Az L-39 története a Magyar Légierőben 1994 - 2009 ???

 

pb257105m.jpg

A Varsói Szerződés megszűnése után  a volt tagországokban Magyarország kivételével a pilótaképzés nem okozott nagyobb problémát. Minden nemzet önálló repülő-műszaki főiskolát, akadémiát tartott fenn katonai repülőgép-vezető és műszaki állomány képzésére. Magyarország a második világháború után 1949-ben megalapította Kilián György Hajózó Műszaki, majd későbbi nevén Kilián György Repülő Műszaki Főiskolát, de 1960-as években megszüntette. Az akkoriban modernnek számító 18 darab a csehszlovák Aero Vodochody építette L-29 Delfin sugárhajtású kiképző repülőgépeket átadta a Szovjetuniónak. A repülőgép vezető kiképzést a későbbi években a Szovjetunió több tanintézetében és bázisán, majd Csehszlovákiában Kassán folytatták. Hazai pályán, Szolnokon csak helikopter vezetők illetve műszakiak képzése folyt.

1993. elején hosszas gazdasági vizsgálatok után született meg a döntés, hogy Magyarországon újraindítják a katonai merevszárnyú repülőgépekre a pilótaképzést. 1993. áprilisban Romániából vásároltak 12 darab Jak-52 M légcsavaros alapfokú oktató repülőgépet, a Német Kormány pedig szeptemberben, az egykori Német Demokratikus Köztársaság repülőgépeiből Magyarországnak ajándékozott huszonnégy darab Aero Vodochody L-39ZO Albatroszt sugárhajtású gyakorló repülőgépet. A Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán 1993. szeptember elején indult meg az oktatás.

p4280021m.jpg

  • L-39ZO gyakorló repülőgép a kecskeméti "kék" javítóhangárban

Az átadott L-39ZO repülőgépeket 1978. március és május között gyártották Csehszlovákiában. Az L-39 Albatrosz típusú, kétszemélyes, sugárhajtóműves, oktató repülőgépet az 1970-es években, Csehszlovákiában az Aero Vodochody repülőgépgyárban fejlesztették ki pilóták alapfokú kiképzésére, műrepülési feladatok és harci elemek begyakorlására. A típust a  gyár előző L-29 Delfin felváltására készítették. A lengyeleken kívül, akik saját TS-11 Iskra repülőgépüket gyártották, a többi Varsói Szerződés tagországa az L-39-est rendszeresítette.

1220031669_86.jpg

  • 2008-ban a csehek a régi VSZ idején repült Magyar felségjellel (is) elláttak egy régi L-29 Delfin gyakorlógépet. Az akkori kecskeméti repülőnapon hajszál hiján aláírásra került sor az L-159 ALCA beszerzéséről..

A repülőgépből több változatban, rendkívüli mennyiséget 3665 darabot építettek, és még nincs vége a gyártásnak, hiszen legújabb reinkarnációja az L-39NG, amely már kompozit-szárnyakkal, amerikai Williams FJ44-4M hajtóművel, és korszerű elektronikai és avionikai rendszerekkel épül. A legnagyobb darabszámban az L-39-est a Szovjetunió üzemeltette. Több közép Afrikai, Közel-Keleti ország szintén vásárolt a típusból. Kivont és demilitarizált változataik kedvelt hobby repülőgépek az Egyesült Államokban és Nyugat Európában. A világ egyik legjobb magán bemutatócsapata a Breitling Team, valamint az orosz „Russz” és a litván „Baltic Bee” műrepülő kötelék szintén a típussal repül, akárcsak feloszlásáig a szlovák „Biele Albatrosy” (Fehér Albatroszok) köteléke.

_38pict.JPG

  • A Breitling Team régi festése a Blue Angelsre hasonlított..

biele1.jpg

  • A Biele Albatrosy (fehér Albatroszok) kötelék a szlovákok nemzeti büszkesége volt. Néhány év után mire ténylegesen összeállt a kötelék, feloszlatták a csapatot. A szlovákok azóta is néhány L-39-es repülőgépükön viselik a festésmintájukat.

