Átalakuló Honvédség a NATO kötelékében - Brave Warrior 2022

dsc_5620m.jpg

Hazánk rendezte meg nyolcadik alkalommal a Bakony Harckiképző Központ területén (Magyar Honvédség Központi Gyakorló- és Lőterén) 2022. szeptember 15 és 30 között Brave Warrior 2022 többnemzeti gyakorlatot. A gyakorlaton a Honvédség alakulatai mellett Horvát, Török, Olasz, Szlovák és Amerikai egységek és alegységek is résztvevők voltak.

dsc_5542m.jpg

  • A "0" pont központi épülete

A gyakorlaton egyben vizsgázott a hivatalosan Kiemelt Éberségi Tevékenységű többnemzeti harccsoport, (enhanced Vigilante Activity Battlegroup - eVA BG HUN)   amely ténylegesen egy összfegyvernemi zászlóalj, és a hadgyakorlat végén a NATO-parancsnokság jelenlévő vezetőjétől a megkapta a teljes műveleti képesség (Combat Ready) minősítést. A harccsoport magyar vezetésű.

dsc_5448m_1.jpg

  • A dinamikus bemutatót óriási kivetítőn is nyomon lehetett követni.

A gyakorlaton a Magyar Honvédség részéről 17 alakulat közel 600 fővel vett részt, ehhez társult egy nagyobb létszámú olasz hegyivadász század harccsoport Centauro B1. páncélvadász harcjárművekkel, BV206S és más szállító járművekkel, egy UH-60M helikopterekkel felszerelt amerikai légiszállítású lövészszázad, és a szlovákok gépesített lövész százada BVP-1 gyalogsági harcjárművekkel. A horvátok különleges erőkkel, és katonai rendész századdal vettek részt a gyakorlaton.

dsc_3745m.jpg

  • Centauro B1. páncélvadász és Haglunds Bandvagn Bv206S típusú lánctalpas szállítójármű az olasz kontingens felszereléséből.

dsc_3742m.jpg

  • Iveco Orso típusú páncélozott támogató jármű IED-t felderítő keresőberendezéssel az orrészére felszerelve.A jármű szintén az olasz kontingens felszereléséhez tartozott.

dsc_3741m_1.jpg

  • Az olasz egység a Taurinense hegyivadász dandár hazánkba vezényelt harccsoportja volt. A kéz ezredből álló egység 1952-ben alakult Torinói központtal.

coa_mil_ita_alp_bde_taurinense.png

  • Az egység ezredei több olasz helyőrségbe tartoznak. A hegyivadász (alpini) alakulatok mindig a kiemelt "elit" egységekhez tartoztak Itáliában.A Taurinense címere. (forrás: wikipedia)

struttura_della_brigata_taurinense.png

  • A dandár felépítése. (forrás: wikipedia)

dsc_3800m_1.jpg

  • A Bandvagn BV206S típusú lánctalpas szállítójárművek, páncélozott és páncélozatlan kivitelben is rendszeresítésre kerültek Olaszországban. A svéd gyártású eszközök havas, hegyes terepen nyújtanak elsősorban mozgékonyságot a lövészeknek. A hazánkba települt olasz kontingens ilyen járművekkel vontatott 120mm-es aknavetős egységgel is rendelkezett.

dsc_6510m.jpg

  • Az Iveco Orso páncélozott harctámogató jármű felderítő változata. Ebből két felderítő alverziót láthattunk, amelyekbe magasra kinyújtható optikai illetve radaros rendszert építettek. A jármű olasz neve Italian Army VTMM (Veicolo Tattico Medio Multiruolo; Medium Multirole Tactical Vehicles) "Orso". Az Orso magyarul Medve.

dsc_5343m_3.jpg

  • Az Iveco LMV páncélozott harctámogató terepjárók szintén a hegyivadászok felszerelésébe tartozott. A 6,5 tonnás járművek változattól függően Stanag I-IV védettséggel rendelkeznek.A tervek szerint 2034-ig 3850 darab fog az Olasz Hadsereg állományába tartozni.

dsc_5193m.jpg

  • A támogató olasz tüzérség FH70 típusú 155mm-es tarackja. A típust 1968-1976 között gyártotta Olaszországban az OTO Melara. A lövedéktől függően 24-30km hatótávolsággal rendelkező tüzérségi eszközből 90 darab áll még szolgálatban, az eredetileg rendszeresített 162 példányból. Az olasz hegyidandár szervezetszerűen 18 darab löveggel rendelkezik.

dsc_3760m.jpg

  • A szlovák hadsereg második gépesített dandár BVP-1 gyalogsági harcjárműve. Az egység központja Eperjes.

insignia_slovakia_army_22_mpr_michalovce_svg.png

  • A szlovák 22. vegyes gépesített zászlóalj címere (forrás: wikipedia)

dsc_5504m.jpg

  • A BVP-1 gyalogsági harcjárműből Szlovákia 383 darabot állított hadrendbe. Jelenleg még mindig 69 darab áll szolgálatban. Ezeket vagy BOV 8x8-as kerekes harcjárművekkel váltják fel, vagy BVP-M  változatra modernizálják. A szlovák századnál a dinamikus program során elmondták, hogy 9M14 Maljutka illetve 9M113 Konkursz páncéltörő rakétákat is használnak, de Én nem láttam indításokat.

