100 éves az Olasz Légierő (Aeronautica Militare) - Nyílt nap Istranában 2023

mp_20230328_130907.jpg

Olaszország szerte 2023. március 28-án ünnepelték az Aeronautica Militare (AMI), az Olasz Légierő megalakulásának 100 évfordulóját. Ez nem egyenlő az olasz katonai repülés történetével, hiszen 1884-ben már hadvezetési parancs alapján megszervezték a Servizio Aeronautico alakulatot, amely léggömbös osztagokból állt, mivel a repülőgépet még fel sem találták. A talján katonák az 1911-12-es olasz-török háborúban vetettek be először „bombázó” léggömböket török célpontok ellen. Az első világháború idején az Osztrák-Magyar Légjáró csapatok voltak az olaszok legnagyobb ellenfelei. Az olasz front felett olyan hősök születtek és hunytak ki, mint Francesco Baracca 34 légigyőzelmes pilóta, vagy a mi oldalunkon, Godwin Brumowski 34, Julius Arigi 32 és Kiss József 19 légigyőzelmes mesterpilóták.

ami.JPG

  • Az Olasz Légierő logója. (forrás: aeronautica.difesa.it)

1923-ban az olasz repülő és léghajós egységek elnevezését III. Viktor Emanuel király változtatta Regia Aeronautica, vagyis Királyi Légierőre. Ezen a néven harcoltak Etiópiában, Spanyol polgárháborúban és a második világháborúban. A második világégés után az újjászervezett légierő neve Aeronautica Militare lett.

coat_of_arms_of_the_italian_air_force_svg.png

  • Az Olasz Légierő címere. A jelmondat: Erénnyel a csillagok felé.. (forrás: wikipedia)

Az ünnepségsorozat fő helyszíne Romában volt, ahol ünnepélyes keretek között az állami méltóságok részvételével zajlottak az események. Itt körülbelül 80 repülőgép és helikopter is repült az olasz főváros légterében.

Sajnos a távolság és viszonylag korlátozott fotózási lehetőségek miatt bár minden út Rómába vezet, de barátommal egy közelebbi célpontot választottunk. Az ünnepi események szinte minden bázisra és objektumra kiterjedtek. Először a Ghedi repülőbázis volt a célpont, ahol a statikus program mellett az A-200 Tornado és F-35A repülőgépek repüléseket is ígérték. A regisztrációs oldalt is elkészítették a nyílt napra, de végül csak délutáni statikus bemutatóra lehetett volna bemenni. A hírek után, és egy olasz ismerősöm tanácsára ezért az Istranai repülőbázisra mentünk, ahol az 51. "Ferruccio Serafini Stormo" (repülőezred) települ, AMX International A-11B Ghibli és Eurofighter EF-2000 repülőgépekkel.

italian_air_force_patch_aeronautica_militare_28_gruppo_f_86_sabre_f_104_starfighter_pi.jpg

  • Az 51. Stormo címere. A három elit Savoia-Marchetti bombázó emlékére, amelyet gyakorlaton elfogtak az ezred vadászrepülői. (forrás: wikipedia)

Ferrucio Serafini nem első világháborús pilóta, 1920-ban született és a haditengerészeti behívó elől inkább önkéntesen beiratkozott a Királyi Légierő repülőiskolájába ahol 1939. november 22-én avatták pilótává. Ezen a napon azonban családi tragédia is történt, mert Andrea nevű egyik bátyja egy SM S.79 Spaviero bombázó repülőgéppel kiképzési repülés közben lezuhant. Ferrucio 1941-ben már Fiat C.R.32 biplán pilóta volt, és az 51. Stormo 155. Gruppo állományában vett részt a Málta feletti légiharcokban. Nem sokkal később már Macchi C.202 vadászrepülőgéppel repülte bevetéseit. 1942. október 12-én aratta első légigyőzelmét egy közös olasz-német vadászkötelék tagjaként. Két nappal később ismét lelőtt egy brit Supermarine Spitfire repülőgépet. A Málta feletti légicsaták után az 51-esek Róma és Nápoly légvédelmét látták el 1943-tól. Itt fegyverezték át az egységet az Aermacchi 205. Veltro típusra. Ezzel a típussal is több egyéni és megosztott légigyőzelmet szerzett. Ferrucio 1943. július 22-én repülte utolsó bevetését C-205 Veltro III változatú repülőgépével. Ekkor 21 darab olasz vadászrepülőgép szállt harcba mintegy a 325. vadászcsoport 48 darab P-40 Curtis Tomahawk vadászrepülőgépével. Ebben a légiharcban ütközött össze egyik amerikai P-40-esel és kilenc légigyőzelme után repülőgépe lezuhant. Ferrucio ugyan kiugrott a repülőgépéből, de az kis magasság miatt életét nem mentette meg az ejtőernyője. A bátorságáért először poszthumusz Ezüst Érdeméremmel, majd 1946. augusztus 2-án Katonai Bátorságért Arany érdemrenddel tüntették ki Serafini őrmestert.

