Volt egyszer egy Repülőnap - Graf Ignatyevó, 2012 Bulgária

pa064117m.jpg

2012. október 5-én a Bulgáriában a Plovdivhoz közeli Graf Ignatyevó légibázison a MiG-21 vadászrepülőgépek hadrendbe állításának 50 évfordulójára rendeztek nyilvános ünnepséget. Ignatyevó a balkáni ország egyetlen repülőbázisa, amely szuperszonikus harci repülőgépeket üzemeltetnek.

bulgarian_armed_forces_air_force_emblem_svg.png

  • A bolgár légierő címere (forrás: wikipedia)

bazisok.JPG

  • Bulgária repülőbázisai. (forrás: wikipedia)

graf-patch_1.png

  • A 3. repülőbázis címere - A címer már 2012 utáni amikor kivonták a MiG-21 repülőgépeket (forrás: wikipedia)

mig-29-2.png

  • A MiG-29 század címere. Napjainkban négy-hat bevethető repülőgépük van, elsősorban hajtómű utánpótlási gondok miatt. Oroszország leállt az RD-33 gázturbina gyártásával, a bolgárok egy ideig nem is kötöttek velük szerződést, Lengyelországban viszont a hajtómű nagyjavítás és a 29-esek üzemidő hosszabbítása több esetben katasztrófa előidéző okok között szerepelt, a gyártó szerint nem is rendelkeznek sem hivatalos certifikációval, sem felszereléssel polák barátaink a gépek nagyjavítására. A garanciát is elvesztették a MiG-29-re.

A második világháború óta itt található a Légierő parancsoksága, valamint a 19. vadászrepülő ezred, 1. és 2. százada, amelyek olyan típusokkal repült, mint a MiG-15, MiG-17, MiG-19 és MiG-21. 1994-ben a Légierő átszervezése után Graf Ignatyevó a Harcászati Légierő 3. vadász repülőbázis (3.IAB) néven, MiG-21Bisz típusokat üzemeltették. A Ravneczi légibázis 2000-es bezárása után az összes MiG-29-es is a bázisra került. Graf Ignatyevóben 2012-ben két század települt, az 1/3 "Iztrebitelna Avio Eskadrila", amely a Mig-21Bisz harci és UM gyakorló, valamint 2/3 "Iztrebitelna Avio Eskadrila", amely a MiG-29A harci és UB-ot gyakorló repülőgépeket repülte. A 21-es UM és a 29UB repülőgépek is képesek légiharcra légi közelharc rakétákkal, de kétüléses repülőgépek, amelyeket elsősorban a gyakorló, oktató repülésekre gyártottak.

graf-google.JPG

  • Graf Ignatyevó (bolgárul: Граф Игнатиево) repülőbázisa. (forrás: Google Earth)

A repülőtér bejáratától szép fás-bokros területen kiszolgáló épületekkel tarkított út vezetett a repülőgép állóhelyekhez, amelytől jobbra-balra sok kivont második világháború után repült katonai repülőgép típust állítottak ki. Egy régebbi MiG-21BiSz alapzatra emelve a bolgár repülősök dicsőségét hirdette, egy másik kisebb emlékmű pedig a bolgár repülés áldozatainak emlékhelye volt.

pa064952m.jpg

  • Jak-23 egy viszonylag kis mennyiségben gyártott repülőgép volt, a Jak-3 sugárhajtóművel összeházasításából. Repülési paraméterei elmaradtak a MiG-15-től. Csehszlovákia, Románia és Bulgária is hadrendbe állította.

pa064955m.jpg

  • MiG-17 amely az egyik legsikerültebb MiG változat volt, felülmúlta a sebességben gyorsabb, de fordulóharcban lomhább 19-est is. A vietnámi háborúban is a 17-es egyszerűbb vezetése és gépágyúi miatt jobban kedvelték a pilóták és tovább volt szolgálatban a 19-esnél. Bulgária az orosz gyártású MiG-17 típusból 94, a lengyel Lim-6 licencváltozatból 31-et tartott szolgálatban. A bolgárok 1990-ben vonták ki a típust a hadrendből.