dsc_5573m.jpg

  • A horvát egység rendszeresített járművei elsősorban amerikai gyártmányúak. Az Oskosh  L-ATV-k új szerzemények. Még az amerikaiak se cserélték le az összes régebbi terepjárójukat erre a JLTV típusra. Nem vitás kiváló terepjárók, de a kilátás valami iszonyú pocsék.

dsc_5991m.jpg

  • Az L-ATV oldalról. Az biztos, hogy védettebb akár IED, akár oldalról, szemből érkező támadás esetén.

dsc_5594m_1.jpg

  • Egy még nagyobb és Európában használhatatlanabb szörny az International MaxxPro. Ez a MRAP sivatagi terepre való. Dülékeny, borulékony.Nagy mennyiséget legyártottak és katonai segélyként is adják. Az USA-ban erdészetek és rendőrségek is használják.

dsc_3944m.jpg

  • Egy régebbi, az Öbölháborúk során megismert terepjáró, a High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle, ismertebb rövidítéssel (HMMWV). Ezt már az amerikaiak hozták magukkal a gyakorlatra. A BGM-71 TOW páncéltörő rakétás járművek az M551 Sheridan könnyű harckocsik kivonása óta a 101. légiszállítású hadosztály önjáró páncéltörő fegyvere a Javelin páncéltörő rakétákon kívül.

800px-us_101st_airborne_division_patch_svg.png

 

  • A 101.Légi-támadó (Air-Assault) hadosztály címere. A hadosztály részt vett a második világháború nagy ejtőernyős műveleteiben, Szicília, Normandia, Hollandia térségében. Az 1950-es évektől a helikopterek elterjedése után ejtőernyő helyett forgószárnyasokkal felszerelt légi-támadó hadosztállyá szerelték fel Őket. Vietnám, Irak, Koszovó, Öböl háborúk, Afganisztán és sok gyakorlás áll hátuk mögött. A becenevük: Vijjogó Sasok (Screaming Eagles).

dsc_5944m.jpg

  • Az amerikaiak Oshosh (Medium Tactical Vechiles család (F-MTV) típusnevű 4x4-es harcászati szállítójárműve. A 101. légiszállítási hadosztály katonái közül nem sok volt látható a gyakorlaton. Az amerikaiak több mint féltucat UH-60M Blackhawk roham szállító helikopterrel települtek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, de a rossz időjárás, és talán más okok miatt nem repültek át a Pápai repülőtérre.

Az zászlóalj tűztámogatása magyar részről 152mm-es D-20 vontatott és 155mm-es Pzh2000 önjáró tarackok, olasz részről vontatott  FH-70 155mm-es tarackokkal valamint francia gyártású 139 Thomson MO-120-RT-F1 120mm-es vontatott aknavetőkkel történt.  A légi támogatás egy darab Mi-17 szálló helikopter és két Mi-24P harci helikopter géppár illetve öt H145M multifunkciós könnyű helikopter támogatta. A légi támogatást erősítette egy JAS-39 Géppár is.

dsc_5917m.jpg

  • A jó öreg D-20-as tarackágyú Honvédségünk több évtizede egyetlen vontatott tüzérségi lövege. A 152mm-es tarack maximális hatótávolsága 24, hatásos lőtávolsága 17km, tehát a Pzh2000 önjáró löveg hatótávolságának fele sem. Lassan-lassan kivonásra kerül a 12 löveg, amely a 101. tüzérosztályban vannak összevonva Tatán. Vontathatósága is egyre problémásabb, mivel az orosz gyártmányú Ural 4320 tehergépjárműinek alkatrész utánpótlása erősen korlátozott.

dsc_5666m.jpg

  • A 24 darabos megrendelésből megérkezett az első három Panzerhaubitze 2000 (páncélos tarackágyú) Németországból. Az 1998-tól gyártott önjáró löveg erősen modernizált változata, kiegészítő páncélzattal, klímaberendezéssel, tároló dobozokkal és beépített kamerákkal.  A 101-es tatai tüzérosztály kapja a Pzh2000-eseket a D-20 vontatott tarackok helyett. Cél, hogy 2023-ban egy tüzérüteg már "combat ready" legyen az osztálynál az önjáró löveggel.

dsc_3833m_1.jpg

  • A H145M felfegyverzett helikopterként. Az egyik oldalon a Nexter NC621 típusú 20mm-es gépágyú, a másik a Thales 70mm-es 12 darab nem irányított rakétát hordozható konténere volt a forgószárnyasra függesztve. Sajnos nem lőttek vele és dinamikus bemutatón sem vett részt. A 70mm-es rakétákból valószínűleg nincs beszerezve sem nem irányított, se irányított változat. A Chemring négy 30 darabos infracsapda kazettáját sem szerelték fel, ergo az egész egy helikopter kiállítási tárgy volt. Az infracsapdák szintén hiányoznak a forgószárnyashoz. 

