Aviation Expo Múzeum a repülőtér mellett. Burgasz, Bulgária

p1020146m.jpg

Magyarországról a nyári utazási célpontok között kedvelt uticél napjainkban is Bulgária Fekete-tengeri üdülőtelepei. Aranypart bolgár nyelven Zlatni pjasaci Várna mellett, Napospart, bolgár nyelven Слънчев бряг, Szláncsev brijág) Burgasztól mintegy 35 km-re, a festői félsziget Neszebár mellett terül el. A Magyarország és Bulgária közötti közvetlen vasúti közlekedés megszűntével (Szerbia szedte fel a síneket a magyar határ és Belgrád között ) majd egy évtizede, csak közúton és repülőgéppel lehet eljutni Bulgáriába. A két üdülőközpontba Várna, illetve Burgasz repülőterein keresztül vezet a légiút. A magyar low-cost légitársaság a Wizz Air is indít nyaranta járatokat a két városba.

burgas.JPG

  • A burgaszi repülőtér logója. (forrás: wikipedia)

A burgaszi repülőtér mellett kis repülőmúzeum húzza meg magát a repülőtéri épületek szomszédságában. A Burgasi Városi Tanács határozatával jött létre 1998-ban a múzeumot. 2011-ben az Aviation Expo nevet viselő múzeum rossz állapotban volt. Belépő nem kellett fizetni, de őrzés védelemről sem nagyon lehet beszélni, repülőgépek rossz állapotban voltak, az utasszállító repülőgépek belseje arról árulkodott, hogy a környékbeli könnyűvérű hölgyek szolgáltatásaikat is itt bonyolították le az éjszaka beköszöntével. Az áldatlan állapot 2016-ig tartott majd egy komoly megújulás következett. 2017. június 29-én nyitotta meg újra kapuit a kiállítás. A múzeum új kerítéssel bekerítve, csinos kövekkel kirakott járdával, lenyírt fűvel, részben eltávolított növényzettel és főként a repülőtechnika megtisztításával, újrafestésével egy kellemes hangulatot árasztó kis múzeummá változtatták a Jurassic Parkot. Olyan Budapesti Aeropark csak kicsiben.

burgas-aero.JPG

  • A repülőmúzeum a Google térképről.Bár 2022-es a dátum a kép alján, maga a kép még a múzeum régebbi állapotát mutatja, például nincsenek járdák és kerítés sem. (forrás: Google)

2022-9.jpg

  •  Itt már a megújult múzeum bejáratánál lévő az információs tábla látható. (forrás: Google)

2022-12_2.jpg

  • A megújult múzeum az út mellől (forrás: Google)

A múzeumban kilenc repülőgép történetét, polgári repülőgépet lehet megismerni a BGA-Balkans (Balkan Bulgarian Airlines) flottájához tartozott.

balkanbulgarian.png

  • A Balkan légitársaság emblémája (forrás: wikipedia)

p1020154m.jpg

  • Tu-154B2 utasszállító repülőgép.A lajstromszáma LZ-BTU. Gyári száma: 81A484. 1981-tól repülőt a Balkan bolgár légitársaságnál. Első menetrendszerű repülése az angliai Manchesterbe történt. 1992-tól 1994 júniusig macedón lajstromban a Palair társaságnál repült. 1996. október 31-én szállt le utoljára a burgaszi repülőtéren. A képet 2011-ben készítettem.

t154b-wiki.jpg

A légitársaság egy másik az LZ-BTR lajstromjelű T-154B2 repülőgépe London-Heathrow repülőterén 1981-ben (forrás: wikipedia)

p1020189m.jpg

  •  A mellékhelyiség állapota 2011-ben

p1020190m.jpg

  • A felújítás és a repülőmúzeum kerítéssel ellátása előtt ezeken a székeken az örömlányok dolgoztak kuncsaftjaikkal. A nyomokat nem fényképeztem le..

