Volt egyszer egy - Cseh Nemzetközi Légi Fesztivál 2003 - Brün (Brno)

p1010110_1.JPG 

A 2003. évi Cseh Nemzetközi Repülőfesztivált (CIAF) nem a régi helyszínén a Hradec-Hralove katonai repülőterén, hanem a hazánkhoz jóval közelebbi Brün (Brno) polgári repülőterén tartották.  A nagy reveláció a Kubinkai Orosz Lovagok fellépése lett volna, de az utolsó utáni pillanatokig lebegtetett részvételük végül elmaradt. Hasonlóképen hiányérzet volt a csehek MiG-21 vadászainak elmaradása dinamikus és statikus bemutatón egyaránt. Utóbbi mutatja, hogy a veterán MiG-21MFN repülőgépek hadrafoghatósága ekkor már minimális volt és a légtérrendészeti és QRA feladatok mellett nem állt rendelkezésre repülőgépük, a későbbi JAS-39C/D Gripen beszerzést is gyors ütemben, félig kiképzett hajózókkal és nem teljesen felszerelt repülőgépekkel történt.

ciaf-logo.JPG

  • A Cseh Nemzetközi Repülőfesztivál lógója

A CIAF átköltözése a repülőnap hátrányára is vált, hiszen régi helyén a repülőgép-fedezékek tetejéről kiváló rálátás nyílt a rendezvényre, a Brüni repülőtér pedig egyszerűen ellenfényes volt egész nap, tehát fényképezésről, is le kellett mondani. A spotter (repülőgép-megfigyelő) ember élelmes, és megtalálta azt a kis utat, amely a repülőtéren szemben a kifutópálya mellé vezetett, és a légi bemutatókat valamint a fel vagy leszállásokat kiváló fényben és ingyenesen láthatta. A statikus bemutatókra pedig a repülőtér nyitásakor vagy zárásakor be lehetett menni. A Brüni repülőrendezvények érdekessége volt, hogy a menetrendszerű járatokat nem tiltották le, azok többé-kevésbé időben indultak a repülőtérről. Mondjuk 2003-ban nem volt az az egetrengető forgalom, és napjainkban sincs.

img_2364.JPG

  • A polgári légiforgalom is zajlott a repülőtéren. A Fischer Air Airliners OK-FIT lajstromjelű Boeing 737-300 repülőgépe. A repülőgépnek kalandos életútja van. 1999. márciusban érkezett újonnan a cseh légitársasághoz. A Fischer 2005-től Fischer Air Polska néven áttette székhelyét Lengyelországba, ott  SP-SVO lajtromot kapott. 2006-tól 2009-ig már a Centralwings üzemeltette SP-LME kóddal. 2009 júniustól ismét új gazdája lett a brazil Webjet Linhas Aereas repülte PR-WJL lajtrommal 2013. májusig. Aztán az amerikai Aviaton Capital Group (AGC) repülőgépe lett N590AG számon. 2013-tól a Canadian North repüli (most éppen nem) C-FGCN lajstommal. Kérdés, hogy a COVID járványt is túléli-e vagy 2020-ban bontóban végzi a húsz éves repülőgép

img_2459.JPG

  • A Cseh nemzeti légitársaság Czech Airlines OK-WGG lajstromjelű Boeing 737-400-as repülőgépe. A repülőgép 1999. januárban készült és a Malajsia Airlines repülte 1995-ig 9M-MJM lajtromszámmal. Utána került Csehországba és itt repült 2005-ig, majd az Indonéz Lion Airlineshez került és ott PK-LIS lajstromszámmal üzemeltették 2016-ig, majd tárolásra leállították. Bontásáról még nincsenek hírek, de valószínűleg nem repült majd többé. A Cseh légitársaság jelenleg 13 darab repülőgéppel rendelkezik, amelyek átlag életkora 14,3 év. A flotta vegyes, ATR-42/72 Airbus A310, 319, 320, 321,330 és egyetlen Boeing 737 repülőgéppel is rendelkezik, igaz ezeket nagy részben letárolták és rendszeresen csak az ATR valamint a két A319-el repülnek.

