Amikor a Blue Angels repült Európában - Open Dagen 2006 Hollandia

p1070360.JPGAz OPEN DAGEN, vagyis nyílt nap, a holland légierő régebben évente, mostanában 2-3 évente rendezett nagy repülőnapja, amelyre a belépés ingyenes, és a németalföldi fegyveres erők bemutatják, hogy mire költötték az adófizetők pénzét. Hollandia gazdag, de ezt Ők egyrészt puritánságukkal, másrészt gyarmatbirodalmukkal is gyarapították. Nem repülős téma, de bizony mikor II. Rákoczi Ferenc kuruc szabadságharc támogatására szövetségeseket keresett, akik pénzzel, segélycsapatokkal és fegyverrel állnának a magyar függetlenség mögé eljutottak Hollandiába is. A hollandok a magyar követek gazdagon drágakövekkel, arannyal díszített öltözetét, fejfedőit, fegyvereit látva annyit mondtak, hogy mi ólomgombos ruhákban vívtuk ki a szabadságunk.. Ez egyébként ma is üzenet az urizáló és közben Brüsszel elnyomásáról siránkozó NER-es szabadcsapatnak, akik már több mint egy évtizede vezetik Magyarországot.

patch_6.JPG

  • A 2006-os OPEN DAGEN felvarrója és plakátja (forrás: facebook)

Nos mivel Hollandia gazdag ország, ezért egyrészt ingyenes a repülőnap, másrészt meg tudnak szinte mindent és mindenkit fizetni, hogy a repülőnapjukon részt vegyenek.

p1070515.JPG

  • A Leeuwardeni bázis egyik Gateguard (kapuőr) repülőgépe egy Gloster Meteor. A katonai bázisokon általában hagyomány, hogy az országban repült régebbi repülőgépeket emlékműként elhelyezik. Kecskeméten például egy MiG-21 vadászrepülőgép van kiállítva a bázis bejáratánál. Hollandia 60 darab F.4 és 160 darab F.8 Meteor változatot tartott hadrendben 1947 és 1959 között.

A 2006-os év június 17-i és 18-i hétvégéje nagyon termékeny volt Európában a repülést szeretők táborának. A svédországi Satenasban (magyar beceneve Sátánosban) és az angliai, Kembleben szintén repülőnapokat tartottak. Az Open Dagen otthona a Koninklijke Luchtmacht támaszpontjai közül az ország északi részén található Leeuwarden légibázis volt. A show hétórás repülőbemutatóval büszkélkedhetett, amely mindenki repülési ízlését kielégítette.

p1060675.JPG

  • Hollandia saját Fokker repülőgépgyárában összeszerelő üzemet létesített az F-16 gyártására. 1979-től 1992-ig összesen 213 darabot építettek a típusból. Ezekből 52 darab F-16A/B OCU változat volt. Az MLU modernizációt és nagyjavítást 108 darab repülőgépen végezték el. A J-201 lajstromszámú Viper 83-1201 gyártási számmal készült 1986. márciusban. Az eredetileg Block15U változatot MLU Block20-ra modernizálták.2000 környékén. A kép készítésének idején a 323 században repült, de 2007-ben átkerült a 322-esek állományába.

Sajnos Hollandiába csak a szombati napra tudtam kijutni a péntekire nem. Az OPEN DAGEN egyik érdekessége, hogy mindig pénteken és szombaton tartják, nincs vasárnapi repülés. Akik pénteken voltak ott, felhős, borús időjárásban volt részük, de láthatták a Blue Angels és a Red Arrows szoros alakzatban áthúzását, azonban a britek a bemutató után visszarepültek az Egyesült Királyságba.

Az OPEN DAGEN szervezői már 2005. decemberben bejelentették, hogy az amerikai haditengerészet (US.Navy) Kék Angyalai (Blue Angels) F/A-18 repülőgépekkel felszerelt bemutatócsoportja is részt vesz a rendezvényen. Ez volt a csapat egyetlen Észak-Amerikán kívüli szereplése 2006-ban, azóta sem voltak Európában. Már a bejelentéskor eldöntöttem, hogy ott kell lennem és helyesen tettem.

p1060324.JPG

  • Reggel a Leeuwardeni Légibázison. Még állnak a harci repülőgépek, és nem veri fel dübörgés a környéket.

