Katonai repülőgépek kormányzati célokra történő alkalmazása - mégis minek nevezzelek

dsc_9687.JPG

A Zrínyi 2026 haderőprogram keretében a Magyar Honvédség számos képessége, fegyvernemi kultúrák újjászületése, modernizálása zajlik.

 A zrinyi2026.jpg

  • A Zrinyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program logója

A Légi Haderőnem esetében a Kecskeméti Vitéz Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison tartotta kihelyezett ülését az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottsága február 27-én. A testület tagjai teljes körű tájékoztatást kaptak a Magyar Honvédség által üzemeltetett és beszerzett repülőeszközökről.

dsc_9396.JPG

  • Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter beszélget, Ugrik Csaba dandártábornokkal a Kecskeméti Repülőbázis parancsnokával

Dr. Benkő Tibor honvédelmi Miniszter, és Korom Ferenc altábornagy, a Magyar Honvédség Parancsnoka is részt vett az ülésen. A Médiának a nyilvános részekre engedélyezték az ülésen való részvételt. Dr. Benkő Tibor előadásában bemutatta a honvédség részére beszerzett repülőeszközöket.

dsc_9413.JPG

  • Benkő Tibor tárgyilagos előadást tartott a fejlesztésekről.

Honvédelmi Miniszter Úr bemutatta a H145M könnyű valamint a H225M közepes többcélú szállítóhelikoptereket, és a hajózók alapképzésre és futárfeladatokra beszerzett Zlin Z-242L és Z-143LSi repülőgépeket. Beszédében megemlítette az üzemidő hosszabbításon átesett Mi-17 és Mi-24P/V harci helikoptereket és a JAS-39C/D EBSHU Gripen harcászati repülőgépeket is. 

dsc_9694.JPG

  • A hat nagyjavított és minimálisan modernizált Mi-24P és két MI-24V harci helikopternek volna helye az új technika bevezetése után is, különösen ha beszerzésre kerültek volna harmadik félen keresztül az orosz gyártmányú 9M20 Ataka páncéltörő rakéták. Sajnos a döntéshozók a tankelhárító fegyvereket nem pótolták és jelenlegi állás szerint elvetették a H145M, H225M leszállítása és hadrendbe állítása után a további üzemeltetésüket.  

dsc_9692.JPG

  • A Mi-17-es a helikopterek mindenese. Az öt példány olyan képességekkel bir, amelyet nem teljesen pótol a H225M, bár tény, hogy az új Airbus helikopterek üzemeltetése, karbantartása lényegesen olcsóbb és egyszerűbb, de a kapacitás oldalon a Minyónál van az előny.A H225M talán a nyugati gyártású forgószárnyasok közül a legközelebb van az orosz típushoz. Nem véletlenül többen kevesebb, de potensebb amerikai gyártmányú C-47 Chinook forgószárnyast láttak volna szívesebben ék alakú felségjellel.

dsc_9592.JPG

  • JAS-39C Gripen, 2026-ig még biztosan a Nemzet Szárnyai lesznek. A hajózók szeretik, a polgárok elfogadták Őket, bár sokan még mindig nosztalgiáznak a Nagyvas miatt. Az biztos, hogy a bérleti idő után más időszámítás kezdődik. A svéd biznisz előnye kétségtelenül az volt, hogy 2005 és 2026 között a második világháború óta a legjobb a hadrafoghatósági mutató harci repülőgépeknél, és ez nehezen cáfolható. Lassan lejár a lízing és a svéd harci repülőgép képességeit még mindig nem használtuk ki teljes vertikumában.

dsc_9728.JPG

  • Az AS-350B nem a Z2026 szülötte, hanem egy kényszerhelyzetben hozott kényszermegoldás, amely remekül bevált. Az olcsón üzemeltethető Mókuskát megszerették Szolnokon, de a H145M mellett új példányoknak nincs létjogosultsága. Két helikopter meg nem egy flotta.. A 101-es példány 2019. május környékétől nem repült egészen 2020 elejéig, de javítása sikereres volt.