1-22.JPG

  • A repülőgép 2017 óta. Az újrafestett repülőgép szinte uralja a múzeumot. (forrás: avioburgas.bg)

p1020163m.jpg

  • Antonov AN-12 négy motoros szállítórepülőgép. A repülőgépet 1968-ban gyártották 8346002 számon. 1968. novemberben kapta meg a LZ-BAB lajstromszámot. Polgári forgalomban a Balkan társaságnál repült teherszállító típusként 1986 júniusig. Az egyetlen polgári üzemeltetésű AN-12B volt Bulgáriában. Az AN-12-ből három az AN-12V-ből még négy példányt repült a bolgárok nemzeti légitársasága.

p1020180m.jpg

  • A Bolgár Légierő nem rendszeresítette a Szovjet Herculesként is hívott szállító repülőgépet. Az AN-12 repülőgép prototípusa 1954 márciusban repült és sorozatgyártása 1959-ben indult. Összesen 1248 darab készült, de nem Ukrajnában, hanem Taskentben és Voronyezsben.

lz-bac.JPG

  • Az LZ-BAC lajstromszámú AN-12B 1998-ban a düsseldorfi repülőtéren (forrás: wikipedia)

2-22.JPG

  • Jelenlegi állapota a repülőgépnek. A kép készítése idején letisztításra került, de átfestésre nem. (forrás:  avioburgas.bg)

p1020168m.jpg

  • AN-24V utasszállító repülőgép. 1965-ben 67302206 gyári számmal épült 1965 ás 1976 között a kelet-német Interflug légitársaságnál repült DM-SBA lajstrommal. 1976. áprilisban került a Balkán Légitársasághoz LZ-ANL lajstromszámmal. A repülőgépet 1999-ig használták utasszállításra. Utoljára 1999 augusztusban 23 évi szolgálat után szállt le Burgaszban.

3-22_1.JPG

  • Az AN-24V típusváltozatból a Balkan Airlines 22 darabot repült. AN-24B-ből nyolc, az AN-24RV-ből egy darabot üzemeltettek. A katonai repülésben is használta a Bolgár Légierő az Ancsát. 1967-től 2001-ig 12 darab állt szolgálatban. (forrás: avioburgas.bg)

p1020152m.jpg

  • AN-14 könnyű szállító repülőgép.1970-ben gyártották. Az AN-14 egy AN-2 váltótípus próbálkozás volt, 1971 januárban LZ-7001 lajstromszámú jegyezték be a bolgár polgári repülés nyilvántartásába, de a Ravnyeci légibázisra osztották be. Ravnyeci bázis (Авиобаза Равнец) ICAO: LBBR 20 km-re van Burgasz városától. A bázist 2000-ben zárták be. Az AN-14-est 1985-ig használták a repülőgépet katasztrófavédelmi feladatokra.14 évig repült és szolgált Bulgária repülésben.

9-22.JPG

  • Az AN-14-es 1958-ban emelkedett először a levegőbe, de összesen csak 332 darabot gyártottak belőle, nem lett az AN-2 utódja. Szovjetunió, Afganisztán, NDK és Bulgária vásárolt a típusból. 1966 és 1993 között három AN-13 szolgálat a Bolgár Légierő állományában. Utolsó változatát AN-14M-ként már áttervezték és a későbbi AN-28 prototípusának is tekinthető. Az AN-28-ből a Lengyel PZL licencgyártása a PZL M28 Bryza egy kiváló könnyű személy és teherszállító típussá forrta ki magát. (forrás:avioburgas.bg)

1473262302_44_1.jpg

  • Az utód PZL M28 Bryza tengerészeti változata az AN-14 sok áttervezése. Napjainkban is gyártják a AN-28 lengyelek által modernizált változatait.

p1020159m.jpg

  • Elődöm az utódom. A Lengyelországban licencben gyártott AN-2P-t (R-t) 1971 januárjában szállították Bulgáriába, és LZ-1089 lajstrommal állították szolgálatba. A repülőgép ASz-62IR dugattyús motorral építették. Utolsó repülése 1989 májusban volt. 1992 novemberben törölték lajstromából a 11 354 repült óra után.19 évig repült.

8-22.JPG

  • Átfestve és gyönyörűen felújítva. (forrás:avioburgas.bg)

p1020149m.jpg

  • A MI-2 könnyű helikopterek 1957-től repültek a Bolgár Légierőben. 42 darabot állítottak szolgálatba. A múzeum honlapja szerint a képen látható példányt 1973. június 30-án adták át a Bolgár Légierőnek.01 lajstromszámmal. Utolsó repülése 1998 szeptemberében a Krumovo légibázisról történt. 25 évig szolgált Bulgáriában.