De nem csak a Blue Angels  volt az egyetlen dolog amiért érdemes volt Magyarországról elmenni az OPEN DAGEN-re. Ilyen volt a portugál Asas bemutatócsapat Alpha Jet gyakorló repülőgépekkel, a cseh légierő Mi-24V demója, a spanyol EF-18 Hornet és az USAF Combat Command (Légiharc-parancsnokság) F-15E Strike Eagle bemutatója. Ezen kívül a statikus bemutatók büszkélkedhettek néhány olyan ritkasággal is, mint például a Török Légierő NF-5 Freedom Fighter, vagy a Luftwaffe Phantom II harci repülőgépe.

p1070461.JPG

  • A törökök kétüléses Freedom Fighter harci repülőgépe. A Canadair NF-5B (CL-226) 4021 szériaszámmal a Konyai légibázis 133 vadászrepülő ezredébe tartozott. A repülőgép érdekessége, hogy ex.holland repülőgép, mert Németalföldi szolgálat után került a Török Légierő állományába.

p1070467.JPG

  • Az USAFE fő csapásmérő alakulata a brit szigeteken lévő Lakenheathi repülőbázison települt kettő F-15E Strike Eagle század. A Csapásmérő Sasok az F-111 bombázókat váltották fel. A 492. és 494. repülőszázad mellett a 493-asok (Grim Reapers - Kaszások) viszont F-15C/D légifölény vadászokkal repülnek. Őket hamarosan átfegyverzik F-35A repülőgépekre. A csapásmérő F-15E-k kétüléses repülőgépek és oldalukon póttartályokkal vannak felszerelve.A két Lantirn konténer közül az egyik az AN/AAQ-13 navigációs, a másik az AN/AAQ-14 célmegjelölő.

p1070474.JPG

  • Németország utolsó Phantom II. harci repülőgépeit a Taktisches Luftwaffengeschwader 71 "Richthofen", vadászrepülő ezred repülte. A modernizált repülőgépek radarját AN-APG-65  lokátorra cserélték és integrálták hozzájuk az AIM-120 AMRAAM nagy hatótávolságú légiharc rakétákat. 2013. júniusban állították le a flottát, és helyettük az Eurofighter harci repülőgépeket állítottak hadrendbe. A németek Phantom repülőgépei 279ezer órát repültek.

p1070486.JPG

  • Az utód Eurofighter egyik zsírúj német légierős példánya a 30+11-es. Gyári száma GS0005, amely azt jelenti, hogy az ötödik elkészült sorozatgyártású Tranche1 változatú példány. A repülőgép a Taktisches Luftwaffengeschwader 74 "Neuburg" vadászrepülő ezred állományában repül napjainkban is. A német repülőgépet némileg gyengébb felszereltségűek brit vagy olasz, és spanyol társaiknál, például nem rendelkeznek a PIRATE infravörös  célkövető rendszerrel.

p1070483.JPG

  • Hasonlóan új repülőgép volt, látszik a festésen is, a Cseh Légierő JAS-39C Gripen harci repülőgépe. A csehek rohamtempóban a 2002-es megkötött szerződésnek aláírása után, már 2004-ben szolgálatba is állították a típust, mert az addig használt MiG-21MFN repülőgépeikben üzemidő nem maradt. A 9243-es lajstromszámú Charlie változat 39243 gyári számú repülőgép.

p1070493.JPG

  • A NATO tagországai közül még három, Szlovákia, Bulgária és Lengyelország repüli a MiG-29 frontvadász repülőgépeket. Lengyelország Minszk-Mazowieczky és Malbork repülőbázisokon egy-egy századnyi mennyiségben tartja még szolgálatban a típust. A "Nagyvas" hazai WZL által nagyjavított repülőgépek az eredeti Orosz szavatossági jogot elvesztették, de ami probléma például a katapultülés és az RD-33 gázturbinák javítása nem volt megfelelő, négy 29-est vesztettek 2017 óta amiből két esetben a pilóták nem jöttek ki a repülőgépből.

p1070497_1.JPG

  • Egy polgári kézben lévő Aero L-39ZO gyakorló repülőgép. A sárgára festett üzemanyag tartályok a szárnyvégen jelzik, hogy nem alkalmas fegyverhordozásra. A repülőgép a Skyline Aviation tulajdona volt.

