Egy helikopterezred megszűnik, Szentkirályszabadja - 2004

p10101011m.jpg

2004. december 14-én zárt be az MH 87. Bakony Harci Helikopter Ezred támaszpontja a Szentkirályszabadjai repülőtér.

A repülőtérre a második világháború után 1958-tól települt a 86. Önálló Vegyes Repülő Század, négy darab Li-2 szállító, hat darab Jak-12 és több Jak-18 kiképző és futár repülőgéppel. A századba tartozott még Il-28 közepes bombázó repülőgép és két Mi-4 helikopter.

google-maps-2003.jpg

  • A szentkirályszabadjai repülőtér 2003-as google felvételen. (forrás: google maps)

1961-ben az alakulatnál Mi-1 könnyű helikoptereket állítottak hadrendbe és nevük 86. Vegyes Repülő Osztályra változott és az Országos Légvédelmi Parancsokság alárendeltségébe kerültek. 1968-ben ezredszintre bővítették az egységet és Mi-8 közepes szállító helikoptereket rendszeresítettek.

A forgószárnyasok a tiszai árvíz idején, 1970-én kerültek nagyobb éles bevetésre és 4600 ember mentettek ki az elárasztott területekről. 1973-ban a szentkirályiak már három Mi-8 helikopter századdal repültek, ekkor nevük 87. Szállítóhelikopter Ezredre változott.

1978-ban hazánkban is elkezdődött a Mi-24 harci helikopterek hadrendbe állítása és 1980-ra két harcihelikopter század alakult. 1984-ben 87. Harcihelikopter Ezredre változott a megnevezésük. 1987-ben az ezredből dandár lett, és két harci, egy szállító és egy vegyes forgószárnyas század tartozott az állományába.

A Szentkirályiszabadjai repülőtér fekete napja 1982. december 6. volt, amikor átstartolás közben a 210 lajstromszámú AN-26 szállítórepülőgép, feltehetően a kormányfelületek jegesedése következtében Szentkirályszabadján a földnek csapódott, majd kigyulladt.

1990-ben ismét ezreddé szervezték át alakulatot kivéve a vegyes századot az állományból. 1991-től nevük 87. Bakony Harcihelikopter Ezredre változott benne a Phőenix, (Főnix) és Kerecsen Harci és a Borz szállítóhelikopter századokkal. Az egység az MH Szárazföldi Parancsnokság alárendeltségébe került.

mh_87-bakony.jpg

  • Az MH 87. Bakony Harci Helikopterezred címere (forrás: Jetfly)

kerecsen.JPG

  • A Kerecsen Harci Helikopter Század felvarrói (forrás: Jetfly)

phoenix.JPG

  • A Phoenix Harci Helikopterszázad felvarrói (forrás: Jetfly)

 

borz.JPG

  • A Borz közepes szállító helikopter század felvarrója (forrás: Jetfly)

1995. szeptemberben megérkezett 20 darab volt keletnémet Mi-24-es harci helikopter, köztük hat darab gépágyús „P” változat, amelyektől a szakma az elöregedett D-k felváltását várta. A forgószárnyasok nagy része repülőgépes volt, de nagyjavításukra nem biztosított a politika anyagi forrást a haderőnek, így azok a szentkirályszabadjai repülőtéren kerültek letárolása. December 16-tól az egység a 2. Repülő és Légvédelmi Hadtest alárendeltségébe került.

p1010012m_3.jpg

  • A megkapott német helikopterek sora a repülőtéren. Az egész egész Mi-24 flottának jó lett volna, ha a "D" változat helyett a "V"-ket nagyjavítás után üzemelteti a Honvédségünk. A hat "P" pedig 30mm-es gépágyúival a legmodernebb változatok lettek volna már 2004-ben. Kettő kivételével 2016-ig vártunk rájuk.

p10101851m.jpg

  • A 336-os lajstromszámú MI-24P nagyjavítás után került a Bakony Harci Helikopter Ezredhez. A 335-össel együtt az utolsónak szolgálatba állított helikopterek voltak egy évtizedig. A 30mm-es gépágyúk mellett mindkét szárnycsonkra egy-egy 20 darab Sz-8 típusú 80mm-es rakétákat B8V-20 konténer került függesztésre.

