Hadiipari kiállítás Lengyel barátainknál - Kielce 2022
Tagadhatatlan, hogy Lengyelország történelme, közös múltja egybeforr hazánk történetével. Ezért is a lengyel-magyar barátság több mint jelentős. Közös királyok,tábornokok csaták, de még akkor is segítettük egymást, ha másik oldalon álltunk, például a második világháború során lengyel katonák ezrei hazánkon át igyekeztek a szövetségesekhez tovább harcolni a fasiszta Németországgal szemben. Napjaink politikai történéseiben is más a regnáló kormányok nézete. Lengyelország a megtámadott Ukrajna segítségére sietett fegyverszállításokkal, az orosz termékek embargójával az Európai országok döntő többségével, egyetértésben. Hazánk kormánya az orosz propaganda és a "béke az egyetlen megoldás" belföldi szajkózásával egyedül maradt a NATO-n és az UNIÓ-n belüli "pávatáncával".
- A Lengyel Köztársaság lobogója (forrás: wikipedia)
A Kielcei hadiipari kiállításra azért volt érdemes kiutazni, mert lengyel barátaink is fejlesztik haderejüket, és bemutatkoztak náluk is a nagy nemzetközi cégek is újdonságaikkal. A lengyel program eredményeit szintén bemutatták a kiállításon.
- A kiállítás logója.(forrás:targi kielce.pl)
- A kiállítás felülről. Egy drónelhárító rendszerekkel foglalkozó cég standja.
- A másik oldalon nagyágyúk. Northop-Grumman, MDBA, Namco, Leonardo és a többiek.
A Lengyelországi Kielcében rendezett MSPO (Midezynarodowy Salon Przemyslu Obronnego) 30 éves múltra tekint vissza. A szeptember 7-9 között rendezvényen bemutatkozott a Lengyel Haderőfejlesztési program, valamint azok a hazai és külföldi hadiipari vállalatok, amelyek piacot remélnek, illetve már megrendeléseket is kaptak a program során.
- A médiának kiadott jegy..
A kielcei rendezvény egy hatalmas csarnokban zajlott, amelyet A-E szekciókra bontottak, hogy a tájékozódás könnyebb legyen. A meghívott fő díszvendég Törökország volt, külön kiállítási téren helyezték el az Amerikai Egyesült Államok, Dél-Korea, az Egyesült Királyság és Ausztrália cégeit is. Ukrajna is részt vett több kiállítóval is a rendezvényen. Az „E” szekciót gyakorlatilag a lengyel haderő uralta, ott a rendszerben álló fegyverzetet, némi múltat és a különféle haderőnemek, fegyvernemek, katonai akadémiák mutatkoztak be.
- A kiemelt vendég Törökország volt.
A csarnokban, nagyobb harceszközök közül csupán néhány gyalogsági harcjármű, lövészpáncélos és egy-két 1-1 méretű mock-up volt lázható, a többi nehéztechnika a kiállítás szabad területén, a csarnok körül volt megtekinthető.
- Drónfelvétel. Előtérben az orosz-ukrán háborúban megsemmisített orosz haditechnika.(forrás:targi kielce.pl)
- Drónfelvétel. A lengyel haderő bemutatója.(forrás:targi kielce.pl)
- Drónfelvétel. A kiállítási csarnok. S70i, AW-149M, Morana kerekes önjáró tarack. (forrás:targi kielce.pl)
- Drónfelvétel. A lengyel haderő járművei és a kilőtt orosz eszközök (forrás:targi kielce.pl)
- Drónfelvétel: A lengyelek a szárazföldi haderőnem sok járművét állították ki. (forrás:targi kielce.pl)
- Drónfelvétel: A lengyel haderő járművei.(forrás:targi kielce.pl)
Ha már mock-up akkor nem lehetett kihagyni a Lockheed-Martin F-35A-t, amely lengyel felségjellel került kiállításra és negyed-fél órás sorbanállás után beülhetett minden látogató. Igen látogatót írtam, mert a szakmát és a nézőket nem különítették el, tehát napijeggyel látogatható volt a rendezvény, nem volt „szakmai nap”.
- F-35A mock-up, lengyel felségjellel,
- AGM-158 JASSM robotrepülőgép. Az F-16 és az F-35 is hordozhatja.
A külföldiek közül az amerikaiak külső bemutatótéren egy M1A2 SEPv3 változatú harckocsit, amely már Trophy aktív védelmi berendezéssel volt ellátva. Lengyelország 250 darab új gyártású páncélos vásárolt. Júliusig már hét darab kiképző harckocsit kölcsönadtak az amerikaiak, de az új tankok gyártása 2024-re fejeződik be, és 2025-ben kerül polák barátainkhoz. A teljes költsége a programnak 6 milliárd dollárjába kerül a lengyel adófizetőknek. Az amerikai harckocsik a 247 darab Leopard 2PL változatú páncélosokat fogják kiegészíteni, és felváltják a régebbi T-72 változatokat, és a lengyel csúcs PT-91 harckocsikat is, amelyek közül a T-72-ből már több mint 300 darabot átadtak Ukrajnának ismeretlen számú PT-91-el együtt. Az Egyesült Államok 28 darab SEPv2 bérbe adott Lengyelországnak a szállítások lezárásáig.