p1070501.JPG

  • A Brit Királyi Flotta (Royal Navy) BAe Jetstream T.2 repülőgépe.  Az XX476 lajstromszámú és 561-es oldalszámú kétmotoros légcsavaros könnyű szállítórepülőgép manapság már a Hermeskeil-i repülőmúzeum megbecsült példánya.Az eredetileg Handley-Page repülőgyár által kifejlesztett típusból 1969 és 2011 között 66 darabot gyártottak több alváltozatban, katonai és polgári alkalmazásra. A Brit Légierő 2003-ban a flotta (Fleet Air Arm) 2011-ben vonta ki az utolsó példányokat. 

A Brit Királyi Légierő (RAF) Red Arrows bemutatócsapat mellett Lyneham bázisról érkező C-130J C.5 Herculese tartott dinamikus bemutatót, amelyet majd rövidesen a  Pengék (Blades) bemutató kötelék, pilótafülkékbe több régi Vörös Nyíl pilótával, követte őket Extra 300-asokkal. Részben brit résztvevők voltak egy hármas Hawker Hunter kötelékrepülés szereplői is, egyrészt a repülőgép típus miatt, másik pedig, hogy az egyik kék Hunter brit színekben repült, a másik kettő holland és svájci volt. Utóbbi a Patrouille Suisse festésével.

p1060494.JPG

  • A Brit Királyi Légierő C-130J C.5 Hercules szállítórepülőgépe. Ez a ZJ889 lajstromszámú az egyetlen 130J alváltozat a többi 13 darab  130J-30-as modifikáció. Az 5500-as gyári számú repülőgépet 2021. március 21-én kivonta a RAF a szolgálatból, a többi hosszított törzsű példány előreláthatólag 2023-ban akarják nyugdíjazni az Egyesült Királyságban. A helyüket a közös gyártású A400M Atlas európai szállító repülőgép veszi át. 

p1060421.JPG

  • Egy magán műrepülő csoport a The Blades. A csapat 2005-ben alakult. Jelenleg is repülnek. Egyetlen pilóta aktív a 2006-os társaságból, Andy Evans, aki a Blade 1-est repüli. Ő SEPECAT Jaguar és Hawk pilóta volt  8300 repült órával. Részt vett instruktorként a Szaúdi Sólymok bemutatócsapat felkészítésében. A Pengék Extra 300 típusú repülőgépeken végzik bemutatóikat, ez a típus néhány éve még a Red Bull Racing versenyeken is részt vett, Besenyei Péter is repülte.

p1060434.JPG

  • Egy repülőgép, amelynek a neve is Vadász. A Hawker Hunter vadász és csapásmérő feladatkörben is helytállt. A Sydney Camm főtervező nevével fémjelzett repülőgép prototípusa 1951-ben repült először. 1960-ig több mint 60 változatban 1972 darabot gyártottak belőle. 24 ország állította hadrendbe. Hollandia hat századát szerelte fel a típussal. A képen látható J-4086-os a Svájci Légierőben repült T.68-os változat, polgári lajstromszáma: HB-RVU.

p1060508.JPG

  • Két kétüléses T.68-as ex. svájci légierős J-4208 és J-4206-os  lajstromszámú változat a levegőben. A svájci repülőgépek a Hunter Flying Group magánalapítvány tulajdonai. Mellettük egy F.58-as együléses is repült, amely szintén ex.svájci J-4086 lajstromszámú példány volt, de brit G-HVIP polgári jelzéssel repült.

A belga F-16MLU a kora délelőtti órákban repült, bár talán nem volt olyan kifinomult, mint a Holland Királyi Légierő (Klu) Viper bemutatója, de mindenképpen szép volt. A cseh légierő Mi-24V Hind demója szép fekete-kék tigris fejjel ellátott díszfestésű helikopterrel került sor. Az Asas de Portugal két díszfestésű Alpha Jettel rendkívül szoros formációban precíz formációs repülést hajtott végre - emlékeztetve a Francia Légierő régebbi két duójának a "Raffin Mike" (Jaguar pár) és "Voltige Victor" (Mirage F.1 pár). műsorára.

