Repülős hétvége az Akropolisznál - Athens Flying Week - 2022

 dsc_4727m.jpg

Görögországban 2022. szeptember 17-18-án rendezték meg a tizedik, jubileumi Athens Flying Week, vagyis Athéni Repülési Hetet. A esemény elnevezése ellenére két napos repülőrendezvény, amely a pénteki gyakorló és hétfői távozó nappal együtt összesen négy napig tartott.

logo2_7.JPG

  • A 10. Athens Flying Week honlapjáról.. (forrás:https://www.athensflyingweek.gr)

A rendezvény helyszíne a Hellén fővárostól 40 km-re, északra fekvő Tanagrai repülőbázis volt. A rendezvényt több cég szponzorálta, görög részről a védelmi minisztérium mellett az Aegean nemzeti légitársaság volt, de többek között az amerikai szponzor a Lockheed-Martin volt, amely a Görögország által is rendszeresített F-16 valamint a leendő F-35A repülőgépeket gyártja, és francia részről a Dassault Aviation valamint a Thales szintén szponzorálta a rendezvényt, akik a Mirage-2000-5 és most már a Rafale repülőgépeket szállítják Görögországnak.

afw2022_sponsors_card_1920x1080-1.jpg

  • A szponzorok. forrás: (https://www.athensflyingweek.gr)

1659609546723_1.jpg

  • Egy másik kép a rendezvény hirdetéséről, ezúttal a Facebookról. (forrás: facebook)

Az Athéni Repülő Héten elsősorban a hazai légierő eszközeit láthattuk különösen a dinamikus programokban, de kilenc külföldi résztvevő ország (Ausztria, Franciaország, Olaszország, Jordánia, Lengyelország, Németország, Szaúd-Arábia, Egyesült Államok és Svájc) repülőeszközei is repültek, vagy vettek részt statikus bemutatókon.

A Tanagrai repülőbázison az elit 114. repülőezred állomásozik, amelynek elsőrendű feladata Athén védelme. Erre két francia repülőgépekkel felszerelt repülőszázad a 331-es Theseus (Thézeusz) és a 332-es Greaki (Sólyom) áll rendelkezésre. Előbbi Mirage 2000-5EGM és BGM, utóbbi a Mirage-2000 utód, jelenlegi szállítás alatt álló Rafale EG, DG repülőgépekkel van, illetve lesz felszerelve.

mirage_2000_p_007.jpg

  • A 331. Theseus vadászrepülő század felvarrója. A Mirage 2000-5 repülőgépek még évekig szolgálatban maradnak. (forrás: haf.gr)

Tanagra a 114. repülőezreden kívül a Görög Repülőgépipar (Hellenic Aerospace Industry, azaz Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία - EAB) és a Logisztikai Parancsnokság székhelye.

A statikus bemutatókat a repülőtér futópályájának két végére helyezték. Az egyik oldalon a görög AH-64A és D, Bell OH-58D(R) Kiowa Warrior, UH-1H (AB-205A-1), S-70B6 Aegean Hawk és NH-90 forgószárnyasok mellett, az CVN-77 USS. George H.W.Bush hordozó MH-60S és MH-60R Seahawk helikoptereit láthattuk. Az „S” verzió a kutató-mentő, az „R” tengeralattjáró vadász változat.

m-p_20220918_100601.jpg

  • AH-64+ harci helikopter. A Görög Légierő két Apache változata közül a régebbi modernizált verzió

dsc_1419m.jpg

  • Vasárnap reggel helyet cserélt a Longbow AH-64DHA és az Apache+. Már forognak a rotorlapátok.

dsc_0413m_1.jpg

  • Melyik ország AH-64 harci helikopterén lehet ilyen festés? Egyértelmű a válasz. Hellasz.

dsc_0414m.jpg

  • AGM-114 gyakorló páncéltörő rakéták és  LAU-69 típusú 19 darab 70mm-s Hydra nem irányított rakétát hordozható konténer

dsc_1443m.jpg

  • Az AH-64DHA Longbow Apache radardómja leszerelhető a helikopterről, van mikor szükségtelen akár éles bevetés során is.

dsc_0415m.jpg

  • Két AGM-114 Hellfire páncéltörő rakéta gyakorló változata.

dsc_1410m_1.jpg

  • Görög Apache hajózó repülés előtt. A sisakra szerelt monokulár elsősorban rossz idős repülésben és éjszaka segíti a pilótát és a lövész, de különféle adatokat is olvashatnak róla.

dsc_0280m_1.jpg

  • Egy OH-58D Kiowa Warrior. A fegyverzete azonos az AH-64-el, tehát AGM-114 Hellfire és 70mm-es Hydra rakétakonténer. A méretéből és teherbírásából adódóan azonban a hordozható mennyiségük kisebb a harci helikopterénél. Az OH-58D elsősorban felderítő és csak másodsorban csapásmérő. A rotor feletti érzékelők a felderítés és célkövetés eszközei.

dsc_0281m_1.jpg

  • Horvát szomszédaink is repülik a Kiowa Warriort, de azok felszereltsége elmarad a görögök által üzemeltetett változattól.

dsc_0464m_1.jpg

  •  A LAU-68 konténerben hét darab 70mm-es Hydra nem irányított, vagy lézervezérlésű rakéta fér el.

dsc_0466m_1.jpg

  • A fegyverfüggesztő lévő egyik kapcsoló. A "safe" és "armed" állás egyértelmű..

dsc_0468m_2.jpg

  • A Kiowa Warrior MMS Mast Mounted Sight (AAS-53) érzékelői közül a kamera és hőkamera mellett a lézeres célmegjelölő sem hiányozhat.

dsc_0282m.jpg

  • Egy veterán olasz licenc helikopter az UH-1H (AB-205A-1)

dsc_0284m_2.jpg

  • Az UH-1H (AB-205A-1) és a AH-58D(R) helikopterek egymás mellett.

dsc_0454m.jpg

  • Ennek a  "Huey" változatnak a felszerelése nem sokban változott a vietnámi háború óta. 

dsc_0455m.jpg

  • A pilótafülke műszerezettsége sem. Analóg és nem is igazán ergonomikus.

dsc_0458m.jpg

  • A felragasztott szentképek is segítik a hajózók feladatának végrehajtását és a biztonságos visszatérést.

dsc_0283m_1.jpg

  • Az Aegean Hawk, egy S-70B változat Görögország részére. Haditengerészeti verziója a UH-60 Blackhawk forgószárnyasnak.

dsc_0436m_1.jpg

  • Hátsó ülések igazi katonai helikopteré..

dsc_0439m.jpg

  • A vízfelszíni keresőradar képernyője és kezelőszervei.

dsc_0289m.jpg

  • Az egyik legmodernebb forgószárnyasa a görögöknek az NH-90 TTH (tactical transport helicopter).

dsc_0302m.jpg

  • Katonai helikopter már nehezen adható el, radarbesugárzás illetve rakétaindítás előrejelző és ellentevékenység rendszer nélkül.

mp_20220917_200204.jpg

  • Szombaton este 21 óráig lehetett a bázison maradni így lehetőség volt némi éjszakai fotózásra is, amit telefonommal oldottam meg, ahogy tudtam. NH90-es TTH változat.

dsc_0291m.jpg

  • A CVN-77 USS. George H.W.Bush hordozó MH-60R Seahawk tengeralattjáró vadász helikopterei közül az egyik.

dsc_0426m.jpg

  • A szonárbója kivető szerkezet hátulról.

dsc_0424m.jpg

  • A kereső berendezés képernyője és irányítószervei. A típus eltér a görög változattól.

dsc_0433m_1.jpg

  • A pilótafülke a műszerfal képernyős és modern.