- Az amerikai hadsereg M1 SEPv3 nehéz-harckocsija, már izraeli Trophy rendszerrel is felszerelve.
- A Trophy rendszer közelről.
- Az Abrams harckocsi oldalról.
- A lengyelek által megvásárolt lőszerek. Uránmagvasat nem adnak el más országoknak az amerikaiak és a páncélzat is nélkülözi a merített urán réteget.
A harckocsi mellett látható volt a M1 alvázán fejlesztett műszaki harcjármű az M88A2 HERCULES Armoured Recovery Vehicle.
- M88A2 HERCULES páncélozott műszaki jármű
Az amerikai harckocsi üzlet pikantériája, hogy mellette egy sokkal nagyobb üzletet is megkötött a lengyel kormány Dél-Koreával. A 14,5 milliárd dollár értékű keretszerződés szerint közel 1600 páncélozott harcjárművet, köztük K2 harckocsit is beszereznek, mégpedig azok döntő része Lengyelországi licencgyártással. Az Abramsnál könnyebb 61 tonnás és automata töltőrendszerrel felszerelt, tehát három fős legénységgel harcbavethető páncélosok szakértők szerint kisebb súlyuk miatt a sáros kelet-európai tereppel jobban haladhatnak, valamint dízelmotoros üzemeltetésük üzemanyag tekintetében hatékonyabb az amerikai gázturbinás hajtóművekhez képest. A Lengyelek első körben 180 darab K2-es vásárolnak, amelyek még Dél-Koreában készülnek, de a további 820 darab már K2PL változat lesz, hazai 2026-os kezdeti gyártási dátummal. A rossznyelvek szerint a K2 egy koreai könnyített Leopard II, amely megállapításban van némi igazságtartam, azonban ennek a harckocsinak is hatalmas a teljesítménykülönbsége a T-72-höz képest és legtöbb paraméterében egyenértékű a Leopard A7 változattal.
- Dél-Korea közös gyártással nyerte meg a lengyeleket. A K2 harckocsik első darabjai még Koreából érkeznek.
- Később a közös fejlesztésű K2PL változat már lengyelhonban fog készülni.
- A koraiak egyik tervezete a K2 utáni időkre. Az általuk Új generációs általános harckocsinak nevezett páncélos.
- Egy konzervatívabb változat. Mint látható a Trophyhoz hasonló ellentevékenység rendszer szintén beépítésre kerül.
- A kerekes járművek új generációjára is vannak már tervek Dél-Koreában.
A Dél-Koreaiak sajnos még mock-up formájában sem mutatták be a járműveket, csak maketteket lehetett megtekinteni. A harckocsik mellett a K8 Thunder önjáró tüzérségi rendszer is reklámot kapott.
- A Samsung hadiipari részlege Hanwa néven különvált. A cég a katonai nehézfegyverzetre specializálta magát.
- Azonos bázison készült harctámogató jármű
Az F-35A beszerzés mellett is Dél-Koreai repülőgépek erősítik majd a Lengyel Légierőt, a MÍG-29 és Szu-22-es szovjet/orosz harci repülőgépeket 48 darab (tehát két ezred (négy század) FA-50 harci repülőgép váltja fel. Ez az üzlet azért is érdekes, mert a Lockheed-Martin, mint a KAI résztulajdonosa eddig minden esetben megakadályozta, hogy a Dél-Koreai repülőgépeket Európában értékesítsék. Az FA-50 egy a JAS-39 Gripen C/D-vel közel azonos azonos harcértékű repülőgép, amely piacot vont el volna az F-16 elől. Az amerikaiak Greenwille-i gyára azonban komoly problémákkal küzd, pontosabban nincs gyártás munkaerő és beszállítói problémák miatt, így ez is, illetve az F-35A beszerzés is közrejátszhatott abban, hogy a koreai repülőgép megjelenhetett az európai piacon és Lengyelországban. Hozzá kell tenni, hogy a részegységek egy része amerikai, a profit egy része az LM-hez kerül, és a fegyverzetében is valószínűleg amerikai gyártású AIM-120, AIM-9X légiharc rakéták, valamint a Mk. sorozatú szabadesésű bombák lézer és GPS irányítású kittekkel felszerelt változatai fogják alkotni.
- Dél-Korea számára komoly üzlet az FA-50 könnyű oktató és harci repülőgép eladása a lengyeleknek. Harcértéke sokszorosa az L-39NG-nek. Hangsebesség feletti repülésre képes, tehát légirendészeti feladatok ellátásra is alkalmas.
- Az FA-50 makettje.
- A LAH új harctámogató helikopter makettje
- A KF-21 amely az ötödik generációs harci repülőgépek jellemzőit viselné, ha lenne belső fegyvertere. Igy azonban, a 4+++ generációs képviseli.
Ha már repülőeszközök, akkor fontos megemlíteni, hogy a világ három nagy helikoptergyártója is birtokol lengyel gyárakat. A lengyel PZL feldarabolása után, az Augusta-Westland, az Airbus Helicopters, és a Sikorsky is beszerzett az üzemeiből.
