Szpotternap a Szolnoki Helikopterbázison

dsc_0782m.jpgJúnius 22-én kinyíltak az MH 86. Szolnok Helikopterbázis kapui, és Szpotternapra invitálták a repülőgép fotósokat. Igaz a szpotter és a médiamunkás, ujságíró már kicsit összekavarodott fogalom, és mindhárom képviselői ott voltak a bázison. A légierő bázisai a COVID-19 megfékezésével újra megkezdték a kapcsolatépítést a civil társadalommal.

A Szpotternap Dr. Koller József phd. Dandártábornok előadásával kezdődött aki ismertette a nap részletes programját, valamint a biztonsági rendszabályokat. A program bemutatása Powerpoint slide-ok segítéségével a brit, német, francia bázisokon tapasztalt kidolgozottságú volt.

m-p_20210622_092855.jpg

  • Dr. Koller József phd. dandártábornok előadása a IMO-ban. (Intézményi Művelődési Otthon)

A "vörös fokozatú hőségriadó" próbára tette a technikát üzemeltető, repülő katonák, de a fotósok állóképességét is kísérőikkel egyaránt. Becsületükre mondva a sajtó és kommunikációs katonákon túl a Dr. Koller József dandártábornok Bázisparancsnok és helyettese Dr. Bali Tamás ezredes is velünk izzadt, sőt szakavatottan kommentálta az eseményeket.

dsc_0530m.jpg

  • Baji ezredes magyarázza a levegőben történő mozzanatokat, Koller tábornok hidratál. A nagy forróságban szükséges is rá.

A statikus soron a bázison repült minden típus sorakozott, tehát Két Airbus típus, a régebbi AS.350B és a H145M, és két orosz Mil gyártmány a Mi-17 és a Mi-24P sorakozott egy Zlin242L alapfokú kiképző repülőgép mellett.

dsc_0236m.jpg

  • A statikus sor, amely egyben a bemutatóra felsorakoztatott légijárműveket is jelentette. Nincs tartalék helikopter kiállítva, tehát a parancsnokok és az állomány bízik a technikai eszközökben.

Persze az emberfia telhetetlen, hiszen már mindhárom változat van a bázison, tehát szállító, kutató-mentő illetve tűztámogató konfiguráció. Összességében a 20 darabos magyar rendelés elkészült. Ezekből tíz könnyű általános célú (Light Utility Helicopter - LUH), öt kutató-mentő (Search and Rescue - SAR), öt pedig többcélú felfegyverzett (Multipuspose -MP) változat. A helikopterek közül azonban kettő Donauwörthben maradt, a magyar pilóták kiképzésére.

dsc_0364m.jpg

  • A H145M "mezítlábas" LUH konfigurációban Nincs infracsapda kivető, nincs csörlő, nincs fegyverfüggesztmény, békeidős általános szállító feladatra készül a forgószárnyas.

Ezek azonos helikopterek és mindegyik H145M lehet akármelyik változatú konfigurációval, de mindegyikből van alapban felszerelt változat. Az akármelyik persze elméleti képesség, mert nem szereztünk be sem 20 darab csörlőt, vagy éppen 20 helikopterhez fegyverzetet sem, inkább a cél az, hogy akármelyik helikopter, akármelyik feladatra alkalmazható bizonyos idő alatt lehet a felszerelést átszerelni egyik-másik helikopterre.

Az általános szállító változat került bemutatásra. A csörlővel felszerelt kutató-mentő most hangárban pihent a 13-as lajstromszámú tűztámogatót pedig a Nexter NC621 20 mm-es gépágyú és a belga FZ231 tizenkét 70mm-es indítóval felszerelt rakétakonténerrel csak vontatás közben láthattuk. (Akik a pályavégnél tudtak maradni, azok a levegőben is lefotózhatták a Szpotternap után).

dsc_1340m.jpg

  • A 13-as lajstromszámú "okostojás" már harcias külsővel. Igaz infracsapda vetők nincsenek felszerelve, de érzékelőtorony, és fegyverzet igen.

_35b2185-benedek.jpg

  • A levegőben a tűztámogató konfigurációs változat. (forrás: Benedek Levente)

A statikus soron álló helikopterek és a Zlin kiképző repülőgép is része volt a dinamikus programnak, tehát repült

A légijárművek felkészítését szó-szoros értelmében testközelből lehetett megtekinteni. A hajtóművek beindítását azonban már biztonságos távolságból lehetett megtekinteni.

dsc_0243m.jpg

  • A Zlin 242L egy alapfokú kiképző repülőgép. Sok feladatra használják, A Zlinekből két változatban összesen nyolc üzemel a bázison.

dsc_0254m_1.jpg

  • A repülés előtti ellenőrzés életeket és technikát menthet. Az AS.350B Mókuska repülésre felkészítése. Az AS az Aerospatiale cég neve, amelyből később Eurocopter, majd Airbus Helicopters lett. A forgószárnyast némileg modernizálva, jelenleg H125-ként lehet beszerezni. (H125M katonai változat is, létezik, de gyakorlatilag "lepkefing" a tényleges harcértéke..)