dsc_0428m.jpg

  • A HSM-46 "Nagymesterek" hordozófedélzeti helikopterszázad jelvénye a helikopter oldalára is felfestésre került.

dsc_0287m_1.jpg

  • Az MH-60R helikopter sok fedélzeti érzékelő berendezéssel van felszerelve.

dsc_0309m.jpg

  • Az MH60S változat a kutató-mentő feladatkörre van specializálva.

dsc_0419m.jpg

  • Az érzékelők beépítése hagy némi kívánnivalót maga után, valószínűleg a hordozón kisebb a felhasználható anyagok listája és mennyisége, mint egy gyári beépítésnél.

dsc_0420m.jpg

Itt is látható a beépítés. Legalább két kamera illetve érzékelő található a beépített eszközökben.

dsc_0435m.jpg

  • Ez a jelvény már az Aegean Hawk oldalán díszelgett.

athens-flying-week-usn-22_pie.jpg

  • Amikor akasszák a hóhért. Jómagam fehér pólóban és hosszú nadrágban barátommal "szakértjük" a Nagymesterek tengeralattjáró vadász helikopterét. (forrás: US.Navy)

mp_20220917_200516.jpg

  • Az amerikai SH-70B hordozófedélzeti helikopter éjszakai fényekben.

mp_20220917_202402.jpg

  • Kicsit távolabbról és más szemszögből.

mp_20220917_202651.jpg

  • Az S-70B oldalról.

Erre az oldalra került egyetlen merevszárnyú repülőeszköz a Szaúdi Légierő F-15C vadászrepülőgépe volt. Vasárnap érdekes módon az AH-64 változatok a statikus soron helyet cserélték, méghozzá kis fel és leszállással megtéve majd 20 méteres távolságot, felborítva néhány árus standját, a szaúdi F-15C-k közül pedig az első napon a légifölény második napon a díszfestéses példány került bemutatásra.

dsc_0266m.jpg

  • A Szaúdi Királyi Légierő F-15C "Eagle" légifölény vadászrepülőgépe az egyik az utolsó egyfeladatos repülőgépeknek.Bombahordozásra is képes, de az amerikaiak ezt a változatot élesben csak légiharcra használták. Szombaton  a légifölény festésű példány került kiállításra a statikus soron.

dsc_0270m.jpg

  • Mint látható a szárnypilonok leszerelése kerültek, inkább versenygépnek néz így ki a Sas, mint harci madárnak. A pilótafülke alatti felirat (isten áldjon meg téged).

dsc_0405m.jpg

  • Az első futómű feliratain lehet csemegézni. Az Ohió állambeli Clevelandben készült 

dsc_0409m.jpg

  • Gumimustra...

dsc_0411m_2.jpg

  • Manapság már a felvarrók is műanyagból készülnek (nálunk is).

dsc_1461m.jpg

  • Vasárnap reggel a diszfestett példány került a statikus bemutató helyére és a légifölény festésű repült.

A másik oldalon a francia gyártású görög Dassault Mirage-2000BGM, és Rafale EG mellett a Luftwaffe két darab Eurofigher és egy PA-200 Tornado repülőgépe, az olasz 213. repülőszázad MB-339CD illetve M-346A Master gyakorló repülőgépei, valamint a két Pilatus PC-7 típusú osztrák gyakorló repülőgép volt látható egy ősöreg T-2 Buckeye és T-6 Texan II gyakorló repülőgép társaságban. A görögök a közeljövőben az Izraeli ELBIT segítségével létrehozandó hazai, de más nemzeteket is befogadó pilótaiskolában repülik a T-346A változatot. Egy civil Pilatus PC-12NGX szintén látható volt.

dsc_0316m.jpg

  • Első találkozás a Dassault Rafale EG görög változatával.

dsc_0320m.jpg

  •  A 411-es lajstromszámú Dassault Rafale EG. A görögö export repülőgép a francia F3R változat módosított verziója.

dsc_0380m.jpg

  • A lemezelés kiváló.

dsc_0382m.jpg

  • A Rafale harci repülőgépeknél is fontos az érzékelők, ellentevéknység rendszerek megléte.

dsc_0383m.jpg

  • Még egy kis lemezes munka.

dsc_0322m_1.jpg

  • A Német Légierő 30+46 lajstromszámú Eurofighter harci repülőgépe a Taktisches Luftwaffengeschwader 73 "Steinhoff" repülőezred állományába tartozott.

dsc_0324m.jpg

  • A Taktisches Luftwaffengeschwader 51 "Immelmann"  ezred, amely csapásmérő és felderítő PA-200 Tornado repülőgépekkel repül. Az Immelmann ezred napjainkban már izraeli gyártmányú Heron drónokat is rendszerbe állított.

dsc_0361m.jpg

  • A PA-200 Tornadok is kapnak még frissítéseket, modernizációkat az ASTA programokon keresztül.

dsc_0362m.jpg

  • Az első futómű mellé építették be a svéd BOW besugárzásjelző antennaegységeit. Ezek a JAS-39C/D Gripenek EWS39 rendszerében is megtalálhatóak,

dsc_0368m.jpg

  • A függőleges vezérsíkok tetejénél építették be a BOW mellső-felső antennaegységeit.

dsc_0371m_1.jpg

  • Az antennák előre is hátrafelé is beépítésre kerültek. A fekete párduc címer, még a 51. felderítő ezred (Aufklärungsgeschwader 51) jelvénye volt. Az ezred tagja a NATO Tigris szövetségnek, akárcsak a 59/1 Pumák. 

dsc_0354m_1.jpg

  • A Turbo-Union hajtóművek takaróin láthatóak is a Tiger színek  és jelzések.

dsc_0336m_1.jpg

  • Az Olasz Légierő (Aeronautica Militare) két gyakorló repülőgépet küldött Tanagrába. A 61-131 oldalszámú és MM55065 lajstromszámú Aermacchi MB-339CD repülőgép régebbi típus, de rendelkezik légi utántöltési lehetőséggel. A narancssárga szín a szárnyvégi üzemanyagtartályon jelzi,hogy fegyvertelen változat.

dsc_0333m_1.jpg

  • A Frecce Tricolori az MB-339 más  PAN változatát repüli. Kilenc ország rendszeresítette a típust. Olaszország 30 darab CD-t tart hadrendben, amely korszerűsített digiális pilótafülés változat. A 107 darab "A" változat nagy része már kivonásra került, illetve alkatrészbázisként szolgál.

dsc_0335m_2.jpg

  • Az M-346 Master jelenleg az Olasz gyakorló repülőgépek csúcsa, de talán Európa legjobb gyakorló repülőgépe - ha nem számítjuk a Boeing-SAAB T7A típusát. Az olasz típusjele T-346A

dsc_0338m.jpg

  • A 61-21 oldalszámú MM55222 lajstromszámú Aermacchi T-346A változat a 212 ezred állományában repül. Görögország a típusból tíz darabot és az izraeli ELBIT közreműködésével repülőgép-vezető kiképzési központot rendelt meg 1.65 milliárd dollár értékben. Izrael is rendszeresítette az olasz típus 30 példányát M-346 Lavi (Oroszlán) néven. Érdekesség, hogy 61-21 oldalszámmal más Aermacchi gyakorló repülőgép is repült már az Aeronautica Militare állományában. A görög oktatási központ International Air Force Training Center (IAFTC) névvel nemzetközi lesz, talán itt is fognak tanulni légiharcászatot a magyar nagysebességű repülőgép-vezetők.