Az olasz-brit gyártó megszüntette a régebbi lengyel SW-2, SW-3 gyártását és bár portfóliójába berakta a PZL SW-4 Puszchyk helikoptert, arra katonai rendelés a lengyel haderőn kívülről nem érkezett. A mostani kiállításon egy átfogó „MLU” projektet mutattak be, amely az utolsó Gluszec változatot - amely napjainkban sem elavult típus - húznák fel még modernebb avionikával, és integrált fegyverzettel. Az AW behúzott egy üzletet, júniusban a Perkoz program keretében 32 darab AW-149M változatot rendeltek, a Leonardo Helicopterstől, amely az új (olasz) neve a AW-nek. A forgószárnyasok a PZL Swidnik üzemében készülnek, három konfigurációban. A harci-támogató és kiképző, a parancsnoki és VIP szállító, valamint a felderítő és elektronikai zavaró (EW) változatú helikoptereket 2023 és 2029 között szállítják le. Kiállításra került a háttérben az AW-109 Trecker nevű forgószárnyas, amely az Agusta A-109 ráncfelvart változata, áramvonalasabb törzsorr résszel.
- Az Agusta-Westland (olasz nevén Leonardo) AW-149 helikopter nyert tendert Lengyelországban. A kiállított példány Magyarországon végezte a fegyverzet tesztelésének egy részét.
- AGM-114 Hellfire és Spike ER páncéltörő rakétamakettek a forgószárnyas mellett.
- A doorgunner, vagyis ajtógéppuskás helye.
- Az Agusta A-109 Trekker, amely a régi helikopter modernizált változata.
Az Airbus Helicopters egy Mock-UP H145M változattal volt jelent Kielcében. Az Airbus egyszer már kapott pofont Lengyelországtól, amikor egy megnyert tendert anulált a kormányzat. Látható volt a Herstal HMP400 nehézgéppuska konténer, amelyet hazánk nem szerzett be a típushoz. A konténerbe a nehézgéppuskán kívül 400 lőszert lehet tárazni.
- A Herstal HMP konténer, amely nehézgéppuskát és 400 töltény tartalmaz. hazánk nem szerezte be, helyette 20mm-es gépágyúkonténereket vásárolt a belga gyártóhoz.
- A géppuska konténer táblája.
- A géppuska konténer oldalról.
- A H145M fülkéjébe hazánkban befotózni, főbenjáró bűn,Kielcében meg kötelesség.
- A fülke műszerfala a másik oldalról is meg lett fotózva.
A Sikorsky, amely már a Boeing része az S-70i Blackhawk lengyel gyártással nem ütötte meg a főnyereményt, lévén a különleges erők részére megrendelt öt darabon kívül nem jött beszerzési igény a polákoktól, és több ország inkább az AH-60M változatú amerikai gyártású segélyprogramból kapott helikoptereket, mintsem lengyel gyártású forgószárnyasokból. Most az AH-64 Longbow/Guardian eladása miatt voltak Kielcében, és egy példánya a forgószárnyasnak is ki volt állítva.
- A PZL lengyel gyára által gyártott S-70i Blackhawk tűzoltó változata. A Blackhawk nem sikeres Lengyelországban, hiába a hazai gyártás fél tucat került beszerzésre a rendőrség és a különleges erők részére.
Az igazság pillanata csütörtökön jött el, amikor bejelentették, hogy nem is a Longbow, hanem a Guardian változatból szereznek be 96 darabot, az egyébként 32 darabos Kruk program keretében
- Az AH-64 Apache, a Boeing üdvöskéje. 96 darab kerül a lengyel fegyveres erők kötelékébe.
A tender egyébként már 2014 óta húzódott, de a vetélytárs AH-1Z Viper is látható volt a statikus kiállításon. (A szállító-támogató UH-1Y Venom társaságában.)
- A Bell UH-1Y Venom, a Huey sokadszor újragondolt és modernizált változata. Tíz darab repült hamarosan a Cseh Légierő állományában.
- Egy különleges függesztmény.
- Az AH-1Z Viper, szintén a Vietnámban debütált AH-1 újratervezett mai változata. Kisebb mint az Apache, kevésbé páncélozott, viszont fürgébb, mozgékonyabb. Az amerikai tengerészgyalogság nem akar megválni a Cobra utódjától.
- Az AH-1Z Viper oldalról. Csehország 10 darabot repült majd két változatban a típusból.
A másik mock-up amely repülőeszköz és a csarnokban kapott helyet, a SW-3 Gluszec többcélú helikopter modernizációs programját bemutató helikoptertorzó volt, amelyet a PGZ állított ki.
- Az SW-3 Gluszec felfegyverzett helikopter modernizációs programját promotálták a lengyelek.
- A külső pilonon PPZR Piorun hőkövető a belső pilonon nem irányított levegő-föld rakéták.
- A PPZR Piorun légvédelmi rakéta amely bizonyított az orosz repülőgépek és helikopterek ellen Ukrajnában. A rakéta a Grom módosított és modernizált változata.
- A pilótafülke kap két új multifunkciós képernyőt. Középen és a felső részen hagyományos műszerek és gombok maradnak.
- A Moskit lengyel levegő-föld rakéták.
- A PGZ (lengyel katonai fejlesztési szervezet) új radart és infracsapda kivetőket is kifejlesztett.
