Tizenöt évvel ezelőtt érkeztek - Az első magyar JAS-39 Gripenek Kecskeméten - 2006

1142972253_1.jpg

2006. március 21-én repülték haza az első öt magyar JAS-39EBSHU többfeladatú harci repülőgépeket a kecskeméti Repülőbázisra. A repülőgépek fogadásán az akkori honvédelmi miniszter Juhász Ferenc mellett részt vett a Légierő teljes vezérkara, a Svéd Nagykövetség és a gyártó SAAB konzorcium képviselői. Az öt repülőgép (JAS-39C együléses 30,31,32 lajstromszámú harci és a 42,43 lajstromú kétüléses Delta harci-gyakorló) „elfogására és bázisra kísérésére” három MiG-29 repülőgép (11,18 lajstromú együléses harci MiG-29B és a 26-os kétüléses harci-gyakorló „UB”) emelkedett a levegőbe. Az kétüléses gyakorló változatot Kilián Nándor ezredes akkori bázisparancsnok-helyettes vezette.

1142971917_2.jpg

  • Az üzemidő hosszabbításon átesett MiG-29 vadászrepülőgépek a svéd gyártású Gripenekhez hasonló légfölény festést kaptak. A felszálló 11-es,18-as mellett a 08-as és 10-es együléses is tartalékként  a zónában volt a harci változatok közül, valamint kettő repülőgép készültségi szolgálatot látott el. A 26-ös kétüléses is a levegőbe emelkedett.

1142971963_2.jpg

  • Kettő L-39ZO Albatrosz gyakorló repülőgép is kivontatásra került a zónába.

1143633590.JPG

  • Kilián Nándor a kecskeméti Repülőbázis akkori parancsnok-helyettese és Zsámboki Tibor alezredes igyekszik a repülőgépéhez.

1142971757_1.jpg

  • Az üzemidő hosszabbított MiG-29B/UB repülőgépeken még nem HunAF, hanem HuAF felirat mutatta az ék alakú felségjel mellett, hogy a Magyar Légierő állományába tartoznak.  Az 59th  TFW magyarul 59. Harcászati Repülőezredet jelent.

1142971729_1.jpg

  • Az átfestés idején kipróbálásra került a felségjel és a századjelvény alacsony láthatóságú és színes változata is. A felségjel és a jelvény is színes maradt, ellentétben a svéd gyártású repülőgépekre már alacsony láthatóságú változatok kerültek fel.

1142971796_1.jpg

  • A kétüléses 26-os gurul a felszálláshoz. A kétüléses MiG-29UB változat nem volt képes radarirányítású "SARH" R-27 (NATO kód: AA-10 Alamo) indítására, de hat darab hőkövető rakétát (R-60 (NATO kód: Aphid, vagy R-73 NATO kód: Archer) tudott hordozni.

1142971876_1.jpg

  • Startolt a 11-es lajstromszámú vadászgépünk. Az utánégető használatát néhány rendkívüli helyzet kivételével letiltották a gázturbinák élettartamának növelése érdekében. 

 

1142971828_1.jpg

  • Levegőben a 10-es harci változat is.

1143052725.jpg

  • A 26-os kétüléses fúrja magát az ég felé.

A repülőgépek 29-esek felszállása után körülbelül negyed órával jelent meg a vegyes MiG/Gripen kötelék a bázis légterében. Amíg az orosz gyártmányú vadászrepülőgépek leszálltak, addig a Gripenek áthúztak a bázis felett. A 29-esek landolása után, a svéd gyártású repülőgépek is betont értek a bázison

1142972022_1.jpg

  • Érkezik a közös kötelék. A három MiG-29-es és öt JAS-39-es  két rajban húzott át a bázis felett.

1142972148.jpg

  • Leszállás közben a 11-es lajstromszámú 29-es. A média a délszláv háborún kívül ritkán látott teljesen felfegyverzett  (két R-27 és négy R-73 gyakorló változattal) felszerelt Fulcrumot.

1142972484_1.jpg

  • Az "elfogó és díszelgő" raj taxizik a kecskeméti zónában.

1142972599_1.jpg

  • A 11-es madarunk gurul állóhelyére. A kép alsó részén a fogadóbizottság tagjai láthatóak a médiamunkások tengerében.

1143052763.jpg

  • A Gripenek még egyszer átrepültek a bázis felett.

1142972306.jpg

  • A 31-es taxizik a landolás után, először Kecskeméten.

1142972364.jpg

  • A 43-as leszállás után a canard szárnyakkal és futómű fékjeivel fékezi sebességét.

1142972403.jpg

  • A 32-es lassan gurul az állóhely felé.

1142972439.jpg

  • A 42-es kétüléses Delta szintén először honi bázisán.

1142972830.jpg

  • A 30-as lajstromszámú "harci" Gripen a zónában

A Svédországból átrepült kötelék és egyben az 59/1 harcászati vadászrepülő század parancsnoka Tóth Gábor alezredes a leszállás után jelentette a honvédelmi miniszternek, valamint Sági Jánosnak a Légierő akkori parancsnokának és Pető Zoltán bázisparancsnoknak.

1143633776_1.JPG

  • A 31-es pilótafülkéjéből jelentéstételre szállt ki a kötelék és egyben a Puma század akkori parancsnoka.

1143634024.JPG

  • A kecskeméti Bázisparancsnok 2006-ban Pető Zoltán dandártábornok volt, Tóth Gábor alezredessel az 59/1 Puma harcászati repülőszázad parancsnokával sétál a jelentéstétel helyszíne felé.

1143633898.JPG

  • "Honvédelmi Miniszter Úrnak jelentem megérkeztünk.."

A jelentés után ünnepi beszédek hangzottak el, majd az átrepülést végző négy magyar és három svéd repülőgép-vezető összeállt egy csoportképre.

1143634080.JPG

  • Sági János tábornok a Légierő akkori parancsnoka.

Az utolsó repülőgépek 2008. januárban érkeztek be, és 2009-ben vegyesen, majd 2010-től vette át a készültséget és hazánk védelmét az 59/1 Puma repülőgép század. Az 59/2 Dongó harcászati repülőgép század napjainkig, 2021 márciusáig sem rendelkezik repülőgéppel.

1143634112.JPG

  • A magyar és svéd repülőgép vezetők akik átrepülték az "Ikeavadászokat" Kecskemétre. A magyar pilóták (akkori rendfokozatukban) : Tóth Gábor alezredes, Murguly Gusztáv, Asztalos István és Hajdu Attila őrnagyok. 

pumalogo.png