61-21-339a.JPG

  • Az első 61-21-es egy Aermacchi MB-339A volt. (forrás: planesspotters.net)

dsc_0330m.jpg

  • Egy veterán kiképző repülőgép, amely ráadásul hordozófedélzeten is jól érezte magát. A T-2E Buckeye típusból 529 darab készült, és az amerikai haditengerészet 2008-ban vonta ki a szolgálatból. A görög repülőgépek közül még több példány repül.

dsc_0352m.jpg

  • A T-2E két darab General-Electric J85-GE-4 gázturbinája, amelyek egyenként 13,1 kN tolóerejűek. A fékezőhorog szárazföldön is jól jöhet vészhelyzet, kényszerleszállás során.

dsc_0342m_1.jpg

  • Egy svájci polgári légjármű, a Pilátus PC-12NGX.

dsc_0346m.jpg

  • A jelen görög katonai pilótakiképzés során talán legtöbbet használt repülőgépe a T-6 Texan II. Ezt a típus CT-156 Harvard II.néven repülték magyar pilóták is kanadai kiképzésük során. A Beechcraft gyártotta típusból a görögök 25 darab T-6A és 20 darab NTA-6 (felfegyverezhető) változatot rendszeresítettek. A Deadelus Demo Team is ezt a típust repüli.

dsc_0348m.jpg

  • A T-6 Texan II repülőgép jelenleg is gyártott típus. 13 országban mintegy 850 darab áll szolgálatban.

dsc_0358m_2.jpg

  • A sógorok két darab svájci gyártású Pilatus PC-7 repülőgépet állították ki statikus soron Tanagrában. Ausztria 13 darab tart rendszerben a típusból.

dsc_0359m.jpg

  • A díszfestésű kígyós változat.Az osztrákok nem csak gyakorló, hanem könnyű csapásmérőként is bevethetik a típust, egy tonna fegyverzetet képes hordozni, gépágyú konténereket, szabadesésű bombákat és nem irányított rakétákat.

A repülőtéren sok helyen nem volt szabad fényképezi, de azért néhány képet sikerült készíteni a bázis saját repülőgép múzeumáról és egykét más érdekességet.

dsc_0450m.jpg

  • Kivont F-102 Delta Dagger, F-104 Starfighter valamint T-33 repülőgépek a repülőtér túlfelén. Az F-102 típus felülről hasonlít a Mirage-2000 repülőgépekre ezért szétszórva a bázison "álcélok"-ként is használhatóak.

dsc_0453m.jpg

  • Ugyancsak kivont Mirage F1CG vadászbombázók egy hangár körül. Az egyik egy díszfestést kapott példány.

dsc_0297m.jpg

  • Egy másik gateguard Mirage F1CG változat a messzeségben.

dsc_0410m.jpg

  • Egy S-64E Skycrane tűzoltó helikopter a távolban.Görögországban Athén mellett a Dekelia repülőbázison van fő támaszpontjuk, ahol a Görög Légierő Múzeuma is található. A típusból eddig több változatban összesen 31 darabot építettek.

dsc_0273m.jpg

  • Igen, ez bizony légvédelem, mégpedig egy MIM-104 Patriot légvédelmi rakéta üteg mozgatható indítóállványa.Görögország 350. légvédelmi rakétaezredében hat század áll hadrendben.

dsc_0274m_1.jpg

  • A görög Patriot légvédelmi rakétások ütegei PAC-2 és PAC-3 rakétákkal vannak felszerelve.

dsc_1390m.jpg

  • A Tanagrai házi múzeumot a nézők nagy részének nem lehetett lefotózni, nekem szerencsém volt, egyik katona megengedte. Egy kiváló állapotú F-102A változat. A típusból elsősorban a főváros védelmére 19 darab együléses F-102A és öt kétüléses TF-102A változatot szereztek be a Hellének és Tanagrában álltak szolgálatban. 1977-ben váltották fel a Delta Daggereket  a Mirage F1-CG vadászrepülőgépek.

dsc_1391m_4.jpg

  • A legendás "özvegycsináló" is szolgált a görögöknél. Egyébként nem volt rosszabb baleseti statisztikája mint például a MIG-21-es néhány változatának. 45 darab F-104G és 10 darab TF-104G állt szolgálatban Tanagrában illetve Araxosban a Tigris és Olympos századokban.1964 és 1993. között.Érdekesség, hogy a kiállított repülőgép szárnyainak végén nem volt az általában megszokott üzemanyag tartály felszerelve.

dsc_1393m_3.jpg

  • A Lockheed T-33 gyakorló repülőgép.Görögország amerikai építésű T-33A, RT-3A és kanadai építésű AT-33AN is rendszeresített.

dsc_1397m.jpg

  • Egy díszfestett F-86 Sabre vadászrepülőgép. A kanadai gyártású Canadair CL-13 Mk.4 változatból (F-86E/M) 120 darabot  állított szolgálatban Görögország a 341.a 342 és 343 elfogóvadász repülőgép századoknál. A típust 1965-ben vonták ki a szolgálatból.

dsc_1398m_1.jpg

  • F-84G Thunderjet vadászbombázó.A hellének 1952 és 1960 között mintegy 200 darabot repültek a típusból.

dsc_1399m.jpg

  • Egy díszfestett Dassault Mirage F1CG. Görögország 40 darabot rendszeresített 1974-től kezdve. A repülőgépek a 334. és 342. századokban repültek. A fegyverzetükbe R.550 Magic valamint AIM-9P légiharc rakéták tartoztak.

dsc_1402m.jpg

  • Egy másik Mirage F1CG a görög nemzeti zászlóval díszítve. 2003. június végén 28 év szolgálat és mintegy 160 ezer repült óra után a megmaradt 27 repülőképes példányt vontak ki a hadrendből.

dsc_1400m.jpg

  • A repülőgépek mellett emlékhely a görög légierő katonáinak.

A két futópálya két vége közötti szakaszon szinte teljes hosszában elhelyezkedhettek a nézők. Azért szinte, mert voltak lekerített szakaszok a Dassault a Thales és a Lockheed-Martin vendégeinek, a görög állami és katonai vezetőknek és nekünk, a médiának is. Ide nem jöhettek be nézők. A Dassault az ide látogatóknak Rafale szimulátort állított fel, programjában légi utántöltés, a Patruille de France-el kötelékrepülés valamint más feladatok szerepeltek, valamint kis csomaggal sapkákat, táskákat és egyéb emléktárgyakat osztogattak. Az amerikai gyártónak is voltak emléktárgyai, de azokat csak a saját cégük által meghívottak, valamint a politikusok és a katonai vezetők kaptak.

img_20220918_115228-scaled.jpg

  • A Dassault pavilonja a Tanagrai repülőbázison.

dsc_0387m.jpg

  • A két rendszerben álló típus, a Rafale C (BG és EG) valamint a Mirage 2000-5 (BG és EG)

dsc_0391m_1.jpg

  •  A szép lányok sem hiányoztak a szponzorok jóvoltából és a mi örömünkre.

Szombaton és vasárnap az eseményen a nemzetvédelmi minisztertől a hadsereg, a légierő és a haditengerészet vezetőin keresztül görög katonai és politikai elit számos képviselője jelen volt.

xar_252863_341386_type13262.jpg

  • Néhány főtiszt katonák társaságában.Nikos Hardalias védelmi miniszter, Stylianos Petrakis és George Fasoulas ellentengernagy, General Angelos Houdeloudis vezérőrnagy és más tábornokok. (forrás: youtube)

dsc_1527m.jpg

  •  Nikos Hardalias védelmi miniszter

dsc_1502m_2.jpg

  •  Nők is vannak főtiszti rendfokozatban Görögországban.

dsc_1500m_2.jpg

  • A "hallgatag ember". Adjutánsa egyik tábornoknak, egész nap a táskáját vitte, két lépéssel mögötte volt. Amíg felettese "ápolta a kapcsolatokat", a "hallgatag ember" ott volt mellette/mögötte. A tábornok leült, evett, ivott, Ő nem kapott helyett, csak állt. Ásványvizet ivott néha-néha és Rai-Ban szemüvegén nézte a világot.