pa064959m.jpg

  • MiG-15UTI gyakorló vadászrepülőgép. A Varsói Szerződés összes országa alkalmazta. A 13130 darab legyártott MiG-15 változatból 272 darabot repültek Bulgáriában.

pa064926.JPG

  • MiG-19P vadászrepülőgép. Az két hajtóműves típus átmenet volt a MiG-17 és 21-es között. A vietnámi háborúban több esetben arattak vele légigyőzelmet F-4 Phantom II ellen is. Bulgária 1958 és 1973 között körülbelül 70 darabot tartott hadrendben.

pa063464m.jpg

  • Az Aero Vodochody L-29 Delfin gyakorló repülőgépe 1965-2002 között volt rendszerben Bulgáriában. Összesen 150 darabot vásároltak a típusból.

pa064972m.jpg

  • MiG-23BN a MiG-23-as vadász csapásmérő változata volt. Nem azonos típus a tényleges csapásmérő MiG-27-el. A MiG-23BN-nél a Tumanszkij R29–B–300 gázturbinát építették be a R27-F-300 helyére, némileg optimalizálva hangsebesség alatti repülésre. A papucs formájú orr részbe FON típusú giroszkópos lézeres távmérőt építettek.

pa064975m.jpg

  • A BN-ből 33 darabot repültek a bolgárok. A pilonon nem irányított UB-32-A24 konténert függesztettek amely Sz-5 nem irányított rakéták indítására szolgált.

pa063508m.jpg

  • Egy másik MiG-23BN kicsit eldugva a bázison.

pa064980m.jpg

  • A gépágyús MiG-19Sz változat, amely 30mm-es gépágyúval volt felfegyverezve.A bázison kiállított másik 19-es nem rendelkezett beépített gépágyúval a fegyverzete K-5 (RSz-2USz), légiharc rakétáinak indítása után, (amely hatótávolsága 6,5km volt, de nagyon gyenge találati pontossággal) fegyvertelen volt. Magyarországon a "békegalamb" becenevet kapta.

pa064965m.jpg

  • MiG-21BiSz betontartóra emelve mint a bolgár légierő emlékműve a bázison.

pa063462m_1.jpg

  • Az emlékmű oldalról. Látható a négy légiharc rakéta függesztmény.

pa064949m.jpg

  • MiG-21PMF-SzPSz egy másik emlékmű mögött. Ez még két főtartós változat volt, csak az MF és BiSz volt amely négy főtartóval volt felszerelve.

pa064950m.jpg

 

A bázismúzeum, amely kicsiny teremből állt, szintén látogatható volt.

pa064961m.jpg

  • A Csapatmúzeum bejárata felett látható MiG-21-es vezérsík. 

pa064927m.jpg

  • Különböző relikviák és ajándékok. Az alsó sorban felfedezhető egy Szu-15/21 illetve egy MiG-21, Szu-15/21 kombinált fém makett.

pa064929m.jpg

  • Szaddam Husszein iraki légierejének küldöttsége is ellátogatott Graf Ignatyevóba.

pa064930m.jpg

  •  A Magyar Légierő Kecskeméti Repülőbázisának emléktárgya.

A nyílt nap ideális alkalom volt arra, hogy a Bolgár Légierő típusát statikus illetve dinamikus bemutatón is láthassuk.

pa063550m_1.jpg

  • A készültség MiG-29 repülőgépei és egy Pilatus PC-9 gyakorló repülőgép. 2019-ig nem volt fedett készültségi hangár a repülőtéren.

pa063639m.jpg

  • Az ünnepelt 50 éves MiG-21-esek várják a felszállást. A repülőgépek körül a személyzet még sürgölődik.

