Amerikai helikopterek MEDEVAC gyakorlata Budapesten
Magyarország gyakorlóterein, lőterein és légterében több nemzetközi katonai gyakorlat is dübörög egyszerre. A Brave Warrior 21 szlovák, lengyel amerikai és magyar egységek, alegységek részvételével elsősorban a HM Bakony Harckiképző Központ területén és külső lőtereken, a Blue Sky 21, helikopteres amerikai-magyar gyakorlat pedig Jutaspuszta, Hajmáskér, Taszár, Kecskemét és Szolnok térségében zajlik.
Ami azonos a gyakorlatokban, hogy ezek tervezési fázisában is egészségügyi terveket is készítenek esetleges sérülések, sebesülések balesetek sérültjeinek ellátására.
Hazánk egyik legjobban felszerelt egészségügyi intézménye a budapesti Honvéd Kórház. Ide el kell juttatni a sérültet. Ezt leggyorsabban légi úton lehet elvégezni. Ugyanakkor a Légimentők sárga színű EC135 helikopterei elsősorban nappali tevékenységre képesek, valamint szét vannak települve az országba és a forgószárnyasok befogadóképessége korlátozott. Egy katonai balesetnél viszont általában több sérültre lehet számítani. Ilyenkor a katonai erők MEDEVAC (vagyis sebesültszállításra felkészített) helikopterei a legmegfelelőbbek, amelyek éjszaka és nappal egyaránt képesek a sérültek szállítására.
- A Légimentők Eurocopter EC135 T2 CPDS típusú helikopterei nem tömeges harctéri sérültek szállítására képesek, mert széttelepülve vannak az országba, így nincs elegendő szállítási kapacitás valamint NVG nélkül éjszakai korlátozottan repülhetnek.
A Honvédkórház tetejére terveztek helikopter leszállót, sőt a kolontári iszapkatasztrófa után Mi-17 közepes szállítóhelikopterekkel is gyakoroltak ott leszállásokat. Ennek ellenére adminisztratív okok miatt, napjainkban sem szállnak le a mentők, vagy a Honvédség forgószárnyasai rendszeresen. A sérülteket tehát kombinált légi-földi szállítással tervezik kórházba juttatni. Több lehetséges helyszín van a Honvédkórház körül helikopter leszállásra. Ilyenek a labdarúgópályák (például a VASAS SC vagy az Elektromos sportegyesület pályája). Ezekre azonban különösen felázott, laza állapotban gyakorlási céllal le és felszállni nem célszerű, mert a helikopterek több tonnás súlya rongálhatja az alácsövezést és a gyepszőnyeget. A leszállóterületet olyan helyen célszerű kialakítani, amely közel van a kórházhoz és lehetőség szerint többsávos főútvonal közelében van. Ilyen Budapest XIII. kerületében, a Duna Plaza mögötti Marina Part. Itt több esetben a Formula 1 Magyar Nagydíj idején is gyakran szállnak le forgószárnyasok. Most már több éve nemzetközi, elsősorban amerikai részvételű gyakorlatok során pedig az Amerikai Hadsereg UH-60, HH-60 Black Hawk helikopterei gyakorolják a sebesültek kirakását a magyar katonai mentősök pedig onnan a Honvédkórházba szállítást. A szintidő egy óra. A harctérről ennyi idő alatt szükséges a sebesültet a műtőasztalra fektetni, ez – sebesüléstől függően - közel 90%-os esélyt ad a túlélésre. Ezért a gyakorlatok során a nagy ellenfél a stopper.
- Az Amerikai Hadsereg Európai 2. Helikopterdandárjának HH-60M helikoptere leszállás közben a Marina partnál kialakított ideiglenes leszállóhelyen.
- A személyzet egyik tagja folyamatosan nézte a landolás térségét, mivel azt szkenáriónak megfelelően bár J-TAC (földi irányító) jelölte ki, de sem füst, sem egyéb jellel nem volt megjelölve.
