Európai Szállítórepülő Program Magyarországon ETAP-T 2018

e2dsc_4768m.jpg

Az Európai Védelmi Ügynökség 2018-ban hazánkban tartotta az ETAP-T repülőkiképzését. Az ETAP program, a európai haderők szállítórepülő fegyvernemének kínál kiképzési lehetőséget. Program részei:

- Repülőgép harcászati kiképzés: ETAP-T

- Harcászati tanfolyam ETAP-C

- Repülőgép-vezető tanfolyam ETAP-I

Éves szimpózium a közös európai eljárások ismertetésére, tapasztalat cserére ETAP-S

eda.JPG

  •  Az Európai Védelmi Ügynökség emblémája

 

etac.JPG

  • Az ETAC (Európai Harcászati Szállítórepülő Központ) jelvénye

Az Európai Szállítórepülő Program (EUROPEAN TRANSPORT AIRLIFT PROGRAMME) az ETAC központja a spanyolországi Zaragózában van, és tagjai az Európai Légiszállítási Központ EATAC hét tagállama. A tanfolyamain alapesetben tizenhárom nemzet (Belgium, Bulgária, Csehország, Németország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Luxemburg, Hollandia, Portugália, Norvégia, Ausztria és Románia) vehet részt, de jóváhagyás esetén már országok is csatlakozhatnak. Hazánk nem tagja a Légiszállítási Központnak, de 2018-ban, a kiképzés helyszínét Magyarország biztosította.

eatac.JPG

  • Az EATC Európai Szállító Repülő Parancsnokság emblémája

etac-4.JPG

  • A jelenlegi tagországok. Sajnos a Piros-Fehér-Zöld hiányzik, pedig a tagországok repülőeszközei között VIP szállító, csapatszállító és teherszállító repülőgépek és többfunkciós légi utántöltésre alkalmas szállító repülőgépek is vannak. Felesleges kapacitásainkat leköthetnék és bevételt teremthetnénk hazánkban, valamint több repült órát és tapasztalatot, jártasságot repülőgép vezetőinknek. Igaz a karbantartási és üzemeltetési költségeink talán növekednének, de erre megfelelő ellentételezés létezik programban.

eatac-base.JPG

  • A tagországok támaszpontjai, lássuk be a Lajtán túlról nincs ország amelynek eszközei repülőterei ott lennének, a keletre terjeszkedés az Egyesült Parancsokságnak is előnyére válna. De ehhez nekünk kell jelentkezni. Most már vannak repülőeszközeink hozzá, és a KC-390 többfunkciós szállító és légi utántöltő repülőgépekkel még több lesz.

eatac-eletut.JPG

  • A Európai Légi Szállítási Parancsokság életútja 2010-2020.

etac-3.JPG

  • A jelmondatuk: "Jobb verejtékezni a gyakorlatokon, mint elvérezni a csatában." (Ez általánosságban is helytálló megállapítás, egy szállító repülő parancsokságra azonban talán kicsit kevésbé jellemező.)

A 2018. június 10-22 között a Pápai Bázisrepülőtéren tartott (MH PBRT) az ETAP-18 nemzetközi szállítórepülőgép gyakorlaton nyolc nemzet kilenc repülőgépével települt hazánkba. A fő célkitűzés az ETAC tagországok szállítórepülőgépes állományának a művelettervezésének és végrehajtásának gyakorlása alájátszó (magyar) erők alkalmazásával.

1.JPG

  • A szállítórepülőgépek a Pápai Bázisrepülőtéren. Elölt a Brit Királyi Légierő Hercules C4-ese, amelynek eredeti típusjelzése C-130J-30. A háttérben a pápai irányítótorony látható. A gyakorlat alatt a másik szintén pápán települt nemzetközi parancsokság a három C-17 Globemaster III-al repülő HAW (Nehéz Szállító Repülőezred) is tevékenykedett.(forrás:eatac-mil.com) 

 A kiképzési feladatok között volt, hadműveleti tervezés, repülő műszaki együttműködés, ejtőernyős kiképzés, légi dobás, logisztikai feladatok, különböző repülési eljárások gyakorlása, éjszakai repülés. Látványos gyakorlati elem volt a szolnoki Helikopterbázison belüli füves térségen le és felszállások gyakorlása.

