Nyári kiképzési repülések - Spotternapok a Kecskeméti Repülőbázison

dsc_8212m.jpgA Magyar Honvédség Légierő haderőnem a nyár elején folytatja éves kiképzési tervének megfelelően kiképzési repüléseit a Kecskeméti MH 59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A bázis két napon keresztül engedélyezte előzetes regisztráció után spotterek, fotósok és médiaszereplők részére, hogy házon belül is dokumentálják a bázis életét, a repülések előkészítését, a repülőgépek fel és leszállását, valamint mindkét nap a Bázis bemutató-pilótái tartottak demórepülést.

mh59.jpg

  •  Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis címere (forrás: wikipedia)

 

puma.JPG

  • Az MH 59/1 Puma harcászati repülőszázad insigniája (forrás: wikipedia)

A bázis a szokásos kiképzési feladati mellett otthon ad, a szolnoki 86 Helikopterbázissal közösen az Amerikai Egyesült Államok Hadsereg (U.S. Army Europe) 12. Helikopterdandár (Combat Avitation Brigade) forgószárnyasainak. Az amerikai erők Brave Warrior és a Blue Sky 21 magyarországi hadgyakorlatokon vesznek részt.

dsc_7251m.jpg

  • Az amerikai "légilovasság" a 12. Combat Aviation Brigade két darab CH-47F Chinook nehéz szállító helikoptere. A nagyobb haderők helikopteres fegyverneme a "csapatrepülők" tehát a hadsereg állományába tartoznak. Az amerikai harci helikopterdandár is az US.Army Europe állományában vannak.

dsc_7313m.jpg

  • A CH-47F Chinook alapjaiban első változata 1962-ben repült, tehát idősebb a bloggernál is. Jelenlegi F változat már csak külső airframe-ben azonos szinte az akkori modifikációval. Több mint 1200 darab épült eddig a Chinook-ból.  Két Lycoming T55-GA-714A 3630 Kw-os  gázturbinás erőforrással repül. 33-55 fő élőerőt képes szállítani, 10.886 kg a teherbírása.Utazósebessége 180 km/óra

dsc_7256m.jpg

  • A HH-60M az UH-60M Blackhawk sebesültszállító (MEDEVAC) változata. 

dsc_7290m.jpg

  • Egy UH-60L Black Hawk a kecskeméti betonon. A típus versenybe állt az Airbussal a hazai Mi-17 forgószárnyas állomány utódtípusaként, azonban a H145M "okostojás" és az európai gyártású típusok vitték el a beszerzéseket  Amerika elsősorban a Raytheon légharc rakétái, légvédelmi rakétái és ejtőlőszereivel van jelen a magyar repülőcsapatok fegyverzetében.

dsc_7274m_1.jpg

  • A H145M "nagybátyja" az UH-72 Lakota helikopter. A típust az akkori Eurocopter EC-145 amerikainizált és az újvilágban gyártott változata. A H145M-től eltérő a műszerezettség mellett a Fenestron rotor hiánya és az eltérő farokrész. 523 darab jelenleg az amerikai hadsereg igénye elsősorban futár és általános könnyű helikopterként. Fegyverzettel nem rendelkezik.

A JAS-39 Gripen harci repülőgépekből öt darabot készítettek fel a kiképzési repülésekre, ezekből négy repült és egy tartalék volt. A svéd repülőgépek között volt egy kétüléses Delta harci-gyakorló repülőgép is, amellyel oktatást, vagy éppen ellenőrző repülést is lehetett végezni.

dsc_7827m.jpg

  • A kiképzési repülésekre általában négy harci együléses JAS-39C (EBSHU) és egy kétüléses JAS-39D (EBSHU) Gripent készített fel a műszaki állomány.

