Múlt, jelen, jövő - Médianap a Szolnoki Helikopterbázison

dsc_1335m.jpg

Az MH 86. Szolnok helikopterbázison a COVID19 járvány ellenére sem szünetel az élet. A járványügyi szabályok komoly betartása mellett médianapot rendeztek, amelyen bemutatták a Magyar Helikopteres fegyvernem jelenét és jövőjét.  A médianap Dr. Koller József dandártábornok, bázisparancsnok előadásával kezdődött, amely a Szolnoki repülőtér 80 évének történetének ismertetése után a jelenlegi szervezeti felépítés, feladatok, technika, kiszolgáló létesítmények ismertetésével folytatódott.

dsc_0555m.jpg

  • Dr. Koller József dandártábornok előadás közben. A bázisparancsnok egyben kiváló Mi-24 pilóta is, többek között őrnagy rendfokozatban repülte az ILA-n 2008-ban a legjobb helikopterdemót a Szarvastehénnel.

1939-ben kezdődött a szolnoki repülőtér építése, kiképzési központnak, de 1940-ben már I/1 Vadászrepülő Osztály is itt alakult meg. 1943-ben a Németek vették át a repülőtér üzemeltetését. Ebből a korból maradt két hangár is, amelyek modernizálva a jelenkor követelményeit is kielégítik. A németek után a Szovjetek vették az repülőteret és a 7. Szovjet csatarepülő hadosztály települt Szolnokra. 1949-ben a Kilián György Repülőhajózó Tiszti Iskola kezdte meg működését Szolnokon, 1971-ben Csapatfelderítő repülő századnak is otthon adott a repülőtér. 1984-ben az MN 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred települt a támaszpontra, majd 2004-től egyetlen helikopteres egységként a MH 89 Szolnok és MH 87. Bakony Harci Helikopter Ezred jogutódjaként az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred került felállításra. 2005-ben vette fel a laktanya Ittebei Kiss József hadnagy, első világháborús magyar ászpilóta nevét. 2007-től az ezred helyett MH 86. Szolnok Helikopter Bázisként dandárszervezetként végzik feladataikat.

dsc_1187m.jpg

  • A hangárok bizony a 1942-1944 között épültek, de modernizálással megfelelnek a mai igényeknek. Hasonló sorsúak például az avianoi bázis hangárainak egy része is Olaszországban, amelyeket mai is használnak, de egyben ipari műemlékek is.

A Nemzeti feladatok közül a forgószárnyas állomány a különféle készenléti szolgálatokat is biztosítja. A Nemzeti légvédelmi készenléti szolgálatot külön parancs alapján kezdi meg a bázis, de állandóan biztosítja a Légi szállítás készenléti szakasz, valamint a Légi sugárfelderítő készenléti szolgálatot. Szintén állandó biztosításra kerül a Légi kutató-mentő készenléti szolgálat, valamint a Közös Akarat nevű határvédelmi készenléti szolgálat.

Jelenleg ezeket a szolgálatokat az bázis régebbi típusai, a Mi-8 és Mi-17 közepes szállító, és a Mi-24V és P harci, valamint az AS-350B könnyű helikopterek biztosítják. A Mi-24-es az egyedüli forgószárnyas, amely légi sugárfelderítési képességgel bír magyar fejlesztésű sugárdetektálási konténerrel.

A Nemzeti feladatok közé tartozik az együttműködés a szárazföldi csapatokkal és a kiképzés, felkészítés támogatása. Katonai feladatok mellett katasztrófa elhárítási feladatai is vannak a bázisnak, ilyen például az árvízi védekezés, a tűzoltókkal való együttműködés. A dunai és tiszai árvízi védekezés és mentési feladatok mellett a 2010-es Kolontári iszapkatasztrófában több tucat ember életét mentették meg a helikopteresek.

A jelent a jövő követte, hiszen a Haderőfejlesztési Program keretében a Szovjetuniótól beszerzett és Oroszországban nagyjavított és minimálisan modernizált forgószárnyas technikát felváltják az Airbus Helicopterstől beszerzett H145M könnyű és H225M közepes szállítóhelikopterek. Előbbiekből 20 darab került megrendelésre. A könnyű helikopterek többcélúak, és a HForce fegyverrendszerrel mindegyik felfegyverezhető. A szállításuk több konfigurációban zajlott, illetve zajlik. Vegyes konfigurációban 11 helikopter érkezett eddig hazánkba. A beszerzett mennyiségben a végén a következő konfigurációk lesznek: 10 darab könnyű szállító (LUH – Light Utility Helicopters). Ezek, személy (élőerő) és könnyű teherszállításra, valamint sebesültszállításra (MEDEVAC) kerültek elsődlegesen kialakításra. 5 darab kutató-mentő (SAR – Search and Rescue) változat. Ezekre a helikopterekre például felszerelése kerül például egy nagy teljesítményű csörlőrendszer. A fennmaradó öt forgószárnyas az 5 darab tűztámogató (Multi Purpose) változatot, amely a felfegyverzett helikopterek.

dsc_1403m.jpg

  • A 01-es lajstromszámú H145M. Erre a helikopterre nincsemek felszerelve az infracsapda, dipólszóró vetők, bár az ellentevékenység rendszer elemei minden forgószárnyasba beépítésre kerültek. lásd az orr részen látható érzékelők

dsc_1391m_1.jpg

  • A kutató-mentő konfiguráció. Látható a felszerelt csörlő. A Mi-8T/Mi-17 is felszerelhetőek csörlővel, sőt a mostani SAR gépeken is van, azonban azok csak egy főt tudnak felhúzni a helikopterbe. Nos ezek már kettőt (a mentett embert, és a mentőt.

