Egyszer volt egy Repülőnap - Pardubice 2012

ap_2012.jpg A csehországi Pardubice városában 1910-ben Eugen Cihák Bleriot IX típusú repülőgépével kezdődött a repülés. Az első repülőklub 2011. április 26-án alakult. A repülőtér 1933-ban épült, először polgári vitorlázó és motoros repülőgépek használták. A második világháború idején a Luftwaffe pilótáit oktatták a városban. 1950-es években modern 2500 méteres betonpályát építettek a füves pálya helyén és a Csehszlovák Légierő 4. és 18. Repülőezrede települt a repülőbázisra. A csehek az S-199, MiG-15/MiG-19/MiG-21, lL-28/IL-14, Szu-22 és Szu-25 típusokat üzemeltettek Pardubicében. 1990-es évektől a katonai jelenlét fokozatosan csökkent majd 2003-ban a légierő elhagyta a repülőbázist. A volt katonai támaszpontra emlékeztetnek a szabvány repülőfedezékek. 1993-tól polgári légiforgalmat is lebonyolít a repülőtér. Többek között a Bulgaria Air, a Kuban Airliners a Transaero és a Travel Service, Ryanair, SkyUp, Smartwings menetrendszerű és charter járatai érintették/érintik Pardubicét, ahol az utasforgalom 2018-ban elérte 147.000 utast.

leti_t_pardubice.jpg

Pardubice immár több éve azonban a keleti veterán repülés egyik fellegvára. A város repülőnapján a Cseh Légierő modernebb repülőeszközei mellett, elsősorban veterán katonai valamint a cseh repülőipar alkotta repülőgépek bemutatóit tartják. A repülőtechnikával párhuzamosan látványos földi bemutatók színesítik az eseményt, az I. Világháborútól a Varsói Szerződés végéig terjedő időszakból. A hagyományőrző egyesületek mellett a cseh katonai múzeumokból kihozott járművek, köztük Hetzer rohamlöveg, Opel Blitz, Kübelwagen, BMW oldalkocsis motorkerékpárok, a csehek Varsói Szerződésben használt OT-810, OT-62 Topaz OT-64 SKOT lövészpáncélosai is parádéztak és vívtak „ádáz csatákat”.

p6024435.JPG

  • Német motorkerékpárosok.. Az oldalkocsin felszerelve a híres Maschinengewehr 42 (MG42) a "villámgéppuska. Az 1200 lövés/perc elméleti tűzgyorsaságú fegyver 7,92mm-es Mauser töltényeket lőtt ki. A problémát a cső gyors elhasználódása okozta. A német gyalogosszakasz minden tagja vitt egy heveder géppuskalőszert, de ez még mindig csak 1800 lövedék volt, tehát alig egypercnyi folyamatos használathoz volt elég. A gyakorlatban néhány másodperces sorozatok adtak le vele. A fegyver erő Az erősen modernizált változatát (7,62mm-es NATO lőszerrel) többek között a német és az amerikai haderő napjainkban is alkalmazza. A német változat MG3 típusjelzésű.

p6024437.JPG

  • Az Erwin Kommenda által tervezett úszó terepjáró gépkocsi a Volkswagen Schwimmwagen. A hivatalos típusjelzése Pkw-K2s, illetve Kfz.1/20 volt. A járműből több mint 12 ezer darab készült. A sebessége műúton elérte a 80, vízen a 10 km/órás sebességet. Az "anyósülés" és géppuska volt szerelhető, ez látható a képen is. A terepjáró hatótávolsága elérte az 520km-t.

p6024439.JPG

Az Sd.Kfz.223 (Fu) (Leichter Panzerspahwagen) könnyű páncélautó a német felderítők járműve volt a második világháborúban. A fegyvertornyába MG24 20mm-es gépágyút szereltek.

p6024440.JPG

  • Egy "military" Volkswagen "Káfer" Bogár. Az eredetileg polgári alkalmazású járművet csak a világháború után gyártották sorozatban. Az első változatnak egyetlen forgatható fényszórója volt. Az rejtőszínekre festett példány jóval a világháború után készült.

p6024462.JPG

  • A Wehrmacht harcosai mögött felszálló Zlin 226MS sport és túra repülőgépek.

p6024768.JPG

  • A világháború brit részvételére is emlékeztettek a skót dudások csapata. Mögöttük a Brit Királyi Légierő (RAF) egyenruhába öltözött hagyományőrzők.

p6024635.JPG

  • Mindennek van határa. Azért ilyen ruhát, még hagyományőrzésből sem adnák a gyermekeimre.. Meg aztán a cseheknél volt egy falu amelynek neve Lidice..

