NATO Tiger Meet - 2022 Araxos, Görögország

dsc_8043m.jpgA Tiger-meet történetében először volt Görögország a házigazdája ennek az egyedülálló eseménynek. Az NTM 2022. május 9. és 20. között került megrendezésre az Araxos AB-n, a 335 Sq, az "Aegan Tigrisek" otthonában.

Ebben az évben, amikor Oroszország Ukrajna elleni agressziójával Európa (az egész világgal együtt) az szembesült, a NATO Tiger-meet 2022. májusban mégis megrendezésre került. A Tiger Meet egy évente megrendezésre kerülő gyakorlat, amelyet Európa különböző bázisain tartanak a NATO különböző tigrisszázadainak nagyszámú repülőgépének részvételével. Idén először a házigazda a Görög Légierő 335-ös tigrisszázada volt, az eseménynek pedig a Peloponészosz félszigeten lévő Araxos AB adott otthont.

Több mint 60 vadászrepülőgép, helikopter, légi korai előrejelző repülőgép és a szövetséges európai légierők 1000 fős személyzete dolgozott együtt két héten keresztül. A Patras város közelében fekvő Araxos Repülőbázis otthona a 116. harcászati repülőezrednek, amely kettő a 335. és 336. századokból áll, mindkettő Görögországban és Európában is az egyik legújabb és legfejlettebb rendszerben álló F-16 vadászbombázó változattal, a Block 52+ van felszerelve.

dsc_6606m.jpg

  • A szpotternapon az első felszállást, a házigazda 335.Mira egyik F-16D Block52+ repülőgépe hajtotta végre.

dsc_6634m_1.jpg

  • Az utánégető hangkúpjában lenni nem nagy gyönyörűség, most első alkalommal füldugót is használtam a 10-15 méterre tőlem elrepülő utánégetős felszállások során.

"Megtiszteltetés a 335. század számára, hogy első alkalommal adhat otthont a NATO Tiger Meetnek" - mondta Ntanos Ioannis alezredes, a 335. század parancsnoka. "A különböző nemzetekből érkező kollégákkal való nagy intenzitású, közös kiképzés végrehajtása elengedhetetlen ahhoz, hogy csiszoljuk képességeinket és kialakítsuk a közös megértést a légi műveletek végrehajtásához".

Ez a multinacionális környezet egyedülálló lehetőséget biztosít minden résztvevő számára, magas színvonalú műveleti kiképzést nyújt a "Train as you Fight" koncepció alapján, javítja a különféle taktikákat és eljárásokat, és új szintre emelve az interoperabilitást, miközben szorosabbra fűzi a nemzetközi kötelékeket és előmozdítja a régóta élő NATO Tiger Association hagyományait.

ntm22_araxos_emblem.png

  • A 2022 évi Tiger Meet hivatalos felvarrója.

Görögország tökéletes helyszín az ilyen gyakorlatok megrendezéséhez, mivel az Égei-tengerrel és a Jón-tenger déli része feletti korlátlan légtérrel kombinált zord terepviszonyai kiváló terepet biztosítanak a küldetéstervezők és a személyzetek számára a különböző forgatókönyvek szimulálásához. Emellett nincsenek sűrűn lakott területek és nincs konkurens légi forgalom, amely veszélyeztetné a valósághűséget és a kiképzés minőségét. Egy másik kiváló tényező Görögország napos időjárása, amely lehetővé teszi a repülést és a kiképzést minden magasságban.

_1_tiger_meet_22_1193_faf_rafale_30-ga_tiger_spirit.jpg

  • ..ezek a franciák... mindenesetre az hellén kultúrához megfelelően öltöztek  (forrás: natotigers.org.)

Ezek a tényezők jó lehetőséget biztosítottak a résztvevők számára, hogy kiváló időjárási körülmények között tengeri és hegyvidéki terep felett gyakorolhassák a repülést egy hatalmas területen. Az NTM22 fő műveleti feladatai során helikoptereket, szállító és harcászati repülőgépeket alkalmaztak magas fenyegetettségű környezetben, miközben SEAD,(légvédelem lefogása) felderítés, légi utántöltés, COMAO (csapásmérő csoportosítás) és a CSAR (harci kutató-mentő) feladatokat hajtottak végre.

dsc_9541m_1.jpg

  • A  Tiger Meet résztvevői, és időpontja látható a Molinón, amit Araxosban az étkezde oldalára erősítettek.

