Fókuszban a JAS-39E/F - Gripen Szemminárium 2020

68920-55059-1585207110_0_0.jpg

A COVID-17 Pandémia ugyan mindent felülír, de 2020. március 26-án csütörtökön tartották meg a SAAB évente szokásos Gripen szemináriumát.

A szeminárium előadásait:

  • Eddy de la Motte (Head of Business Unit Gripen E/F)
  • Ellen Molin (Head of Business Area Support & Services)
  • Torgny Fälthammar ezredes, vadászpilóta (Head of Gripen Program)

A moderátor Ann Wolgers a SAAB kommunikáció vezetője volt.

A SAAB a svéd és az európai védelmi ipar nagy piaci szereplője. A JAS-39 Gripen harci repülőgépcsalád mellett kiemelendő többek között termékük, a Global Eye felderítő, és légtérellenőrző rendszer, a C2, C4 harcászati légiirányító rendszerek, az AIP tengeralattjárók, a Barracuda álcázó rendszerek vagy éppen a Carl Gustav többfunkciós gránátvetők. Nagy üzlet volt a SAAB-nak a Boeing-SAAB T-X (T-7A) Red Tail gyakorló repülőgép győzelme az Egyesült Államok Légierejének tenderén, amelyből a jövőben több ezer gyakorló repülőgép gyártása is lehetséges. A Trump féle protekcionista gazdaságpolitika miatt, természetesen a SAAB inkább csendestárs, de a repülőgép sárkány egy részét a svéd gyártó készíti a repülőgépnek. A Gripen jövőjét befolyásolhatja a Boeing cégcsoport bevásárlása az brazil EMBAER cégcsoportba, gyakorlatilag megvette a dél-amerikai repülőgépgyártót az Amerikai Óriás, és mivel az EMBRAER a fővállalkozó a Gripen E/F programban is, ez a harci repülőgép mennyiséget, és később az E/F változat modernizációját, továbbfejlesztését is akadályozhatja, hiszen a Boeing F-15, F-18 változatainak potenciális vetélytársa a svéd harci repülőgép. A másik befolyásoló tény, hogy a 4+++ generációs E/F változat után lesz e Gripen, az, hogy Európa két hatodik generációs repülőgép fejlesztést kezdett meg (átugorva az 5. generációt). Az egyik a Francia-Német-Spanyol koprodukciós FCAS harci repülőgép, amely a Dassault/Airbus fővállalkozásában tehát Francia vezetéssel valósulhat meg, a másik a brit Tempest program, amely Brit-Olasz együttműködésű, de a SAAB is jelezte, hogy beszáll a fejlesztésbe.

Az FCAS-nál a szerepek leosztottak, gyakorlatilag nincs helye a svédeknek, mert az új repülőgéphez valószínűleg minden tudnak gyártani a jelenlegi fejlesztők. Másik tény, hogy a Francia-Német tengelynek, égetően szükséges egy új generációs harcászati repülőgép fejlesztése.

A Tempest is érdekes vállalkozás, mivel a két fővállalkozó ország rendszerbe állította az amerikai F-35 Lightning-ot, tehát nem létfontosságú az új generációs harci repülőgép kifejlesztése a nemzeteknek, más kérdés, hogy a repülőgép iparuknak, az Eurovadász program után, új típus tervezését és gyártását kell megkezdeni. Itt van keresnivalója a SAAB-nak, a kérdés, hogy lesz-e egyáltalán Tempest, és ha lesz, mikorra datálják…

Először Eddy de la Motte prezentációját lehetett megtekinteni, amelyben a Gripen E/F harcászati repülőgép fejlesztésének állomásait, a legyártott prototípusokat, azokkal repült órákat és a közeljövő feladatait taglalta. Ez eddig prezentációktól eltérően a 2020-as elsősorban a JAS-39E/F Gripenre, a csúcsváltozatra összpontosított. Nem volt igazán sok hír a C/D változatok modernizációjával kapcsolatban. Az bemutatót diák, és az előadás nem taglalta, sem a Gripen család eddigi változatait, azok fejlődését, sem a családfa későbbre tervezett változatait, és La Motte nem beszélt részletesen a SAAB célországairól sem, de a verbális előadás mellé mutatott diákon látszottak a jelenlegi üzemeltetők és a megcélzott piacok. Én most a diák alapján mutatom be ezeket.