e2dsc_4936m.jpg

  • Az Olasz Légierő (Militare Aeronautica) C-130J Hercules repülőgépe landol a Szolnoki beton melletti füves térségen. Az MM62183 lajstromszámú 46-48 oldalszámú repülőgép a "rövidtörzsű" Herculesek közé tartozik. 2002. májusban gyártották az Egyesült Államokban, a Lockheed Marietta Plant-nál.  Az AMI 50. Gruppo (ezred) állományában teljesít azóta szolgálatot.

e1dsc_4700m.jpg

  • Két C-130 Hercules leszállás közben

e1dsc_4492m.jpg

  • A Brit Királyi Légierő "fullos" C4-ese leszállás után fékezés közben Szolnokon. A "hosszú" Super Hercules rendelkezett a legtöbb kiegészítővel amelyek szükségesek harci tevékenység térségében is repülésre. Ilyen például a légi tankolócső, vagy a besugárzásra és rakétaindításra figyelmeztető szenzorok  valamint a hátsórészen látható "dudorban" a Directed Infrared Countermeasures System (DIRCM) - Irányított Infravörös Ellenintézkedés rendszer, amely lézerrel elvakítja, megzavarja az infravörös önirányítású rakéták fejrészeit.

4_1.JPG

  • C-130 Herculesek felszállás előtt, de elölről a második repülőgép kakukktojás, mert az Luftwaffe C-160D Transall szállító repülőgépe (forrás:eatac-mil.com)

A Magyar Honvédség a pápai Bázisrepülőtér állományán kívül, AN-26 szállítórepülőgéppel, JAS-39 Gripen harcászati repülőgépekkel, MI-8T és Mi-17 helikopterekkel, KuB és Mistral légvédelmi komplexumokkal és kiszolgáló eszközökkel vett részt a gyakorlaton. Pápán kívül Szolnok is helyszínt adott egyes feladatok végrehajtására.

dsc_4079m.jpg

  • 2020-ban vonták ki a C-160D Transall szállító repülőgépeket a Német Légerő állományában. A képen látható két repülőgép a Lufttransportgeschwader 63 állományában szolgált. Az előtérben álló 50+36-os példány gyári száma: D.058 volt.

dsc_4143m.jpg

  • A Norvég Királyi Légierő C-160J-30 (hosszú) Hercules repülőgépe.Az 5026 lajstromszámú szállító 2010. májusban állt szolgálatba Északon.  Gyári száma:10-5629. A 335. század repüli napjainkban is. A repülőgép nem hivatalos neve:"Nanna"

03102019-109a7955-nanna.jpg

  • A Norvég repülőgép 2019-ben az Egyesült Nemzetek Missziós tevékenységében is részt vett, láthatóan ENSZ jelölésekkel.(forrás: C-130.net)

dsc_4172m_1.jpg

  • A Lengyel Légierő C-130E repülőgépét használtan szerezte be az Egyesült Államoktól. A Powitzi légitámaszponton állomásozó 14.Elta szállító repülőgép alakulatnál repül. A 4414 gyári számú repülőgép először az USAF-nál állt szolgálatba 70-262 lajstrommal és 2005. júniusba került az AMARC-ba lévő sivatagi repülőgép tárolóba.2010-ben innen vásárolta meg segélyprogram keretében a Lengyel kormány és állította szolgálatba 1502 lajstromszámmal.Nem hivatalos neve: "Cobra" A Lengyel század nyolc Hercules "E" változatú szállító-repülőgéppel rendelkezett, de egyet visszaadtak 2012-ben az Egyesült Államoknak.

dsc_4192m.jpg

  • A Brit Hercules C4-es szállítórepülőgép a Királyi Légierő 487. szállítórepülő századának állományába tartozik, amelyek rendszeresen repülnek Líbiába, Irakba valamint  a többi háborús tűzfészek felett. A ZH877 lajstromszámú repülőgépet 1999-ben gyártották (N4081M) gyári számmal. Jelenleg is szolgálatban áll.