Az idei repülő résztvevők a következők voltak:

- F-16A/B MLU Fighting Falcon a 31 Smd. a Belga Védelmi Erők légi komponenségnek állományából a Kleine Brogel AB-nél, Belgiumban,

- Rafale M a 11F (FN) százada a Francia Aeronavale (Flottalégierő) kötelékéből Landivisiau-ból,

- Rafale B/C az ECE 1/30 a Francia Légierő kötelékéből a BA 118 Mont-de-Marsan repülőbázisáról,

- F/A-18C/D Hornet a Staffel 11-től a Svájci Légierő a Meiringen repülőbázisáról,

- EF-2000 Eurofighter a 12° Gruppo az Olasz Légierő kötelékéből a Gioia Del Colle légitámaszpontról,

- EF-18+ Hornet a Spanyol Légierő ALA 15. repülőszázadából Zaragozából.

- 221 VrL (helikopterszázad Mi-24 Hind is ott voltak a Náměšti Helikopterbázisról.

A görög F-16C/D Fighting Falconokkal együtt mindkét századból az Araxos AB-nél.

dsc_8069m.jpg

  • A belgák díszfestésű F-16MLU vadászbombázója. Kevés jóérzésű ember gondolja ezt Tigris mintának, de ha nem nézzük a sárga festést, akkor még elmegy..

dsc_8089m.jpg

  • A Francia Haditengerészet az Aéronavale 11F századának díszfestett Rafele M-je.A French Navy helyett az Aéronavale felirat sokkal jobban festett volna az üzemanyag póttartályokon.

dsc_8075m.jpg

  • Az ECE 1/30-as Lorraine század már a Francia Légierő kötelékéből repülte ez a szép díszfestett Dassault Rafale-t. 

dsc_8096m.jpg

  • Készítettek egy másik festést is a gallok és az sem volt csúnya. (Acélpárducok)

dsc_8054m_2.jpg

  • Egy nem NATO tag század. A svájciak Tigrises póttartállyal repülő F/A-18C vadászbombája a Staffel 11 kötelékéből Meiringenből

dsc_8063m_1.jpg

  • Egy NATO század Fullánkos repülőgépe. A spanyol ALA 15. repülőszázad F/A-18A+ Hornet vadászbombázója Zaragózából.

dsc_8082m_1.jpg

  • Az olaszok díszfestett Eurofighter vadászbombázója a 11. Gruppó Gioia De Colle repülőbázisról érkezett.

dsc_8830m_1.jpg

  • Ismerős szélkavaró a levegőbe. A cseh 221-es-ek Mi-24V csatahelikoptere az Alien még nyomokban sem tartalmaz Tigris festést, de attól még szép.

dsc_8110m_1.jpg

  • A Hazaiak díszfestésű Viperje nem Block52+ hanem Block50-es amelybe az 52+ több berendezését, rendszerét építették be, és sokáig tesztalany volt az Amerikai Edwards légibázison.

1045-gr-mira.jpg

Edwards-on ezzel a festéssel és lajstromjellel repült (forrás: f-16.net)

dsc_8580m.jpg

  • A festett Block50-es landolását sok fotós rögzítette. A repülőgép 93-1045 lajstromjellel készült Block50P változatként és az USAF 412 századában repült Edwards légibázison 1997-2000 között, utána kapta meg a Görög Légierő, ahol a 347. "Perzeusz" Mira állományába került, de 2006 és 2013 között ismét Edwards-on repült. Onnan került a 335. "Aegan Tigers" állományába.

Az NTM-t támogatta egy Geilenkirchenből települt E-3A Sentry légtérellenőrző repülőgép a NATO közös flottájából, egy darab E-2C Hawkeye légtérellenőrző repülőgép a Francia Flottalégierő (Aeronavale) 4F századából. A francia haditengerészeti repülőgépek a R91 „Charles de Gaulle”  repülőgép hordozó fedélzeti repülőcsoportjába tartoztak, amely alkalmi harci csoportja a Földközi tenger keleti partvidéke közelében gyakorlatozik. Néhány légi utántöltő repülőgép is támogatta a gyakorlatot.

dsc_6689m.jpg

  • Az Aéronavale E-2C 2000 Hawkeye légtérellenőrző repülőgépe, amely hordozófedélzetről indítható és a Flotille 4F századánál teljesít szolgálatot. Az R91 Charles De Gaulle hordozó fedélzeti százada a 4F, ahol kettő darabot üzemeltetnek a típusból, a század többi repülőgépe Loriane melletti Base Aéronavale Lann Bihoué támaszponton állomásozik.A repülőgépeket rotálják.

Sajnos Hazánk 59/1 Puma százada nem vett részt a találkozón annak ellenére, hogy a Load Diffuser 2022 gyakorlat elmaradása után, valószínűleg maradt volna egy kétüléses JAS-39D, amellyel útvonalrepülés gyakorlással egybekötve legalább a nyílt napon demonstrálta volna a Magyar légi haderőnem NATO tagságát.

p7275449m.jpg

  • Hazánk Pumái hiányoztak Araxosból. A magyar és cseh JAS-39 Gripenek hiánya miatt kisebb volt a típusválaszték is.