Általában a levegőben lévő repülőgépek típusához alkalmazkodott a földi bemutató is. 2012-ben a Nagy Világégés központi hatalmainak és antantnak a bakái harcoltak a földön, miközben egy Fokker Dr1 háromfedelű és egy Sopwith Strutter küzdelmét láthattuk a levegőben. A Luftwaffe Me-108F sportgépe küzdött egy Jak-11-esel, vagy éppen Spitfire Mk-XVI-al a légtérben, közben egy német Waffen SS alakulat érkezett meg és csapott össze szovjet egységgel. A csendes-óceáni hadszínterekre emlékeztetett a N3N amerikai biplán repülése, amelyre egy Japán A6M2-nek átépített T-6 Texan támadott, de szerencsére felszállt egy P-40 Warhawk, ami lelőtte a Zero-t. Levegőbe emelkedett a P-51D Mustang, amely az Amerikai Egyesült Államok Repülőhadtest rettegett vadásza volt a második világháborúnak. A torpedóvetők közül a Grumann TB Avenger torpedókamráját is megmutatta a repülése közben. A vietnámi háborút idézte két T-28 Trojan támadása, eközben a Vietkong katonái harcoltak a G.I.Joe-kkal, a dzsungel helyett a cseh reptéren, az amerikaiakat ráadásul egy Bell-47 helikopter is támogatta.

p6024084.JPG

  • Az első világégésben a "repülő drótakadályok" harcoltak egymással. A két hajózó korabeli ruhában szállt fel a Sopwith Strutter replikával.

p6024100.JPG

  • Az OK-NUP 01 egy brit Sopwith Strutter 1 1/2 változat. A repülőgéptípus első felszállása 1915-ben volt, és 1916. áprilisától vetették be. 4500 darabot gyártottak Franciaországban, a britek (Királyi Repülőhadtest és a Flottalégierő számára további 1439 darabot építettek. Az olasz légierő is repülte. A világháború után a Szovjetunióban, Lengyelországban Mexikóban és más országokban még évekig állt hadrendben.

p6024152.JPG

  • A repülőgép fegyverzete 1 darab előretüzelő szinkronizált 7,7mm-es Vickers géppuska volt, hátrafelé  egy azonos űrméretű Lewis géppuska ontotta a lövedékeket.

p6024180_1.JPG

  • Az ellenfél szokás szerint a legendás Fokker Dr1, a Rotte Kampflieger repülőgépe volt. (Természetesen replika).

p6024147.JPG

  • A légicsata során több alkalommal lőhelyzetben került a brit repülőgép is. A repülőgépeket elleni győzelmi taktikákat először Oswald Böelcke német "oberkanone" írta le. Az ellenséges repülőgépet hátulról (9 óra irányában) lehet a legnagyobb eséllyel lelőni. Persze a kétüléses repülőgépek bombázók, felderítők ezért hátsó géppuskással próbálták ezt megakadályozni.

p6024689.JPG

  • Egy háborúval arrébb. A Franciaországi Salis alapítvány Jak-11 vadász gyakorló repülőgépe. A repülőgép egyébként Egyiptomnak gyártott cseh C-11-es amely a szovjet repülőgép lincencváltozata. A típust Magyarországon Ölyv néven állította szolgálatba a Néphadsereg. A gallok a Normandia-Nyeman francia vadászezred emlékezve az ezred Jak-3 vadászaival azonos színre festették.A Jak-11-est a 3-as terveiből fejlesztették. 1946-tól 1956-ig gyártottak.3859 darab készült belőle a Szovjetunióban.1953-től újabb 707 épült a Letov (LET) Kunovicei gyárában. A típusból cca.120 repülőképes példány van még a világon.

