Forgószárnyas Armada a Balaton felett, Fire Blade Hadgyakorlat

_5022579.JPGAz Európai Védelmi Ügynökség (EDA) 11. alkalommal rendezte a Helicopters Exercise Program (HEP) 2017 évi gyakorlatát, amelyre a volt keleti tömb országai közül először Hazánkban az MH Pápa Bázisrepülőtéren került sor május 1-12 között.

eda-logo.JPG

  • Az Európai Védelmi Ügynökség lógója (forrás: www.eda.europa.com)

Az EDA szervezete alatt 2011 és 2019 között  19 nemzet több mint 283 helikopterrel és mintegy 2000 fős légi személyzettel és 12000 műszaki katonával hajtottak végre kiképzési és gyakorló feladatokat Európa nyugat felén, Franciaország, Spanyolország, Portugália, Finnország és Belgium légterében.

tagorszagok.JPG

  • A tagországok zászlai (forrás: www.eda.europa.com)

A gyakorlatok célja az európai helikopterszemélyzetek repülési feladatainak elvégzésére közös eljárások begyakorlása.

fireblade-patch.JPG

  • A Fire Blade (tüzes penge) 2017. lógója (forrás. www.eda.europa.com)

 

A rendezvényen, amelyet a Fire Blade 2017 névre kereszteltek, 14 forgószárnyas repülőeszköz és mintegy 500 fős fő műszaki és helikopter személyzet vett részt.  A nemzetközi közös gyakorlás minden évben, egy-egy speciális téma köré épül, ez a magyarországi gyakorlaton a levegő-föld éleslövészet volt, bár dedikált harci helikopterek nem vettek benne részt. A Fire Blade (Tűzpenge) gyakorlaton az éleslövészet helyszíne Újdörögd - Hajmáskér térségében a Bakony harckiképző Központ lőterén készült sor.

A EDA gyakorlaton a helikopteres feladatok eljárása némileg eltérő a NATO eljárásoktól, de nem okozott gondot a Szövetségből érkező országok hajózóinak.

A Fire Blade 2017 nagy publicitást kapott, és a média képviselői is résztvehettek földön és levegőben a gyakorlásokon.

 

A gyakorlat vezetője Simon Péter őrnagy (azóta már alezredes) a Szolnoki Helikopterbázis parancsnokhelyettese volt.

Az 11.HEP résztvevő országai a következő létszámban és technikákkal települtek Pápára.

  • Ausztria: Egy darab S-70 és két darab AB-212 helikopter,
  • Belgium: Három darab A-109 helikopter,
  • Németország: Három darab CH-53G helikopter,
  • Szlovénia: Egy darab AS.532 és egy darab Bell 412 helikopter

 Magyarország egy darab Mi-17, egy darab Mi-8T és egy darab AS.350B helikopterrel vett részt a gyakorlaton. Honvédségünk a forgószárnyas eszközökön kívül egy JAS-39 géppárt is biztosított a feladatokra, és a repülések biztosításában, támogatásában a Légi Haderőnem más alakulatai (például a Veszprémi Radarezred) is részt vettek. Hadseregünk szárazföldi egységei is közreműködtek a szkenáriók lebonyolításában.

 Az gyakorlat szinte első napján közös repülésre indultak a helikopteresek, amelyen a Magyar Honvédség Mi-8T és Mi-17 közepes szállító helikoptereinek fedélzetéről tekinthettünk meg.

A felszállást megelőzte a briefing, vagyis eligazítás, amelyen a kötelék helikoptereinek személyzetén kívül, a gyakorlat vezetői, meteorológusok és egyéb szakágak képviselő is részt vettek.

Az eligazításon Simon Péter köszöntötte a gyakorlat résztvevőit, majd részletesen bemutatta a repülendő feladatot. A nagyszámú forgószárnyas mozgatása a kötelék pontos kijelölését, az egyes helikopterek abban lévő helyét, azok hívójelét pontos sebességi és magassági repülési kötelmeket tartalmazott. A bemutatásra kerültek a pontos útvonal mellett, a tartalék repülőterek, leszállóhelyek, a rádiófrekvenciák, valamint az időjárás várható alakulása.

p1170211.JPG

  • Simon Péter alezredes, a szolnoki Helikopterbázis, parancsnokhelyettese és a gyakorlat vezetője volt. Jelenleg a Többnemzeti Különleges Légiprogram oktatóközpontjának (Multinational Special Aviation Programme, MSAP) vezetője a Horvátországi Zadar repülőtámaszponton.