A statikus és dinamikus bemutató egyik sztárja a Kanadai Légierő CF-118 Hornet vadászgépei voltak, amelyek átugrottak az Óvilágba a bemutatóra. A 410. harcászati repülőezred lódarazsai díszfestés is kaptak, a kétüléses változat a Centennial if Flight/Centenaire de l’ aviation jelöléssel. Hiába az ország kétnyelvű (angol/francia) tehát két feliratnak kellett lenni.

p1010153.JPG

  • A Kanadai Királyi Légierő (RCAF) a repülőeszközeit saját típusjelzéssel üzemelteti. A Boeing F/A-18 Hornet vadászbombázóinak a CF-18 (CF-188) típusjelzést kapták. Kanada 138 darabot szerzett be 1977-től kezdődően az amerikai gyártótól. Ezekből 98 darab "A" egy és 40 darab "B" két üléses változat. A repülőgépek csökkentő számban, modernizáláson át átestek a szolgálati idejük alatt. 

p1010157.JPG

  • A Brünbe átrepült 188906 lajstromszámú repülőgép függőleges vezérsíkján a Kanadai repülés 100 évfordulójára díszfestéssel emlékeztek. A repülőgép F-18B-9-MC típusjelzéssel került a 410. repülőszázadhoz a Cold Lake-i támaszpontra, majd a 1995-ben onnan a 425-ös század repülte Bagotville bázisról. Ott 2001-ben megrongálódott. Javítása után visszakapta az első üzemetető 410-es század és 2006. áprilisig repülték. Trenton városában került tárolása 2009-ben.

img_2258.JPG

  • A Kanadaiak 80 darab CF-18-ast korszerűsítettek. 80 darab együléses példány a F/A-18C, 18 darab kétüléses pedig F/A-18D modifikációnak megfelelő átépítést kapott Az AN/APG-65 lokátorokat AN/APG-73-ra cserélték, integrálták az AIM-120 AMRAAM BVR rakétákat, modernebb rádiókat, kommunikációs és zavaróberendezéseket kaptak. Az új MIL-STD-1670 interface alkalmassá tette a repülőgépeket különféle "okos" ejtőlőszer, bomba és rakétafüggesztmény hordozására. 2005-től 40 darabot tovább korszerűsítettek, de az új vadászrepülőgép tender kiírása halaszthatatlanná vált. Először nyilvánvaló volt, hogy F-35A ötödik generációs repülőgépek rendelnek, de aztán a JAS-39F Gripen, az Eurofighter és a Dassault Rafale is képbe került a Boeing F/A-18F Superhornet mellett. Jelenleg sincs győztes, a svéd gyártó van még versenyben a két amerikaival, bár a Lockheed-Martin repülőgépe generációs előnyben van. A kanadai Lódarazsak hadrafoghatósága alacsony, és Ausztráliából szereztek be 25 darab használt és kivont példányt, hogy elengedő repülőgéppel rendelkezzenek a leendő új típus hadrendbe állításáig

A Jugoszláv Szövetségi Köztársaság (igen ekkor még így hívták Soko J-22 Orao, Soko Super Galeb harci, és AN-24-es közepes szállító repülőgépet is küldött a rendezvényre.

p1010108.JPG

  • A SOKO J-22 Orao vadászbombázókat "szegény ember Jaugarja" néven is emlegették. A VSz-be tartozó, de sok vonatkozásban egyedi beruházásokat megvalósító Románia, és a Titói Jugoszlávia közös gyermekeként 1971-ben indított fejlesztésbe licencgyártású Rolls-Royce Viper 17kN tolóerejű 1950-es évek elején tervezett gázturbinákat építettek. 1974-ben repült az első prototípus,1978-ban indult a gyártás amely 1992-ig tartott. A repülőgépbe sok nyugati gyártmányú alkatrészt, műszereket, és rendszereket építettek például Ferranti giroszkópot, Thompson HUD-ot, Honeywell navigációs berendezéseket. A fegyverzet nyugati és szovjet licenc gyártott rakéták, bombák és csöves tűzfegyverekből álltak.Jelenleg is hadrendben tartják Szerbiában, sőt kétüléses változatának J-22 Orao 2.0 programban modernizációs programját 2016-ban indították el. Az átrepült példány a 25531 lajstromszámú NJ-22 kétüléses vadászbombázó volt.

p1010096_1.JPG

  • A SOKO Galeb kétüléses gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgéppel bemutatót is repültek a Szerb pilóták. Támogató repülőgépnek a 71371 lajstromszámú AN-26-es harcászati szállító repülőgépet küldte Szerbia a Repülő Fesztiválra. Szerbia 2003-ban még hat darabot tartott szolgálatban, de 2006-ban négy darabot leállított, és jelenleg két Ancsa van még hadrendben a déli szomszédainknál.