A H145M-ből 11 darab van hazai földön, kettő pedig a gyártónál Donauwörthben szolgálja el a magyar helikoptervezetők a kiképzését. A könnyű helikopterekre a kiképzést már közel 100 fő műszaki és helikoptervezető végezte el, és a dinamikus bemutató előtti adatok szerint 3937 felszállással már 1288 óra és 3 perc repülési időt töltöttek a levegőben.

dsc_0568m.jpg

  • Egy slide az előadásból: Az adatok magukért beszélnek. Halad a program.

A H225M helikopterek (amelyeket a franciák Caracal-nak is neveznek) szintén többfunkciós forgószárnyasok. Élőerő és teherszállítási képességen túl a Harci kutató-mentő (CSAR) feladatokon kívül tűztámogatási képességgel is rendelkeznek. Az első hazánknak gyártott helikopterek törzskeretei, „airframe” már készül, bár az első H225M-ek átvétele 2023-től kezdődik.

A helikopteres fegyvernem mellett, merevszárnyú pilótakiképzés is zajlik Szolnokon. Jelenleg az NATO Flying Training in Canada (NTFC) keretében kerülnek kiválogatásra és alap repülőkiképzésre leendő repülőgépvezetők. Régebben ezt román gyártású Jak-52M, jelenleg pedig Zlin 242L és L143LSi repülőgépekkel végzik. Az NTFC azonban viszonylag drága kiképzési forma, és a forgószárnyasokhoz sok pilótát szükséges képezni. A két éve elindult a Közszolgálati Egyetemen is a Légijármű vezető szak, és az ott képzett repülőgép és helikoptervezetők is itt kapják meg az alapokat. Erre kiválóan alkalmas a két AS.350B könnyűhelikopter is.

dsc_0624m_1.jpg

  • A 21-es oldalszámú Zlin L242i kétüléses alapkiképző repülőgép. Nem egy Super Tucano, de elvégzi feladatát. A kezdeti problémákon túllendültek a cseh gyártóval közösen, és ez újabb négy Zlin oktató repülőgépet fog eredményezni a Honvédségnek.

dsc_1373m.jpg

  • A Mentősök nem repülhették EU-s jogszabály miatt, a Honvédség átvette. Kiváló kiképzési és futár helikopter a Mókuska (AS.350B). A pilóták az első évben 1000 órát tekertek bele a gépekbe a francia gyártók csodálatára.A képen a 101-es lajstromszámú látható.

A helikopterekhez infrastruktúra is szükséges, ezért amíg az állandó hangárkomplexum nem lesz kész, ideiglenes, de kiváló minőségű olasz légkondicionált sátorhangárok kerültek átadásra. Az ilyen tárolás nem ördögtől való, e sorok írója az olaszországi Ghedi repülőbázison a Tornadó csapásmérő repülőgépeket látta hasonló sátorhangárban tárolni, annyi különbséggel, hogy ott a hajtóműindítások miatt mindkét oldala nyitható volt. Jó lenne azonban, ha a tervezett hangárkomplexum építése is megkezdődne, különösen azért, mert az építőipar jelenleg is nemzeti húzóágazat, és közösségi közlekedés fejlesztése mellett a sokkal jobb befektetés lenne a beszerzett harci technika tárolására állandó épületekbe beruházni, mint például üres stadionokat építeni.

dsc_1347m_1.jpg

  • Az olasz ideiglenes hangárok. Mint látható stabil építmények. Szükségesek lesznek a Honvédségnek, akkor is ha megépül az állandó hangár és javítókomplexum, aminek egyébként már készek a tervei.

