Van-e önvédelmi eszköze csapatszállító Airbus A319-112 repülőgépeinknek?

dsc_8880m_1.jpg

2018. február 2-án mutatta be a Magyar Honvédség az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison két használtan beszerezett Airbus A319-112 csapatszállító repülőgépét. Az első Airbus még máltai 9HN-AGN lajstromszámmal január 31-én érkezett Kecskemétre két JAS-39C Gripen kíséretében, majd február 1-én érkezett meg a másik 9H-AGM máltai lajstromú repülőgép is. A korábban csődbement Air Berlin később Eurowings légitársaságok flottájába repülőgépeket kedvező áron szerezte be Magyarország.

airfleets-net.JPG

  • A későbbi 604-es lajstromszámú A319-112 repülőgép 3604 gyártási számmal készült. Első repülése 2008. július 12-én volt. Később az Air Berlin légitársaságnál repült, majd az Eurowings társasághoz került. (forrás: airfleet.com)

airfleets-net2-604.JPG

  • Itt már Eurowings színeken látható. A Germanwings csődje után, szerezték be jó áron a "fapados" repülőgépet Hazánk haderejének. Az olcsóság egyik oka, hogy a beszerzés idején a 319-es helyett, a nagyobb befogadóképességű, testvéreit az A320 és A321-es típusok voltak a favoritok, másrészt a gázturbinák repült idő szerint viszonylag öregek voltak és cserére szorultak. Napjainkban már új CFM-56-5 hajtóművekkel repülnek. (forrás: airfleet.com)

airfleets-net-605.JPG

  • A 605-ös lajstromszámú repülőgépünk szintén Air Berlines időszakából. A 3865 gyári számú repülőgép 2009. március 27-én repült először. (forrás: airfleet.com)

A fapados légitársaságok 130 főre székezett repülőgépei megbízható CFM-56-5 típusú gázturbinákkal voltak felszerelve.  2017. decemberben a repülőgépeket már beszerezték, és Rómában légifölény szürkére festették, majd átrepültek a csehországi Ostravába, ahol további átalakítások végeztek a repülőgépeken.

img_0607.jpg

  • Leragasztott magyar felség és lajstromjelekkel és máltai felségjellel landolt a későbbi 604-es. (forrás: facebook)

Dr. Pogácsás Imre dandártábornok a repülőgépek átadásakor kiemelte, hogy a csapatszállítónak beszerzett Airbusok megkapják a szükséges katonai kommunikációs és navigációs rendszereket, valamint önvédelmi berendezéseket.

dsc_9633.JPG

  • A honvédelmi bizottság tagjai, amikor bemutatták a repülőgépeket. Ezek az emberek főállású politikusok, annyi közük van a repüléshez, hogy felülnek a általában  közforgalmi repülőgépekre.

Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter is elmondta, hogy speciális katonai alkalmazások és berendezések, mint kommunikációs, navigációs és védelmi rendszer beszerelésével az Airbus A319 repülőgépek többcélú csapatszállítóként funkcionálnak. A moduláris belső kialakításnak köszönhetően a repülőgépek alkalmasak egészségügyi kimenekítés, egészségügyi szállítási feladatok végrehajtására is. A bajba jutott, megsebesült, balesetet szenvedett katonák és akár magyar állampolgárok biztonságos orvosi ellátással szállíthatóak.

p1180143.JPG

  • Az Airbusok pilótafülkéje a sajtónyilvános átadási ünnepségen.

dsc_8819.JPG

  • A blogger több alkalommal repült, mind a két repülőgéppel.

dsc_0096_2.JPG

  • Mint látható az első két sor megfelel az első osztálynak, "biznisz class"-nak a 2-2 elrendezéssel és lábtérrel. Később már 3-3-as a székezés. Az egyik repülőgépen műbőr, a másikon pedig szövet borítja a székeket.

_mg_9859-kele.jpg

  • A Blogger útban Litvánia felé az egyik csapatszállító fedélzetén.