A cseh Légierő L-159 ALCA, illetve L-39ZO Albatrosz könnyű gyakorló/csapásmérő repülőgépekkel, valamint egy Mi-24D harci helikopterrel szerepelt.

p1010113.JPG

  • A Cseh Légierő hazai gyártású Aero Vodochody L-39ZA gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgépet és az utódtípus L-159 ALCA-t állította ki, komolyabb harci repülőgépeket nem tudott, mert a Szu-22M4-eseket 1999-ben a Szu-25K csatarepülőket pedig 2000-ban állították le. A vadászlégierőbe csak a veterán minimális modernizációval még rendszerben tartott MiG-21MFN állt hadrendben minimális számban és hadrafoghatóságban. A modernebb MiG-23 és MiG-29 vadászrepülőket kivonták, előbbieket selejtezték, utóbbiakat elcserélték Lengyelországgal W-3 Sokol kutató-mentő helikopterekre.

Hazánk a Szolnoki Helikopteresek 1-1 darab Mi-24D harci illetve Mi-17 közepes szállítóhelikopterével vett részt a Cseh Repülőfesztiválon.

img_2379.JPG

  • Hazánk a 719-es lajstromszámú Mi-24V harci helikopterrel képviseltette magát Brün-ben. A helikopterrel dinamikus bemutatót is repülték a magyar hajózók. A 220719 gyártási számú forgószárnyas 1985-ben került Magyarországra, és 2010-ben vonták ki a szolgálatból. Jelenleg is Szolnokon van tárolva. A 720-as lajstromszámú és 220720 gyártású számú testvérét a 444-es lajstromszámú Mi-24V-el együtt Oroszországban nagyjavították és jelenleg is hadrendben áll a Szolnoki Helikopterbázison.Lassan már furcsa a bocitarja rejtőszín, a nagyjavítás utáni grafitszürke festés válik megszokottá..

img_2383.JPG

  • A 701-es lajstromszámú Mi-17 közepes szállítóhelikopter statikus bemutatóra érkezett a CIAF-ra. A 2017-ben Oroszországban nagyjavitott helikopter 104M01 gyártási számmal 1987-ben került hazánkba. A Szolnoki Rubik szállítóhelikopter zászlóalj állományában áll szolgálatban. Azt mondjuk nem értem, hogy a forgószárnyas légitörténelemben vannak híres magyar tervezők és konstruktőrök, miért Rubik lett a zászlóalj neve.. Ő nem tett semmi a légi szitakötők fejlesztésében..Sőt manapság Rubik neve is kissé kérdőjeles Rotter Lajos életútjával összekapcsolva.. Néhány terve Rubiknak kísértetiesen hasonlít cseh és lengyel vitorlázó repülőgépek szerkezetére..

Németország komoly Tornadó erőt repült át Brno-ba, mert a Légierő JaBoG31 Boelke ezrede mellett a Haditengerészet csapásmérőit is statikus és dinamikus programban is szerepeltek. A „Tonkák” mellett a Hopsteni ezred F-4F Phantom II. vadászrepülőgépei szintén emelte a Német résztvevők számát.

img_2252_1.JPG

  • A Német Légierő Rheine-Hopsten egységétől érkezett kettő F4-F Phantom II. vadászrepülőgép.  A Fluglehrzentrum, vagyis Repülő Gyakorló Központ másodlagos feladata a légvédelem volt. Az F-4F változatok kifejezetten német igényekre készültek, könnyített tömegük miatt fordulóharcra alkalmasabbak voltak az amerikai változatoknál, viszont nem rendelkeztek lokátorirányítású rakétákkal és földi csapásmérő képességgel. A modernizált F4-F ICE változatoatak az F/A-18 vadászbombázók AN/APG-65 lokátorával és AIM-120 AMRAAM rakétákkal szerelték fel.

img_2256_1.JPG

  • A díszfestett Hopsteni F-4F Phantom II. vadászrepülőgép is a statikus bemutató része volt. 