Az OPENG DAGEN nem maradhat el a házigazdák „repülőtér elleni támadása” nélkül, amelyet néhány F-16-os hajtott végre. Ezt elég lélegzetelállító volt megtekinteni; bár csak néhány percig tartott, tényleg minden akció volt, rengeteg utánégetővel, infracsapda szórással és komoly pirotechnikai eszközökkel a földön a robbanások ábrázolására.

p1060449.JPG

  • A Belga Királyi Haderő Légi Komponensének F-16 bemutatója. Az F-16AM repülőgépeik között nem volt díszfestésű, de "Smokewindert" (az AIM-9 légiharc rakéta füstgenerátoros változatát) használták.

p1060661.JPG

  • A szombati bemutató után géppárban szálltak fel és hazarepültek.A közelebbi FA-126 lajstromú példány gyári száma 89-0004. Block 15.AG.OCU változatként készült el. A 2000-es éveke elején kapta a Block20 MLU korszerűsítését. A 2. és 10 repülőezrednél repült, több alkalommal került oda-vissza az átszervezések során. Jelenleg is aktív repülőgép.

p1060558.JPG

  • Egy keleti résztvevő. A Cseh Légierő Mi-24V díszfestésű példánya a 231-es helikopterszázad (Letka Bitevnich Vrtulniku) állományából repült Hollandiába. A csehek már 1997-től a NATO tigrisek közé tartoztak.

p1060562.JPG

  • Az Asas de Portugal két repülőgépből álló műrepülő formáció ex.Luftwaffe-s Alpha Jet gyakorló és könnyű támadó repülőgépeket repülték. 2018. január 23-án vonták ki a portugálok a típust a hadrendből.

A finn Midnight Hawks köteléke precíz formációkban szépen repül, de hiányoznak az egyéni repülések, a spiritusz a bemutatóból. Mégis egy olyan csapat, amelyet ritkán látunk hazájukon kívül, és ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni. ráadásul a Hawk kötelék rendkívül fotogén volt, utánégető és pirotechnika nélkül is.

p1060747.JPG

  • A Finn Légierő bemutató köteléke az Éjféli Sólymok (Midnight Hawk). A négy repülőgépes formáció 1997-ben alakult.Jelenleg is aktív formáció, bár pilótái a 2006-os bemutató idején még csak kadétok voltak a finneknél. A repülőgépeik Hawk Mk.66 változatok.

p1060753.JPG

  • A BAe Hawk sikeres gyakorló és könnyű támadó repülőgép.Még napjainkban is megrendelhető az 1974-től gyártott típus modernizált változatai. Együléses harci változata a Hawk 200-as. Jelenleg is 18 országban közel 1000 darab áll még szolgálatban a típusból.

Az F-16-osok, amelyek még a levegőben voltak a korábbi repülőtéri támadás után, tökéletes gyémánt nyolcas alakzatot alkottak egy kifogástalan átrepüléshez, amelyet rövidesen egy KDC-10-es követett, amely kibocsájtott utántöltője mögött egy F-16-os repült. Ezt követően a fent említett KDC-10-es kivételével valamennyi repülőgép Leeuwardenbe szállt vissza.

p1060670.JPG

  • A holland F-16MLU géppár felszállása. A távolabbi J-873 lajstromjelű Viper 81-0873 gyári számmal készült 1985-ben Block15R változatként. A 2000-es években kapta meg, a Block20 MLU modernizációt. 2012-ben tehát hat évvel a repülőnap után, kivonták a Koninklijke Luchtmacht állományából, és a Peace Falcon VI művelet során a Jordán Légierőnek 2017-ben ahol lajstromszáma 244. Az közelebbi J-872 lajstromú F-16-os hasonló életutat tudhat magáénak, de gyári száma: 81-0872 volt. 2017-től szintén a sivatagi királyságban repül.

jordan1.JPG

A J-873 új Jordán színekben Avianóban (forrás: f-16.net)

jordan2.JPG

  • A J-872-es napjainkban a Jordán Királyi Légierő (سلاح الجو الملكي الأردني, Silāḥ ul-Jawu al-Malakī ’al-Urdunī) 243-as lajstromszámával. (forrás: f-16.net)

p1060774.JPG

  • Holland F-16-os harci repülőgépek szoros alakzatban. A németalföldiek repülőgépei túlnyomó része a Fokkernél létesült összeszerelő üzemben készült. A váltótípus F-35A már nem holland gyártás.

