Ha február, akkor éjszakai kiképzési repülések - Kecskemét 2021
A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen pilótái, február 15-18. közötti időszakban - az éves kiképzési tervnek megfelelően - délutáni és éjszakai repüléseket hajtottak végre.
A repülések során - Kecskemét, Eger, Mezőkövesd, Tiszafüred, Tiszaújváros és Nagyatád, továbbá Kaposvár, Szigetvár, valamint Szolnok, Veszprém, Várpalota, Hajmáskér térségében - az érintett napokon 15:00 és 22:00 óra lehetett hallani, látni a JAS-39C és D változatú harci repülőgépeinket.
Az időjárás a februári idő ellenére is kegyébe fogadta a repülőgép fotósokat és a repülési iránt érdeklődőket. Hétfőn és csütörtökön kiváló napos, kissé felhős idő, szép csillagos éjszaka volt. A keddi és szerdai napokon viszont erősen felhős, szürke időjárás volt domináns.
A kiképzési repülésekre, az eddigiektől eltérően sajnos a COVID-19 járványhelyzet és az éjszakai kijárási tilalom miatt nem volt lehetséges sajtó vagy spotternap rendezésére a bázison, így egyedül kedden volt a hadseregerünk kommunikációs állományának a bázison belülről megtekinteni a repülőgépek repülésire felkészítését, taxizását, fel és leszállásait.
A kecskeméti pálya végén azonban 20-40 újságíró, spotter és érdeklődő nézte naponta a kiképzési repüléseket.
Kedden hazánk Gripep demópilótája Majerik Máté főhadnagy - aki természetesen harci repülőgép-vezető - a bázis felett infracsapdázással és vészkibocsátott kerozin utánégetéssel való begyújtásával színesített - bemutatórepüléseket is gyakorolt.
- Majerik Máté hazánk bemutató pilótája (forrás: MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, Janó Miklós őrmester.)
- Majerik Máté demó közben (forrás: MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, Dr.Toberczer István alezredes)
Szerdán és csütörtökön az Airbus A319 csapatszállító repülőgépek köteléke is több esetben áthúzott a bázis felett. A Kecskeméten honos repülőgép madarakon kívül a szolnoki Helikopterbázis Zlin iskola-oktató repülőgépei és H145M helikopterek is repültek a Repülőbázis légterében.
- 2021-ben már teljes létszámú lesz a H145M flotta. A 13-as lajstromszámú helikopterünk általános (Light Ulitlity Helicopter - LUH) konfigurációban húzott át a leszállóhely felé.
- A 08-as forgószárnyas, viszont kutató-mentő, az orrész alatt többsprektumú szenzorgömb, a törzs másik oldalán csörlőberendezés.
- A 16-os lajstromú H145M törzs alatti részén a besugárzásra és rakétaindítást érzékelő rendszerek szenzorai
- A szolnoki Helikopterbázis 21-es lajstromszámú Zlin 242L iskola repülőgépe szintén Kecskemétről emelkedett fel a levegőbe. A kiképzés másik napján a 27-es Zlin 242L repült. A 21-es 0821 gyártási számon 2017-ben érkezett Szolnokra. Az ideiglenes cseh lajstroma OK-8021 volt.
Jómagam csütörtökön voltam a bázis kerítésénél és örökítettem meg a repülések néhány pillanatát. A kijárási tilalom, valamint a fény miatt a ténylegesen éjszakai repüléseket nem volt nagy lehetőség fotózni, de a 14 óra körül elkezdődő délutáni és koraesti repülések is sok szép képet eredményeztek.
- Az első felszálló 14 óra környékén a 43-as lajstromszámú kétüléses Delta volt. A 39.852 gyártási számú harci repülőgép 2006-ban állt hadrendbe hazánkban. A másik 43-as lajstromú testvére javíthatatlanul megrongálódott Caslavban, helyett 44-es lajstrommal szerzett be hazánk újabb gyártású Deltát.
- Nem Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, hanem Kecskemét. Két Airbus A319 csapatszállítónk egymás mögött vár felszállására
- A 604-es lajstromú A319 volt az első amely a levegőbe emelkedett. A típusjelzése A319-112 és 3604-es gyártási számmal készült. 2018-ban állt hadrendbe hazánkban, előtte német felségjelzéssel a GermanWings-nél repült. A lajstromjelei D-AVYI, D-ABGM, HB-IOXM, D-ABGM, 9H-AGN voltak.