ferruccio_serafini_1.jpg

  • Ferrució Serafini a hős második világháborús vadászpilóta. Az olaszoknál nem volt tisztogatás a hidegháború után, mint a németeknél, ahol Mölders nevét elvették alakulatától. (forrás: wikipedia)

Az 51.Stormo címere viszont nem kötődik Serafinihez. Az egereket fogó macska rajza a 1939-ből származik, amikor a Fiat G-50-esekkel repülő 351-es raj egy gyakorlaton Róma védelmében három Savoia-Marchetti SM-79-es bombázót fogott. Ennek a ténynek a megörökítésére és a bombázópárti légierősök bosszantására Vincenzo „Bill” Sant Andrea pilóta hadnagy (teniente) átfestette az addigi Vörös Farkas ábrázoló címerüket egy fekete macskára, amely három zöld egeret kap el. Ez nem tetszett a Légierő vezérkarának, mivel a Duce kedves egysége voltak a 12. bombázóezred „zöld egerei”, mert hajózói között volt Bruno Mussolini a Vezér harmad szülött fia is. Elrendelték, hogy a zöld egereket szürkére kell festeni. Az 51-sek vonakodva, de eleget tettek a parancsnak. Az 51-sek története egyezik Ferrucio Serafini életútjával, halála után Szicíliában is harcoltak.

p6279269_1.JPG

  • Macchi C. 205V. Veltro vadászrepülőgép

A fegyverszünet után a királyi oldalon maradtak és a Kobelligerent Légierő keretében Macchi M.C.205 és brit Supermarine Spitfire Mk.V.B vadászrepülőgépekkel harcoltak a korábbi szövetségeseik ellen. A világháború után már teljesen angolszász gyártmányú Spitfire Mk.IX, North American P-51 és Republic Thunderbolt repülőgépekből állt 51-sek állománya.1953-ban 51. Aerobrigád (magyarul repülődandár) lett az egység állományformája és azóta Istrana lett az egység támaszpontja. Ettől az évtől már a dandár már sugárhajtású, Lockheed T-33A, Republic F-84G Thunderjet, F-84F Thunderstreak majd North American F-86K repülőgépeket kapott. Egy rövid ideig meg az olasz gyártású Fiat G.91R is rendszerben állt az 51-eseknél.

m2-20230328_135029.jpg

  • Az egyik emlékműnek felhasznált AMX ACOL könnyű csapásmérő repülőgép, az 51-03 oldalszámú és MM7144 lajstromszámú példány. (Kisdeák Lajos képe)

dsc_9060m_1.jpg

  • De Havilland DH.82A Tiger Moth  kétüléses kiképző repülőgép a második világháború előtt a brit nemzetközösség számára 8868 darabot, de végül 41 ország állította hadrendbe, de Olaszország nem. A repülőgép magánkézben repül napjainkban.

dsc_9094m_1.jpg

  • A Lockheed T-33A kétüléses gyakorló repülőgép az Egyesült Államokban épült, lajstromszáma 52-9898 volt, tehát az 1952-es költségvetési évből került finanszírozásra. Olaszországba MM52-9898 lajstromszámmal teljesített szolgálatot az 51. Stormo állományában.

dsc_9066m_1.jpg

  • A repülőgép kiválóan felújított állapotban került kiállításra a Trevisói repülőtéren.

dsc_9064m.jpg

  • Az Aermacchi MB-326 kétüléses gyakorló repülőgép az olasz légierőben MM54217 lajstromszámmal repült az 51. Stormo állományában.

dsc_9098m.jpg

  • Fiat G-91R "Gina" felderítő repülőgép is rövid ideig rendszerben állt az 51-es ezrednél. Lajstromszáma: MM6417. A 100. éves olasz légierős ünnepségsorozat nyári római repülőnapján egy felújított példány a dinamikus programban is látható lesz.

