Ferihegyi pillanatok 2006

Előző bejegyzésemben a 2005-ös év Ferihegyi, ma posztomra 2006-os légiforgalom képeiből raktam fel néhányat. Induljon tehát 2006.

p9246505m.jpg

  • Egy éjszakai felszállás. A H-LOC a MALÉV egyik 737NG - Q8Q típusú repülőgépe volt. 2003. február 3-án emelkedett fel először a levegőbe. A MALÉV-hoz március 4-án került. 2012. február 3-án leállították a légitársaság csődje miatt. Május 6-án került új gazdához az orosz Jakutia légitársasághoz VP-BEP lajstromszámmal. Itt 2019-ig állt szolgálatban, majd a március 3-án a Smart-Avia légitársaság színeiben VQ-BEE lajstrommal repült tovább. Az orosz légitársaság 10 darab aktív és egyetlen leállított NG-vel rendelkezik.

p8195646m.jpg

  • 2006-ban még igazi "klasszik" repülőgépek is repültek, nem volt minden repülőgép azonos. (Mogyoró forma, két szárnyon lógatott hajtómű.) Szerintem az egyik legszebb "airliner" a világon a Tupoljev Tu-154 volt, bár gazdaságossága a hajtóművek miatt, műszerezettsége pedig a szovjet/orosz ipar és a COCOM lista hatására nyomába sem ért az "üvegglass" cockpittel rendelkező Airbus és Boeing gyártmányoknak. A képen az Aeroflot Orosz Légitársaság egyik Tupoljeve látható landolás közben. A repülőgép Tu-154B2 változat, amelynek gyári száma: 82A564 volt. Először CCCP-85564 szériaszámmal repült az Aeroflot színeiben. Rövid ideig az Air Mongol légitársaságnál is volt itt BNMAU-8 volt a jelzése, de hamarosan visszatért a nemzeti szovjet, majd orosz légitársasághoz. Napjainkra már kivonták és jelenleg földi tároláson van.

p1020503m.jpg

  • Szemből is élmény volt, a kecses, de erőteljes gépmadár leszállása. Láthatóan lógatta az orrát a landolás előtt.

p7020299m.jpg

  • Egy másik példány felszállása. Az a példány már az utolsó Tu-154M változat volt. Az orosz lajstromszáma: RA-85662 volt. A repülőgép megrongálódott 2000.06.18-án és selejtezésre került.

p7020300m.jpg

  • A Tu-154 azért is lehetett szép repülőgép, mert nyilazott szárnyait és a Tupoljev repülőgépek jellegzetes futómű gondoláját harci repülőgéptől, a Tu-16 hadászati bombázótól örökölte.

p1020254m.jpg

  • Távozóban Ferihegyről az RA-85735 lajstromszámú repülőgépe az Aeroflotnak. A repülőgép életútja általánosnak mondható, mert az orosz nemzeti légitársaság repülte, azonban onnan átkerült az Orosz Légierő állományába, jelenleg is lajstromban van, kérdéses azonban hadrafoghatósága (repülőképessége).

p7113068m.jpg

  • Egy másik szovjet, illetve ukrán klasszikus, Az Antonov  gyár AN-12 repülőgépe. A keleti Herculesnek is nevezett négymotoros légcsavaros, teher illetve személyszállító repülőgép gyakran megfordult még 2006-ban hazánk nemzetközi repülőterén. 1248 darabot gyártottak belőle 1957-1973 között.

p7113070m.jpg

  • Az LZ-MNP lajstromszámú repülőgép AN-12BK változatot a SCORPION AIR repülte 2006-ban.

pc221786m.jpg

  • A SCORPION AIR egy másik LZ-MNN lajtromszámú AN-12 repülőgépének felszállása Ferihegyről.

p7183226m.jpg

  • A repülőgép leszállása mindig élményszámba ment. A SCORPION AIR teherszállításra használta a repülőgépet. A bolgár légitársaság AN-12, AN-26 repülőgépekkel és KA-32 helikopterekkel repült 1990 és 2007 között.

p7183229m.jpg

  • Bulgáriában a Balkan Bulgarian Airlines is repülte a típust. Az Ivcsenko AI20 típusú hajtóművek és a légcsavarok zúgása feledhetetlen volt minden felszállásnál és landolásnál.