p1170213m.jpg

  • A helikopterkötelék formációja. A média Mi-17-es helikoptere nem szerepel a táblázatban, a minket szállító helikopter mint anno, a konvojokat kísérő rombolók, fel alá cirkált a kötelék körül, hogy tudjunk fotózni.

p1170218.JPG

  • A repülési útvonal. A következő hetekben itt voltak láthatóak a kötelékben repülő forgószárnyasok.

p1170223.JPG

  • Néhány fontos ídőpont a feladathoz. A PREFLIGHT BRIEF tartott a fénykép készítése idején.Az ETA az érkezési időt mutatja.Láthatóak a használt rádiófrekvenciák.

A média két helikopteren kapott helyett, én a 701-ös forgószárnyasok kaptam helyet, ami talán azért volt jobb, mint a vezérgépen, mert így a résztvevő helikoptereket több oldalról és jobban tudtam fényképezni, mint a Mi-8T vezérgépen repülő társaim.

_5021798m.jpg

  • A honvédségünk 701-ös oldalszámú Mi-17 típusú közepes szállítóhelikoptere. A gyári száma 104M01 és 1987. óta repült hazánkban. Nagyjavítása 2018-ban volt Oroszországban. A helikoptert nem modernizálták 17N változatra, de NVG (éjszakai repülést segítő szemüveg) kompatibilis kabinfestést és műszereket kapott.

_5022959m.jpg

  • A Mi-17 helikopter két Klimov TV3-117MT gázturbinájának ellenőrzése. Az hajtóművek maximálisan egyenként 1640 kW teljesítményűek. A forgószárnyas mellett más buzgón dolgoznak a kollégák.

_5021799.JPG

  • Feladatra készülődnek a honvédség helikopterei. Az közelebbi a 102-es lajstromszámú AS.350B Ecureuil, gyári száma 2607. Katonai alkalmazása 2016-ban kezdődött amikor a légimentők az EU szabályozás miatt, az egyhajtóműves típust nem üzemeltethette tovább, és átadta a Honvédségnek.A 3309 lajstromszámú Mi-8T forgószárnyas gyártási száma 13309-es. 2011-ben Finnország ajándékozta hazánknak, az általuk már kiselejtezett repülőeszközt. Finn típusjelzése HS-13, lajstromszáma OH-HVB volt. A helikopter eltért a szovjet/orosz relációból beszerzett Mi-8T változatoktól, többek között az orr részbe szerelt időjárás lokátor miatt.

A repülés a pápai repülőtérről indult, és onnan Veszprém érintésével a Bakony Harckiképző Bázis lőteréig, Hajmáskérig jutottunk, ahonnan elegáns „kanyarral” a Balaton északi partja mentén halad visszafelé a kötelék, majd Onnan Tapolca vonalában fordultunk rá Pápa irányába.

_5021859.JPG

  • A HM Pápa Bázisrepülőtér új 41 méter magas körpanorámás irányítótornyát 2015-ben adták át.

_5021841.JPG

  • A levegőben a köteléket vezető Magyar Mi-8T, mögötte egy Bell 412 látható, elöl a Bundeswehr három darab CH-53G nehéz szállítóhelikoptere készülődik a felszálláshoz. A Sea Stallion forgószárnyasok 2011-ig a Heer állományába tartoztak, utána átkerültek a Légierő (Luftwaffe) Hubschraubergeschwader 64 ezredéhez.

_5021879.JPG

  • A kötelék első raja, Mi-8T Magyarország, S-70 Blackhawk Ausztria és AS.532 Superpuma Szlovénia képviseletében.

_5022143.JPG

  • A Belga Air Component (A belga hadsereg légi haderőneme) Augusta A-109 (Hirundo) forgószárnyasa, amely kiváló könnyű helikopter, páncélelhárító kapacitással is rendelkezik, és felfegyverzett kísérőnek SAR, CSAR feladatokra is alkalmas. Huszonhárom ország tartja a katonai változatot hadrendben. Gyakorlatilag egy H145M feladatkörű forgószárnyas. A belgák a Beauvechain-ba települt 1. ezred állományában repülik az A-109BA változatot, amely már egy modernizálás utáni típusjelzés.  Az helikoptertípust jelenleg is gyártják, de már AW-109 jelzéssel, mert az olasz Augusta és a brit Westland "összebútorozott" és gyakorlatilag Európa második legnagyobb legnagyobb forgószárnyas gyártója a francia-német-spanyol Airbus Helicopters mögött. A háttérben Honvédségünk 102 oldalszámú Airbus helikoptere, az egyik AS.350B repül..