dsc_9675.JPG

  • A cseh Zlin gyár négy-négy kiképző és futár repülőgépe az első fecskék voltak. Hadrafoghatóságukkal, gyártási minőségükkel voltak problémák, mondhatni ez a Zlin gyár már nem a régi Zlin gyár, de végül beértek és hatékonyan segítik a nagysebeségű, illetve szállító-repülőgépekre kerülő pilótanövendékek kiválasztását.

dsc_9738.JPG

  • A H145M-ből az előző évben, ütemtervnek megfelelően megérkezett az első négy darab. A helikopter kiváló olyan,nem frontországnak,mint hazánk. Többfeladatos, és moduláris felépítése rengeteg alkalmazást tesz lehetővé. Csak egyet ne felejtsenek el a döntéshozók. A rendszerbe állított helikopterek még nem hadrendbe állítottak, a kiképzés, az eljárások kidolgozása sok időt vesz igénybe, addig a Mi-17,és 24-es helikopterek hadrafoghatóságát folyamatosan és megfelelő számban biztosítani szükséges.

Az eladásában kitért a szállító repülő fegyvernemnél hadrendbe állított repülőgépekre is.

Hazánkban, a Honvédség hadrendjében egyetlen merevszárnyú szállító repülőgép típus állt 2000-es évektől hadrendben az Antonov AN-26 közepes szállító repülőgép, amely átalakítással korlátozottan alkalmas állami vezetők szállítására, mivel tervezése során teljesen katonai feladatkörökre optimalizálták. Az AN-26 440 km-es utazósebességgel hermetizálatlan utastere miatt maximum 7.500 méter magassági emelkedhet, de általában 4-5.000 méteren repülik. Ezen a magasságon a repülőgép sokszor turbulens áramlatokban rázkódik, és kényelmetlen zajos belső tere van. Az utastérben füldugó használata erősen ajánlott, a kommunikáció nehézkes.  A repülőgép hatótávolsága maximális üzemanyagkészlettel maximum 2.500 km. Az AN-26-os elsődleges feladata élőerő és teherszállítási feladatok, ejtőernyős ugratás, és a Nyitott Égbolt egyezménnyel összhangban légi fényképezés. 2017-től egyetlen, az 406-os oldalszámú, üzemideje végén járó repülőgép repülőképes, típustestvérei nagyjavításra várnak.

dsc_2147.JPG

  • Az utolsó repülhető AN-26 jelenleg a 406-os lajstromszámú példány. Üzemidő hosszabbítása egy másik régebben leállított példánnyal logikus és költséghatékony lépés. Az öreg Ancsa még sok-sok feladatra alkalmas békebeli európai környezetben.

A politikai vezetők, küldöttségek ezért a MALÉV csődjéig a Nemzeti Légitársaság repülőgépeit, illetve azokon helyeket béreltek. A MALÉV után néhány úton a Magyarországhoz köthető WIZZ AIR alacsony költségű (low cost, fapados) légitársasággal is repültek. A jelenleg regnáló kormány több esetben az Air Invest cég állományában üzemelő francia Dassault Falcon 900-at bérelte ki. Ez a cég Csányi Sándor üzletember érdekeltségi körébe tartozik, Ő maga is gyakran repült velük.

