Elhagyott repülőtér, elfeledett repülőgépek - Ellinikon (Glyfada)

dsc_9465m.jpg

Athén volt nemzetközi repülőtere az Ellinikon (Glyfada) 2001-ig működött. A Hellén fővárosban Hellenikon néven 1938-ban létesült a repülőtér, majd az 1941-es Német megszállás után Karamaki repülőtér néven elsősorban a Luftwaffe szállítóalakulatai használták. Görögország felszabadítása után az Egyesült Államok katonai repülői használták műveleti bázisként. Az US.Army Air Force szállító parancsnoksága (Air TransportCommand) innen repült Olaszországi illetve közel-keleti bázisokra, repülőterekre. 1948-tól a 162. Air Base Squadron, vagyis repülőszázad üzemeltette a bázist, amelyről elsősorban a C-47 Skytrain – tehát a DC-3/C47 Dakota kétmotoros repülőgépek repültek. Az Amerikai Légierő ezt a repülőteret használta az 1967-es Izraeli - Arab háborúban, 1975-ös Ciprus, 1977 Etiópia és Irán 1979-1981 közti repülésekre.

terkep-m.jpg

  • Az Ellinikon repülőtér műholdfelvételről. A kép készítésének idején már nem volt közforgalmi repülőtér. (forrás: googlemap)

1976-tól részlegesen Görögország közfogalmi repülés számára átadásra került és átkeresztelték Ellinikon repülőtérre. Az első külföldi járat az EaroSaarinen Finn Légitársaság repülőgépe volt amely a Keleti terminálról repült.

Az Ellinikon inkább angol elnevezés volt, a görögök maradtak a Hellinikon (görögül: Ελληνικόν) elnevezésnél.

Az legnagyobb forgalma a repülőtérnek az 1996-os téli olimpia idején volt, de katonai vonatkozásban is újra felhasználta az Egyesült Államok Légiereje az Öbölháborúk során. A repülőteret legnagyobb számban a Görög Nemzeti Légitársaság az Olympic Airways repülőgépei használták, amely a teljes Nyugati terminált vette birtokba. 2001-ben 13,4 millió utas fordult meg a repülőtéren. A repülőtér fekvésénél fogva azonban akkorra már komoly környezetszennyezési és zajforrássá is vált, Athén város a körbenőtte a futópályáit, gurulóútjait valamint szervizépületeit, hangárait és a várócsarnokokat.

Görögország a főváros számára új repülőteret épített amelyet Eleftherios Venizelos néven 2001. márciusban nyitottak meg. Elllinikon március 28-án zárt be, az utolsó járat az Olympic Airways Boeing 737 repülőgépe volt, amely innen indult Theszalonikibe, de visszafelé, már az új repülőtéren szállt le.

A repülőtéren a bezárás ellenére napjainkban is vannak repülőgépek. Az Olympic Airways csődje után több repülőgépet már nem lehetett a levegőbe emelni Ellinikonról, azok még mindig a repülőtéren várják szétvágásukat. 2011. áprilisban ezekből megpróbáltak pénzt csinálni, úgy, hogy Olympic Airways múzeumként megnyitották a repülőtér egyes részeit és a repülőgépeket is meg lehetett tekinteni. A múzeum nem termelt sok bevételt, így napjainkra az is bezárásra került. Viszont még mindig üzemel a radarberendezés a repülőtéren, és az Athéni radarközpont is. A nyugati terminál épületében van a Görög Meteorológiai Szolgálat és a polgári repülés hivatalának központja.

terkep2-m.jpg

  • A Google műholdfelvétele közelebből. Négy nagyobb utasszállító és három üzleti/túra repülőgép látható. (forrás: google map)

2025-ra a repülőteret gyakorlatilag elbontják. Jelenleg is már a beton futópályák, állóhelyek és guruló utak egy részét feltörték. A repülőtér helyét egy lakópark vesz majd át a rekultivációs eljárások után.

google-pic-m.jpg

  • A Google Street View alkalmazásával is látható a repülőtér jelen állapota.(forrás: Streetview)

google-pic3m.jpg

  • A Streetview képe kicsit más kameraállásból. (forrás: Streetview)

Aki szeretné, azoknak még vagy körülbelül egy évük, hogy a néhány már nem repülő Olympic színeit viselő repülőgépet kerítésen kívülről megtekintse.

