Köd előttem, köd utánam – Airpower 19, Zeltweg, Austria
- A Steinmark léggömb kikötve emelkedett a magasba
A sógorok két évtizede a repülőnapok aranykorában találták ki sajátjukat, amelyet a Zeltwegi repülőbázisukon tartanak. Stájerország közepén elterülő Zeltwegi katonai repülőtér,hivatalos nevén a Fligerhorst Hinterstroisser az Osztrák Légierő harci repülőgépeinek egyetlen bázisa. 1935 óta van itt repülőélet 1937-től Schulengeschwader, 1939-es Anschluss után pedig a Német Légierő kétmotoros Ju-88-as és Do-17-es felszerelt egységei települtek a bázisra. A világháború után a Brit Királyi Légierő és a 26, gyalogoshadosztály alegységei használták a repülőteret és létesítményeit.1955-ben került vissza Osztrák haderőhöz a bázis és 1956-től állomásozik itt az Osztrák Légierő a Luftsteirkrafte. A bázison 2007 óta állnak szolgálatban az Eurofighter vadászrepülőgépek.
- Az UH-60 Blackhawk helikopterek egy lavina okozta katasztrófa után kerültek a légierő állományába. Látszik mire vették meg. Besugárzás jelzők, rakétaindításra figyelmeztető eszközök nincsenek, időjárás radar van
- Bell 212 helikopter. A Vietnamban használt Huey késői leszármazottja
- A sógorok Eurogfightereinek nagyobb része használt német Tranche1-es változat. Először még póttartályt sem vettek hozzájuk. A gépágyún kívül csak közelharc rakéták vannak. A magyarok a JAS-39 Gripent választották, ezért a nekik, nagyobb, erősebb, potensebb repülőgép kellett. Aztán sokat akart a szarka, de nem bírta... később kiderült, hogy az osztrák politikai elit néhány tagja is jól járt a választással..
Az AirPowert először 1997-ben tartották meg, majd 2000, 2003, 2005 2009, 2011, 1013, 2016 után rendezték meg szeptember 06-én, pénteken és 07-én szombaton a nagy érdeklődéssel várt rendezvényt. Ausztria talán egyik legismertebb cége a RedBull energiaital gyártó, amely más italokat is gyárt és a technikai sportokba és a labdarúgásba nagyon komoly szponzor, régóta az AirPower büdzséjének egyharmadát fizeti. A maradék költségeken az osztrák szövetségi kormány és Stájerország osztozik. A mostani esemény ára mintegy 3,6 millió EUR volt. A rendezvény látogatása ingyenes volt. Egyedül a spotterektől szedtek be elég komoly summát, de nekik fél tucat helyen biztosítottak külön fotóshelyet, szállítást, reggelit, ebédet és vacsorát és a RedBull termékek „korlátlan”fogyasztását.
- Hazánk 31-es oldalszámú JAS-39C Gripen harci repülőgépével Majerik Máté főhadnagy színvonalas demót repült, A pára, a felhők és közeli hegyoldal ilyen képeket eredményeztek.
Az időjárás viszont nem fogadta kegyébe az AirPowert. Szerdáig napsütés volt, tehát aki az érkező repülőgépekre volt kíváncsi az még le is éghetett, pénteken és szombaton azonban erősen borult esős, felhős időjárás fogadta a nagyérdeműt. Jómagam csak a pénteki napon tudtam az eseményen részvenni. Az AirPower jellegzetessége a hegyek övezte repülőtéren a kiváló fotózási lehetőség. A statikus bemutatón részt vevő repülőgépek a közönség között elkerítve vannak elhelyezve, ezért bár szépen körüljárhatóak, de rosszul fényképezhetőek, a dinamikus bemutatók azonban a repülőtér mögötti hegyek köszönhetően nagyon szép környezetben zajlanak.
- Egy osztrák UH-60 Blackhawk igyekszik földközelben az állóhelyére.
A repülőnapon több mint 20 ország repülőeszközei voltak megtekinthetőek. Keleti technika nem sok volt, Az oroszok elleni embargón kívül a fő ok, hogy a volt varsói szerződés tagországaiból a régi technika lassan-lassan kikopik. A házigazdák légierején kívül a teljes RedBull „Légiflottája”is résztvett a rendezvényen. Jöjjenek a képek ..
- A RedBull DC-6 utasszállító repülőgépe anno Titó marsallt szállította.A légcsavarok páracsíkjai szépen látszanak.
Különleges osztrák kötelék. Három Diamond DA-42 és egy DART-550-es Utóbbi a Pilatus PC-21 olcsó alternatívája.
A Diamond DA-42MPP változat, kiválóan alkalmas határőrizeti és felderítő/megfigyelő (Observer) feladatra. Olcsón üzemeltethető.
