A C-160D Transall-ok otthona, LTG-63 szállító repülőezred Hohn Repülőbázis

dsc_7427.JPG

Észak-Nyugat Németországban közel Dániához van Schleswig-Holsteing tartományban Rensburg mellett Hohn. A településhez közeli légbázis az otthona az Lufttransportgeschwader 63 (LTG-63) ezrednek, amely a C-160 Transall szállító-repülőgépeket repüli.

A Hohn repülőtér 1939-ben épült, 1940-ben adták át. 1944-ben komoly brit támadás érte, Lancaster nehézbombázók és Spitfire vadász kísérettel mértek csapást az itt állomásozó Bf-109 és Me-262 vadászrepülőgépekkel felszerelt alakulatra. A fegyverletétel után brit csapatok szállták meg a repülőteret és a laktanyát. A repülőtér 1959-1960-ban "MIF" Militarischen Infrastruktur Forderung volt, tehát megfelelt katonai bázisnak.

patch_2.JPG

  • Az LTG-63 Patch - felvarró. Forrás: Wikipedia

A LTG-63 1961. szeptember 15-én a Cellei repülőtéren alakult meg szállítórepülő ezredként. Az egységet 43 darab Nord 2501 Noratlas repülőgépekkel szerelték fel.Megalakuláskor állománytábla szerint 82 tiszttel, 405 altiszttel és 560 legénységi állományú katonával rendelkezett.

dsc_7425.JPG

  • A Nord 2501 Noratlas (Nora) megbecsült példánya a repülőbázison. A repülőgépekkel 10 évig repültek a szállítóezrednél.

Az LTG-63 első parancsnoka Wilhelm Batz egykori vadászpilóta Experte volt, aki a második világháború során 237 légigyőzelmet aratott.

Batz 1935-ban repülőiskola után csatlakozott a Luftwaffe-hez, és 1942-ig repülési oktató volt. 5000 repült óra után hadnagyként a Jagdgeschwader 52-höz keleti frontra került. 101. légigyőzelem után 1944. március 26-án a lovagkereszthez megkapta a tölgyfalombokat (Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes), majd a 188. légigyőzelem után kardokkal (Eichenlaub), végül 235. Vaskereszt lovagkeresztjét (Luftsieg mit den Schwertern).

 

batz2.JPG

  • Wilhelm Batz, a lovagkeresztes 237 légigyőzelmes Experte volt a szállítóezred első parancsnoka (forrás: Wikipedia)

Batz nem volt a Náci párt tagja, háború bűnt sem követett el. A háború 1956-ban újra repülő oktatónak csatlakozott az újjáalakuló Luftwaffe állományához. 1961-ben ezredesként kapta meg az LTG-63 Kommodore beosztást. 1964. januárig vezette a szállítóezredet. Batz 1988-ban hunyt el Alsó-frankföldön Eberni otthonában.

c160dltg63.jpg

  • Az LTG-63 a Transall C-160D szállítórepülőgépeket 1968-1970 között kapta és kivonásukig repülik a típust.

1967.szeptemberben költöztek jelenlegi állomáshelyükre. A Fliegerhorst Hugo Junkers nevét viseli. A „Nora”-t  1968-1970 között váltotta fel a jóval nagyobb teherbírású, sebességű, hatótávolságú  C-160D Transall. A Noratlassal 53ezer bevetésen repültek, ami során 17,2 millió km-t repültek.

1975-ben az 50+63 lajstromjelű C-160D navigációs hiba miatt, heves hóesésben Chania repülőtér közelében hegynek repült. A repülőgépen személyzete mellett a 39. légvédelmi zászlóalj görögországi Krétán tartott légvédelmi gyakorlatára igyekvő több mint 30 katonája vesztette életét a balesetben.

1990. július 10-én kelet-német Nationalen Volksarmee (Nemzeti Néphadsereg) 23. Transportstaffel (szállítószázad) vendégeskedett Hohn-ben AN-26-os szállító repülőgéppel. Később a Dresden-Klotsche repülőtérre települt egység LTG-65 jelzéssel 1992-ig szolgált tovább a Luftwaffe állományában.

ancsa_1990.JPG

  • Ritka kép, az LTG-65 AN-26 szállítórepülőgépe a Hohni betonon (forrás: LTG-63)

1990-ben Moszkvában is több alkalommal repültek Ivanovó-i szállítóezred repülőtérerére. 1992-ben Szomáliába majd később más afrikai országokba is segélyszállítmányokat juttattak el.

1993-as átszervezést követően a 64. szállító-helikopter egységet (HGH-64) integrálták a LTG-63-ba, 19 Bell UH-1D forgószárnyassal, személyzettel és műszaki állománnyal. A helikopteresek 2010. decemberig repültek az ezredben, majd a következő átszervezés után, távoztak az alakulattól.

kopteres.JPG

  •  Helikopteres patch - felvarró. (forrás. wikipedia)

1999-ben Koszovói bevetések következtek, ahova 998 bevetésen 713ezer kg szállítmány juttattak el a KFOR részére.

kfor.JPG

  • A KFOR kontingens támogató egységnek jelvénye (forrás. Wikipedia)

2006-2007-ben Mazar-e-Sharif volt a fő szállítások helyszíne.

