10.000 repült óra Gripennel - Kecskemét 2013

 gurul.jpg

Tíz éve a Kecskeméti 59/1 Puma harcászati repülőszázad méltán ünnepelhetett 2013. december 17-én. A JAS-39EBSHU harcászait vadászrepülőgépeken a repült órák száma elérte a 10000-et. Volt-e ok az ünneplésre?

A JAS-39 Gripen harci repülőgépek bérleti szerződését az 2001-ben első Orbán kormány írta alá. Az eredeti üzletben szereplő A/B változatú repülőgépek mindegyiket kivonták a Svéd Légierő hadrendjéből, egyetlen ország sem repüli, eladásukra remény sem volt. A repülőgépek eredteti konfigurációja alkalmatlan volt koalíciós műveletekben való alkalmazásra. A szocialisták által 2003-ban módosított szerződés az eredeti repülőgépek helyett, a felturbózott EBSHU változatot eredményezte. Az új modifikációjú - az A,B,C és D változatokból "összelegózott" vadász, vadászbombázó és felderítő repülőgépek NATO kompatibilis, légi utántölthető, modern pilótafülkével kerültek kialakításra, a NATO szövetségi rendszeren belül használható, korszerű nyugati fegyverrendszerekkel felszerelhető eszközök. A módosításoknak ára volt, a szerződés végösszege a kétszeresére nőt, és elégtelen források miatt a vásárolt repült órák száma 20800 óráról 16800 órára csökkent.

puma_1.JPG

  • A 10.000-ik repült óra idején még 59/1 harcászat repülőszázad volt a Pumák hadrendi száma.

A repülhető órák szám nem tette lehetővé, hogy a hajózók a NATO előírásoknak megfelelő kiképzést kapjanak, gyakorlatilag az eredeti egyfeladatos repülőgépeken gyakorlásra több repült óra volt tervezve, mint a többfeladatú változathoz. Ennek eredményeként a szövetségi hadműveletekben Magyarország egyetlen szuperszonikus repülőszázada korlátozottan vehettek volna részt.Paradox módon az első szerződés a repülőgépek alkalmatlansága miatt, a módosított szerződés, pedig a gyakorlásra és fegyverzetre szánt költségek elégtelen volta miatt volt alkalmatlan a szövetségei rendszerben a NATINADS-on kívüli expedíciós műveletekre. A szerződésmódosítás viszont annyiban mindenképpen előnyös volt, hogy a repült órák és a többi szerződés feltételek módosításával, és a légi haderőnem költségeinek növelésével utóbbit lehetett orvosolni.

A második Orbán kormány hosszas tárgyalások után előnyösen módosította a szerződést.  A 2016-ban lejáró eredeti határidő meghosszabbításra került, és 50%-os többletkiadás mellett - a svédek nettó 49,25 Mrd forintos engedmény adtak - további 32800 repült órát vásároltunk. Azóta ismét módosultak a szerződés feltételei.  2026. után a repülőgépek tulajdonjoga Magyarországé lesz.

Szakértők, politikusok és repülést szeretők sokat bírálták a beszerzett típust, és a szerződésmódosításokat, de reálisan azt lehet megállapítani a programról, hogy akármilyen más típust szereztünk volna be, ilyen komplex szerződés hiányában újratermeltük volna a kecskeméti "Jurassic Parkot" akár amerikai, akár más nyugat európai repülőgépekkel.

A Gripen szerződés mellett további beruházásokat igényelt a típus rendszeresítése. Fedett tároló helyek/Hangárok építése vált szükségessé, és a készenléti gépek állóhelyei szintén megújultak. Sajnos forráshiány miatt országunk katonai és politikai vezetése lemondott olyan NATO kompatibilis a hangárok építésétől, amelyek hajtóműindításra is alkalmasak. A helyettük un. lefedéseket építettek, amelyben a repülőgépek tárolását és javítását, karbantartását lehet csak elvégezni.

A repülőgépekhez fegyverzetet is vásároltunk, de ezek mennyisége elégtelen. A beépített gépágy mellett a látóhatáron túli légiharcra a AIM-120C5 AMRAAM, közelharcra pedig AIM-9L-I1 Sidewinder rakéták szereztünk be. A néhány tucat rakéta elegendő a békebeli feladatok megoldására. A NASAMS légvédelmi rendszerhez beszerzett AIM-120C rakéták egy része szintén alkalmazható lesz a Gripeneken. Az amerikai Sidewindereket átmeneti megoldásnak szánták az európai IRIS-T rendszeresítéséig. 2021. decemberben 13,6 Millió EUR-t. A rakétákat még nem mutatták be a nyilvánosságnak. A levegő-föld képességet 2x20 darab AGM-65 Maverick páncéltörő és repesz-romboló fejű rakétát szereztünk be. A néhány 100 dolláros áru Mk. sorozatú szabadesésű bombákból szintén kisebb mennyiség került beszerzésre akárcsak GBU-12 és GBU-49 drágább irányítható  lézer és vagy GPS irányítású bombakittekből. (Utóbbiak beszerzése kérdőjeles, nincs nyilvános adat). Az irányítható bombák beszerzése került öt darab Litening III.E célmegjelölő konténer, amelyek a bombacélzáson kívül, felderítésre és légtérrendészeti is használhatóak.