2004-ben átgondolatlan átszervezés alapján - jelenlegi Bakony Harckiképző Központ néhány percnyi repülésre helyezkedik el Szentkirályszabadjától, tehát a repülőtér optimális helyen volt akár éles fegyverzettel gyakorlatozástól, valamint a dombos-hegyes vidéken mélyrepülési feladatok végrehajtásának helyszínétől – december 15-én felszámolásra kerültek. Hozzá kell tenni, hogy a megszüntetés előtt egy évvel több épületet felújítottak, korszerűsítettek ezzel is bizonyítva, hogy nem egy hosszútávú, átgondolt döntéssorozat végén került sor az alakulat feloszlatására. A technika Szolnokra költözött, a személyi állomány, választás elé került, hogy Szolnokon teljesít tovább szolgálatot, néhányan más alakulathoz, és beosztásba kerültek, sok idősebb elsősorban nyugállomány előtt álló helikopter-vezető, illetve műszaki beosztású katona viszont elhagyta a sereget. Érdekes módon Szentkirályszabadjával szemben a Siófok - Kiliti repülőtéren néhány Mi-8T szállító helikopterrel elsősorban ejtőernyős ugratással, de néha sétarepüléssel foglalkozó polgári cég helikopter vezetőinek és műszaki dolgozóinak túlnyomó része is volt a Bakony Helikopterezred állományába tartoznak.

Az ezred harci és szállító helikopter századai mellett volt egy zavaró helikopterszázada is, amely kettő darab Mi-17PP zavaró forgószárnyassal rendelkezett. Ezek kvázi ha bekapcsolták berendezéseiket, akkor Grazban sem lehetett televíziót nézni, ezért nem is nagyon használták még gyakorlatokon sem az rádiótechnikai zavaró-berendezéseiket, és később sima szállító Mi-17-nek építették át Őket a Pestvidéki Gépgyárban. Ez később problémát is okozott, mert a gyári számok szerint az orosz gyártónál zavaró és nem Mi-17 szállítóhelikopterként léteztek.

2004. július 8-án a média képviselői, az ezred állományának családtagjai és veteránok előtt zajlott le az utolsó nyilvános kiképzési repülése az ezrednek. A repülést állománygyűlés előzte meg, amelyet nyár lévén az irányítótorony előtti téren tartottak. Az ezred utolsó parancsnoka Droppa Gyula ezredes beszédében ismertette az alakulat múltját, és kiemelte, hogy a harcihelikopter ezred megszüntetése, nem az ott szolgálatot teljesítő személyi állomány teljesítményéből fakad, és büszke az elért eredményekre, teljesítményükre, feladataik maradéktalan teljesítésére.

p1010018m.jpg

  • A Szentkirályszabadjai repülőtér irányítótornya előtt került sor az ünnepi állománygyűlésre.

p1010015m_1.jpg

  • Egy "tökig felfegyverzett Mi-24V harci helikopter. A 12.4mm-es forgatható géppuska mellett  négy UB-32-57 rakétakonténer összesen 192 darab nem irányított rakéta indítására lett volna alkalmas. A szárnycsonkok végére nem kerültek fel a páncéltörő rakéták.

p1010017m_2.jpg

  • Mi-8T helikopter. A helikopter oldalára felszerelt tartókon UB-16-57 típusú 57mm-es Sz-5 nem irányított rakéták indítására alkalmas konténer került függesztésre. A helikopter tehát 64 darab nem irányított rakétával volt képes területtüzet indítani.

p1010010m_3.jpg

  • A Mi-8T Minyó és a Mi-24D Mihu harci illetve közepes szállító helikopterek

p1010007m_1.jpg

  • A legendás 117-es lajstromszámú Csőrike I. A Mi-24D gyári száma: K20117 volt, és 1980-ban állt hadrendbe, még 113-as oldalszámmal, majd átszámozásra került. 2001-ben vonták ki a hadrendből, majd a szolnoki Repülőmúzeumban, majd utána a Reptárban került kiállításra, jelenleg is megtekinthető (mármint a COVID helyzet után)

A tömeges felszállás 17 harci és szállító helikopterrel történt, demonstrálva azt az erőt, az összekovácsolt egységet, amelyet a politika nyomására, a hadvezetés megszüntetett.