p1060782.JPG

  • Hollandia gyarmattartó Birodalom volt. A Holland Antillák, Curacao, Aruba, St.Marteen az atlanti térségben, Karib tengeren, Holland Kelet-India, Indonézia, Suriname németalföldi uralom alatt volt. Jelenleg is vannak gyarmatai, bár máshogy nevezik. A KDC-10 légi utántöltő repülőgépek tipikusan Csendes Óceáni távolságra készültek az Egyesült Államokban. A németalföldi repülőgépek azonban DC-10 polgári repülőgépek átalakított változatai voltak.A 334. szállítórepülő század repülte a légi utántöltőnek és csapatszállítónak is használható repülőgépeket. Három darab volt hadrendben, de a T-255 2014-ben kivonásra került. A repülőgépeknek saját nevük volt. A T-264 Prins Bernhard 2019-ben került ki a hadrendből, a T-235 Jan Scheffer-t az Omega kontraktor utántöltő vállalatnak 2021-ben adták.Kettő darab Airbus A330MRTT teher,csapat és légi utántöltő repülőgép váltotta a típust.

A hangos dübörgést a világ egyik legkülönlegesebb repülő bemutatója váltotta fel Christian Moullec sárkányrepülővel és a liba !!!! rajával. Az, hogy a fenébe csinálja nem tudom, csak ámultam azon a fegyelmezettségen és könnyedségen, ahogy a libák szinte pontos alakzatban repülnek vele.

p1060813.JPG

  • Christian Moullec és libái

p1060821.JPG

  • A szárnyasok több formációban követték a sárkányon repülő gazdájukat.

Hollandia repülői következtek , először két AB-412-es "Tweety" kutató-mentő bemutatója, majd a PC-7-es szólórepülése, végül, de nem utolsósorban pedig briliáns F-16 J-055 bemutató, Gert-Jan "Goofy" Vooren kapitány vezetésével. A J-055-ös lajstromú F-16-os festése bár az előző és utánalévő festésekhez képes bénának tűnt, de a program az mindenért kárpótolt. Mindig a hollandoké volt a korona a legszebb F-16-os bemutatóért, amíg létezett a Demo Teamjük. Valószínűleg hamarosan F-35A demócsapat alakul.Nem sokkal később a J-055-ös egy holland Spitfire-rel és B-25-össel alakzatba állt, és a „Heritage flight”, vagyis emlékrepülés során többször is elrepült a repülőtér felett.

p1060856.JPG

  • Egy Huey, vagyis olasz licencgyártású AB-412SP kutató-mentő  helikopter a 303. helikopterszázadból.

p1060831.JPG

  • A 13. EMVOSq (Elementaire Militaire Vlieger Opleiding) L-03 lajstromszámú Pilatus PC-7M repülőgépe. A Hollandok 13 darabot tartották 1989-től rendszerben kiképzésre a típusból. A felváltásukra már vannak tervek, jelenlegi ismeretek szerint 2027-ben kerülnek ki a hadrendből.

p1070190.JPG

  • A Demoteam Hollandia F-16 bemutatócsapat volt. Az F-16 Solo Display 2005-2009 között Volkel, utána pedig Leeuwaerden Repülőbázisra települt. Repülőgépeit díszfestéssel látták el, és néhány évenként rotálták azokat, mivel a műrepülés társaiknál jobban vette igénybe a sárkányszerkezetet. Az utolsó demó pilóta Jeroen "Slick" Dickens volt.

p1060876.JPG

  • A Demoteam által repült F-16-ost 2006-ban  Gert-Jan "Goofy" Vooren vezette.

p1060918.JPG

  • A J-055 lajstromszámú repülőgép 86-0055 gyári számmal Block15AA OCU változatként 1988-ban készült a Fokkernél. 1997-98 között Block20 MLU modernizációt kapott. 2008-ig repült a díszfestéssel, majd visszakapta hagyományos légifölény színeit. A 2010-es Tiger Meetre, amelynek Volkel adott otthont ismét díszfestést kapott. 2020-ban a 312. repülőszázadnál állt hadrendben.

j-055_020.jpg

  • A J-055 lajstromszámú Viper 2010-es díszfestéssel (forrás: f-16.net)

p1070198_1.JPG

  • A díszfestett F-16-os "heritage flight" vagyis emlékrepülés közben egy holland színekre festett Supermarine Spitfire LFMk.IXc egy B-25 Mitchell bombázót kísérve.