dsc_8120m.jpg

  • Az izraeli Rafale Litening III.G célzókonténere. Öt darab került beszerzésre a svéd harci gépekhez.

dsc_8129m_1.jpg

  • Az AIM-120C5 (AMRAAM) látóhatáron túli is használható légiharc rakéta gyakorló változata CATM-120C

dsc_8119m.jpg

  • Két ejtőlőszer. Az Mk.82 szabadesésű bomba, és a Paveway lézerkittel felszerelt változatként GBU-12 típusjelzéssel

Az 59. Vitéz Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra 2006. májusban érkeztek ez első repülőgépek amelyekkel az 1. Puma harcászati vadászrepülő századot fegyverezték át. A MiG-29 a Dongó repülőszázad állományába kerültek kivonásukig.  A teljes flotta 2007. decemberben állt szolgálatba, és 2011-től vették át teljesen a magyar légtér védelmét, a kivont MiG-29 vadászrepülők helyett.

A beszerzett repült órákat folyamatosan fogyasztották a hajózók, de 2012 előtt akármilyen kormány is volt, és a honvédelmi minisztériumot akárkik is vezették, az éves vásárolt repült órákat (még a csökkentett 16.800 órát sem) tudták a hajózok költségvetési források hiánya miatt lerepülni. A szerződés szerint az üzemanyagot és a humán erőforrást (elsősorban hajózókat és a műszaki állomány) hazánknak kellett biztosítani. A Gripenes közösség, és a katonai vezetés a politika ellenállását puhítva, próbálta a légtérvédelmi, légi-rendészeti feladatok mellett, a Gripenek harcászati alkalmazását kibővíteni. A légi utántöltés ügye az FIDESZ évekig tartó ellenállása után (felesleges képességnek ítélték) a néhány év gyakorlás után a regnáló kormánytöbbség hivatali ideje alatt ismét leállt, így hiába van technikailag képessége a repülőgépnek, ismét nincs tényleges képesség a jártasság fenntartása nélkül. A század levegő-föld kecskeméti és szolnoki JTAC (földi előretolt irányítóval) is gyakorolja az együttműködést.

1387387324_35.jpg

  • A 43-as oldalszámú JAS-39D emelkedik a levegőbe. A kétüléses Deltákból, kettő darab van a századnál. A 39.852 gyári számú áll jelenkori flottában 2006-tól  hadrendben. A 42-es oldalszámú Deltánk Caslavban humán faktor miatt, javíthatatlanul összetört 2015-ben. Helyett a 44-es oldalszámú Delta a legfiatalabb kétüléses, 2016-tól repül hazánkban. A 44-es a Flyvapnet (Svéd Légierő) állományában repült 842 lajstromjelzéssel.

A Pumák a Szlovén légtér védelmét, valamint eddig három alkalommal a Balti államok légirendészeti feladatait is ellátják. A Puma század minden évben több nemzetközi gyakorlaton is részt vett, és rész vesz, amely szintén növeli a tapasztalatokat.

1387387356_79.jpg

  • A 39-es együléses Charlie emelkedik a ködös levegőben. A 39.110 gyári számú repülőgép 2007-ben érkezett hazánkba.

Az új feladatokkal az évente repült órák száma is gyarapodott.  A 2013-as ünnepséget a köd sajnos jelentősen befolyásolta, így a század alakzatban repülését a földről nem követhettük figyelemmel. A repülőgépek nagyon rossz látási viszonyok között emelkedtek a levegőbe, és hajtották végre a köd és felhők felett a repülést. Egy négyes kötelék leereszkedett a köd alá, de ez inkább istenkísértés volt, mint fotóscsemege. A ködbe vesző repülést azonban hála az égnek baleset nélkül hajtotta végre a Puma század.

1387387461_25.jpg

  • A felszállás előtt sejteni lehetett, hogy az időjárás nem kegyes az eseményhez. Az erős köd gyakorlatilag anulálta a levegőben lévő alakzat fotózását.

1387387619_75_1.jpg

  • A tervezett alakzat három formációban két áthúzás lett volna. Ez meg is történt de a köd és felhők felett.

1387387372_80.jpg

  • A 31-es harci Gripen emelkedik a levegőbe. A 39.102 gyári számú JAS-39C a Kecskeméti alakulatnál 2006. óta repült.