Az 59/1 Puma harcászati repülőszázad a szokványos légtérrendészeti és légvédelmi feladatokon kívül csapásmérő repüléseket is végeztek a Bakony Harckiképző Központ területén kijelölt célok ellen. A csapásmérő feladatokon részt vevő repülőgépekre a Rafael cég Litening IIIE célzó konténerét és CTAM-65H gyakorló irányított páncéltörő rakétát is függesztettek. Utóbbiak az AGM-65H televíziós vezérlésű hajtómű nélküli változata. Hazánk az AGM-65 rakétákból állított, repesz-romboló illetve páncéltörő változatokat is rendszerben tart. A földi célok ellen a rakétákon kívül a JAS-39C fedélzeti tűzfegyvere a Mauser 27mm-es gépágyú valamint GBU-12 lézerirányítású és Mk82 szabadesésű bombák állnak rendelkezésre.

dsc_7135m.jpg

  • A csapármérő feladatra gyakorlása június 2-án két Gripen CATM-65H gyakorló Maverick levegő-föld rakétát is hordozott. A rakétából 20 darab AGM-65G infravörös és 20 darab AGM-65H TV irányítású változatot szereztünk be. Fejrészük páncéltörő illetve repeszromboló. Ezek az irányított  fegyverek napjainkban már nem felelnek meg a nagy intenzitású harcmező feletti bevetésekre, mivel használatukhoz általában be kell repülni az ellenséges földi csapatlégvédelem hatósugarába. Hatósugara maximum 22km. Vannak újabb lézerirányítású, illetve képalkotó változatú változat is, de ezek rendszeresítésre hazánkban nem kerültek.

dsc_7113m.jpg

  • Egy-egy gyakorló függesztmény is nagyon "feldobja" a Gripen látványát.

dsc_7228m_1.jpg

  • A 35-ös lajstromszámú Gripen emelkedik-e a Kecskeméti Repülőbázis felszállópályájáról. Az orrfutó behúzás közben.

dsc_7465m.jpg

  • Visszatértek a feladatból. A két gyakorló támadó rakéta természetesen ott függ a pilonokon.

dsc_7217m.jpg

  • A 35-ös Griff leszállás közben. A nagyjavítás óta a leszálló fényszórók is LED-es rendszerűek.

A repülőgépek délelőtt és délután is több hullámban repültek. A déli órákban a fegyveres készenléti szolgálat két éles AIM-9L Sidewinder rakétákkal felszerelt JAS-39-ese is TANGO (vagyis gyakorló) riasztással a levegőbe emelkedett. A kiképzési repülésen június 2-án a 35,37,33,36-os együléses, és 43-as lajstromszámú Delta repült, a készültségi szolgálatot a 30-as és 38-as lajstromszámú repülőgépekkel látták el a bázison.

dsc_7991m.jpg

  • A következő hullámban a 35-ös más feladatot repült. Se célzókonténer, se levegő-föld függesztmény.

dsc_8007m.jpg

  • A 43-as lajstromszámú Delta a betonon. Mindkét nap ellenőrző repülésen vett részt Ugrik Csaba dandártábornok bázisparancsok is.

dsc_7772m.jpg

  • Ismét újabb hullám, és a 35-ös újra az izraeli Litening IIIE célzókonténerrel repült. Néhány éve már a konténerhez az un. ROVER modult is beszerezte a honvédségünk, azóta adatkapcsolatot, sőt képeket és video-t is képes a JTAC (földi harci repülésirányító) és a pilóta egymás elektronikus "kütyüire" továbbítani..

dsc_7419m.jpg

  • Az utánégető lángja. A VOLVO AERO RM12 gázturbina teszi a dolgát. A hajtómű az amerikai General Electric F-404J hajtómű kissé módosított licencváltozata. Ez a turbina többek között az F/A-18, a T-50 Golden Eagle és a Tejas harci repülőgépek erőforrása is.

dsc_7629m.jpg

  • A Légi Fegyveres Készenléti Szolgálat (KESZI) 30-as lajstromszámú JAS-39 Gripen harci repülőgépe TANGÓ (vagyis gyakorlóriasztás) után emelkedett a levegőbe. Az éles riasztást ALFA kód jelzi.

dsc_7613m.jpg

  • A szárnyak törővégén két AIM-9LI-1 közel légiharc rakéta. Reménykedjünk, hogy hamarosan IRIS-T váltja ezeket a viszonylag elavult fegyvereket.

dsc_7608m.jpg

  • A másik készenléti repülőgép a 38-as lajstromszámú volt. A Légi Fegyveres Készenléti Szolgálat egy géppár a nap 24 órájában.