A dinamikus programok szombat délutántól kora estéig, majd vasárnap déltől késő délutánig voltak. Szombaton egészen este 21 óráig engedték a nézőket a repülőbázison tartózkodni. Az árusok is jól kerestek, sok görög és külföldi repülőszázad valamint még holland repülőrelikvia árusok is voltak, és az Athens Flying Week official, tehát hivatalos kereskedelmi emléktárgyait is sokan vásárolták.

A dinamikus programot egy amerikai lajstromú Cessna repülőgépből kiugró ejtőernyősök nyitották görög zászlóval, majd az Olasz Luca Salvadore („The Silver Chicken) CAP-21 típuson végrehajtott műrepülő produkcióját láthattuk. Egy repülő olasz, a 32 éves Luca Bertossio repült német lajstromú Marganski Swift S-1 vitorlázó repülőgépen. Bertossio Boeing B737 pilóta és mellette különböző FAI versenyeken 9 arany, 8 ezüst és négy bronzérmet szerzett.

dsc_1509m.jpg

  • Ebből a Cessna 172R Skyhawk II típusú amerikai lajstromszámú repülőgépből ugrottak ki ejtőernyősök a dinamikus program kezdetén.

dsc_5477m.jpg

  • ... és ugrás..

dsc_5478m.jpg

  • Egy másik ejtőernyős is elhagyja a repülőgépet

dsc_0484m_1.jpg

  • Az Athens Flying Week zászlója az ejtőernyősre függesztve, Ő pedig a Görög nemzeti lobogóval díszített paplanernyővel ugrott.

dsc_1521m.jpg

  • A görög haderő lobogója..

dsc_0500m_1.jpg

  • Luca Bertossio olasz vitorlázó pilóta Marganski Swift S-1 vitorlázó repülőgépen repült.

dsc_0507m.jpg

  • A füstölők nagyon látványossá tették a bemutatót.

dsc_5523m.jpg

  • A Marganski Swift S-1 egy lengyel gyártmányú kompozit vitorlázó repülőgép. Hazánkban is többen repülik.

dsc_4196m.jpg

  • Luca Bertossio üdvözli leszállás közben a közönséget.

dsc_4205m_1.jpg

  • Luca Salvadore  „The Silver Chicken". 1993-ben készült CAP 21 repülőgéppel repülte bemutatóját.

dsc_4210m.jpg

  • Az olasz pilóta a taxizás közben. A hölgy mellette a bemutató alatt konferálta a látottakat és a görög zászló is előkerült.

Mindkét nap dinamikus bemutatót repült a Flying Bulls Bo.105CB helikoptere a szokásos bukfencekkel és orsókkal.

dsc_4173m.jpg

  • A RedBull Bo-105 helikoptere a "szokásos" nem forgószárnyastól elvárt bukfencek és orsók keverékével tarkított programját adta elő. A helikopteres repülés magasiskolája.

A repülőprogramon belül a Görög Haditengerészet külön blokkban kapott helyet. Az S-70B-6 Aegean Hawk (ami az amerikai MH-60 Seahawk export verziója) nem sima demót, hanem komplett kutató-mentő bemutatót repült.

dsc_4240m_1.jpg

  • S-70B-6 Aegean Hawk a görög haditengerészet állományából. 

dsc_4263m.jpg

  • A Sikorsky (manapság már Boeing) SH-60 Seahawk exportváltozata. Két modifikációt repülnek a hellén tengerészek, az egyik az S-70B a másik a modernizált S-70B-6 amely az amerikai "B" és "F" változatok rendszereivel van felszerelve.

dsc_5593m_1.jpg

  • A görög tengerészek a földre ereszkedve is bemutatót tartottak.

dsc_4272m.jpg

  • A négy fős különítmény.

dsc_4277m.jpg

  • Szemben az Aegean Hawk-al.

dsc_5659m.jpg

  • A görög haditengerészet  11 darab S-70B-6 Aegean Hawk és hét darab MH-60R változatot repül.

A Légierő már jóval nagyobb légijármű palettát vonultatott fel. Az AH-64-es két változata, a rotor tetejére szerelt Longbow DHA és a lokátor nélküli AH-64+ változat is repült. Az egyik szombaton, a másik vasárnap. Mindkét nap társa is akadt a gyors, agilis OH-58D(R) Kiowa Warrior forgószárnyasban. Utóbbi hordoz a rotor tetején egy MMS Mast Mounted Sight (AAS-53) felderítő eszközt, amelyben sima és hőkamera kapott helyet valamint egy lézeres célzókészülék. A fegyverterhelése kisebb, mint az Apache csatahelikopteré, amely akár 16 darab AGM-114 Hellfire páncéltörő rakétát is képes hordozni. A Warrior csupán 4-et. Az Apache-k általában nyolc páncéltörő rakéta mellett két LAU-69 típusú 19 darab 70mm-s Hydra nem irányított rakétát hordozható konténerrel repültek. A Warrior legtöbb esetben két páncéltörőt és mellettük a kisebb LAU-68 konténerben hét darab 70mm-es Hydra nem irányított rakéta podot, vagy gépágyúkonténert hordoz. A bemutatón régebbi helikopter is repült, az UH-01 Huey egyik változata, az AB-205A-1 illetve a szinte gyári NG-90 TTH (transport tactical helicopter) „kompozit csoda” is bemutatkozott akárcsak a franciák által gyártott AS.332C-1 Superpuma. A nehéz kategória forgószárnyasa a CH-47D Chinook is részt vett a helikopterek taktikai bemutatóján.

dsc_5727m.jpg

  • Az AH-64+ Apache helikopter repülés közben. A típusból 19 darabot rendszeresítettek. A "+" jelzést az izraeli modernizációt jelzi.

dsc_5780m_1.jpg

  • Az AH-64+ a szokásos két 70mm-es Hydra rakéta-konténer és a belső tartókon összesen nyolc darab AGM-114 Hellfire páncéltörő rakéta indítósínnel felszerelve.

dsc_6124m.jpg

  • Szemben az Apache helikopterrel.

dsc_4312m_1.jpg

  • Szombaton a bemutatót azonban nem Apache+, hanem az AH-64D Longbow Apace repülte. A Longbow eredetileg hosszú íjat jelent, amely az angol íjászok rettegett fegyvere volt, ember nagyságú és átütötte még a lovagi vérteket is. Ezekkel az íjakkal nyerték meg például az angolok Crécy csatát 1346-ban, amikor a francia lovagok, nemesek színe-java holtan maradt a csatatéren lenyilazva.

dsc_4697m.jpg

  • A Longbow Apache (AH-64D) viszont a rotor tetejére szerelt AN/APG-78 milliméteres hullámsávban működő tűzvezető  radarról kapta a nevét, amellyel lokátor vezérlésű AGM-114 Hellfire változatokat lehet irányítani, amelyek ráadásul nagyobb hatótávolságúak a régebbi verzióknál.

dsc_4686m.jpg

  • Az AN/APG-78 radar 128 célpontot képes felderíteni és azokból 16-ot tud követni, illetve 30mp-ként rakétát vezérelni. Kilenc ilyen Apache helikoptere van Görögországnak.

dsc_0855m_1.jpg

  • Az AH-64D szombaton  infracsapda vetéssel zárta bemutatóját. Vasárnap az AH-64+ esetében, bár rákészültünk, de elmaradt az infrázás.

dsc_4699m_1.jpg

  • Szemben az AH-64D-vel

dsc_5715m.jpg

  • A Bell OH-58D (R) Kiowa Warrior, amely nagyon hiányzik kivonása óta az amerikai hadseregnek. A feladata nem elsősorban a harc, hanem a felderítés. A típus gyártása 1966-tól 1989-ig tartott és az összes változatot beszámítva mintegy 2200 darab készült belőle.

dsc_1570m.jpg

  • A helikopter őse a  Model 206A JetRanger civil forgószárnyas volt. A Kiowa Warriort 13 ország tartotta rendszerben. A változatai közül a D-F verziók voltak felfegyverzettek. Az AAS-53 szenzortorony kiváló felderítésre, elég bokrok, és különféle tereptárgyak között, csak a szenzorokat magasabbra emelni és máris céladatokat, felderítési adatokat szolgáltatnak. Görögország 70 darab ex. amerikai hadseregben repült OH-58D változatot rendszeresített.

dsc_1600m.jpg

  • AH-64+ és NH-90TTH helikopter a közös forgószárnyas bemutató közben.

dsc_4334m.jpg

  • Görögország  2003. augusztusban rendelt 20 darab NH90-es helikoptert és hozzájuk + 14 darabos lehívási opciót

dsc_4346m.jpg

  • A 20 darab forgószárnyas szolgálatba áll Görögországban, köztük négy SPECOPS (különleges műveleti) konfigurációban.