1963-tól átfegyverezték az alakulatot az F-104G Starfighter vadászbombázókra, majd 1969-ben az első olasz egységként az F-104S-el, majd az ASA változattal repültek. 

1989-tők állították rendszerbe az 51.Stormonál az olasz-brazil közös tervezésű és gyártású AMX International könnyű csapásmérő repülőgépeket. Ezekkel az egység részt vett Jugoszlávia felett a Deny Flight, a Bosznia felett az Allied Force, és az ISAF műveletekben Afganisztán felett. Afganisztánban a Khawaja Rawash repülőtéren állomásoztak AB.212 helikopterekkel osztozva a bázison  „Fekete Macska” alkalmi kötelék néven. 2011-ben Trapani Birgi repülőbázisra települtek a líbiai polgárháború műveletek idején az Unfied Protector művelet részeként.

task-patch2.jpg

  • A Fekete Macskák alkalmi repülőcsoport Afganisztánban a szövetséges koalíció közel légitámogatását (CAS) látta el. (forrás: Wikipedia)

 

103d.jpg

  • A trevisoiak az Unified Protector művelet során az AMX könnyű csapásmérőkkel Trapaniról hajtottak végre bevetéseket. (forrás: wikipedia)

2014.júliusban az 51-esekhez állományába csatlakozott a 101.OCU kiképzési egység. Ekkor a Feruccio Serafini ezred állományában volt a 103. „Davide Velut”, a 132. „I quattro gatti” AMX és AMX-T repülőszázad valamint 101. OCU.

103c.jpg

  • A 103. "Indian" repülőszázad az egyetlen amely a mai napig az olasz-brazil tervezésű transszónikus repülőgéppel van felszerelve Itáliában. (forrás: wikipedida)

103.jpg

  • Az egység 70. éves fennállásra készült ez az érdekes felvarró, amelyen sisakos és légzőmaszkos pilóta indiánfejdísszel látható. Az indiánok Ju-87 zuhanóbombázó századként kezdték 1943-ban tevékenységüket. (forrás: wikipedia)

103b.jpg

  •  Egy másik patch-en már AMX-el látható az indián jelkép. (forrás: wikipedia)

Az AMX könnyű csapásmérő és felderítő repülőgépek a modernizációs programok ellenére lassan-lassan kikopnak a rendszerből. 2012-ben még a csapásmérő típusokat, a Tornado és AMX repülőgépeket az Olaszországi Amendolában licencben összeszerelt ötödik generációs Lockheed-Martin F-35A repülőgépekkel kívánták felváltatni. Később a Lightning II. repülőgépek ára és a változó politikai és katonai helyzet és a megrendelt repülőgépek számának csökkentése után napjainkban Ghediben még mindig repülnek az A-200 Tornado vadászbombázó és ECR változatok, valamint Istranában jelenleg az A-11B Ghibli ACOL változatból 19 darab és a TA-11B ACOL változatokból három darab repülőgép. Közben 2017-ben két géppárnyi Eurofighter repülőgépet telepítettek rotációs rendszerben  Trapani illetve Grosetto bázisokról Istranába, amelyek a Szlovén légtér légirendészeti feladatait látják el a hazánk JAS-39 Gripen harci repülőgépeivel.

coa_132_gruppo.png

  • A 132. gruppo (század) az Ill guatro gratti (Négy Macska) nevet viseli. A jelmondat "Mindig magányosok' (forrás: wikipedia)

Az 51. Stormo 2020. április 9-től tért vissza ismételten a légvédelmi területre, jelenleg a 132. repülőszázaduk már Eurofighter harcászati repülőgépekkel került felszerelésre, amelyek nem új gyártásúak, hanem más alakulatoktól átvezényelt repülőgépek. Az olaszok koncepciója szerint az Eurovadászok légfölény repülőgépek. A 103-as „Indián” századuk továbbrepüli az AMX repülőgépeket, de ezeket várhatóan 2023. vagy 2024 környékén kivonják a szolgálatból. Az AMX század a harcászati felderítés, közeli légitámogatás és a levegő-föld műveleteket gyakorolja. Az AMX utódja, hogy Istranában Eurofigher lesz-e, vagy ténylegesen az olasz terminológia szerint F-35A csapásmérők lesznek-e azt még kérdéses.

