A Légi irányítás Alfája és Omegája. Poggio Dart 23 gyakorlat, Istrana 2023.

dsc_6739m.jpg

POGGIO RENATICO, Olaszország - A NATO Telepíthető Légi Vezetési és Irányítási Központja (DACCC) 2023. december 4. és 15. között hajtotta végre a Poggio Dart 23 gyakorlatot. A cél a DACCC légi vezetési és irányítási (AirC2) képességeinek bemutatása, mint autonóm központ északi Olaszország területén.

daacc.JPG

  • A NATO telepíthető vezetési központjának a címere. (Deployable Air Command and Controll Centre) forrás: https://ac.nato.int

A DACCC a mobil radarját (DADR) Poggio Renaticóból a Cervia légibázisra telepítették.

Az DACCC négy funkcionális pillérből áll, két bevethető elemet a műveletek és gyakorlatok során használnak, kettő pedig a rutinfeladatokat támogatja, amikor a helyőrségben tartózkodik.

A telepíthető légi irányítóközpont, a légi kép előállítási központ és a szenzorfúziós állomás (DARS) a NATO telepíthető légtér ellenőrzési és irányítási képessége, amely a légi feladatok irányításáért felelős, beleértve a légvédelmet, a légi forgalom irányítását és ellenőrzését, a területi légi felügyeletet, az folyamatos légi helyzetkép előállítását és egyéb harcászati irányítási funkciókat. Rendszeresen gyakorolják a helyőrségből történő gyors telepítésre való alkalmasságát, hogy zökkenőmentesen integrálódjon a meglévő NATO légi irányítási és ellenőrzési struktúrába.

radar.JPG

  • A telepíthető lokátor fontos a CAOC (vezetési pont) működtetéséhez. (forrás: https://ac.nato.int)

A telepíthető légi műveleti központ a németországi Ramsteinben található Szövetséges Légierő Parancsnokság parancsnokságán felállítva a NATO parancsnoki struktúrájának közös erői légi komponensének személyi állományát biztosítja.

A közeljövőben egy további elem, a telepíthető érzékelőkkel foglalkozó részleg fogja biztosítani a telepíthető légvédelmi radar és a passzív elektronikus támogató intézkedések képességeit.

20231206-daccc-poda-cpx-5-enwxh1.jpg

  • A légtér vezetési pont belseje konténerek illetve azokban tárolt mobil sátrakból áll, belül mindazon eszközökkel, amivel működtethető egy ilyen CAOC (forrás: https://ac.nato.int)

A Poggio Dart 23 résztvevői a kijelölt légi, szárazföldi és haditengerészeti eszközök küldetéseit megtervezték, hajtották végre és ellenőrizték, ami a DACCC struktúrájának egyediségét kihasználva, amely egyesíti a műveleti és a taktikai szintet, így lehetővé teszi a repülő egységekkel való interakciót az AirC2 cikluson belül.

A gyakorlat során végrehajtott szcenáriók és szimulációk fontosak az AirC2 kiképzéshez, mert reális és kockázatmentes környezetet biztosítanak a személyzet számára az összetett légi műveletek koordinálásának gyakorlására.

allied.JPG

  • A NATO Szövetséges Légi parancsnokság (NATO Allied Command) címere (forrás: https://ac.nato.int)

A gyakorlat első hetében csak virtuálisan repültek a lokátor-képernyőkön a repülőgépek, de a második héten tényleges repülések voltak. A gyakorlat résztvevői közül a házigazda olaszok légierő hat F-35A-ös, hat Eurofighter (EFA), négy Tornado, egy tanker, egy MQ-9 RPA jelölt ki a feladatok végrehajtására. A haditengerészeti légierő két F-35B és két A-V8-as repülőgépet, valamint az olasz hadsereg két JTAC (Joint Terminal Attack Controller) osztagot biztosított a gyakorlatra.

dsc_6642m.jpg

  • Az Istranai Repülőbázis kívülről. Bent a 132. repülőszázad AMX A11B ACOL csapásmérő repülőgépeinek sora.

51_stormo-patch.png

  • Az 51. "Ferrucio Serafini" Repülőezred címere.

