Amerikai helikopterek MEDEVAC gyakorlata Budapesten

dsc_1815m.jpg

Magyarország gyakorlóterein, lőterein és légterében több nemzetközi katonai gyakorlat is dübörög egyszerre. A Brave Warrior 21 szlovák, lengyel amerikai és magyar egységek, alegységek részvételével elsősorban a HM Bakony Harckiképző Központ területén és külső lőtereken, a Blue Sky 21, helikopteres amerikai-magyar gyakorlat pedig Jutaspuszta, Hajmáskér, Taszár, Kecskemét és Szolnok térségében zajlik.

Ami azonos a gyakorlatokban, hogy ezek tervezési fázisában is egészségügyi terveket is készítenek esetleges sérülések, sebesülések balesetek sérültjeinek ellátására.

Hazánk egyik legjobban felszerelt egészségügyi intézménye a budapesti Honvéd Kórház. Ide el kell juttatni a sérültet. Ezt leggyorsabban légi úton lehet elvégezni. Ugyanakkor a Légimentők sárga színű EC135 helikopterei elsősorban nappali tevékenységre képesek, valamint szét vannak települve az országba és a forgószárnyasok befogadóképessége korlátozott. Egy katonai balesetnél viszont általában több sérültre lehet számítani. Ilyenkor a katonai erők MEDEVAC (vagyis sebesültszállításra felkészített) helikopterei a legmegfelelőbbek, amelyek éjszaka és nappal egyaránt képesek a sérültek szállítására.

dsc_8545m.jpg

  • A Légimentők Eurocopter EC135 T2 CPDS típusú helikopterei nem tömeges harctéri sérültek szállítására képesek, mert széttelepülve vannak az országba, így nincs elegendő szállítási kapacitás valamint NVG nélkül éjszakai korlátozottan repülhetnek.

A Honvédkórház tetejére terveztek helikopter leszállót, sőt a kolontári iszapkatasztrófa után Mi-17 közepes szállítóhelikopterekkel is gyakoroltak ott leszállásokat. Ennek ellenére adminisztratív okok miatt, napjainkban sem szállnak le a mentők, vagy a Honvédség forgószárnyasai rendszeresen. A sérülteket tehát kombinált légi-földi szállítással tervezik kórházba juttatni. Több lehetséges helyszín van a Honvédkórház körül helikopter leszállásra. Ilyenek a labdarúgópályák (például a VASAS SC vagy az Elektromos sportegyesület pályája). Ezekre azonban különösen felázott, laza állapotban gyakorlási céllal le és felszállni nem célszerű, mert a helikopterek több tonnás súlya rongálhatja az alácsövezést és a gyepszőnyeget. A leszállóterületet olyan helyen célszerű kialakítani, amely közel van a kórházhoz és lehetőség szerint többsávos főútvonal közelében van. Ilyen Budapest XIII. kerületében, a Duna Plaza mögötti Marina Part. Itt több esetben a Formula 1 Magyar Nagydíj idején is gyakran szállnak le forgószárnyasok. Most már több éve nemzetközi, elsősorban amerikai részvételű gyakorlatok során pedig az Amerikai Hadsereg UH-60, HH-60 Black Hawk helikopterei gyakorolják a sebesültek kirakását a magyar katonai mentősök pedig onnan a Honvédkórházba szállítást. A szintidő egy óra. A harctérről ennyi idő alatt szükséges a sebesültet a műtőasztalra fektetni, ez – sebesüléstől függően - közel 90%-os esélyt ad a túlélésre. Ezért a gyakorlatok során a nagy ellenfél a stopper.

dsc_1849m.jpg

  • Az Amerikai Hadsereg Európai 2. Helikopterdandárjának HH-60M helikoptere leszállás közben a Marina partnál kialakított ideiglenes leszállóhelyen.

dsc_1818m.jpg

  • A személyzet egyik tagja folyamatosan nézte a landolás térségét, mivel azt szkenáriónak megfelelően bár J-TAC (földi irányító) jelölte ki, de sem füst, sem egyéb jellel nem volt megjelölve.

dsc_8558m.jpg

  • Nem a kép rossz, a karcok pontok nem a képen vannak. Ezek repülő por és homokszemek és fűszálak. Az helikopterek leszálláskor valóságos vihart kavarnak. (a fényképezőképekre meg érdemes objektívet védő lencsét venni.)