68920-55074-1585207133_0_0.jpg

Jelenleg a világon a JAS-39 harcászati repülőgépeket a gyártó Svéd Királyságon kívül, Csehországban, Magyarországon, Thaiföldön és Dél-Afrikában állították szolgálatba. A Brit Birodalmi Repülőiskola, amely Angliában van két Gripent alkalmaz harcászati kiképzésére.

Az új E változatból 60+10 darabot rendelt a Svéd Légierő.

68920-55094-1585207166_0_0.jpg

A programigazgató a SAAB exportcélja közül kiemelte Európában, Finnországot, ahol a HX Challange keretében nemrégen volt tesztelésen a Gripen NG Demo kétüléses átépített tesztrepülőgép és egyik együléses prototípus. Itt a SAAB a repülőgépekkel együtt kínálja GlobalEye harcászati felderítő és irányítórendszerét (Utóbbi egy üzleti jetre telepített mini AWACS vagyis légtérellenőrző repülőgép).

68920-55072-1585207131_0_0.jpg

  • A finneknél járt először "külföldön" a JAS-39Echo, a kétüléses Gripen Demo (NG) társaságában, tesztelésre. Úgy vélem hiába a Svéd jelenlét, F-35A lesz a dolog vége, amely egy generációval több...

A svédek még nem mondtak le teljesen a Horvát MiG-ek helyett, hogy Gripent szállítsanak, de ez egy olyan ügy, Trump elnöksége alatt, hogy akármilyen tender lesz, rájuk lesz valamilyen F-16-os „szuszakolva”.. (végül is a Kiowák is amerikaiak és az alkatrészutánpótlás, szupport is az Államok hozzáállásától függ.

Ausztria is szerepelt a térképen, de mivel ott vannak az Eurovadászaik, nem hiszem, hogy az északi ország ott labdába rúgna. A SAAB-105Öe gyakorló repülőgépek helyett is felettébb valószínűtlen akár a jóval nagyobb teljesítményű Gripenek, akár a Boeinggel közösen fejlesztett T-X sugárhajtású, gyakorló repülőgépek rendszeresítése, amelyek a gyártáskapacitása amúgy is 100%-ig lekötött az Egyesült Államok Légierejének megrendelésére. (Az amerikaiak még a Dél-Koreai KAI T-50A gyakorló repülőgépből is 4-8 darabot szereznek be, hogy a T7A Red Tail sorozatgyártásáig kihúzzák, mert a T-38 Talon, gyakorló repülőgépeket már lassan nyugdíjba kell repülni és az első Vörösfarkúak csak 2023-ban várhatóak.

redtail.JPG

  • T-7A Red Tail az Amerikai Légirő új sugárhajtású gyakorló repülőgépe. A fő vállalkozó a Boeing, de a SAAB jelentős "csendestársként" játszott szerepet a tervezésben és fog a gyártásban is.. forrás:blogbeforflight.net

Azzal nem büszkélkedtek svéd a gyártónál, hogy Svájcban, az egyszer már megnyert, de népszavazáson elutasított tender után, de már az F-5E mellett az F-18C/D-k felváltására újra indított tenderen végül el sem tudtak indulni, mert a Helvétek betettek egy új feltételt, mégpedig, csak olyan típusok szerepelhetnek, amelyek már hadrendben állnak. (Így maradt az F/A-18F/G, az F-35A, a Eurofighter Tajfun és a Dassault Rafale.)