Magyarország döntéshozói már a 2000-es évek óta keresték a megoldást kormányzati célú utazásokra is alkalmas szállító-repülőgépek beszerzésére. A kategóriába tartozó repülőgépek beszerzését már 2006-tól különböző szakcikkekben, tanulmányokban, lehetett olvasni. 2016-ban megjelent, hogy állami feladatokra repülőgépek az Airbus típuscsaládból kerülnek beszerzésre. A közbeszerzési eljárások alól mentességet kapott program lebonyolításához biztosították a költségeket. A német Air Berlin légitársaság csődje után, 56 darab A319 utasszállító repülőgép került a nyomott áron a piacra. A nyomott árak oka a nagyszámú piacra került repülőgépen kívül a típus paraméterei voltak. Az Airbus A319 két hajtóműves rövid és közepes hatótávolságú utasszállító repülőgép az A319-321 gépcsalád legkisebb tagja. Első repülését 1995. augusztus 25-én hajtotta végre Hamburgban. 1996-ban először a Swissair állította szolgálatba. Nagyobb üzemeltető légitársaságok az Easyjet, az American, az United és a Delta Air Airlines volt.  2017 végéig összesen 1.467 darabot építettek a típusból, több mint 50 légitársaság repüli. Az A319-et maximum 160 utasra lehetséges székezni, és hatótávolsága 6.900 km.A kiválasztott repülőgépek közül 3604 gyártási számmal, a D-ABGM lajstromjelű 2008. július 23-án, a 3865-ös gyártású számú D-ABGS lajstromjellel 2009. március 27-én emelkedett először a levegőbe.

dsc_2159.JPG

  • Az A319-es közül a 604 oldalszámúnak az ülései, az első két sor kivételével szövetborításúak, a 605-ös viszont végig bőrborítású. Nagyobb különbség nincs köztük. Mindkettő akár 20+ évig is szolgálatban lehet Honvédségünknél.

_mg_9859-kele.jpg

  • A Blogger ezzel a repülőgéppel repült a Balti Missziónál rendezett médianapra Litvániába.

p1190921.JPG

A 604-os emelkedés közben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. (Nekem mindig Ferihegy marad..)

A 3604-es 2009.március 1-én átkerült a Belair lajstromába HB-IOX jelzéssel, de 2017. február 22-én visszakapta eredeti lajstromát az Eurowings-nél. A 3865-ös 2012. június 6-án az OLT Expressnél SP-IBA lajstrommal repült, majd 2012. július 17-én visszakapta a lajtromát az Air Berlinnél, és onnan került 2017.02.05-én az Eurowings-hez.

dsc_2176.JPG

  • A 605. oldalszámú A319 repülőgép. A csapatszállító konfiguráció mellett amennyiben az összes egészségügyi modul beszerzésre és leszállításra kerül, akkor komoly légikapacitás lesz sérültek, betegek szállítására. Ez a példány hozta haza a Koronavírussal kapcsolatba kerülhetett magyar állampolgárokat, de nem kellett Kínába repülni vele, mert Európába más nemzet repülőgépe hozta át Őket.

A két repülőgépet december 6-án repülték át Romába ahol átfestették a NATO szürkére, majd a csehországi Ostravába indultak 9HAGN és 9-HAGM máltai felségjellel. A cseh repülőtéren székezték át a repülőgépeket, és belső átalakításokat is hajtottak végre rajtuk.

1517598497_91.jpg

  • Az A319-es pilótafülkéje. A bal oldalon még magyar katona nem repülhet, hiszen szigorúan szabott óraszámok alapján lehet egy elsőtisztből kapitány.

5d_0049.jpg

  • A két fős repülőgép-vezető "ekipázs" munka közben. (forrás: Gazsó Krisztián Árpád)

A magyar repülőgépek utasszállító (csapatszállító) konfigurációban álltak hadrendbe, első három sorban 3x2 bőrülésekkel a többi sima 3x3 szövet, illetve bőrborítású üléssel.

1517598501_19.jpg

  • A 606-os belseje. Gyakorlatilag kiváló lábtávolságokkal vannak az ülések (jobbak mint egy fapados légitársaságnál) viszont szórakoztató elektronika és egyéb földi hívságok nincsenek benne.