dsc_8559m.jpg

  • Még több fű és por.. A HH-60M helikopterek két külső üzemanyag póttartállyal repülnek Magyarországon.

dsc_1820m.jpg

  • Már majdnem lenn a betonplaccon..

dsc_8560m.jpg

  • Még néhány méter..

dsc_8562m_1.jpg

  • Centiméterekre a talajtól. A landoláskor nem illik sérülttel nagy becsapódási sebességgel érkezni.

dsc_8565m.jpg

  • Lenn a Fekete Sólyom (Black Hawk)..

dsc_1828m.jpg

  • A sérültet óvatosan kivéve hordágyon szállítják a mentőautóhoz.

dsc_1829m.jpg

  • Ne félj megmentünk... Hangzana el valójában, de ez csak egy gyakorlat. (hála az égnek)..

dsc_1838m.jpg

  • A HH-60M már fordult is vissza Jutaspusztára, hiszen lehet, hogy több sérült van.

dsc_1850m.jpg

  • Érkezik a második forgószárnyas. 

dsc_1833m.jpg

  • Itt a sérült nincs hordágyon.

dsc_1851m.jpg

  • A személyzet egyik tagja sisakban. A szél és golyóálló sisak az oldallövészeknek (ajtólövészeknek - door gunner) van rendszeresítve.

dsc_1856m.jpg

  • Az amerikai katonahölgy láthatólag könnyű sérülést szenvedett.

dsc_1859m.jpg

  • A személyzet a sérült átadása után azonnal fordul vissza.

dsc_1862m.jpg

  • Bár a feladat MEDEVAC, de nézzük csak meg, hány besugárzást, rakétaindítást jelző szenzor van a full-os HH-60M-en.. A szlovákok által vásárolt helikopterek például csak be vannak kábelezve, de ilyen földi hívságok hiányoznak róluk.

dsc_1840m.jpg

  • Útban Veszprém irányába.

dsc_8729m.jpg

  • És érkezik a magyar "Okostojás" a leszálló körzetbe.

dsc_8737m.jpg

  • Magas megközelítés után lassan és szinte függőlegesen ereszkedik, ez más megközelítése a leszállóhelynek mint az amerikaiaknál.

dsc_8750m.jpg

  • A 18-as lajstromszámú forgószárnyasunkon kereső szenzorgömb az orr alatt és csörlő a bal oldalon. Ez kutató-mentő (SAR) konfiguráció.

dsc_8754m.jpg

  • Lassan a föld felé..

dsc_8760m.jpg

  • Történelmi leszállás. Magyar H145M a Marina Parton.

dsc_8770m.jpg

  • Rövid várakozás után ismét a levegőben. A magyar helikopter nem hozott imitált sérültet.

dsc_8774m.jpg

  • Gyors emelkedés és az irány a Bakony Harckiképző Központ.

dsc_8776m.jpg

  • Alulról is látható, hogy a H145M az amerikai HH-60M helikopternél jóval karcsúbb és kisebb, bár megadott hordozható személyek száma közel azonos.

2021. június 4-én is két Black Hawk és először a történelem során egy magyar H145M is MEDEVAC gyakorlaton vett részt fővárosunk területén. Az amerikai helikopterek oldalán és orrészén nagy vörös-kereszt utalt a forgószárnyasok feladatkörére.

A gyakorlat forgatókönyve alapján Veszprém közelében szárazföldi műveletben részt vevő katonák közül többen megsérültek. A riasztott két amerikai HH-60M és egy magyar H145M helikopter személyzete a sebesülteket Budapestre szállították őket, ahol a Marina parton (Budapest Meder utca) kialakított ideiglenes landolási zónában leszálltak és átadták a sérülteket a földi - szintén katonai - mentőegységeknek, akik aztán a Honvéd Kórházba szállították őket, a helikopterek pedig visszarepültek a Jutaspusztán kialakított kialakított ideiglenes bázisukra.(FARP)-ra

dsc_8556m.jpg

  • A helikoptereket több fotós és közelben lakó polgár is megörökítette, megtekintette.

A gyakorlatot a lakók és több spotter, köztük jómagam is megörökítettük.

gabor3.jpg

  • A blogger Gábor fiával és barátaival a gyakorlaton.

Reméljük, hogy élesben minél kevesebbszer kell vizsgáznia az egészségügyi tervnek és a MEDEVAC helikoptereknek