Az Olympic Airlines, (Ολυμπιακές Αερογραμμές, Olympiakés Aerogrammés – OA ) régi nevén Olímpic Airways nemzeti légitársasága volt Görögországnak, és 37 desztinációt repültek repülőgépeit, ezekből 32-őt Athénból. Négy bázisa volt Görögországban, a legnagyobb köztük Ellinikon majd Eleftherios Venizelos nemzetközi repülőtéren Athénben. A londoni Heathrow repülőtéren szintén bázist üzemeltetett.

olympic-airlines-logo.png

  • Az Olympic Airwasy logója. (forrás: https://deltafonts.com)

A Légitársaság 1957. április 6-tól üzemelt egészen 2009. szeptember 29-ig. A repülőflotta mérete fénykorában 43 darab közforgalmi repülőgépből állt.

oly.jpg

  • A légitársaság megalakuláskor még ez volt a társaság logója. (forrás: printerest.com)

Alapításának évében gyakorlatilag három az 1930-1950-es években létrehozott Ε.Ε.Ε.Σ. (Ελληνική Εταιρεία Εναέριων Συγκοινωνιών, GreekCompanyfor Air Transport) az ΕΛΛ.Α.Σ. (Ελληνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι, Görög Air Transport) és az Α.Μ.Ε. (Αεροπορικαί Μεταφοραί Ελλάδος, Hellenic Air Transport).légitársaság fúziójából született meg 1957-ben az Olympic Airways (Ολυμπιακή Αεροπορία / Olympiaki Aeroporia). A repülőtársaság létrejöttét komolyan befolyásolta az Onassis család, amely akkoriban a hajógyártásból szerzett pénzzel, rengeteg különféle iparágba vásárolta be magát. A légitársaságot Aristotle Onassis menedzsmentje vezette. 1957 és 1995 között a társaság dinamikusan fejlődött. DC-3 majd DC-4 repülőgépeken túl a De-Havilland DH.Comet 4B sugárhajtású repülőgépekkel Londonba is menetrendszerűen repült.  A tengerentúli repülőipartól is vásároltak repülőgépeket, például  a Douglas DC-6B típust is szolgálatba állították, majd a 1965-től az Olympic a Boeing B707-320 sugárhajtású repülőgép típust is szolgálatba állította. Az első példány az Athén városa nevet viselte. A Boeingtől később más típusokat is vásároltak például a B-720-051B majd kettő darab B747-200 repülőgépet is. Komolyan gondolkodtak a BAe - Aérospatiale Concorde megvásárlását is 1973-ban.

onassis.jpg

  • Aristotle Onassis és a légitársaság egyik Boeing B-747 utasszállító repülőgépe (forrás: greece-is.com)

1973.januárban Onassis fia, Alexander repülőgép szerencsétlenségben meghalt és ez befolyásolta a görögök hozzállását is az Olympic légitársasásghoz. A társaságot átvette az állam. Ennek ellenére a növekedés nem torpant meg, és a flottába kerültek Boeing B737-200, majd 1978-tól az Airbus 300-as repülőgépek. A diszkont légitársaságok megjelenése után az Olympic Air Tours ((ΟλυμπιακήΤουριστική). Később ebből lett a Macedonian Airlines. Az Olympic légitársaság csoport, amely cargó társasággal is növekedett még több Boeing B737-400, illetve Airbus A300 repülőgéppel szerzett be, sőt a Boeing 747-200 váltótípusának az Airbus A340-313X repülőgépek beszerzését is tervezték.