Az Egyesült Államokban létezik egy Patriots (hazafiak) nevű szintén magán bemutatócsapat, akik feketére festett Albákkal repülnek, de nem mondják ki a típus nevét a bemutatókon, mert milyen hazafias dolog (különösképpen a Trump érában) hogy nem amerikai repülőgépeket használnak..

1280px-patriots_jet_team.jpg

  • Amerikai hősei a Patriots  (Hazafiak) 2003-tól repülnek a csehszlovák madarakkal.. de az bemutatón nem árulják el a repülőgépek típusát.. (forrás: Wikipedia)

A Magyarországon rendszeresített Albatroszok a ZO modifikációhoz tartoztak. Az első ZO változat még X-09 néven 1975. augusztus 25-én emelkedett a levegőbe. A repülőgépet alapvetően a MiG-21-es vadászrepülőgépeken repülő állomány képzésére készítették, ezért számos fedélzeti berendezése azonos a 21-esen alkalmazott rádiótechnikai berendezésekkel. Beépítésre került a KVANT távolságmérő, az SZPU-9 fedélzeti adóvevő, MRP-56 markervevő, SZRO válaszadó, RV-5 magasságmérő és az R-832M rádió. A repülőgépet felszerelték RKL-31 rádióiránytűvel és KXP-756 transzponderrel. A repülőgép beépített csöves tűzfegyverrel nem rendelkezik, ellentétben a ZA változattal, amely a törzs alatt beépített Gsh-23mm-es ikercsövű gépágyút hordoz. Ilyen repülőgépei vannak például a Szlovák Köztársaságnak. A ZO modifikáció sem fegyvertelen, mivel szárnyai alá kettő-kettő egyenként 250 kg teherbírású fegyvertartót szereltek. Ezeken különféle konfigurációban maximum négy darab UB-16 nem irányított rakétablokkot (64 darab 55mm-es rakétával), 8 darab 125, 4 darab 250 vagy 2 darab 400 kg-os bombát, kettő darab 350 literes póttartályt illetve kettő darab R-3SZ típusú hőkövető légi közelharcrakétákat is hordozhat. A repülőgépekre felderítő konténer is felszerelhető.

p1010128m.jpg

  • Az L-39ZO Albatros első pilótafülkéje bár analóg műszerezettségű, de ergonómiailag jó elrendezésű volt. A negyedik generációs képernyős repülőgép-vezető munkahelyekre azonban már nem volt megfelelő.

p1010130m.jpg

  • A gázkar

A ZO változatból 1975 és 1985 között összesen 394 db épült. Ebből a volt Német Demokratikus Köztársaság 50 db-ot, Irak 81 db-ot, Líbia 181 db-ot, Szíria 55 db-ot vásárolt. Szíria később Egyiptomnak átadott 10 darabot.

p1010476m_1.jpg

  •  Az Ukrajnában a Zaporozsijei Motor Szicsnél tervezett AI-25TL hajtómű 16,9 kN teljesítményű volt. Szlovákiában licencben gyártották az L-39 típushoz. Az új L-159 és L-39NG-k már amerikai gyártmányú gázturbinákat kaptak.

Magyarország részére átadott német repülőgépeken 1987 és 89 között nagyjavítást hajtottak végre. Az Albatroszok az átadás előtt átlagosan 1500 repült órával rendelkeztek. Az L-39ZO repülőgépeket konténerekben hozták és a Dunai Repülőgépgyár végezte az összeszerelésüket. Az Albának becézett gépekből 20 darabot terveztek rendszerbe állítani és később még négy repülőgépet rendeltek meg alkatrésznek. Az első repülőgépeket 1993.végétől kezdték üzembe helyezni.

p1010484m_1.jpg

  • Ritka látvány volt még Kecskeméten hat Alba egymás mellett. A kép a nagyjavítás idején készült.

Az L-39ZO repülőgépeket az akkoriban rendszerben álló MiG-21 vadászrepülőgépek festési mintájához hasonló szürkészöld és sötét homoksárga színre festették, a függőleges vezérsík tetejére és a szárnyvégekre sárga csíkok jelezték, hogy a gyakorlóváltozatok. A Német Kormánnyal kötött megállapodás alapján a magyar gépekre fegyverzetet nem függeszthettek, csak a repülőgép-vezetői állomány gyakorlására használhatták. Az L-39ZO repülőgépek orrészének két oldalára az eredeti gyári szám utolsó három számjegye került piros festéssel. Az ék alakú felségjelzést a függőleges vezérsík két oldalára és a szárnyak alsó és felső részére festették.

