A Román Légierő Múzeuma, Otopeni, Bukarest

iar80.jpg
A Román Légierő saját múzeumát (Múzeul Aviatiei) 1990-ban hozta létre Bukarestben Otopeni Nemzetközi Repülőtér katonai oldalán, egy ideiglenes területen, de 1991-ben már a főváros másik a Baneasai repülőtérére telepítették. 2000-ban visszaköltöztették Otopenibe, a polgári terminál mellé egy viszonylag kisméretű kiállító területtel rendelkező régi építésű épületegyüttesbe. A gyűjtemény nagy része maradt szabad ég alatti tárolóhelyeken.

logo2.jpg

  • A repülőmúzeum lógója (forrás: facebook)

Látogatásomkor a múzeum még távolról sem volt készen a teljes nyilvánosságnak nincs nyitva. Sok repülőgépet, amely a régi helyen kiállítási anyag volt, még a környező hangár és raktár épületek rejtettek. A belépést negyedórás egyeztetés előzte meg.

felulrol_1.jpg

  • A repülőmúzeum felülről. (forrás: facebook)

Az épületben lévő kiállító-területen szép kiállítást rendeztek be a román repülésről. Az első két Az első dioráma két román jobbágy által készített lőporral töltött kis háncstartályokkal körbevett többfokozatú nyílvesszőket mutattak be, mint az első román repülési emléket. A törökök megrémültek a nyílvesszőktől és csatát vesztettek. Kicsit kétkedve néztük a szerkezetet.

A következő kiállítás tárgy Traian Vuia által tervezett és készített első román repülőgép méretarányos replikája, majd Henri Coanda átalakított Bleriot és Farman gépeinek makettje látható. A falon függött Bleriot bukaresti repülésének plakátja és belépőjegye. Az első világháború katonai repülői és repülőgépeik makettjei után a második világháborús harctevékenységek következtek.

traian1.JPG

  • Traian Vuia repülőeszközének replikája. Vuia Párizsban emelkedett 1906-ban a levegő és 12 méter repült vele. (forrás: wikipedia)

bucharestcityinfo_com-national-aviation-museum-1024x512.jpg

  • Henry Coanda repülőgépe román mérnök és feltaláló Coanda-1910 kísérlet repülőgépének makettje. Coanda nem a repülőgépe vagy a tervezett repülő csészealja miatt miatt került a repülés aranykönyvébe, hanem az általa felfedezett "Coanda hatás/effektus" miatt. Ez egy áramlástani fizikai jelentség, a környezetéhez képest nagyobb sebességű folyadék vagy gázsugár követi a közeli konvex felületet. Ez lépés volt a sugárhajtás feltalálása irányába. Egyes szakértők szerint a fenti makett a világ első sugárhajtású repülőgépe volt, mások ezt vitatják. Coanda állította, hogy a 10-es repült (mint látható légcsavar nélküli repülőeszköz). Mások szerint ötlete sem volt, hova helyezzék el az üzemanyagot, megint más források alapján a repülőgép összetört, és Coanda egy másik repülőgépek kényszerült építeni, de az 1911. októberben Reimsben kiállított repülőgépet viszont légcsavar hajtotta.. (forrás: wikipedia)

A Sztálingrádnál harcoló román légi alakulat IAR és Hs-129B csatarepülőgépeiről készült fényképek mellett Bf-109, Focke-Wulf 190 és B-24 Liberátor maradványokat állítottak ki. Külön fénykép és életrajz mutatja be Consantin Cantacuzino 54 légigyőzelmes román ászt.

cata-3.jpg

  • Consantin Cantacuzino 54 légigyőzelmes román ász, Bf-109G repülőgépében (forrás: www.wordwar2.ro)

Az 1905-ben született Cantacuzinu 1939-ben román műrepülő bajnok volt, Bucker Bü-133 Jungmaister repülőgéppel repült. A Légierőbe került és ott a Hawker Hurricane Mk I.vadászokkal felszerelt 53. repülő században szolgált. 1943. áprilisban átvezényelték a 7. vadászrepülő csoportba, itt képezték át Bf-109-re. Júniusban rotte-ben (géppárban) kísért három Ju-88 román bombázót, amikor megtámadta a köteléküket egy négy Jak, két La-5 és négy Spitfire-ből álló szovjet repülőegység. Kísérőjét talált érte és vissza kellett fordulnia a haza repülőtér felé. Cantacuzinu lelőtte a két Spitfire-t, majd kényszerleszállást kellett végrehajtani a gépe sérülései miatt. A románok vesztettek két Ju-88-ast is.

