Őrjárat az égen - Reloaded - Baltikumi Légirendészeti Misszió II.

bapjelveny.JPG

  • A Baltic Air Policing 2019 felvarrója.. sajnos nem sikerült szerezni belőle..

A baltikumi légi rendészet (Baltic Air Policing) a NATO légvédelmi riadókészültség (QRA), és egyben a NATO Integrált légvédelmi rendszerének (NATINADS) része. A műveletet önkéntes felajánlás alapon a NATO készültségi erejének tagjai látják el. NATO csatlakozásuk után Észtország, Litvánia és Lettország légirendészeti feladatait 2004. márciusban a NATO tagjai vállalták át, mivel azok nem rendelkeznek hangsebesség feletti harci repülőgépekkel. A művelet célja az Oroszország és Belorusszia felöl érkező légtérsértő repülőgépek ellenőrzése és irányítása, valamint a Chicagói egyezmény szerinti polgári légiforgalmi rendészeti feladatok ellátása. A tagországok 3-4 havi rotációban végzik feladatukat. A műveletek kezdetén a feladat a tagországok önköltsége volt, majd 2009-től költségtérítéses alapon a három tagország fizet a szolgáltatásokért

dsc_2482m.jpg

  • Nem dicsőségtála, hanem hogy melyik nemzet hányszor volt a Baltikumban, a jelenlegiek még nincsenek felrakva

A légirendészeti feladatokat 2014-ig négy darab elfogó vadászkonfigurációban felszerelt harci repülőgép látta el. Ekkor a NATO vadászrepülőgépek, csak hőkövető rakétákkal felszerelt, közelharc fegyverzettel látták el feladatukat a Litvániai Siauliai repülőbázisról.

 Az Ukrajnai válságot és a Krím félsziget Oroszországba csatolása/visszacsatolása után a készültségi repülőgépek számát 16 darab repülőgépre emelték, és fegyverzetükbe már látóhatáron túli légiharcra (BVR) alkalmas rakétákkal adták a repülőgépek a készültséget. A repülőgépek több bázisra települtek Litvánián túl a lettországi Amari és a lengyelországi Malborki támaszpontra is települtek.

Magyarország első ízben 2015. szeptember 1-től, 2016. január 6-ig adta a készültséget négy JAS-39 Gripen repülőgéppel Siauliai repülőbázisról.

dsc_2445m.jpg

  • Állandó hangárok a repülőbázison. Az üresből TANGO riasztásra indult a készenlét, de ALPHA lett belőle. Helyettünk orosz repülőgépeket fogtak el.

A második menetre 2019. május 2-tól került sor. Hazánk repülősei a BAP 50. váltásának vezető nemzetként négy harci repülőgéppel és közel 100 fős létszámmal ismét a Siauliai légibázisra települtek. A vezető nemzet azt jelenti, hogy a Pumások állandó készültséget adnak.

dsc_2480m.jpg

  • A résztvevő nemzetek zászlai

A két másik nemzet közül a mieink mellé a litván repülőtérre a Spanyol Légierő (Ejército del Aire) 12. repülőezredének EF-18M vadászbombázói (spanyol típusjelük C.15) települtek. Az Észtországi Amariba a Brit Királyi Légierő (Royal Air Force) Eurofighter harci repülőgépei (brit típusjelzésük Eurofighter Typhoon FGR.Mk.4) látják el QRA feladatokat. A britek és a spanyolok forró felváltva „Hot” héten adnak a készültséget a „cold” vagyis hideg héten viszont saját kiképzési repüléseket hajtanak végre. Volt olyan eset egy komoly viharos időjárási front miatt, mikor a „cold” héten levő egységnek kellett "hot"  feladatot átvenni, mert a másik bázison nem repülésre alkalmas időjárás.dsc_2473m.jpg

  • A spanyolok tényleg kitelepültek, nekik sem állandó hangár, sem komolyabb épületük sem volt, gyakorlatilag konténerfalvat építettek

A három nemzet a légteret megosztva látja el feladatát. Amikor a Sialuliai bázison a magyar és a spanyol erő is készenlétben van, akkor riasztás esetén egyeztetik, hogy melyik szektorba indulnak a Griffek és melyikbe a Lódarazsak. Amikor a britek vannak készültségben akkor a balti államok északi szektora az övek a déli a mienk.

A magyar kontingens hivatalos neve: MH Balti Fegyveres Légvédelmi Készenléti Alegység (MH BAP FLKA).

dsc_2474m.jpg

  • Egy C.15-ös, ez a Spanyol EF-18M vadászbombázóik típusjele.