A nyitókép 10 órakor emelkedett a levegőbe.

p1010023m.jpg

  • Felszállás előtt. A Szentkirályszabadjai ezred komoly erőt képviselt, mivel hazánk teljes harcihelikopteres képessége ezen a repülőtéren összpontosult.

p1010036m.jpg

  • Az első helikopterek már a levegőben, láthatóan öt a kép tanúsága szerint is.

A 701-es lajstromszámú Mi-17 helikopter hordozta a Magyar zászlót, és volt egyben a vezérhelikopter. Mögötte az 574-es Iváncsik Miklóssal, aki az ezred ikonikus "figurája volt" hatalmas bajszával és kiváló humorával és az 577-es lajstromszámú Mi-24-es repült, majd a 704-es Mi-17-es amely Bamby-Bucket (tűzoltó) függesztménnyel következett. Utánuk 10 darab Mihu volt a levegőben, az 580-as - Droppa Gyula ezredparancsnokkal, az 581-es Lamos Imrével, aki később a szolnoki helikopterbázis parancsnokaként ment nyugállományba, és az 582, 576, 712-es 713-as, 716-os, 718-as, 720-as és 719-es helikopterek. A 719-en repült Suszter Attila, jelenleg alezredes az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Repülésbiztonsági Osztály vezetője, 720-ason Rolkó Zoltán, aki jelenleg ezredes és a szolnoki Helikopterbázis parancsnokhelyettese. Az utolsó rajék kötelékben a 702-es Mi-17-es hordozta az ezred zászlaját, majd a két legújabb forgószárnyas a 335 és 336-os Mi-24P repült.

p1010060m.jpg

  • Érkezik a kötelék. Tizenhét harci és szállító helikoptert azóta sem lehetett egyszerre a levegőben látni.

katonak.jpg

  • Parancsnokok: Droppa Gyula nyugállományú ezredes, Börcsök Dezső nyugállományú ezredes, Simon-Jójárt Sándor nyugállományú ezredes, Kiss Sándor nyugállományú ezredes parancsnokok (forrás: Facebook)

lamos2.JPG

  • Lamos Imre aki szintén a kötelékben repült az 581-es lajstromszámú MiHU-n. A szolnoki Helikopterbázis parancsnokaként vonult nyugállományba.(forrás: wikipedia)

rolko.JPG

  • Rolkó Zoltán ezredes szintén Szentkirályi repülőgép-vezető volt. Jelenleg is aktív a Helikopterbázis parancsnokhelyettese. Akkor a 720-ason emelkedett a levegőbe. (forrás: wikipedia)

shusztera.JPG

  • Suszter Attila, alezredesként az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Repülésbiztonsági Osztály vezetője, akkor a A 719-en repült. (forrás: Facebook)

ivancsik.JPG

  • Iváncsik Miklós - legendás bajszával -  az 574-es lajstromszámú helikopteren emelkedett a levegőbe.

p1160838m.jpg

  • Iváncsik Miklós kicsit "lazára" vett figurával "szemlézik" egy kitelepülés során

p1010075m.jpg

  • Az ezred zászlaját a 702-s hordozta.

p10100191m.jpg

  • Ejtőernyősök és célszalagok is hullottak az égből, így búcsúztak az Ég Katonái Szentkirályszabadjától

p10100121m.jpg

  • Volt kutató-mentő bemutató is.