A repülőgépek a szolgálatba állításuk óta intenzíven használatban vannak. Katonai és diplomáciai repüléseken kívül, különféle kiképzési repüléseken vesznek részt, de a Budaörsi vagy Kecskeméti repülőnapon vagy éppen augusztus 20-án a Duna felett is láthatták a polgárok a repülőgépeket.

dsc_9423.JPG

  • Egy sajtónyilvános eseményen a repülőgépek leterheltéségét is bemutatták, tehát sok esetben az ellenzéki vádak a honvédség titkolózásáról nem állja meg a helyét. Különösen, hogy a minősített adatokat is láthatják a képviselők, de minősített voltuk miatt nem hozhatják nyilvánosságra. Ezt a slide-ot lefényképezhettük sajtónyilvános eseményen.

dsc_0242m_1.jpg

  • A 604-es lajstromszámú Airbus A319 két JAS-39 Gripen kíséretében a kecskeméti repülőnapon

A repülőgépek magyar katonai lajstromszámú 604-es és 605-ös lett.  Bemutatásra került a beszerzett egészségügyi modul is, amellyel még COVID-os betegek is teljes biztonsággal szállíthatóak. A modul ki és beemelésére külön rakodógép is rendelkezésre áll a kecskeméti bázison.

dsc_9641.JPG

  • Az egészségügyi modulok is beszerzésre kerültek. Olyan ágyak is vannak amelyek légmentesen elkerítve az utastér többi részétől alkalmasak fertőző (köztük COVID) betegek szállítását.

dsc_9599.JPG

  • Az egészségügyi modulhoz az ágyak és berendezések mozgatására beszerzett emelőszerkezetet is bemutatták a sajtónak és a honvédelmi bizottság tagjainak.

2021.augusztusban voltak eddigi történetük során  a magyar katonai repülőgépek legveszélyesebb bevetései. Az augusztus 17-én induló Sámán hadművelet keretében háromnapi tervezési és felkészítése fázis után a két repülőgép különleges műveleti osztagos katonákkal, valamint titkosszolgálati és egészségügyi személyzettel indultak az Kazahsztáni közbenső leszállással az afganisztáni Kabulba, hogy kimenekítsék a Tálibok által ismételten elfoglalt országban rekedt magyar állampolgárokat. Hazánk polgárain kívül NATO országok állampolgárait és azokat az afgánokat akik segítették a magyar katonákat, többek között a Baglani Tartományi újjáépítési csoportot (Provincial reconstruction team – PRT-t) feladata elvégzésében, és el szeretnének menekülni Afganisztánból.

dsc_9010.JPG

  • Két Gripen díszkíséretében érkezett haza Afganisztánból a baglani újjáépítési csoport utolsó váltása.

dsc_9130.JPG

  • A repülőgép és a PRT utolsó váltásának fogadása Kecskeméten. Ekkor még nem gondoltuk, hogy csapatszállítóink egy sokkal veszélyesebb küldetéssorozatra is visszarepülnek Kabulba.

A magyar repülőgépek végül augusztus 25-ig tizenegy utat tettek meg, Afganisztán és Üzbegisztán között 60-70 fős menekültlétszámmal. Üzbegisztánból a Wizzair és az Üzbég légitársaság repülőgépivel jutottak el a menekültek hazánkba. A Sámán hadművelet során 540 fő, magyar, afgán, amerikai és osztrák jutott biztonságba, valamint az összes bevetett különleges műveleti katona, rohamlövészek, légierős katonák, a titkosszolgálat emberei és minden magyar állampolgár sérülésmentesen kijutott az országból. Az összes magyaron kívül a többi nemzet tagjainak 87%-át sikerült kimenteni, 13% ember nem jutott el a magyar repülőgépekig. Az amerikai irányítás alatt álló repülőtéren a csapatszállítók 30 percet tölthettek a földön utána vissza kellett repülni Üzbegisztánba.

afgan1.jpg

  • Különleges műveleti katonák kíséretébe civilek szállnak fel a Teve szállítórepülő század A319 repülőgépére Kabulban Afganisztán fővárosában, a tálibok elől menekülve. (forrás: facebook) 240392275_5109459069070370_740618156696679948_n.jpg
  • Egy augusztus 19-i Twitter bejegyzés a kabuli repülőtéren lévő repülőeszközökről.Az ukrán Légierő IL-76 és a Lengyel Légierő  C-130 repülőgépei mellett ott volt hazánk A319-ese is. A másik képen az amerikai különlegese erőket szállító 160. légiezred MH-47 helikopterei láthatóak. Ezért nem repült a budapesti légifelvonuláson Augusztus 20-án csapatszállító repülőgép. (forrás: Twitter)