f4f.JPG

  • Az F4-F "Wild Horse" Vadló 37+64 lajstromszámú Phantom II. forrás:aviationgrapfic.com)

p1010133.JPG

  • A Német Haditengerészet Légiereje (Marineflieger) 112 darab PANAVIA PA200 Tornado ISD csapásmérő repülőgépet tartott rendszerbe. A dinamikus bemutatót tartó haditengerészeti repülőezred (Marinefliegersechwader 2) állományába tartozó bombázók díszfestéssel repültek. A tengerészek 2005-ig repülték a Tonkákat, aztán személyi állományukkal együtt integrálták Őket a Német Légierőbe. Azóta szuperszoníkus harci repülőgépek nincsenek a tengerészetnél.

img_2393.JPG

A Marinefliegergeschwader 2 támaszpontja Eggebek-ben volt Észak-Németországban. Jelmondatuk "Die Luft über See gehört dem MFG" vagyis a tenger feletti égbolt a tengerész repülőezredé.. Látványos műrepülés mellett Tornadó utántöltés imitációt is bemutattak.

img_2401.JPG

  • A 45+30 lajstromszámú Tornado fehér díszfestése és a változtatható nyilazású szárnyain az évszámok az ezred 45 évfordulójának emlékére készítették.

img_2403.JPG

  • A Tornado PA200-as mélyrepülésben manapság is verhetetlen, terepkövető lokátora és a robosztus, légörvényeket jobban toleráló törzsszerkezete miatt. A csapásmérők Olaszországban és Németországban jelenleg is szolgálatban állnak. 

A németeken kívül az Egyesült Államok Európai Légiereje is sok repülőgéppel képviseltette magát. Talán éppen a várt orosz részvétel ellensúlyozására. Spangdahlemből 2xF-16CM vadászbombázó, és 2xA-10C csatarepülőgép, Lakenheathból 1-1 darab F-15C vadász és F-15E vadászbombázó, Milldenhallból pedig KC-135 légi utántöltő repülőgépek érkeztek.

p1010112.JPG

  • A Németországban lévő Spangdahlemi Repülőbázisról érkezett az 52.TFW (harcászati Repülőezred) F-16C vadászbombázója. Az USAFE a német bázison F-16 és A-10C harcászati repülőgépeket állomásoztatott. A repülőgépek függőleges vezérsíkján az SP kód jelöli a bázist. Manapság már csak egyetlen megerősített F-16CJ/CM Block50 repülőszázada 480. Warhawk települ a támaszponton. Az F-16 típus különleges abból a szempontból, hogy közepes hatótávolságú AIM-120 AMRAAM rakétákat tud hordozni a szárnyak törővégein, a szárnyak alatti pilonon AIM-9 Sidewinder közelharcrakéta és póttartályok láthatóak. (A rakéták természetesen csak gyakorló változatok)

p1010069_1.JPG

  • A 81. FSQ (vadászrepülő század) OA-10, A-10 csatarepülőkkel repült, A századot 2013-ban feloszlatták és a repülőgépeket az Egyesült Államokba a Moody repülőbázisra telepítették. A "Hog" szárnya alatt AGM-65 Maverick levegő-föld támadórakéta gyakorlóváltozata látható. Hazánk JAS-39C/D Gripen harci repülőgépeihez is rendszeresítettek 40 darab repesz-romboló és páncéltörő fejrészű változatot.

p1010141.JPG

  • Az USAFE Spangdahlemen túl még az olaszországi Aviano-ban és az angliai Lakenheath-i bázison állomásoztat harci repülőgépeket. A brit bázison az F-15C/D Eagle és F-15E Strike Eagle vadász, illetve vadászbombázó századok a fő erői az Amerikai Légierő európai csoportosításának. Brünbe csapásmérő változatokból repültek át két darabot. 

p1010143.JPG

  • Két Boeing, az F/A-18 és az F-15E egymás mellett. Az előbbi mondat becsapós, mert a kép készítésekor még egyik sem volt Boeing. Az F-15 a McDonell Douglass, az F/A-18 a Northrop és a McDonell Douglass tervezte és gyártotta harci repülőgép volt. Később a Boeing konzorcium mindkét repülőgépgyártót beolvasztotta. Eredetileg a Boeing nem is foglalkozott harcászati repülőgépek gyártásával.