Hazánk mellett hiányoztak a Lengyel és a Cseh repülőgépek is, de náluk az Orosz – Ukrán háború miatt nem volt elküldhető F-16-os, illetve JAS-39 Gripen a rendezvényre, ahogy a szlovákok MiG-29 Tigris századának alig van levegőbe emelhető repülőgépe. Egy-egy repülőgépet Ők is átrepülhettek volna a nyílt napra, akárcsak a Német TaktLwG51 Tornado felderítő és csapásmérő repülőgépei, amelyek szintén a kialakult konfliktus miatt maradtak el a találkozóról. A Török Balikesiri 192. Filo lemondta a találkozót, a Görög-Török ellentétek miatt a görögországi tartózkodásuk jelentett volna nagy szenzációt.

A NATO Tiger Meet során nem szabad alábecsülni a különböző nemzetek repülőszemélyzete közötti tapasztalatcserét, mivel minden század igyekszik legalább egy kétüléses repülőgépet elhozni a Tiger Meetre, és azon másik századok tagjait repültetni a hátsó üléseken. Ezek az utak lehetővé teszik a repülőszemélyzetek számára, hogy megnézzék, hogyan hajtják végre a különböző nemzetek a kijelölt feladatokat az azonos repülőgépet használó egységek között, vagy ha az egységek különböző repülőgépekkel repülnek, hogyan lehet jobban integrálódni a közös feladatok során.

dsc_6564m.jpg

  • A reggeli indítás előtt három Dassault Rafale M harci és egy E2-C 2000 légtérellenőrző repülőgép. Utóbbi szárnyai hátrahajtva és a orrán lévő radaron dolgoznak a műszakiak

dsc_6720m.jpg

  • Egy kicsit kopott görög F-16-os. A 99-1510-es lajstromszámú repülőgép Block52-es változat és 343. Mira "Asteri" állományába tartozik. A "csillagok" repülőgépe Have Glass V. festést kapott, amely alacsonyabb érzékelhetőségű a radar számára, mivel mikroszkopikus méretű golyókból áll, ennek felvitele és karbantartása nehézkes. 

dsc_7277m.jpg

  • A Spanyol 15. ezred (Ala de Caza) 151. század Tigrise, egy EF-18A+ Hornet, amely 15-15 lajstromjellel rendelkezik.Az "E" az Espana vagyis spanyolt jelzi. A spanyolok C.15 típusjellel üzemeltetik.A két ledobható póttartályon tigrisminta látható. Az egyik szárnypilonon AGM-88 HARM rakéta gyakorlóváltozata.

dsc_6712m_1.jpg

  • A 029 lajstromszámú F-16 Block52 az Aegean Tiger repülőgépe.A 06-2118-as gyári számú repülőgépet Block52D modifikációban gyártották A Peace Xenia IV program keretében került Görögországba. A 335. Mira állományába tartozott leszállítása óta.

A 12 napos gyakorlat a résztvevők megérkezésével, eligazításokkal, ismerkedési repülésekkel és egy megnyitó ünnepséggel kezdődött, ahol a résztvevő nemzetek zászlóit felvonták. A Tigrisek katonai szövetségének az is feladata, hogy a résztvevő egységek között szorosabbra fűzzék a társadalmi kapcsolataikat ezért első hét végén megrendezték a Tigris Játékokat, amely elsősorban a szórakozás és a sport keveréke.

A repülési napokon délelőtt a résztvevő századok közös, lokális küldetéseket repültek, a délutánok a növekvő nehézségű COMAO-k számára van fenntartva. A Composite Air Operations a modern légi hadviselés széles spektrumát öleli fel, mint például a védekező és támadó feladatok, légiuralom megszerzése, légvédelem megsemmisítése, bizonyos célok támadása és védelme, elfogások és más harcászati feladatok. A gyakorlat két hete alatt több mint 600 bevetést repültek a résztvevők az athéni FIR-tartományban, a "Train as you Fight" koncepció alapján magas színvonalú műveleti kiképzés céljából.dsc_6726m.jpg

  • Az Aéronavale felszálló E-2C 2000 Hawkeye légtérellenőrző repülőgépe emelkedik el a futópályáról. A sima "C" változatok 4 tollú, a modernizált gall gépek már a "D"-khez tervezett 5 tollú légcsavarral repülnek.

dsc_6763m.jpg

  • Az Aeronautica Militare 36-30 lajstromszámú F-2000 (Euróvadász) repülés közben. Az egyik szárny alatti pilonon Iris-T légiharc rakéta gyakorlóváltozata létható. Az olaszok az Eurofighter-t légifölény repülőgépként használják, a csapásmérő a AMX, A Tornado és az F-35A. 