A repülőgépeknek Afganisztánban olyan légtéren keresztül kellett átrepülnie, amely Kabul környékén, ahol a le és felszállásra készülődtek, akár csöves légvédelem (géppuskák és gépágyúk), akár MANPADS, vagyis kézi légvédelmi rakéták fenyegethették a repülőgépeket. Egy szemtanú később elmesélte a bloggernek, hogy látták felülről a beásott ZSU-23 orosz gyártmányú légvédelmi gépágyúk helyét, de belegondolva a Toyotákon robogó tálibok, akár megfelelő szögtartományban tüzelő gépágyúkkal lőhették volna a repülőgépeket, vagy RPG gránátokat illetve az egykor Amerikaiaktól kapott és esetleg még üzemképes FIM-94 Stinger kézi légvédelmi rakétákat is indíthattak volna a csapatszállítók lelövésére. A kinetikus lövedékek ellen nem véd a DIRCM, de a hőkövető rakéták ellen sikeresen bevethetőek.

afgan2.jpg

  • Az egyik első kép amelyen a háttérben az egyik magyar A319 látható. A fotós tudtommal francia volt. A kép az egész világot bejárta. (forrás: facebook)

afm.jpg

  • Evakuáltak szállnak fel a Magyar Légierő A319-112-es repülőgépre a kabuli Hamid  Karzai Nemzetközi Repülőtéren augusztus 22-én, az Amerikai Hadsereg Észak Karolinai Fort Braggban állomásozó 82. ejtőernyős hadosztály 1. dandár harccsoportjához beosztott ejtőernyősök segítségével. (forrás: AFM)

cseh.jpg

  • A csehek is mentettek..(forrás: facebook)

6b027198aa95f4affc80f8ed71a6990f-csehek.jpg

  • A cseh A319-esek ellentevékenység rendszerben hasonlóan csehül állnak mint mi. (forrás: facebook)

Utóbbiakkal nincs baj gondolhatnának, hiszem a magyar Airbusokat felszerelték három év alatt rakétavédelmi ellentevékenység rendszerrel. Vagy mégsem??

A történet szerint a magyar repülőgépek önvédelmének beépítését két izraeli cég is vállalta volna.

elbit-systems.jpg

  • Az Elbit Systems logója (forrás: Elbit)

Az legjobb és elterjedt rendszer gyártója az  Elbit (Ők modernizálták többek között a Román MiG-21UM és MF repülőgépeket LanceR változatra). Nekik kiforrott ellentevékenység rendszercsaládjuk van. Az Elbit System DIRCM (Directed IR Coiuntermeasures) hatékony védelmet nyújtanak hőkövető, képalkotó rakéták ellen Ezek a rendszerek nagy képkockasebességű hőkamerák és fejlett lézertechnológiát integrálnak egy kisméretű nagy dinamikájú forgó tükrös toronyba a repülőgép alsó részére. Az Elbit rendszereit használja az Izraeli El Al légitársaság kereskedelmi repülőgépein, sok ország VIP szállító repülőgépein, az olasz légierő a C-27J Spartan, a C-130J Hercules repülőgépein, és az Augusta-Westland AW-101 Merlin helikopterein. A C-27J Spartanok rendszeresítő országok nagy része szintén átvette a rendszert, akárcsak a Brazil Embraer KC-390 Millenium szállító és légi utántöltő repülőgépe, amelyből hazánk is kettő darabot szerzett be. Az Elbit MUSIC nagyteljesítményű DIRCM megoldásokat használó típuscsalád, amely a támadó rakéta fejét „égeti meg” és ezzel elvakítja tönkreteszi az irányító rendszerét három konfigurációban áll rendelkezésre.

c-music-2directed_ir_countermeasures_800x365.jpg

  • A MUSIC DIRCM-es ellentevékenység rendszercsalád hatásosan védi a repülőgépeket a föld-levegő hőkövető, infravörös irányítású rakéták ellen. A DIRCM meglehetősen drága berendezés, és napjainkban is általában nagyobb utas és teherszállító, csapatszállító valamint VIP szállító repülőgépekre telepítik. (forrás: Elbit)

A J-MUSIC nagyméretű repülőgépek védelmére szolgál, egy vagy többtornyos konfigurációban. A többtornyos megoldás egyszerre több rakéta ellen tud megfelelő védelmet biztosítani.