dsc_0238m_1.jpg

  • Az "Okostojás" elnevezést a digitális számítógépes vezérlés és a konfigurálhatósága miatt kapta a H145M

dsc_0339m.jpg

  • Minden panel nyitva a rekkenő forróságban. Nem szükséges, a fotósok miatt van.

dsc_0261m.jpg

  • A 705-ös Mi-17-est is repülésre készítik elő. Azt, hogy nincs kolbászból a kerítés mutatja azon tény, hogy kilenc napig a NOTAM szerint nem volt Magyarország nyugati felén kutató-mentő készültség. Összesen öt Mi-17 van a Honvédség állományában, ebből kettő repült, három darab a fennmaradó állomány, de valamiért az 2018-ban nagyjavitott  helikopterekkel nem lehet a kutató-mentő szolgálatot fenntartani. A Mi-8T kivonásra került nemrégiben, a H145M-el még nem tart ott a kiképzés, amely alkalmassá tenné erre a feladatra. Az Airbus gyártmánynál újra kell gondolni a SAR felszerelést is, mert teherbírása elmarad a Mi-17-től.

dsc_0287m.jpg

  • A Mi-24P is előkészítés alatt. A hat exNDK-s "P" változaton kívül két 'V' nehézgéppuskás modifikáció is nagyjavításra került.

A kiképzési repülésre előkészületek között a 704-es lajstromszámú Mi-17-es emelkedett a levegőbe gyomrában ejtőernyős katonákkal.

dsc_0331m.jpg

  • A Mi-17 alkalmas ejtőernyős oktatásra, de valljuk be, hogy ejtőernyős ugratás helikopterből az fából vaskarika, mert a helikopter alkalmas gyors ereszkedéssel talaj feletti deszantolásra is, és onnan gyorsan a levegőbe emelkedve távozni. Magyarországon azonban jelenleg nincs ejtőernyős ugratásra alkalmas katonai légijármű, és a KC-390 feladatkörében is sokadik követelmény az. A modern ejtőernyős deszant hazánkra viszonyítva nagy magasságból vagy alacsonyan kidobva kis különleges műveleti erők ugrását jelenti, a tömeges akár nappali akár éjjeli bevetés, csak nagyhatalmak úri huncutsága.

dsc_0396m.jpg

  • A különleges műveleti katonák is elsősorban nagy magasságból szabadeséssel ugranak, bekötött deszantugrást elvétve alkalmaznak.

dsc_0413m.jpg

Kinn a levegőben az ejtőernyős csapat.

dsc_0429m.jpg

  • A paplanernyők, siklóernyők sokkal nagyobb manőverezési lehetőséget adnak a katonáknak, mint a bekötött ugrásnál használt körkupolás társaik.

dsc_0430m.jpg

  • Az ejtőernyősök a hét végén Hüse Károlyra emlékeznek. A második világháború utáni katonai ejtőernyőzés legfényesebb csillaga 1953-tól ejtőernyőzött és 1977-ben már 5000. ugrásánál tartott, amelyet a világon 5.ként ért el. 1978. május 26-n Szolnokon 6262 vagy 63. ugrásánál nem nyílt ki ejtőernyője és hősi halál szenvedett.

dsc_0452m_1.jpg

  • Az ugrás megvolt és "ballag a katona...

A ejtőernyősök ugrását követően az első felszálló a 22-es lajstromszámú Zlin 242L volt, amely után a forgószárnyasok emelkedtek a levegőbe.

dsc_0355m.jpg

  • A Zlin242L pilótái indulásra készen. A Zlin műszerfala már digitális és analóg műszerek hibridje elrendezésével. A H145M és Mi-24 műszerfal nem fényképezhető.

dsc_0468m.jpg

  • A 22-es felszállásra kész. A háttérben leszállóhelyére igyekszik a 704-es lajtromú Mi-17 közepes szállítóhelikopter

dsc_0506m.jpg

  • Kigurulás Zlin módra.

dsc_0543m.jpg

  • Kis bedöntés a fotósok kedvéért.

Minden repülőeszköz néhány perces bemutatót tartott, amelyet elsősorban a fotósoknak repültek, tehát az oktató repülőgép kicsit bedöntve repült, a helikopterek pedig előttünk függeszkedtek. A nap sajnos az esemény ellensége volt, mert a szolnoki bázisnak nagy baja fényképész szemszögből, hogy késő délután kivételével komolyan szembefényes, valamint a 33+ fokos hőségben a levegő pezsgése is nehezített a képek készítését.

dsc_0574m.jpg

  • Az AS.350B emelkedik a levegőbe. Futárhelikopternek kiváló és megfigyelő feladatokat is elláthat. Erre beszerezhetőek kamera és szenzorrendszerek. A RedBull Air Race versenyeket is ilyen helikopterekkel videózták. A honvédségi Mókuskákhoz nem került ilyen beszerzésre, ezek "second hand" eszközök a légimentőktől. A megfigyelés is Mk1 szemgolyóval történik megtámogatva távcsővel.