1r8a3653-1.jpg

  • A légi utaskísérők (stewardesek) ruházata (https://www.greece-is.com)

Az előrejelzéssel ellenére az Olympic forgalma a 2006-os 5,5 millki2007-ben összesen 5 977 104 utasra nőtt (3 115 521 belföldi és 2 681 583 nemzetközi járatok), szemben a 2006-os körülbelül 5 500 000 utassal. Becslések szerint az OA 72007 millió euróból kb. nemzetközi járatokról érkezett. 2008-ban azonban repülőgépek hiánya miatt az Olympic Airlines jelentős számú, szakszervezetük szerint körülbelül 6000 járatot törölt vagy összevont Az Olympic Airlines illetékesei kijelentették, hogy nem ez a legnagyobb probléma, mivel "végül is csak 4-5 millió euró a bevételcsökkentés az eredeti költségvetési tervhez képest".

1r8a3705-1.jpg

  • Ismét a légi utaskísérők a kornak megfelelő szexis ruházatban. (greece-is.com)

A cég azonban túlnőtte magát és a diszkont légitársaságok, elsősorban a Ryan Airlines térnyerésével utasokat vesztett. 2009. március 6-án Kostis Hatzidakis fejlesztési miniszter bejelentette a légitársaság és a műszaki bázis társaságok eladását a Marfin Investment Group (MIG) számára. Ennek eredményeként 35 év állami ellenőrzés és tíz év sikertelen eladási kísérlet után az Olympic ismét magánvállalattá vált. Az új tulajdonosok 3500 főt építettek le a 8500 fős létszámból.Szeptember 28-án az Olympic Airlines 69 úti céljának többségén beszüntette a repülést, kivéve Tel-Avivba, Bejrútba, Kairóba és az összes közszolgáltatási kötelezettséggel járó Görögországon belüli útvonalat, amíg a Közlekedési és Hírközlési Minisztérium november végén újra felosztotta az útvonalakat. Az Olympic Airlines felszámolás alá került. A meglévő utasokat más légitársaságok szállásolták el.

Az Olympic Airlines utolsó járata a 424-es járat volt Torontóból Montrealon keresztül, és 2009. szeptember 29-én 11:10-kor szállt le az athéni nemzetközi repülőtéren.

dsc_9463m_1.jpg

  • A SX-DAB lajstromjelű Boeing B747-284B repülőgép, amely az Olympic Eagle (Olimpiai Sas) nevet viselte. A repülőgépet gyári száma: MSN20825. A 200-as típusváltozathoz tartozott. Első repülésére 1973. december 10-én került sor.

dsc_9474m.jpg

  • A repülőgép az Olympic Airwvays-on kívül 1996-ban négy hónapig az Aerolineas Argentinas légitársaságnál is repült, majd visszatér a Görögországba. 2002-től nem repültek vele.

dsc_9464m.jpg

  • Mint látható a repülőgép értékes hajtóműveit leszerelték, azokat vagy alkatrészként használták fel, egy más repülőgépek repültek vele. Ez utóbbi a valószínűtlenebb verzió. Az Olympic Airways flottájában összesen négy darab (SX-OAB, SX-OAC, SX-OAD és SX-OAE lajstromjelű) Boeing B-747-200-as Jumbo Jet tartozott.

dsc_9471m.jpg

  • Három hajtóműnek is megmaradt egy-egy burkolatdarabja amely a betonon hevert.

olympic_airways_boeing_747-200b_sx-oab_ath_1996-10-19.png

  • Amikor az Olimpiai Sas az még a levegőben közlekedett. A kép 1996. november 9-én készült. (forrás: wikipedia)

dsc_9466m_1.jpg

  • Három repülőgép sorban az Ellinikon állóhelyén. Boeing B-474-200(248B), 727-284A és 737-284 változatok

dsc_9472m.jpg

  • A SX-CBA lajstromszámú Boeing 727-284-es repülőgép. A repülőgép szintén megfosztották már hajtóműveitől. 1968-bne épült, gyári száma: 20003. Első repülését 1968. december 19-én repülte.