A repülőgépekre katonai idegen-barát felismerő rendszer, kommunikációs berendezések kerültek beépítésre. A hajtóműveik CFM International JetEngine CFM56-osak, ezek üzembiztosabbak, mint a szintén használható International AeroEngines V2500-as típuscsalád.

dsc_0094_2.JPG

  • A CFM56-os gázturbinák a megbizhatóságukról híresek.

Dr. Benkó Tibor honvédelmi miniszter úr bemutatta, hogy Európában és a tengerentúl is sok ország ténylegesen „kormányrepülőgépeket” használ állami vezetők szállítására. Példaként mutatta be, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Egyesült Államok, Németország és Oroszország állami vezetőit szállító repülőgépeket.

novy-vladny-special-airbus-a319-priletel-do-bratislavy-12-676x451.jpg

  • A Szlovák Köztársaság egyik A319-es repülőgépe (Nekik is kettő van + egy Fokker 70-es) tényleg VIP szállítónak van berendezve.(forrás: Wikipedia)

Ezek a repülőgépek egységesek abban a tényben, hogy egyiken sem az adott ország légiereje, hanem az Ország megnevezése szerepel feliratként. Teljesen igaza volt, hogy a beszerzett Airbus A319 típusú eredetileg közforgalmi repülőgépek belső kialakítása nem állami vezetők szállítására van kialakítva, hanem elsősorban csapatszállító feladatra. Ez a kialakítás némileg egyezik a Cseh Köztársaság Airbus A319CJ repülőgépeivel, de eltér a szlovákok hasonló típusú repülőgépének VIP szállító belső kialakításától, a németek Airbus A330-as, „Konrad Adenauer nevét viselő VIP szállító-repülőgépétől, a Lengyel Köztársaság Embraer VIP szállítógépétől.

luftwaffe-airbus-a340-300-e1549130553564-678x381.jpg

  • Die Mutti (ahogy a Németek Merkel Kancellár asszonyt becézik) A340 különrepülőgépe A Luftwaffe üzemelteti, de kisebb-nagyobb problémák miatt több esetben nem állt rendelkezésére. A Luftwaffe két vadiúj A350-es repülőgéppel modernizálja a Luftwaffe állami szállító flottáját. (forrás: Wikipedia)

Az Egyesült Államok Elnökének szállítására szolgáló Boeing B474 VIP (katonai típusjelzése VC-25) szállító-repülőgépek felszerelése külön kategória.

1920px-president_trump_arrives_in_germany_for_the_g20_summit_35760177825.jpg

  • Donald Trump és felesége Melanie integet a VC-25 fedélzetére lépés előtt (minden repülésük előtt kötelező integeni, hátha az utolsó lesz... elég morbid..) Elnöksége alatt döntött az új elnöki különgépről amely két  VC-25B lesz. Ezek a repülőgépek eredetileg nem elnöki repülőgépeknek készültek, mindkettő átépítés lesz. (forrás: Wikipedia)

barack_obama_meets_his_staff_in_air_force_one_conference_room.jpg

  • Donald Trump elődje, Barack Obama tárgyalás közben. A VC-25 gyakorlatilag egy repülő Fehér-ház. (forrás: Wikipedia)

Utóbbiaknak egyébként csak akkor Air Force One a hívójele, ha az Államok Elnöke is a fedélzetén tartózkodik. (A B747-ből kettő teljesen azonos ilyen hívójellel ellátható repülőgép van a flottában.)

Az Orosz Föderációt állami vezetők szállítására speciális Rosszija (Oroszország) nevű „légitársaság” három IL-96-300PU repülőgépe szintén VIP szállító konfigurációban látja el az ország vezetőinek utaztatását.

121.jpg

  • Oroszország sem megy alább a luxusban. Az elnöki repülőgépflotta három IL-96-300PU repülőgépe oroszosan túlcsicsázott. Az egyik mellékhelyiség a fedélzeten, bidével.. Ami fénylik az arany, vagy legalább is aranyborítású. Forrás:www.escape.com.au.