dsc_6224m_1.jpg

  • A lőtéren megvártuk amíg a helikopter felszáll. Ez a kép akkor készült. A H145M-ra a Wescam MX-15D szenzortorony függesztésre került.

dsc_3809m_2.jpg

  • A "vén csataló" a Mi-24P. A GS-30-2K 30mm-es gépágyúk alkatrész utánpótlása megoldódhatott, mert dinamikus bemutató is lőttek az gépágyúkkal. A 335-ös oldalszámúra felfüggesztésre került négy darab B-8V20 konténer, amely egyenként 20 darab Sz-8 nem irányított rakétát hordozhatnak. Az utolsó éleslövészeteken és bemutatón a nem irányított rakéták egy része "besült" tehát csapásmérő képességük korlátozott. A szárnyvégi páncéltörő rakétakonténerek, tehát a rakéták továbbra is hiányoznak, ennek pótlása és magának a helikopternek az alkatrész szupportja is erősen nehezül az Orosz-Ukrán háború óta.  Maróth Gáspár legutóbbi nyilatkozta szerint a szerbek az izraeli Spike rakéták integrálásával pótolnák a még számukra is nehezen beszerezhető 9M120 Ataka páncéltörő rakétákat, annak ellenére, hogy náluk saját gyártású Maljutka 2T5 és Pauk rakétákat is integrálhatnák.

dsc_4504m_1.jpg

  • A Kőrös-hegyi illetve a "0" ponti dinamikus bemutatón a 332-es és 334-es oldalszámú példány viszont üzemanyag póttartállyal repültek, tehát eleve nem volt rajtuk nem irányított rakétakonténer.

dsc_6646m.jpg

  • Megvártuk amíg a 335-ös is a levegőbe emelkedett, hiszen manapság már ritkán látható négy UV blokkos harci helikopter.

A földi egységeket magyar részről Leopard2A4HU harckocsik, BTR-80 és -80A páncélozott szállító és Gidrán páncélozott támogató járművek szállították és támogatták, a szlovákok a BVP-1 gyalogsági harcjárműveket vetettek be. Az olaszok a 4x2 tengelyes Centauro B1. páncélvadászokon túl, Hanglunds Bandvagn BV206S lánctalpas szállító járművekkel, valamint vontatott aknavetők mellett különböző Iveco terepjárókat használtak. A horvátok amerikai gyártmányú Cougar, L-ATV, járműveket használtak. Az amerikaiak a régebbi HMMWV terepjárókra szerelt TOW páncéltörő rakétás példányokat is felvonultattak.

dsc_5033m_1.jpg

  • A Leopard2A4HU páncélosok rejtőszínei illettek az őszi tájhoz és a lombok is jól néztek ki a tankon, annak ellenére, hogy a hőkamerákat ez nem zavarja meg, látható fény tartományban viszont még napjainkban is használható álcázási forma.

dsc_5152m_1.jpg

  • A gyakorlásra beszerzett páncélosok alkotják jelenleg a Honvédség "öklét", mivel zuhanyhíradó szerint a T-72M és V változatok nagy része alkatrész utánpótlás és anyagi források hiánya miatt nem hadrafogható. Az biztos, hogy kezelőszemélyzet is szükséges, és a 12 tank 48 fős személyzetet kíván, amennyiben bevetésre kerül és ez még csak egyetlen személyzet páncélosonként, márpedig egynél több személyzet szükséges harckocsinként.

dsc_5531m_2.jpg

  • A szögletes Leopard2A4HU változatok annyira hasonlítanak a régi Panzerkampfwagen VI. Tiger páncélosokra, különösen a lombálcázással, hogy akár 1944 vagy 45-ben is elképzelhető lenne ez a kép.

dsc_5189m.jpg

  • Az olasz Centauro B.1 tankvadászok érdekes járművek. A 105mm-es változatokat lassan felváltják majd a 120mm-es lövegekkel felszerelt variánsok. A gumikerekes járművek találati valószínűsége, elmarad a láncos technikától, a Main Battle Tankok (MBT)-hez képest. Ennek oka, hogy a töltényűrben robbanó lőszer megmozdítja a járművet, amelyet a lövegstabilizátor sem tud teljesen korrigálni. Ráadásul a lövegek kaliberhossza rövidebb, mint a harckocsiké, ezért a lövedékek kezdősebessége is kisebb, amely hátrányos a páncéltörő képességre. Összességében a hatásos lőtávolság  tehát valószínűleg kisebb.