_5022540_2.JPG

  • A modernizált Augusta A-109AB forgószárnyasokból 12 darab repült az 1. ezred 17. helikopterszázadából. A H27 lajstromszámú helikopter gyári száma 0327 volt és 1993-ban épült akkor még A109HA típusjelzéssel.

belga1wing.JPG

  • Az 1. helikopterezred jelvénye. A jelszó: Audeo Aliem (Mások vállalkoznak)

a109ba.JPG

 

  • A belgák típus patch-e..

_5022404_1.JPG

  • Magyar táj és két nemzet Huey helikopterei..A kötelék élén a Szlovén haderő Bell B-412 helikoptere, és kísérő a sógorok AB-212 forgószárnyasai. A B-412 modernizált változata négy lapátos forgószárnnyal és anyagában már kompozit-elemekkel a régebbi 212-es típusnak.A 412-es katonai változatai közül többet Griff-nek (Griffon, Grifone Griffin) nevezik. 41 ország repüli a típust katonai alkalmazásban. A szlovének nyolc helikoptert üzemeltetnek a 15. ezred 151. helikopter századában. Ausztria 26 darab Bell 212-es forgószárnyasából még 23 darabot repülnek Hörschingi Vögler repülőbázisról. A 212-esek két században vannak rendszeresítve.

_5022026_1.JPG

  • A Mi-17-es mellett a Luftwaffe CH-53G Sea Stallion nehéz szállítóhelikopterei. A németek eredetileg 110 darabot rendszeresítettek, ezek nagy részét licencben a  VFW-Fokker üzemében Speyerben gyártották. A német gyors reagálású erők fontos szállítóeszköze, hiszen 36 felfegyverzett katonát képesek szállítani. 2013-tól a 64. helikopterezredben repülnek a modernizált változatok.

_5022012_1.JPG

  • Ausztria (Österreichische Luftstreitkráfte) legkorszerűbb helikoptere a Sikorsky S70A42 Blackhawk, amely csak típusjelzésben különbözik az UH-60 forgószárnyastól. A fő feladata a élőerő és teherszállítás, és beszerzése egy lavina okozta szerencsétlenségnek köszönető, amikor a sógorok meglévő forgószárnyas állományával nem volt kiüríthető egy település. 2002 óta áll kilenc darab rendszerben Langenlebarn-ban. Az orr-részében időjárás felderítő lokátor van, azonban lokátor besugárzó, és rakétaindításra figyelmeztető (RWR, MAWS) rendszer illetve infra és dipólkivető, (chaff, flair), lézeres rakétavédelem (DIRCM) nincs a felszerelések között. A 6M-BB lajstromszámú helikopter 70-2376 gyári számmal épült 2002-ben.

_5022734_1.JPG

  • A modernizált német CH-53G helikopterek utódját már keresi a Luftwaffe. Nem véletlenül európai szereplő nincs a nehéz kategóriában, a két amerikai gyártó közül a Sikorsky egy újabb korszerűsített változatot, a Boeing a CH-47 Chinook legújabb modifikációját ajánlja beszerzésre. Nem lenne azonban meglepetés, ha a tendert a COVID 19 miatt időben eltolná Németország.

diepholz.jpg

  • Amennyiben eltolódik a beszerzés, akkor Diepholz-ban ismételt üzemidő hosszabbítás, és talán korszerűsítés várhat a CH-53G-kre. A képet 2016-os látogatásomkor készítettem a javítóüzemben.

_5022123_1.JPG

  • Hasonló képet 2023 után magyar felségjelzésű francia gyártású Caracal-ról is készíthetünk. A szlovének az típus előző változatát az AS.532AL Cougar-t repülik. A típusból négy darabot szereztek be, hazánk 16 darabbal váltja le Mi-8T/Mi-17 flottáját. A hasonló képességű, talán nyugati minyónak is nevezhető forgószárnyas, avionikája modernebb, üzemeltetése gazdaságosabb mint a robosztus orosz helikopteré és Airbus gyártmányként megkapta a Hforce nevű integrált fegyverrendszert amelyhez különböző irányított és nem irányított rakétákat valamint csöves tűzfegyvereket integráltak. A H3-73-as lajstromszámú forgószárnyas 2597-es gyári számmal készült, és eredetileg F-ZKBH jelzéssel a franciáknál repült.