- Egy másik típusú keskenyebb, kevesebb kazettát tartalmazó dipól és infracsapda szóró
- A hozzájuk tartozó töltetek is hazaiak
Ha már repülőeszközök, akkor nem feledkezzünk el a nagyszámú drón, robotrepülőgép armadáról, amely szinte minden negyedik gyártónál látható volt. Nagymennyiségű hazai és külföldi gyártó is el akarta adni, be akarta mutatni a robotrepülőgépét. A többi repülőeszköznél olcsóbban fejleszthető és gyártható drónok piaca sokkal több szereplőt mutatott fel, mint más eszközök a kiállításon. A kézifegyverekből volt hasonló kínálat. A török favorit a Baykar cég volt, amely már lengyel felségjelű Bayraktar TB2 drónt is kiállított a többi gyártmánya például az Akinci és Kizilelma mellett. Azonos típust vásárol(t) valószínűleg hazánk is - legalábbis a hírt Palkovics hadiipari miniszter (1000 más beosztása mellett) is szellőztette - de ennek darabszámát nem hozták eddig nyilvánosságra.
- A Bayraktar TB2 robotrepülőgép a török ipar egyik sikerterméke.
- A kiállított eszköz pilonjaira is török cég a Roketsan irányított rakétáit függesztették.
- Oldalról a Roketsan makettek.
- A Bayraktar mellett más drónokat is kínál a gyártó cég. A Baykar mellett még fél tucat félholdas gyártó akart drónt eladni a kiállításon.
A meghívott törökök nagyon sok kiállítóval jelentek meg Kielcében. Az Aselsan, Rocketsan és a több „san” közül minden második drónt, vagy kézifegyvert akart eladni, de a Nurol is kint volt, sajnos maketteken kívül semmivel nem tudtak szolgálni. Az európai fegyvergyártók közül eléggé visszafogott volt az MDBA, a SAAB és a több más gyártó is. A SAAB például a nálunk is rendszeresített kézi gránátvetőjét a Carl Gustav-ot hozta el. Látható volt a német Panzerfaust (RGW60 és 90) sorozat is, amely szintén hazánkban kerül majd gyártásra a haderőfejlesztési program egyik elemeként. Lengyelország eléggé elfordult az UNIO-s hadiipartól, amelynek oka az amerikai érdekszféra mellett az is, hogy az orosz-ukrán háború miatt a hadiipar sem tud nyersanyag hiány, és talán majd energiahiány miatt sem a lengyelek számára megfelelő határidőre szállítani.
- Lásd egy másik török gyártó, a Transvaro standját. Kézifegyverek, szenzorok és drónok, a török ipar sikertermékei.
- Az Aselsan is rengeteg terméket kínált. A hazánkban a távirányítású fegyverállványokról ismert cég, célmegjelölő konténere.
- Az Aselsan 82 és 120mm-es félautomata és automata aknavetőket is kínál a fegyverpiacon.
- A Roketsan mint neve is mutatja a rakétatechnológia élenjáró képviselője.
- Nemcsak fegyverek voltak a török standokon, bár érte is sokan ölnének..
- A hölgy "cége" azonban elsősorban kézifegyverekre specializálódott.
Volt vegyes gyártású eszköz is a kiállításon, a radargyilkos AGM-88 HARM irányított rakéta utódja az AARGM, amely a Northrop-Grumman és a Diehl közös fejlesztése. Ez a rakéta integrálásra került, kerül a svéd JAS-39E változathoz is, valószínűleg a C/D is hordozhatja, amely magyar szempontból lenne fontos.
- Az AARGM az új radargyilkos rakéta a JAS-39E harci repülőgépekhez is integrálásra kerül.
A csehek kiállították a Morana-nak nevezett TATRA alvázra szerelt CAESAR francia löveget, amely kategóriájának egyik csúcsa, a svéd csoda kerekes tarackágyú mellett, amely viszont nem volt látható a Kielcében.
- A Morana a francia Caesar löveg TATRA alvázon. A modern tüzérségi jármű fedélzeti tűzvezető számítógéppel is felderítő eszközökkel is rendelkezik.
- A kiegészítő önvédelmi fegyver is távirányítású, nappali és hőkamerás kivitellel
- A belső kialakítás is XXI. századi.
- Sokat szenvedtem, amíg oldalról nézők nélkül is sikerült a Morana önjáró kerekes tarackágyút lencsevégre kapni.
Magyar kiállító is volt a Pro Patria személyében. A PGSR-3i „Beagle” Mk.II., az MBR-2D és az MBR-3D földfelszíni felderítő lokátoroknak, valamint az IFP integrált felderítő platformnak nincs hazai promóciója, pedig a cég már szállított “Beagle” felderítő lokátorokat Lengyelországnak több mint száz darabos nagyságrendben. Az integrált felderítő platformot is a Pro Patria építi be hazánkban a Gidrán páncélozott járművekre.
- A Pro Patria Electronics magyar cég, felderítő eszközöket és lokátorokat, szenzorrendereket gyárt.
- A BorderCam elektro-optikai rendszer. A cég Lengyelországban már ért el üzleti sikereket szárazföldi célok és alacsonyan repülő légijárművek (drónok) felderítésére alkalmas lokátoraival.
- Kis magyar zászló, nagy büszkeség.
- 2022-ben a 2018-ban indult haderőprogram ellenére, ez az egy cég volt jelen közép-európai egyik legnagyobb hadiipari kiállításán. Az új gyártókapacitások építése ellenére sem volt jelen a Gidrán, a Hiúz, és a Gestamen sem vett részt a kiállításon. A többiről nem beszélek, mert a cseh Česká zbrojovka Uherský Brod (ČZUB) a Bren gyártója, az Airbus és az Rheinmetall sem igazán rúgott labdába Kielcében.