p6024693.JPG

  • A Normandia-Nyeman ezred a Szovjet fronton harcolt a Luftwaffe ellen, a nyugati fronton jóval több brit parancsnokság alá tartozó francia alakulat repült. Az ezred hivatalos francia neve Groupe de Chasse GC 3 Normandie volt. 5240 bevetésen 273 darab igazolt és 36 valószínű légigyőzelmet szereztek 1943-tól a háború végéig. 96 pilótájuk közül 42 vesztette életét a háború poklában. A keleti fronton repülő franciáknak Sztálin a háború után 37 repülőgépüket ingyen adományozta az alakulatnak. A legnagyobb hidegháború idején is fenntartották a kapcsolatot az Szovjet/orosz Légierővel.

p6024749.JPG

  • Egy Supemarine Spitfire Mk.XVI a levegőben. A kiváló manőverezésű "Spit" a brit második világháborús típusok egyik leghíresebb repülőgépe.20.351 darabot építettek belőlük, több mint két tucat változatban. Az angliai légicsatában vetették először nagyobb számban, bár ott még a Hawker Hurricane-k voltak többször a harc sűrűjében. Később a Merlin motoros vadászok váltak a Fighter Command fő típusává. A háború végére még erősebb Griffon motoros változatokat is készítettek belőle. 36 ország állította a háború alatt és után szolgálatba. Európában a legtöbb veterán vadászrepülőgép Spitfire.

p6023950.JPG

  • Többszöri átszervezés után a Csehszlovák Légierő 312. és 313. vadászrepülő százada brit parancsnokság alatt, a Királyi légierőbe tagozódva harcolta végig a második világháborút. A 311-es század bombázóegység volt. A legtöbb légigyőzelmet Josef Frantisek és Karel Kutterwascher érte el, érdekesség, egyik sem cseh repülőszázadban repült.

p6024665.JPG

  • A Meserschmitt Bf-108 túra repülőgép a második háború előtt 1934-ben repült először és 1935-től gyártották sorozatban.A háború végéig 885 darabot készítettek belőle. A németek futárfeladatra használták.

p6024668.JPG

  • A második világháború után a franciaországi SNCAN gyárban nem álltak le a gyártással és az eredeti típust Nord 1000, majd némileg áttervezve és más motorokkal, Nord 1100 és 1102 Pinquin (Pingvin) típusjelzéssel készítették tovább.Összesen 285 darab készült belőle. A 1100 és 1102-es változat Renault 6Q-10 és 6Q-11 motorral készült. Repülőnapon általában német világháborús festéssel találkoztatunk a típussal.

p6024206.JPG

  • Egy AT-6 Texanból készült japán A6M2 Zero replika. A Texan típusú gyakorló repülőgépeket előszeretettel építik át Zero vadásznak, de más típusokat is emuláltak már filmforgatásokon és repülőbemutatókon, például F6F Hellcat-ot. A CAC Boomerang átépítések viszonylag authentikusak, mert az ausztrál vadászrepülő a Texan terveire épült.

p6024288_1.JPG

  • A Zero elleni elsőként felszállt ellenfél a Curtiss P-40N Warhawk. A típusnak a német és a japán  vadászrepülőgépekkel szemben nem volt sok esélye, de mint alacsonytámadó vadászbombázó jól bevált. Az 1938-tól induló gyártás egészen 1944. novemberéig tartott és 13.788 darabot építettek belőle. Több változatban Tomahawk és Kittyhawk elnevezéssel is gyártották a típust. Utolsó üzemeltetője a Brazil Légierő 1958-ban vonta ki a hadrendből. A képen látható példány F-AZKU lajstromszámmal francia tulajdonban van, gyártási száma: 42-105915

p6024389.JPG

  • A Grumann TBF Avanger torpedóbombázója ritka vendég a repülőnapokon. A típus 1942-ben állt hadrendbe és első nagyobb csatájuk a Midway szigeteknél volt. A típus leghíresebb pilótája George H.W. Bush az Egyesült Államok későbbi elnöke volt. Pardubicében repült változat egy General Motors által gyártott TBM-3R Avanger volt.

