Egyszer volt - Nyílt nap, MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Kecskemét 2006

p6300025m.jpg

2006.június 30-án, pénteken nyílt napot tartottak az MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. Az időjárás azonban nem fogadta kegyeibe a rendezvényt, a viharos szél a csütörtökön felállított sátrakat gyakorlatilag a földdel egyenlővé tette. A katonák mentették a menthetőt, a megrongálódott, használhatatlan sátrakat végül összeszedték és új sátrakat állítottak fel, hogy a fogadhassák a látogatókat.

mh59.jpg

  • A Kecskeméti MH 59 Repülőbázis felvarrója (forrás: jetfly.hu)

dsc_0452m.jpg

  • A második világháború legtöbb (30) igazolt légigyőzelmet elért magyar pilótájának, Vitéz Szentgyörgyi Dezsőnek emléktáblája a bázison.

hun.png

  •  Az MH59/1 Puma harcászati repülőszázad felvarrója (forrás: Jetfly)

 

dongo.jpg

  • Az 59/2 Dongó repülőszázad felvarrója. A MiG-29 vadászrepülőgépek kivonása óta, repülőgép nélkül, de jelenleg is szervezetszerűen léteznek.(forrás:Jetfly)

wasp.JPG

  • Az MH59/2 repülőszázad alá tartozó Albatrosz kiképzőrepülősök felvarrója (forrás: Jetfly)

A nyílt napra elsősorban statikus soron készült a bázis. Az akkori fő harci típus a MiG-29B mellett L-39ZO gázturbinás gyakorló repülőgép, JaK-52 alapfokú oktató repülőgép, AN-26 harcászati szállító repülőgép mellett a vadonatúj hadrendbe még nem álló, rendszerbe már beállított JAS-39C Gripen egy példánya is kiállításra került. A forgószárnyasok közül Mi-24P harci és Mi-8T közepes szállítóhelikopter szintén jutott a statikus sorra. Gyakorlatilag az akkori Magyar Légierő minden típusa képviseltette magát.

p1070525m.jpg

  • Az utolsó keleti harci repülőgépünk a MiG-29-es volt. Az egyik legszebb vonalú repülőgép. A beépített 30mm-es gépágyú mellett hat légiharcrakétát, földi célok ellen négy darab Sz-5 vagy Sz-8 rakétákat hordozó UB-16-57, UB-32-57 illetve B8M1  rakétablokkot és szabadesésű bombákat hordozhatott.

p1070538m.jpg

  • A MiG-21BiSz-hez képest sokkal erősebb fegyverzete volt a repülőgépnek. Az R-27R radarirányítású közepes hatótávolságú (BVR) légiharc rakéták (R-27T néven hőkövető rakétaváltozatuk is volt) illetve a négy darab R-73 nagy szögeltéréssel indítható, sisakcélzóval is vezérelhető hőkövető közelharcrakéta nagy előrelépés volt a 21BiSz négy darab R-60 hőkövető rakétájához képest. (Utóbbiakat szintén hordozhatta a 29-es). Az R-73 fejlettebb rakéta, mint a jelenlegi Gripen közelharcfegyverzetbe tartozó AIM-9L-1L Sidewinder ami a 9M változatnak felel meg. Várjuk az IRIS-T-ket.

p6300066m.jpg

  • A két Klimov/Tumanszkij RD-33 hajtómű kiváló gyorsulást, emelkedési képességet biztosított a típusnak. A gázturbinák égésterük kialakítása miatt azonban erősen füstöltek. A maláj légierő 29-eseiből kialakított bemutató köteléknek ezért adták a Smokey Bandit (füstölő banditák) nevet. A másik probléma a két hajtóműhöz viszonylag alacsony üzemanyagkészlet, így ezért "kurta lábú madarak" voltak. Légi utántöltési lehetőség a mi repülőgépeinkhez nem volt az csak a későbbi SzMT, M1-M2 változatok, és a tengerészeti MiG-ek kiváltsága.

p6300036m.jpg

  • A 114-es oldalszámú ex.NDK-s L-39ZO gyakorló repülőgépünk. A képen látható, hogy a nagyjavítás után, a gyakorló mellett a könnyű csapásmérő jelző is járhatott volna, mert Sz-5 rakétákhoz UB-16-57 rakétablokkokat illetve szabadesésű bombákat is hordozhatott. Beépített tűzfegyvere / önvédelmi illetve önálló célfelderítő és adattovábbító rendszere nem volt, tehát az L-39 harcértéke alacsony, inkább a fegyverkezelést lehetett gyakorolni a repülőgépekkel. 

