Tizenöt évvel ezelőtt érkeztek - Az első magyar JAS-39 Gripenek Kecskeméten - 2006
2006. március 21-én repülték haza az első öt magyar JAS-39EBSHU többfeladatú harci repülőgépeket a kecskeméti Repülőbázisra. A repülőgépek fogadásán az akkori honvédelmi miniszter Juhász Ferenc mellett részt vett a Légierő teljes vezérkara, a Svéd Nagykövetség és a gyártó SAAB konzorcium képviselői. Az öt repülőgép (JAS-39C együléses 30,31,32 lajstromszámú harci és a 42,43 lajstromú kétüléses Delta harci-gyakorló) „elfogására és bázisra kísérésére” három MiG-29 repülőgép (11,18 lajstromú együléses harci MiG-29B és a 26-os kétüléses harci-gyakorló „UB”) emelkedett a levegőbe. Az kétüléses gyakorló változatot Kilián Nándor ezredes akkori bázisparancsnok-helyettes vezette.
- Az üzemidő hosszabbításon átesett MiG-29 vadászrepülőgépek a svéd gyártású Gripenekhez hasonló légfölény festést kaptak. A felszálló 11-es,18-as mellett a 08-as és 10-es együléses is tartalékként a zónában volt a harci változatok közül, valamint kettő repülőgép készültségi szolgálatot látott el. A 26-ös kétüléses is a levegőbe emelkedett.
- Kettő L-39ZO Albatrosz gyakorló repülőgép is kivontatásra került a zónába.
- Kilián Nándor a kecskeméti Repülőbázis akkori parancsnok-helyettese és Zsámboki Tibor alezredes igyekszik a repülőgépéhez.
- Az üzemidő hosszabbított MiG-29B/UB repülőgépeken még nem HunAF, hanem HuAF felirat mutatta az ék alakú felségjel mellett, hogy a Magyar Légierő állományába tartoznak. Az 59th TFW magyarul 59. Harcászati Repülőezredet jelent.
- Az átfestés idején kipróbálásra került a felségjel és a századjelvény alacsony láthatóságú és színes változata is. A felségjel és a jelvény is színes maradt, ellentétben a svéd gyártású repülőgépekre már alacsony láthatóságú változatok kerültek fel.
- A kétüléses 26-os gurul a felszálláshoz. A kétüléses MiG-29UB változat nem volt képes radarirányítású "SARH" R-27 (NATO kód: AA-10 Alamo) indítására, de hat darab hőkövető rakétát (R-60 (NATO kód: Aphid, vagy R-73 NATO kód: Archer) tudott hordozni.
- Startolt a 11-es lajstromszámú vadászgépünk. Az utánégető használatát néhány rendkívüli helyzet kivételével letiltották a gázturbinák élettartamának növelése érdekében.
- Levegőben a 10-es harci változat is.
- A 26-os kétüléses fúrja magát az ég felé.
A repülőgépek 29-esek felszállása után körülbelül negyed órával jelent meg a vegyes MiG/Gripen kötelék a bázis légterében. Amíg az orosz gyártmányú vadászrepülőgépek leszálltak, addig a Gripenek áthúztak a bázis felett. A 29-esek landolása után, a svéd gyártású repülőgépek is betont értek a bázison
- Érkezik a közös kötelék. A három MiG-29-es és öt JAS-39-es két rajban húzott át a bázis felett.
- Leszállás közben a 11-es lajstromszámú 29-es. A média a délszláv háborún kívül ritkán látott teljesen felfegyverzett (két R-27 és négy R-73 gyakorló változattal) felszerelt Fulcrumot.
- Az "elfogó és díszelgő" raj taxizik a kecskeméti zónában.
- A 11-es madarunk gurul állóhelyére. A kép alsó részén a fogadóbizottság tagjai láthatóak a médiamunkások tengerében.
- A Gripenek még egyszer átrepültek a bázis felett.
- A 31-es taxizik a landolás után, először Kecskeméten.
- A 43-as leszállás után a canard szárnyakkal és futómű fékjeivel fékezi sebességét.
- A 32-es lassan gurul az állóhely felé.
- A 42-es kétüléses Delta szintén először honi bázisán.
- A 30-as lajstromszámú "harci" Gripen a zónában
A Svédországból átrepült kötelék és egyben az 59/1 harcászati vadászrepülő század parancsnoka Tóth Gábor alezredes a leszállás után jelentette a honvédelmi miniszternek, valamint Sági Jánosnak a Légierő akkori parancsnokának és Pető Zoltán bázisparancsnoknak.
- A 31-es pilótafülkéjéből jelentéstételre szállt ki a kötelék és egyben a Puma század akkori parancsnoka.
- A kecskeméti Bázisparancsnok 2006-ban Pető Zoltán dandártábornok volt, Tóth Gábor alezredessel az 59/1 Puma harcászati repülőszázad parancsnokával sétál a jelentéstétel helyszíne felé.
- "Honvédelmi Miniszter Úrnak jelentem megérkeztünk.."
A jelentés után ünnepi beszédek hangzottak el, majd az átrepülést végző négy magyar és három svéd repülőgép-vezető összeállt egy csoportképre.
- Sági János tábornok a Légierő akkori parancsnoka.
Az utolsó repülőgépek 2008. januárban érkeztek be, és 2009-ben vegyesen, majd 2010-től vette át a készültséget és hazánk védelmét az 59/1 Puma repülőgép század. Az 59/2 Dongó harcászati repülőgép század napjainkig, 2021 márciusáig sem rendelkezik repülőgéppel.
- A magyar és svéd repülőgép vezetők akik átrepülték az "Ikeavadászokat" Kecskemétre. A magyar pilóták (akkori rendfokozatukban) : Tóth Gábor alezredes, Murguly Gusztáv, Asztalos István és Hajdu Attila őrnagyok.