A személyi állomány egy része 1994. januártól a Prerov-i repülőbázison kapta az oktatást. A tervek szerint Szolnokon a Repülőtiszti Főiskola állományába tartozott volna a kiképző repülőszázad. Az első összeszerelt repülőgép a 131. oldalszámú Alba volt.

p4280038m.jpg

  • A VS1 BRI katapultülés visszahelyezése ellenőrzés után a 136-os oldalszámú L-39ZO pilótafülkéjébe,

A Légierő 1996-os átszervezése után végül csak 12 darabot állítottak hadrendbe, a többi L-39ZO alkatrész utánpótlás, illetve soha rendszerbe nem állított repülőgép maradt.

Az első L-39ZO 1994. április 20-án landolt a kecskeméti bázison, majd 1995. március 21-én a Szolnoki Repülőtiszti Főiskola másodéves hallgatói megkezdték gyakorlati repülőkiképzésüket. 1994. január 1-től 120 pilóta repült legalább egy órát az Albatroszok első ülésében, a gépek pedig tizenöt év alatt közel tizenháromezer órát töltöttek a levegőben. Az L-39ZO repülőgépek, hajózó és műszaki személyzetük 1996. december 1-től Kecskeméten a 3. „Szárnyas Csikó” Felderítő és Kiképző század állományába kerültek.

p4280164m.jpg

  • Két zavaró repülőgép, egy francia Dassault Falcon (Cobham) és egy Bombardier között Albatros taxizik felszállásra Newfip gyakorlaton Kecskeméten.

p1000800m.jpg

  •  A téli üzemeltetés viszontagságai. A cseh gyakorló repülőgépeknek is elkelt volna lefedés, hangár.

l39patch.JPG

 

  • A szárnyas csikó század felvarrója (forrás: Jetfly)

1998-ban végzett időszakos nagyjavítás után, amelyre Magyarországon végeztek az Aero Vodochody felügyeletével és közreműködésével került sor a felfüggesztési pontok újrakábelezésére és ezután már a kivont MiG-21 vadászrepülőgépek illetve a Mi-8 és Mi-17 helikoptereknél is rendszeresített UB-16 nem irányított rakétablokkokat is felszerelhették a repülőgépekre. A rakétablokkokba Sz-5 típusú 55mm-es nem irányított rakétákat használhattak. Az első éleslövészetek 2005-ben kezdődtek. Az Albatroszokhoz külön fegyverzetet nem vásároltak. A nagyjavítás során a repülőgépekbe GPS-t és NATO kompatibilis IFF jeladókat is beépítettek. A gépeket átfestették és ekkor már nem kerültek a vezérsíkokra a gyakorlóváltozatot jelző sárga csíkok.

p1010462m.jpg

  • Az 1998-as nagyjavítás során Kilián Nándor ezredes tájékoztatta a megjelent sajtó munkatársait. Azóta már dandártábornokként a Magyar Honvédség Légierő Haderőnem Szemlélője.

p1010472m.jpg

  • Az L-39 repülőgépek nagyjavítás alatt Kecskeméten. 

Az Albák a kiképzési repüléseken túl a hazai Kecskeméti, Szentkirályszabadjai és Szolnoki repülőnapok, nemzeti ünnepeinken például Budapest vagy Szolnok felett valamint külföldi repülőnapokon is képviselték hazánk Légierejét, statikus és dinamikus bemutatókon egyaránt.

p8026871m.jpg

  • Két L-39ZO Albatros feladat végrehajtása közben a légtérben. A szárnyak alatt már felszerelve a bekábelezett függesztőpilonok

p9276696m.jpg

  • EBESZ megfigyelőknek tartott gyakorlaton a RENEGADE repülőgépet játszotta az egyik Albatros. Az ABV (Nukleáris, biológiai, vegyi) felderítés látható a képen.

p811790138m.jpg

  • Két L-39ZO Albatros kíséri a AN-26-os közepes harcászati szállító repülőgépet.