dsc_5379m.jpg

  • A Centauro páncélvadászok hátránya még a védettség elégtelensége, lévén 24 tonnás tömegük is mutatja, hogy nem nehézpáncélosok. Az előnyük viszont a gyors mozgás, különösen országúton, a légi szállíthatóság, a karbantartási és bekerülési költség és méretük miatt kisebb célpontok mint a például a KF-41 Hiúz gyalogsági harcjármű vagy a Leopard2A7 harckocsik. A löveg találati valószínűsége ugyan nem növelhető, de a torony oldalaira is lehet(ne) páncéltörő rakétatubusokat szerelne és 2-4 páncéltörő rakéta  a "kemény célok ellen "  erősen növelné a harcértéküket.

dsc_6059m.jpg

  • A Centauro B1 négy országban áll rendszerben. Olaszország 400 darabbal rendelkezik ezekből 141-et Jordániának adták el kis modernizáció után. A  Centauro II. váltja majd a típust, amely már csökkentett kaliberhosszú RM L/44 120mm-es löveggel kerülnek építésre. A B1-es is lehet modernizálni 120mm-es löveggel felszerelt tornyú változatra.

dsc_5642m_1.jpg

  • Hazánk katonáinak fő hordozója a haderőreform ide-oda a BTR-80 és 80A lövészpáncélosok, hivatalos nevükön páncélozott szállító harcjárművek. Ezek védettsége lényegesen kisebb a gyalogsági harcjárművekénél. A 80A változat 2A72 GRAU gépágyúja 2009-es lő-próbáival bizonyítottan a T-72 harckocsik alvázát oldalról 400 méter távolságból már képes volt átlőni, tehát effektív, nagy tűzerejű fegyver védelemben. 2023-ban talán már legördülnek a KF-41 harcjárművek a gyártósorról, de ezután még csapatpróbák és harceljárások implementálása következik, tehát a Hiúz hadrendbe állása és hadrafoghatósága legalább két-három évet múlva lehetséges.

dsc_5405m.jpg

  • Az Eyder-Yalcin török gyártású páncélozott támogató járművekből három darabot láthattunk a bemutatón. A Törökországban gyártott járműveken most még ott ráépített Aselsan fegyvertorony volt, de később Kaposváron szerelik fel a fegyverzetet. A magyar sorozatgyártásra még várni kell legalább egy-két évet.

dsc_4595m.jpg

  • A szlovákok BVP-1 gyalogsági harcjárműve. A BMP-1 eredeti szovjet járműveket hazánk is rendszerben tartotta, Az 502 darab jármű hadrendből való kivonása gyakorlatilag hazaárulásként is minősíthető annak ellenére, hogy az akkori NATO doktrína békefenntartó, kerekes technikára átállást javasolt, amely miatt a drágán üzemeltethető láncos technikát alkalmazó gazdaságilag megroggyant Magyarország politikusai szinte azonnal kivonták a rendszerből a lánctalpas technika nagy részét, köztük az önjáró tüzérségi eszközöket, a harckocsik jelentős részét és a gyalogsági harcjárműveket.A működő járműveket Grúziának, Ukrajnának illetve Csehországnak adta el a Honvédség. Utóbbi az Excalibur cégcsoportnak nagyon komoly hasznot realizált.

dsc_5623m_1.jpg

  • A horvát L-ATV terepjáró tetejére szerelt géppuska toronnyal. A modern terepjáró talán legjobb kategóriájában a világon.

dsc_5253m_2.jpg

  • Az olaszok Bandvagn BV206S járművei gyalogsági szállítójárműként, aknavető vontatóként és  harci mentésre is alkalmasak. Moduláris összeállíthatóak. A motorral felszerelt első jármű tetején géppuskát hordoz.

dsc_5413m_1.jpg

  • Az Iveco LMV páncélozott harctámogató terepjárók a hazánk Mercedes-Benz G270 és a Gidránnak közti kategória, a Yörük nevű török jármű olasz megfelelője. A tetején forgatható géppuskát hordozhat.

A csütörtöki kiemelt látogatói napon a Mario Mario Banožić horvát és Szalay-Bobrovniczky Kristóf magyar hadügyminiszterek mellett a Dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy a Magyar Honvédség parancsnoka és a vezérkari főtisztek nagy része, valamint a hazánkban akkreditált katonai attasék is részt vettek.

dsc_5562m.jpg

  • Mario Banožić horvát és Szalay-Bobrovniczky Kristóf magyar hadügyminiszter valamint Sándor Zsolt altábornagy, a honvédség parancsnokának helyettese az olasz kontingens tagjaival beszélget.

lippai-hmhu.JPG

  • Dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy és Dr. Lippai Péter dandártábornok aki október 1-től a Szárazföldi haderőnem parancsnoka (forrás: honvedelem.hu). A Légierő haderőnem parancsnokának dr.Koller József dandártábornokot nevezték ki.