dsc_0658m.jpg

  • A Zlin242L alacsony áthúzás az AS.350B emelkedés közben látható

dsc_0707m.jpg

  • A H145M fejlett repülésirányító rendszere elengedett kézzel is akár egy helyben is tartja a helikoptert. A korábbi orosz típusokon, de az AS.350B-nél sincs ilyen "robotpilóta" .

dsc_0712m.jpg

  • Ez a kép önmagáért beszél..

dsc_0728m.jpg

  • Nem csatahelikopter, nem szállítóhelikopter, nem ideális kutató-mentő forgószárnyas, hanem mindenből egy pici. Olcsó és elsősorban békebeli felhasználásra kiváló kis létszámú kevés forrással rendelkező haderőknek. Egy kis kevlár, sok elektronika egy szürkére mázolt polgári tervezésű forgószárnyasban. Magyarországnak ideális. De szükséges mellette akár a H225M, akár a régi Mi-17 további üzemeltetése.

dsc_0794m.jpg

  • Levegőben a 705-ös lajstromszámú Mi-17N (Az "N" az éjjeli bevethetőséget szimbolizáló "Night" az angol éjszaka szóból). Ilyen típusjelzést az orosz gyártó nem ismer. Az orrában időjárás lokátor van.

dsc_0816m.jpg

  • A H225M hadrendbe állításáig nagy szükség van az Orosz szállító helikopterekre. Nem a rendszerbe állításig, mert onnan még hadrend és bevethetőségi képességek elérése évekbe telik.

dsc_0883m.jpg

  • A Mi-17, mindenki Minyoja.

dsc_0996m.jpg

  • Levegőben a Mi-24P, háttérben a H145M. A Mi-24-esek reaktíválása, felemás megoldást szült. A döntéshozók egy része támogatta, másik része ellenezte. Ezért a nyolc helikopterből a hat "P" vagyis ágyús változathoz van lőszer és heveder, a két "V" nehézgéppuskás változathoz, viszont lőszer csak-csak lenne (mert több szárazföldi egység és koplexum is használ nehézgéppuskát), de hevedert nem szereztek be. Egyébként a szlovákoknak van, bár a 24-est kivonták, és ráadásul Bulgária gyárt ilyen hevedereket. Ergo nagyjavítás óta nem volt éleslövészet "V" modifikációval. A MiHU-k nem irányított Sz-5 rakétákkal egyetlen próbalövészet után, amely során azok fele nem működött, békeidőben nem repülnek. A 9M114 Sturm irányított páncéltörő rakétákat kivonták még cca. 2015-ben, és a Honvédség nem szerzett be kompatibilis modernebb 9M120 Ataka rakétákat. Ezek kerülő úton Oroszországon kívülről is megvásárolhatóak lettek volna. A döntéshozók szerint minek arra a mindössze hét évre. (A második világháború is addig tartott...)

dsc_1044m.jpg

  • A Mi-24 harci helikopterek potenciáljának töredékét használjuk a valóságban még kiképzésre is. Még mindig két-három évig ez a harci típus, tehát minimális befektetéssel a fegyverzetet is biztosítani kéne hozzájuk. A nem irányítható rakéta és a nehézgéppuska heveder filléres költség, hasonlóan a JAS-39 Gripenek Mk.82 bombáihoz. Utóbbiak gyakorlóváltozata és maximum néhány 100 dollár, de azokkal sem bombázunk rendszeresen "mert a Gripen képes szimulálni a bombavetést".. 

Az típusok egyenként bemutatója után, egy közös kötelékrepüléssel búcsúztak a repülőeszközök a Mi-24P kivételével.

dsc_1138m.jpg

  • Négy helikopter, négy típus. Már csak a H225M hiányzik de hamarosan - két év - múlva már azok is érkeznek ha minden a terveknek megfelelően alakul.

dsc_1185m.jpg

  • Az árnyak háborúja.. Most volt elég fény, csak rossz irányban..

A MiHu-val még egy rögtönzött közeltámogató (Close Air Support - CAS) feladatot repültek a hajózók, akiket a földi előretolt repülésirányítók (JTAC) vezettek célra.

dsc_1203m.jpg

  • A JTAC az előretolt földi repülésirányító vezeti rá a repülőeszközöket a földi csapatok által kijelölt célpontokra. Ezeket rádión vagy digitális adattovábbító eszközökön közvetlenül a légijármű műszerfalára is varázsolhatják.

dsc_1317m_1.jpg

  • A 332-es lajstromszámú MiHU a rácsapás után távozik a célterülettől.

A Szpotternapnak a közel déli órákhoz lett vége, ennek a nagy meleg és az erős napsütés miatt egészségmegóvó jellege is volt. A kiképzési repülések azonban tovább folytak, sőt a Szpotternap a szerdán 23-án éjjeli kiképzési repülés megtekintésével folytatódik.

A bemutatott és repült légijárművek:

704 és 705 lajstromszámú Mi-17
332 lajstromszámú Mi-24
17 lajstromszámú H145M
101 lajstromszámú AS350B
22 lajstromszámú Zlin 242L

A Szpotternap a honvédség kameráján keresztül..