Egyébként a törökök között akik kiemelt vendégek voltak ott volt a Nurol Makina is. Szerény standjukon két kis prospektustartó állvánnyal és két makettel.
- Az egyik makett a nálunk is szolgálatba álló Nomád, török keresztségben NMS 4x4 Yörük.
- A másik makett pedig az Ejder Yalcin 4x4 páncélozott terepjáró. Ez nálunk a Gidrán nevet kapta. Nem is értem mennyire nehéz lett volna hazánk egyik járgányát kivinni Kielcébe.
Izrael is jelen volt a kiállításon, többek között a Spike páncéltörő rakéta családdal, amelyek közül az LR2 változatot hazánk is beszerezte már a nyilvánosság számára ismeretlen indítóval és darabszámmal, valamint a helikoptereink is kapnak a Spike rakétákból.
- Az izraeli SpikeLR2 páncéltörő rakétát próbálja egy lengyel katona. Lengyelország és hazánk is beszerezte a rakétát.
- A Spike termékportfóliója.
- A jövő egyik lehetséges képviselője a Spike Firefly
A Norvég Kronsberg is bemutatta a NASAMS rendszereit, és a hozzájuk integrálható rakéták makettjei is láthatóak voltak a gyártóknál. A Kronsbeg másik csúcsterméke is jelen volt makettként a JSM Joint Strike Missile, amely kifejezetten a F-35-höz fejlesztett csapásmérő és egyben lopakodó levegő-föld támadófegyver. A lengyelek viszont az AGM-158-as vásárolták meg az F-16Block52-höz, de az is használható az F-35-höz is.
- A Norvég Kronsberg bemutatta a NASAMS rendszert.
- Jó volt látni a magyar zászlót is a beszerző országok között.
- A JSM (Joint Strike Missile) az F-35 levegő-föld robotrepülőgépe.
Bemutatásra került az Excalibur 155mm-es GPS irányítású lövedék, amely gyakorlatilag az összes NATO szabványú vontatott és önjáró lövegben használható, viszont ára miatt erősen meggondolt, milyen célpontra is használja a harctéri parancsnok a precíziós lövedéket.
- Az Excalibur GPS irányítású lövedék. Nem olcsó, de szinte az összes 155mm-es NATO sztenderd lövegből kilőhető. A célokat meg kell válogatni.
A szlovák Gerlach Zetor, amely traktorjairól híres ismét bemutatta páncélozott gépjárművét, de arra megrendelést információm szerint nem sikerült elérni, még saját országában sem.
- A szlovák Zetor a Gerlach típusú páncélozott terepjárót már több kiállításon bemutatta.
A lengyelek és a törökök hadihajó fronton is kiállítottak különféle maketteket. A lengyel tengeri hajógyártás kereskedelmi hajók tekintetében világszínvonalú nagyobb méretű hajókat is képes gyártani. A törökökkel azonos hajóosztályokban, tehát nem nukleáris meghajtású tengeralattjáróktól kezdve, a fregatt és romboló méretű hajókig sok típust kínáltak. Más kérdés, hogy a nagyobb hajóosztályok gyártása éveket vesz igénybe, és a balti-tengeren limitált méretű hadihajókat alkalmaznak az orosz kivételével a haditengerészetek.
- A német tengeralattjáró gyártók is jelen voltak.
- A lengyel és török gyártók egészen fregatt és romboló hajóosztályokig tudnak hadihajókat építeni.
A lengyel haderő nagyon sok rendszerben álló, elsősorban szárazföldi haderőnemhez tartozó komplexumot mutatott be. Érdekesség, hogy harckocsik tekintetében, a T-72 változatok már nem kerültek lengyel felségjellel kiállításra, még a PT-91/92 Twardy sem, amely a lengyel tanképítés csúcsa és napjainkban is effektív jármű. A német gyártású Leopard II-ből viszont három volt kiállítva, az alap A4-es változat, amelyet mint véres kardot nálunk hordoznak körbe mindenhol, mint a magyar modernizáció jelenlegi csúcsát, de elavultsága miatt a lengyelek „közepes” harckocsiként mutatták be. Az A5, már modernebb, és ék alakú kiegészítő páncélzattal és más modernizálással is rendelkezik, akárcsak az A5PL változat. Nos a lengyelek az A5PLM1 változatot is bemutatták Kielcében. Valószínűleg összes Leo2-öt erre a szintre szeretnék felhúzni. A páncélozott szállítójárművek között újdonság volt a kutnói Bobr3 járműcsalád két változata, amely felderítő és harci támogató feladatkörben használható. Megrendelés még nem érkezett rájuk.
- A Lengyelek által modernizált Leopard2A5PL változat. Mint látható a szenzorok, normál és hőkamerák nem hiányoznak a járműről.
- A német változatú Leopard2A5 páncélos.
- A napjainkra már elavult páncélzattal rendelkező, de tűzvezető rendszerével még mindig effektív Leopard2A4. Hazánk 12 darabot állított hadrendbe, mint kiképző harckocsit, de az orosz-ukrán háború kezdete óta, a páncéloserők magját képezik.