A bemutató reggel a Kőrös-hegynél egy különleges műveleti bemutatóval kezdődött, ahova a H145M helikopterek szállították a SOF katonákat, és Mi-24P géppár támogatta Őket, majd egy többnemzeti járművekből álló menetoszlop is beavatkozott a harctevékenységbe.

dsc_3324m_1.jpg

  • Reggel 9 órától a Kőrös-hegynél kezdődött egy különleges műveleti bemutatóval a kiemelt lágotatói nap. Három H145M helikopter tele SOF katonával holding közben a terület felett.

dsc_3293m.jpg

  • A 05-ös oldalszámú H145M repülés közben. Oldalajtó nyitva, a szállítótérben a szolnoki különleges dandár katonáival.

dsc_3413m.jpg

  • A 332-es és 334-es helikopter alacsonyan néhány méterrel a föld felett húz a célterület felé. Az ukrajnai háború is megmutatta a forgószárnyasok részére magasság egyenlő a halállal.

dsc_3427m_3.jpg

  • Két két helikopter összhangban a másikkal emelkedett gépágyús imitált lövészetre

dsc_3199m.jpg

  • A Kőrös-hegyi pont egyben építési terület is.

dsc_3200m.jpg

  • A tüzérség reggel a Mórocz tetőt puhitotta. 

dsc_3500m.jpg

  • A 12-es oldalszámú H145M helikopter felderítést végzett Wescam MX-15D  érzékelőgömbbel.

dsc_3517m_1.jpg

  • A fák teteje magasságában vagy részben mellettük suhant el a forgószárnyas.

dsc_3427m_2.jpg

  • A Mi-24P-k a tűztámogatást nyújtották.

dsc_3430m_2.jpg

  • Egyidejű csapásmérésre készültek. Az infracsapdák alkalmazása realisztikusabbá tette volna tevékenységet, de az sajnos szintén nincs a forgószárnyasokhoz.

dsc_3557m.jpg

  • A 11-es oldalszámú H145M helikopter mélyrepülésben szállította a katonákat a LZ (landing zone) helyszínére.

dsc_3680m.jpg

  • A 12-es követte a testvérét.

dsc_3688m.jpg

  • Landolás előtti pillanatok.

dsc_3621m.jpg

  • A Mi-24P géppár közben repülte bonyolult légitámogatási manővereit.

dsc_3528m_1.jpg

  • A 332-es oldalszámú Mi-24P igyekszik vissza bázisára.

dsc_3647m.jpg

  • A 05-ös H145M a katonák kirakása után elhagyja a célterületet.

Utána a 0-pontnál statikus bemutatón lehetett a technikákat közelről megtekinteni. Déltájban kezdődött összfegyvernemi dinamikus bemutatón láthattuk, hogy az olasz Centauro B.1, és a magyar Gidrán járművek harcolva vonultak vissza és csalták rá az ellenséges erőket a fő védelmi terepszakaszra, amelynek „kill zónáit”, vagyis tűzzel lefogott terepszakaszait magyar és olasz páncélozott járművek által támogatott gyalogság, olasz és magyar tüzérség és aknavetős egységek valamint merevszárnyú és forgószárnyas légi támogatás tett áthatolhatatlanná. A megtizedelt ellenséges csapatokat a két szárnyon egyik oldalról a szlovákok gépesített gyalogsági harcjárműveken szállított százada, a másik oldalon vegyes Leopard2A4HU és Centauro B,1 harcjárművek páncélostámadással szorították vissza.

dsc_3894m.jpg

  • Az olasz Centauro páncélvadászok hátrálva tüzeltek a célokra, magukkal "húzva" a védelmi vonal tűzzónájába elé az ellenséges erőket.

dsc_4016m.jpg

  • Érdekes a hátrafelé néző lövegtoronnyal a sziuletje az olasz páncélvadásznak.

dsc_3963m.jpg

  • A visszavonuló olaszok előtt már látható az előre előkészített lövészárkokban lévő gyalogság és a tüzelőállásban lévő magyar és olasz harcjárművek. A képen egy álcázott magyar BTR-80 látható.

dsc_6715m.jpg

  • A támadó ellenséges tűz alá vették védelmi terepszakaszról a magyar és olasz harcjárművek. A gépágyuk, géppuskák mellett páncéltörő rakétákkal is pusztították az ellenséget.

dsc_4426m.jpg

  • BTR-80 és gyalogos raj a védelmi terepszakaszon.

dsc_6695m.jpg

  • Újabb találat. A BTR-ek nagy pontossággal lőtték az ellenséges célokat.

dsc_4146m_1.jpg

  • A tűzerő megtizedelte a támadó ellenséget.

dsc_6684m.jpg

  • Újabb találat.

dsc_6696m_1.jpg

  • A katonák kihasználták fegyvereik tűzerejét.

dsc_4268m_1.jpg

  • A BTR-80-as járművek álcázása a hőkamerát, infrakamerát nem használó ellenség ellen kiváló volt.

dsc_3996m_1.jpg

  • A tatai 101. tüzérosztály D-20 tarackágyúi is salvo-t salvo után lőttek a támadó ellenségre.

dsc_4031m.jpg

  • A 152mm-es lövedék hatása pusztító, gyakorlatilag egyenértékű a NATO 155mm-es lövedékeivel. A két űrméret még a hidegháború miatt maradt meg. A 152mm a VSz a 155mm a NATO tagországok hadseregeinek tűzfegyvereinek űrmérete volt. 