A repülőgépek közül a 119-es és a 135-ös különleges díszfestést kapott. A 119-es Alba első díszfestését a 2005-ös Kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra kapta. A „Zümi” névre keresztelt Alba darázsfestése, bel és külföldön egyaránt elismerést váltott ki, sőt több külföldi repülőnapra kapott meghívást a Légierő, ezzel a repülőgéppel. Sajnos akkoriban egy helytelen parancsnoki döntés alapján a repülőgépet hamarosan légifölény szürkére festették át. A következő repülőnapra azonban a parancsnoki szemlélet megváltozott és a 70. éves légierőnk kettő Albatrosza is egy népszerű rajzfilmsorozat figurái után Cápeti I. és II. néven díszfestést kapott. Ezek a repülőgépek a kivonásukig ilyen festéssel teljesítették feladatukat, amely talán a legsikerültebb festése volt bel és külföldön a típusnak.

p1110259m.jpg

  • A 119-es oldalszámú repülőgép első díszfestése. A Züminek becézett repülőgép külföldi meghívásokat is kapott, és még felvarró is készült hozzá. A tábornoki önkény máshogy döntött..

wasp.JPG

  •  A Zümi angol nyelvű felvarrója hirdeti hogy az (MH59/2)  Dongó század L-39 Albatros szekciója.

p9276587m.jpg

  • A darázsfestés helyett a 119-es egy légifölény szürke festés kapott, amely ráadásul eléggé elnagyolt csúnya volt, (lásd a betük, számok festését) 

p5186127m.jpg

  • A 119-es végső festése. A 135-ös testvérével együtt a legszebb festésű repülőgépek voltak a második világháború utáni katonai repülőgépek közül. Még napjainkban is viszonylag olcsón lehetett volna demo teamként üzemeltetni a repülőgépeket, és a statikus soron is jól néztek volna ki. Talán egy gazdagabb ország légierejében lett volna rá lehetőség. Nézzük meg a kanadai Snowbirds, a francia PAF, vagy a brit Red Arrows repülőgépeit..

pb257505m.jpg

  • A 119-es tesója a 135-ös. A magyar zászlós függőleges vezérsík és a cápatörzs-orrrész zseniális. De ez már az L-39ZO hattyúdala volt.

A magyar légierő rövid ideig 1997-ben öt, 2003-ban négy Albatroszból álló bemutató kötelékekkel is rendelkezett, amely nagy tapasztalatú oktató pilótákból állt. A kötelék pilótái, valamint maguk a repülőgépek is Kecskeméti Repülőbázis 3. Szárnyas Csikó felderítő és kiképző századának állományába tartoztak. A repülőgépek nem kaptak külön díszfestést és az 1997. illetve 2003. évben tartott Kecskeméti Repülőnapon mutatkoztak be.

p1100713m.jpg

  • Egyik kecskeméti repülőnapon a légierő "ideiglenes" demo teamje felszálláshoz taxizik.. Jelzőpisztollyal még infracsapdákat is "emuláltak"..

p1100774m.jpg

  • Demócsapat a levegőben..

A 3. Sárga Csikó repülőszázadot a 2009-ben megszüntették, és a repülőgépeket, személyi és műszaki állományt a 2. Dongó harcászati vadászszázad vette át. Itt külön szekcióban repülték az Albákat, a század repülőgép elsődleges típusai a MiG-29B, UB repülőgépek voltak.  

Az Albatrosz repülőgépek magyarországi története nem volt mentes a katasztrófáktól sem. 1995-ben és 2008-ban kiképzési repülés során kettő repülőgép lezuhant. Az első baleset során a pilóták (Németh János főhadnagy, Molnár Gyula őrnagy.) Abony térségében katapultáltak és túlélték az eseményeket, a másik katasztrófában, amely első sorban emberi tényezőkre vezethető vissza, Fehérgyarmat közelében Janicsek András alezredes és Ignácz Zoltán főhadnagy repülőhalált halt.

