Ferihegyi pillanatok 2007

p1080077m.jpg

A katonai repülés helyett ezen a héten nézzünk körül milyen repülőgépeket is láthattunk 2007-ben az akkori még Ferihegyi Nemzetközi Repülőtéren. Az állam légitársaság még repült és változatos típusú flottát üzemeltetett. A legtöbb kép ezekről a repülőgépekről származik.

p1080126m.jpg

  • A MALÉV egyik kis befogadóképességű sugárhajtású típusa a Canadair CRJ200ER volt. A HA-LND lajstromjelű példány 2003-ban emelkedett a levegőbe C-FMNX oldaljelzéssel. A gyári száma 7807 volt. A kanadai gyártású repülőgép 2003-től 2007-ig repült magyar felségjelzéssel.

st-nvb.JPG

  • A szudáni Nova Airways 2007-től repüli. (forrás: flugzeugbiler.de)

p1080084m.jpg

  • A MALÉV másik Canadair CRJ200ER a HA-LNB oldalszámú repülőgépe leszállás közben. A gyári száma: 7686. A tesztrepülésein C-FMNV lajstrommal repült. A magyar légitársaság 2002-től 2009-ig üzemeltette, majd a szudáni Nova Airwayshoz került, amely ST-NVC lajstrommal repüli.

st-nvc.JPG

  • Egy kép a szudánivá lett kanadai repülőgépről (forrás: planepictures.net)

p1080103m.jpg

  • A MALÉV egy másik kis befogadóképességű típusa a HA-LNC oldalszámú Fokker 70 repülőgép. Az 50 személyes repülőgép gyári száma 7784 volt és Kanadában C-FMLU jelzéssel repült. 2003-tól 2008-ig a MALÉV flotta tagja volt. 2008-ban eladásra a Dán Cimber Air légitársaságnak OY-RJJ oldalszámmal. majd a Cimber Sterling került. 2012-től a kanadai Avmax Group a tulajdonosa, lajstromszáma amerikai N778AV lett. 2016. októbertől tárolásra került.

ha-lnc.JPG

  • A HA-LNC a dán Cimber Air festésével. (forrás: planetspotters.net)

p1141807m.jpg

  • A HA-LMB lajstromszámú holland Fokker F70 (F28-0070) repülőgép leszállás közben. A 75 személyesre székezett repülőgép gyári száma: 11565/322 volt. Magyarországon 1996-től repülte a nemzeti légitársaságunk 2010-ig.

yr-kmb.JPG

  • A Carpatair vette meg a repülőgépet YR-KMB oldalszámmal üzemeltette.2013-ban az Alliance Airlines vette át a Fokkert amely 2021. decembertől nem emelkedett a levegőbe.(forrás: jetphotos.net)

p1080088m.jpg

  • A MALÉV egyik Boeing B-737-600 repülőgépe volt a 28260 gyári számú repülőgép. A tesztrepülései során N1786B jelzést viselte. 2003-től 2012-ig volt a nemzeti légitársaságunk tulajdona, majd a MALÉV csődje után 2012-ben az Egyesült Államokban lévő Phoenix-ben a Goodayear repülőtéren szétbontották.

p1141822m.jpg

  • Egy másik példány, és típustestvér a HA-LOC lajstromszámú Boeing. A gyári száma 32797 volt. 2003.ban N1787B jelzéssel üzemelték be. 2003-tól 2012-ig repülte a magyar légitársaság.A 189 személyesre székezett repülőgépet A Yakutia Aircompany üzemeltette VP-BEP lajstrommal 2019-ig. Utána a Smartavia vásárolta meg és VQ-BEE oldalszámmal repülik.

smartavia.JPG

  • Az öreg Boeing 737-8Q8-as repülőgép a Smartavia korszakból. (forrás: airfleets.net)

p1141835m.jpg

  • A HA-LOD szintén egy Boeing 737-600 (6Q8) repülőgépe volt a MALÉV-nak. Gyári száma: 28259 volt, és 2003-ban állt hazánk légitársaságban szolgálatba. 2012-ig repült, majd átrepülték az Írországi Shannon közbeiktatásával az Újvilágba és ott júniusban szétvágták az Phoenix-i Goodyear repülőterén.