 

109g.JPG

  • Cantacuzinu Bf-109G vadászrepülőgépe (forrás: www.wordwar2.ro)

Még abban a hónapban Nyikolaj Kimusin 12 légigyőzelmes szovjet ászt is lelőtte. Huszonkettedik légigyőzelme után a román kitüntetések mellett megkapta a német I. osztályú Vaskeresztet. 1943. végén kórházba került, majd onnan a Románia légvédelmét biztosító vadászokhoz került. 1944. augusztusáig hat darab B-24 Liberátort lőtt le. 1944. augusztus 23-án Románia átállt a Szövetségesek oldalára és Cantacuzinu a volt szövetséges Luftwaffe repülőgépei közül három He-111 bombázó repülőgépet lőtt le.

109gamcsi2.JPG

  • Cantacuzinu amerikai zászlóval festett Bf-109G vadászrepülőgépe, amellyel Gunn alezredes kirepítette Romániából Olaszországba. (forrás: worldwar2.ro)

bazu_cantacuzino5.JPG

Gunn és Cantacuzinu Foggiában (forrás: www.wordwar2.ro)

Különleges küldetése volt, James Gunn amerikai alezredessel kellett az olaszországi Foggiába repülnie, hogy a román terület lévő 1274 amerikai és brit fogoly hajózók elszállításáról intézkedjenek. Vissza Romániába már P-51D Mustánggal repült. 1945. február 15-én Bf-109G vadászrepülőgépével lelőtte a FW-190F-8-al repülő Hermann Heim pilótát. (A légiharc Magyarország, illetve Szlovákia felett lehetett, mert a német pilóta Nagyszalatna (Zlovenska Slatina) környékén zuhant le.Összesen 43 igazolt, valamint volt 11 meg nem erősített légigyőzelmet szerzett. A háború után a kommunista üldöztetés miatt Olaszországon keresztül Spanyolországba menekült 1958-ban hunyt el Madridban.

bazu_cantacuzino4.jpg

  • Cantacuzinu Bf-109-esének függőleges vezérsíkján a győzelmi jelzések. (forrás: worldwar2.ro)

Kiállításra került az IAR-80 vadászgép 1:1 arányú replikája. Ezzel a típussal 1943-ban a Ploiesti olajmezőket támadó Liberátor bombázók és a kísérő P-38 Lightning kéttörzsűek ellen harcoltak a román pilóták.

p6296741_1.JPG

  • Az IAR-80 vadászrepülőgép a második világháborús román repülőipar csúcsterméke volt. A múzeumban replika került kiállításra. Én jó szívvel vennék egy replika Héját a RepTárban..

Az I.A.R. 80-as repülőgép a második világháborús román repülőgépek legjobbja volt. A 80-as a lengyel P.Z.L.P.24 kétfedelű vadászrepülőgép, amelyet az 1930-as évek végén vásároltak meg radikálisan áttervezett változata. A repülőgép jellegzetessége a szivar alakú törzs, téglalap alakú szárnyak, behúzható kerekek, kisméretű, zárt pilótafülke és a szárnyakba szerelt fegyverek voltak. A repülőgép szárnyainak kialakítása miatt jó manőverezőképesség, de alacsonyabb elérhető sebesség jellemezte.  Először 1939-ben repült, és 400 darabot rendeltek belőle. A sorozatgyártással probléma adódott, mert a négy 7,62mm-es géppuskának gyártóját, Belgiumot közben lerohanta Németország, így más gyártótól való azonos űrméretű géppuskákat kellett beépíteni a vadászokba. A 7,62mm-es géppuska átütőereje nem volt megfelelő, ezért először négy helyett hat darabot helyeztek el a szárnyakban (1941. áprilistól a hat géppuskás változat 80A típusjelzéssel), majd 13,2mm-es FN géppuska és végül német 20mm-es MG FF/M ágyuk beépítése követte (80B és 80C típusjelzéssel). A repülőgépek viszonylag jól teljesítettek a keleti hadszíntéren. 1943. végére azonban már elavultnak számítottak, és a román pilóták egy részét ezért Bf-109G vadászrepülőre képezték át. Az I.A.R-80-asokat Románia légvédelmébe helyezték át.

