sz-35, Szu-57 ellen már nincs fölénye, még AESA lokátorral és METEOR-ral is komolyan kétesélyes a küzdelem.

dsc_3022m.jpg

  • A JAS-39C a mérete miatt kevés függesztőponttal rendelkezik, tehát szárny póttartályok és egy-egy GBU-12 légibombával/ vagy 2x4 SBD siklóbombával már csak közelharc rakétákat hordozhat a szárnyvégeken.

dsc_3141m.jpg

  • Az AH-1Z nagypapája, az egyhajtóműves, két rotorlapátos AH-1S-BF Cobra. 

dsc_3181m.jpg

  • Az AH-1S és Q típusváltozatok már használhatták az M65 TOW irányított páncéltörő rakétákat, tehát komoly páncélos vadász képességgel is rendelkeztek.

dsc_3203m.jpg

  • A demó során négy imitált nem irányított rakétakonténerrel és orr alatti gránátvetővel volt felszerelve a Cobra.

dsc_3272m.jpg

  • A keskeny áramvonalas törzs szemből kis célfelület a légvédelem számára. 

dsc_3557m.jpg

  • Az Aero L-29 Delfin az egyike azon repülőgéptípusnak, amely a Varsói Szerződésen belül tenderen vett részt, megnyerte és ezzel a fő gyakorló repülőgépe volt a keleti blokknak. A Szovjetunió a Jak-30 ellenében döntött a típus beszerzéséről. A másik vesztes a lengyel PZL TS-11 Iskra, volt. Utóbbit a Lengyelek saját maguk részére sorozatban gyártották és India is beszerzett belőle.

dsc_3575m.jpg

  • Az L-29 Delfin viszont 3665 darabszámban készült 1963-tól 1974-ig és 27 országban állították katonai szolgálatba.

dsc_3596m.jpg

  • Angolában 2022-ben vonták ki hat példányát , Georgia (Grúzia) is ugyanebben az évben négy darabot állított le. Ezek voltak az utolsó katonai üzemeltetők.

dsc_3614m.jpg

  • Magyarország 1964. novemberben állított szolgálatba három példányt, majd 1965-ben további 15 darabot. A repülőgépeket 1984-ben vonták ki a hadrendből. 

dsc_3645m.jpg

  • Az L-29 Delfinből viszonylag sok országban van repülőképes példány, köztük Magyarországon is lehetséges repülni az Aero Vodochody ikonikus oktató repülőgépével. 

dsc_3682m.jpg

  • Északi szomszédaink a szállítóhelikopter beszerzésükben (és harcászati repülőgépek beszerzésében is) az amerikai gyártású rendszereket preferálták. Az UH-60M Blackhawk forgószárnyasokat 2015-ben rendelték meg. A kilenc példányból kettő 2017-ben a többi később érkezett meg. 2020-ra lett teljes az állomány.  

dsc_3848m.jpg

  • Az UH-60M helikopterek a eperjesi 51. helikopterszázad állományába tartoznak. A Blackhawk forgószárnyasok nem rendelkeznek többek között rakétaindítás figyelmeztető MAWS rendszerrel, helyük megvan hozzá.

dsc_4021m.jpg

  • Az L-410UVP repülőgépek a hazai repülőgépipar gyártmánya. 14 darabos flottát üzemeltet a típusból, könnyű csapat és teherszállító és légifényképész feladatkörökben. 

dsc_4025m.jpg

  •  Az L-410 Turbolet repülőgépekből több változatban 1200 darabot építettek, továbbfejlesztése az NG modifikáció, ebből minimális mennyiséget tudtak értékesíteni.

dsc_4059m.jpg

  •  Enstrom 480  könnyű helikopterből nyolc darab áll rendelkezésre pilótakiképzési feladatokra.

dsc_4064m.jpg

  • A helikopter gyártása befejeződött, a pótalkatrészbázis még hosszabb ideig rendelkezésre áll. A típusból minimális mennyiség készült. 

 A nyílt nap az első világháborús légicirkusz két repülőgéppel, pirotechnikával és látványos robbanásokkal tűzdelt előadását tekinthette meg a szépszámú közönség. 

dsc_4410m.jpg

  • Az első világháborús bemutatóra egy kis központi hatalmak, tábori repülőteret hoztak létre, sátrakkal korabeli tehergépjármű replikával, Fokker Eindecker repülőgép makettel, tábori ágyúval és korabeli tehergépjárművel.

dsc_4406m.jpg

  •  A gaz ellenség eg brit kétüléses "romboló" repülőgép volt, illetve annak modern replikája.

dsc_4421m.jpg

  • A viharos szélben csak a biplánok szállhattak fel. Egy Abatros replika emelkedett a levegőbe. 

dsc_4424m.jpg

  •  A "brit" repülőgép alulnézetben.

dsc_4427m.jpg

  • Ezt a Fokkert a földön "lőtték szét "  A következő előadásig újravásznazzák.

dsc_4446m.jpg

  •  A Brit repülőgép a F2. Bristol Fighters-re hajazott.  

dsc_4453m.jpg

  • Egy bomba robbant a sátrak mellett. 

dsc_4467m.jpg

  • A brit repülőgépet üldözi a német, a tábori repülőtér felett. 

dsc_4476m.jpg

  •  Az egyik biplán elölnézetből.

dsc_4480m.jpg

  • A britek menekülnek.. 

dsc_4486m.jpg

  • A replika repülőgépek 2/3-os méretben készültek. 

dsc_4489m.jpg

A Brit repülőgép alacsonyan húz át a tábor mellett és lő minden mozgásra. 

dsc_4507m.jpg

  • Egy kis légiharc. 

dsc_4515m.jpg

  • A német tüzérek tábori ágyúval próbálnak tüzelni a légicélra. (Ágyúval verébre..) 

dsc_4522m.jpg

  • A német teherautó végveszélyben. 

dsc_4528m.jpg

  • Aztán kigyullad  a platója. 

dsc_4540m.jpg

  • A jó tüzért nem adja fel.. de a bemutatónak hamarosan vége lett. 

A jó hangulatú nyílt napot a cseh streetfood (köztük bramborák és ciganska pecsenszka), cseh sörök és Kofola is biztosította. Több standon repülő és helikoptermodelleket, maketteket, gyerekeknek játékfegyvereket,felnőtteknek felvarrókat és relikviákat és mindenféle ruházati termékeket is árusítottak. A nyílt nap délután 16 órakor fejeződött be.

dsc_1483m.jpg

  • A második világháborús csehszlovák 312 repülőszázadra emlékét őrzi a kis kiállítás és árusító hely. 

dsc_1486m.jpg

  • A csehszlovák repülők betagozódtak a Brit Királyi Légierő kötelékébe. Ezért például Brit egyenruhát hordtak. 

440578180_850775023744395_5648541472086456723_n.jpg

  • A több ezer néző remekül szórakozott. 

440394043_850775040411060_2726544384201716122_n.jpg

  • A  képen látható napos idő az adott volt, de nagyon erős, viharos szél volt a repülőtéren.

dsc_1499m_1.jpg