A szállító repülőgépes fegyvernem is kiképzési repüléseket végzett. Két Airbus A319 is repült, az egyik útvonal-repülésen Graz repülőterén járt, az egyik Falcon7X pedig a betonon volt látható.

dsc_7570m.jpg

  • A 604-es lajstromszámú Airbus A319-es csapatszállító repülőgép. Igen ez egy sima utasszállító némi katonai navigációs és rádiós eszközzel tuningolva. A polgári használatra gyártott gazdaságos repülőgépek az élőerő szállítására több mint megfelelőek, ráadásul a másodlagos (használt) piacon időben kerültek beszerzésre. Jelenleg még olcsóbban lehetne akár nagyobb A320-ast is beszerezni, de nagyobb csapatszállító repülőgép flotta értelmetlen.

dsc_7586m.jpg

  • A Falcon7X viszont egy üzleti repülőgép, amelyet kontinensek közti hatótávolsággal, és a sima utasszállító repülőgépeknél nagyobb utazómagassággal terveztek. Állami és katonai delegációk illetve személyek szállítására szolgál. A magyar diplomácia nagyon kihasználja ezeket a repülőgépeket, rendszeresen repülnek az Egyesült Államokba, távol-keletre, és magyar repülőgépként először Brazíliába is repültek.

dsc_7855m.jpg

  • A 604-es csapatszállító a levegőben, és egy gyors áthúzás a beton felett.

dsc_7858m.jpg

  • .. majd egy repülőnapi demórepülést is meghazudtoló emelkedés. Az A319-est, és a többi utasszállítót sem ilyen manőverekre tervezték, de a repülési paramétereken belül marad ez a manőver is. A személyzeten kívül utasok nem tartózkodnak a fedélzeten.

Az amerikai helikopteresek kommunikációs tisztek és engedélyek hiányában nem tudták fogadni a spottereket, de néhány fényképet lehetett készíteni C-47F Chinook nehéz, UH-60M légiroham, és UH-72 könnyű többcélú helikoptereiről. Utóbbiak a hazánkban rendszeresített H145M „okostojások” nagybátyjai, hiszen a „Lakoták” szintén Airbus (illetve az előd Eurocopter) fejlesztései amelyeket licencben gyártanak az Egyesült Államokban.

A látogatás végén hétfőn Majerik Máté, kedden Szentenderi Dávid kijelölt bemutató pilóták mutatták be a magyar Gripen Demó Team 2021-es programját.

dsc_8147m.jpg

  • Demórepülés.. A kiporlasztott kerozin begyújtása nem új találmány az amerikai F-111 bombázórepülők bemutatókon rendszeresen látható volt, különösen az Ausztrál Királyi Légierőnél. Gripenek esetében a mieink mutatják be ezt a manővert.

dsc_8163m.jpg

  • Egy kis fejjel-lefelé játék Dávid módra.. A 37-es lajstromszámú Gripen volt a bemutatórepülésre előkészítve.

dsc_8258m_3.jpg

  • Szentendrei Dávid aki 2021-ben Majerik Máté mellett a Magyar Légi Haderőnem bemutató pilótája.

A hivatalos látogatás után, még jó néhányan maradtak a kecskeméti pályavégeken ahonnan fotózhatták az amerikai helikopterek valamint a szolnoki helikopteresek hírős város légterében végzett tevékenységét.

A spotternap szervezését köszönöm az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis vezetésének, és a Kommunikációs és Protokoll Alosztály munkatársainak.

dsc_7965m.jpg

  • Sok minden együtt. Kivont MiG-29 frontvadászok, a Gripenek "lefedései" és az irányítótorony csupaüveg épülete.

dsc_8242m_1.jpg

  • A 24-es oldalszámú Zlin 242L légcsavaros gyakorló repülőgép is a Zrínyi haderőfejlesztési program gyermeke. 

dsc_7247m.jpg

  • A repülőgépek előkészítve várják a pilótáikat.

dsc_7964m.jpg

  • A vadiúj Leonardo METEOR 60DX mobil meteorológiai lokátor régebbi szovjet technikát az MRL5 orosz radart váltotta fel.  

dsc_7438m.jpg

  • A repülőtéri nyulak vidám társasága !

csoportkep.jpg