1944. áprilistól az amerikai bombázók rendszeresen támadták a román olajmezőket amely (a magyarok mellett, a Harmadik Birodalom utolsó nyersolaj lelőhelyei voltak). 1944. június 10-én a 82 repülőcsoport 36 darab P-38 Lightning vadászrepülőgépe egyenként 500 kg bombateherrel, az 1. és 82. repülőcsoport 36 darab szintén P-38 vadászrepülőgépei kíséretében alacsonyrepülésben támadta Ploiesti olajfinomítóit. A román IAR-80-sok a magasból nyakukba szakadtak (az amcsik tévesen FW-190-nek azonosították Őket) és 23 amerikai repülőgépek lőttek le.

p6296756.JPG

  • Felülről az IAR-80 némileg hasonlít a Focke-Wulf 190-hez, így légicsata közben bocsánatos bűn volt, az amerikaiak téves azonosítása.

Az Operation Tidal Wawe műveletben már nem vadászbombázókat, hanem a B-24 nehézbombázókkal akarták lerombolni az olajlétesítményeket. A Benghaziból felszálló 177 repülőgépből álló köteléket a német és a román vadászerők is megtámadták és a vadászkíséret nélküli bombázóflottát megtizedelték. 42 darab B-24-est lelőttek, ezekből igazoltan 20-at IAR-80-as vadászokkal, és a légvédelmi tüzérség is 15 darabot szedett le. A többi veszteséget a német Jagdfliegerek okozták.

iar81c-1.jpg

  • I.A.R-80C vadászrepülőgép start előtt. A légcsavar már pörög, a pilóta a gépbe. A szárnyakban 20mm-es német MG gépágyúk.(forrás: www.worldwar2.ro)

A másik oldalon négy német és két román vadászrepülőgép került a veszteséglistára.  A Romániából menekülő amerikai bombázókat újabb szerencsétlenség érte Bulgária légterében ahol Karlovóból 10 arab Bf-109, és Szófia környékéről 14 darab Avia B-534-es fogta el a köteléket. Bolgár adatok szerint Sztojanov hadnagy és Pocsocsev alhadnagy öt-öt, Toplodolszki százados négy és Krastev hadnagy egy légigyőzelmet aratott. Végül csak 88 darab B-24-es ért vissza Líbiába. (Több Cipruson landolt). Az amerikaiak közül 310 hajózó meghalt, 108-as fogságba estek, 78-as Törökországban internáltak és négyet pedig Tito partizánjai mentettek meg. A bombatámadás a Ploiesti finomítók kapacitásának 44%-át rombolta le, de ezek nagy részét néhány hét alatt helyreállították és a nettó üzemanyag kibocsájtás nagyobb lett, mint a támadások előtt.

iar-80.jpg

  • Román IAR-80 vadászrepülő géppár.A pilótafülke hasonlóan szűk, mint a Bf-109-esek korai változatainál, de a a "buborékkabin" miatt jobb belőlük a kilátás. (Forrás: Wikipedia)

A világháborús kiállítás furcsa darabja egy festmény, amin a budapesti Lánchíd felett repülő román Ju-87-es zuhanóbombázókat ábrázolt. A kísérőnk magyarázata szerint az 1944-es szövetséges oldalra átálló légierő román zuhanóbombázó köteléke 1944 decemberében megsemmisítette a budapesti Mária-Valéria hidat. Kis társaságunk felvilágosította, hogy a híd Esztergomnál ívelt át a Duna felett és nem légitámadás áldozata lett a háború során. Látszott nem igen hitte el. No mindegy.

Következő vitrinben szovjet-orosz egyenruhákat mutattak be, ilyet viseltek a román repülők a világháború után (hasonló egyenruhákat viseltek a mi hajózóink is) Két repülőgép volt a háború utáni légierőből. Jak-23 típusú elfogóvadász és az elmaradhatatlan MiG-15. A világháború utáni repülést egy ejtőernyős figura, néhány légvédelmi tűzfegyver, egy ZIL radaros teherautó és egy Zlin gyakorlógép képviselte. A kiállításnak háború utáni része még nem kidolgozott.

p6296749_1.JPG

  • A 2713 lajstromszámú MiG-15BiSz is replikának tűnt, bár  futóműve és gépágyúja biztosan eredeti volt.