Az Amerikai Kontinens, közelebbről Dél-Amerika van fókuszban a SAAB-nál, hiszen a 2013-14-ben kötött Brazil üzlet alapján ott már biztos a JAS-39E üzlet. No erről szólt az előadás jó része. Az első brazil légierős Gripen E már elkészült Linköpingben, jelenleg pedig megkezdődött az első kétüléses F változat fémvágási munkálatai. Az F megegyezik az E változat jellemzőivel, de további ülés és kezelőszervek beépítésével nemcsak oktatói üzemmóddal rendelkezik majd, hanem a két hajózó megoszthatja a feladatok eltérő kijelző beálításokat alkalmazva. (Később lehetséges, akár elektronikai hadviselésre, vagy mini légtérellenőrző repülőgépként való alkalmazása.) A JAS-39E/F repülőgépeket az EMBRAER az AEL Sistemes, az Akaer és az Atech vállalatokkal együttműködve, fejlesztik és gyártják majd. Jelenleg 400 mérnök dolgozik az E/F fejlesztésén és Svédország mellett a Sao Pauloo állam GaviaoPeixoto városában lévő EMBRAER üzemben is gyártani fogják. Brazília 28 együléses változatot és nyolc kétüléses F-et fog rendszerbe állítani első körben. A FAB (Força Aérea Brasileira) F-39F típusjelzéssel állítja a harcászati repülőgépeket hadrendbe.

68920-55065-1585207118_0_0.jpg

  • Brazília már aláírta a szerződést, ott Gripenek fogják védeni a légteret. A hazai gyártás az EMBRAER üzemében történik. A kérdés, hogy mi lesz a további fejlődése a Gripennek, mivel a Boeing megvette a brazil céget.

Tapogatózás van Chile irányába, de ott jelenleg használt Holland F-16-sokat repülnek.

Észak-Amerikában Kanada van fókuszban, La Motte is beszélt róla, de bloggerként írom le, ott a repülőipari cégek egyrészt bedolgoznak az Egyesült Államok repülőgép iparába, másrészt a Trump kormányzat komoly lépéseket tett, amiatt, hogy a Kanadai Bombardier repülőipari része, Európai cég az Airbus tulajdonába került. Utoljára a AVRO Canada Arrow vadászrepülőgépe lett volna a juharleveles ország saját gyártású repülőgépe, de akkor is közbelépett az Egyesült Államok, és az egyébként is komoly költségvetési túlköltekezéssel terhelt programok helyett végül amerikai Boomarck légvédelmi rakéták és F-101 Vodoo vadászrepülőgépek kerültek a Kanadai Légierő állományába. A Jelen helyzetben csak F-35 jöhet, és egy kormányváltás után, valószínűleg véglegesítik is szerződést.

68920-55073-1585207132_0_0.jpg

  • Kanadába 88 darabot adna el a SAAB.. No már ha lenne esélye.. Kifordítom, befordítom még F-35A lesz a bunda.

Ázsiában India és Fülöp-szigetek vannak még célkeresztben. A Hindusztáni félsziget óriás államszövetségének sokadik harcászati repülőgép-beszerzési tenderén még áll a Gripen, de bár teljes technológia átadása is szerepel a tenderen, akkor is esélyesebbek azok a típusok, amelyekből van haditengerészeti változat, valamint már hadrendben áll. A Gripen amúgy is állatorvosi ló abból a szempontból, hogy a repülőgéphez komoly rendszereit az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és egyéb más országok importálja, tehát gyakorlatilag beleszólhatnak a repülőgépek eladásába, vagy esetleges gyártásába is Indiában, illetve a szupport és támogatást is komolyan befolyásolhatják. A legnagyobb esélye a jelenleg már 48 darabszámmal eladott Dassault Rafale-nak van (amelynek van Marine verziója, vagy az F/A-18E/F-nek.)

Második előadóként Ellen Molin (Head of Business Area Support & Services) következett a JAS-39C/D változatokhoz kapcsolódó támogatásról, logisztikáról, megújuló képzési programokról,

68920-55078-1585207141_0_0.jpg

  • A JAS-39C/D terméktámogatása és szupportjáról is volt szó az előadáson. Úgy fegyverek integrációjára viszont nem készülődnek. Az IRIS-T közel, a METEOR BVR légiharcra és a TAURUS robotrepülőgép távoli csapásmérésre rendelkezésre áll (illetve utobbi rendszertesztjeit befejezik,,)

Kiemelték az előadásban, hogy decemberben átadták Magyarországon az első Mobil Gripen hangárt, amelyet Pápára telepítettek. Ez az első komplett SAAB által Barracuda álcázórendszerrel is felszerelt hangárkomplexum, amely alkalmas akár QRA vagyis készültségi, de javító tároló hangárnak is.