Többek között a 336-os oldalszámú helikopter repült egyéni bemutatót, majd a 704-es lajstromú Mi-17-es tűzoltó demó-t tartott. Volt kutató-mentő bemutató is. A többi helikopter közben körberepülte a bázis környéki légteret, majd 11 órakor iskolakör után a kötelék megkezdte a helyrerepülést. A három darab Mi-17-es egyenként saját állóhelyére szállt le.

p1010105m.jpg

  • A 336-os Mi-24P a két először nagyjavított ágyús helikopter közül. 2010 után leállították a többi harci helikopterrel, majd 2016-ban Oroszországban ismét nagyjavításra, és némi modernizálásra küldték. A modernizáció NVG kompatibilis műszereket GTM750 Garmin műholdas navigációs eszközt, digitális állapotkijelzőt és néhány más kisebb módosítás volt.

dsc_8812m.jpg

  • A nagyjavítás óta grafit-szürke festéssel szolgálja Hazánkat a szolnoki Helikopterbázison.A 336-os "MiHu" a 2020-as Brawe Warrior hadgyakorlaton.

p10100831m.jpg

  • Két Mihu húz át a felszállópálya felett a bezárásra ítélt repülőtéren.

p1010142m.jpg

  • Szép és egyben félelmetes látvány alulról a Mi-24-es

p1010184m.jpg

  • A 720-as lajstromszámú Mi-24V. A gyári száma:220720. A Magya Néphadseregben a szolgálat kezdete 1985-volt, és napjainkban is repül, mivel egyik a két V-nek, amely a "P"  modifikáción kívül üzemidő hosszabbítást és némi modernizálást kapott.

dsc_8217m.jpg

  • A másik nagyjavított  a 711-es lajstromszámú helikopter volt. Látható,hogy az infracsapda szóró is átépítésre került a V modifikáción.

p10101561m.jpg

  • A 719-es oldalszámú "V" változat gyári száma 220719 volt. 1985-tól állt 2010-ig hadrendben. Kivonása 2010-ben történt, de gyakorlatilag éppúgy repülhetne mint a 720-as, azonban az eredetileg tervezett 12 darab harci helikopter nagyjavítását a katonai vezetés lecsökkentette 8 darabra.

p10101461m.jpg

  • A 718-as lajstromszámú V változat, gyári száma: 220718-as szintén 185-től állt hadrendben 2010-ig, Nagyjavítással ez a helikopter is repülhetne. A 719-es és 720 oldalszámú forgószárnyas jelenleg ki a szolnoki bázison van.

p10101311m.jpg

  • A 718-as oldalszámú "V" még a levegőben, az 582-es "D" már a földön. Az 582-es gyári száma: 220582. 1985-től állt szolgálatban és 2010-ben került kivonásra. Jelenleg Csepelen található.

p10101211m.jpg

  • Az 577-es lajstromú D-nk is 1985-ben állt hadrendbe. Gyári száma: 220577. A kivonására 2004-ben került sor. Kivonása után selejtezték.

p10100661m.jpg

  • Az 574-es lajstromszámú Mi-14D. A gyári száma: 220574. 1985-től repült, kivonására 2010-ben került sor. A helikopter 2018. március 16-től, tehát gyakorlatilag négy éve Szolnokon a Kertész és Debreceni utcai körforgalomban került kiállításra. A forgószárnyas ott is jelzi, hogy Szolnok a Helikopteres fővárosa Magyarországon.

p10100261m.jpg

  • A 704-es lajstromszámú Mi-17-es. Gyári száma: 104M04. 1987-ben állt szolgálatba és 2016-os nagyjavítása után jelenleg is a szolnoki Helikopterbázison áll rendszerben. Az SFOR (Stablitisation Force) a NATO vezette többnemzetiségű béketámogató haderő volt Bosznia-Hercegovina területén 1996-204-ig. 

dsc_0238m.jpg

  • A 2016-ben Oroszországba vitt Mi-17 forgószárnyasok 2017-ben kerültek vissza hazánkba. Az átadási ünnepségen a frissen festett és NVG kompatibilis műszerezettséggel ellátott 704-es.

sfor.png

  • A SFOR latin és ciríl betűs emblémája.

p10100581m.jpg

  • A Mi-17 váltótípusa, nem a H145M, hanem az Airbus H225M típusjelzése jelzésű közepes szállítóhelikopterei lesznek. A Blogger véleménye szerint a beszerzett nyugati forgószárnyasok mellett is lenne helye az öt Mi-17-senek a haderőnkben, elsősorban szállító és emelő feladatokra (például árvízi védekezésnél homokzsákok szállítására, vagy élőerő kiemelésére.

p10101631m.jpg

  • A Mi-24-esek térnek vissza állóhelyükre a feladat végrehajtása után.