25.jpg

  • Az elnöki hálószoba az egyik repülőgépen, Az ágyra nézve a kérdés? Milyen az orosz törpe? Hát óriási..Forrás:www.escape.com.au.

51.jpg

  • Talán itt  a folyosó alakjáról érzékelhető, hogy repülőgépen vagyunk.Forrás:www.escape.com.au.

8.jpg

  • A kormányülések helye a repülő Kreml-ben.Forrás:www.escape.com.au.

Néhány VIP szállító repülőgép különféle országok, kormányok és magánemberek szolgálatában (angol nyelvű link, de a képek is magukért beszélnek.)

https://www.aircharter.co.uk/about-us/news-features/blog/private-jets-of-world-leaders-putin-trump-xi-jinping

Hazánk A319 repülőgépéhez beszerzett korház, betegszállító modult, szintén 2020. február 27-én mutatták be a Honvédelmi és rendészeti bizottság tagjainak és a média képviselőinek. Ez komoly előrelépés a MEDEVAC feladatok megoldásában, és különösen az lesz a jövőben, ha a leszállított két modul mellett a többi is beszerzésre kerül, mert jelenleg az egyik modulban egy főt lehet szállítani, illetve a másik modul három fő fekve szállítását teszi lehetővé. A repülőgép többi részében a hagyományos ülő testhelyzetben lehet utasokat (katonákat, polgárokat) szállítani.

dsc_9637.JPG

  • Az egyik MEDEVAC modul egyszerű fekvőbeteg-szállító. Három emeleten három sérültet, beteget lehet, többé-kevésbé kényelmesen, de biztonságosan szállítani a repülőgép fedélzetén. Nos ebből szükséges még beszerezni néhányat

dsc_9647.JPG

  • A másik egészségügyi modul kritikus állapotban lévő sérültet, beteget is képes szállítani, lélegeztető géppel, infulzióval, orvostechnikai műszerekkel életben lehet tartani a légi úton az arra rászorulót. Ebből is szükséges még legalább egy beszerzése. A modulokkal nagyot nő a fedélzeti eü. kapacitás, de nem egy repülő kórház lesz az Airbus A319-es

dsc_9614.JPG

  • A fekvő betegek fedélzetről le és feljutását segíti elő a különleges emelőberendezéssel ellátott kabin

Az A319-es repülőgépek azonban néhány fős küldöttségek szállítására nem rentábilisak, ezért a honvédség keresett olyan típust, amely kisebb, de többfunkciós konfigurációban alkalmas állami vezetők utaztatására is. Ilyen kategóriájú repülőgépeket az üzleti repülőgépek kínálnak, ezeket Busines Jet-nek nevezik angolul a repülős világban. A Bombardier Learjet, Challanger és Global típusai, a Gulfstream G550/650, vagy az európai Dassault Falcon 7X, 8X és 900 típusai közül nyilvánosságra nem hozott szakmai kiválasztás után kerültek beszerzésre a francia gyártó Dassault 7X üzleti repülőgépei. Ezt a típust a nagy utasszállító repülőgépeknél gyorsabban, nagyobb magasságban interkontinentális repülésre tervezték.

hatotavolsag.JPG

  • Az üzleti repülőgép (busines-jet) kategóriában a hatósugár is szerepet játszhatott a Dassault Falcon 7X kiválasztásában.forrás: www.dassaultfalcon.com

Maximálisan 20 személyre tervezték, de általánosságban 6-16 fő légiszállítására alkalmas konfigurációban rendelik meg a gyártótól.

dsc_9587_1.JPG

  • A 606-os lajstromszámú Falcon (azaz sólyom) A nyilazott "vadászgép szárnyak" és a három hajtómű transszónikus (hangsebesség körüli) tartományú repülési sebességet tesz lehetővé.