- A Leopard2A5PLM1, már egy még újabb modernebb páncélos. Az A4 és esetlegesen az A5 változatokat erre a modifikációra akarják felhúzni.
- A lengyel Leopard2A5PLM1 modernizált harckocsi oldalról.
- Az Leopard2A5PLM1 jelenleg a lengyel harckocsik csúcsa.
- Szenzorok, kamerák..
- A kutnói Bobr3 felderítő járművei. Ezek még csak prototípusok.
- A felderítő eszközei is nagyon korszerűek a járműveknek.
Az egyetlen volt szovjet láncos technika, ami bemutatásra került, a licencgyártott BMP-k modernizált felderítő változatai a BWE-1Sz és a BWR-1M járművek voltak. A Borsuk viszont sajnos még mock-up-ként sem volt látható, illetve nem találtam meg. Illetve volt még egy MID típusú T-72 alvázra épített műszaki harckocsi, amely látható volt a lengyel harctámogató eszközök között.
- A BMP lengyel licencgyártásának utolsó mohikánjai a BWE és BWR felderítő járművek. A háttérben a Borsuk harcjármű amely a lengyel Hiúz. Tényleges makettet, prototípus azonban nem került kiállításra.
- A BWR-1M felderítő jármű távirányítású géppuska toronnyal van felszerelve.
- A szűkös belső tér kényelmetlen a katonák számára.
- Egy másik BWR változat, ahol már löveg és mellette géppuska is van forgótoronyban. Mint látható a kamerák, éjjellátók, hőkamerák nem hiányoznak már erről a kategóriáról sem.Újdonság, hogy a felderítő eszközök között egy lokátor is látható volt.
- A MID műszaki harcjármű a T-72 alvázára épült.
A lengyelek a KTO Rozsomák majd fél tucat változatát mutatták be. A kerekes gyalogsági harcjárművet a finn PATRIA fejlesztette ki és a svájci MOWAG Piranha az osztrák Steyer pedig Pandur néven gyártja. Felsorolásként csak, de kiállításra került az AWS, AWR felderítő, az M2, a WEM sebesültszállító, a RAK 120K aknavetős és a WRT változat is, de volt más verzió is a kiállításon például a KROTON vezetési pont. Kiegészítő páncélzattal a ROZSOMAK MLU is látható volt. Ami közös a járműveken, hogy mindegyik 360 fokos körlátást biztosító kamera és hőkamera rendszerrel van felszerelve (még a régi BMP modernizációk is), a ködgránátvető is alaptartozék, és valamilyen hálózati hadviselési rendszerben lehet azokat használni. Mindegyikben 1-2 lapos monitor található, amelyen a saját kamerarendszer és a harcászati adatokat lekérheti a parancsnok, vagy több kezelő. A KTO Rozsomákból 1000 körüli darabszámú áll hadrendbe Lengyelországban.
- A PATRIA által tervezett és licencben gyártott gyalogsági harcjárművek a Rosomak nevet kapták Lengyelországban.
- Körülbelül 1000 darab áll már hadrendben a kerekes harcjárműből. A Lynx-nél könnyebb járművek védettsége alacsonyabb, azonban vízen is tudnak haladni hajócsavarjaikkal.
- A képen a 120mm-es aknatevővel felszerelt tűztámogató változat látható.
- Ez egy sima lövészpáncélos változat, minimális toronyfegyverzettel.
- A lövészpáncélos változat másik oldalról.
- Sebesültszállító verzió. Jól látható a két oldalra épített csavarhajtás vizi átkelésre.
- Tüzérségi támogató jármű is Rosomak változat
- A 120mm-es aknavetős változat egy modernebb verzió.
- Parancsnoki központként is alkalmazható változat.
- A lengyelek a Rosomak MLU-val nagyobb védettséget és még modernebb elektronikát és hálózati hadviselési eszközöket építenek a járművekbe.
A PATRIA külön is kiállított és a saját gyalogsági harcjárművén szlovák torony volt látható.
- A finn PATRIA saját korszerűsített járműve.
- A forgótorony 30mm-es löveggel szlovák gyártású.
- Belülről semmivel nem marad el a Lynx gyalogsági harcjárműtől.
Az önjáró tüzérségi eszközökből a volt szovjet/orosz eszközök kiállításra nem kerültek. A modernizált Wz. 1977 DANA-T és M rendszerek sem, amelyek még 152mm-s löveggel kerültek rendszerbe. A K9 Thunder löveg, amelyekbe Topaz típusú lengyel tűzvezető rendszert építenek sem volt látható, még prototípusként sem, viszont az AHS Krab három helyen is kiállításra került. Az AHS Krab egy hasonlóan össze legózott eszköz, mint a svéd Gripen. A 2000-es évek elején a Huta Stalowa Wola a BAe System és a Samsung közreműködésével tervezte meg. 2016-ra már PT-91 Twardy alvázára épített brit AS-90M Braveheart toronyba került a Nexter 52-es kaliberű 155mm-es lövege, és az önjáró löveget a lengyel TOPAZ tűzvezető rendszerrel látták el. A motorja a német MT-881Ka-500 aggregát. A Samsung hadiipari részlegének új neve Hanwa és lesz olyan változata a Krab-nak amelybe a K9 önjáró tüzérségi eszköz valószínűleg lengyel licencgyártott lövege kerül beépítésre. A Krabnak van egy másodlagos forgatható önvédelmi WKM-B nehézgéppuskája. Személyzete 5 fő. A löveg a rendelkezésre álló lövedékek szerint 40km-es hatótávolságra tud célzott lövést leadni, ez kevesebb a Panzerhaubitze 2000 40-70km-es hatótávolságánál, és a védettsége is alacsonyabb, de jóval könnyebb 48 tonnás tömegével úton 67 km terepen mintegy 30 km-es sebességgel tud mozogni. A típusból 120 darab áll rendszerbe a Lengyel haderő állományába és ebből mintegy 65 darab már leszállításra került. Ukrajna 18 darabot kapott a lengyel készletből és további 54 darabot megrendelt. Az orosz-ukrán háború során egy dokumentáltan megsemmisült, azonban a többi leszállított típus sikeres tűzcsapásokat hajt végre az oroszok ellen.