- Diamond DART-550. A törzshátsórész nagyrészt a svájci vetélytárséra hasonlít, de a motorja egy 550 lovas GE H75-100 turboprop, az ülések Martin Baker M16 típusuak és az elektronika Garmin 3000-es. A műrepülésre is alkalmas kiképző repülőgép 2017-ben repült először.
- Bell OH-58 Kiowa. A Warrior változattól eltérően nincs, érzékelő kupola, nincs páncéltörő rakéta, de az oldalára szerelt Minigun jelentős tűzerőt képvisel. A beszerzett 12 darabból még 11 repült a sógoroknál.
- Az Aerospatiale Alouette III forgószárnyasokat a svájciak és a franciák már kivonták, de Ausztriában még két tucat hadrendben van.
- A szombati első harci repülőgép bemutatója a görög légierő Zeusz team volt. Ebben az évben nem a díszfestésű Block52 Viper a bemutató repülőgép, még a görög zászlós póttartályokat sem rakták át. Nekem ez az ütött, kopott használt F-16C jobban tetszik
- Egy RedBull madár a különlegesek közül. A Bristol Type 171 Sycamore helikopter 1947-ben repült először. Még Angliában sem gyakori látvány a levegőben.
- A szlovák testvérek Mi-17 kutató-mentő helikoptere. Az UH-60M Blackhawk beszerzés után, az északi szomszéd Minyoi a közeljövőben elbúcsúznak az aktív szolgálattól
- Nemúgy a Bundeswehr NH-90 TTH (Tactical Transport) forgószárnyasai. A plasztikmadarak sok hibával szenvedtek, például megrepedt a bakancsok alatt a szállítótér padlója. A gyermekbetegségeket lassan leküzdve potens eszközök, de nem pénztárcabarát a beszerzési áruk.
- Egy Osztrák UH-60 Blackhawk.Mögötte a párába burkolózott hegyvidék.
- Az első kötelék a francia Breitling volt, amelyet a svájci óragyár támogat. Pilótái közül több Jaguáron, vagy éppen Mirage-2000-eseken karcolta régebben az eget. Ja a repülőgépek: Aero Vodochody L-39 Albatros kiképző repülőgépek, amelyeket L-39NG-val váltanak majd le.
- Az ősöreg svéd gyártású SAAB-105Öe kiképző és könnyű csapásmérő repülőgépek a Düsentrainerstaffel/ Überwachungsgeschader tartoznak. A század Tigerstaffel, tehát évente részt vesznek a Tigermeet találkozókon és látható volt most is két díszfestésű repülőgépük is, egyikkel szólóbemutatót is repültek.
Az egyik a díszfestett SAAB-ok közül
- Az hazaiak Eurofígther demó mellett, bemutattak egy QRA elfogást, és dogfightot (légi közelharcot) is.
- Egy nagysebeségű áthúzás
- Kis pára, smokewinder és persze hegyoldal
- Kísérjük le a RENEGADE-t.(Falcon 900EX).
- Géppárban áthúzás
- Egy Supermarine Spitfire, és F-4U Corsair és két Eurovadász
- Start, Majerik Máté megkezdi a demót, a Griff-el
- Egy kis "infrázás" sose árt.. Emeli a bemutató színvonalát.
- Késrepülés magyar módra.
- A Krila Oluje (Vihar Szárnyai) a horvátok bemutató köteléke. PC-7 gyakorló repülőgépekkel repülnek. A névválasztás. Nos nincs köze a repüléshez. A szerbek által elfoglalt horvát területek visszaszerzésére indított hadművelet neve.. (Még jó, hogy nincs más országokban Overlord, Bagration, vagy éppen Barbarossa kötelék...) de ettől eltekintve szépen repülnek..
- A horvátok és az Osztrák hegyek
- A egyetlen keleti harci repülőgép a lengyelek Szuhoj Szu-22M4 csapásmérő vadászbombázója volt. Egy ideig ezek sem repültek katapult problémák miatt. Egyes források szerint a Miroslewieci alakulat irányított rakétákkal már nem rendelkezik, lejárt az üzemidejük. A "Szukákat" nagyjavítás és üzemidő hosszabbítás után, terepszín helyett légifölény szürkére festették. Hát.. az előző festés szebb volt, ez viszont célszerűbb.
- A "Klasszik" 50-es évekbeli kólásüveg alak és a mozgatható félszárny megoldás a 60-as évek végéről. Ennek ellenére ha fűmagasságban hangsebességgel berepülnek, akkor vadászgépnek kell lenni, amelyik meg és eltalálja..