 

p1010123_2.JPG

  • A Lakenheathi ezred mindhárom századának a isnigniája az egyik F-15E oldalán. A 492. vadászrepülőszázad a "Madhatters" (Vadkalaposok) F-15E repülőgépekkel vannak felszerelve. Repülőnapokon pilótáik, műszakiak köcsögkalapban hatalmas bajusszal települnek repülőgépeik mellé. A 493. vadászrepülőszázad a "Grim Reapers" (Komor kaszások) szintén a vadászbombázókkal repülnek.Jelmondatuk: Mors Inimicus (Halál az ellenségre). A 494-es vadászrepülő század a "Panthers" (Párducok) klasszik F-15C légifölény vadászokkal települtek. Az ezred is ott van a listán amely típusváltás után az F-35A vadászbombázókat üzemelteti majd a közeljövőben.

p1010062.JPG

  • Lakenheath-tól néhány mérföldre, "hogy britek legyünk" van a RAF Midenhall-i repülőbázisa, amely napjainkban a 100. Légi utántöltő repülőezred (Air Refueling Wing - ARW) KC-135 Stratotanker repülőgépeivel van felszerelve. A veterán Boeing 707 militarizált, módosított változata. A típus 1957-ben állt szolgálatba,azóta több modernizáción estek át a repülő kerozinkutak. A hajtóműveiket többször cserélték, csendesebb, üzembiztosabb és gazdaságosabb változatra. Jelenleg CFM-56 gázturbinákkal repülnek akárcsak például a E2A&W AWACS repülőgépek, de a Honvédségünk Airbus A319 csapaszállító repülőgépei is.

p1010054.JPG

  • A KC-135 repülőgépek hagyományos négy hajtóműves keskeny-törzsű változatok. A repülőgépek maximálisan 90 tonna kerozin vihetnek magukkal egy-egy bevetésre. Az USAFE tankerei a merev töltőcsonk  miatt elsősorban az Amerika Légierő részére (illetve minden F-15, F-16 F-22 és F-35 harcászati repülőgép) utántöltésére alkalmasak. Az Európai harci repülőgépek és amerikai haditengerészeti repülőgépek tehát például a JAS-39 Gripenek utántöltésére is alkalmatlanok. A franciák KC-135F repülőgépei viszont a merev töltőcsonk végére szerelt toldalék segítségével képesek a hajlékony-csöves töltésű repülőgépeknek is üzemanyagot átadni.

p1010059.JPG

  • A 100-as repülőszázad már 1942-ben megalakult, igaz ekkor még az európai Hadszíntér felett B-17 nehézbombázó repülőgépekkel repülték, a Brit szigetekről. Erre emlékezik a címer is. (The Legacy Lives) "Az örökség él"

Ha már Brit föld, a RAF két Harriert, két Hawk-ot és Jaguar vadászbombázót is küldött a rendezvényre.

img_2469.JPG

  • A Brit Légirő ikonikus típusa volt a BAe Harrier (Rétihéja) helyből felszálló szubszonikus csapásmérő repülőgépe. A Brün-i eseményre egy Gr9-es változatot és T.10 kétüléses gyakorlóváltozatot repülték át.

p1010098.JPG

  • A ZG512 lajstromszámú, az 1. repülőszázad állományába tartozó Harrier Gr9. két ledobható póttartállyal és AGM-65 Maverick levegő-föld rakéta gyakorló változattal került kiállításra. A kiállított repülőgép érdekessége, hogy  2006. július 13-án hazai bázisáról a Fairfordi Air Tatto repülőnapra repülés közben madárral ütközött. A repülőgép-vezetőnek a megrongálódott repülőgépből, amely felett kezdte elveszteni az uralmat katapultálni kellett, A pilóta sérülésekkel, de túlélte a Harrier elhagyását, de a repülőgép lezuhant az A4260-as út környékén és megsemmisült.

p1010067.JPG

  • A ZH662 lajstromszámú Harrier T.10-es gyakorló-repülőgép 1995-ben került legyártásra. Szolgálata során T.12-re modernizálták, A Cottesmore-i támaszponton 2010-ben vonták ki a hadrendből és a brit Harrierek többségének sorsát járva az Egyesült Államok "félpénzzen" megvette alkatrészbázisnak saját AV-8II repülőgépeihez. 2012. áprilisban az AMARG-ra (sivatagi repülőtároló központ) ahol jelenleg is található.

