Az utolsó H145M - Szolnok Helikopterbázis 2021. december 3.

dsc_5392m.jpg

Az Airbus európai repülőeszköz gyártó konzorciumtól 2018. júniusban  rendelt meg hazánk 20 darab H145M többcélú könnyű helikoptert. Ezek a forgószárnyasok a tervek szerint az szovjet/orosz gyártású Mi-8T, Mi-17 közepes és Mi-24P/V változatú szállító illetve harci helikopterek utódai a 2023-ban érkező "nagytestvérrel" a H225M közepes többcélú helikopterekkel.

A H145M helikopter HForce fegyverrendszerének tesztelését több országban, köztünk hazánkban a Bakony Harckiképző Központ területén végezték. 2019. novemberben érkezett hazánkba az első két helikopter és 2021. december 3-án az utolsó 05 lajstromszámú helikoptert átrepülték a szolnoki Helikopterbázisra. A helikopterek három konfigurációban kerültek a honvédség állományába. 10 darab általános célú (utas és teherszállító), 5 darab kutató-mentő (SAR) és öt darab felfegyverzett (LUH) változat. Utóbbiak a WESCAM MX-15D érzékelőgömbbel vannak felszerelve az orr alatt, amely lézeres megvilágítással alkalmasak akár francia 70mm-es lézerirányítású FZ231 konténerből indítható rakéták, illetve az izraeli LR-Spike2 páncéltörő rakéták indítására. A konténerből nem irányított 70mm-es rakéták is indíthatóak, valamint a helikopter képes a FN-Hertsal cég D-HMP250 illetve D-HMP400 12,7mm-es géppuska konténerét is hordozni, ebből létezik RMP néven egy kombinált géppuskát és három darab 70mm-es rakétát hordozó konténer is. Hazánk beszerezte a NEXTER NC621 20mm-es gépágyú konténerét, amely szintén a HForce fegyverrendszerhez integráltak.

dsc_5248m.jpg

  • A helikoptert a Légi Haderőnem vezetői, a Légierő Zenekara és a szolnoki Helikopterbázis állományából kijelölt katonák várták, természetesen a média jelenlétében. A Légi Zenekar Tamburmajorja (vezénylő karmestere) és a zenekar tagjainak egy része látható a képen.

dsc_5246m.jpg

  • A szolnoki Helikopterbázis zenekara is több mint 50 éve muzsikál katonáknak és a lakosságnak.

dsc_5245m.jpg

  • A H145M-et váró tisztek egy csoportja. A szélen Ugrik Csaba dandártábornok a kecskeméti Repülőbázis parancsnoka.

dsc_5238m.jpg

  • Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy a Honvédség parancsnoka, és Kilián Nándor vezérőrnagy a Légi Haderőnem Szemlélője.

dsc_5223m.jpg

  • Először a D-FLYW német lajstromszámú Piper PA-46-500TB Malibu Meridian repülőgép landolt a szolnoki bázison amely a német pilóta és műszakiak hazaszállítását végzi. Azért kell német gyári személyzet, mert a helikoptert átrepülték Magyarországra, de itthon történik az átadás átvételi eljárás.

dsc_5255m.jpg

  • Feltűnik a kötelék. A "The Last H145M" fogadására egy Mi-17 közepes szállító és egy Mi-24 harci helikopter emelkedett a levegőbe.

dsc_5262m.jpg

  • A kötelék áthúzott a bázis felett.

dsc_5270m.jpg

  • A személyi állomány és a helikopterek.

dsc_5297m_2.jpg

  • Egy fél Iskolakör után a leszállóhely felé fordulnak.

dsc_5315m.jpg

  • A két orosz típus látványos kiborítással bontotta a köteléket.

dsc_5354m.jpg

  • .. majd a tűzoltók hagyományos vízsugarai fogadták a forgószárnyast.

dsc_5380m.jpg

  • Landolás előtt. Bal oldali ülésben dr.Koller József dandártábornok a Helikopterbázis parancsnoka látható.

Az utolsó helikoptert Donauwörthből egy német berepülő pilótával közösen Dr.Koller József dandártábornok, a Helikopterbázis parancsnoka repülte át egy Bécsújhelyi közbenső leszállással.

dsc_5409m.jpg

  • Hosszú az út helikopterrel Bécsújhelyről.. még hosszabb Donauwörthből.

dsc_5418m.jpg

  • Jelentés a Honvédség parancsnokának.

dsc_5425m.jpg

  • Két "öreg harcos". Kilián Nándor volt MiG-21 -29 és JAS-39 repülőgép-vezető, Dr.Koller József az átképzést megelőzően Mi-24 helikoptervezető és demópilóta is volt. Mindketten sok mindent átéltek a Légierő átszervezéseitől kezdve, repülőgépek és helikopterek kivonásáig, illetve rendszerbe állításáig.

dsc_5428m_1.jpg

  • Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy beszéde az állománynak

dsc_5431m.jpg

  • Megvan a technika.. tudom vigyáznak a helikopterekre, repüljenek sokat...

dsc_5445m.jpg

  • Ruszin-Szendi Romulusz fő feladata a humán erőforrás, tehát a katonák számának növelése, ebben a helikopter-vezetők és műszaki állomány is kiemelt prioritású, hiszen néhány év alatt 36 darab új és 13 darab régebbi forgószárnyas áll szolgálatba jó esetben, amihez a szükséges hajózó és műszaki létszám még nem áll rendelkezésre.

A forgószárnyas ünnepélyes fogadásán, a Magyar Honvédség Légi Haderőnemének vezetőin kívül Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy a Honvédség parancsnoka is beszédet mondott.

dsc_5460m.jpg

  • Nem árulok el hadititkot, az utolsó hazaérkező H145M "névtáblája". A típus gyári elnevezése MBB-BK117 D2 Az MBB a Messerschmitt-Bölkow-Blohm céget jelöli, amely az alaptípus fejlesztette, majd egyesült Eurocopter néven a francia Aérospatiale céggel. Az Eurocopter később átnevezésre került miután az Airbus cégcsoport tagja lett, Airbus Helicopters-nek. Szóval ismét Messzer van rendszeresítve a Honvédségünknél..

dsc_5462m.jpg

  • A lenyugvó nap bekukucskált a bal oldali Safran Ariel 2E gázturbina gázkiömlő nyílásába. (Magyarul kipuffogó.) A hajtómű teljesítménye 575kW, és kettő van belőle.

dsc_5449m.jpg

  • Egy büszke előd. A szovjet tervezésű és lengyel gyártású PZL Mi-2

dsc_5216m.jpg

  • Egy kivont Jak-52, amely szovjet tervezésű, de román gyártású alapfokú oktató repülőgép. Ezt a típust a cseh Zlin két változata váltotta a pilótakiképzésben.

dsc_5451m.jpg

  • A Jak-52 és egy Mi-8T a lenyugvó nap (ellen)fényében.

dsc_5457m.jpg

  • A szolnoki irányítótorony, a 809-es oldalszámú MiG-15BiSz-el. A repülőgép gyári száma 31530809 volt, 1953 és 1975 között szolgálta hazánkat.

dsc_5456m.jpg

  • Hagyományok nélkül nem megy.

A Magyar Légi haderőnem helikopteres fegyverneme jelenleg 20 darab H145M, hat darab Mi-24, öt darab Mi-17 és kettő darab AS-350B helikopterrel látja el a feladatát.