1387387324_35_1.jpg

  • A 43-es Delta emelkedik el a talajtól. A szárny törővégi függesztőpontjára egy gyakorló AIM-9L1 légiharc rakéta került.

1387387351_68.jpg

  • A 39-es is a levegőben. Az erősen retusált képen látható, hogy szintén egy gyakorló "Csörgőkígyó" van a szárnyvégen.

1387387364_89.jpg

  • A 34-es harci változat is felemelkedik a futópályáról. A 39.305 gyári számú Griff 2006-tól tartozik a magyar flotta állományba

1387387317_92.jpg

  • Az egyik négyes kötelék nagyon alacsonyan egyszer felbukkant a ködből, de Istenkísértés volt ebben az időben ilyen alacsonyan repülni.

1387387320_12.jpg

  • Látható, hogy a repülőgépek még a ködben is szorosan tartották a formációt.

1387387509_16.jpg

  • A 42-es leszállás után dinamikus fékezés közben. Ez a repülőgép tört össze Caslavban 2015-ben.

1387387489_30.jpg

  • A 39-es is leszállt a kecskeméti repülőtéren.

1387387457_56_1.jpg

  • A repülőgépe a gurulóúton előttünk taxiztak vissza. Háttérben egy kivont MiG-29B frontvadász látható.

1387387501_04.jpg

  • A JAS-39-esek egy központi függesztőpontra szerelt 530 literes üzemanyag póttartállyal repültek.

1387387453_51.jpg

  • A 36-es oldalszámú JAS-39C a készenléti szolgálat egyik kijelölt repülőgépe volt. A szárnyvégen éles AIM-9L1 Sidewinder látható.A 39.307 gyári számú Gripen 2007-től áll hadrendben hazánkban.

1387387469_27.jpg

  • A 42-es oldalszámú repülőgép első ülésén Ugrik Csaba bázisparancsok látható.

1387387383_28_1.jpg

  • A VIII. számú lefedésben megtartott ünnepségen Ugrik Csaba dandártábornok, bázisparancsok és Dr.Benkő Tibor aki ekkor a honvédség parancsoki posztját töltötte be. Később honvédelmi miniszterként sokat tett a Zrínyi Miklósról elnevezett honvédelmi program elindításáért. Ugrik Csaba jelenleg a pilóták kiképzéséért felelős a Légierőnél, irodája Kecskeméten van.

1387387498_41.jpg

  • Sáfár Albert dandártábornok volt a Légierő parancsnoka (légierő haderőnem főnöke) 2005-ben. A kiváló MiG-21, és MiG-23 pilóta töretlenül haladt a szolgálati útján. A caslavi és kecskeméti Gripen balesetek után, amelyek emberéletet nem követeltek, de egy Delta kiselejtezésével és új beszerzésével, valamint egy harci változat majd egy éves javításával jártak, pestiesen szólva "elvitették vele a balhét". Leváltása után, többek között külföldi missziós parancsoki beosztásban is volt. Jelenleg nyugállományban van és az Aero Vodochody-nál magas beosztásban dolgozik amely mint tudjuk magyar befektetők tulajdonába került állami hitelgaranciával és utána 12 L-39NG repülőgépet rendeltek meg a cégtől légierőnknek, amelyekből sok szakértő szerint elég lett volna négy darab is pilótaképzéshez.

1387387569_88.jpg

  • A Pumák kabalafigurája a Gripen orrán.

1387387572_25.jpg

  • Az 59/1 Puma század 10.000 repült óra után.

1387387576_02.jpg

  • A Puma squadron egy másik képen. Jelenleg már hadrendi számuk változott, mivel a Vitéz Szentgyörgyi Dezső 59. Repülőbázis, Vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. dandár nevet kapta 2023-ban.

A feladat végrehajtása után rendezett állománygyűlésen Hende Csaba honvédelmi miniszter ünnepi beszéde azonban a Gripenes közösség felé a köszönetet és a haza elismerését fejezte ki.


1387387599_02.jpg

  • 2005-ben még három AN-26 csapatszállító repülőgép állt rendszerben és folyamatosan repültek is.

1387387603_63.jpg

  • 2005-ben még voltak fák és fű is ezen a területen. Az apronok és állóhelyek növelésének ezek a fák is áldozatul estek Kecskeméten.

1387387596_13.jpg

  • A Repülőgép javító Üzem előtt a kivont repülőgéptípusok álló kis házi múzeum látható.

Zárszónak néhány gondolat az ünnepi beszédből:

” A honvédelmi vezetés alapvető kötelessége és küldetése, hogy a lehető legjobban felszerelje és felkészítse a légierőt.

A pilóták munkájának köszönhető, hogy Magyarország felett a levegőben rend van.

A Gripen nagyszerű fegyver, amely a honvédelem rendszerébe beillesztve megsokszorozza védelmi képességeinket.”

Úgy legyen..