- Nem a kép rossz, a karcok pontok nem a képen vannak. Ezek repülő por és homokszemek és fűszálak. Az helikopterek leszálláskor valóságos vihart kavarnak. (a fényképezőképekre meg érdemes objektívet védő lencsét venni.)
- Még több fű és por.. A HH-60M helikopterek két külső üzemanyag póttartállyal repülnek Magyarországon.
- Már majdnem lenn a betonplaccon..
- Még néhány méter..
- Centiméterekre a talajtól. A landoláskor nem illik sérülttel nagy becsapódási sebességgel érkezni.
- Lenn a Fekete Sólyom (Black Hawk)..
- A sérültet óvatosan kivéve hordágyon szállítják a mentőautóhoz.
- Ne félj megmentünk... Hangzana el valójában, de ez csak egy gyakorlat. (hála az égnek)..
- A HH-60M már fordult is vissza Jutaspusztára, hiszen lehet, hogy több sérült van.
- Érkezik a második forgószárnyas.
- Itt a sérült nincs hordágyon.
- A személyzet egyik tagja sisakban. A szél és golyóálló sisak az oldallövészeknek (ajtólövészeknek - door gunner) van rendszeresítve.
- Az amerikai katonahölgy láthatólag könnyű sérülést szenvedett.
- A személyzet a sérült átadása után azonnal fordul vissza.
- Bár a feladat MEDEVAC, de nézzük csak meg, hány besugárzást, rakétaindítást jelző szenzor van a full-os HH-60M-en.. A szlovákok által vásárolt helikopterek például csak be vannak kábelezve, de ilyen földi hívságok hiányoznak róluk.
- Útban Veszprém irányába.
- És érkezik a magyar "Okostojás" a leszálló körzetbe.
- Magas megközelítés után lassan és szinte függőlegesen ereszkedik, ez más megközelítése a leszállóhelynek mint az amerikaiaknál.
- A 18-as lajstromszámú forgószárnyasunkon kereső szenzorgömb az orr alatt és csörlő a bal oldalon. Ez kutató-mentő (SAR) konfiguráció.
- Lassan a föld felé..
- Történelmi leszállás. Magyar H145M a Marina Parton.
- Rövid várakozás után ismét a levegőben. A magyar helikopter nem hozott imitált sérültet.
- Gyors emelkedés és az irány a Bakony Harckiképző Központ.
- Alulról is látható, hogy a H145M az amerikai HH-60M helikopternél jóval karcsúbb és kisebb, bár megadott hordozható személyek száma közel azonos.
2021. június 4-én is két Black Hawk és először a történelem során egy magyar H145M is MEDEVAC gyakorlaton vett részt fővárosunk területén. Az amerikai helikopterek oldalán és orrészén nagy vörös-kereszt utalt a forgószárnyasok feladatkörére.
A gyakorlat forgatókönyve alapján Veszprém közelében szárazföldi műveletben részt vevő katonák közül többen megsérültek. A riasztott két amerikai HH-60M és egy magyar H145M helikopter személyzete a sebesülteket Budapestre szállították őket, ahol a Marina parton (Budapest Meder utca) kialakított ideiglenes landolási zónában leszálltak és átadták a sérülteket a földi - szintén katonai - mentőegységeknek, akik aztán a Honvéd Kórházba szállították őket, a helikopterek pedig visszarepültek a Jutaspusztán kialakított kialakított ideiglenes bázisukra.(FARP)-ra
- A helikoptereket több fotós és közelben lakó polgár is megörökítette, megtekintette.
A gyakorlatot a lakók és több spotter, köztük jómagam is megörökítettük.
- A blogger Gábor fiával és barátaival a gyakorlaton.
Reméljük, hogy élesben minél kevesebbszer kell vizsgáznia az egészségügyi tervnek és a MEDEVAC helikoptereknek