2013-ban a szállítórepülőket Nyugat Afrikába vezényelték, hogy támogassák Mali északi részén az iszlám radikálisak elleni katonai missziót A „Serval” misszióban más nemzetek is résztvettek, a haderő gerincét franciák adták, pld. Mirage-2000D bombázó repülőgépekkel.

shariff.JPG

  • Mazer-e-Sharif (missziós század) felvarrója (forrás: Wikipedia)

kepe2.JPG

  • Mazer-e-Sharif emléklap (forrás: Wikipedia)

2014. áprilisban a LTG-63 szállító-repülőezred, Transall C-160 kiképzési feladatokat is kapott. 2011-ben döntés alapján először 2019-ig, majd kitolva az időt, 2021-ig üzemeltetik a Transall C-160-ast, majd azokat kivonják a hadrendből, és a Krummenort (Alt Duvesnstedt) repülőtér és a Hugo Junkers laktanya bezárja kapuit, az ezred valószínűleg feloszlatásra kerül. Az egyetlen német szállítóezred a wunstdori LTG-62 marad, illetve a reaktivált lechfeldi repülőtéren megalakul egy nemzetközi szállító-repülőezred. Mindkét alakulat az Airbus A400M szállító-repülőgépeket repüli.

2019-ben az LTG-63 400 ezer repülőóráját teljesítette a C-160-as Trall-okkal. Az ezred eredetileg 24 darabos repülőgép állományát 2019-re 14 darabra csökkentették, és 2020-ra ezt tíz darabos állományra redukálták. A bázison körülbelül 1600 fős vegyes katonai és polgári személyzet dolgozik.

dsc_7255.JPG

  • A Hohn-i bázis bejáratánál az LTG-63 50-ik évfordulójára díszfestett és azóta kivont Transall C-160D repülőgépe fogadja a látogatókat.

dsc_7261.JPG

  • Ilyen tábla is ritkán látható repülőtéren. A tábla sugárzásvédelmi körzetekre figyelmeztet és bejelentési kötelezettség van a beépített szívritmus szabályzókra is.

dsc_7288.JPG

  • Az ezred 50+79-es lajstromszámú C-160D Transall szállítórepülőgépe. A pilótafülke felett modernizálás, nagyjavítás utáni kompozit beépítés látható. A repülőgép gyári száma: D116

dsc_7275.JPG

  • A maradék C-160D Transall repülőgépeken több modernizáció is végrehajtottak. A pilótafülke NVG kompatibilis. több új berendezést szereltek a pilótafülkébe. Ilyen például a műholdas helyzetmeghatározó (GPS) berendezés, vagy a TCAS ütközés elkerülő rendszer. A szállító repülőgépek rakéták elleni védelmére egyrészt kevlár és páncélozott lemezek repülőgépbe beépítése  történt(a hajózók és a létfontosságú rendszerek védelmére) másrészt az EloKa rendszert szerelték fel, amely két a törzs felső részére szerelt infracsapda és radarzavaró töltetek kivetésére alkalmas berendezésből, valamint RWR (radarbesugárzás figyelmeztető) és MAWS (rakéta megközelítés figyelmeztető rendszerből) áll.

dsc_7276.JPG

  • Az EloKa rendszer két infra és dipólcsapda vetője nem a legmegfelelőbb helyre került, és töltetszáma is korlátozott, ezért a két szárny külső pilonjára függesztették a dán THERMA cég MPC-10 (Modular Countermeasures Pod) vagyis önvédelmi konténerét amely nem kevesebb mint 7 kazettányi infracsapda és dipólszalag (flare és chaff) töltet kivetésére képes.

dsc_7282.JPG

  • A felszerelt konténer teljes töltés esetén mintegy 30 darab nagy és 240 darab kis töltetett képes kivetni, tehát a fényképezett repülőgépen 60 darab nagyobb és 480 darab kisméretű töltetet lehet hordozni a konténerekben, valamint körülbelül 120 darab töltetet helyezhető el a törzs felső részén lévő kivetőkben. A rakétavédelmi rendszerek installálásakor a DIRCM (lézeres rakétavédelmi rendszerek) még nem voltak elérhetőek.

dsc_7389.JPG

  • A C-160D Transall repülőgépek magas hadrafoghatósági mutatókkal rendelkeznek az ezrednél. A látogatásunk során körülbelül 8 darab volt különféle feladatokra előkészítési állapotban.

dsc_7328.JPG

  • Az 50+38 lajstromszámú Transall-t az egyik karbantartó hangárba tolták be.