 

dsc_5797m.jpg

  • A bemutatón a katonák LZ-be (leszállási zónába - landing zone) lerakását és kiemelését mutatták be a helikopterrel.

dsc_5820m.jpg

  • Az NH90 az első nagyarányú kompozit felhasználásával készült helikopter. Napjainkig 471 darab készült, gyártása még folyik. Több országban komoly problémák derültek ki üzemeltetésük során, legutóbb Norvégia adta vissza a gyártónak a helikoptereit. Az NH90-est 14 országban rendszeresítették, két fő változatban. Az egyik a TTH - tactical transport helicopter, a másik a NFH - NATO fregatte helikopter, amely haditengerészeti változat.Újabb változata az MTT - maritime tactical transport, amelyet partvédelmi szállító helikopternek lehetne fordítani, de gyakorlatilag a két változatból összegyúrt harmadik modernizált verzió.

dsc_5704m.jpg

  • Könnyű homokfutó harcászati járművet  is láthattunk a helikopteres bemutatón.

dsc_5871m.jpg

  • A CD-47D Chinook már egy régebbi változatú helikopter. A típus 1962-től gyártják napjainkban is. Tizenhárom fő katona változata van és több mint 1200 példány épült eddig.

dsc_5878m_1.jpg

  • A görögök a C és D variánst repülik. A CH-47C változatból 19, a D modifikációból hat áll szolgálatban.

dsc_5893m.jpg

  • A típus a nehéz szállító helikopterek kategóriájába tartozik.Három fős személyzettel, változattól függően 30-55 katonát tud szállítani, hasznos terhelése eléri a 11 tonnát. Több magyar katonai szakértő szerint a H225M  helyett, kisebb számú CH-47 helikoptert kellett volna beszerezni, de itt nincs Hforce fegyverrendszer, illetve a Boeing az amerikai gyártója

dsc_0730m.jpg

  • A CH-47-el kiemelést mutattak be a helikopteres demóban.

dsc_0735m.jpg

  • A kiemelést, nem kötélre erősítve egyenként a katonákat, hanem hálós megoldással hajtották végre.

dsc_0752m_2.jpg

  • A Chinook-ot egy-egy Apache és Kiowa kísérte a bemutató végén.

dsc_6009m.jpg

  • A kutató-mentők is bemutatkoztak egy AS-332C-1 Superpuma helikopterrel.

dsc_5978m.jpg

  • A kutató-mentők nem a hadsereg, hanem a légierő állományába tartoznak.

dsc_5987m.jpg

  • Görögország 12 darab Superpuma helikoptert rendszeresített, mind SAR feladatra.

dsc_4660m_1.jpg

  • A Honvédség H225M helikopterei a SA.330 Puma, AS.332 Superpuma, (H215) AS.532 Cougar, Caracal evolúció utolsó változatai lesznek.

dsc_5928m.jpg

  • A légierő kutató mentői zárták a helikopteres bemutató részt.

A helikopterek harcászati bemutatót mindkét nap egy repülőtér elleni légitámadás szakította meg, amelyet F-4 Phantom II. vadászbombázók hajtottak végre.

dsc_1677m.jpg

  • Görögországban az F-4E Phantom IIAUP repülőgépek 1974 óta állnak szolgálatban a Peace Icarus program keretében. 36 darabot modernizáltak a Peace Icarus 2000 program keretében.

dsc_4496m_2.jpg

  • A repülőgépek egyetlen bázison a Andravida-n vannak szolgálatban a 117. ezred 338. Aris és a 339. Aias századaiban.

dsc_4498m.jpg

  • 2022-es adatok szerint még 33 darab áll hadrendben. Az F-4E Phantom II.AUP repülőgépek célzókonténerrel elsősorban csapásmérő feladatkörben vannak rendszerben, a légiharcok a modernebb Mirage, Rafale típusok, illetve az F-16C Block52+ privilégiuma.

dsc_6069m.jpg

  • A géppárban végrehajtott "reptér elleni támadások" során egyik a másikat fedezve zuhantak a célra az öreg amerikai repülőgépek.

dsc_1672m.jpg

  • A bemutató végén egy közös szoros áthúzás a futópálya felett.

dsc_4535m.jpg

  • Távozóban a három üzemanyag póttartállyal és célzókonténerrel felszerelt F-4E AUP vadászbombázó.

A forgószárnyasok után az Embraer EMB-145 (RJ-145H) légtérellenőrző repülőgép húzott át a futópálya felett egy-egy F-16C és Mirage-2000-5EGM vadászbombázó kíséretében. Utóbbi harci repülőgépek az áthúzás után légiharc bemutatót tartottak. Az elsősorban légiharcra tervezett francia vadász ellen az F-16, amely két üzemanyag póttartállyal láthatóan nehezebben fordult a Mirage-nál. Szóló bemutatót tartott a Deadalus csapat két pilótája a T-6A Texan II. légcsavaros gyakorló repülőgéppel. Az egyébként is nagyszerű repülést a különleges festés, valamint az füstgenerátorral látványossá.

dsc_4717m_1.jpg

  • A Mirage 2000EGM és a 2000-5EG változat feladata a légifölény kivívása a görög légierőben. A tanagrai bázis elsősorban a főváros Athén légvédelmét látja el. A 2000-es "deux-mille" változat utódtípusa a Rafale EG.

dsc_4724m.jpg

  • A Mirage 2000-5EGM változatok elsősorban a több függesztőpilon különbözteti meg külső szemlélőként a régebbi 2000-es változattól. Szombaton egy központ póttartállyal felszerelt, vasárnap póttartály nélküli Deux-Mille emelkedett a levegőbe..

dsc_6184m.jpg

  • Teljes utánégetés a működik SNECMA M-53P2 gázturbina. Tolóereje 63,4 forszázzal 93,1 kN. 

dsc_0897m_2.jpg

  • Egy különleges kötelék. A Erieye EMB-145H AEW&C (ERJ-145) egy svéd légtérellenőrző és repülő harcálláspont, amely brazil Embraer EMB-135 típusú repülőgép tetejére kerül felszerelésre. Négy darabbal rendelkezik a görög légierő, ellensúlyozva a törökök Boeing B-737-700-ra telepített AEW&C Mesa repülő radarállomásait.

dsc_1822m_1.jpg

  • A görög légtérellenőrzők a 380. légtérellenőrző században repülnek. Két kísérő repülőgép. A távolabbi egy Lockheed-Martin F-16C Block52+ (amelyeket F-16V-nek modernizálnak a közeljövőben) valamint a Tanagrából felszállt Mirage 2000-5EGM.