_5022101_1.JPG

  • A 84+89 lajstromszámú Sikorsky VFW CH-53G gyári száma: V65-087 vagyis 1965-ben gyártották, és többször modernizálták. Eredetileg a Heeresfileger (vagyis a hadsereg repülőegysége) repülte.

_5022134_1.JPG

  • Ez a kép készülhetett volna Afganisztánban is. A Mi-17-es szárnycsonkján a UB-32-57 rakétakonténer, amelyből Sz-5 típusú nem irányított rakétákat lehet hordozni, és indítani. Magyarország Sz-5K és -5M változatokat rendszeresített. Az Sz-5K páncélozott célok elleni kumulatív töltetű rakéta, az -5M repesz-romboló, 75 darab repeszt képző fejrésszel rendelkezik élőerő és gyengén védett célpontok ellen. A Mi-17-es három-három ilyen konténert képes hordozni, tehát összesen 192 darab rakétával tekintélyes tűzerőt jelent. A rakétáknak körülbelül 2km hatásos lőtávolsága, de minimális indítási távolság 100 méter és elméletileg nagy magasságból 12 km-re is elrepülhet, bár célzásról ekkor nem beszélhetünk. A rakéták szórásképe meglehetősen nagy a repülési távolság 0,35%-a.

_5022132_1.JPG

  • A célok, Hajmáskér térségében, régi kivont T-55 harckocsik.

_5022471_2.JPG

  • A Balaton felett repülnek a labancok.. Bocsánat, szóval az Osztrák Bundesheer B-212 helikopterei. Az 5D-HX forgószárnyasuk gyári száma 5620 és olasz licencgyártásban az Augusta építette.

_5022437_2.JPG

  • A Kőröshegyi völgyhíd madártávlatból. Magyarország leghosszabb hídja az M7-es autópályát vezeti át 1872 méteren keresztül. 2007. augusztusban adták át a forgalomnak.

_5022513_2.JPG

  • A Balaton északi oldalán repültünk vissza a Pápai Bázisrepülőtérre. A távolban Badacsony látható. Badacsony a Tapolcai medence tanúhegye 437 méter magas.

_5022535_1.JPG

  • A déli part jellegzetes, Badacsonytól jobbra álló csúcsos hegye a Gulács. 

_5022529_1.JPG

  • Szigliget vára. A pannonhalmi bencés barátok építették 1260-1262 között a legöregebb falait, és annyira jól sikerült az erődítmény, hogy IV. Béla királyunk cserével megszerezte és a Móriczhidai családnak adta. 1441-bne I. Ulászló király Némai Kolos Jeromosnak adományozta, de egy évre rá már az Újlakiak kezére került 1521-ig. 1531-ban Török Bálint kapta adománylevéllel Ferdinánd királytól, azonban a Szapolyai párti Martonfalvay Imre deák seregével megostromolta. Imre deák a várat megerősítette, amire szükség is volt később, mivel Szigliget is részévé vált a végvárrendszernek. Magyar Bálint is parancsnokolt az erősségben. Szigliget romlását, mint több más várét, egy villámcsapás okozta, amely egyben felrobbantotta a lőportoronyban tárol muníciót és a tűzben a vár épületei is leégtek. A török háborúk után a vár elvesztette jelentőségé és 1702-ben I. Lipót császár több más várral együtt ez is leromboltatta, a Rákóczi szabadságharc idején már használhatatlan volt. A XX. században több ízben, mint nemzeti emléket, megerősítették a falvait épületeit. A vár napjainkban a Nemzeti Várprogram harmadik ütemének helyszíne. (nem a migránsok elleni erősségként, hanem turisztikai célra.)