El Torro néven repült a spanyol EF-18 Hornet, amely nagysebességű, de nyúlfarknyi rövid  demót mutatott be. Az utólagos tudtam meg, hogy a pilóta kétszer véletlenül átlépte a bemutatóvonalat a közönség felé, ezért a légiforgalmi irányítás a bemutató megszakítására utasította. A Patruille d' France az egyik legjobb bemutatócsapat a világon, most is kiváló programot mutattak be.

p1060949.JPG

  • A Spanyol Légierő (Ejército del Aire) C.15 (F/A-18A+) harci repülőgépe.

p1070127.JPG

  • A Patruille d' France gall bemutatócsoport Alpha Jet gyakorló repülőgépei felszállás közben.

p1070134.JPG

  • A repülő Alpha Jetek lajstromszámai: E130/1, E162/2, E75/3, E41/4, E94/5, E134/6, E117/7, E31/8, E46/0

A Patrouille Suisse tipikusan jó bemutatót tartott, sok kiváló fotózásra alkalmas formációval. Utánuk következett a ritkán látható F-15E Strike Eagle bemutató. A bemutató rövid felszállással és egy lenyűgözően meredek emelkedéssel párosult, Albert "Jewel" Kennedy és Jack "Woody" Stallworth kapitány vezetésével. A legénység a Strike Eagle Demo csapat tagjai voltak, amelynek otthona az észak-karolinai Seymour Johnson AFB, ahol a 4. harcászati vadászrepülő ezred (4.FW). A leeuwardeni bemutatóra a csapat az USAFE Lakenheath-i bázisának 492. vadászrepülő századától kölcsönzött egy Strike Eagle-t. Rengeteg fordulóval és utánégetéssel tarkított demó alap harcászati manőverekből állt, azonban a nagy sebesség miatt látványos volt. Az amerikai Strike Eagle kommentátora komolyan nyomta a szokásos amcsi rizsát a világ legjobb repülőgépéről, bemutató pilótáiról és Légierejéről és persze a Bátrak földjéről..

p1060984.JPG

  • A francia Őrjárat mellett az OPEN DAGEN résztvevők között  Svájci őrjáratot is láthattuk. A megalakulásukkor 1964-ben (a blogger születési éve) Hawker Hunter harci repülőgépekkel repültek. 1968-ban néhány repülés idejéig átnyergeltek Dassault Mirage IIIS vadászrepülőgépekre, de hamarosan visszaálltak az akkor már elavult brit repülőgépekre, sőt 1994-ig még azokkal repültek, például az első Taszári Repülőnapon is. 1996-ban a Northrop F-5E Tiger II lett az utódtípus. 2006-ban is pontos, határozott repülésüket mutatták be. Később 2016-ban tehát éppen 10 évvel a posztban leírt OPEN DAGEN után, két gépük bemutató közben ütközött, és az egyik a közeli Beetgum településnél lezuhant. A pilóták katapultáltak.

p1060992.JPG

  • A kötelék több manőverét a svájci tájról nevezte el. Ilyen például a Matterhorn alakzat. A repülőgépek hasára a svájci kereszt van felfestve. Kérdés, hogy előbb-utóbb kivont F-5E után mi lesz?? F-35A alakzat kevéssé elképzelhető, de talán az F-18-asokból kijön egy bemutató kötelék..

p1070040.JPG

  • Irányítjuk a hajózókat és nyomjuk a rizsát. Az amerikai demórepülések technikája: Sok duma a világ legjobbjairól akik Ők. Egy alakias repülőgép előkészítés és a pilóta beszállása a vasba. Alap légiharc manőverek nagy sebességgel 1-2 fotósoknak áthúzással. Közben Rockzene. Landolás és vége.. 

p1070059.JPG

  • Az F-15E Strike Eagle demó is pontosan ezt csinálta. A repülőgépen láthatóak az oldalt látható üzemanyag pótartályokon a függesztőpontok. (ezek a póttartályok leszerelhetőek, de levegőben nem leoldhatóak.)

img_0037-02-1.jpg

  • Nyomták rendesen a fiúk, ez látszik a párakicsapódáson is.Egyébként a 96-0205 lajstromszámú F-15E vadászbombázó repülőt,,amelyet 492. vadászrepülő századtól Lakenheathból kölcsönöztek a Seymour Johnsoni demópilóták.