p6296752.JPG

  • A MiG-15 mellett egy viszonylag ritka repülőgép a Jak-23 vadászrepülőgép. Magyarország nem rendszeresítette. 1949-1950 között 310 darabot építettek az Alexander Jakovlev (tervező és népbiztos) által tervezett sugárhajtású vadászból. Hátrányos tulajdonsága volt nagy sebességnél a hossz stabilitási probléma, valamint a túlnyomásos pilótafülke hiánya. A MiG-15 és La-15 fejlettebb repülőgépet voltak, ennek ellenére Jakovlevnek sikerült kis darabszámú sorozatgyártás kieszközölnie Sztálinnál.Csehszlovákia 20, Lengyelország 100 és Románia 62 darabot rendszeresített. Románia a repülőgépeket 1961-ben kapta meg. Bulgária is rendszerben tartott néhány darabot. Klimov RD-500 turbina maximális tolóereje 15,6 kN volt. Maximális sebessége nagy-magasságon 930km/óra volt, Hatótávolsága 785 km. 

A hangár körül a csillagos eges kiállítóhelyen körülbelül egy tucat harci repülőgép és helikopter statikus bemutatója van. IAR-316 Aloutte, IAR-330 Puma, Mi-8, helikopterek Jak-52, Zlin, L-29 Delfin gyakorlógépek, MiG-15, -17, -21 vadászrepülőgépek IAR-93 vadászbombázók, és egy Dvina légelhárító rakéta.

p6296705.JPG

  • A 002-es lajstromszámú IAR-93DC kétüléses prototípusa, amely a Jugoszláv-Román együttműködéssel készült Orai/Jurom vadászbombázónak. 

p6296706.JPG

  • A 112-es lajstromszámú IAR-93A az sorozatgyártás egyik első együléses vadászbombázója volt.

p6296731.JPG

  • A 114-es oldalszámú IAR-93 belső függesztőpontjára  UB-16-57UM típusú Sz-5 nem irányított rakétakonténer függesztettek. A repülőgéphez, nyugati és szovjet/orosz fegyvereket is integráltak. Az AIR-93 a rossz gyártási minősége miatt jóval sikertelenebb volt Jugoszláv/Szerb változatnál, amelyek még napjainkban is hadrendben állnak, sőt modernizált változat az Orao2.0 fejlesztése folyik.

p6296709.JPG

  • AIR-316B helikopter az Aerospatiale SA.316B Alouette III. román licencgyártású változata volt. Az 1989-ig gyártott román változatból 230 darab készült el.

p6296708.JPG

  • Az IAR-330L gyakorlatilag egy licencgyártású felfegyverzett SA.330 Puma helikopter. Ebből a prototípusból született később a SOCAT Románia jelenleg is hadrendben tartott felfegyverzett helikoptere. A négy  UB-16-57UM nem irányított Sz-5-os rakétakonténer és a pilótafülke két oldalának aljára szerelt gépágyúk komoly tűzerőt adnak, az egyébként ne páncélozott közepes szállítóhelikopternek.

p6296711.JPG

  • Mi-8T függesztett UB-16-57UM nem irányított Sz-5 rakétakonténerekkel. 

p6296714.JPG

  • Mi-8 Psz (Mi-9) az erdeti Minyo "párnás" VIP utasszállító változata. A fő ismertetőjele a kerek ablakok helyett beépített nagyobb és szögletesebb ablakok.

p6296715.JPG

  • Mi-8T érdekes elrendezésű üzemanyag póttartállyal.

p6296716.JPG

  • A 444-es lajstromszámú Mig-17F a vietnámi háborúban mutatta meg hasznosságát. A fordulékony és hatékony gépágyú fegyverzettel rendelkező vadászrepülőgépet kedvelték a vietnámiak, annak ellenére, hogy sebessége elmaradt a 21-esétől. A bombákkal megrakott amerikai vadászbombázókat el lehetett fogni velük.

p6296717.JPG

  • A 714-es lajstromszámú MiG-21F13 vadászrepülőgép a csillagos ég alatti tárolóhelyen. Többek között a pitotcsöve is hiányzik.

p6296718.JPG

  • A 246-os lajstromszámú MiG-15BiSz vadászrepülőgép, a 15-ös család legfejlettebb tagja volt. 

p6296722.JPG

  • A 2543-es lajstromszámú MiG-15UTI gyakorló vadászrepülőgép.A szárnyon póttartály van függesztve. 