A statikus bemutatóban minden típus képviseltette magát. Az állóhelyen az akkori legújabb beszerzésű három darab C-27J Spartan harcászati szállító repülőgépek egyik példányán túl látható volt az Antonov AN-30 szállító repülőgép típusa, amely kiválóan alkalmas a „Nyitott Égbolt” egyezmény fotófelderítő repüléseire. A helikopterek közül a AS.532 Cougar amelyből 12 darabot szereztek be. A Bolgár Flottalégierő AS.565 Panther helikoptere szintén látható volt, ebből hat darabot rendeltek meg, de végül kettő leszállítása után a többit lemondták, helyettük egyetlen AS.365 Dauphin forgószárnyast vásároltak 2019-ben.

pa063474m.jpg

  • A C-27J típusból három darabot szerzett be Bulgária, eredetileg négy darabos lett volna a flotta, de pénzügyi nehézségek miatt törölték a negyedik leszállítását.

pa063475m.jpg

  • Az AN-30-as légi térképészeti repülőgép. A bolgárok 2020. októberben nagyjavításra és üzemidő hosszabbításra állapodtak meg  az Ukrinmash vállalattal amely 14 hónap alatt készült el. A felújítás ára 3.1 millió EUR volt.

pa063627m.jpg

  • A matricák szerint is részt vett a repülőgép az Open Sky műveletekben. Napjainkban az Amerikai Egyesült Államok az orosz Tu-204 Open Sky repülőgép rendszerbe állítását követően kivonultak az egyezményből. Fél év várakozás és tárgyalás után Oroszország is elhagyta az bizalomépítő egyezményt. Az amerikai lépést Trump elnök nem egyeztette az európai szövetségesekkel, és a NATO-val sem. Mindenki hevesen bírálta az amerikai lépést. Az USA saját erre használt repülőgépét már "naftalinba" tette és az AMARC-ba szállította.

pa063480m.jpg

  • A beszerzett 12 darab AS.532 egyik példánya. Szállító és kutató-mentő változatokat is vásárolt Bulgária.A 704-es a sima szállító változat.

pa063482m.jpg

  • Az AS.565 Panter egyik példánya. A hajófedélzeti alkalmazásra készített Párducből végül csak két példány került rendszerbe. A flotta három Wielingen osztályú ex.belga fregattja nem alkalmas helikopter üzemeltetésére.

pa063632m.jpg

  • Az AS.565 Panther besugárzásjelzőkkel és lokátorral is felszerelt orrésze.

A harci repülőgépek közül a MiG-21BiSz, MiG-29A és a Szu-25UBK repülőgépek egy-egy példánya volt látható statikus soron, de a nyitott műszaki hangárokban, szintén bemutatásra került több példány 21-es és 29-es. A PC-9 gyakorló repülőgépekből szintén bemutatásra került egy példány.

pa063518m.jpg

  • A 31-es lajstromszámú MiG-29A frontvadász repülőgép. A 9.12A változatú repülőgépekből összesen 18 darab állt  hadrendben, napjainkra csak 4-6 maradt repülőképes állapotban. 2019-ben Radev elnök (volt vadászpilóta és légierő parancsnoka) ellenvetését figyelmen kívül hagyva az akkori Amerika barát kormány a 12 darabos JAS-39 Gripen ajánlat ellenében megrendelt nyolc darab F-16V amerikai repülőgépet, amelyet még abban az évben ki is kellett fizetni, komoly deficitet hagyva a költségvetésben. A repülőgépre gyakorlatilag ráment a Légierő inge-gatyája. A Falconokhoz már csak minimális fegyverzet beszerzésére nyílott lehetőség.

pa063634m.jpg

  • A Thracian Thunder nemzetközi gyakorlaton ezzel a MiG-29A-val szimuláltan négy A-10C amerikai csatarepülőgépet lőttek le. Ez persze csak az egyik oldal álláspontja.. 

pa063498m.jpg

  • A MiG-29A/B-k fegyverzete. A 30mm-es gépágyúlőszerek felett Sz-5 és Sz-8 nem irányított rakéták és hordozó konténereik, valamint szabadesésű bombák láthatóak. Felettük a légiharc rakéták.

pa063500m.jpg

  • A szlovákok, bolgárok és szerbek légirendészetre még használják az elavult R-60 hőkövető légiharc rakétákat. Békeidős tevékenysége közforgalmi repülőgépek eliminálására tökéletesen alkalmas ez a rakéta is, és mellett ott vannak a betöltött gépágyú 30 milliméteres skulói is.