p6024406.JPG

  • A Grumman TBF Avanger bombaterében egy darab Bliss-Leavitt Mk-13 torpedó, vagy egy darab 903 kg-os illetve négy darab 227 kg bomba fért el. A típusból összesen 9.839 darabot építettek. Az 53319 gyári számú repülőgépet 1945. májusban gyártották N3966A lajstrommal repült a VR-22 egységnél. Pardubicében G-BTDB német lajstrommal repült, manapság HB-RDG a típusjelzése.

p6024245.JPG

  • A N3N az amerikai flotta alapfokú gyakorló-repülőgépe volt, hasonló népszerű mint a Boeing Sterman-Kaydet, vagy a brit Avro Tutor. Összesen 997 darabot építettek az US.Navy pilótáinak kiválasztására. Festése miatt "Sárga madár"-nak is nevezték. Maximális sebessége 203km/óra, személyzet két fő, szolgálati csúcsmagassága maximum 4600 méter volt.

p6024550.JPG

  • Az Egyesült Államok második világháborús egyik csúcsvadásza a P-51D Mustang volt. A repülőgép első változatait még Allison motorral és más kabintetővel épültek, ezek inkább alacsonytámadásra voltak megfelelőek, nagyobb magasságban a Bf-109-esek jobbak voltak. A nagy házasság a P-51 sárkányszerkezete és a brit Merlin motor összeépítése volt. A motort licenc alapján a Packard is gyártásba vette, így a P-51D-k Packard V1650-7 változatú motorral elérték függesztmény nélkül a 700km/órás csúcssebességet. A hatótávolságuk is rendkívüli volt, póttartállyal Angliából Berlinig kísérhették a bombázó-repülőgépeket és még némi légiharc is belefért.. A fegyverzete a korabeli amerikai vadászrepülőgép sztenderd volt, tehát gépágyú helyett hat darab 12,7mm-es géppuska tömegtüzével semmisítették meg a német repülőgépeket. Földi célok ellen 10 darab nem irányított rakétát is hordozhattak.

p6024556.JPG

  • A Nooky-Booky IV elnevezésű P-51D repülőgépet eredetileg Leonard "Kit" Cayle Carson őrnagy repülte. A 8. Légihadsereg ászpilótája a 362. vadászrepülő században repült. Az első győzelmét 1944 végén szerezte, november 27-én öt FW-190-es vadászgépet lőtt le. A háború során a szövetséges légifölényben repült bevetésein 18,5 légigyőzelmet aratott.

p6024828.JPG

  • Ismét ugrás az időben. A koreai és a vietnámi háború hozta el a helikopteres korszakot, előtte bár voltak német, brit és amerikai forgószárnyasok, be is vettették őket, de tömegesen csak később kerültek a haderők állományába. A Bell 47 tervezése és építése még a második világháború végén kezdődött, de az első felszállásakor már aláírták a Missouri csatahajó fedélzetén a Japán feltétel nélküli megadását. A helikoptert példátlan hosszú ideig 1947-től 1974-ig gyártották, több mint 5600 darabszámban. Katonai változata a H.13 Sioux volt. A kis helikopterrel futárfeladatokat, felderítést, sőt a váz két oldalára szerelt konténerkapszula segítségével MEDEVAC vagyis sebesültszállító feladatokat láttak el. Az amerikai fegyveres erőkön túl a Brit Hadsereg is szolgálatba állította a jellegzetes formájú forgószárnyast.

p6025036_1.JPG

  • Egy világháború utáni légcsavaros a North American T-28 Trojan gyakorló repülőgép, amely azonban másodlagos földi csapásmérő képességgel is rendelkezett. Az Amerikai Légierő és a Flotta is rendszeresítette. 1950 és 1957 között 1948 darabot gyártottak belőle. A Navy-kék festésű T-28B változatú repülőgép nem rendelkezik farokhoroggal, tehát nem hordozófedélzeti üzemeltetésre készítették. A repülőgép lajstromszáma N13WB. A VF-153 tengerészeti repülőszázad  1951-1977 között volt aktív. A típust valójában nem repülték, mert gépállományuk időrendi sorrendben: F6F Hellcat, F9 Panther, F9 Cougar, FJ Fury, A-4 Skyhawk és A7 Corsair II volt.

