Ferihegyi pillanatok 2005
Régebben a 2005-ös évektől több évig jártam az akkor még Ferihegyi, ma Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren spotterkedni. A 2005-ös évből néhány általam különlegességnek tekintett repülőgépről készített fotót és némi repülőgép és légitársaság ismertetőt készítettem.
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Lógója. BUD (de nem Spencer :) (forrás: bud.hu)
- A 2A terminál bejárata .. (forrás: wikipedia)
Az American Tran Air amerikai Low-cost légitársaság, amelyet 1973-ban Ambassasair néven indítottak, és 2008-ban szüntettek meg. Pontosabban a Soutwest Airlinesbe olvadt. Flottája vegyes volt. Boeing 737-200/300 és 800 változatok mellett repültek három L-1011-500 Tristar és négy DC-10-es repülőgéppel, amelyekkel túlnyomórészt katonai szállításokat végeztek, elsősorban élőerő váltásokat repültek a közel keletre.
- N161AT lajstromszámú Lockheed L-1011-500-as Tristar az ATA Airlines színeiben. A gyári száma:293A-1219 volt. A veterán L-1011-es Tristar 1981-ben állt szolgálatba a Royal Jordanian Airlines állományába. 1993-ig repült a Jordán Királyság légitársaságánál, majd az American Trans Air/ATA flottájába került. Pályafutása végén 2007-ben Roswellben került tárolásra.
- N552TZ lajstromszámú Boeing 757 ugyancsak az American Trans Air illetve ATA repülőgépe volt 2005-ben. A társaság 2001-től 2010-ig repülte a gépet, majd az amerikai Continental Airlineshez került onnan pedig egy év múlva N57862 lajstrommal a United Airlines állományába. 2020. szeptemberben került tárolásra.
- Luxair LX-LGK Embraer ERJ-135LR repülőgépe. Gyári száma: 14500886. A luxemburgi légitársaság cég 1962-ben alakult, jelenlegi flottája 19 repülőgépből áll. A flotta állományból a négy-négy Boeing 737 700, illetve800-al repülnek, de van 11 darab De Havilland Dash 8-400 as Turboprop repülőgépük is. A Embraer repülőgéppekkel csak 2011-ig repültek. A képen látható ERJ-135RL utána öt másik társaságnál is szolgálatban volt. 2019. márciustól a francia Amelia repülte, azonban 2020. májustól, tehát a COVID-19 járvány kezdetétől a földre kényszerült.
- A Sterling OY-MRF Boeing 737NG repülőgépe MSN 28009 gyári számmal épült. Jelenleg a Soutwest Airlinersnél repül N7816N lajstrommal 2015 óta. A repülőgép a Maerks Air-nél pályafutását 1999-ben. A Sterling amely a Maerks utódja 2005-2009 között repülte. Azóta már több társaságnál, többek között az Ukrán Aerosvit és az orosz Jakutia Aircompany-nál is szolgálatban volt. 2014-15 között leállítva Newcastle-ben tárolták. A Sterling légitársaság is bezárt 2008-ban.
- A G-OLDR lajstromszámú Bombardier Learjet 45 a Gold Air Internatinal repülőgépe volt. Az ára újonnan 12 Millió dollár volt 2006 környékén, A brit légitársaság féltucat 45-öst repült.
- A HA-YCI a gödöllői repülőtér bázisáról repül és típus szerint egy Piper PA-34 Seneca. gyári száma: 34-7350259. Magyarországi üzemeltetés kezdete 2001. Előtte amerikai N55602 és német D-GBFM lajstrommal repült.
- Az OK-BFG lajstromszámú ATR-42/72 a CSA légitársaságnál repült 2005-ben.
A CSA jelenleg is üzemelő légitársaság. 1923-ban alapították. A társaság állami tőkeinjekcióval maradt életben a low-cost társaságok által gerjesztett árversenyben. A repülőgép 1996-ban az Air Mautritanie társaságnál kezdte működését, és három év múlva került a csehekhez. Onnan 2007-tól a lengyel White Eagle Aviation repülte majd annak csődje után és 2009-től a nepáli Buddha Air repülőgépe.
- A D-ACRF 2005-ben az Eurowings Canadair CRJ-200ER, vagy nagyobb hatótávolságú repülőgépe. A kanadai gyártású repülőgép 2002. márciustól 10 évig repült az Eurowings állományában, majd a Yamal Airlineshez került, A COVID-19 járvány légközlekedésre gyakorolt hatása miatt 2020. július óta nem repül, tárolásra került.