img_2310.JPG

  • A BAe Hawk T1A kétüléses gyakorló repülőgépek a Hawker Hunter repülőgépeket váltották le a Királyi Légierő Harcászati fegyverzeti egységeinél.(Tactical Weapons Units) A 89 darab repülőgép felfegyverezhető a törzs alatti függesztőpontot ADEN gépágyú konténerrel és a szárnyak alatt pilonokon AIM-9L Sidewinder hőkövető légiharc rakétákkal. Ezt a változatot repüli a Red Arrows műrepülő csapat is,

p1010087.JPG

  • Az XX325 lajstromszámú Hawk T1A gyakorlórepülőgépet 1980. decemberében gyártották. A Red Arrows-hoz került 2004-ben, jelenleg is vörös színekben pompázik és a RAF Scamptoni bázisán települt.

img_2480_1.JPG

  • A Jaguár könnyű csapásmérő repülőgép francia-brit együttműködés terméke volt. A gyártókon kívül India, Nigéria Ecuador és Omán is repülte. Az XXX766-os lajstromszámú Gr1-es változat landolás közben látható. Az 1975-ben gyártott vadászbombázó a Lossiemouth-i 226.OCU (átképző egység) állományában repült a Jaguár 2007. április 30-án történő kivonásáig.

A franciák egy Alpha Jet, valamint 2x Mirage-2000C vadász és egy darab Mirage-2000D csapásmérő repülőgépet küldtek.

img_2389.JPG

  • A Francia Légierő Mirage-2005-F (Chasse - vadász) változata landolás közben Brün-ben. A 2-ES lajstromszámú repülőgép a 1/2 Cigognes - (gólyák - E.C 1/2) vadászrepülő ezredéből. Az ezred századai az SPA3, SPA103 és SPA26 voltak 2009. szeptemberéig. A franciák leghíresebb vadászrepülő egysége 1912 júniusában alakult. Az első világháború során olyan ászok kerültek ki soraikból, mint Georges Guynemer és René Fonck. Jelenleg az egyetlen vadászrepülő ezred a AdLA állományában, amely modernizált Mirage 2005-F vadászrepülőgépekkel repült,elsősorban légvédelmi QRA feladatkörben. 2020-ban a Balti Misszióban is bizonyították képességeiket.

p1010020.JPG

  • A 2-ET lajstromszámú Mirage 2005F statikus kiállításon. A légbeömlő nyílások alatti pilonokon MBDB MICA IR/RF BVR légiharc rakéták gyakorló változatait lehet látni, valamint három ledobható póttartályt hordozott. A francia harci gépek egyik jellegzetessége a nem behúzható légi utántöltő csonk beépítése.

img_2375.JPG

  • A 3-IA lajstromszámú Mirage-2000D (Diversifié) bombázó változat.A kétüléses repülőgépeket megerősített törzs és szárnyszekciókkal, Antelope-50 terepkövető lokátorral építették. Látóhatáron túli légiharc rakétákat viszont nem tud alkalmazni csak Matra R-550 Magic és MDBA MICA IR hőkövető légiharc rakétákat. A csapásmérő repülőgép, ATLIS2 és PDLCPS célmegjelölő konténerekkel támogatott hagyományos töltetű lézerirányítású amerikai és francia gyártmányú bombákat,AASM, GBU-12,16,10,24 nem irányított és irányított rakétákat és SCALP-EG robotrepülőgépet hordozhat.A Nukleáris bombázóváltozatot a Mirage-2000N-t már kivonta a Francia Légierő, helyettük Rafale vadászbombázók kapták meg a nukleáris csapásmérés eszközét az ASMP-A rakétákat. A Divesifié változatok még rendszerben állnak.