A Magyar Honvédség másodlagos piacról, tehát használtan szerezte be a Zrínyi 2026 haderő-fejlesztési program keretében a 2008-ban és 2010-ben gyártott Falcon 7X repülőgépeket könnyű többcélú szállító és futár repülőgép feladatkörre. Az első Falcon7X ideiglenes 9H-AGO máltai lajstromjellel 2018.augusztus 5-én pénteken érkezett meg a kecskeméti Vitéz Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra. A repülőgép a hazánkban használatos „légifölény szürke” festést kapott és új lajstromjele 606-os lett. A második Falcon7X repülőgép nem közvetlenül a Magyar Honvédséghez érkezett, hanem fehér színben először a HM EI Zrt. tulajdonába került HA-LKX lajstromjellel. A repülőgép átfestetése után 2019. nyár elejétől 607-es oldalszámmal került hadrendbe.

dsc_9664.JPG

  • A pilótafülke. Itt az A319-esnél magasabb műszerezettség láthatólag későbbi fejlesztés.A repülőgép-vezetők kezénél látható két "hanyat-egér" egyszerűsíti a képernyőkön való navigációt. Magam részéről nem biztos, hogy ezt a megoldást használnám egy nagysebességű repülőgépen, de hát a tervezők és gyártók Franciák..

A használt Falcon7X-ek közül a 606-ostfedélzetét megmutatták került a médiának és a Bizottsági tagoknak, másik testvére a 607-es oldalszámú a beszerelt felszerelések, berendezések miatt, csak a NATO és hazai minősítéssel rendelkező szakértőknek, illetve a Bizottság tagjainak került bemutatásra.

A 606-os Dassault weblapján is bemutatott konfigurációban került beszerzésre. A belső enteriőr gyakorlatilag megfelel a légitársaságok által kialakított első osztályú utasoknak, vagy üzleti osztálynak kényelmével.  Ez a konfiguráció jóval felette áll az A319 típusú csapatszállító repülőgépek kényelmének, azok gyakorlatilag fapados légitársaságoknak megfelelő konfigurációban repülnek, még érintőképernyős hátoldalai sincsenek az üléseknek

1517598501_86.jpg

  • Az .A319-esek ülése is kényelmes,de a csapatszállító repülőgép kényelme nem vetekedhet egy üzleti-repülőgép konfigurációval..

Kevéssé valószínű, hogy a beszerzési feladatkörben megnevezett könnyű szállító és futár feladatokra használnának egy ilyen belső berendezésű repülőgépet, bár a szükség törvényt bont alapon gyakorlatilag rendelkezésre állnak Honvédségünknél ezekre a feladatkörökre is a Dassault Falcon 7x-ek

dsc_9654.JPG

  • A magyar közjogi méltóságok és vendégeik ilyen belső enteriőrben repülhetnek célállomásuk felé. Ne feledjük, a repülőgépek akár még 20+ éven keresztül is szolgálhatják a mindenkori állami vezetőket. (futár és könnyű szállítófeladatra azonban nem hiszem, hogy igénybe lehetne venni)

dsc_9660.JPG

  • A két fotel melletti "szórakoztató központok" azonban elavultnak tűnnek, látva az képernyők méretét, kialakítását. Lehet, okosabb a fedélzetre vinni egy notebookot, vagy 10"-es tabletet..

dsc_9656.JPG

  • Hátul két fekvőhelyen is lehet aludni, de tárgyalásoknak is helyet adhat a helyiség. Ide még hat fő fér el.

elrendezes.JPG

  • A Honvédség repülőgépe nem egy különlegesen VIP konfiguráció, fenti ábrán látható, hogy így árulja a gyártó, tehát a standard belső van kiépítve.www.dassaultfalcon.com

dsc_0141_1.JPG

  • A Blogger a 606-os Falcon7X-ből kiszállás közben..