A Sialuiai bázis médianapjára augusztus 13-án került sor. A média munkatársait rendhagyó módon a 2017-ben csapat és VIP szállító repülőgépként beszerzett a 605-ös oldalszámú Airbus A319-113 típusú repítette el Litvániába. Az oda úton program szerint elfogták volna a készenlétes Gripenek az repülőnket, azonban ez végül nem valósulhatott meg, mert a „TANGO” vagyis gyakorló riasztásként induló feladat „ALPHA” vagyis éles riasztásba torkolt, és így mi helyettünk orosz Tu-204-es és kísérő Szu-27-es vadászrepülőgépeket fogtak el a magyar JAS-39esek. A landolás után az MH BAP FLKA parancsnoka Ugrik Csaba dandártábornok fogadta média képviselőit, majd a törzsépületben egy órás eladást tartott a Balti Air Policing tevékenységéről.

table.jpg

  • Lassan indulás (HUF141-es járat)

p1200002m.jpg

  • Az A319-es kigurul, mellettünk az egyik Falcon7X

p1190921m.jpg

  • Indulás, viszlát Budapest

p1190956m.jpg

  • Úton Litvánia felé

A főparancsnokság a Ramsteinben van (HQ AAC) és a szintén németországi Uedemen a CAOC vagyis a hadműveleti központ. Innen a helyi litvániai Karmelava légvédelmi központon keresztül érkeznek a utasítások a Siauliai Repülőbázisra (WOC) ahonnan a magyar vagy spanyol kontingenset (Detachment) riaszták. A magyar készenlét két darab JAS-39C (EBSHU) vadászrepülőgép amelyet RS15 (15 perces) riadókészültségben állnak. Tartalékként két darab szintén felfegyverzett tartalék Gripen áll rendelkezésre. A repülőgépek alapesetben egy törzs alatti póttartállyal két AIM-120C5 AMRAAM BVR (látóhatáron túli harcra alkalmas) és két AIM-9L1 hőkövető közelharc rakétával és a betöltött Mauser 27mm-es gépágyúval vannak felszerelve. A géppár egyik Gripenén Litening konténer is függesztve került, amellyel a vizuális azonosítást segítik. Alapfelszerelés a fényképezőgép is, mivel az elfogásokat dokumentálni szükséges. A négy repülőgép mellett általában az egyik kétüléses Delta is Litvániában tartózkodik.

dsc_2612m.jpg

  • A Litván bázison komoly a biztonság. Hiába ahol közel a medve..

dsc_2646m.jpg

  • Bent is állandóan cirkálnak a repülőtéri őrség katonái 

dsc_3024m.jpg

  • Katonahölgyek is vannak Litvániában. Kemények mint a Vidia..

dsc_2631m.jpg

  • A 44-es oldalszámú JAS-39D-nek nem jut hely hangárba, ott a együléses harci változatok vannak

A készenléti szolgálat mellett a magyar repülősök több gyakorlaton és díszelgő repülésen vettek részt. A gyakorlatok közül kiemelendő a BALTOPS, amely egy haditengerészeti gyakorlat és a magyar repülősök több esetben légvédelmet vagy éppen célt repültek. A TOBRUQ LEGACY-n szintén célt repültek a légvédelmi rakétásoknak, köztük az MH 12 ARABONNA MISTRAL és KUB-os alegységeinek. A RAAY 19-2 gyakorlaton a svéd és lengyel repülősökkel gyakorolták a légi azonosítást, elfogást, és légiharcokat. A BALTIC PROTECTOR és IRON WOLF gyakorlatokon pedig a CAS-t tehát a közeli légi támogatást gyakorolták hajózóink. Ilyenkor is jó szolgálatot tett az izraeli célzókonténer. Ezeken a gyakorlatokon felül a Litván eFP harccsoporttal együtt folyamatosan gyakorolnak. Az eFP harccsoport, három másikkal együtt a többnemzetiségű NATO erő része, amelyekben szárazföldi harckocsizó és gépesített lövész századok vannak, és szintén a közel légitámogatás (CAS) feladatokat repülnek hajózóink. Ezen felül a spanyol és brit alegységekkel is közös kiképzési repüléseket hajtanak végre. Ez eltelt időszakban katonai és nemzeti ünnepeken a Balti országok légterében díszelgő repüléseket, is végrehajtottak végre, illetve statikus és dinamikus bemutatót is tartott a MH BAP FLKA állománya.

img_20190813_134756.jpg

  • Patikatisztaság a hangárban. Póttartályok és kitelepülő készletek + egy JAS-39 Gripen

img_20190813_134713.jpg

  •  A 35. oldalszámú Griffünk mellett Ugrik Csaba dandártábornok a MH Balti Fegyveres Légvédelmi Készenléti Alegység és egyben a kecskeméti Repülőbázis parancsnoka