Az előadás után a statikus bemutatóra kiállított H145M, Mi-24P, AS.350B és Zlin 242L típusú repülőeszközöket lehetett megtekinteni, majd egy a típusokból álló vegyes-kötelék húzott át a Szolnoki beton felett. A Mi-17 hiányzott, de az öt helikopterből, kettő SAR szolgálatot látott el, a 703-as is repülőgépes, a másik két 17-es karbantartás alatt áll, akárcsak a néhány megmaradt Mi-8T helikopter.

dsc_0639m_1.jpg

  • Indul a repülés. Alul egy Mi-17-es középen a 07-es lajstromszámú H145M a rakás tetején a 331-es lajstromszámú Mi-24P

dsc_0718m.jpg

  • A kissé különös vegyes-kötelék. Így tényleges feladat repüléskor soha nem fogjuk Őket látni.

dsc_0695m.jpg

  • 30 méteren húztak át a felszállópálya felett

dsc_0908m.jpg

  • A 102-es lajstromszámú AS.350B megkezdi a bemutatóját

dsc_0774m.jpg

  • A 711-es lajstromszámú Mi-24V kiválik a kötelékből. Jó lenne a nem irányított és irányított rakétafegyverzet beszerzése, mert van még potenciál a típusban.

dsc_0973m.jpg

  • A 21-es lajstromszámú Zlin 242L repülőgép-vezetői szárnybillegtetéssel búcsúztak programjuk végén.

dsc_1178m.jpg

  • A Mi-24P 30mm-es ikergépágyúja jelentős tűzerőt ad a helikopternek. A kabinja hermetizált és a légi sugárfelderítési szolgálatot ezzel a típussal lehet csak végezni. A sugárfelderítő konténer magyar gyártmányú.

dsc_1173m.jpg

  • A 331-es lajstromszámú Mi-24P is keletnémet légierőben repült, és az újraegyesítés után kaptuk meg. Hazánk ezt a változatot eredetileg nem rendszeresítette,

dsc_1300m.jpg

  • A 07-es lajstromszámú H145M-et egy francia berepülőpilóta és egy magyar helikoptervezető irányította. A kiképzéshez szükséges a gyártótól is személyzet és műszaki állomány egyelőre.

dsc_1312m.jpg

  • A formát még szokni kell, a színt is. Az antracit-szürke kiváló álcázás éjjel, vagy felhős látási viszonyok között látható hullámsávban.

dsc_1256m.jpg

  • Egy élesebb forduló és lassan vége a bemutatónak

dsc_1186m_1.jpg

  • A 331-es lajstromszámú Mi-24P landolása. A rotorszél felkapja a lekaszált füvet..

dsc_1184m_1.jpg

  • Az AS.350B ellenőrzése leszállás után. A háttérben L-39ZO és egy MiG-21UM egy régebbi kor emlékei.

dsc_1420m.jpg

  • A H145M elhasznált üzemanyagkészletét is kiegészítik. A háttérben a jobb sorsa érdemes 18-as lajstromszámú MiG-29B frontvadászgépünk látható.

A kötelékből kiválás után, miden típus némi demó programot is repült, az igazi őszi, felhős időjárásban. A leszállások után, egy meglepetés még hátravolt. A leszállított H145M helikoptersort is meg lehetett fényképezni, annyi korlátozással, hogy a vezetőfülke vezérlőelemeit nem szabadott lencsevégre kapni.

dsc_1338m_1.jpg

  • Amire büszkék lehetünk. A leszállított H145M-ek egy részének sora. A sorban a 03,01,04,10,16,09,11 és 15-ös lajstromszámú helikopter látható

dsc_1363m.jpg

  • Egy LUH konfiguráció, de már felszerelt infracsapda és dipólvetőkkel.

dsc_1407m.jpg

  • A SAR konfiguráció csörlője közelről.

dsc_1417m.jpg

  • A rotoragyon a kis gömböcskék nem díszek, hanem a helikopter rázkódását csökkentik. Alapvetően a forgószárnyasok felépítésük miatt nagyobb rázkódással repülnek mint a merevszárnyú testvéreik.

dsc_1421m.jpg

  • Érzékelők, kamerák, az új hálózati alapú hadviselés, illetve a "vékonybörű" helikopterek túlélőképességének zálogai a XXI. században.

dsc_1408m.jpg

  • Bekötési pontok a H145M oldalán. A moduláris felépítés miatt a helikopterek rendkívül széles palettán használhatóak.

A médianap végén Dr. Koller József dandártábornok, és a Kilián Nándor vezérőrnagy, a Légi Haderőnem szemlélője (kvázi a repülőcsapatok parancsnoka) válaszolt az újságíró kérdésekre.

dsc_0651m.jpg

  • Dr. Koller József dandártábornok mikrofonnal és PET palackos vízzel a kezében. Mellette Kilián Nándor vezérőrnagy a légi haderőnem Szemlélője (a Légierő parancsnoka)

Sok pénz, sok helyre folyt az elmúlt években. Az azonban biztos, hogy a H145M és H225M helikoptere fordított összegek megtérülnek, hiszen egyrészt fél évszázados technikát váltanak fel, másrészt a csupasz vas helyett képességcsomagot szereztünk be, tehát moduláris forgószárnyasok, kiképzés, és terméktámogatás szupport. A helikopter pedig az egyik legbékésebb beruházási forma a haderőnek, bár méregdrága a különféle túlélőképességet erősítő felderítőeszközök aktív és passzív ellentevékenység rendszerek beépítése, de a katasztrófák elleni védelem első sorában használják a forgószárnyasok az 1970-es nagy árvíz óta.