Akit érdekel miért ez a címere az ezrednek, kérem olvassa el ez év tavaszán készített blogbejegyzést:

https://military-technology.blog.hu/2023/04/07/100_eves_az_olasz_legiero_aeronautica_militare_nyilt_nap_istranaban

Az 51. Repülőezred egyetlen százada a 132. Az AMX A11B repülőgépek kivonása 2024 tavaszára várható. A század már több mint egy éve vegyes repülőeszközökkel repül, mert megkezdődött átfegyverzésük az Olaszországban EFA-nak nevezett (hivatalosan F2000A) típusjelzéssel repülő Eurofighterekre. A legészakibb olasz katonai repülőtérről a Szlovén légtér őrzését is innen végzik a taljánok vegyes hazánk JAS-39C Gripen repülőgépeivel.

dsc_6585m.jpg

  • Egy EFA a levegőben. Az IRIS-T légi közelharc rakéta gyakorló változata került függesztésre a vadászra. Az IRIS-T (AIM-2000) német gyártású fegyver és légvédelmi változata Ukrajnában éles bevetéseken is bizonyított. Hazánk is ezt a légiharc rakétát rendelte meg kis mennyiségben az elavult AIM-9L-1I felváltására.

dsc_6707m.jpg

  • Egy EFA géppár felszállás áthúzása az Istrana bázis felett. A F-2000A repülőgépek nem új gyártásúak, használt technikával látták el az AMX-et üzemeltető ezredet.

nevtelen.png

  •  A jelmondat "mindig csiklandozó".. Hiába a macskák már csak ilyenek.

dsc_6739m_1.jpg

  • Az olasz repülőgépekre festett lajstrom első két száma mindig az ezred számával egyezik. A függőleges vezérsíkon látható a macska..

dsc_6763m_1.jpg

  • Az EFA-k sem újdonságok már a repülés történetében. A használat szépen látszik a repülőgép törzs részén.

dsc_6788m_1.jpg

  • A szögletes megoldások nem segítik az Eurofighter alacsonyabb észlelhetőségét. A repülőgépet annak idején a Szu-27 orosz vadászrepülőgépek elleni légiharcra tervezték. Aztán amint a sorozatgyártás elindult, megjelent az 5. generációs harci repülőgép. A fejlesztésbe tolt pénz miatt, azonban Európa inkább gyártotta, mintsem egy ötödik generációs repülőgép fejlesztésébe állt volna bele.

dsc_6610m.jpg 

  • Az Eurojet EJ200 gázturbinák utánégető nélkül is 2x60kN utánégetéssel 2x90kN tolóerő látják el a légifölény vadászrepülőgépet.

dsc_7207m.jpg

  • Egy leszálló géppár késő délutáni napfényben Istrana környékén.

dsc_7217m_1.jpg

  • A lenyugvó nap szépen megfestett a repülőgépeket. A pilótafülke előtt az orosz repülőgépekhez hasonlóan a Pirate IRST infravörös szenzorrendszer segíti lokátor nélkül a célfelderítést és elfogást.

dsc_7286m.jpg

  • Az Olasz Légierő 96 darab EFA-t vett át, ezekből 94 repülőgépes, egy demórepülés során a tengerbe zuhant.

dsc_7250m.jpg

  • Az utolsó leszállások egyike.

dsc_7307m.jpg

  • Már lassan-lassan éjszakába merül a táj, amikor még érkeznek vissza a második hullám repülőgépei.

A külföldi résztvevők közül az Egyesült Államok Európai légierejének (USAFE) hat F-16C-os harci repülőgépe Avianóból, és a Török légierő három F-4E Phantom vadászbombázója  Istrana légibázisról repült. Ez a felállás elméleti volt, mivel látogatásunk során a Triple Nickel és Buzzards századok Viperjei is áttelepültek Istranába.

nevtelen.jpeg

  •  Az 555. vadászrepülő század a "Triple-Nickel" címere. Robin Olds is repült az egységgel.

dsc_6572m.jpg

  • A 88-0425 lajstromszámú Viper-t F-16CBlock40-ként gyártották.

dsc_6810m.jpg

  • Oldalról látszik, hogy különleges HAVE GLASS lokátorsugárzást elnyelő festékkel látták el, amelyet az amerikai repülőgépek egy része hordoz, mivel drága valamint különleges karbantartást igényel.

dsc_6822m.jpg

  • Egy hagyományos festésű "triple-nickel" a levegőben.

26105.jpg

  • Az 510-es Buzzards (kisebb méretű sólyom) század mindig háttérbe volt a 555-ösök mögött. A kézjelzésük során a lecsapó sólyom mozgást imitálják pilótáik (a háromcentesek meg dollárokat dobálnak a levegőbe)..