68920-55081-1585207145_0_0.jpg

  • Bizony a pápai mobilhangárra büszkék a svédek.. Első vevők voltunk..

A JAS-39C/D szupportot támogatja, hogy a SAAB már képes bizonyos repülőgép törzset, borító lemezek 3D nyomtatással készülő előállítására is.

A terméktámogatás másik szála az emberi erőforrás. A svédek új repülőgép-vezető akadémiát indítottak amelyben a svéd, cseh, magyar és brazil pilóták képzését, továbbképzését végzik. Erről egyébként nem szóltak a hazai hivatalos médiumok, valószínűsíthetően a Svédország és Magyarország bevándorlás-politikai és demokrácia nézete közti ellentétek miatt. A képzést az eddig helyén a 7. vadászrepülő ezrednél Satenas-ban kapják a hajózók.

68920-55088-1585207158_0_0.jpg

  • A humán erőforrások, a műszakiak és a repülőgép-vezetők.Satenas-ban (nálunk Sátánosként becézik) az új akadémián folyik tovább a Gripen pilóták ki és továbbképzése.

A harmadik előadáson Torgny Fälthammar ezredes, vadászpilóta (Head of Gripen Program) bemutatta a Svéd Légierő jelenlegi helyzetét, jövőképét. A Gripen E-t nem Erik, hanem Echo néven említette. Ez számunkra kevésbé volt érdekes. Ami talán Magyarország számára is érdekes, hogy 2035-2040-ig hadrendben akarja tartani jelen állás szerint a Svéd Légierő a JAS-39C/D harci repülőgépeket, tehát addig biztos lesz alkatrész utánpótlása a lízing lejárta után hazánk tulajdonába kerülő svéd repülőgépeknek.

Az szeminárium negyedik részében újságírói kérdésekre válaszoltak az előadók.

Ami új bejelentés volt, de nem a szemináriumon hangzott el, hogy a megújuló hajózóképzéshez új alapfokú kiképző repülőgépeket fognak beszerezni. A légcsavaros típust konkréten nem nevezte meg Carl-Johan Edström a légierő parancsnoka, de a cél, hogy 2023-ban már rendszerbe kerüljön a repülőgép. (Anno a svájci tendergyőzelem után lett volna egy barterügylet miszerint F-21 Pilatus kiképző repülőgépeket is kaptak volna ha jól emlékszem 3:1 arányban, de ez a hajó már elúszott.)

68920-55095-1585207167_0_0.jpg

 

  • A Svéd Légierő feladatait láthattuk a Torgny Fälthammar ezredes diáin.

68920-55096-1585207169_0_0.jpg

  •  A Svéd Légierő egységeinek földrajzi elhelyezkedése.

68920-55097-1585207170_0_0.jpg

  •  A személyi állomány összetétele

68920-55098-1585207172_0_0.jpg

 

  • Egyes típusai meddig állnak hadrendben
  • 68920-55099-1585207174_0_0.jpgFenyegetések pedig vannak bővében. Sajnos a COVID-17 ellen semmit sem tehetnek..Pedig azzal kéne kezdeni a világnak.68920-55103-1585207179_0_0.jpg

 

  • A veterán gyakorló repülőgép az SK60, vajon meddig tartják szolgálatban

Kérdés, hogy az SK60 (SAAB-105) kiképző és könnyű támadógép helyett is ez a repülőgép lesz-e, mert a veterán sugárhajtású repülőgépek életkora, és üzembe tarthatósági ideje vészesen csökkent.

A Gripen Szeminárium teljes anyaga megtekinthető az alábbi linken:

https://saab-seminar.creo.se/200326/saabs_annual_gripen_seminar_2020

 

68920-55102-1585207178_0_0.jpg