50-38.JPG

  • A repülőgép régebbi légierős festéssel és nagyobb lajstromszámmal 1983-as fényképen (forrás: Wikipedia)

dsc_7399.JPG

  • A nagyobb karbantartásokra is készen áll Hohn. Az 50+97 lajstromszámú Transall foglalja el az egyik állóhelyet a hangárban.

dsc_7406.JPG

  • A javításon lévő "Trall" függőleges vezérsíkja

dsc_7405.JPG

  • A felirat is jelzi tilos a dohányzás. 

dsc_7410.JPG

  • A karbantartó egység jelképe. (A németek szeretik a labdarúgást.)

dsc_7394.JPG

  • Az 50+57-es lajstromszámú C-160D is repült a nap folyamán 

A Hohn-i repülőbázis ad otthon a GFD  (Gesellschaft für Flugzieldarstellung) GmbH polgári "kontraktor" cég átépített Learjet LR-35A/36A repülőgépflottája egy részének. A cég repülőgépeivel elektronikus hadviselést (EW) földi előretolt légiirányító és célmegjelölő JTAC), közeli légitámogatás (CAS), hírszerzést (GCI), megfigyelést, felderítést (ISR) és földi légvédelem (GBAD) és tengerészeti légvédelem (SBAD) bevetéseket repülhet különféle gyakorlatokon.

dsc_7336.JPG

  • Kettő Learjet a 14 repülőgépes flottából. A D-CGFC lajtromszámú 35A változat gyári száma: 35-331, a D-CFGD gyári száma 35-139.

radarbox.JPG

  • A D-CFGD egyik bevetése. (Forrás: radarbox.com)

gfd2.JPG

  • A GFD egyik jelvénye.. A cég a Learjeteken túl szimulátorokat is üzemeltet a Luftwaffe számára, Tornado, Eurofighter és A400M típusokra.

dsc_7352.JPG

  • Az egyik Learjet szemből. A GFD repülőgépek Németországon kívül más országokba is repül katonai felkérésére feladatokat.Spotterek fotói alapján többek között Csehország, Franciaország, Ausztria, Hollandia, Lengyelország, Spanyolország repülőterein is megfordultak a cég repülőgépei.

dsc_7344.JPG

  • A GFD zavaróeszközei közül a belső pilonon lévő konténer az Airbus által kifejlesztett a DRFM technológián alapuló zavarórendszer, amelyet pilótakiképzésre fejlesztettek ki. A külső függesztmény a Dornier DO-SK6 konténer, amely konfigurálható és benne különféle infravörös és lokátorzavaró berendezés és töltet is elhelyezhető.

dsc_7347.JPG

  • A Cerberus ECM konténer a Luftwaffe Tornadoinak szabvány felszerelései közé tartozik. Az izraeli ELTA és a német DASA közös fejlesztése. A zavarókonténer család II. és III. tagja után, amelyek az 1980-90-es évek elektronikáját tartalmazták, a IV. és a TSPJ konténerek napjainkban rendszerben állnak.

dsc_7363.JPG

  • Ahol feltűnik a GFD VW Transportere a kis utánfutóval, ott akció várható.

dsc_7300.JPG

  • Különleges vendég volt a bázison az Amerikai Flotta MH-60S Seahawk helikoptere. A HSC-28 Dragon Whales század különleges forgószárnyasa, felfegyverezhető. A század általában az amerikai tengerészgyalogság USS.Nassau (LHA4, Wasp (LHA1), Kearsarge (LHD3), Bataan (LHD5) és Iwo Jima (LHD7) deszanthordozókra települ.

dsc_7309.JPG

  • Ez a példány a NATO egyesített flotta Balti tengeri BALTOPS 19 gyakorlatán vett részt és az Orosz flotta rendszereit monitorozta.. Érdekesség, hogy a csoport légvédelmében a Balti Légirendészeti Misszió keretében részt vett az 59/1 Puma repülőszázad JAS-39C Gripen harcászati repülőgépeivel.

dsc_7325m2.jpg

  • A felderítő konténer oldalán világosan olvasható figyelmeztetések.. (most már érthető a bázis bejáratánál kitett tábla..) A helikoptert távolról lehetett fényképezni, például nem készülhettek képek a belső térben elhelyezett munkaállomásokról és az ott látható óriási LCD képernyőkről..

dsc_7381.JPG

  • Az 58+34-es lajtromszámú Dornier Do-28 könnyű szállítógép kivonása után gateguard-ként kiállítva. A Luftwaffe szállítóezredei náhány ilyen típusú repülőgéppel is kaptak kisebb szállítási feladatra.

dsc_7419.JPG

  • A díszfestésű Bell UH-1D helikopter emlékeztet, hogy az LTG-63-ban forgószárnyas egység is integrálva volt. polo_amazon.JPG

 

  • Egy póló a LTG-63-tól

dsc_7418.JPG

  •  Az 55. éves egységre emlékezik a Transall függőleges vezérsíkjának festése.