p6300037m.jpg

  • A jelenleg is keringő L-39NG gyakorló repülőgépek beszerzése azt jelentené, hogy ennek a repülőgépnek ráncfelvartt változatát kapná meg honvédségünk. Kompozit szárnyak, azonos tolóerejű, de amerikai gázturbina. digitális műszerfal. De azok sem rendelkeznek sem önvédelmi, sem önálló célfelderítő (lokátor) rendszerekkel (az infravörös tartományú felszerelhető szenzorgömb egy nagyon korlátozott eszköz). Harci kapacítása minimális.

p1070534m.jpg

  • Erdetileg a németektől megkapott L-39ZO repülőgépek alapból nem voltak alkalmasak éleslövészet végrehajtására, nagyjavítás a nem irányított rakétakonténerekkel (64 rakétával)  képesek voltak területi lefogásra. Célzott rakétatűzre a rakétákkal nem volt alkalmas a típus.

p1070532m.jpg

  • A Jak-52-es Román licencgyártású légcsavaros alapkiképző repülőgépek alkalmasak voltak a feladatukra. Analóg műszerezettségükkel napjainkra már elavultak ezért szerezte be a cseh Zlin 242L és 143LSi kettő és négyüléses kiképző repülőgépeket Magyarország.

p6300071m.jpg

  • A 03-as lajstromszámú Jak-52-es 1994-ben került a repülőcsapatokhoz.Gyári száma: 9411714 volt.

p6300026m.jpg

  • Az esős, szeles idő és reklám hiánya, ténylegesen kis nyílt napot eredményezett.

p6300114m.jpg

  • Az akkoriban még hadrendben álló AN-26 közepes harcászati szállító repülőgépek. Az Ancsákat kivonták 2020-ban, és a repülőbázis apronjai átépítésének sajnos a képen látható fák is áldozatul estek.

p6300045m.jpg

  • A 707-es lajstromszámú helikopter eredetileg Mi-17PP elektronikai zavaró helikopterként 1990-ben érkezett hazánkba. Gyártási száma: 220P02 volt. 2005-ben a dunai repülőgépgyárban átépítésre került Mi-17 szállító változatnak.

2021-ben ez a sor már egészen máshogy nézne ki. A rendszerből a JAS-39C Gripen repülőgépek és a Mi-24P helikoptereken kívül minden más típus. A szállítórepülő fegyvernem A319-es csapat és Falcon7X VIP szállító repülőgép, a helikopteres fegyvernem pedig Mi-17 nagyjavitott közepes szállító helikopterei mellé H145M többcélú könnyű helikoptereket kapott. A repülőeszközök sorát gyarapítja a két AS.350B könnyű forgószárnyas, amelyet a mentőktől vett át a Honvédség. A közeljövőben H225M közepes többfeladatú szállítóhelikopterek és Embraer KC390-es szállító és légi utántöltő repülőgépek kerülnek hadrendbe. Lebegtetve van egy sugárhajtású oktató repülőgép típus beszerzése is, a döntéshozók a cseh Aero gyár termékét az L-39NG típust próbálják helyzetbe hozni, mivel a Magyarországon kormányzó Fideszhez közeli befektetőcsoport szerezte meg a repülőgépgyár többségi tulajdonát.

p1070547m.jpg

  • A 31-es lajstromszámú, akkor vadiúj JAS-39C (EBSHU) harci repülőgép. Ami érdekes, a hat AIM-9L gyakorló légiharc rakétából álló "fegyverzet)". Ilyen konfigurációban nem repültek.

p6300060m.jpg

  • A 39.302 gyártási számon 2006-ban (tehát szinte közvetlenül a nyílt nap előtt) érkezett meg Svédországból a JAS-39C. Az ellentevékenység rendszer még nem volt teljeskörűen beépítve.

p6300061m.jpg

  • A VOLVO Aero RM-12 gázturbina is szinte ragyog a tisztaságtól.

p6300051m.jpg

  • Mi-24P az akkori "bocitarka" álcázószínnel. 2006-ra a 335 és 336 lajstromszámú a Dunai Repülőgépgyárban nagyjavitott helikopter állt hadrendben.