- A Krab önjáró tüzérségi löveg, amely már Ukrajnában is bizonyította harcértékét.
- Az önjáró löveg oldalról. A jármű könnyebb, kisebb, és kevésbé védett mint a Pzh2000-es amelyet hazánk rendszeresített, azonban mozgékonyabb és a kelet-európai sárra jobban megbirkózik. A torony brit, a löveg francia a tervek egy része koreai, a gyártás lengyel.
- A Krab hátulról. A 360-fokos körlátás, a normál és hőkamerák beépítésre kerültek.
- A torony eredetileg brit tervezésű.
A csapatlégvédelem területén Lengyelországban különös vonzalom van a ZSU-23 mm-es gépágyúkkal kapcsolatban. Napjainkban is legalább három változat került bemutatásra. Nos ezek már nem manuális célzású eszközök, hanem lőelemképző számítógépekkel, sőt hálózatba is kapcsolható lövegek, amelyek akár távirányítással is működtethetőek, és 2-4 PPZR Grom, vagy Piorun hőkövető rakétával is felszerelhetőek. Van olyan változat, amely elektronikai zavarásra is képes. A teljes rendszernek PSR-A Pilica a típusjelzése. A löveg utánfutóként vontatható, vagy tehergépjármű is hordozhatja, de különféle állványokra is felszerelhető.
- A ZSU-23 milliméteres légvédelmi ágyú újabb változata. Itt már van tűzvezető számítógép, "HUD" , de még hőkővető légvédelmi rakéták is.
- A tűzvezetést segítő rendszerek hátulról fényképezve.
- A lengyelek JELCZ teherautókon is szállítják a viszonylag könnyű légvédelmi ágyút.
- Egy másik változat, más számítógéppel és elektronikai ellentevékenységre is alkalmas rendszerekkel.
Ami a cseheknél a TATRA az a lengyeleknél a JELCZ járműcsalád. Ebből van 2-3 és talán 4 tengelyes alváz is, rengeteg felépítménnyel. Felsorolni sem lehet a parancsnoki, a sima teherautó, a lokátor-hordozó, a mozgó vezetési pont, a felderítő eszköz-szállító, a tüzérségi lőszerszállító és sok-más változatot.
- A JELCZ egyik utánfutós katonai tehergépjárműve
- A KRAB lőszerszállító teherautója. Szintén JELCZ
- A KRAB és a kiszolgáló járművek (forrás:targikielce.pl)
Érdekes módon bár HIMARS rendszereket is beszerzett Lengyelország ezekből egyetlen darabot sem láthattunk, viszont a JELCZ-re épített 122mm-es (kvázi szovjet űrméretű) rakétatüzér rendszerből kiállításra került egy példány WR-Langusta típusjelzéssel. A típusból 75 darab áll hadrendben a lengyel szárazföldi haderőben, a cseh RM-70-ből pedig 29 darab példány. Mindkettő azonos 122mm átmérőjű rakétát tud indítani 40 darabos indítókonténerekből. A rakétarendszert támogatják az RZ-RA Liwiec tüzérségi lokátorok, amelyek szintén JELCZ tehergépjárműre vannak telepítve.
- A 122mm-es rakétavető egy orosz űrméretű örökség, de JELCZ tehergépjárműre szerelve.
- A 40 darab rakéta indítási táblázata.
- A 122mm-es rakéta tüzérségi rendszer szemből.
Kiállításra került még egy MLV típusú négyrakétás tüzérségi rendszer, amely LMM és NSM konténeres rakétákat tud indítani. Sok információ nem volt róla, de itthoni nyomozásom szerint ez egy modern Norvég/Svéd partvédelmi rakétarendszer (valószínűleg szárazföldi célok elleni másodlagos feladatkörbe is használható). Lengyelország is rendszeresítette 2007 után. A célkövető lokátora a NUR-15 típusnevet kapta (TRS-15M Odra lengyel elnevezése) és 200 km hatótávolságú. A rakétái 185 km-ig indíthatóak és Lengyelország két század mennyiséget vásárolt.
- A svéd-norvég partvédelmi rakétakomplexum az LMM
- A lengyel haderő is szolgálatba állította, másodlagos szárazföldi képességgel is rendelkezhet.
- A TRS-15M Odra a rakétakomplexum lokátora.
Nagyon sok kiállítóról nem írtam. A rengeteg kézifegyver gyártót fel sem lehet sorolni, a nagyobb cégek itt voltak, a dróngyártókat sem vállalkozom, hogy felsorolom.