A Falcon7x utastere után, azért összehasonlítás szükséges néhány légitársaság első osztályának kínálata. Valószínűleg ezen kéne repülni hazánk vezetőinek is, ha nem került volna beszerzésre a francia üzleti-repülőgép.

china-eastern-mu-777_steinberg-25.jpg

  • Összehasonlításként, néhány első osztályú hely prémium légitársaságoknál.Forrás: Airportal.hu

china-eastern-mu-777_steinberg-26.jpg

  • A közjogi méltóságok ilyen helyeken repülnének utanként tetemes árakon, ha nem lennének az üzleti repülőgépek. A jegyek ára nem magyar cégeké lennének..Forrás: Airportal.hu

swiss-business-class-a340-new.jpg

  • A luxust meg kell fizetni, akár magán repülőgépünk van, akár első osztályon repülünk. A nyugati demokráciákban is a mindenkori vezetők nagyobb komfortfokozatban utaznak általában..forrás: Airportal.hu

qantas-airbus-a380-felujitott-fedelzet9.jpg

  • A legmodernebb konfigurációkban szintén lehet aludni is, ággyá alakított üléseken.forrás:Airportal.hu

A második Falcon7X-et, a 607-est külső szemlélőként az orrészbe szerelt kamera különbözteti meg a testvérétől.A kamera valójában a közforgami repülésben használható Rockwell EVS FLIR rendszer, tehát a infravörös tartományban is dolgozik. Ezzel rossz időben és éjszaka biztonságosabb a repülés (elsősorban a leszállás). Katonai alkalmazhatósága erősen korlátozott.  Komolyabb felderítő és kommunikációs berendezések fel- illetve beszerelésének korlátai vannak, egyrészről kívülről újabb antennákat, esetlegesen kameranyílásokat kéne látni, valamint a plusz elektronikai eszközök többlet áramforrásokat, energiát igényelnek, és azok hűtését is meg kéne oldani.

607m.jpg

  • A 607-est az orr-rész tetején elhelyezett kamera különbözteti meg a 606-ostól. A kamera Rockwell EVS FLIR, infravörös funkcióval, a repülőgép-vezetőt segíti éjszakai és rossz idős landolásnál, kényelmi funkció, hogy a szórakoztató rendszer képernyőire is átküldhető az EVS képe, láthatja az utas a repülést az orrész felől (hasonlóan a Airbus A380 függőleges vezérsíkján lévő kamerához). Katonai alkalmazása a Falcon repülőgépen korlátozott.

flirdeaso.JPG

  • A Rockwell EVS nem katonai rendszer, a Dassault opciós felszerelésként kínálja üzleti repülőgépeihez

dsc_9590_1.JPG

  • A 607-est eltakarták a kíváncsi médiaszemek elől. A Honvédelmi és Rendészeti Bizottság azonban végre megtekinthette a repülőgépet. (Az is igaz, hogy amit láttak nem mondhatják el törvénysértés nélkül)..

Az tény, hogy 2020. február 27-én az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottsága (kormánypárti és ellenzéki képviselők egyaránt) a megfelelő jogosítással rendelkező szakértőikkel belülről is megtekintették ezt a repülőgépet.