mp_20230328_125621.jpg

  • Az Istranai alakulat is repülte a Lockheed F-104G majd ASA változatokat. Az utóbbi olasz modernizációs program után még a félaktív Aspide az AIM-7 Sparrow amerikai légiharcrakéta módosított változata. Napjainkban ismét csak kicsit változtatva, légvédelmi komplexumokban áll rendszerben. Ilyen rakétakomplexumokat küldött Ukrajnába Olaszország az Oroszok elleni háború során segélyszállítmányokban.

dsc_9036m.jpg

  • A 103-as indiánok díszfestéssel ellátott AMX ACOL repülőgépe.

dsc_9099m_1.jpg

  • Egy másik AMX ACOL repülőgép, a 51-43 oldalszámú is kiállításra került. A lajstromszáma: MM4178.

dsc_9103m.jpg

  • A díszfestésű "indián" elölről. A lajstromszáma: MM7149 Jól látható a beépített tűzfegyver az M61 20mm-es Vulcan típusú forgóágyú. A brazil változatokhpz más tűzfegyvert, a DEFA két darab 30mm-es gépágyúját választották.

mp_20230328_130907.jpg

  • A jelenleg 51-22 oldal MM 55132 lajstromszámú Eurofigter F-2000T  kétüléses repülőgép, az Észak-olasz és a Szlovén légtér védelmezője.A 132. gruppo már átfegyverzésre került az Euróvadászokra.

dsc_9057m_2.jpg

  • Az MD-500 helikopter gyors futárszolgálatra van kijelölve a bázison. Olasz típusjelzése Breda Nardi NH-500, mivel a típust licencben készítették Itáliában.

A nyílt napra meghirdetett 10 óra előtt már 9-kor megnyílt a bázis bejárata, és az érdeklődök meglepően nagy számban érkeztek a megtekintetni a kiállított repülőgépeket, hajtóműveket, és az ezred által kiállított eszközöket. A légvédelmi rakéták közül is kiállítottak egy ASPIDE komplexumot. A modellezők is megtalálták számításukat sok hajtóművel vagy légcsavarral meghajtott repülőgépet lehetett a földön és a levegőben is megtekinteni. A bázison veterán autó kiállítást is rendeztek vagy egy tucat versenyjárművet lehetett megnézni.

dsc_0073m.jpg

  • Hétköznap volt az esemény, ennek ellenére az olaszok nagy számban vettek részt a nyílt napon.

dsc_0074m_2.jpg

  • Itt talán még jobban látható az érdeklődők hada.

dsc_9043m.jpg

  • Az ASPIDE (AIM-7 licenc) légiharc rakétából kialakított légvédelmi rakétarendszerekből 24 darab Skyguard komplexum állt hadrendben napjainkban Olaszországban. Ezek közül néhányat a régebbi hét darab Spada rendszerrel együtt katonai segélyként Ukrajnába szállítottak az orosz légierő elleni védekezéshez.

dsc_9049m.jpg

  • Az ASPIDE rakéták körülbelül 40km hatótávolsággal rendelkeznek, és egy indítóállvány hat darabot tartalmaz a félaktív vezetésű rakétákból. 

dsc_9046m.jpg

  • Mint látható, nem egy napjaink szuperfegyvere, de teljesen jól használható eszköz, jó felhasználási módja az aktív látóhatáron túl alkalmazott rakéták elterjedése után, a régebbi SAR vezérlésű fegyvereknek.

dsc_9050m.jpg

  • A célkövető lokátora a Skyshield rendszernek. A rendszert többféle radarral lehet kombinálni, köztük az Oerlikon Contraves, a Selenia Pluto 2D és a legmodernebb a Thompos-CSF RAC 3D lokátorok. 

dsc_9085m.jpg

  • A repülőmodellek szerelmeseinek. A közelebbi Macchi vadászrepülőgépen a Reggiana Aeronatica, vagyis a királyi légierő emblémáit lehet megtekinteni.

dsc_9089m_1.jpg

  • Egy másik modellező csapat már modern ténylegesen kis sugárhajtású repülőgépeit állította ki. Az F-104, az M-346 és az AMX modellek természetesen repülni is tudnak.

dsc_9091m_1.jpg

  • A versenyautók imádói is láthattak ritkaságokat. Olaszországban minden versenyautó piros???

dsc_9093m.jpg

  • A versenyautó sor folytatása.. Természetesen Rosso..