A gépveszteségeken túl 1997-ben a 120-as oldalszámú Albának leállt a hajtóműve, de Peszeki Zoltán százados és Guti István őrnagy 50 méteren sikerült újraindítani a gázturbinát. 2005. október 6-án Hegedűs Ernőnek az 59/1 Puma század parancsnokának L-39-es repülőgépe madárral ütközött, de a "Gegének" sikerült hazavinni a gépet.

Az L-39ZO Albatrosz repülőgépek sárkányszerkezete 2009. év végére elérte a naptári üzemidő végét, felújításuk pedig nem lett volna gazdaságos, mivel a repülőgépek műszerezettsége nem felel meg a korszerű 4 generációs JAS-39 Gripen repülőgépekre való átképzéshez.

p5186089m.jpg

  • A 133-as Albatros statikus kiállításon az egyik lefedésben

A svéd harci repülőgépre a hajózók a mai napig a Kanadában az NTFC (NATO Flying Training in Canada – NATO repülőkiképzés Kanadában) program keretében kapják meg kiképzésüket sugárhajtású repülőgépre. Magyarországon a tengerentúli kiképzés előtt régebben Jak-52M, két éve pedig Zlin 242 repülőgépen történő kiképzés után kerül sor a repülőgép-vezetők kiválasztására.

A katonai vezetés 2009-ben az L-39ZO repülőgépek kivonása mellett döntött.

pb257222m_1.jpg

  • Szép búcsú! Az Albákat minden hadrendben álló repülőgép búcsúztatta a kivonási ünnepségen. 

Az L-39ZO Albatrosz repülőgépek ünnepélyes kivonására a Kecskeméti Vitéz Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison 2009. november 25-én történt. A megmaradt 8 darab repülőgép közül három emelkedett a levegőbe, egy AN–26-os „Curl” szállító, kettő JAS-39C Gripen egy MiG-29B és egy MiG-29UB Fulcrum társaságában. Őket az Aero Vodochody L–159B-es típusú, ALCA gépe követte. Az utolsó felszállását teljesítő 136-os, 128-as és 119-es oldalszámú és „1994-2009” díszfestést viselő L-39ZO Albatrosz hajtóművei egyszerre csöndesedtek el, majd Takács Géza alezredes, a Dongó század parancsnoka jelentette a Szekeres Imre honvédelmi miniszternek: „Miniszter úr, jelentem! Az L–39 ZO típusú kiképző repülőgép a búcsúrepülését végrehajtotta.”

pb257249m.jpg

  •  A 11-es harci és a 27-es harci-gyakorló MiG-29-es kíséri utolsó repülésen az egyik L-39ZO-t.

pb257271m.jpg

  • A 119-es oldalszámú Cápetit már a  34-es ás 37-es svéd Gripen C (EBSHU) harci repülőgépek kísérték a kivonáskor.

pb257428m.jpg

  • Három L-39ZO és az akkor még elképzelt lehetséges utód L-159 ALCA közös kötelékrepülése a kivonási ünnepségen.

pb257460m.jpg

  • Az utolsó begurulás a Javítóhangár elé. A média részére is kiválóan szervezett ünnepségen illő búcsút lehetett venni az Albáktól. Ez a MiG-29-esek kivonásakor elmaradt..

pb257519m.jpg

  •  Takács Géza alezredes az "Albák" utolsó parancsnoka. Tekintete sok mindent elárul..

A repülőgépekben gépenként még volt több-kevesebb repülhető óra. A megmaradt nyolc gépből egy oktatási céllal átkerült Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Repülőműszaki Oktatásbiztosító Központjához, egyet pedig a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Szolnoki Repüléstörténeti Gyűjteményében állították ki. Ide a repülőgépek saját szárnyukon repültek át. Egy gép Kecskeméten, az MH Légijármű Javítóüzemben maradt, fennmaradó öt L-39ZO viszont az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison állagmegóvó tárolásba került. Az Albatroszok történetéhez hozzátartozik, hogy a Németországból kapott gépek egy része (például a 124, 134 és 138-as) az Aero Vodochody gyárában nagyjavításon volt, a magyar felségjeleket és festéket lemaratva az újrafestés során polgári lajstromjellel, korlátozásokkal, légifölény szürkére, vagy egyéb vevő által kért speciális mintázatra és színre festve, elsősorban az Egyesült Államokba (ahol magánkézben több mint 500 L-39 Albatrosz üzemel) és nyugati-európába árusították őket. A 134-est már megvásárolták és Franciaországba üzemeltetik. A gépekről az interneten képeket lehetett letölteni, eladási áruk 3-500 ezer dollár között volt.