dsc_7110m.jpg

  • A Francia Légi és Űrerők Dassault Rafale vadászbombázója. A 1/30 Lorraine század repülőgépei általában három üzemanyag póttartállyal repültek.

dsc_8022m.jpg

  • A kétüléses repülőgépekkel, mint például ez az olasz Eurofighter sok esetben más századok hajózóit is reptették, hogy ismerkedjenek egymás típusaival is a Tigrisek..

dsc_8266m_3.jpg

  • A 36-53-as oldalszámú E-2000 vadászbombázó emelkedik fel a futópályáról.

dsc_8293m_2.jpg

  • A belgák repültek talán a legrégebbi repülőgépekkel a Tiger Meet-en. A 88-044-es gyári számú Block15 EA OCU még 1988-as költségvetési évben készült. 1990-ban kapta meg a 2. belga repülőszázad. 2007-ben már volt rá Tigrisjelzés festve.

fa-119_003.jpg

  • Az első Tigris festéssel 2007-ben. Ekkor már Block20 modernizáció után volt a Viper. (forrás: f-16.net)

fa-119-1938513680.jpg

  • A második Tigris festés, már az 31. repülőszázad emblémájával együtt kerül a repülőgépre 2014-ben. (forrás: f-16.net)

Az NTA-tagok növekvő helikopter-állománya és a mai konfliktusokban való erőteljes alkalmazásuk miatt a helikopterek is többször a COMAO misszióba integrálódnak, feladatköreik változatosak, mint a szárazföldi egységek szállítása és kivonása, a különleges műveletek támogatása, a harci kutató-mentő műveletek. Ilyen feladatokban részt vevő helikopterek között vannak az olasz HH-212 és HH-101, valamint a cseh Mi-24V Hind harci helikopterek.

dsc_8830m_2.jpg

  • A csehek 211-es repülőszázadának talán utolsó Tiger Meet találkozója Mi-24/35-el, mert lehetséges, hogy a helikopterek Ukrajnában tényleges éles bevetéseken fognak repülni, amennyiben a csehek átadják  számukra a forgószárnyasokat. A utódja a 211-eseknél a Bell AH-1Z típus lesz.

dsc_8844m.jpg

  • A 3371 lajstromszámú Mi-35-ös hagyományos cseh terepfestéssel. A dinamikus bemutatót ezzel a forgószárnyassal repülték.

A gyakorlat második hetének végén került sor a hagyományos búcsúpartira, amelynek során különböző díjakat osztanak ki, melyek közül a legfontosabb az Ezüst Tigris trófea. Ez idén a Francia Légierő ECE 1/30 Lorraine százada érdemelte ki.

silver-tiger-lorianne.jpg

  • A 2022. Silver Tiger (Ezüst tigris) trófeát a francia Lorraine harcászati repülőszázad nyerte. (forrás: natotigers.org)

_2_tiger_meet_22_2537_fn_rafale_35_tiger_spirit.jpg

  • A jókedvet többek között a franciák is szolgáltatták. A képen látható műszakiak viszont hordozófedélzeti technikusok az Aéronavale-től. (forrás: natotigers.org)

2021-ben volt az első alkalom, hogy az NTM éjszakai és víz feletti bevetéseket hajtott végre, ami nagy kihívást jelentett a résztvevők számára. Ez idén is megismétlődött, hiszen a környezet hasonló volt, mint Portugáliában. Ezek a küldetések két típusra oszthatók: Összetett légi műveletek (COMAO) és Shadow (nappali) és Panther (éjszakai) küldetések. Ezek kisebb méretű COMAO műveletek is lehetnek, de volt köztük CAS (közeli légi támogatás) és éppen földi járművek feltartoztatása, túszmentési akciók.

Az első Tiger Meet 1961-re nyúlik vissza, amikor az Amerikai Légierő 79. Harcászati Vadászrepülő Százada Európában, a Királyi Légierő 74. századának és a francia Armée de l`Air EC 1/12 századának találkozója az angliai Woodbridge-ben volt. A három századnak volt valami közös, a tigrisfej a századuk címerében, amely az erő, a gyorsaság és a vadászati képességek szimbóluma. A gyakorlaton kezdetben csak a légierő néhány egysége vett részt, de az évek során a NATO számos más Tigris-százada is részt vett benne.

Az első találkozó sikere miatt úgy döntöttek, hogy a jövőben évente megrendezésre kerülő eseményekre kerül sor. A második Tiger Meet-en a századok három célt fogalmaztak meg, amelyek a mai napig érvényesek:

- A NATO-tagok közötti szolidaritás javítása

- A tagok között a csapatszellem és a bajtársiasság megteremtése és fenntartása.

- A NATO katonai céljaival összhangban álló tapasztalatcsere és együttműködés.