p1070539m.jpg

  • A kiállított példány a 335-ös lajstromszámú volt. Eredetileg az NDK-ben 439-es oldalszámmal repült. A gyári száma: 340336 volt. Németország egyesülése után 96+46 lajstromszámmal voltak rendszerben. 2004-ben a hazai nagyjavítás után álltak hazánkban szolgálatba. Sajnos az akkori pénzügyi és katonapolitikai helyzet miatt a többi "P" nem került nagyjavításra, így csak 2016-tól kezdődő Orosz nagyjavítás után állt a további négy helikopter is a hadrendbe, a 335  és 336 lajstromszámú újabb nagyjavítása után.

p1070544m.jpg

  • A 336-os Mi-14P helikopter fegyverzete egyezik a mai állapottal. A 30mm-es gépágyú mellé csak üres rakétakonténer kerül függesztésre mivel irányított páncéltörő rakétákkal már nem rendelkezik a Honvédség a típushoz. A nem irányított rakétákat pedig egyetlen éleslövészet után nem használják éleslövészetre már napjainkban.

A 2006-os statikus sorhoz nem ígértek repülőtevékenységet, azonban a nyílt napon mégis voltak láthatóak voltak levegőben is repülőgépek. Délelőtt magyar felségjelzésű AN-26 szállító repülőgép tért vissza feladatáról, délután először egy Lengyel Ancsa, majd azt követve öt Szu-22 csapásmérő repülőgép szállít le a bázison. A Lengyel Légierő repülőgépei tankolás és rövid pihenés után folytatták útjukat swidwini bázisukra.

p6300103m.jpg

  • A 407-es AN-26 szállító repülőgép érkezik meg feladat végrehajtása után a szakadó esőben a kecskeméti bázisra.

p6300107m.jpg

  • A 407-es AN-26 gyári száma: 03407 volt. 1975-ben állt hadrendbe. Az Antonovok 2020-as kivonása után a csapatszállító feladatokat az Airbus A319-es, a teherszállító feladatokat pedig jelen időben a nemzetközi HAW nehéz szállító repülőezred C-17, néhány év múlva pedig a két beérkező brazil gyártású Embraer KC-390 légi utántöltő és szállító repülőgépe veszi át.

p6300120m.jpg

  • Az AN-26 szállító repülőgépből az Antonov összesen 1159 (más forrás szerint 1403) darabot készített, gyártása befejeződött 1986-ban. A Lengyel Légierő 1972-től egy századot, 12 darabot üzemeltett. Kivonásuk 2009-ben történt és helyettük az EADS (Airbus) CASA-235 típust rendszeresítették. A CASA szinte azonos törzsátmérővel rendelkezik, csapatszállításra alkalmas, de járművek szállítására erősen korlátozottan alkalmas. A fogyasztása és gazdaságossága azonban felülmúlja az Ukrán repülőgépét.

p6300124m.jpg

  • A 1602-es lajstromszámú AN-26-os sűrű esőben landolt Kecskeméten. Az lengyel Ancsa az olaszországi vendégszereplésről érkező Szu-22M4 csapásmérők szupport (támogató) repülőgépeként érkezett.

p6300132m.jpg

  •  A Lengyel Légierő SzU-22 bombázói Kecskemét felett. Északi barátaink komoly mennyiséget 90 darab M4-es és 21 darab UM3K kétüléses változatot rendszeresítettek 1983-1988 között. A Lengyel repülőgépek powitzi 7. harcászati repülőszázadába tartoztak.

p6300140m.jpg

  • A lengyel repülőgépek négy póttartállyal repültek át Amendolából az Olasz Légierő 32. Stormo AMX bázisáról.  

p6300149m.jpg

  • A powitzi 7. Eskadry Lotnictwa Taktyczego - ELT. napjainkban már nem létezik. A bázis a szállító repülő fegyverneme C-130-as szállító repülőgépeinek állomáshelye. A 9306-os lajstromszámú Szu-22M4-es fékezés közben a vizes betonon.

p6300153m.jpg

  • A 308-as lajstromszámú Szu-22UM3K gyakorló-csapásmérő repülőgép kétpontos kerékfogása a leszállópályán. A póttartályok mellett, az R-60 légiharc rakéta gyakorló változata került függesztésre. 

p6300165m.jpg

  • A lengyel Szu-22M4-es repülőgépek a nyílt nap idején a NATO Rapid Intervention Force részei voltak, csapásmérő és felderítő feladatkörrel.

A nyílt napon a viharos, esős idő ellenére is több ezren fordultak meg, azonban a Bázison azóta sem tartottak egyetlen gyermekeknek szervezett rendezvényen kivételével Nemzetközi Repülőnapokon kívül kisebb nyílt napokat.