p6296729.JPG

  • A 711-lajstromszámú MiG-21F13 a kiállítótéren. A legkönnyebb, jól repülhető típus, alapvetően csak nappali, elfogó vadászrepülőgépnek készült, fedélzeti lokátora nem volt.

p6296733.JPG

  • A 1120-as lajstromszámú MiG-21U érdekessége, hogy Doru Dovici román vadászpilóta és író novelláiban is szerepelt. A repülőgép beceneve: Batrana Doamna - Öreg hölgy. 

p6296726.JPG

  • A 15-ös lajstromszámú L-29 Delfin a Román Légierő alapfokú sugárhajtású kiképző repülőgépe volt.

p6296728.JPG

  • A 15-os lajstromszámú Zlin 526F Trainer oktató, túrarepülőgépnek is alkalmas volt, korlátozott műrepülésre is alkalmas.

p1050780.jpg

  • Tu-143 (VR-3) "Rejsz" pilóta nélküli felderítő repülőeszköz. Harcászati felderítésre készült 50-60 km hatósugárral. 1968-ban kezdték meg a tervezését és 70-től került sorozatgyártásba. A felderítő egy VAZ135 teherjárműre épített SzPU-143 indítóállványról lőtték ki. Alapvető felderítő eszköze és PA-1 fényképezőgép volt 120méter filmmel, amellyel 500 méter magasságból 20cm-es pontosságig tudott fényképezni 950km-es sebesség mellett. A felderítőbe, sugármérő és Csibisz B Televíziós kamera is beépítésre került. A visszatérése ejtő és fékenyőernyővel történt. Bulgária, Csehszlovákia, Románia Irak is szolgálatba állította, jelenleg is rendszerben van Észak-Koreában, és legutolsó Tu-300 jelentősen modernizált változata Oroszországban. Az oroszok egyes források szerint azonban, már nem eredeti feladatára, hanem, célrepülőgépnek használják.

p6296720.JPG

  • A 01-es lajstromszámú IAR-328 mezőgazdasági repülőgép. A Lycoming IO-720-DA1B motorral és Harzell légcsavarral épített repülőgépből 1981-től keződődően csak 17 darab készült egy a Brassói Repülőgépgyában. Két másik változatából csak néhány prototípus készült. Az újabb változatokba PCW PT-6A-15AG illetve cseh Walter M601 gázturbina épült.

A jelenlegi állapot már sokkal szebb és jobb. Igaz új épület nem épült a múzeumnak, de a beltéri kiállítás megújult. Sokkal jobb világítást kapott a kiállítóhely, és a vitrinek is megújultak.

atepites.jpg

  • A múzeum átépítés közben. (forrás: Facebook)

atepites2.jpg

  • A múzeum átépítés közben. Látszanak már a tárlatoknak helyett adó építészeti megoldások. Az IAR-80-as replika a háttérben látható. (forrás: Facebook) 

4.JPG

  •  Az átadott épületben virtuálisan is végig lehet sétálni. (forrás: Facebook)

12.JPG

  •  Az átadott épületben virtuálisan is látható, hogy több hidegháborús MiG-et is kiállítottak. (forrás: Facebook)

10.JPG

  • Az IAR-80 replika és az AIR-813, a háború utáni időszak első sorozatgyártású repülőgépe Romániában. (forrás: Facebook) 

A múzeum belső terének virtuális körbejárásra az alábbi linken lehet csatlakozni.

http://www.360trip.ro/muzeulaviatiei/

 

aircsata2.jpg

  • Egy viszonylag friss kiállítási darab az Alouette III távoli reinkarnációja, az AIR 317 Airfox harci helikopter 01-es lajstromszámú prototípusa. A helikoptert 1984-ben mutatták be a nyilvánosságnak. A helikopter felderítő, harci helikopternek készült, hajtóműve Turbomeca Artouste IIB 640kW-s gázturbina. A két tonnás forgószárnyast két fős személyzettel 190km-es átlagsebességgel 500km-s hatótávolságúnak tervezték. Fegyverzete két darab 7,62mm-es géppuska és négy darab páncéltörő rakétából állhatott volna. (forás: Wikipedia)

Néhány év múlva amennyiben a múzeum több állami támogatást kap, és újabb kiállítóhelyeket építenek, kis ékszer lehet az európai gyűjtemények között.

logo_7.JPG