510-buzzards.JPG 

  •  Egy másik felvarró Aviano-i jelzéssel.

dsc_6975m.jpg

  • A 89-0102  lajstromú Falcon-t Block40F-ként gyártották. Az F-16 repülőgépek különleges módon a közepes hatótávolságú légiharc rakétákat (AIM-120 AMRAAM) a szárnyak törővégein is hordozhatják. Ez a repülőgép is HAVE GLASS festékkel lett átfestve.

dsc_6993m.jpg

  • A 87-355-ös repülőgép a Sólymoknál (510) repül, de egy függőleges vezérsík javítás során az oldalkormány még az 555-ösök színeit viseli. Ez talán karbantartási problémákra is utalhat, de inkább csak "kis hanyagság" hogy nem festették át..

dsc_7003m.jpg

  • Az amerikai F-16 repülőgépek utánégetéssel szálltak fel, ellentétben az Eurovadászokkal.

dsc_7020m.jpg

  • Az 510-esek 99-521 lajstromszámú Block40-es Viperája.

dsc_7025m.jpg

  • Kettő amerikai Falcon is egy képen a levegőben.

dsc_7036m.jpg

  • A 90-709 lajstromszámú Vipera HAVE GLASS festéssel felszállás közben Istrana repülőteréről.

dsc_7046m_1.jpg

  • A 90-0709-es is a Buzzards repülőgépe, bár itt a "svanc" tetején nincs már rajta a felirat.

dsc_7056m.jpg

  • Nem ütközésveszély, csak csalt a a kamera..

dsc_7108m.jpg

  • Négy amerikai F-16-os Istrana felett

dsc_7110m_1.jpg

  • A szokásos leborítás a repülőtér futópálya felett.

 

dsc_7120m.jpg

  • Leszállás közben két avianói  Viper..

dsc_7124m_1.jpg

  • A fények érdekes játéka.. Nézzünk be a légbeömlő nyílásba, patika-tiszta.

dsc_7131m.jpg

  • A 89-0102-es leszállás közben a lenyugvó téli napsütésben.

dsc_7151m_1.jpg

  • A Buzzards madara is leszállás közben.

dsc_7193m.jpg

  • Az utolsó leszállás a 709-esé volt.

dsc_6537m_1.jpg

  • A 111. filo a török légierő Párduc repülőszázadának F-4E Phantom II. repülőgépeivel repült, illetve annak erősen modernizált változatával a 2020T Terminator változattal.

14590943306_a7d1f069db.jpg

  • A 111. Panterler Filo felvarrója.

 

dsc_6548m_1.jpg

  • A repülőgépek Eskisehir légibázisról érkeztek olasz földre.

dsc_6562m_1.jpg

  • Három F-4E (Terminátor) repült át, ezekből a két díszfestett repülte a bevetéseket. A repülőgépek oldalán Kemal Attatürk aláírása került felfestésre. 

dsc_6643m_1.jpg

  • A fékezéshez a Phantom II. repülőgépek fényernyőket használnak.

dsc_6656m.jpg

  • Szép festése volt a török repülőgépeknek.

dsc_6852m.jpg

  • Taxizás a délutáni hullám során.

dsc_6855m_2.jpg

  • A 111.Filo is a NATO Tigris szövetség tagja, hasonlóan mint a magyar Pumák.

dsc_6871m.jpg

  • Nagyon szép kép a felszállásról. Az AN/ASQ-153 Pave Spike eléggé elavult eszköz napjainkban, de ki tudja mi van a burkolatban, hiszen a török elektronikai ipar (ASELSAN) már önállóan is tud felderítő, célmegjelölő konténert gyártani, tehát lehet, hogy ez is modernizált.

dsc_6876m.jpg

  • Jól látható Kemal Attatürk aláírása az repülőgép oldalán.

dsc_6902m_1.jpg

  • Nagyon szép a festés és jó állapotú a repülőgép.

dsc_6907m_1.jpg

  • A oldalról jövő téli napsütés is segítette a kép elkészítését.

dsc_7073m.jpg

  • Leszálláskor már csaknem lement a nap és ezért vöröses árnyalatot kölcsönzött a fényből.

dsc_7077m.jpg

  • Lassan a futópályára érkezik a törökök vadászbombázója

dsc_7089m_1.jpg

  • A második F-4E (2020Terminator) leszállás közben .

dsc_7098m.jpg

  • Az utolsó török repülőgép is leszáll az olasz bázison.

A gyakorlat első hetét parancsnoki gyakorlatként/számítógépes gyakorlatot hajtottak végre, tesztelve a DACCC műveleti szintű valós képességeit, míg a második héten Észak-Olaszország légterében élőrepülési tevékenységet végeznek, taktikai szintű taktikákat, technikákat és eljárásokat gyakorolva.

dsc_6491m_2.jpg

  • Akárcsak Avianó, Istrana is hófödte hegyekkel a látóhatáron.

dsc_6591m_1.jpg

  • A hegyeket szépen sütötte a napsugár. Előző napon eső volt, és sokan ködtől féltek.

dsc_6693m_1.jpg

  • Egy amerikai F-16-os Olasz bázison és felettük a havas hegyek.. mi kell még..