dsc_4038m_1.jpg

  • Az olaszok 155mm-es FH-70 vontatott tarackágyúi is bevetésre kerültek.

dsc_4098m.jpg

  • A hadszintér távolabbi részén a francia gyártmányú 120mm-es aknavetőket használó olasz hegyivadászok bombázták az ellenséget.

dsc_4047m_3.jpg

  • A JAS-39 géppár egyetlen repülőgépre fogyott a kiemelt látogatói napon. A 35-ös oldalszámú JAS-39C emulált Pawevay II lézerbombát dobott az ellenségre.

dsc_4357m.jpg

  • A 332-es oldalszámú Mi-24P 30mm-s gépágyúi dörögnek. A géppár másik tagja szintén "elgyengült" délutánra, így egyedül tevékenykedett.

dsc_4381m_1.jpg

  • Az első rácsapás után a Mi-24-es távolodik a kill zona területétől.

dsc_4366m.jpg

  • A második rácsapás. Infracsapda szórás délután sem volt.

dsc_4465m.jpg

  • A párás esős levegőben a majd hangsebességgel forgó rotorlapátok végein a pára kicsapódott.

dsc_4441m.jpg

  • Az üres töltényhüvelyek zuhannak a föld felé a tűzkiváltás tán

dsc_4495m.jpg

  •  A fő védelmi terepszakasz felett fordulva távozik a MiHu.

dsc_4667m.jpg

  • Balról a vegyes magyar-olasz páncéloskötelék ellencsapásra indult.

dsc_4672m.jpg

  • A Leopard harckocsik  120, a Centaurok 105mm-es lövegeikkel vették fel a harcot a maradék ellenséges erőkkel.

dsc_4683m.jpg

  • Három magyar Nagymacska. A Leopard2A4HU tankok egyébként régebbi gyártásúak némelyik T-72-esünknél. oldal és hátsó védettsége gyenge, gyakorlatilag elavult típusváltozat. Az előnye a L44-es harckocsiágyú és a kiváló tűzvezető rendszer.

dsc_4821m.jpg

  • Az egyik Leopard2 tankunk tüzelve halad át a védelem peremvonalán. BTR-80-asnál most hallgat a 30mm-es gépágyú.

dsc_4754m_2.jpg

  • Az olasz Bandvagn 206S legénysége előtt gördült el a 25/11 harckocsizászlóalj páncélosának lövege.

dsc_4613m_1.jpg

  • A másik oldalon az eperjesi legények BVP-1 gyalogsági harcjárművei emuláltan páncéltörő rakétákat indítottak, majd rohamra indultak 73mm-es 2A28 Grom rövidcsövű lövegeikkel pusztították az ellenséget.

dsc_4621m.jpg

  • A szovjet-orosz harcjárművek "örök" tartozéka a jármű szélességének megfelelő fagerenda. Ezekkel a sáros, mocsaras területen való haladást segítik. 

dsc_4629m.jpg

  • A BVP-1 harcjárművek támadása közben készített felvétel érdekessége, hogy a természet nyer mindig. Egy fa még mindig megúszta sok-sok éve a gyakorlótéren gyakorolt harctevékenységeket.

dsc_4633m.jpg

  • A BVP-1 gyalogsági harcjárművek támadása során a szlovák gépesített lövészek az járművek oldalán lévő nyílásokon lőhették az ellenséges rendszeresített kézifegyvereikkel.

dsc_4654m_1.jpg

  • Az egyik szlovák BVP-1 közelíti meg a védelemeben lévő magyar gépesített gyalogság peremvonalát.

A gyakorlat dinamikus végrehajtása után, a katonai attasék, a védelmi miniszterek és a Honvédség parancsnoka a vezérkar jelenlévő tagjaival megtekintették a statikus bemutatót, majd zászlóalj sorakozó után beszédeket mondtak, valamint kitüntetéseket és elismeréseket adtak át a katonáknak.

dsc_5854m_1.jpg

  • Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter rövid beszédet tartott a gyakorlaton résztvevő állomány részére.

dsc_5870m.jpg

  • Dr. Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy értékelte a gyakorlatot a zászlóalj sorakozó alkalmával.

dsc_5722m_1.jpg

  • Horvát különleges erők katonái és katonai rendészek a gyakorlat értékelésén.

dsc_5720m.jpg

  • Az olasz hegyivadászok és a Centurio páncélvadászok személyzete.

dsc_5718m_2.jpg

  • A szlovák gépesített század katonái a gyakorlat értékelésén.

dsc_5898m_2.jpg

  • Az amerikai 101-esek elkéstek a zászlóalj sorakozóról, majd rövid úton távoztak is.

A Kiemelt Éberségi Harccsoportot civil kívülállóként egy átalakuló haderő külföldi támogatással felállított magasabb egységének láttam, amelyben még a Haderőreform beszerzett elemei még csak meg-meg jelentek, de a fő erők nem változtak.

dsc_5862m.jpg

  • A magyar katonák egyéni felszerelése javult.