p6025045.JPG

  • A másik T-28C Trojan függőleges vezérsíkja alatt látható a farokhorog, amellyel repülőgép-hordozón is le tudod szállni. A szép vonalú repülőgéppel "partizánvadász" COIN küldetésekre repültek Vietnám felett az amerikaiak, de Franciaország is bevetette Algéria felett a tőlük "Fennec" elnevezést kapott változatot. A cseheknél repült szürke repülőgép lajstromszáma N28000M. A repülőgépre festett VT-5 repülőszázad 1942-ben alakult. Az egységek később átnevezték VF-1, VF-4, VB-3, VB-4, VA-14-re. VF-14 (majd VFA-14) néven manapság is repül a század a flottában. A nevük Tophatters (Cilinderesek). Az F-14 Tomcat-ek leadása után F/A-18E Super Hornettekkel repülnek.

A csehszlovák repülőipar tündöklésére emlékeztetett a 16 Zlin26 Trainer kötelék levegőbe emelése, amely mellett még, tovább öt Zlin Z-26-os tartott egyéni és csoportos műrepülést. Szintén a cseh repülőipar remekeivel, Zlin Z-50-es gépekkel repült bemutatót a Flying Bulls. A katonai sugárhajtású múltat egy szlovák felségjelzésű L-29 Delfin mellett a lengyelek MiG-15UTI-ja képviselte.

p6024948.JPG

  • Az Aero Vodochody L-29 Delfin sugárhajtású gyakorló repülőgépe egyetlen cseh repülőnapról sem hiányozhat. Pardubicében egy szlovák példány emelkedett a levegőbe.

p6024969.JPG

  • A 993229 gyári számú L-29-es az OK-A-JW lajstromszámon repült. Magyarország is rendszerbe állították a típust. 1964-ben három, majd a következő évben 15 darab érkezett. A repülőgépeket 1984-ben vonták ki a szolgálatból.

p6024932.JPG

  • Lengyelországban sikerült először MiG-15UTI repülőgépet polgári Old Timerként üzemeltetni. A kétüléses vadász-gyakorló repülőgépet a Polskie Orly alapítvány három év alatt restaurálta és 2010 óta repüli. A repülőgép 1953-ban Lengyelországban gyártott PZL Lim-2SzB.

p6024816.JPG

  • A festése és jelzései a Lengyel Légierőnél használt színek és lajstromszám. A lajstromszáma:SP-YNZ. A gyártási száma: 1A06006. A repülőgépet 2017-ben eladták, de már kész egy újabb UTI amellyel repülnek.

p6024856.JPG

  • Hazánkban sajnos a 2011 szeptemberében történt szolnoki félresikerült felszállás után, már nem lehetett megmenteni és repülőképessé tenni ismét a Jet Age alapítvány által restaurált szintén Lengyelországból származó 031-es oldalszámot kapott 09002 gyári számú repülőgépet. Csehországban viszont szintén repül már évek óta egy másik példány. Norvégia szintén üzemeltett egy Lengyel gyártású 1952-es Lim-2SzB-t.

A jelen cseh légierőt a készültségi JAS-39C Gripen géppár áthúzása (éles AIM-9P rakétákkal) L-139 ALCA dinamikus bemutatója, a lengyel gyártmányú W-3 Sokol kutató-mentő helikopter bamby-bucket tűzoltása, valamint műrepülése képviselte.

p6023779.JPG

  • Napjainkban a Cseh Légierő harci típusai, a JAS-39C/D Gripen többfeladatú harci repülőgépek és a saját gyártású L-159 ALCA könnyű csapásmérő repülőgépek. Az áthúzó Gripenek a QRA készültségi vadászai voltak. Érdekesség, hogy az egyik Gripen szárnyvégén a másiknál viszont belső pilonon hordozzák az AIM-9M hőkövető rakétákat, amely a NATO készenlét alap konfigurációja (két közel légiharc rakéta és gépágyú).