_5022537_2.JPG

  • Egy kis szocreál. A tapolcai Y-házak a szocializmus idején meglehetősen irigyelt lakóhelyek voltak. A 10+1 emeletes csodák a Bauxitvárosnak nevezett lakótelepen épültek fel. Tervezőjük Kiss Tamás építész volt. Érdekességük, hogy alagútzsalus technológiával, tehát nem az akkor szokásos házgyári építési módon készültek. Kilenc darab épült belőlük. Jelenleg már kopottak, lelakottak. Felújításukra a szokásos sok tulajdonosú társasházi modellben nem lehet számítani, különösen, mert egyedi építészeti tárgyak.

_5022647_1.JPG

  • A bázis körzetében a helikopterek alacsony magasságban soroltak be a leszálláshoz. A német CH-53G impozáns látványt nyújt a magyar vidék felett. A forgószárnyas V65-073 gyári számmal készült, és 84-75 lajstromot kapott.

_5022794.JPG

  • A vegyes Huey kötelék is besorol.. A típus unokatestvéréből, az UH-1Y Venom forgószárnyasból Csehország vásárolt nyolc példányt, amelyeket négy AH-1Z csatahelikopter társaságában 2023-ig kell a Bell Helicoptersnek leszállítania.Magyarország európai technikát szerzett be amerikai helyett, az Airbus H145M és H225M helikopterei váltják az Orosz technikákat. A élen repülő H2-33-as lajstromszámú Szlovén Bell-412HP gyári száma 36047 volt. 

_5022843.JPG

  • Lassan-lassan landol a helikopterflotta a Pápai Bázisrepülőtéren. 

_5022933m.jpg

  •  A jó öreg 705-ös Minyónk is landolásra készül, tapasztalt személyzetével.

_5021800.JPG

  • Leszállás után már álló rotorokkal a magyar helikopterek. 

_5022942.JPG 

  • A 84+89-es lajstromszámú CH-53GA még feladatra indul.A helikopter gyári száma: V65-087.

 A média jelen lehetett néhány nappal később az újdörögdi lőtéren a  "Romvárosban" lévő egyik gyakorlaton is.

p4112073m.jpg

  • A romváros elleni rajtaütés.. A németek CH-53G nehéz szállítóhelikoptere mögött a szlovének Bell-412 forgószárnyasa közeledik.

A szcenárió szerint ki kell menteni el kellett fogni és Pápára szállítani különleges műveleti erők bevonásával egy épületben tartózkodó személyek, valamint egy másik épületben tárolt adattárolókat. A légteret a felfegyverzett helikopterek mellett egy Kecskemétről felszállt JAS-39 Gripen is biztosította.

_5114332m.jpg

  • A CH-53G-ből a szolnoki különlegesek (MH 34. Bercsényi László) rajzanak elő feladatuk végrehajtására. Napjainkban már a MH 2. Vitéz Bertalan Árpád Különleges Műveleti dandár zászlóalja.

_5114340m.jpg

  • Mindenki másképp csinálja. A szlovének AS532 Cougar helikoptere romváros egyik háztetőjén. 2023-től már magyar H225M (a király új ruhája, de a helikopter neve más, de azonos a típuscsalád) forgószárnyasból is lehet ilyet fotózni.

 

_5114448m.jpg

  • Az Osztrák Különleges erők saját AB-212-ből indultak a bevetésre.

_5114369m.jpg

  • Kirakás után azonnal levegőben a hatalmas CH-53G szállítóhelikopter. A földön sebezhetőbb, mint a levegőben..

_5114729m.jpg

  • Az Osztrákok Black Hawk-ja végigsuhan a házak között. Oldallövészei élénken figyelnek a mozgásra a házak ablakában, tetején.

p4112007m.jpg

  • A 101-es lajstromszámú magyar AS.350B is biztosító feladatot végzett. Egy évre a gyakorlat után, már mesterlövészek is gyakoroltak fedélzetéről. A franciák 24 órás mesterlövész szolgálatot tartanak fenn típus azonos helikopterrel.

p4112087m.jpg

  • A Bell 412-es szlovén helikopter szintén egy rajnyi különleges katonát hozott a "Romvárosba"

 A művelet parancsok (AMC - Air Mission Commander) egy magyar őrnagy volt Mi-8T helikopteren 2000 méter magasságban, helyettese egy osztrák százados saját nemzeti forgószárnyasában. A művelet egy nappal korábbi légi harcparancs (Air Tasking Order) alapján kezdődött, a résztevők magyar és osztrák különleges erők, két légiszállítású szakaszban. Szállító és támogató erők magyar Mi-8T, belga A109, osztrák AB-212, német CH-53G, szlovén AD532 Cougar, és Bell 412 helikopterek.  A Bakony Harckiképző Központ ellenerő százada játszotta a semleges lakókat, polgárok és a „gonoszokat”. A bevetés során váratlanul egy ellenséges BTR-80-as is megjelent, de a magasból a helikopterek biztosító JAS-39 Gripen imitáltan megsemmisítette a páncélozott járművet.

p4112041m.jpg

  • A JAS-39C Gripen fedezte a helikopteres és különleges erőket és imitáltan elpusztította a felbukkanó ellenséges páncélozott szállító harcjárművet.