Az Eurowings 1993 óta működik. Manapság már csak Airbus 319 és 320-as típusokkal repült, és tároláson is ezekből illetve négy 321-es és hét 330-as van.
- A ZK-JSY lajstromszámú ATR 42/72-es jelenleg az United Airlines repülőgépe S2-AFN lajstromjellel.
- A képen még a Origin Pacific Airways állományában volt, amely Új-Zélandi légitársaság.. Hogy került ide, az Flight24-ből talán kikereshető.
- Az LN-ROR lajstrommal a SAS Scandinavian Airlines McDonell Douglas MD-80/90 típusú repülőgépe.
A repülőgép 1985-1991-ben majd 1994-2009 között repült a társaságnál, a többi évben a Spanair, Nordic East Int. Airways állományába volt. 2009 után letárolásra került hét hónapra és utána az USA Allegiant Air vásárolta meg, 2018-ban vonták ki a flottából, jelenleg is tartós tároláson van..
- Az ukrán Aerovit Airlines UR-VVA lajstromjelű Boeing 737 repülőgépe.
A veterán Classic 737-es Boeing 1990-ben az indiai Garuda légitársaságnak került legyártásra, majd az ottani 8 év után, két év alatt négy társaság is repülte, mielőtt az ukránokhoz került. 2013-ben eladták és 2017-ig két társaság görög Ellinar és a litván Grand Cru Airlines felváltva repülte. 2018-ban a Tunisiar, majd a GetJet Airlines is használta rövid ideig, majd tárolásra került a Grand Cru-nál. Az Aerosvit 1999 óta létezett de jelenleg nincs repülőgépe, valószínűleg felszámolása zajlik.
- A G-OFOA lajstromú Minijumbó a Formula One társaság BAe146/ AVRO RJ repülőgépe.
- Landolás közben a faroktörzslapok is segítik a fékezésben, a szárnyféklapok mellett
- A repülőgép pályafutása 1983-ban a Dan-Air Londonnál indult, majd kilenc évvel később a svéd Malmő Aviation City Air-nál repült 1995-ig. Innen még egy-egy évet kapott a City Jet és a BAe színeiben, majd 1998-tól a Formule One repülte 2017-ig, aztán letárolásra került.
A Formula One nem egy klasszik légitársaság, hanem a Bernie Ecclestone kvázi magán társasága volt, ezzel a géppel repülgetett a Forma 1 versenyek, tesztelőhelyek között. A repülőgép tárolása után a társaság is megszűnt.
- A HA-FAH lajstromú Fokker F27 Friendship turbópropot 2005-ben a Farnair társaság repülte. A holland gyártású repülőgép 10634-es gyári számú. A repülőgépet 2005-2011 között repülte a cég, majd eladásra került. Öt más lajstromszámmal is repült, Jelenleg a brit Kemble repülőterén van tároláson.
A Fokker 50-esból összesen 208 darabot építettek1997-ig. Harminc országban repül.Személyszállító regionális repülőgépként 50-60 személyes változat volt, teherszállítóként 7 tonnát tud szállítani.Sok haderőben is repült és különleges felszerelésű változatai is voltak. Jelenlegi számítás szerint 2030-ban is repülni fog belőle.
A Farnair több társaságot hozott létre az idők folyamán Magyarországon kívül Hollandiában és Svájcban is volt Farnair társaság, de jelenleg egyik társaság sem üzemel. A Farnair Europe társaság öt Airbus 300-at repült, a magyar Farnair három B373-400-as tartott állományában egy Beech 1900D-vel együtt, a holland társaság kettő A300 B2/B4-et replt, svájc 19 darab ATR 42/72-est üzemeltetett.
- A Scorpion AIr LZ-MNK Antonov 12BK teherszállító repülőgépe. A 8345802 gyári számú gépet 1968-ban gyártották 2012 óta repült az Alliance.1968-ban a szovjet, majd orosz és ukrán légierőnél repült, és 2003-tól a Bolgár Scorpion repülte. Ekkor járt rendszeresen Budapesten is. 2007-2012 között az ukrán Meridian és Aero-Charter repülte, innen került az Ukrán Air Alliance-hoz.
- Az Antonov landolás közben a Ferihegyi betonon. Akkor még nem is gondoltam, hogy kilenc év múlva lezuhan..
A repülőgép 2014 augusztus 8-án az Ukrán Air Alliance társaság címere alatt lezuhant és a hat ukrán és 1 orosz állampolgárból álló legénysége meghalt. A zuhanáskor UR-DWF lajstrommal repült.