pa063501m.jpg

  • Tényleges légicsatára már a modernebb R-74 közelharc rakétákból négy, a látóhatáron túli légiharcra pedig két R-27 radarirányítású (SARH) rakéta áll rendelkezésre egy bevetésen. Utóbbiak az AIM-7F Sparrow rakétáknak felelnek meg, repülési idejük alatt végig a vadászgép lokátorának meg kell a célt világítani, ellentétben az AIM-120 AMRAAM és az újabb orosz R-77 raláták "célozzd meg és felejtsd el" aktív lokátoros rakétáival szemben.

pa063490m.jpg

  • A 243-as MiG-21BiSz a statikus bemutatón.

pa063488m.jpg

  • A 002-es lajstromszámú Szu-25UBK még modernizálás előtt került kiállításra 2012-ben. Azóta a repülőgépeket Fehéroroszországban nagyjavították és a Bezmeri bázisuk futópályáját és gurulóútjait is korszerűsítették. Amíg Bulgária nem vette meg az amerikai vadászrepülőgépeket, addig az USA blokkolta a nemzetközi pénzügyi transzfert, úgymond az orosz alkatrészek és a Lukasenka rezsim miatt. Az F-16V-k beszerzése után, már nem volt fontos a "demokrácia.."

szu25.JPG

  • Napjainkban a nagyjavítás utáni festéssel így néz ki a 002-es Szu-25UBK (Forrás: Jetphotos,Sots Aliaksandr)

pa064946m.jpg

  • A repülőgépek nem voltak elkerítve, ezért odaérkezésünk alatt már sok érdeklődő nézelődött és a pilótafülkébe is beülhetett.

A nyílt napot kis ünnepség előzte meg a szokásos díszmenettel, tisztelgésekkel himnusszal és beszédekkel

pa063504m_1.jpg

  • Hat MiG-29 az állóhelyen és három a készültségi zónában, tehát 2012-ben még legalább kilenc volt hadrafogható és a javítóhangárban is láttunk egyet harci változatot.

pa063646m.jpg

  • Közeledik a díszmenet, kezdődik az ünnepség.

pa063653m.jpg

  • A géppisztolyos katonák se nem műszakiak, se repülőgép vezetők. Őrségre minden katonai bázisnak szüksége van.

pa063673m.jpg

  • 2012-ban a kézifegyverek még Kalasnyikov változatok.

A repülési program jól szervezett volt. Elsőként egy géppár MiG-21BiSz és 29A startolt el. A 21-eseket egy ismeretlen repülőgép elfogására küldték. Ezt egy C-27J játszotta el. Miután ezt a gépet leszállásra kényszerítették a 21Bisz-ek és a 29A-k gyakorló légiharcot vívtak a bázis felett. Előadásuk után visszatértek, a közönség előtt végiggurultak, és a párhuzamos gurulóúton parkoltak le. Ezután a PC-9M következett, majd egy kis helikopteres akció következett egy AS.352 Cougar és egy Mi-17 Hip bemutatóval. A következő program egy MiG-29UB műrepülő program volt, amellyel kicsit távol volt, repültek a közönségtől. Az ünnepség végén egy An-2-esről alacsonyan repülve, színes papírokat dobtak le a tömeg fölött.

pa063684m.jpg

  • A 419-es lajstromszámú Mi-17 hordozta a bolgár nemzeti lobogót. Napjainkban papíron még öt darab áll hadrendben.

pa063698m.jpg

  • Kevés repülőnap van ejtőernyősök nélkül. A C-27J kiváló ejtőernyős ugratásra.

pa063721m.jpg

  • Néhány ejtőernyős ugrott ki az olasz szállító repülőgépből. Az egyik füstölővel látható.

pa063506m_2.jpg

  • Most már ott vannak a műszakiak is a 21-eseknél. A 358-as orrkúp védője már lekerült a helyéről.

pa063705m.jpg

  • A "riasztott" pilóták futólépésben a repülőgépük felé. Renegade repülőgép a levegőben.

pa063727m.jpg

  • A MiG-29A repülőgépeknél is sürögnek a műszaki katonák.