Azóta a Tiger Meets első osztályú hadgyakorlatokká fejlődött, amelyeken a résztvevők a katonai műveletek teljes spektrumát felölelő összetett légi műveleti (COMAO) küldetéseket hajtanak végre. A kis magasságú repülés mellett a hangsúlyt a levegőből a levegőbe történő légi utántöltésre, a légi harcra, a fegyvertartományok használatára stb. helyezik.

dsc_7064m.jpg

  • Két svájci Lódarázs az égen.

dsc_7141m.jpg

  • A Dassault Rafale Snecma M88-4E gázturbinákkal repül,amelyek 50,04 kN, utánégetéssel 75kN tolóerőt szolgáltatnak. A viszonylag alacsony tolóerő ellenére (bár kettő hajtóműves típus) az aerodinamikailag kiválóan tervezett sárkányszerkezet miatt rendkívüli  a típus  manőverezőképessége.

dsc_7631m.jpg

  • Négy francia Rafale tengerész M változat a levegőben ..

dsc_7647m.jpg

  • A belgák 87-0046-os gyári számú FA-102 lajstromjelű F-16MLU vadászbombázója leszállás közben Araxosban. A Block15Y OCU-ként gyártott repülőgép a 2. ezred kötelékébe került.

belga11.JPG

  • Egy 1995-os hollandiai gyakorlaton Leeuwardenben még ezzel a festéssel repült. 2005-ben már Block20 változatként üzemeltették a belgák. (forrás: f-16.net)

dsc_7768m.jpg

  • A 003-as lajstromszámú Aegan Tigris gurulás közben. Az F-16D Block52 repülőgépek szinte minden esetben illeszkedő póttartállyal repülnek Görögországban. A repülőgép 2009-ben került a Görög Légierő állományába.

dsc_7701m.jpg

  • Egy vegyes kötelék visszatérőben Araxos felett. Három F-16 és négy F/A-18 vadászbombázó.

dsc_7669m.jpg

  • Négy Dassault Rafale szintén a bázis felett.

dsc_8244m.jpg

  • A J-5005 és 5002-es lajstromszámú F/A-18C vadászbombázó a Svájci Légierő állományából. A svájciak eredetileg F-18-ként levegő-föld képesség nélkül szerezték be a repülőgépeket, de az Upgrade 25 modernizációs program során utólagosan beépítésre került ezen képesség is. Légibombákat és levegő-föld rakétafegyverzetet azóta sem vásároltak. 

dsc_8131m_1.jpg

  • A Spanyol ALA 15 egyik F/A-18C vadászbombázójával demórepülést is láthattunk a Görög égen.

dsc_6700m.jpg

  • A Görög Tigrisek 001-es számú F-16CBlock52 vadászbombázója. A 06-001 gyári számú repülőgép Görögországi leszállítása után a kezdetektől a 335. Mira állományába tartozott.

dsc_6853m_1.jpg

  • A "ZeuSz Demo" a hellének nemzeti nagysebességű harci repülő bemutatója.

demoteampatch-300x300.jpg

  • A Zeusz Demo felvarrója..

dsc_7178m.jpg

  • Ez nem demó! Teljes utánégetéssel szállt fel a spanyol F/A-18-as. Az egyik szárnyvégen Iris-T gyakorló légiharc rakéta, a belső pilonokon két 1200 llteres ledobható üzemanyag póttartály, a törzs alatt célmegjelölő Litening konténer.

dsc_8705m.jpg

  • Egy beköszönő veterán. A görög légierő még üzemelteti McDonell-Douglas F-4E Phantom II (F-4EPi2000) vadászbombázóit. Az öreg repülőgép bombahordozónak még kiválóan megfelel, Litening célzókonténerrel.

dsc_8506m.jpg

  • Az olasz Légierő F-2000 harci repülőgépe egy generációval fejlettebb. Az Eurofightert légifölény vadászrepülőgépként használják, de gyakorolják a földi csapásmérést is. A képen látható az Euróvadász egyik hibája. Az orrész alatt nincs külön függesztő a célzókonténernek, a törzs középen lévő függesztés viszont nem a előnyös, mert nagyobb fordulóval a szárny bezavarhat a lézeres célzásba. Az egyik külső függesztőn a kötelező Iris-T gyakorló rakéta.

dsc_8537m_1.jpg

  • Leszállás után taxizik állóhelyére a taljánok kétüléses 36-64 oldalszámú Eurofigter 2000 repülőgépe. Látható, hogy nem mostanában került le a gyártószalagról. 

A NATO Tigris Szövetség az utóbbi időkben már nem NATO tagokat is felvett sorai közé, például a Svájci Légierő Tigris századát. Az Egyesült Államok repülőszázadai viszont hosszú évek óta nem vesznek részt a gyakorlatokon.