 

j-music.jpg

  • A MUSIC rendszer alkotórészei (forrás: Elbit)

A C-MUSIC kereskedelmi repülőgépekre is szerelhető rendszer. Arra tervezték, hogy megvédje a nagy szállító kategóriájú repülőgépeket hőkövető föld-levegő rakétákkal szemben. Ehhez egy lézertornyos DIRCM megoldást alkalmaznak.

dsc_2616m.jpg

  • A Brüni védelmi kiállításon is kiállította az Elbit a MUSIC ellentevékenység rendszercsaládot.

A Mini-MUSIC kisméretű könnyű egy lézertornyos rendszer, köz és közepes méretű merev és forgószárnyas repülőeszközökhöz optimalizálták.

logo2_3.JPG

logo_10.JPG

  • A Bird Aerosystems logói. ŐK is izraeliek, de a két cég ég és föld..

A Magyar fél azonban a DIRCM-es megoldásokat drágábbnak találta, a másik cég a Bird Aerosystems megoldásánál. A Bird esetében egy konténerbe telepített eszközt telepítenek a repülőgép aljára amelyben öt rakétaindítást értékelőt (MILDS) egy rakéta megközelítést megerősítő (MACS) egységet, egy inerciális mérőegységet  (IMU) és 2-4 infracsapda egységet építenek.  Ez a konténert 2017-ben AeroShield nevezték. 2017. december 20-án jelentette be a cég, hogy szerződést nyert egy európai kormányzati megrendelő repülőgépeire. Ez nagy valószínűséggel Magyarország volt, mert a Csehek és a Szlovákok sem vásároltak ilyen berendezéseket, másnak meg nincs a térségben A319-es csapatszállító repülőgépük.

a319-3_1.JPG

  • A Légi Haderőnem szállító repülő fegyvernemének egyik A319 repülőgépe a Liszt Ferenc repülőtéren feltelepített Aeroshield rendszerrel. Vagy nem?? A Photoshoppal sok mindent lehet készíteni. A képen mintha hiányozna szerelőnyílás, ajtó. (forrás: Bird Aerosystems)

aeroshield-3.JPG

  • A 2021-es prospektus szerint már infracsapda mellett DIRCM is beszerelésre került a konténerbe. (forrás: Bird Aerosystems)

a319_1.JPG

 

  • A 2021-es szóróanyagukon látható repülőgép ismerős. A háttér is. De a valóságban ismeretségi körömből senki nem látta az Aeroshield-el a levegőben. (forrás: Birds Aerosystems)

dsc_4409.JPG

  • A két csapatszállító Airbus 2021. október 27-én a Kecskeméti Repülőbázison.

dsc_4446.JPG

  • Sem hátsó oldalról..

dsc_4449m.jpg

  • Sem hátulról nincs eltérés a szabvány A319-hez képest, tehát nem látható, hogy felszerelhető lenne a AeroShield rendszer.

Az izraeli cég szakemberei több alkalommal voltak a Liszt Ferenc repülőtéren, és különféle méréseket végeztek az A319-eseken. A konténert eredetileg Boeing 737 repülőgépre fejlesztették.

maxresdefault.jpg

  • Az Aeroshield rendszer tényleg létezik. Prototípusát egy Boeing 737NG repülőgépen tesztelték. (forrás: Bird Aerosystem)

image008.jpg

  • A repülőgépre szerelt ellentevékenység konténer földön álló Boeing 737 repülőgépen.Itt a konténer más alakú, nem látható például az infracsapdaszóró berendezés. (forrás. Bird Aerosystems)

Az AeroShield, tehát föld-levegő hőkövető rakétatámadás érzékelését követően, hagyományos infracsapdás megoldással térítette volna el a rakétákat, a gyártó szerint. Ennek előnye, hogy bekerülési költsége lényegesen olcsóbb a DIRCM megoldásnál, hátránya, hogy pirotechnikai eszközzel kell üzemeltetés közben repülnie a csapatszállító repülőgépnek, valamint az infracsapdás megoldás önvédelmi képessége jóval alacsonyabb a lézeres DIRCM-el felszerelt technikájú rendszerekénél. Nem véletlenül a fejlett nyugati és az Egyesült Államok repülőgépei ilyen kategóriában DIRCM rendszerekkel vannak felszerelve.