380m_asepe_embl-300x360.gif

  • A 380. légtérellenőrző század emblémája.(forrás: haf.gr)

dsc_1838m_1.jpg

  • A két harci repülőgép a futópálya feletti áthúzás után kivált az alakzatból és egy légi közelharc bemutatót tartott.

dsc_6193m.jpg

  • Nehéz volt úgy fotózni, hogy mindkettő repülőgép az optikába kerüljön,  de a pilótáknak is nehéz volt úgy repülni, hogy mindkettő repülőgép azonos képességeket mutasson be, a Lockheed és a Dassault által is szponzorált rendezvényen. Előbbi az F-16V és F-35A típusok, utóbbi a Mirage 2000-5EGM és RafaleEG változatok miatt.

dsc_6209m.jpg

  • Az biztos, hogy a két darab 1100 literes póttartállyal repülő  F-16C-el repülő pilótának nehezebb dolga volt, különösen azért, mert a hazai bázisra is haza kellett vele repülni, mint a póttartály nélküli Mirage 2000-5-nek.

dsc_6226m_1.jpg

  • Jól látható, hogy a Mirage 2000 négy szárny függesztőpontja és a központi üzemanyag póttartály függesztőpont helyett a 2005 változatok két szárny és négy törzs alatti pilonnal vannak felszerelve, így akár hat MICA légiharc rakétával is felszerelhetőek.

dsc_6215m.jpg

  • Az F-16 Block 52+ repülőgépekből 154 darab áll hadrendben Görögországban, ezekből 39 darab kétüléses "D" változat, amelyet kiképzésre is használnak.

dsc_4764m.jpg

  • A repülőgép a két 1100 literes üzemanyag póttartály mellett egyetlen AIM-9 sidewinder gyakorló légiharc rakétával repülte a légiharc bemutatót.

dsc_1876m_3.jpg

  • Leszállás után a 2005-EGM Mirage taxizik a nézők felé eső gurulóúton. 

dsc_1882m.jpg

  • A Mirage 2000-5Mk3 típusként is jelölt EGM változat 331. vadászrepülő század állományába tartozik.

331mpk_embl-300x360-250x300_1.gif

  • A 331-esek emblémája.(forrás: haf.gr)

dsc_1901m.jpg

  • Taxizás közben a Deux-Mille 2005EGM. 25 darab áll hadrendben a néhány BGM kétüléses változatot is beleszámolva Görögországban a típusból. A régebbi változatokból kettő darab kétüléses BG-t és 17 darab együléses EG-t vontak ki 2021-ben

dsc_0948m_2.jpg

  • A Daedalus Demo Team Beechcraft T-6A Texan II repülőgépe gurul a futópályára

dsc_4815m_1.jpg

  • A repülőgép látványos festése mellett kiváló műrepülés is hozzátartozik a programhoz.

dsc_4865m.jpg

  • Nagy sebességű alacsony áthúzás a futópálya felett.

dsc_4828m.jpg

  • Egy gyors emelkedés. A festékkel kevert füst emeli a bemutató látványosságát.

dsc_4855m_2.jpg

  • Leszálló konfigurációban lassú áthúzás.

dsc_6362m_1.jpg

  • A két nap kicsit eltérő fényviszonyok is voltak, valamint a demó más-más időpontban emelkedett a levegőbe ezért is eltérőek a képeken a színek.

dsc_6370m_1.jpg

  • A repülőgép alján lévő festés is különleges.

dsc_1998m.jpg

  • A feladat lerepülése után a repülőgép vezetők üdvözlik a közönséget. a hátsó ülésen a görög zászló is előkerült.

A nemzetközi blokk időrendje változott a két nap. Az biztos, hogy a kötelékek közül a Lengyel Orlik Team vette át a tavaly megszüntetett Bialo-Czerwone Iskry műrepülő csapattól a stafétabotot. Az olcsóbb üzemeltetésű hat darab PZL-130TC-II Turbo Orlik kétüléses légcsavaros típussal repülő csapat profi bemutatót tartott, ugyanakkor volt egy olyan érzésem, hogy kvázi más országok kötelékeinek egyes manővereit vették át és repülik egy általuk kitalált sorrend alapján.

dsc_1047m.jpg

  • Lengyelország bemutató csapat, az Orlik Légibemutató Csapat) (Zespół Akrobacyjny "ORLIK"). A TS-11 Iskra sugárhajtású repülőgépek kivonása után, a szintén hazai gyártású PZL-130TC-II Turbo Orlik repülőgépekkel felszerelt repülőcsoport vette át a stafétát. Lehetett volna az olasz gyártású M-346 Masterekből is köteléket szervezni, de ahhoz egyrészt keveset vásároltak, másrészt nem a lengyel ipar termékei.

dsc_6601m_1.jpg

  • A PZL-130TC-II Turbo Orlik nagyon szép vonalú gyakorló repülőgép. A típusból 37 darab áll hadrendbe a légierőnél a bemutató csapat hét darab repülőgépén kívül.

orlik_aerobatic_team_seal_svg.png

  • A bemutatócsapat emblémája (forrás: wikipedia)

dsc_1057m_1.jpg

  • A hatgépes formáció először 1998-ban repült, tehát viszonylag hosszú ideig párhuzamosan két bemutató köteléke volt Lengyelországnak.

dsc_4939m.jpg

  • Egy szép forduló 

dsc_1084m.jpg

  • Szemben az Orlikokkal.

dsc_2103m_1.jpg

  • Tükörrepülés.

dsc_1102m.jpg

  • Egy géppár jobbra és pedig balra.

dsc_4961m.jpg

  • Egymással szemben oldalirányban megfelelő távolság betartásával.

dsc_6617m.jpg

  • Egy szorosabb kötelék formáció

dsc_6640m.jpg

  • "Frecce Light"  és hiányzik Pavarotti...

dsc_2057m.jpg

  • A PZL-130TC-II Turbo Orlik felfegyverezhető 7,62 mm-es géppuskát vagy nem irányított rakétákat tartalmazó konténerekkel és maximum, 100 kg-os szabadesésű bombákkal.

dsc_2069m.jpg

  • Egy közelebbi kép a 24-es lajstromszámú példányról.

Ritkábban látható az Aguabai repülőtéren készülő Királyi Jordán Sólymok csapata. A Jordánok a királyi által a csoportnak ajándékozott 4 darab nagyobb teljesítményű Extra EA-330LX típussal az Extra 300L verziót váltották. A repülésük rendkívül magas színvonalú volt, különösen, ha az 300L-el repült bemutatóikkal hasonlítom össze.

dsc_1916m.jpg

  • A Jordán Királyi Sólymok műrepülő csapat négy darab  Extra EA-330LX típussal repülnek.Ezek királyi ajándékként váltották az addig repült 300L változatokat.

dsc_1944m.jpg

  • A típussal nagyon magas szintű műrepülést mutattak be.

dsc_6375m.jpg

  • A repülésük miatt pilótáik nevét is felsorolom: Jamil Zayyad, Sharif Hatoq, Ahmas Al Rababah, Doraid Al Lawama és Fers Algweitat. Öt pilóta négy repülőgép, mert betegség és akármilyen valamelyik repülőgép-vezetőt akadályozó probléma miatt nehogy elmaradjon a bemutató. 

dsc_6408m.jpg

  • Egy színvonalas legyezőforduló.

dsc_6379m_1.jpg

  • A festékes füst itt is növeli a vizuális élvezetet. Az arab zene bár idegenül cseng fülünknek végül is illik a fürge és mozgékony műrepülésre tervezett típushoz.

dsc_4882m.jpg

  • A földön a feladat végeztével a sólymok.