p1080095m.jpg

  • Az Alitalia Airbus 320-214 utasszállítója leszállás közben. A 171 utasra székezett repülőgép 1226 gyári számon készült 200. áprilisban. I-BIKB lajstrommal repült 2010-ig. Utána EI-IKB lajstromszámot kapott. A repülőgépnek Wolfgang Amadeus Mozart zeneszerző nevét adták.2021. októberből az ITA (Italian Transporto Aereo) állományában repült

p1141884m.jpg

  • A olasz légitársaság azonos típusú másik repülőgépe a I-BIMG lajstromszámú Airbus. Gyári száma: 2086. A repülőgép 2003. decembertől az Alitalia állományában repült, 2010-ben lajstroma EI-IMG változott. 2021. októbertől az ITA (Italia Transporto Aereo) reülőgépre, de novembertől tároláson van az Isola de Pantelleria névre keresztelt Airbus.

p1080092m.jpg

  • Az Air One olasz légitársaság landoló Boeing B-737 repülőgépe. A légitársaság 1983 és 2014 között tevékenykedett, majd az Alitalia repülte tovább útvonalait.Fénykorába többek között 34 darab A320, két darab A330-as valamint 49 Boeing 737 volt állományában.

p1080123m.jpg

  • A "Korona ékköve" ahogy elhunyt barátom, Kővári László mondta, a British Airways légitársaságról. A britek A320-as repülőgépe érkezik Ferihegyre. Napjainkban is 69 darab A320-ast tart állományában.

p1141874m.jpg

  • Ez a típusa a Boeing B757-200 már nincs szolgálatban a briteknél. 62 darabot repültek belőle, de a viszonylag drága üzemeltetése miatt gazdaságosabb típussal váltották fel azokat.  A G-PBEI lajstromszámú példány 1994 novemberi gyártású, gyári száma: 25806. 2011-ig repült a Britishnél, majd átvette az amerikai Federal Express amely posta és teherszállítással foglalkozik. Ott repül N950FD lajstromjellel.

fed.JPG

  • A öreg B757, teherszállítóként 757-236SF változatnak átépítve repül N950FD lajstromjellel. (forrás: jetphotos.net)

p1080107m.jpg

  • A kanadai De Havilland  Das 8-as típusú turbóprop légcsavaros regionális utasszállító repülőgépe a Tyrolean Airways osztrák légitársaságnál repült 1997 és 2003 között. A légitársaság megszűnése után az Austrian Arrows (Osztrák Nyíl) társasághoz OE-LTL lajstrommal. A kép is már ilyen színekben készült róla. A 485-ös gyári számú repülőgép DHC-8-311 változatként készült az újvilágban.2010-ben az osztrákok túladtak a repülőgépen. (A sógorok légitársasága 2015-ben megszűnt).

inuit.JPG

  • A Dash 8-ast az Air Inuit kanadai légitársaság vette meg és jelenleg is repüli C-FIAI lajstromjellel. Az inuit az eszkimók rendes neve Kanadában. (forrás: jetphotos.net)

p1080160m.jpg

  • A Cseh Nemzeti Légitársaság a Czeh Airlines francia gyártású ATR-42-72 turbólégcsavaros regionális utasszállító repülőgépe. A 173-as gyári számú repülőgép 1990. márciusban készült el és Nurnberger Flugdienst állományában repült 1993-ig. Onnan került D-BHHH lajstrommal az Eurowings-hez, majd 2000-ban a csehekhez. Itt kapta a OK-VFI lajstromot. 2011-ben az Eguaflight Service állományában volt, majd 2013-ben eladták a Blue Islands légitársaságnak, ahol a brit G-ISLH lajstomot kapta.

gislh.JPG

  • Az ATR itt már a brit társaság színeiben. A Blue Islands napjankban ATR-42/72-öt repül. (forrás: Jetphotos.net)

p1080112m.jpg

  • A román Carpatair lágitársaság SAAB-200 légcsavaros utasszállító repülőgépe. A 38-as gyári számú svéd közforgalmi repülőgép 1996. júliusban emelkedett a levegőbe. A svájci Crossair, majd Swissair színeiben repült HB-IZV lajstrommal. 

p1141870m.jpg

  •  2003-ban a román Carpatair állította szolgálatba, YR-SBA lajstrommal, ahol kilenc évig szállította az utasokat. A svéd Golden Air, majd a Braa Braatens légitársasághoz került, mondhatni hazai üzemeltetőkhöz. 2018-ban a Pakisztáni Pakistan Gmvt vette meg és J-038 lajstrommal repüli.

j038.JPG

  • Napjainkban Pakisztáni lajstromjellel (forrás: jetphotos.net)