- A bemutató repülést "infracsapda" színesítette. A Szu-22M4 teljes kapacitása: 32 darab töltetet hordozó 12db ASZO-2 konténerből 384 darab indítható, tehát volt miből indítani.. (amint alább látható nem minden ASZO-2 csapdaszóró konténer volt felszerelve)
- Landolás és a nyítódó fékernyő.
- Egy PC-6-os könnyű szállítógép. Gyakorlatilag a modern megvalósítása a Frieseler Fi-156 Storch-nak, Kiváló lassú és alacsony repülési jellemzők, valamint minimális fel és leszállóutat kíván.
- Természetesen van a RedBull "Air Force"-nak is.
A svájci Légierő F-18C vadászrepülőgépe felszáll a bemutatójára. Azért nem F/A mert nincs földi támogató kapacitás (kivéve a gépágyút). A Payerni 11. Tigerstaffel (vadászrepülő század) állományába tartoznak.
- Gyors áthúzás, ilyet a tengerparti repülőnapokon az US.Navy Blue Angels-től lehet látni..
- Itt is kell egy kép hegyoldallal és párával
- Szintén Svájc és szintén demo. AS.332M1 Superpuma
- Nekünk is hasonló lesz,de kissé nagyobb nehezebb és modernebb változatban. A H225M neve valószínűleg Caracal (bár ezzel a névvel a franciák a harci kutató-mentő (CSAR) változatot repülik. (Lehet, hogy Cougar lesz a neve?.
- Még mindig Svájc, a Patrouille d' Suisse F-5 Tiger vadászai.
- Tumelissa, amely egy kis sorozatban gyártott svéd vadászrepülőgép replikája
- Ellenfele a Fokker Dr1 "Dreidecker".. Ezúttal nem Rotter Kampffielieger vörösre festve..
Az ikonikus típust a Vörös Báró repülőgépeként azonosítják, de valójában a 80-ból talán egy tucat légigyőzelmet ért el vele Manfred Von Richthofen, a többit más típussal, elsősorban Albatros D.2-vel aratta.
- Kissé halkabb repülőgépek. Super Blanik vitorlázók, tüzeskedve, szintén a RedBull istállóból.
- A zene és a kötelék repülés teljes összhangban volt
- MiG-15UTI a csehektől. Hát igen nekünk is lett volna, ha kicsit később emelik a levegőbe Szolnokon. Jelenleg Európában a cseh gépen kívül Norvégiában és Oroszországban van repülőképes MiG-15, mindkettő UTI, tehát kétüléses gyakorló változat.
- Ellenfele az F-86 Sabre, amely valójában egy kanadai építésű Canadair CL-13B Sabre 6 volt. Francia lajtromjellel ettől az évtől repül Európában.
- Olaszország büszkeségei a Frecce Tricolori. A Háromszínű nyilak, a megszokottnál kevesebbszer húztak színes csíkokat az égre, elég felhő-pára volt anélkül is.
- Eye of the Tiger nem Rocky Balboa, hanem - F105ÖE demo
- B-25J Mitchell, szintén a Bikásoktól.
- A P-39 Lightning is tőlük..
- Alpha Jet kitől mástól?
- Bo-105 (ez is tulajdonképpen Messerschmitt) Ma már nem építenek ilyen helikoptereket..
- A belga védelmi erők Demója. Kiváló repülés a Dark Falcon Team pilótájától. Senior Capt Stefan (Vador) Darte
- A Patrulla Aquila spanyol bemutatócsapat CASA C.101 gyakorló repülőgépei a szürkeségben..
Egy kis statikus sor:
- Beechcraft T-34 Mentor, még nem sikerült a RedBull bikát ráfesteni, új beszerzés
- H145M a német légierőtől. Bizony nekünk is év végén már itthon is repülnek. Két példány már a levegőbe emelkedett, igaz már nem magyar lajstromjellel, de magyar pilótákkal. Az üres doboz a radar és infracsapda-szóró konténerhez szükséges.
- Osztrák és Német Eurofighterek a statikus soron.
- Olasz M211 (amelyet új elektronikával és marketinggel elkereszteltek M345-nek.)
- P-8 Poseidon (amely a Boeing 737 alaposan átépített tengerészeti járőrváltozata). Ausztria nem tengeri nagyhatalom.
- Szintén amerikai a City Of Charlestone nevű C-130H szállító repülőgép.De hol voltak az Osztrák Herkyk?
- A Német haditengerészet Sea Lynx forgószárnyasa
- Hazánk 43-as oldalszámú JAS-39D kétülés harci/gyakorló repülőgépe
- Az olaszok F-35-os lopakodója.
- Magyar Gripen, olasz Lightning, előttem az utódom?
- Tetszenek a bikás insigniák, ha pin-up girl-lek is vannak rajtuk.. (B-25J)
- P-39 Ligtning
Viszlát Zeltweg, viszlát Air Power..