A francia nemzetet dinamikusa bemutatón a B113 St.Dizier bázisról érkezett Rafale Solo Display képviselte. Az ETR 03.004 Aguataine századában repülő Bertrand „Bubu” Butin százados komoly repülést hajtott végre.

dsc_2077m.jpg

  • Gyenge francia harci repülőgép bemutatót még nem láttam. A szombati inkább a környezettel ismerkedő repülése után captain (százados) Bertand "Bubu" Mutin is kiváló repülést mutatott be a vasárnapi demóján.

dsc_2082m.jpg

  • A demót különleges festésű Dassault Rafale repülőgéppel repülte Mutin százados.

dsc_6491m_1.jpg

  • A SNECMA M-88-4e változatú gázturbinák egyenként 50,4 kN, utánégetéssel 75kN maximális tolóerőt adnak el.

dsc_6460m_1.jpg

  • A francia zászló és a légi és űrerők felirat a kacsaszárnyra kerültek.

dsc_6570m_1.jpg

  • A 4-GO oldalszámú Rafale 136-os lajstromszámú a bemutató után taxizik állóhelyére.

dsc_6594m.jpg

  • A Rafale harci repülőgépek pilótafülkéje oldalra nyílik hasonlóan a svéd JAS-39 Gripen típuséhoz.

dsc_6598m.jpg

  • "Bubu" Mutin százados üdvözli a közönséget.

dsc_5351m.jpg

  • Néhány vasárnapi felvétel, a Rafale Demo repülésől.

dsc_5359m.jpg

  • A repülőgépet a lenyugvó nap kissé alulról festi már meg, különös fényt adva a Dassault Rafale "C" típusnak.

dsc_5369m.jpg

  • Szinte aranylik a repülőgép szárnya 

dsc_5463m.jpg

  • Leszállás a futópályára.

Svájcot szintén szóló csapat az F-18 Hornet Display Team képviselte. Az F-18C/D változatokat repülő helvétek valójában a modernizációs programok során már F/A-18C/D típusokkal rendelkeznek, de az ország politikája nem engedi levegő-föld csapásmérő fegyverek beszerzését, így egyetlen földi célok ellen bevethető eszközük a Lódarázsba beépített gépágyú. A típus utódja a Lockheed-Martin F-35A ötödik generációs repülőgépe lesz, amelyet bár népszavazással szeretnének megakadályozni, az Európa közepén senki által sem fenyegetett ország polgárainak egy része, (ahogy az előző tendert megnyert SAAB JAS-39E vásárlását sikerült) de a kormány még a népszavazás előtt akarja véglegesíteni a beszerzést. A bemutatót mindig C változattal repülik, és érdekes színfolt, a leszállás után szárnyvégeit felhajtva jelzik, hogy voltaképpen haditengerészeti használatra készített típussal repülnek.

dsc_6790m.jpg

  • A svájci demót a J-5015-ös lajstromszámú F-18 Hornettel repülte a svájci pilóta.

dsc_4908m.jpg

  • Az F-18-as utódtípusa nagy valószínűség szerint az F-35A lesz. Az előző tenderen még a SAAB JAS-39E Gripen győzött, de akkor még csak az F-5E Tiger utódtípusát keresték. Az újabb tenderen már az egész vadászlégierő következő változatát választották ki. A svéd típust azért zárták ki, mert követelményként került bele a tenderbe, hogy rendszerben kell állnia legalább egy államnál ...

dsc_6663m.jpg

  • A svájci Demo mindig élvezetes repülést mutat be, a repülőgép-vezetőik kiválóan képzettek.

dsc_6700m_1.jpg

  • Éles fordulók és hirtelen irányváltások tarkították a bemutatót.

dsc_6751m_1.jpg

  • Még a száraz levegőben is látható volt párakicsapódás.

dsc_6777m_1.jpg

  • Svájc 25 darab F/A-18C változatra modernizált együléses és öt darab F/A-18D-re korszerűsített Hornetet tart szolgálatban.
  • image_badge_hornetsolo.jpgA svájci Demo Team címere (forrás: facebook)

dsc_4903m_1.jpg

  • A Hornetek három században, a Fliegerstaffel, 11, 17 és 18 állományában repülnek.

dsc_6827m.jpg

  • A bemutató után gurul állóhelyére a svájci repülőgép.

dsc_6829m.jpg

  • Yannick "Fönsi" Zanata a Demo Team pilótája .

dsc_6839m.jpg

  • A tengerészeti változatok előnye. Felhajtható szárnyvég a svájci vadászbombázón.

Európában nagyon ritkán látható bemutatót ígért a Királyi Szaúdi Légerő F-15C demója. Először amikor olvastam, hogy szerepelni fog Szaúdi F-15 program, akkor nem a „C vagy „”D” vadász változatot, hanem a legújabb SA verziót olvastam, de végül két darab együléses vadászrepülőgép képviselte a sivatagi királyságot. Az egyik repülőgép hagyományos, a másik viszont fekete díszfestéssel érkezett. Szombaton a fekete madár, vasárnap a légifölény festésű repült és a másik volt a statikus bemutatón.

dsc_1236m.jpg

  • A Királyi Szaúdi Légierő F-15C demó kevés európai országban volt eddig látható

dsc_1245m.jpg

  • Szombaton a feketére díszfestésű repülőgép emelkedett a levegőbe.

dsc_1247m_3.jpg

  • A két Pratt&Whitney F100-PW-220 gázturbina tette a dolgát. A hajtóművek 64,9kN, utánégetéssel 105,7 kN maximális tolóerőt adnak el egyenként.

dsc_4983m_1.jpg

  • Az egyszerű légiharc manőverek és az alap műrepülő manőverekből álló program a típus miatt volt élvezetes.

dsc_5002m_1.jpg

  • A szombati SAS alulról. Mint látható a légellenállás csökkentése miatt az összes pilont leszerelték. Mint egy drága sportjet.

dsc_5008m.jpg

  • Az éles fordulóknál látszódott némi párakicsapódás is, a száraz levegő ellenére.

dsc_5082m.jpg

  • Dübörögnek a hajtóművek.

dsc_4985m.jpg

  • Egy olyan kép ami általában a fotósok álma.

dsc_5126m_3.jpg

  • Leszállás a görög futópályára.

dsc_1137m_1.jpg

  • Gurulás az állóhelyre.

dsc_1150m.jpg

  • A fekete szín a zöld sassal jól ált az F-15 típusnak.

dsc_1152m.jpg

  • Az F-15C pilótája.

dsc_6863m.jpg

  • Vasárnap a légifölény szürke példány repülte a demót.

dsc_6879m.jpg

  • A pilonokat erről a példányról is leszerelték.

dsc_6892m.jpg

  • Szaud-Arábia  84 darab F-15C vadászrepülőgépet szerzett be 2011-ben 30 milliárd dollár értékben.

dsc_6990m.jpg

  • Ismét sikerült egy szép felvétel, de ehhez a repülőgép-vezető kormánymozdulataira is szükség volt.

dsc_2164m.jpg

  • Leszállás után gurul állóhelyére a Szaúdiak repülőgépe.

dsc_2175m.jpg

  • Szép vonalú repülőgép az F-15-ös, de az ötödik generációs típusok távolról észlelik. A "Silent Eagle" változat sem tudta eléggé "lopakodóvá" tenni az 1960-as évek végén tervezett típust.

dsc_2187m_1.jpg

  • A törzsféklap az 1970-es évek divatja volt. A Szu-27 is hasonló törzsféklappal rendelkezik. Ezeket felváltotta a szárny és kormányfelületek nagyobb kitérítése fékezés során.

dsc_2024m.jpg

  • A Szaúdi Légierő és az Jordán Sólymok bemutatóját már nemzeti viseletbe öltözött arab hölgyek és gyermekeik és élvezték.

dsc_1959m.jpg 

  • Az arcot tiszteletlenség lett volna fotóznom, de szép hölgyek voltak a nemzeti viselet alatt. 