A fő attrakció a statikus sor volt, ahol az 51-eseknél 113. századánál rendszeresített AMX A-11B változat egy díszfestett és egy légifölény szürke változata, valamint a 132. repülőszázad egyik EF-2000 Eurofighter vadászrepülőgépe volt látható. Kiállításra került egy Breda Nardi NH-500 (MD-500) helikopter is, amellyel a 651. kutató-mentő raj van felszerelve. Az ezrednél rendszerben állt repülőgépekből is több típus volt a kiállítás része, valamint egy a nagyközönségtől lezárt területen, ahol az ezred emlékműve állt szintén öt repülőgépet lehetett megtekinteni. Oda finoman fogalmazva simán besétáltam, egyik barátomat viszont, aki nagyobb objektívval ment volna oda a rendezők nem engedték át.

dsc_0075m.jpg

  • A nézők elöl félig-meddig elzárt terület az ezred múzeumának is tekinthető repülőgép park. Én be tudtam sétálni..

dsc_0079m_2.jpg

  • Az 51-55 oldalszámú F-104ASA elfogó vadászrepülőgép. A Starfighterek furcsán néznek ki a szárnyak végére szerelt üzemanyag tartályok nélkül. MM6804 lajstromszámmal szolgált a repülőgép az Olasz Légierőben.

dsc_0081m_2.jpg

  • Az 51-01 oldalszámú F-86K Sabre vadászrepülőgép.Lajstromszáma: MM53-8278.

dsc_0096m_2.jpg

  • Ugyanez a repülőgép kicsit oldalról és ellenfényben. Nagyon szépen karbantartott gateguard sok múzeum megirigyelhetné.

dsc_0090m_1.jpg

  • Az AMX ACOL egyik kivont példánya. Ez a repülőgépet a levegőben is megfotóztam egykor egy Jesolo-i repülőnapon.

dsc_0087m_2.jpg

  • A típus függőleges vezérsíkján és a törzs hátsó részén 30-as embléma az AMX International 30. éves pályafutásár emlékeztet. Lajstromszáma: MM7194 

dsc_0092m_3.jpg

  • Az 51-26 oldalszámú Republic Thunderstreak F-84F vadászbombázó. Lajstromszáma: MM53-6704

dsc_0084m_1.jpg

  • Az 51-esek "aranykönyve"

dsc_0085m_2.jpg

  • Az 51. Stormo emlékhelye.

dsc_9080m_3.jpg

  • Az 51-62 oldalszámú AMX ACOL MM7182 a lajstromszáma. A repülőgép már kivonásra került a hadrendből.

dsc_9081m.jpg

  • Két másik AMX ACOL, sajnos oldalszámaikat nem láttam.

dsc_0071m_1.jpg

  • Az eredeti száma oldalszámú az F-2000T kétüléses Eurofighter repülőgépnek 4-35 volt, de Istranába kerülése után az 51-22 oldalszámot kapta. Az 51. az ezred számozásából ered. A 100-es szimbólum minden repülőgépre felfestésre került. A 132. gruppo repülőgép állományát a Trappani 37. ezred  18. gruppo, a Grosseto-i  4. Stormo 9. és 20 gruppo valamint a Gioia del Colle-i 36-sok 10 és 12. századaiból töltötték fel.

dsc_0072m_1.jpg

  • Az F-2000T függőleges vezérsíkján a Typhoon típusnév és az MM51132 lajstromjel látható.

dsc_9037m_1.jpg

  • Az Indiánok AMX ACOL repülőgépének díszfestéses függőleges vezérsíkja.