A Kecskeméten állagmegóvott repülőgépek közül több már azóta Szolnokra került. Ezek közül a két díszfestésű repülőgép, Cápeti I és II. (119 és 135 oldalszámú) a RepTÁr büszke múzeumi példányai, akárcsak a 018-as oldalszámú bocitarka példány.

A sugárhajtású kiképző/gyakorló repülőgépek kategóriájában új repülőgépek azonnali beszerzését nem tervezték, azonban az Albatroszok hiánya körülbelül 1000 repülőórányi veszteséget jelent, amit nem lehet jelenleg rendszerben álló repülőgép típusokkal pótolni. Az egyik tervezett esetleges utódtípus már három éve Magyarország rendelkezésére állt. Az Aero Vodochody gyár utódtípusa az L-39 áttervezett, amerikai hajtóművel, jelentős fegyverzettel, fedélzeti többfeladatú lokátorral, valamint korszerű a Gripen képzéshez megfelelő pilótafülkével rendelkező L-159B ALCA (Advanced Light Combat Aircraft – Fejlett Könnyű Harci Repülőgép) 6066-os oldalszámú kétüléses repülőgépe szolgálta a pilótaképzést Magyarországon.

A Kanadai NFTC repülőkiképzésből visszatérő állomány, valamint az itthoni pilóták is szívesen repültek a cseh gyártmányú repülőgéppel, amelyből azonban legalább még három darabra lett volna szükség a megfelelő óraszámú repüléshez.

Probléma volt, hogy a prototípuson kívül, csak az L-159A együléses gépek átépítése után lehetett volna kétüléses gyakorlógépeket kapni a gyártótól. Ennek a prototípusa az L-159T1 néven és négy darabot rendszerbe állított a Cseh Légierő is. A T1 harci képessége csökkent az eredeti L-159A és B változathoz képest, például nincs beépített Grifo lokátora, de kiképzésre megfelelő, a lokátor működésének imitálását szimulátor végzi a gépekben. Később létrehozták az L-159T2 repülőgépet, amely teljes értékű kétüléses harci és gyakorló repülőgép

pb257197m_1.jpg

  • Az L-159B Alca-t több évig használták kiképzéshez Kecskeméten. A képességeit nem tudták kihasználni az olasz Grifo lokátort például nem használhatták.. Az ALCA repülőgépeket végül a gyártó országon kívül Irakban állították hadrendbe. Ott levegő-föld csapásmérő képességüket is használják. Amerikában a Draken International egy magán contractor társaság használ vagy egy tucat repülőgépet "vörös félnek" hadgyakorlatokon aggresszorként.

Csehország és Magyarország több esetben tárgyalt különféle konstrukcióban és mennyiségben az L-159 ALCA repülőgépek magyarországi rendszeresítésével kapcsolatban. Több mint zuhanyhíradó által elterjedt információ szerint a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon már gyakorlatilag bejelentés előtt állt az ALCA szerződéskötés, de utolsó pillanatban a svédek is ajánlatot tettek közel azonos bekerülési költséggel a JAS-39EBSHU gépállomány néhány gépes növelésére és ez betett az üzletnek. Végül sem a cseh beszerzés, sem a Gripenek számának növelése nem történt meg.