- A két csapatszállító felszállása egymás követte majd közös kötelékbe igyekezett.
- Közben három együléses harci JAS-39C (EBSHU) is elstartolt. A40-es oldalszámú díszfestett példány 39.311-es gyártási számmal készült és 2007-től áll rendszerben hazánkban.
- A 32-es már 2006-tól Magyarországról üzemeltetett repülőgép. Gyártási száma: 39.303 volt.
- A harci változatok és a kétüléses Delta is egyetlen törzs alatti póttartállyal repültek. A 32-es szárnyának törövégén lévő pilonon gyakorló AIM-9 Sidewinder közelharcrakétát is hordozott.
- A 36-os startja. A 39.307 gyári számú harci változat 2007-ben érkezett Kecskemétre.A pilótafülke alatti függesztőpilonra Litening III.. célmegjelölő konténer került függesztésre. A konténerrel a saját repülőgép ejtőlőszerein kívül más Gripen lézerirányítású bombáját is célra lehet vezetni "komalézer" eljárással. A Litening besugározza és a másik repülőgépről ejtett lézerirányítású bombája (GBU-12, Paveway II.) azt célozza meg.
- A 43-as felszállás után behúzott futóművekkel.
- A 43-as nyitott futóművel. Honnal lehet alulról megismerni a Delta változatot. Elsősorban hosszabb, de amit még fő jellemző, hogy nincs 27mm-es Mauser gépágyú beépítve. A légiharcrakéta kapacitása azonos a C változattal. Hat rakéta, ebből négy lehet látóhatáron túl alkalmazható AIM-120 AMRAAM változat.
- Gripen kötelék oszolj a Repülőbázis felett.
- Régi barátunk a Hold.
- A leszállás után a harci repülőgépek taxiznak a gurulóúton. Ha minden igaz ebben az évben megkezdődik egy gyors gurulóút építése, amely másodlagos fel és leszállópálya is lehet a Gripeneknek, és más harcászati repülőgépeknek.
- Szemből jól láthatóak a szárny alatti pilonok.
- Szorosra vett kötelék a szállító repülőgépeknél.
- A bázis feletti áthúzásnál a 605-ös volt a vezérgép, a kísérő a 604-es Airbus
- Aztán fordult a sorrend. Élen a 604-es kísérő a 605-ös
- A következő hullám felszállása. A 40-es légibemutatóra emlékeztetően tört az ég felé.
- A utánégető bekapcsolva. Az egyetlen Gripen, amely az ék alakú felségjelet a törzs hátsó részén és nem a függőleges vezérsíkon "viseli". Az oka a Puma díszfestés.
- A géppár másik tagja is a magasban. Látható a gyakorló Sidewinder a szárnyvégen és a törzs középponti póttartály.
- A kísérő harcfordulója.
- A 36-os ismét a Litening célzókonténerrel repült.
- Erről a képről nincs mit leírni.
- A lenyugvó nap sárgás, aranyszínűre változtatta a repülőgépek fémruháját.
- A Pumafej a második világháború óta riogatja az ellenségeket. (Közben volt a kommunizmus idején, amikor nem volt szabad gondolni a harcos elődökre.)
- Az áthúzás után élesen fel a magasba.
- A 32-es is szép patinát kapott a napfénytől.
A repülőtér egyik kisebb beruházása VORTAC jeladó.
- Szállítógépeink a Nap felé repülnek..
- Egy páros áthúzásra készülnek a repülőgép-vezetők az Airbus A319 csapatszállítókkal.
- A lenyugvó nap sugarait néha felhők sötétítették el.
- Szinte vörös fényben szállt le a 36. lajstromszámú Gripen.
- A 43-as Deltára már nem jutott fény.
- Még egy utolsó áthúzás
- A légteret átmenetileg átvették a varjak..
- ..és a seregélyek kötelékei.
- Valaki járt a magasban.
- A 605-öst még megfestette a napfény.
- A 604-re más kevesebb fény jutott.
- Lassan pályára állás a sötétben.
- Futók kinn, közeledik az anyaföld.
- A 605-ös visszatér a bázisra.
- Teljes sötétségben indultak a következő hullám repülőgépei. Állvány nem vettem elő, kézzel ez sikerült. Az utánégető fénye mindenesetre szép.
- Távozásunk előtt érkezett vissza az egyik Falcon7X feladatáról.