Hollandia és Belgium F-16-os vadászbombázókkal vett részt a Fesztiválon.

img_2416.JPG

  • A Holland Királyi Légierő (Koninklijke Luchtmacht) két F-16AM vadászbombázóval és egy Fokker 60 szállító repülőgéppel vett részt a Repülő Fesztiválon. A J-63-as lajstromjelű festett függőleges vezérsíkú repülőgépet 1989. áprilisban gyártották és Holland Légierő részére, és Block15 majd Block20 MLU modernizálást kapott. A 322. század parancsoki repülőgépeként volt Brün-ben. A repülőgép 2018. júliustól a 313. harcászati repülőszázadban repül.

tankink.JPG

  • A repülőgéppel 1999-ben Peter Tanking őrnagy lelőtte AIM-120 AMRAAM rakétával a Jugoszláv Légierő 18106 lajstromszámú MiG-29 vadászrepülőgépét.A MiG-29-es vadászrepülőgép vezetője Predrag Milutinovics őrnagy életét vesztette A légigyőzelem tényét a ráfestett kis MiG-29 sziulet is bizonyítja. (Képforrás: Wikipedia)

img_2426.JPG

  • A J-016-os vadászbombázó díszfestett demórepülőgépe volt a Holland Légierőnek. A vadászbombázó 1991. szeptemberben gyártották. Repült a 311, 312,313,315 századokban. Block20 MLU modernizálást is elvégezték rajta.2001-től 2004-ig volt speciális csíkos festésével demó repülőgép, majd visszafestették légifölény szürke színre.2017. júniusig repültek vele.A két bemutató pilótája Theo Van Den Boomen illetve John Kraaikamp volt.

img_2463.JPG

  • A két Holland harci repülőgépet a németalföldiek saját gyártású Fokker 60 típusú szállító repülőgépre kísérte,amely a statikus soron is helyet kapott.

p1010091_1.JPG

  • A Belga Védelmi Erők Légi Komponense (kvázi Légierő) F-16AM vadászbombázókat küldött a rendezvényre. A statikus program mellett az FA-125 lajstromszámú példánnyal dinamikus bemutatót is repültek.FA-135 lajstromszámú vadászbombázót 90-0026 számmal 1991. augusztusban gyártották. 2001. augusztusban Block20 MLU modernizációt kapott. A belga 1-es majd 2-es harcászati repülőszázadban repült, majd 31. repülőszázad állományába került.2017-ben Florennesben speciális festést kapott a  bázis 70.évfordulója alkalmával.

fa-135-2115209917.jpg

  • Az FA-135 lajstromszámú F-16AM díszfestése 2017-ben (forrás: F16.net)

 

Kötelékek közül az Olasz Frecce Tricolori és a Lengyel Crvone Biele Iskry szerepelt Brünben.

img_2432.JPG

  • Az Olasz Légierő bemutató köteléke a Frecce Tricolori (Háromszínű Nyilak) Brün felett 2003-ban. A MB-339PAN gyakorló repülőgépeket a közeljövőben Aermachi M345 típusra váltják.

img_2340.JPG

  • A Bialo-Crwone Iskry (Piros-fehér kockák) lengyel bemutatócsapat, ősöreg TS-11 Iskra gyakorló repülőgépekkel repülnek. A TS-11 Iskra repülőgépeket 1963 és 1987 között gyártották Mielec-ben. A repülőgép részt vett a VSz gyakorló-repülőgép tenderén, a Jak-30 és a L-29 Delfin mellett. A csehszlovák repülőgép nyerte a tendert, és az egész Varsói Szerződés ezekkel a repülőgépekkel végezte harci pilótakiképzését, kivéve Lengyelországot, amely a TS-11-es gyártotta. A típust a Lengyeleken kívül egyetlen ország, India rendszeresítette

img_2319.JPG

  • Egy kis életkép a pálya végéről. A repülőnapok, gyakorlatok során sok esetben a rendezényen kívülről fotózva, videózva sokkal nagyobb élményban lehet az embernek része, mintha bent lenne,

img_2343.JPG

  • A Lengyel Légierő AN-26-os szállító repülőgépe leszállás közben. A repülőgép nem volt a Statikus bemutatón, csak az Iskrás csapat műszaki csapatát és szerszámokat, alkatrészeke hozta és vitte Lengyelország és Csehország között.

A jó cseh sör és a pecsenyék, kolbászok valamint a komoly statikus sor igencsak kellemessé tették a Repülő Fesztivált, ráadásul a dinamikus programokat pedig karosszékből (igen kerti összehajtható székekből) tekintettük meg a pályavége mellett.

Manapság már a CIAF ismét Hradec Hralové-ban van (bár a vírushelyzet valószínűleg a 2020-as évet anulálja), de fénye már igencsak megkopott és másodrendű kisebb repülőnapnak számít Európának keleti felén is.