dsc_4259m.jpg

  • A Francia Légierő (Armée de L' Air) A400M Atlas többfunkciós szállító repülőgépe. Érdekesség, hogy a  lajstromjele civil: F-RBAK volt, tehát a teljes átvételi procedúra nem történt meg. Az A400M repülőgépek hadrafoghatósága a két gyártónál Franciaországban, sem Németországban nem volt megfelelő, sőt napjainkban sincs, ezért közös parancsokság alatt "szégyenszemre" amerikai gyártású C-130J Super Hercules szállító repülőgépeket kellett beszerezni a két nemzetnek a globális versenytárstól. A légi utántöltésre is alkalmas repülőgépe ennek ellenére az egyetlen alternatíva, mert a C-17-es gyártását befejezte a Boeing.

e1dsc_4323m.jpg

  • A Benelux államok közösen repültek.  A Holland Légierő C-130H Hercules repülőgépe régebbi konstrukció a "J" változatnál. A németalföldiek öt darabbal rendelkeznek, amelyek a 336. szállítórepülő században repülnek. A G-988 lajstromszámú repülőgép először az Amerikai Légierő állományában teljesített szolgálatot 162213 oldalszámmal mint KC-130T. 1991-ben átépítették EC-130Q változatra és az Amerikai Haditengerészet VQ4 századánál. 1997-ben került az AMARC sivatagi tárolóhelyre, és onnan 2006-ban "H" változatra modernizálva vásárolta meg Hollandia. Nem hivatalos neve: Willem dem Toon.

e1dsc_4328m.jpg

  • A Belga Királyság Haderejének Lég Komponense  szintén C-130H Hercules repülőgéppel repült. Belgium 13 darab Herky-t tart állományban. A képen látható C-130H gyári száma: 4461 (71-1799) Belgiumban 1972. augusztustól szolgál a 20. repülőszázadban.

e1dsc_4363m.jpg

  • Légi teherdobás a Szandaszöllősi repülőtér felett, a szolnoki Helikopterbázisról fényképezve.

e1dsc_4367m.JPG

  • A teherdobást napjainkban GPS irányítással nagy pontossággal lehet végrehajtani. Ezt a teherernyőkkel célba juttatott szállítmányt, hagyományos módszerrel juttatták célba. 

3_1.JPG

  • Belülről a teherdobás. (forrás:eatac-mil.com)

5.JPG

  • A raklapra erősített szállítmány teher ejtőernyővel ér majd célba. (forrás:eatac-mil.com) 

2.JPG

  • A belga C-130H Hercules az előtérben, a felszállópályán a franciák A4400M többfunkciós teherszállítója taxizik. (forrás:eatac-mil.com)

dsc_4075m.jpg

  • A pápai állóhely mellett a Néphadsereg szolgálatában szolgálat Két MiG-21 vadászrepülőgép és középen egy Mi-8T szállító helikopter. A 4058-as lajstromszámú MiG-21BiSz75A 1975-től repült a hazánk haderejében. Gyári száma: 75034058 volt.

dsc_4074m.jpg

  • A 109-es lajstromszámú Mi-24D gyönyörűen restaurált harci helikopter. A gyári száma: K20109 volt. A Szentkirályszabadjai Harci Helikopterezred állományában repült. Itthon 105-ös oldalszámmal repült 1980-tól, majd átszámozták.1995-ben selejtezték ki.

dsc_4088m.jpg

  • Magyar üzemanyag utántöltő gépjárművek szolgálták ki a nemzetközi  szállító-repülőgép köteléket.

dsc_4092m.jpg

  • A repülőtéri tűzoltóság járművei is felvonultak, soraikban egy MAN FE 27.460 SCHMITZ ULF RNTG és két  MAN PANTHER ROSENBAUER 6X6  tűzoltóautóval.

p6309582m.jpg

  • Magyar részről az egyetlen akkoriban még szolgálatban álló repülési képes szállító repülőgép a 406-os lajstromszámú Antonov AN-26-os repült.A 406-os gyári száma: 03406 és 1975-ben került hadrendbe, és 2020-ban ünnepélyes keretek között vonták ki a szolgálatból utolsó példányaként a típusnak. A kivonás után az Antonovok kikerültek a hadrendből, de polgári légijárműként valószínűleg találkozunk még a levegőben a haderőnk veterán repülőgépei közül néhánnyal.