dsc_9479m_1.jpg

  • A három hajtóműves típushoz hasonló hajtómű elosztással sok repülőgépet készítettek. Ilyen például a Hawker Siddeley HS-121 Trident vagy a Tu-154-es. A hajtóművek egymáshoz közeli elhelyezése segíti a repülőgép kormányzását, mivel tolóerejük közel helyezkedik el a repülőgép közepéhez, viszont nehezebb volt a karbantartása. A görög légitársaság 727-es típusból a 30-as változat kettő a 284-es tíz darabját üzemeltette.

dsc_9486m.jpg

  • A Boeing 727 és 747-es egy képen. A harmadik egy Piper PA-23-350 Aztec B üzleti repülőgép.

dsc_9473m.jpg

  • A SX-BCA lajstromjelű Boeing 737-284A szintén mára Pratt & Whitney JT-8D-9A hajtóművei nélkül pusztul az állóhelyen. A repülőgép gyári száma: 32224. Az először 1976. június 16-án emelkedett a levegőbe.

dsc_9480m.jpg

  • Az Olympic Airways összesen 26 darabot rendszeresített a Boeing 737-es típuscsaládból, ezek közül 10 darab 737-200-as, három darab 737-300 a többi 737-400 változatba tartozott.

dsc_9484m_1.jpg

  • Az SX-BCA neve Apollón volt. A székezés 117 utas számára biztosított ülőhelyet.

sx-bca-olympic-airways-boeing-737-284a_planespottersnet_1202665_0a8ed06bab_o.jpg

  • Az SX-BCA még a levegőben, szárnyal Apollon. (forrás: planetspotters.net)

dsc_9475m_2.jpg

  • A repülőtéren található a Hellenic Air brit gyártású BAC-1-11-200 típusú XS-BAR lajstromjelű példánya. A Rolls-Royce Spey RB.163-2 (Mk.506-14) hajtóművei már kiszerelve.

dsc_9487m.jpg

  • A repülőgép 111-215AU One-Eleven típusként épült 1966-ban BAC.096 gyári jelzéssel. 

dsc_9470m.jpg

  • A 79 főre székezett típust az Egyesült Királyságban és Romániában is gyártották, utóbbi helyen licencben. Összesen 244 darab készült belőle, ebből Romániában tíz példány ROMBAC 1-11 jelzéssel.

sx-bar-jetphotos.JPG

Amikor még a Hellenic szolgálatában állt. (forrás: Jetphotos.net)

 

dsc_9476m_1.jpg

  • A nagy utasszállító repülőgépek mellett három Piper PA-23-350 Aztec repülőgép is várja további sorsát a repülőtéren.

dsc_9478m.jpg

  • Az 1952-1981 között gyártott típusból 6976 darabot gyártottak. Érdekesség, hogy katonai repülőgépként 24 nemzet is repülte, repüli, köztük az Egyesült Államok.

dsc_9481m_1.jpg

  • Az indián nevű (Aztec, Apache, Geronimo) változatokból az Aztec került U-11A jelzéssel az Egyesült Államokban a haditengerészet állományába

dsc_9482m.jpg

  • Az Ellinikon-on rekedt Piper repülőgépek lajstromszáma: SX-APC, SX-AAZ és SX-APU. Mindhárman az Airman nevű társaság repülőgépei voltak.

dsc_9483m_1.jpg

  • Ezek a repülőgépek már nem emelkednek a levegőbe. A motorok valószínűleg hulladékgyűjtőkhöz kerültek

sx-aaz-airhistory-net.JPG

  • Az SX-AAZ még aktív korában. (forrás: airhistory.net)