p6023793.JPG

  • A 9241-es lajstromszámú JAS-39C Gripen Pardubice légterében. A 39-241 gyári számú repülőgép két darab AIM-9M légiharc rakétával a NATINADS (NATÓ egyesített légvédelmi szolgálata) Tangó (vagyis gyakorló) riasztásával repült a légtérben. Az Alfa riasztás "éles" feladatot jelent.

p6023880.JPG

  • A 6066 lajstromszámú Aero L-159 ALCA díszfestése a 10 ezredik repült órának állít emléket. A Caslavi 212 repülőszázad repüli a jelenleg 18 darabos aktív csehországi légiflottáját a típusnak.

p6024779.JPG

  • Az ALCA az L-39-hez képest jóval nagyobb potenciálú repülőgép, méretei nagyobbak, hajtóműve erősebb, és jóval több fegyverzetet is hordozhat, ugyanakkor mindazon kiképzési feladatokra alkalmas mint az L-39. A fegyverzetébe integrált GBU-12 lézerirányítású bombák, a Sidewinder AIM-9M légiharc rakéták kompatibilisek a Gripen fegyverzetével is. A repülőgép többfunkciós Grifo lokátora önálló célfelderítésre is képes. A törzs közepére 23mm-es gépágyút tartalmazó Plamen konténert függeszthető. Aktív és passzív ellentevékenység rendszerrel rendelkezik. A típus gyengéje, hogy az amerikai turbina és rendszerek miatt nem lehetett exportálni több olyan országba amely rendszeresítette volna. A legyártott 73 darab repülőgépből így több mint egy tucat az Iraki Légierőbe került, valamint két  amerikai kontraktor cég is beszerzett belőle. Néhány ex. Cseh Légierős példány még "lezsírozva" várja a rendszerbeállítást.

p6023940.JPG

  • A csehekre mindenki furcsán nézett, amikor a szlovákokkal közös államszövetség bontása után,  nem sokkal eladta 1996-ban Lengyelországnak legmodernebb vadászrepülőgépeit a MiG-29-eseket. Még inkább amikor vadiúj PZL W-3A Sokol helikoptereket kért valuta helyett. A barterügylet azonban jó ötlet volt. A tíz darab MiG helyett kapott 11 helikopter többsége még napjainkban is repül. A megbízható forgószárnyasok Bendix King avionikai berendezéssel érkeztek, gyakorlatilag jóval modernebbek mint az akkori Lengyelországba szolgálatban állított analóg rendszerekkel épített testvéreik. Az első három forgószárnyas 1996 októberében szállították le a cseheknek. Ezek Hollandiából származó radarkeresztmetszet csökkentő háromszínű rejtő festéssel érkeztek.

p6024024.JPG

  • A helikopterek több helyen, Prágában, Prerovben és Plzenben is állomásoztak, szállító és kutató-mentő (SAR) konfigurációban. A cseh helikopterek forgószárnyasainak lajstromszámai: 0709-től 0719-ig voltak kiosztva. Pardubicében bamby-bucket-el végrehajtott imitált tűzoltást, majd rövid bemutatórepülést végeztek.

p6024030.JPG

  • Jön a víz.. A nehezen megközelíthető helyeken a tűzoltásra helikopterek és repülőgépek alkalmazása már több évtizede általánossá vált.

p6024079.JPG

  • A felszerelés keresőkamera, csörlő és fényszóró. A 0715-ös lajstromjelű W-3A helikopter gyári száma: 370715. A festése a nemzetközileg általában a parti őrségek és a kutató-mentő repülőeszközök által használt piros-fehér kombináció.

p6024471.JPG

  • A Legendás Zlinek. A Zlin repülőgépgyár felemelkedése a második világháborús hagyatékból indult, bár előtte is gyártottak vitorlázó és motoros repülőgépeket is. A Cseh-Morva Protekturátusban építették azonban a németek a Bucker Bu-181 gyakorló, kiképző repülőgépeket, és gyakorlatilag ennek továbbfejlesztett módosított változatait gyártották Z-122, -126, -226 -326 -526 típusjelzésekkel. A csehek gyakorlatilag a háború után továbbépítették a repülőgépeket. A sorozatot 1977-ig gyártották.

p6024474.JPG

  • A sorozatoknak természetesen nevet is adtak, így változattól függően Trener, Turbo Trener, Trener-Master, Akrobat nevekkel kerültek építésre.

p6024511.JPG

  • A repülőgépekből elsősorban Csehországban és Szlovákiában van sok repülőképes példány, de hazánkban is számos repülőklubban is repülik még a cseh gyár halhatatlan típusát.

p6024508.JPG

  • Zlin invázió a levegőben. 21 Zlin látható a képen. Szép kötelék.