Ezzel a záró gyakorlattal ért véget a kéthetes Fire Blade 2017 helikopteres gyakorlat. Az öt nemzet majd félezer katonája és egy tucat helikoptere teljesítette a kitűzött feladatokat. Simon Péter alezredes, a gyakorlat parancsnokhelyettese elmondta, hogy a tizenkét nap során  40 ezer rakétát és géppuska, gépágyú lőszer lőttek ki  háromszáz repült óra alatt a HM Bakony Harckiképző Központ lőterein. Magyar részről kiemelendő volt, hogy a gyakorlat során végig angolul beszéltek, ami más, mint egy nyelvtanfolyamon részvétel, itt a folyamatos kommunikáció során sokkal többet tanultak, mint laboratóriumi körülmények között.

_5114870m.jpg

  • A finn segélyként kapott két darab Mi-8T helikopter több helyen is eltér a honvédségnél rendszeresített többi Minyo forgószárnyastól. Ami kívülről is jól megkülönbözteti, az orrészbe épített időjárás lokátor.

_5114867m.jpg

A belgák A-109-ese tűzfedezetet nyújtott. A H145M MP változatának őse. Az Augusta gyártmányon is látható már a rakétaindításra, besugárzásra figyelmeztető érzékelők és oldallövészének Herstal géppuskája is pusztító.

_5114849m.jpg

  • A Bundesheer vagyis Ausztria egyik UH-60M helikopterén szintén időjárás lokátor és oldalajtó fegyverzet. Rakétaindításra figyelmeztető rendszer viszont nincs.

_5114874m.jpg

  • A gyakorlat után gyülekeznek a katonák a szlovén AS.532-es mellett. A H225M erősebb hajtóművel, modernizált pilótafülkével, besugárzásjelzőkkel és Hforce fegyverrendszerrel is fel lesznek szerelve.

_5114834m.jpg

  • A gyakorlat vezetőinek jutalma a jól végzett Fire Blade után, csoportkép a belgák forgószárnyasa előtt.

_5114891m.jpg

  • Magyar Bercsényisek és Német szállítóhelikopter. Most nem NATO koalícióban, hanem EDA gyakorlaton vettek részt.

A szlovének az ajtólövészek éles lövészetét, a németek a küldő teherszállítást tartották fontos kiképzési pontnak, a belgák éjszakai lövészetet is végrehajtottak. A pápai Repülőbázis kiválóra vizsgázott a gyakorlaton részt vevő személyi állomány és technika befogadásával kapcsolatos feladatok, teendők végrehajtásából.

 _5114466m.jpg

  • Osztrák helikopter, magyar Romváros, hol a Monarchia :)

A blogbejegyzés  nem jöhetett volna létre az EDA, és a HM Kommunikációs Osztályának, valamit a pápai és szolnoki bázis kommunikációs állományának, és a 705-ös helikopter személyzetének segítsége nélkü

fb2-2-jetlfy.jpg

  • Egy csoportkép a 2017-es gyakorlaton résztvevő helikopter személyzetek és műszaki állomány részvételével. forrás: (www.jetfly.hu)

2018-hot-blade2.jpg

  • 2018-ban a Hot Blade (forró penge) a távoli Portugáliában zajlott, amelyre a magyar Mi-17 helikopterek történetük során a leghosszabb forgószárnyas áttelepülésen vettek részt.

eda-4.JPG

  • Egy 2019-ben készült kép az akkori gyakorlatról, ami remélem jövőbeni magyar felségjelzésű H145M forgószárnyasok részvételével is megismételhető. forrás: (www.eda.europa.com)

 

  • Egy kis visszaemlékezés a Bundeswehr szemszögéből

  • és magyar szemszögből ( forrás: www.honvédelem.hu)