A repülőgépekkel augusztus 13-ig, összesen 410 órát repültek, ebből 139 óra volt a kiképzési felszállás a többi ALPHA és TANGO riasztás volt. 88 gyakorló riasztás mellett 50 ALPHA, vagyis éles riasztásuk volt, de ez a szám a médianapon is növekedett és még növekedni fog szeptember elejéig, amikor a misszió véget ér. 25 alkalommal kellett RS10 vagyis 10 perces készenlétben állni a hajózóknak és műszakiaknak.

dsc_2897m.jpg

  • Két éles AMRAAM és két Sidewinder valamint központ póttartály a függesztmény

Ez a feladatmennyiség komoly terhelést okoz a műszaki és a hajózó állománynak egyaránt. Ugrik dandártábornok úr kiemelte, hogy a repülőgépek rotálása mellett (ez a repülőgép repült idejének optimálissá tétele és a meghibásodások javítása érdekében történik) a személyi állomány egy részét is rotálták. A parancsnoki állomány mintegy 16 fő végig marad, ahogy a műszakiak egy része is. A repülő-műszaki katonák örömmel jelentkeznek a feladat nehézsége ellenére is a misszióra. A vezetés szándéka is volt, hogy minden hajózó részt vegyen a Litván küldetésen, hogy érezzék a magyar körülményektől eltérő feszítettebb szolgálat teljesítést és terhelést.

dsc_2641m.jpg

  • A 40-es oldalszámú díszfestésű JAS-39-es is a készenléteben.

dsc_2651m.jpg

  •  TANGO riasztásnak indult ALPHA lett belőle

dsc_2656m.jpg

  • A repülőgép-vezető elfoglalja a helyét a pilótafülkében

dsc_3040m.jpg

A rakéták "élesítése" A Remove by Flight" feliratú szalagok leszedése.

Az ALPFA riasztások általában a Szentpétervár és Kalinyingrádi Enklávé közti orosz repülésekre irányulnak. A riasztások oka, hogy a nemzetközi légtérben repülő orosz repülőgépek vagy nem rendelkeznek repülési tervvel, vagy nem teremtettek kapcsolatot a légi irányítással illetve nem használnak válaszjeladót. Kalinyingrád speciális földrajzi helyzete miatt -  tegyük hozzá - szinte minden repülés ilyen lenne, bár az orosz repülőgépek közel fele legalább bejelentkezik a légi irányítóknál és ott repülési tervet egyeztetve azonosított repülőgépként repült tovább.

dsc_2771m_1.jpg

  •  Visszatérés feladatról . Ekkor még nem tudtuk, hogy a következő riasztás egy órán belül lesz.

dsc_2843m.jpg

  •  A 40-es Gripen landolás közben

dsc_2818m_1.jpg

  • A 38-as Gripen is követte

dsc_2858m.jpg

  • Landolás utáni taxizás a hangárokhoz

A többi repülőgép elfogása és azonosítása közben, különösen az orosz harcászati repülőgépekkel folyamatosan manővereznek. Tábornok úr elmondása szerint 1-10-es skálán körülbelül hetes az intenzív manőverezés. Az orosz repülőgépek sok esetben az általuk kísért felderítő, csapásmérő vagy éppen szállító repülőgépektől próbálják távol tartani a NATO légirendészetét, amely viszont azonosítani akarja az orosz repülőgépeket. Több esetben a pilóták is vizuális kontaktust teremtettek egymással, amely „békés” mutogatásokba merültek ki.

dsc_2594m.jpg

  • A műszaki állomány készíti elő a Gripent. Minden repülőgépnek állandóan indulásra készen kell lenni

dsc_2978m_1.jpg

  • A Gripenek karmai I. AIM-120C5 AMRAAM

dsc_2979m.jpg

  • A Gripenek karmai II. AIM-9L1L Sidewinder

dsc_2983m_1.jpg

  • Gripenek karmai.. nem a egyik szeme: Litening III célzókonténer (felderítésre és célazonosításra is alkalmazható

Az elfogások során elektronikai harc is több esetben alakult ki, ilyen GPS, rádió és lokátor zavarás egyaránt előfordult. Ezek a találkozások azonban csak és kizárólag nemzetközi légtérben vannak, Orosz repülőgépek nem sértették meg egyetlen Balti Állam légterét sem. Érdekesség, hogy a hazai viszonyoktól eltérően nem orosz polgári, közforgalmi repülőgépeket nem kellett elfogni. A kisebb légiforgalom mellett a polgári pilóták fegyelmezettebbek.

dsc_2696m.jpg

  • Ilyen hangárok hiányoznak otthon. Ezekből lehet azonnal indítani, Kecskeméten csak a készenléti hangárokban lehetséges. A többi csak "lefedés" A 38-as újabb ALPHA riasztásra indul.

dsc_2721m.jpg

  • A 40-es szintén

dsc_2776m_1.jpg

  • riasztás esetén nincs áthúzás a beton felett.. 