- A PGZ egyik drónja a 19RA. A PGZ a lengyelek katonai fejlesztési intézete
- Az Észt pavilon. Itt is többek között drónok és kézifegyverek, álcaruhák.
- A belga FN Herstal standja. A H145M helikopterek fegyverzetének egy részét is ez a cég szállítja.
- Kézifegyverek minden mennyiségeben.
- A háborúhoz energia is kell. A Praexer napelemes megoldása némi energiát termel.
Ami viszont mindenképpen említésre méltó, hogy az ukrán hadiipar, amely elvesztette a nehéziparának nagy részét, amely keleten terül el, szétlőtték a Motor Szics hajtóműgyárat és az Antonov repülőgépgyárat, több kiállítóval is jelen volt Kielcében. Páncéltörő eszközökön túl bemutatták a Neptun hajó elleni rakétákat, amely a „Moszkva-killer” nevet is viselheti az orosz fekete-tengeri flotta zászlóshajójának egy rakétás cirkálónak elsüllyesztése után.
- Ukrán páncéltörő rakétarendszer. A rakéta típusa R-25.
- A Neptune partvédelmi rakétakomplexum makettje. A "Moszkva" rakétás cirkálót már elsüllyesztették ezzel a fegyverrel.
- A kijevi fejlesztésű Luch rakétarendszer
- Az UKRTAC sisakokat és egyén felszerelés kínál.
Ausztrália nemes egyszerűsítéssel le ”mate”-tezta, a közönséget. A mate ott havert jelent. Gyakorlatilag minden mate-t meghívott a standján egy kávéra. Maga a stand inkább egy RM bemutató volt, mármint egy bazi nagy lapos tv-n láthattuk az „Ausszi” tenderen jelenlévő Lynx-et mindenféle mozgásban és rakétaindítással, az általunk is óhajtott négytengelyes kerekes önjáró löveget és más eszközöket. A kiállításon a saját Bushmaster páncélautójuk, amelyekből szállítottak Ukrajnának is volt látható egy C-17A szállító repülőgépből kigördülve.
- Az Ausztrálok pavilonja. Fegyverek nem voltak kiállítva, de néhány LCD-n mentek a fejlesztésekről a prómófilmek.
- Ausztrál Bushmaster páncélozott terepjáró ukrán színekben gördül le egy C-17A szállító repülőgépről.
Ha már Ukrajna. Ukrán kiállítás volt a szabad téren is, de nem szép látvány. Egy-egy kilőtt orosz BRT-80A, T-72, Mjeszta, és Tigr került bemutatásra. Az eszközök kiégtek. A Tigr színei alapján a az orosz nemzeti gárda a Rosgvardiya (oroszul : Росгвардия) állományában lehetett. A vért és az emberi maradványokat kipucolták, de a meggyötört, kiégett fém torzók mutatták a háború embertelenségét.
- A Tigris (Tigr) orosz gyártású páncélozott terepjáró roncsa. A jármű kiégett, de megmaradt színei alapján, nem az orosz hadsereg, hanem az orosz gárda gépjárműve volt. A találat valószínűleg elöl és oldalt érte a jármű elejét.
- A másik oldaláról nézve ott tűz tombolhatott, kezelő személyzet sorsáról nem tudni.
- BTR-82A páncélozott szállítójármű roncsa. A vékony páncélzatú harcjármű könnyű préda különösen oldalról, vagy hátulról támadó páncéltörő eszközzel ellátott ellenséges erőknek.
- A jármű szintén kiégett, és erősen rozsdás állapota alapján használhatatlanul is sokáig ki volt téve környezeti hatásoknak.
- Elpusztított T-72 harckocsi. Elöl látható a vastagabb kiegészítő páncélzat maradványa. A típusra egy általam szakavatottabb szakértő T-72B (talán mod 1990) változat lehet.
- A harckocsi kiégett, de valószínűleg kezelői egy része el tudta hagyni a járművet. A tornya a páncéltesten maradt, tehát valószínűleg nem Javelin vagy hasonló páncéltörő rakéta találat után vált használhatatlanná.
- Oldalról a T-72B roncsa.
- 2Sz-19 Mjeszta-Sz típusú önjáró löveg roncsa
- A jelenleg sorozatban gyártott legmodernebb önjáró tüzérségi eszköze az orosz haderőnek, mivel a 2Sz35 Koalícija nevű utódja csapatpróbákon vesz részt, gyártása még nem kezdődött el.
- A belsejét elpusztította a tűz és a festék nagy része is leégett róla. A Steel Guard (Acélgárda) felirat vélhetően kilövése után kerül felfestésre.
- A löveg hatásos lőtávolsága maximum 24,7 km amely alaposan elmarad a Krab lengyel önjáró lövegtől is, a Pzh2000 páncélozott tarack 70km-es maximum lőtávolságáról nem is írva (utóbbit rakéta póthajtású lövedékkel lehet elérni)
- A kezelők egy része valószínűleg elhagyta a járművet,de további sorsukról nincs információ.
- BM-30 Szmercs önjáró rakétatüzérségi komplexum kilőtt rakétái. A komplexum 9M55 vagy 9M528 rakétákat képes indítani. A komplexum több változatban létezik, 12 vagy 14 vetőcsővel.