7-22.JPG

  • Napjainkban, már nem ágak között hanem megtisztítva került kiállításra a múzeumban. (forrás:avioburgas.bg)

p1020192m.jpg

  • Az Aero L-29 Delfin Bulgáriában is a Légierő kiképző repülőgépek volt. A 64 lajstromszámú példányt 1963-ban gyártották Csehországban és 1964-ben repülték át. A gyakorló repülőgép a Dolna Mitropolja ( Летище Долна Митрополия) repülőtérre települt „Georgi Benkovszki  Георги Бенковски) repülőiskolában állt szolgálatban.1965 és 1974 között a Bolgár Légierő 102 darab L-29-est üzemeltetett. A hivatalos kivonásuk csak 2002-ben történt. A repülőgép 2011-ben is viszonylag jó állapotban volt. A repülőiskola napjainkban a bázison van, a Bolgár Nemzetvédelmi Egyetem Légierő karába tagolva. A légierő 142. kiképző ezrede PC-9 és L-39 repülőgépekkel oktatja a növendékeket.

4-22.JPG 

  • Azóta azonban újrafestették és kiváló állapotban várja a látogatókat. (forrás:avioburgas.bg)

p1020150m.jpg

  • MiG-17F vadászrepülőgép. kiállított példány 1997. április 3-ig a Dolna Mitropoljai repülőtérre települt „Georgi Benkovszki repülőiskolában volt. Több lajstromszám nyomait lehetett felfedezni a repülőgépen 1011-ben. Később 62-es oldalszámmal volt kiállítva.

p1020148m.jpg

  • 1965 és 1999 között a MiG-17-ből 94 a lengyel licencben gyártott LiM-6-ból 31 darab állt szolgálatban Bulgáriában. A repült alváltozatok között a MiG-17F/PF és R felderítő modifikációk voltak.

5-22.JPG

  • A szépen felújított 62 lajstromszámmal festett MiG-17F a múzeumban. (forrás:avioburgas.bg)

p1020186m.jpg

  • MiG-21PFM gyártási száma:1690-es volt. A bolgárok 1966-ban tizenkettő darab MiG–21PFM-et kaptak, amelyek a ravneci repülőbázisra kerültek. Egy évtizeddel később 1977–78-ban a szovjetunióból használtan  36 darab PFM-et szereztek. Ezek a gépek szintén a 15. IAP-be Balcsik, Ravnyec és Gabrovnyica repülőtereken álltak hadrendbe. 1985-től az 1992-es kivonásukig a PFM-ek a kameneci kiképzőezrednél szolgáltak, a kétüléses USZ/UM gyakorló vadászrepülőgépekkel együtt. 1986-ben  két darabot PFM-et beszereztek oktatási célra. A 21-esből valamennyi változatot beszámítva 226 darabot tartottak hadrendben a Légierőben. Az utolsó repülőgépeket 2015 környékén vonták ki. Két alkalommal is volt kivonási ünnepségük, a blogger az egyikre meghívást is kapott. A három említett repülőbázis a 2000-es évek elején megszűnt, sportrepülőtér lett, illetve bezárták.

6-22.JPG

  • A MiG-21PFM ragyogóan restaurálva (igaz feliratok nélkül) kiállítva a burgaszi múzeumban. (forrás:avioburgas.bg)

p1020171m.jpg

  • Egy Antonov AN-24 törzsorr része külön kiállítási tárgy volt a múzeumban. A 2011-es képen még elhanyagolt állapotban van a kiállítási tárgy.

p1020183m.jpg

  • A festése szerint a Balkan Légitársaság repülőgépe volt.

2022-6.jpg

  • A múzeum újranyitása óta a festés és a kiállítás is megváltozott.  (forrás:avioburgas.bg)

A Burgaszi repülőmúzeum várja a látogatókat a COVID szabályokat is figyelembe véve. A jegy ára kedvezmény nélkül 4 Leva, de családi jegy 8 Leva-ért váltható és 26 év alatt a diákok valamint életkori korlát nélkül a nyugdíjas 2 Leva belépési díj ellenében látogathatják a múzeumot.

A Múzeum honlapja: https://avioburgas.bg