Statikus bemutatón L-39 Delfin, JAS-39C Gripen CASA-C295 szállítórepülőgép, Mi-2 és Mi-17 helikopter volt látható. A statikus bemutató sztárjai a Luftwaffe JG 71 vadászezredének Phantom F-4F vadásza, és a Bolgár Légierő SzU-25UBK Gracs csatarepülője voltak. A német gépek kaptak még másfél évet a kivonásukig, az orosz Varjú pilótái is hasonlóban reménykedtek. Azóta kiderült, hogy a németek 2013-ban kivonták a Spooky-t, de a bolgár csatarepülők, fehéroroszországi nagyjavítás után még több évig szolgálatban fognak állni. A Szuhojt egy - akkor - vadonatúj C-27 Spartan kísért el Bezmerből a cseh városba. A bolgár gépek érintették egy tankolás és szélvédőmosás erejéig Kecskemétet, ahol pénteken és hétfőn délelőtt lehetett látni a gépeket a légtérben.

p6025103.JPG

  • A statikus sor egyik sztárja a Luftwaffe McDonell-Douglass F-4F Phantom II vadászrepülőgépe volt. A speciálisan Németország részére gyártott típus a legkönnyebb változat volt, viszont nem rendelkezett sem földi csapásmérő képességgel, sem BVR légiharc rakétákkal. Az egész repülőgépet, a típuskorlátotok figyelembevételével a manőverező légiharcra optimalizálták. Később modernizáció után új AN/APG-65 lokátorral szerelték fel és AIM-120 AMRAAM légharc rakéta is integrálásra került. A német légierő már kivonta napjainkra a Phantom II-öt a váltótípusa az Eurofighter lett.

p6025113.JPG

  • A másik sztár keletről érkezett, Bulgáriából. A bezmeri bázison települnek a 22. Sturm (csatás) ezrednek Szu-25 csapásmérő repülőgépei. A tíz darab K és kettő darab UBK repülőgép még modernizálás előtti állapotban volt, 2019-20-ban Belorussziában végeztek némi korszerűsítést, új festést és üzemidő hosszabbítást a repülőgépeken. A bolgár Légierő az egyedüli NATO ország amely még üzemelteti a szovjet gyártású csatarepülőgépeket. A 095-ös lajstromszámú UBK repült statikus bemutatóra a cseh városba.

p6025126.JPG

  • A bolgár Légierő csatarepülőgépét az akkori vadiúj  Alenia C-27J közepes harcászati szállító repülőgépe kísérte el. Ekkor már a csehek a vetélytárs CASA-295 repülőgép mellett tették le a voksukat. Magyarországon kívül szinte az összes volt VSz tagország rendszeresített kisebb harcászati szállító-repülőgépeket.

 A kilátogató közönség a sok repülés és a földi bemutatók mellett veteránautó kiállítást, maket-tankok párviadalát és sok egyéb programot is megtekinthetett. Az árusoknál a rengeteg makett, modell, poszter, és könyv mellett, a kulináris élvezetek is domináltak. A híres cseh kolbászok, pecsenyék és a finom cseh sör volt tisztességes alacsony áron kaphatóak. Minden repülőbarátnak javaslom, hogy a COVID járvány után látogasson el Pardubicébe és élvezze az évente megrendezésre kerülő repülőnapot.

p6025127.JPG

  • A Tatra 613, az egyik utolsó nagyobb sorozatban gyártott gépkocsi volt, amelyet 1976-ban hozott ki a cseh gyártó. A cseheknél állami autók csúcsa volt.

p6025129.JPG

  • Egy régebbi Skoda 1102 Tudor modell..

A poszt, a 2012-ben a Indóház Online (IHO) közlekedési portál részére is cikk bővített változata.