p1000851m.jpg

  • Más légitársaságok is használtak 2006-ban Antonov repülőgépeket. Az AN-26-os ekkor még hazánk légierejében is fél tucat példánnyal állt hadrendben. A képen látható HA-TCO lajstromszámú repülőgép gyári száma: 02208 volt, és 1974-ben állt 208-as típusjelzéssel rendszerbe honvédségünknél 1996-ig. Utána visszakerült Ukrajnába UR-CEP lajstrommal.  2005-től állt polgári üzemeltetésben a City Line Hungary légitársaságnál Magyarországon. 2016-ban vonták ki a repülésből.

pc221797m.jpg

  • Egy ukrán vendég Ancsa, az UR-28077 lajstromszámú távozik hazánk nemzetközi repülőteréről. A Rogyina Avia légitársaság repülte. (A Rogyina magyarul Hazát jelent).

p7183247m.jpg

  • A SCORPION AIR az AN-12, mellett AN-26-osokat is repült. Az LZ-MNH lajstromszámú leszállás közben.

p1000674m.jpg

  • A McDonell-Douglas MD-80/90 típusjelzésű repülőgépei szintén régebbi korok légijárműveire emlékeztet. A hátul elhelyezett hajtóművek karbantartása nehezebb, viszont a törzshöz közelebbi helyzetük miatt könnyebben voltak kormányozhatóak a fly-by-wire előtt. Az MD-80-ból 1191 darabot építettek 1979-1999 között.

p1000862m.jpg

  • Az Aliitalia színeiben repülő MD-82 alváltozat gyári száma: 53223 (LN:2081) volt.  1994-től 2009-ig repült az Olasz légitársaságnál, majd tárolóhelyere került. Innen 2011. májusában a bolgár Air Charter légitársasághoz került és egy évet repült. A repülőgép utána Iránba került és 2012. január 1-én teljesítette első repülését a Caspian Airlines EP-CPU lajstromszámával. 2020. december óta nem repül.

p1010940m.jpg

  • Egy másik MD-82-es leszállóban. A JetX és az Iceland Express légitársaságok is repülték a TF-JXA lajstromszámú MD-83 változatot. A repülőgép 49555 (LN:1402) gyári számmal épült 1987-ben. A svéd SAS és a Scanair repülte 2004-ig LN-RMD lajstrommal, majd utána került a JetX-hez. 2010-től az Amerikai Egyesült Államokba az Allegiant Airhoz került, amely az összes 79 darab ilyen típusú repülőgépét 2017-ben nyugdíjazta.

p1000616m.jpg

  • Kicsit az MD-80-ra hajaz külsőleg, de vigyázat ez a repülőgép egy Fokker-100 típus, amely a Holland Királyi Légitársaság a KLM színeiben ér betont Magyarföldön. Gyári száma: 11227 volt, de összesen csak 283 darab készült belőle, (A Fokker 70-ből még kisebb széria, ezt repülte a MALÉV is). A repülőgép az Air Európa Légitársaságnál 1989. decemberében kezdte meg pályafutását, majd G-UKFH lajstrommal az Egyesült Királyságba került, ahol az Air UK, majd KLM UK színeiben repült 1998-ig. Utána az anyacég KLM Cityhopper vállalkozása PH-OFH lajstrommal repülte 2009-ig, majd tárolásra és 2011-ben szétbontásra került a gépmadár.

p1000867m.jpg

  • A SAAB 2000 típus sem gyakori a repülésben. A svéd Légierőn kívül polgári üzemeltetésre összesen csak 64 darab készült. A gyári száma: 22-es.1995-ben a svájci Crossair légitársaságnál kezdte meg szolgálatát, majd a Swiss Air-hez került HB-ILZ lajstrommal. Utána a Moldavian és a Carpatair is repülte ER-SFB lajstrommal. A képen a Moldavian színeiben látható, ha a fehér szín annak tekinthető. 2014-ben hazakerült a Svéd BRA Braathens Regional Airlineshez, ahol még 2017 júliusáig állt szolgálatban.

p1000903m.jpg

  • Egy nagyon ikonikus gépmadár a Douglass DC-8 (63F) ereszkedik a Ferihegyi betonra. Ez a példány amelynek gyári száma 45147-es volt már láthatóan csak cargó (teherszállító) feladatot teljesített. A 9G-LIL lajstromszámú példány a Johnsons Air légitársaságnál repült. A DC-8-ból 556 darabot építettek 1958-1972 között. A vetélytárs Boeing B-707 sokkal sikeresebb repülőgép volt. A DC-8 volt az első polgári repülőgép amely "süllyedés közben de" átlépte a hangsebességet 1,012 Mach-al.