A vendéglátó Görög Légierő repülőgép állományának modernizálása érdekében a Görög Kormány 2004-ben aláírta az F-16-os vadászgépek végleges beszerzési programját a Peace Xenia IV keretében, további 30 darab F-16-osra (további 10 darab opcióval). Ezeket az új gépeket, amelyek mind F-16 Block 52+ típusúak, a hellének később Block 52M-nek nevezték el. 2006. március 15-én a görög kormány bejelentette, hogy visszamondta a további 10 F-16-osra vonatkozó opciót. Ezek a repülőgépek váltották volna fel a megmaradt A-7 Corsair II-esek flottát, amelyek 2014 októberében vonultak ki a szolgálatból. Az F-16 Viperek az utolsó repülőgépek voltak, amelyeket a görögök a Francia Dassault Rafale-ok közelmúltbeli beszerzéséig vásároltak. Európa jelenleg legfejlettebb F-16-osai az Araxosi bázisra kerültek. Itt váltották a 335 Sq "Tiger"-t a 116 CW 336 Sq "Olympos"századok repülőgép állományát, amelyek az A-7 Corsair II utolsó üzemeltetői voltak és Görögország legrégebbi és leghíresebb századai.

 A 335-ös "Tiger" század a Görög Légierő legrégebbi századának számít, akkor állították fel, amikor Görögország német megszállás alatt állt, 1941 októberében, a palesztinai Akir repülőterén. A századot kezdetben Hawker Hurricane-okkal szerelték fel. 1953 októberében a 335-ös lett az első század, amely a légcsavaros gépeket sugárhajtásúakra, F-84G és az RT-33A típusokra cserélte. 1965 májusában kapta meg az F-104G Starfighter repülőgépeket, amelyeket 1992 májusáig tartották őket szolgálatban. A század 1993. április 3-án kapta meg az A-7E és TA-7C Corsair gépeket. Ezeket 2008-ig tartották üzemben, amikor átképezték őket az F-16-osokra.

A 336. "Olympos" századot 1943. február 25-én állították fel az egyiptomi Kairóban, és szintén Hurricane gépekkel szerelték fel. A század pontosan követte "testvérszázadának" lépéseit, és 1953-ban megkapta az F-84G-t is, majd 5 évvel később átállt az újabb F-84F-re. 1965-ben a század megkapta az F-104G repülőgépet is, amely 1993. március 31-ig repült. A század megkapta az A-7 Corsair II-t is, és az utolsó volt, amelyik kivonta őket. 2008 márciusától, amikor a testvérszázad deaktiválása megtörtént, a 336. Mira (század) megkapta az összes megmaradt Corsairt, így a világ utolsó Corsair (Kalóz) százada lett. A kivonulási ünnepségre 2014. október 17-én került sor, ezután nyergeltek át a Block 52+ Viper harci repülőgépekre.

A NATO Tiger Meet egyik különlegessége, hogy a századok egy-egy díszfestett repülőgépet is repülnek, amellyel a Nagymacska Szövetséghez tartozásukat is demonstrálják.

dsc_9510m.jpg

  • Díszfestett függőleges vezérsíkok parádéja. A képen látható a 35 éves F/A-18C évfordulós embléma is, a szokásos Tigris motívum mellett.

dsc_9512m.jpg

  • A MM-7324 díszfestett Eurofighter a 351. század állományából.

dsc_9513m.jpg

  • A francia ECE 1/30 Lorraine Dassault Rafale repülőgépének függőleges vezérsíkja. A 309. darab Rafale.

dsc_9514m.jpg

  • Az olasz Eurofighter Canard szárnyán is tigrisszemek díszelegnek.

dsc_9517m.jpg

  • A 3/30-as franciák másik díszfestett Rafale repülőgépén görög motívumok is láthatóak.

dsc_9524m.jpg

  • A haza 335-ösok díszfestése. Ez a motívum a 2022-es Tigris találkozó emblémája is.

dsc_8470m_1.jpg

  • A 15-08-as F/A-18C Hornet. A függőleges vezérsík mellett az 1200 literes póttartályok is tigrismintásak..

dsc_8604m.jpg

  • A Francia Haditengerészet Rafale M harci gépének díszfestése. Ami érdekesség, hogy az Aéronavale állományában gyakorlatilag nem "Nagymacska" század. A franciák Clemenceau miniszterelnök akit "Tigris" néven is emlegettek és névadója volt a R98 repülőgép-hordozónak, miatt vehetnek részt a Tigris találkozókon.

dsc_8621m.jpg

  • A 11F-hez tartozó 35. oldalszámú Rafale "M" vezérsíkjának másik oldala a kék helyett piros motívumot kapott.

flottille_11f.png

  • A 11F emblémája.. Nos ilyen Nagymacska nem létezik.