Az olaszoktól kicsit eltérő módon, bár a 100 éves Olasz Légierő tiszteletére rendezték a nyílt napot, de semmilyen ünnepélyes zászlófelvonás, parancsnoki beszéd, himnusz nem volt, gyakorlatilag katonai drill nélkül lazán megrendezett eseményt hoztak össze a trevisiói alakulatnál. A dinamikus programhoz sem állítottak kordonokat, néhány katona és idősebb önkéntes segítők mutatták, hogy mennyire lehet elhelyezkedni a futópályától a nézőknek. Ez a terület viszonylag távol volt sajnos, ráadásul a szembefény is nehezítette a fotózást.

A repüléseket a helyi alakulat századaiból három AMX és két Eurovadász hajtotta végre. A könnyű csapásmérők először a helyi J-TAC-ok által földről vezérelve különféle támadásokat imitáltak, amelyet magasan és mondhatni nem a nézőknek repültek. Aztán lejöttek földközelbe is néhány áthúzásra akár a futópálya felett, akár arra merőleges irányban. Utánuk két Eurofigter emelkedett a levegőbe, amelyek eltűntek a légtérből. Kis üresjárat után díszelgő kötelékként közösen tért vissza a két AMX és egyik Eurofighter, majd ezt újra bemutatták, de már leszálló konfigurációban kiengedett futóművekkel. Egy két átstatorlás és futópálya feletti áthúzás után szálltak le a repülőgépek, mintegy zárva a délelőtti repüléseket. 

dsc_9124m_1.jpg

  • Levegőbe emelkedik a nyitókötelék két AMX ACOL könnyű harci repülőgépe.

dsc_9128m_1.jpg

  • A felszállás után, még a futóművek kint, de a repülőgépek már magasságot gyűjtenek.

dsc_9574m_2.jpg

  • Az ellenfény nemcsak a fotósokat, hanem a nézőket is zavarta..

dsc_9742m.jpg

  • Emelkedés közben az egyik AMX ACOL

dsc_9537m_1.jpg

  • A törzs alsó részén lévő lemezes munka, nem válik dicsőségére az Olasz iparnak..

dsc_9727m_1.jpg

  • A díszfestés viszont lenyűgöző.

dsc_9398m.jpg

  • Levegőben a 132-esek F-2000A  olasz típusjelzésű 51-13 oldalszámú Eurofigter vadászrepülőgépe.

dsc_9950m_2.jpg

  • Két F-2000A alacsony áthúzás közben a futópálya felett. Mindkettőre IRIS-T légi közelharcrakéta van felszerelve, amely a légirendészeti szolgálati feladatokhoz kiváló fegyver. Magyarországon a két közelharc rakéta mellett és látóhatáron túlról is indítható AIM-120C5 AMRAAM is függesztésre kerül a készenléti repülőgépekre, amely teljesen felesleges, mivel 2000 km-re vannak a harccselekmények hazánktól, és minden levegőben töltött perc a rakéták üzemidejét csökkenti.

dsc_9825m.jpg

  • Az 51. Stormo két századának típusai közösen is átrepültek a futópálya felett.

dsc_0006m.jpg

  • Egy nagysebességű és sajnos szembe-fényes áthúzás a 132-esektől.

dsc_0010m.jpg

  • A végén éles fordulóba kezdett az F-2000A pilótája.

dsc_0036m_2.jpg

  • Ritkán látható a fékernyő használata az Euróvadászok esetében. A kacsaszárnyak a landolás során nincsenek is kitérítve, a repülőgép fékezéséhez.

dsc_0046m_2.jpg

  • Az istranai F-2000A és F-2000T repülőgépek nem új építésűek, hanem használtan szedték össze azokat már alakulatok egységeitől.

Utánuk a modellező klubok nagyobb méretű repülőeszközei repültek, de ezekről nem készítettem fényképeket, mert egy hangárba egy F-104ASA elfogóvadász repülőgépet és egy Ferrari F1-es gépkocsit is kiállítottak és a déli harangszó után lehetett megtekinteni azokat. Rettenetesen nagy tömeg volt, szerintem a versenyautó jobban érdekelte  a talján nézőket mint az Starfighter.

mp_20230328_125454.jpg

  • Az 51-07 oldalszámú F-104ASA vadászrepülőgép az 51-esek jelzéseivel és a 27-es számú Ferrari Formula 1 versenyautó.

mp_20230328_125615.jpg

  • A versenyautóra több olasz volt kíváncsi mint a "csillagvadászra".

dsc_0094m_6.jpg

  • A bázison templom is áll a felekezetben tartozó olasz katonák és a tábori lelkészek rendelkezésére.