Az elfogott és azonosított orosz repülőgépek között voltak AN-12, AN-24, AN-26 és IL-76 szállító repülőgépek, Tu-134, és Tu-154 utasszállító repülőgépek. Tu-214R, Il-20, Il-22, Il-38N felderítő repülőgépek, A-50 légtérellenőrző repülőgépek, Tu-142M tengerészeti járőr repülőgépek, Szu-24M/MR bombázó és felderítő repülőgépek. Harcászati repülőgépek között a Kalinyingrádi Pokriskin gárda vadászrepülő ezred Szu-27P és Szu-27SzM vadászrepülőgépei, SzU-30SzM, és Szu-35Sz vadászbombázók. Egy esetben a spanyol kontinenssel közösen egy Tu-160 hadászati nehézbombázót is azonosítottak.

67823167_2544488245609987_6777420880843636736_o.jpg

  • Magyar Gripen, orosz Szuhoj. Hazánk felett ritkán látni Szu-30SzM-t (fotó: NATO)

69249263_2544488235609988_6798857290251239424_o.jpg

  •  Másik oldalról. Az Orosz repülőgép a flottához tartozik (foto: NATO)

A riasztások nem állandó napi intenzitással történnek. A Fegyveres Légvédelmi Készenléti Alegység május 3. és május 10. között egyetlen ALPHA riasztást sem kapott, lévén az Orosz repülősök a május 9. díszszemlére gyakoroltak.

dsc_2864m.jpg

  • Landolás utáni taxizás, a BAP-nál szolgálatot teljesítő katonáink soha nem tudják mikor jön az újabb riasztás

A médianapon viszont két ALFA riasztás tarkította a napot délután három óráig. Köztük az egyikről kiderült, hogy a spanyol kontingens Hornet vadászbombázói az Orosz védelmi minisztert Szergej Sojgut szállító repülőgépet és a kísérő Szu-27-es vadászrepülőket azonosították, és a „légi kergetőzést” az orosz utasszállító tartózkodó RT televízió is megörökítette és a Youtube csatornára ki is rakta. Azt, hogy a mieink is ott voltak-e az a későbbi visszaemlékezéseken legyen olvasható...

https://www.youtube.com/watch?v=-HAkqvTiwr8&feature=youtu.be

A MH BAP FLKA-n tett látogatás során a riasztások során végigkövethető volt a folyamat a repülőgépek műszaki előkészítésétől, a hajózók riasztása, repülőgépek taxizásáig, felszállásig. Ottlétünk alatt a  Spanyol kontingens is  „ALFA” riasztást kapott, tehát feszült szolgálatot láttak el a parancsnokok valamint a műszaki és repülőgép-vezetői állomány.

bap-img_20190813_140609_1cs.jpg

  • A szerző (blogger) egy JAS-39C Gripen előtt

68525462_2544488548943290_101697932146769920_o.jpg

  • A spanyol 15. ezred is elfogott egy IL-38 tengerészeti felderítő és járőrgépet (fotó: NATO)

p1190940m.jpg

  • A repülőgép ablakából induláskor láttuk, az egyik visszatérő Spanyol Hornet-et

A riasztások szünetében a megtekinthettük az otthonitól kissé eltérő hajózó felszerelést is. Ez abban különbözött az hazánkban viseltektől, hogy a repülések nagy része tenger felett van, és a védőruhának biztosítani kell a repülőgép-vezető szárazon tartását, valamint mentőtutajt is, hogy esetleges katapultálás után az életben maradási esélyei növekedjenek

p1190937m.jpg

  • A hajózók felszerelése

Az Airbus A-319-es csapatszállító repülőgéppel késő délután érkeztünk haza. Az Airbus másodpilótája Zolnai Lea volt, aki jelenleg az egyetlen magyar katonai pilóthölgy a szállító repülőgépes Teve századnál.

p1190949m.jpg

  • Az A-319-es a felhők felett. Repülés hazafelé

p1190984m_1.jpg

  • landolás után útban az állóhelyre. A Falcon7X repülőgépei a szállítóflottának

p1200010m.jpg

  • és a hírmondó, a 406-os oldalszámú AN-26.os

Köszönet a riportért a HM Sajtóosztályának és a MH BAP FLKA személyi állományának, valamint a Teve század hajózóinak is műszaki állományának.