62_28-9-07_1764_bw.jpg

Az egyik lehíressebb 11F tigrisfestésű repülőgép ez a "SEM" Super Étendard Modernisé volt. (forrás: wikipedia)

dsc_8625m.jpg

  • A Silver Tiger nyertes gall Lorrine század az "acéltigrisek" díszfestésű Dassault Rafale C.F4.repülőgépe.

dsc_8633m.jpg

  • A másik díszes gépük, amelyen erre az alkalomra festettek szintén egy kétüléses Rafale B.F4 volt.

A Görögök festett repülőgépe egy F-16C Block 50-es volt, 1045-ös lajstromszámmal. Ez tulajdonképpen egy "hibrid" vadászgép volt, mivel Block 50-es típusként gyártották, de a Block 52+ elektronikáját és felszerelését is megkapta, mivel hosszú évekig tesztalanyként használták az új elektronikai öltözet alkalmazásához, amelyet a következő F-16-osok Block 52+ és Block 52+ Advanced kaptak.

Ez a jellegzetes F-16-os manapság a 335Sq-hoz tartozik, és ez volt a Peace Xenia II program első repülőgépe, amikor Görögország 40 darab Block 50-es F-16-ost szerzett be. A gépet 1997-ben építették, és néhány évig a 347Sq kötelékében teljesített szolgálatot. Amikor Görögország úgy döntött, hogy további F-16-osokat szerez be a Block 52+ (a Peace Xenia III program keretében) és később a Block 52+ Adv (a Peace Xenia IV program keretében) változatból, ezt a gépet választották ki a felszerelés/elektronikai rendszerek tesztelésére.

A repülőgépet az Egyesült Államokba küldték, kezdetben a Lockheed-Martinhoz, ahol megkapta az új elektronikai felszerelést, majd később az Edwards légibázisra, ahol hosszú évekig maradt az új berendezések tesztelése és a két új változat által hordozható fegyverek tanúsítása céljából.

A repülőgép, amely gáztubinája General Electric F110-GE-100-as megkapta a Litton ASPIS II elektronikus hadviselési csomagját (Advanced Self-Protection Integrated Suite) is, amelyet belsőleg szereltek fel, és amely tartalmazza az ALQ-187 I-DIAS zavarórendszert és a továbbfejlesztett ALR-66VH (I) RWR-t. Az egyetlen dolog, ami hiányzik belőle, az a CFT-k hordozására való képesség. Ez a repülőgép a hellének egyetlen F-16-os repülőgépe, amely négyjegyű lajstromszámmal rendelkezik. Az eltérő hajtóművön kívül a másik külső különbség az, hogy ez a repülőgép a jól látható sárga figyelmeztető jelzést és a sötétkék kerekeket viseli.

A Tigris-találkozó, másik különlegessége az egyetlen görög Supermarine Spitfire repülései voltak. Az MJ755 1953. december 8-i katonai szolgálatból való kivonása óta nem repült Görögország felett. Ez a legendás repülőgép gate-guard-ként, kapuőrként volt kiállítva, majd később az athéni Görög Háborús Múzeum része lett, és több évtizeden át külső kiállításon állt, mielőtt 1995-ben átkerült a Görög Légierő Múzeumába, Dekeleiába. 2018-ban döntöttek úgy, hogy újra repülőképessé teszik. A repülőgépet Biggin Hillbe küldték, ahol a brit restaurátorok időt és szakértelmet áldoztak arra, hogy ez a legenda újra repülni tudjon. Első bemutatkozására egy görög légibemutatón, az Athens Flying Week-en került sor 2021 szeptemberében.

dsc_0054m_1.jpg

  • Ez a Supermarine Spitfire egykor Gateguard volt.

dsc_0243m_1.jpg

  • A repülőgépet 1943 decemberben építették Castle Bromwich-ban. A LF IX, típusváltozathoz tartozik. 1944. elejéig tartalékban volt, majd a Közel-Keleti Légierőhöz került, tengeren szállították Casablancában, ahova 1944. márciusban érkezett meg. 1944. augusztusban a 43. Kínai-brit századhoz került, akiket "Fighting cocks" - harci kakas, de szlengben harcos fasz*k - néven ismertek, FT-V kódjellel és repült az "Anvil - Üllő" műveletben, a dél-franciaországi partaszállásban. A háború vége az ausztriai Klagenfurtban érte. 1947. februárban került a Görög Légierő 335. századába. Sedesben oktató repülőgépként repült, 1950-ben Athén nagyjavításra és két beépített kamerával felderítő repülőgépnek használták.

dsc_7977m.jpg

  • Egy veterán repülőgéptől gyönyörű elemelkedés a futópályáról.

dsc_0247m.jpg

  • A Spit. 1953-ben repült utoljára, majd szabadtéri Gate Guard lett a Dekalia melletti Tatoi repülőbázison, később az Athéni Háborús , majd a Görög Légierő múzeumában volt kiállítási tárgy. 2007-ben kezdődött meg a tervezés a repülőképesség helyreállítására és 2018-ban érkezett Biggin Hill Heritage Hangárba konténerben, a restaurálásra.

dsc_7985m.jpg

  • Az LF IX azon kevés Spitfire változat közé tartozik, amelynek Mitchell féle "eliptikus" szárnyainak végét egyenes vonalban módosították.