A katonák egyéni felszerelése javult, minden magyar katona Bren karabélyt, új egyenruhát és személyi felszerelést viselt, a szállító járművek azonban három Gidrán kivételével az elavultnak mondható BTR-80 és 80A páncélozott szállító járművek voltak, utóbbiak védelemben a 30mm-es gépágyúikkal még mindig megsemmisítő tűzerővel rendelkeznek. A páncélosaink a rossz nyelvek szerint már alig-alig hadrafogható T-72M és V változatok helyett (amelyekre jelenleg már nem költenek a fogyatkozó büdzséből) a hasonló, sőt öregebb Leopard2A4HU gyakorló harckocsi század gépeit használták, amelyek előnye a kiváló tűzerejű löveg, és tűzvezető rendszer, valamint a gyorsaság, viszont oldalról, hátulról ezek a tankok sem védettebbek, mint orosz társaik. Az új Hiúz (Lynx) harcjárművek akárcsak a Leopard2A7HU páncélosok gyártása még a kezdetek-kezdetén van, viszont közben egy európai konfliktus közepén állunk a NATO nemzetekkel együtt. Igaz a harccselekmények még határainktól távol 2000km-re vannak, és Oroszország többször jelezte, hogy nem kíván harcolni a NATO-val, akárcsak a NATO országok sem az oroszokkal, de mégis hidegháborús korszakban vagyunk, emelt nukleáris készenléttel, többnemzeti összfegyvernemi zászlóaljakkal a NATO keleti határainál.

dsc_5186m.jpg

  • A D-20 tarackágyúk tisztítása a dinamikus bemutató végén.

dsc_4909m.jpg

  • A légvédelmét a zászlóaljnak a csapatlégvédelem eszközei a Mistral légvédelmi rakéták biztosították. Az Unimog alvázakra szerelt indítóállványok nyitottak, így akár az időjárás, akár egy ellenséges mesterlövész harcképtelenné teheti a kezelőket. A leendő csapatlégvédelmi KF-41 járművek alvázán létrehozandó Skyranger 30mm-es lövegekkel felszerelt légvédelmi gépágyúk még évekig nem állnak majd rendelkezésre. Az un. MANPADS kategória nagyon hiányzik a csapatlégvédelem eszköztárából. dsc_5286m.jpg
  • 2023-tól érkeznek a H225M Cougar helikopterek amelyeket a Mi-17-es felváltására terveztek. Az öt orosz forgószárnyasnak megfelelő alkatrész utánpótlás után, ennek ellenére van helye és feladata is a Honvédségünknél.

Öröm volt látni az újraszervezett önjáró tüzérség első példányait a három Panzerhaubitze-t (páncélostarackot) és azt támogató Puch terepjárókat és meteorológiai állomást.

dsc_6935m.jpg

  • A Panzerhaubitze 2000, a magyar tüzérség legpusztítobb fegyvere, a NATO-nak is az egyik csúcskategóriás önáró lövege.

dsc_6738m_1.jpg

  • Az 101. tüzérosztály a lövegeken kívül lőszerszállító járműveket, valamint konténerbe épített meteorológiai állomást is beszerzetek a feladatai ellátásához.

dsc_5672m.jpg

  • A tűzvezetéshez szükség parancsnoki központ (IC2 artillery system) Gidrán járművekbe lesz építve, addig azonban Steyr Puch terepjárókba kerültek beépítésre. A németek által biztosított járműveket nehéz volt rendszeresíteni a szárazföldi haderő részére, mert bár a jármű azonos a Mercedes-Benz G270 gépjármű paramétereivel, (azonos típusról van szó), de a Steyr Puch eddig nem állt rendszerben ezért a szokásos folyamatot követve egy év kellett volna a rendszeresítéshez. Szerencsére volt kiskapu, be lehetett bizonyítani, hogy más típusjelzésű "Mercikről" van szó..

dsc_6387m-redacted_dot_app.jpg

  • Volt lehetőségem befotózni a Pzh2000-esek belső terébe is. (Nyilvános képet azonban nem tudok mutatni a blogon)

dsc_5966m-redacted_dot_app.jpg

  • A kezelőállomány csoportképe. Van olyan média, ahol arcokkal láthatóak. Én inkább kitakarom az állomány arcát..

dsc_6954m.jpg

  • A beérkezett három Páncélos tarack egy képen.

dsc_5925m_1.jpg

  • A Panzerhaubitze biztosítja a tűzerőt a szárazföldi csapatok támogatásra. A 24 darab önjáró tarack azonban nem elegendő mennyiség a többi dandár (összesen kilenc zászlóalj számára). Nekik gumikerekes 155mm-es tarackágyúk beszerzése lenne célszerű.