Magyar érdeklődés folyamatosan van, 2017-ben 2018-ban és 2019-ban is magas rendfokozatú katonai vezetők vettek részt konferenciákon az Aero Vodochody-nál, de már nem az L-159-es, hanem az újragondolt, kisebb harci képességgel felszerelt, de gyakorlógépnek ideálisabb, és természetesen olcsóbb L-39NG-vel kapcsolatban. Magyar küldöttség vett részt az Aero L39-NG konferenciáján több alkalommal is.

conferenc.JPG

 

konf2.JPG

 

konf3.JPG

  • Három konferencia három kép. Mindegyiken látható a magyar küldöttség. Civilben Ugrik Csaba dandártábornok az MH59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka. (forrás: Youtube)

vodo.JPG

  • A 2020-as konferencia nyitóképe (forrás: L39ug.cz)

2020. júniusban Tombor András gazdasági szereplő, valószínűleg nem saját pénzéből, hanem az Aero Investement Partners Zrt.  befektetőcsoport tagjaként megvette a cseh Aero Vodochody gyár 50,59%-os tulajdonrészét. A maradék a cseh Aero International s.r.o birtokában van. Nem tudni, hogy a cseh állam megtart-e speciális tulajdonságú részt, amellyel akár vétójoggal is élhet, amennyiben esetleges Csehország számára kedvezőtlen döntések születnének a repülőgépgyárban. Az biztos, hogy az Aero Vodochody repülőgépgyártása több éve veszteséges, és az L-39 típuscsalád korábbi változatai óta nincs olyan repülőgéptípusa amelyből akár 100 darabot gyártottak volna. A cég elsősorban nagyjavításból és más repülőgépgyártóknak alkatrész, részegység gyártással tartja fenn magát. Az L-159 változatok, vagy akár a L-39NG nagy problémája, hogy a specifikusan L-39-et repülő több volt szocialista, és harmadik világbeli országok számára az amerikai hajtómű és bizonyos műszerek miatt  nem eladható. Az Egyesült Államok több eseten vétózta meg az L-159 eladását számára nem baráti országok számára (például Tunézia) Talán szerencsésebb lett volna francia, vagy ukrán gázturbinával és európai gyártású rendszerekkel felszerelt változatot, repülőgépet fejleszteni.. A repülőgép valószínűsíthetően olcsó üzemeltethető kiképző repülőgép, minimális fegyverterheléssel könnyű támogató feladatra is alkalmas. Az L-159 harcértéknél jóval gyengébb. Nincs lokátora (szenzortorony részben pótolhatja a törzs alsó részén), az ALCA-nál, könnyebb, fegyverterhelése kisebb, repülési sebessége is alacsonyabb és manőverezőképessége is elmarad az L-159-től. Gyakorlatilag költséghatékony utódja alacsony bekerülési költséggel az L-39 sorozatnak. Egy szó mint 100, az L-159-es ALCA mindent tud, mint az L-39NG, de másodlagos csapásmérő és légiharc képessége jóval meghaladja az új 39-es változatot.

l39ng.JPG

  • L39NG a cseh Aero Vodochody legújabb katonai repülőgéptípusa. Lehet, hogy viszontlátjuk ék alakú felségjellel is. (forrás: L39-ng.cz)

Ami még tény hogy a 59/2 Dongó század jelenleg repülőgép nélküli szervezeti egységként funkcionál Kecskeméten, nem oszlatták fel. Tény az is, hogy az NG 0476-os protója 2020. november 17-én a Kecskeméti Repülőbázisra repült bemutatkozni. Az is tény, hogy 14 szuperszonikus harci repülőgéppel rendelkezik hazánk, amelyre pilótákat kell képezni és nem valószínűsíthető újabb század szuperszonikus repülőgép beszerzése. A többmotoros szállító repülőgép vezetők részére nem opció a L-39NG-vel való kiképzésé. Tény az is, hogy olyan nagyobb,komolyabb légierővel rendelkező országok mint Németország vagy Hollandia sem rendelkeznek sugárhajtású gyakorló repülőgépekkel, az alapkiképző légcsavaros repülőgépek után pilótáikat Amerikában képzik, ahol rendelkezésre állnak nagysebességű repülőgépek, lőterek,alacsony repülésre, légiharc csapásmérés, kötelékrepülés gyakorlására nagyobb légterek. Mindennek ellenére  amennyiben megvalósul a cseh kiképző repülőgép beszerzése akkor rendszerbe és hadrendbe állítására valószínűleg Kecskeméten a Dongóknál kerül sor.

berta.jpg

  • A L-39NG 0476-os lajstromszámú protótípusa, végső festése nélkül tett látogatást Kecskeméten (forrás. Berta László facebook)