A Nagyközönség egy szpotter és egy nyílt napon tehet látogatást Araxosban és láthatta a Tiger Meet-re összegyűlt repülőgépeket. A nyílt napra olyan Tigris századok repülőgépei is érkeztek, amelyek nem vettek részt magán a gyakorlaton, így Németországi Neuburgból a TakLwG74  „Baváriai Tigrisek” Eurofighterei vagy Portugáliából a Esq.301-esek a  „Jaugares” F-16-asa.

dsc_9620m.jpg

  • A Deadalus demó team Beecraft Texan II. típusú amerikai kétüléses gyakorló repülőgéppel repül. A díszfestés görög színekben pompázik.

dsc_9668m.jpg

  • Görögország a típusból 25 darab T-6A és 20 T-6A darab NTA változatot üzemeltet.

dsc_0063m.jpg

  • A francia Flottalégierő demója két Rafale "M" páros műrepülése és alap harcászati manővereinek keveréke. Az egyik Rafale startol..

dsc_0322m.jpg

  • A Zeusz Demo a spotternapon és a nyílt napon is bemutatót repült.

dsc_0306m.jpg

  • A nagy sebességű manőverek kis párakicsapódását erősítették a szárnyvégeken függesztett Smokewinder füstölők.

dsc_0292m.jpg

  • Egy szép forduló..

dsc_0403m_1.jpg

  • A múlt és a jelen. A "Spit" és a "Viper" közös repülése.

dsc_0395m.jpg

  • Egy másik közös áthúzás.

dsc_8034m_1.jpg

  • A német "Baváriai tigrisek" nem voltak az idei Tiger Meet találkozón, de a nyílt napra útvonalrepüléssel egy kétüléses EF2000T és egy darab harci változatot  küldtek.

mp_20220515_142436.jpg

  • Az együléses példány a Luftwaffe állományából. (a hajtómű beömlő nyílást "tigrismotívumos" takarólemezek takarják.

mp_20220515_143922.jpg

  • A Portugálok szintén nem vettek részt a gyakorlaton, de egy kétüléses F-16B (MLU) változatot küldtek a nyílt napra.

dsc_9505m_1.jpg

  • A portugál Esq.301-es  „Jaugares”  F-16-osa

Remélem a 2023-as NATO Tiger Meet-en hazánk is képviseli magát és ismét találkozhatunk a Nagymacska alakulatok színes forgatagával.

dsc_8016m.jpg

  • Egy kis zászló.. "Aki egyszer Tigris, az mindig Tigris.."

mp_20220515_143022.jpg

  • Spanyolok tigrisminták és tigrisfarkak..

mp_20220515_143105.jpg

  •  Spanyol tigrismotor..

mp_20220515_143330.jpg

  • Összeállt az ALA 15 csapata..

mp_20220515_143739.jpg

  • Jó hangulat, napsütés és bajtársi légkör jellemezte a Tiger Meet-et.

mp_20220515_143743.jpg

  • Ez a kép nyugalmasabb időszakban készült. Napközben ellepték a térséget a látogatók..

dsc_0457m.jpg 

  • Afrodíté is görög volt. Nos egyik késői utódja..

A Tiger Meet találkozó után két Dassault Rafale a Francia Légierő ECE 1/30 Lorraine századából egy repülőnapon május 23-án összeütközött. A Vautur Bravo Demo csapata 2020-ban alakult meg, és egyik első bemutatójuk volt a COVID járvány óta. A nyilvánosságra került fotókon látható, hogy a vezérgép függőleges vezérsíkjának teteje szakadt le, másik gép kacsaszárnya, illetve jobb oldala sérült meg.

cognac-2.jpg

  • A néhány héttel később pórul járt Tigris. Azért nem semmi, hogy sérülten és le tudtak szállni a két Rafale pilótái. (forrás: facebook)

cognac-4.jpg

  • A függőleges vezérsíkről leszakad darab (forrás: facebook)

cognac-3.jpg

  • Közelebbi kép a sérült vezérsíkról (forrás: wikipedia)

cognac-1_1.jpg

  • A másik Rafale sérülései. (forrás: wikipedia)