Sajnos az „okostojások” fegyverzete még mindig hiányzik, a 20mm-es gépágyú lőszerek kivételével, valamint a Mi-24P helikopterek csöves tűzfegyverén kívül nincsenek páncéltörő rakétáik, valamint hiányoztak a függesztett indítókonténerekből is az Sz-5 rakéták. Ezeket szerb forrásból be lehetne szerezni. Feltűnő volt, hogy helikoptereink és repülőgépeink a rácsapások során nem alkalmaztak a nedves időjárás ellenére sem infracsapdákat, a JAS-39-esek pedig légibemutatókon mostanában gyakran használták azokat.

dsc_3772m.jpg

  • A H145M leszállított pédányai csak szállításra alkalmasak megfelelő fegyverzet nélkül. A francia rakétakonténer már majd egy éve árválkodik a raktárban,illetve a helikopter függesztményén. Meg kéne tölteni nem irányított rakétákkal és a kifejlesztett 70mm-es lézerirányítású rakétákkal.

dsc_3814m_1.jpg

  • A Mi-24P még hosszú-hosszú ideig használható csatahelikopter lehetne, amennyiben alkatrészutánpótlása biztosított, és megkapja a megfelelő fegyverzetet és talán további modernizációt. A labda a döntéshozóknál pattog. Koller tábornok úr egyik nagy dilemája lehet ez a fegyverrendszer.í

A Magyar Honvédség a gyakorlat során ismét összekapart szinte mindent, ami a ”zsák alján maradt” és ki tud állítani, akár támogató nemzetek nélkül is egy összfegyvernemi zászlóaljat, azonban tudni kell, hogy az orosz veszteség és valószínűleg az ukrán is naponta egy ilyen egységnyi katona és fegyverzet, tehát mondhatni egy napos hadseregünk van. A szárazföldi hadseregünk harcoló állománya kilenc zászlóalj lesz a tervek szerint.Mindent bevetve egy hét alatt fogyna el intenzív harctevékenység során. Feltűnő volt, a drónok hiánya, akár felderítés, akár csapásmérés során. Néha úgy éreztem, hogy régi hidegháborús légierőt és szárazföldi csapatokat építenék, és nem a XXI. század technikáját, amely inkább a hálózati alapú hadviselés, precíziós fegyverek, drónok, nagy mozgékonyságú és hatótávú tüzérség, sok páncéltörő és légvédelmi rakétával felszerelt gyalogság és hozzájuk gyors kis célpontot nyújtó járművek. Az ellenségnél sincs mindenkinek hőkamerája és infrás felszerelése. Természetesen a nehézdandár, páncélos zászlóaljjal szükséges, hiszen a védelmet erősítik támadásban pedig a harckocsizók még mindig fontos fegyvernem.

dsc_3702m.jpg

  • A zsák alja.. Két BTR-80 modifikáció a Currustól. Az egyik a BTR-80VSF vegyi-sugárfelderítő jármű, a másik egy BTR-80MPFJ műszaki páncélozott felderítő jármű. Mindkettőből alig néhány példány áll szolgálatban.

dsc_3716m_1.jpg

  • A zsák alja.TMM-3 nehéz hídrakó gépjármű. Orosz tervezés, orosz gyártás. Alkatrész utánpótlás bizonytalan.

dsc_6853m_2.jpg

  • A zsák alja.. A szovjet/orosz gyártmányú Ural 4320 6x6-os terepjáró szállító tehergépkocsi. Lassan elfogy az utánpótlás az alkatrészekből. Az Orbán kormány idején elkezdődött egy nagyívű tehergépjármű csere a Rába közreműködésével. Három év alatt 3,13 milliárd forint értékben szállítottak volna katonai tehergépjárműveket a seregnek. Nos 2022-ben ott tartunk, hogy egy éve már egyáltalán nem gyárt katonai tehergépjárművet, sőt semmilyen gépjárművet a Rába. Gyártunk tehát gyalogsági harcjárművet, páncélozott terepjárókat, helikopter alkatrészeket, kézifegyvert és lőszereket vadonatúj létrehozott üzemekben, de ami megvolt azt meg nem becsültük meg, hanem felszámoltuk. Kinek volt jó ez a döntés???

Az is látható volt, azonban, hogy a fejlődés megkezdődött, különösen az egyéni fegyverzet és felszerelés vonatkozásában, és hogy néhány éve kell még, amennyiben a gazdaság nem omlik össze és a nemzetközi helyzet nem fokozódik, hogy nehéz harci technika is váltásra kerüljön. Sajnos a NATO sem jósolta meg, hogy 2022. februárban az eddig ismert status quo megváltozik és vele az eddig megszokott több évtizedes béke Európában. Reméljük, hogy a haderőprogram továbbvitelével és kicsit irányváltásával (nehézfegyverzet mellett és helyett, könnyű harcjárművek, automata fegyverek, drónok, kézi légvédelmi és páncéltörő rakéták, és kerekes önjáró tüzérség) megteremthető lesz a modern Magyar Honvédség, valamint a NATO szövetségi rendszerében és az Európai Unió egységes fellépésével tovább lesz tartható a Béke.

  •  A Fehérvár televízió felvétele a gyakorlat Kiemelt látogatói napjáról.