A végén csattan az ostor, ez esetben az amerikai haditengerészet "Kék Angyalai" jelentették a csúcspontot, és az F/A-18 Hornetekkel nekik kellett befejezniük a műsort. A fő eseményt megelőzően azonban a Kék Angyalok kísérőrendezvénye adta elő a maga bemutatóját, a C-130T "Fat Albert" hihetetlen rövid startrakétákkal megtolt „JATO” felszállását. Mivel a JATO rakétákat már kivonták az európai rajongóknak az utolsó esélyük volt arra, hogy láthassák a látványos bemutatót A bemutatónak azonban még nincs vége a felszállással, mert után néhány áthúzás, majd egy taktikai leszállás zárta le kövér Albert bemutatóját.

p1070243.JPG

  • Fat Albert minden Herculesek Herculese. Egyébként C-130T a típusjelzése. Oldalt láthatóak a gyorsítórakéták, amelyet amerikai jövidítéssel JATO-nak neveztek.

p1070247.JPG

  • A C-130T repülőgép begyújtott rakétákkal és teljes motorteljesítménnyel emelkedik.

p1070250.JPG

  • Szép variót produkál szállító repülőgépként, bár mára már az A400M ezt JATO nélkül is bemutatja..

p1070255.JPG

  • A C-130T lajstromszáma: 164763. A repülőgép 1970-től 2019-ig volt kísérő repülőgép, a startrakétás felszállásokat azonban 2009-től elhagyták, mert a készletet felhasználták. A repülőgép előtte már a Navy VR-54CV és NAWC-AD állományában repült. 2019. május 22-én vonták ki az Angyalok és a Flotta kötelékéből.2020-től egy brit C-130J Herky beszerzése, átalakítása, és díszfestése után Fat Albert II-ként repül a csapat hivatalos szupport repülőgépeként, és persze kiegészítő show elem.

Miután az Angyalok befejezték a hagyományos, de nekünk, európaiaknak kicsit nevetséges, katonás tisztelgési rutinjukat, a Kékek készen álltak a felszállásra. A nagy vonzerőt az általuk repült nagy teljesítményű F/A-18 repülőgépek repülőgépek jelentik, és hat Hornetet látni egy nagyon szoros formációban nagyszerű látvány. Határozott formációkkal, nagysebességgel végrehajtott néhány nagyszerű szóló- és páros és kötelékrepüléssel a Blues kétségtelenül kiváló csapat. Vágyálom, hogy Superhornetre átfegyverezve és C-130E Hercules "Fat Albert II)-vel egyszer ismét Európába (Kecskemétre) is eljutnak.

p1070278.JPG

  • A Blue Angels 3-as és 4-es repülőgépe. 1986 és 20210 között  F/A-18A és B változatokat használtak. A 3-as repülőgép lajstromszáma: 161948 a 4-es 161942 volt. 

p1070280.JPG

  • Egy négyes kötelék felszállása Angyal módra..

p1070304.JPG

  • A legendásan szoros manőverek egyike. Az alakzat neve: diamond vagyis gyémánt.

p1070348.JPG

  • Egy másik formációban.

p1070372.JPG

  • Öt repülőgép vonal alakzatban..

p1070403.JPG

  • Az alakzat bontása, nagy sebesség, jó zene.,. mi kell még a népnek  

p1070420.JPG

  • Az Angyalok: lajstromszámok/a kötelék számaik 161967/1, 161959/2,161948/3, 161942/4, 162897/5, 162437/6 

p1070421_1.JPG

  • Az utolsó manőver.. A bemutatócsoport parancsnoka 2006-ban Stephen E Foley volt. Egyébként abban az évben a Blue Angels fennállásának 60. születésnapját is ünnepelte

p1070447.JPG

  • A taxizás után már csak az hangárparti és a másnapi hazarepülés következett.