Az AeroShield azonban egyetlen repülésnél sem került fel valószínűleg az Airbusokra, bár a Bird Aerosystems több szórólapján is látható feltehetően magyar repülőgépre installálva, bár a feliratok, felségjelek gondosan retusálásra kerültek, illetve úgy lettek a fénykép készítve, hogy ne látszanak. A versenytárs Elbit a másik izraeli cég termékét egyszerűen csak blöff néven emlegeti.

A Bird azóta is reklámozza az ellentevékenység rendszereit, sőt teher, csapat és személyszállító repülőgépek mellett üzleti repülőgépekre is helikopterekre is kínálja a különféle eszközöket. Az Aeroshield  azóta az infracsapdák mellett kiegészült egy DIRCM készülékkel is.

A 2021-es szórólapjukon látható egy Dassault Falcon7X kategóriájú, típusú repülőgépről is grafika, amelyen érdekes módon a szárnytőhöz a szárny belépőélénél látható egy infracsapda egység, amelyről előrefelé indítanák a „flare-t”, ennek realitása szinte elképzelhetetlen.

falcon7x_1.JPG

  • Egy rossz minőségű szkennelés a 2021-es szórólapjáról a Bird Aerosystemsnek. A képen látható repülőgép Falcon7X. Felségjelzés és lajstromszám nélkül. Az orrész felső részébe épített kamerarendszer alapján a 607-es lajstromszámú magyar repülőgép is lehet(ne).A szárnytőbe előre beépített infracsapda szóró berendezés eléggé bizarr megoldás. (forrás: Bird Aerosystems)

A magyar eddig nem teljesült, és hivatalosan be sem jelentett szerződés mellett a 2021-ben a Bird a csehekkel is szerződést kötött a Mi-17, Mi-171 közepes szállító helikopterek önvédelmi rendszerének cseréjére. Kíváncsian várom, hogy ténylegesen beépítésre kerül-e a forgószárnyasokba ellentevékenyég rendszer.

bird-aero.JPG

  • A Cseh helikoptere SPEOS DIRCM-el való felszerelését október 2-án kapta meg a cég. (forrás: Bírd Aerosystems)

spreos.JPG

  • A SPREOS DIRCM rendszer kiállítás kiadványukban csak UH-60 BlackHawk mellett került bemutatásra. (forrás: Bírd Aerosystems)

Ami a magyar csapatszállító repülőgépeket illeti, a mai napig sem rendelkeznek önvédelmi rendszerekkel, tehát katonáink úgy repültek légvédelmi tevékenységgel fenyegetett zónába, hogy az Airbus 319-esek teljesen védtelenek voltak nemcsak a csöves légvédelem fegyverei, de hőkövető föld-levegő rakéták ellen. Az is igaz, hogy több ország szállító repülőgépei is hasonló hiányossággal kerültek bevetésre, A HAW/SAC Pápai C-17 Globemaster III. szállító repülőgépeire se volt eredetileg DIRCM szerelve, később azonban pótolták azokat és Afganisztánban több bevetésen befogadóképességük arányában jóval több menekültet hoztak ki Kabulból, mint a Teve század A319-esei.

e9z7sipwuam0aq.jpg

  • A francia Légi és Űrerők egyik szállítógépe Kabulból felszállás közben infracsapdákat indított. Egyébként a Magyar Légierő AN-26 repülőgépeire is utolagósan felszereltek Kecskeméten a Légijármű javító üzemben infracsapda szóró berendezéseket, amelyeket Afganisztáni és Iraki repülések során több esetben aktívan alkalmaztak.

Jelenlegi helyzet nem megnyugtató. Különleges műveleti katonáink Maliban folytatják a nemzetközi terrorizmus elleni harcukat, NATO szövetségesekkel együtt. A szállításukra hazánk A319 repülőgépeit is igénybe veszik. Helyes lenne,ha ténylegesen beszereznék hozzájuk az illetékesek a rakétavédelmi eszközöket, rendszereket.