Gyors haditanács után, úgy döntöttünk barátaimmal, hogy az ismeretlen délutáni dinamikus programot, amely csak AMI-ként volt jelölve, fényhelyesen az egyik pályavégnél töltjük, repüljön, ami repül. Ezt elsősorban indokolta, hogy a délutáni napsütés még inkább nehezítette volna bázison belül a fotózást. Először a szomszédos Ghedi bázisról, amelyen a 6.Stormó állomásozik, egy A-200 Tornado repülőgép húzott át kétszer a futópálya felett, majd a délelőtti programot repülték le ismét az 51-esek repülőgépei, a szélirány változásának megfelelően fordított irányban.

dsc_0136m_1.jpg

  • A Ghedi bázison települt 6.Stormo egyik A-200 Tornado IDS csapásmérő repülőgépe is átrepült kétszer az istranai bázis felett.

dsc_0143m_1.jpg

  • Oldalról a 6-22 lajstromszámú "bicskaszárnyú" nyított futókkal repült a futópálya felett. A 6. Stormo a "Diavoli Rossi" Vörös Ördögök alakulata. Az ördög jelzés a függőleges vezérsíkon látható alacsony észlelhetőségű festéssel. A 6-sok már megkapták első F-35A ötödik generációs repülőgépeiket.

dsc_0106m_1.jpg

  • Az 51-53-as AIMX ACOL áthúzás közben a mezőről fotózva.

dsc_0114m_1.jpg

  • Egy másik kép a repülőgépről.

dsc_0175m.jpg

  • Ez "a közös áthúzás a beton felett" fotó még bentről készült. 

dsc_0179m.jpg

  • A mezőről fényhelyesen már így volt megörökíthető

dsc_0258m_1.jpg

  • Az indián díszfestésű AMX ACOL repülés közben.

dsc_0301m.jpg

  • Az 51-72 oldal és MM7163 lajstromszámú repülőgép díszfestése ebben az évben március 20-ra készült el.

dsc_0325m_2.jpg

  • Egy érdekes perspektíva. Amennyiben erősebb hajtómű került volna a típusba és alkalmas lett volna a vízszintes hangsebesség feletti repülésre, akkor Magyarországon is számításba vették volna a MiG-21 vadászrepülőgépek utódtípusának. Persze egy lokátor sem ártott volna az orrába a repülőgépnek.

dsc_0398m_2.jpg

  • Szemből az AMX ACOL.

dsc_0407m.jpg

  • Az AMX ACOL formája szépen kirajzolódott a felhő nélküli égbolt előtt.

dsc_0192m.jpg

  • A délutáni program során a repülőtér melletti mezőről sokkal szebb képeket lehetett készíteni. Az 51. Stormo díszköteléke.

dsc_0202m_1.jpg

  • Szépen tartották a formációt.

dsc_0221m.jpg

  • Ugyanez a hármas kötelék, nyitott futóművekkel.

dsc_0226m_1.jpg

  • Itt sincs nagy távolság a repülőgépek között.

dsc_0393m_2.jpg

  • Leszállás előtti áthúzás az első AMX-től a hátsó már félig nyitott futóművel.

dsc_0432m.jpg

  • Már a kerítésen kívülről készült képen, de begurulás az állóhelyre.

dsc_0435m_1.jpg

  • Az AMX repülőgépek nem voltak annyira olcsóbbak, hogy kispórolják belőlük a lokátort és az erősebb hajtóműveket, végül is zsákutcának bizonyult a fejlesztésük. A két tervező és gyártó országon kívül nem került máshol rendszeresítésre.

dsc_0502m.jpg

  • Az utolsó gurulás aznap a bázison az AMX ACOL repülőgépektől.

dsc_0386m.jpg

  • Az egyik F-2000A szintén állóhelyére taxizik. 

A nyílt nap utolsó dinamikus programja után, negyed ötkor indultunk haza Magyarországra. Az olasz bázison az ősszel még tartanak nyílt napot és valószínűleg még láthatóak lesznek az egykor hazánkban is a MiG-21 elfogó vadászrepülőgépek egyik lehetséges utódjának tartott, de végül beszerzésre nem került AMX repülőgépek.

dsc_0191m_1.jpg