Nem tudom eléggé dicsérni 2006-os OPEN DAGEN-t, amely talán életem egyik legjobb repülőnapja volt. Remélem, hogy 2022-ben, ha a Isten is úgy akarja és a COVID járvány is lecsendesül akkor ismét lesz holland nyílt nap, OPEN DAGEN.

p1060632_1.JPG

  • Sok bemutató volt, amelyre a poszt nem tért ki a méretkorlát miatt. A képen a Hollandok Big Windy "Nagy szél" vagyis C-47 nehéz szállítóhelikoptere látható bemutató közben.. Egyébként két keréken gördült végig a gurulóúton..

p1060658_1.JPG

  • Egy alig említett kötelék volt a Jordán Légierő Sólymai ( (صقور الأردن الملكية) A hasemita királyság 1976 óta fennálló bemutató kötelékét maga Husszein Király hozta létre. (A király maga is tapasztalt repülő volt, és például Fairfordon meglátogatta magya Sky Hussars MiG-21 köteléket is) Extra E300 LX repülégépekkel karcolják az eget hozzá érdekes arab dallamvilágú zenével.

p1060350.JPG

  • A Holland Királyi Légierő Aerospatiale SA.316A Alouette III helikoptere. A kék szín díszfestés.A forgószárnyast a Koninklijke Luchtmacht 330 százada repülte.

p1060386.JPG

  • A Fokker Four S-11-1 kötelék szintén németalföldi társaság. A típust 1947-ben tervezték. A négygépes polgári kötelék szép bemutatót repült az ex. légierős légcsavaros repülőgépekkel.

p1060392.JPG

  • Egy SAAB 91 Safir kiképző repülőgép A holland RLS (pilótaiskola) repülte. 1946 és 1966 között 323 darab készült a típusból Svédországban.

p1060395.JPG

  • A P-51 Mustang a második világháborúban használt amerikai vadászrepülőgép, amelyet még a Koreai háborúban is repültek. A repülőgép lajstromszáma: 44-74425. A neve Damn Yankeed ("francos jenkik") volt.

p1060332.JPG

  • Egy veterán PBY-5A Catalina, amely a második világháború atlanti és csendes óceáni csatáiban felderítő és tengeralattjáró vadász feladatkörben örökre beírta magát a történelembe.

p1060319.JPG

  • A német Marinefliegerek egyik Brequet 1151 Atlantic felderítő és tengeralattjáró vadász repülőgépe. A 61+11 lajstromszámú repülőgép az MFG 3. (Marinefliegergeschwader 3 Graf Zeppelin)  vagyis a haditengerészeti légierő 3. ezredében repült. Manapság P-3C Orion repülőgépekkel repülnek a német tengerészek, amelyeket használtak szereztek be éppen Hollandiától.

p1060342.JPG

  • Egy veterán C-47A szállító repülőgép amelynek eredeti katonai lajstromszáma 43-15288 volt. Jelenleg PH-DDZ lajstrommal repült polgári repülőgépként.

p1060322.JPG

  • A Patruille d' France kisérő és támogató repülőgépe a C-160R Transall a francia légierő ET00.064 Evreux/ Fauville szállító repülőezredéből. A francia Transall-okhoz képes egy gyönyörűen festett karbantartott példány. Gyári száma: R213

2013.JPG

2013-ra már a festése megkopott. (forrás: airport-data.com)

p1060355.JPG

A Fokker S-11 a Koninklijke Luchtmacht  alapfokú kiképző repülőgépe volt. A típust, Izrael, Brazília és Olaszország is rendszerben tartotta. 375 darab készült  az eredeti, az S-12 modernizált változatból pedig 50 darab.

p1060703.JPG

  • A Supermarine Spitfire LF Mk.IXc egyéni műrepülés közben.

p1070455.JPG

A 44+66 szériaszámú Tornado IDS (interdictor) csapásmérő repülőgép amely a 31. Böelcke Jagdbombergeschwader 31 (JaBOG 31) repülőezredben repült. Az ezred napjainkban már Eurofighter repülőgépekkel áll hadrendben.

p1070452.JPG

  • A Hollandok nagyí hatótávolságú légvédelmi rakétaként az amerikai gyártású MIM-104 Patriotot választották. Napjainkban is a  802. század állományába PAC-2 és PAC-3 rakétákkal áll hadrendben

p1070453.JPG

  • A MIM-104 Patriot rendszer AN/MPQ-53 célkövető és rakétairányító lokátora.

p1060659.JPG

  • A sok néző ellenére láthatóak voltak az OPEN DAGEN esményen például Őzek a repülőbázison..

p1060353.JPG

  •   és vadludak is..