A média képviselőinek két fordulóban engedélyezték Mi-17-es körülbelül 3/4 órás repültetését, amely során több települést is érintve  némi Bakonyban történő mélyrepülést is élvezhettünk. Utána magasba emelkedett a Minyo és a Tihanyi Apátság felett fordulóztunk, majd onnan a Balaton feletti repülés követően érkeztünk vissza Szentkirályszabadjára. A helikopterünk gépparancsnoka Kiss Oszkár őrnagy volt, aki 1983-as avatását követően szállítóhelikopterre kapott kiképzést és 1998-ra aranykoszorús első osztályú forgószárnyas pilóta lett. A Mi-8 és Mi-17 típusokon 2700 órát repült. 1996-tól a szállítóhelikopter típusok berepülő pilótája volt. Sajnos már nincs köztünk. Szentkirályszabadja bezárása után, Szolnokon szolgált tovább a 86. Szolnok Helikopter Ezred Szállítóhelikopter Zászlóaljának rajparancsnoka lett. Hetente ingázott lakóhelye, családja és a munkahelye között. További repült órákat gyűjtött és a Mi-24 harci helikoptert is vezette. Összesen 3500 órát töltött a levegőben. 2006-ban tavasszal súlyos síbalesetet szenvedett Csehországban. A síelés nála a kötelező erőnléti kiképzéshez tartozott. Rehabilitációs tréning volt. Hazaszállítását követően 44 éves korában elhunyt.

oszi_jetlfy.jpg

  • Kiss Oszkár a Mi-8, Mi-17 és Mi-24 szakavatott repülőgép-vezetője volt. A szállító típusok berepülő pilótája. Sajnos 2006-ban rekreációs síbalesetben szerzett súlyos sérülés után, hazánkba szállítás után elhunyt.

p1010208m.jpg

  • Mélyrepülésben a bakonyi hegyek között. Kiss Oszkár ízelítőt adott nekünk, milyen érzés nagy sebességgel repülni a völgyekben Mi-17 fedélzetén.

p1010209m.jpg

  • Itt már magasabban.

p1010214m.jpg

  • A Tihanyi-félsziget felett. Az apátságból és a településről bizonyára többen nézték, mit kering egy katonai helikopter a levegőben.

Az ezred távozása után a repülőtér félig-meddig az enyészeté lett. A kifutópályán autó és gokartversenyeket tartottak, épületeiben polgári cégek raktárai sorakoztak.

Manapság Szentkirályszabadja ismét katonai hasznosítású lesz. A repülőtér szomszédságában épült Logisztikai Központban a Honvédség 23 ezer raklapnyi és 18 ezer tonnányi hadfelszerelési anyagát kell majd, egy modern raktárirányító rendszer segítségével kezelniük, tárolniuk és természetesen a felhasználó alakulatokig eljuttatniuk az itt dolgozó katonáknak. Ez Magyarországon az első olyan új katonai logisztikai központ, mely a honvédelmi és haderőfejlesztési program részeként, zöldmezős beruházásként épült meg, több mint tízmilliárd forintból. Sajnos az új központ nem rehabilitálta a repülőteret, és ott repülés már nem lesz a közeljövőben.

logisztikaikp2.JPG

  • A Szentkirályszabadjai repülőtér mellett épült és 2020-ban átadásra került MH ARB Központi Raktár kívülről.(forrás: honvedelem.hu)

logisztikaikp1.JPG

  •  .. és belülről. A 10 méteres belmagasságú, 21 ezer négyzetméteres raktárcsarnok galériás polcrendszere több mint háromezer polccal rendelkezik, állványrendszere több mint 24 ezer raklap tárolását biztosítja. (forrás: honvedelem.hu)