pa063753m.jpg

  • A 392-es oldalszámú MiG-21BiSz taxizik a felszálláshoz.

pa063781m.jpg

  • A 358-as követi a vezért. A pilonokra még gyakorló fegyverzetet sem függesztettek.

pa063807m.jpg

  • Indul a 37-es lajstromú 9.12A változat.

pa063801m.jpg

  • A 39-es oldalszámú Nagyvas is úton a felszálláshoz. Ez a repülőgép 2021. június 9-én lezuhant a fekete-tenger felett és pilótája Valentin Terziev őrnagy repülőhalált halt.

terziev.JPG

  • Valentin Terziev őrnagy. " Repülj tovább az égi kötelékben"

pa063823m.jpg

  • A 28-as oldalszámú MiG-21UM-et készítik elő repülésre, a háttérben az ég felé tör egy BiSz.

pa063834m.jpg

  • A másik BiSz-t a műszakiak szeme követi a radarokon kívül. A műszaki állomány nélkül egy pilóta mit sem ér..

pa064066m.jpg

  • A 28-as MiG-21UM végül nem repült, mögötte az egyik Mi-17-est pedig tankolják.

pa063901m.jpg

  • A 358-as oldalszámú BiSz húz át a beton felett. 2992 méteres a futópálya hossza Ignatyevón.

pa064159m.jpg

A MiG-29-es géppár szintén áthúzott a levegőben.

pa064117m_1.jpg

  • Landolás után a 21-es. A kólásüveg alakú vadászrepülőgépek egyik utolsó típusa.

pa064178m.jpg

  • A 39-es landolása. 2012-ben még nem gondoltuk, hogy egyszer több felszállása lesz mint leszállása..

pa064222m.jpg

  •  A feladat befejezése után taxizik vissza állóhelyére az egyik 9.12-es vadászváltozat.

pa064267m.jpg

  •  Jól láthatóan a gurulás közben a MIG-29 első generáció a szárytő tetején lévő "kopoltyúkon" át szívja be a levegőt, a beömlő nyílások zártak. Ez az orosz repülőterek rossz állapota és a háborús repülőterek sérülései miatt kerültek ily tervezésre, hogy csökkentsék a talajról beszívott idegen tárgyak valószíűségét. A későbbi változatokon (például MiG-29K vagy MiG-35) ezt a megoldást már nem alkalmazták.

pa064202m.jpg

  •  A bolgár Légierő modern kiképző repülőgépe a Pilatus PC-9 típus.

pa063867m.jpg

  • A festését nézve akár az Emiratusok Al Fursan bemutatócsapatában is repülhetne (ott egyébként MB.339PAN gépekkel repülnek). A Pilatusoknak Dolna Mitropolja a bázisrepülőtere.

pa064333m.jpg

  • A 418-as oldalszámú Mi-17 kopottas festéssel alacsony áthúzás közben. 

pa064365m.jpg

  • 2023-ban a hasonló kinézetű Airbus H225M Caracal kerül a honvédségünk állományába. Ennek elődtípusa a még Eurocopter AS.352 Cougar. A típust többek között Svájc is rendszeresítette.

pa064434m.jpg

  •  A Mi-17 több bemutatón vett részt, például deszantosok kirakásában.

pa064457m.jpg

  •  .. és valamint Bamby-Bucket légi tűzoltásban is.

pa064569m.jpg

  • A 9.51-es kétüléses MiG-29UB szoló bemutatórepülés közben.

pa064607m.jpg

  • A 14-es lajstromszámú MiG-29UB repülte a demót.

pa064634m.jpg

  • Az UB orr részében vagy nincs lokátor, vagy a MiG-21BiSz radarja van beszerelve. A repülőgép a harci változattal azonos módon hat pilonnal van felszerelve, de csak hőkövető, infravörös irányítású légiharc rakétákat hordozhat, BVR látóhatáron túli lokátorvezérlésűt nem. 

pa064771m.jpg

  •  Egy veterán AN-2-ből színes papírokat szórtak a közönségnek, ez volt a záró bemutató a repülőnapon.

pa064786m.jpg