A Dassault üzleti repülőgépek átalakítására sok külföldi példa van. A Norvég Légierő már 1976 óta alkalmaz Dassault Falcon 20 üzleti jetekből elektronikai hadviselésre átalakított kettő darab DA-20 repülőgépet. Egy harmadik DA 20 maradt szállító konfigurációban. A Falcon 50 repülőgépekből nyolc átalakított járőr repülőgépet alkalmaz a Francia Haditengerészet Falcon 50M típusjelzéssel. Egy átalakított Falcon 900 repülőgép van a Német Szövetségi Felderítő Hivatal (Bundesnachrichtendienst)állományában. Dél-Korea kettő darab Falcon 2000-es repülőgépet ELINT feladatkörre átalakítva tart hadrendben. A Japán Parti őrség öt Falcon 2000MPA járőrrepülőgéppel rendelkezik. Az amerikai parti Őrség a Falcon 20-ból HU-125C Guardian típusjelzéssel 41 darabot állított rendszerbe. A repülőgépek Westinghouse APG-66 lokátorokkal és WE-360 infravörös érzékelő rendszerrel lettek átszerelve. Több repülőgépet AN/APS (ISAR) lokátorral is felszereltek. A HU-125 repülőgépeket 32 év szolgálat után 2014-ben vonták ki a szolgálatból és helyettük HC-114 OceanSentry néven, az EADS Észak-Amerikái gyártósorán készült, CASA 235-ből kifejlesztett kétmotoros turbólégcsavaros repülőgépeket rendszeresítették. Ezek a repülőgépek azonban kívülről is láthatóan megkülönböztethetőek utas/VIP szállító repülőgép konfigurációtól.

Az is tény, hogy a 7x változatra nincs gyári átalakítás, viszont újabb változata a 8X alapja a Francia gyártó többfunkciós felderítő, vezetési pont modifikációjának. A platform alkalmas felderítőszenzorok szenzorok (Pld. SIGINT - rádió és rádióelektronikai felderítés) széles spektrumának hordozójaként

Ez a változat jelenleg Archange fantázianéven ismert és 2025 környékén áltat szolgálatba az LPM nevű gall haderő fejlesztési programban. A képességcsomagot a Thales fejleszti, és három repülőgépet számol a francia légierő, leváltva vele a C-160G Gabriel felderítő repülőgépeket.

66522_8xsignint_531619.jpg

  • Ez a Falcon 8X alapú elektronikai felderítő repülőgép számítógépes vázlata. Nos itt már látható nyomai vannak, hogy ez nem egy Üzleti repülőgép.Forrás: Flightglobal.com

Az biztos, hogy a Magyar Honvédségnek, és a Magyar Kormányzatnak tanulni kell a kommunikációt, fel kell vállalni a beszerzéseit, mert az Airbus A319 és a Dassault 7X rendszerbe és hadrendbe állítása nagyjából kommunikációs csőd volt. Az országnak szüksége volt jelenlegi és jövőbeli kormányának, közjogi méltóságainak, küldöttségeinek és a honvédség személyi állományának szállítására repülőgépeket beszerezni. A Honvédség a nagyobb küldöttségeket a „budget” áron beszerzett A319 repülőgépekkel is bonyolíthatja, a kisebb küldöttségek szállítására pedig a Dassault Falcon7X-ek állnak rendelkezésre. Kérdés, hogy utóbbi típusból egy több főre székezett, szerényebb belső térrel rendelkező konfiguráció alkalmasabb lett volna-e beszerzésre, de ez egyrészt a beszerzés során regnáló döntéshozók felelőssége, másrészt pedig használt piacról beszerzett repülőgépeknél kisebb szortimenttel lehetséges válogatni a belső enteriőr tekintetében.

A merev szárnyú szállító fegyvernem harmadik elemének, a tényleges teherszállításra, ejtőernyős ugratásra tervezett – hazai terminológia szerint „rámpás” szállító-repülőgépek beszerzése a közeljövőben várható, de az igények, szükségletek miatt Oroszországban nagyjavításra kerül kettő darab AN-26 szállító-repülőgép. Ebből egyik nagy valószínűséggel az 406-os. A leállított flottából többet is lehetne üzemidő hosszabbításra küldeni, de a kétgépes rámpás flottát is elégségesnek ítélik a döntéshozók az új szállító-repülőgépek beszerzéséig a felmerülő feladatok végrehajtására.

dsc_9759.JPG

  • Az három AN-26-ból a közeljövőben Oroszországba repült kettő üzemidő hosszabbításra. Az elöttük lévő JAS-39 harci repülőgépeket azonban repülésre készítik elő a műszakiak.