pa016905m.jpg

  • Az N742VA lajstromszámú Boeing 737-448F 1990-es gyártású repülőgép. Az Aer Lingus-nál kezdte meg pályafutását, majd az MNG Airlines következett 2002-2006 között. 2006. szeptembertől az Amerikai Vision Express repülte. a kép is ekkor készült. 2013-ig volt ott alkalmazva, majd a bolgár Cargo Air tulajdonába került és jelenlegi lajstrommal LZ-CGU.

p8195610m.jpg

  • Ferihegyen gyakran előfordult a MiniJumbo-nak is becézett brit BAe-146 típuscsalád. A képen látható 300-as változat gyári száma: 3131 volt. A típusból 387 darab készült 1978-2001 között. A csendes és jó repülési tulajdonságú repülőgép négy kis hajtóműve miatt viszonylag magas üzemanyag fogyasztása és karbantartási igénye miatt nem vált tömegtermékké, bár még a Magyar Honvédség is kacérkodott csapatszállítóként való beszerzésével. A képen látható repülőgép 1989-ben épült.Először a Thai Airlines repülte, majd 1991-93 között Brit légitársaságok üzemeltették. Utána az Aer Lingusnál volt, de 10 év alatt tárolásra került a Mojave sivatagba és Stanstead repülőterén is rövid ideig.2006 és 2011 között bolgár légitársaságok (Hemus Air és Belle Air és Bulgaria Air) is repülték LZ-HBE lajstromszámmal. 2014-től az Iráni Mahan Air állományába tartozik.

p1020067m.jpg

  • Két "Low Cost" fapados társaság, két típus és egy ferihegyi pályavég. A Wizz Air manapság is repült, de a Sky Europe Hungary (nyolc repülőgépével együtt) napjainkra már megszűnt légitársaság. A Wizz a "nemzeti fapados" az Airbus A320-321 változatait, a Sky pedig a Boeing B-737-est repülte. A képek látható HA-LKU lajstromú Boeing 1999-ben az anyavállalat flottájában repült G-EZYL lajstrommal. Utána következett a magyar időszak, amely 2007-ig tartott. Később a repülőgép az Europe Airpost társasághoz került, ott alakították át teherszállító repülőgépnek F-GZTB lajtrommal. Utána az Air Australia, majd jelenlegi gazdája az ASL Airlines France repüli.

p1020062m.jpg

  • A repülő reklámtábla Airbus A319-es 2000-ben az Amerikai US Airways-nál kezdte meg repüléseit még N743UW lajstrommal. Innen 2000-ben került D-AKNS lajstrom számmal a német GermanWings majd az Eurowings állományába.  

p7112928m.jpg

  • Ferihegyi blogbejegyzés nem lehet Cargulux nélkül. A teherszállító légitársaság hozza el nekünk minden héten a levegő királyait a Boeing B-747 órás repülőgépeket. A Luxemburgi légitársaság LX-OCV lajstromszámú repülőgépe 747-4R7F változata 1999. július óta repül a légitársaságnál. A cég jelenleg 26 darab B-747-es teherszállító repülőgépet üzemeltet, ezekből 12 darab 400-es és 14 darab 800-as változat.

p7183190m.jpg

  • A Farnair légitársaság egy időben a Letov L-410-es repülőgépeket favorizálta. Ezek a kis hatótávolságú utas és könnyű teherszállító repülőgépek a Let 410UVP változathoz tartoztak. A képen látható HA-LAD gyári száma: 902516 volt. 1991-től repült , jelenleg nagyjavításra vár.

p7183204m_1.jpg

  • Egy másik példány a HA-LAE. Az a repülőgép 902517 gyári számmal épült, és 1990-től állt szolgálatba. 2008-ig repültek vele hazánkban, aztán eladták Bosznia-Hercegovinába. Az L-410-ből napjainkig több mint 1000 darabot gyártottak és minden kontinensen repülik

p8195592m.jpg

  • Az összeállítás végén mi más lehetne látni, mint az Antonov második legnagyobb teherszállító repülőgépét az AN-124-100-ast. Az orosz Volga-Dnyepr légitársaság ezeket az Ukrán óriásokat valamint Iljusin IL-76 szállító repülőgépeket használ. Napjainkban egy ideig leállításra kerültek az orosz cég gépei elsősorban hajtómű problémák miatt, de a poszt írásakor már ismét repülik az oroszok is a típust. A cég 12 darab An-124-essel rendelkezik, de ezek nagy része repülésképtelen. (Az Orosz Légierő szintén hadrendben tartja az típust.) Ukrajna saját Antonov cargó cége folyamatosan repüli a világon egyetlen AN-225 Mrija-hoz hasonlóan, amelyek szinte az egyetlen nagyobb bevételi forrása a neves gyártónak.