Egy görög repülőnapon sem maradhat el a saját szuperszonikus szóló bemutató a Zeus Demo Team. Az F-16C Block52 változattal repülő Demó, illeszkedő (CFT) póttartállyal mutatja be műsorát, de a néhány évvel ezelőtt még a nemzeti lobogóval díszített póttartályokat láthattunk, most már sima pótossal repülnek.

dsc_1121m.jpg

  • A "Zeusz Demó"

dsc_5208m.jpg

  • Az F-16C Block52+ repülőgépek a nehezebb tömegű Falcon/Viper változatok közé tartoznak, így demójukban sem forognak olyan lendületesen mint Block30-as társaik.

dsc_5157m.jpg

  • A hangjuk viszont...

dsc_5223m_2.jpg

  • A Zeusz Demó illeszkedő CFT póttartályokkal repül. Régebben volt görög zászlós póttartály is, néhány éve ez eltünt. Az F-16 repülőgépeik a görögöknek Have Glass festésűek, amely a mérések szerint körülbelül 15%-al csökkenti az radar észlelhetőséget, ugyanakkor a pilótafülkéiken nincs arany-indium-ónoxid réteg, mint az amerikai hasonló festésű repülőgépek esetében. Ennek valószínűleg anyagi okai vannak.

dsc_2258m_2.jpg

  • A szárnyvégeken lévő két Smokewinder rakéta terhelések illetve  a be és kikapcsolás során különböző mértékeben füstöl.

dsc_5224m.jpg

  • A Zeusz Demó infracsapákkal sem takarékoskodott.

dsc_5230m.jpg

  • Felfelé orsózva indította az infravörös, hőkövető rakéták elleni tölteteket a repülőgép.

dsc_2269m.jpg

  • Egy áthúzás a futópálya felett. A speciális festés oxidációja miatt látszik elhanyagoltnak a festése a repülőgépnek.

dsc_2315m.jpg

  • Nagy állásszögű repülés.

dsc_2273m.jpg

  • A Falcon/Viper lefelé tart a magasból, egy közforgalmi repülőgép viszont úgy 10 ezer méteren repül.

dsc_2289m.jpg

  • A fotósoknak szokásos bedöntés balról.

dsc_5236m.jpg

  • .. és jobbról.

dsc_2417m.jpg

  • Leszállás után a tűzoltó gépkocsik vízfüggönye kísérte a pilótát akinek ez volt az utolsó demó repülése.

dsc_2424m_1.jpg

  • A száraz levegőbe gyorsan elpárolgott a víz.

dsc_2450m_1.jpg

  • A Zeusz Demo is taxizik az állóhelyére.

dsc_2460m_1.jpg

  • A Zeusz demó team pilótája köszönti görög zászlóval a közönséget.

 demoteampatch-300x300_1.jpg

  • A Zeusz Demo team jelvénye. (forrás: haf.gr)

A legrégebbi típus a bemutatón a pireuszi Icarus Alapítvány Spitfire LF.IX.c vadászrepülőgépének bemutatója. A repülőgép a második világháború idején Észak-Afrikában szolgálta, de napjainkban is alkatrészeinek 96% eredeti. Különleges alkalmi kötelékként együtt is repült a veterán repülőgép a beszerzett Dassault Rafale EG harci repülőgéppel, amellyel az Aegean Airlines új Airbus A320 Neo repülőgépét kísérte. 

dsc_1254m_2.jpg

  • Az Icarus alapítvány Supermarine Spitfire  LF.IX.c vadászrepülőgépe.

dsc_5263m.jpg

  • A repülőgépet idén kora tavasszal repülték be, hosszas angliai restauráció után, amely során repülőképessé tették.

dsc_5279m_1.jpg

  • A Spitfire repülőgépekkel a második világháború során a közel-keleti harcokban görög pilóták is részt vettek a harcokban a szövetségesek oldalán.

dsc_5295m.jpg

  • A Dassault Rafale EG emelkedik a levegőbe.

dsc_5298m.jpg

  • A típusból Görögország 24 darab repülőgépet vásárolt, és 2022 januárban adták át az első hat példányt a Tanagrai Repülőbázison.

dsc_5320m.jpg

  • A Rafale-ok 332. repülőszázad állományába kerültek, amelyek 2021. végéig Mirage-200EG és BG változatokkal repültek.

dsc_7046m.jpg

  • Egy gyors áthúzás a futópálya felett.

dsc_7039m.jpg

  • A pilonok a Rafale esetében sem kerültek fel a szárnyakra.

dsc_2224m_1.jpg

  • A korai esti órákban a felszállásnál már jól látszott a hajtóművek lángja.

dsc_7076m.jpg

  • A Dassault Rafale sokáig a 4++ generációs repülgépek közül a legkisebb radarkeresztmetszettel rendelkezett.  Napjainkban a dél-koreai KF-21 amelynek első példánya idén végezte el szűzfelszállását a nem ötödik generációs repülőgépek közül a kisebb radar észlelhetőségű, de az gyakorlatilag egy belső fegyvertér nélküli ötödik generációsnak tervezett repülőgép.

dsc_1268m.jpg

  • Egy különleges kötelék. Az Aegean Airlines új Airbus A320Neo repülőgépét kíséri a Supermarine Spitfire és a Dasault Rafale, a legrégebbi és legújabb görög katonai repülőgép.

dsc_2221m_1.jpg

  • A három repülőgép a futópálya felett. Igaz jómagam örültem volna egy Dassault Rafale és Mirage-2005 géppár áthúzásnak is.

dsc_1275m_1.jpg

  • A kísérő vadászok szorosan felsorakoztak az Airbus A320Neo mögé.

dsc_1287m.jpg

  • Az áthúzás utáni szétválás a lenyugvó nap fényében.

dsc_1347m_3.jpg

  • A leszállás után a görögök Rafale EG  gurulás közben, a háttérben felszállás után az franciák Rafale demó repülőgépe.

dsc_2114m.jpg

  • Lassan gurul állóhelyére a Görögk Rafale.

dsc_2124m.jpg

  • Ez még szombati felvétel, itt még magasabban ált a nap az áthúzás után.

dsc_2240m_1.jpg

  • Az Aegean Airlines napjainkban egyetlen aktív A319-100 és 33 darab A320-al repül. Utóbbiból hat darab Neo a többi A320-200-as A321-esből 19 darab áll szolgálatban náluk, ezekből 11 darab Neo, a többi A321-200-as változat.

p_20220918_174428.jpg

  • Az új A320Neo SX-NEC lajstrommal gurul el a közönség előtt.

dsc_1541m_1.jpg

  • A fotósok egy angol irodánál előzetes regisztárcó után, Short SC7. Skyvan  típusú repülőgépről is készíthettek felvételeket, ha volt elég pénzük. Több mint 1000 font (úgy 470-490 ezer forint) volt a repülőgép személyenként igénybevételi költsége, így hát anyagi megfontolásból lemondtam a dologról.

dsc_1547m_1.jpg

  • Az OE-FDV Short SC.7 Skyvan 3M400 osztrák lajstrommal repült.

dsc_1795m.jpg

  • A típusból 1963 és 1986 között 149 darab épült. Katonai használatban is volt  22 országban, néhány darabszámos flottákkal. A gyártási száma SH1881 volt a jelenleg OE-FDV lajstromjelű példánynak. Eredetileg az 1970-es években az Indonéz Légierőnél T-702 lajstommal került szolgálatba. 2000. júniusában a kivont repülőgépet a Pink Aviation vette meg, majd tárolta egy ideig, utána került ismét repülőképes állapotba.

dsc_5561m_1.jpg

  • A szögletes repülőgép emelkedik a levegőbe.

Összességében nagyon kiváló rendezvény volt a 10. Athens Flying Week. Ajánlati tudom a katonai repülésért rajongóknak.

  • Egy kis dimaikus video az eseményről (forrás: youtube)