Családi nap a Kecskeméti Repülőbázison 2022. június 18.

dsc_4190m2.jpg

Kecskeméten 2022. június 18-án az MH.59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison családi napot tartottak. Három év COVID járvány miatt kényszerű kihagyás után a bázison dolgozó katonák családjai, hozzátartozói vehettek részt a rendezvényen, amelyeken a gyerekektől a felnőttekig jól érezték magukat. Az apukák és anyukák, a férjek és feleségek megmutathatták, hol dolgoznak, milyen tevékenységeket végeznek. Ugrik Csaba dandártábornok, akinek a Köztársasági Elnök márciusban a Magyar Érdemrend lovagkeresztje katonai tagozata kitüntetést adományozta, elmondta, hogy „Anélkül nem tudnánk elvégezni fontos munkáinkat, hogy a család ne támogatna minket. A feladatok elvégzéséhez nagy szükség van a biztos családi háttérre és a családtagok türelmére, amelyért tábornok úr ezúton is köszönetet mondott.

dsc_3756m.jpg

  • Ugrik Csaba dandártábornok köszönetet mondott a családoknak is, hogy segítik feladataik teljesítésében a bázison dolgozókat.

A sajtó meghívott képviselői is láthatták, hogy a Kecskemétiek mellett, a testvéralakulatok is részt vettek az családi napon, hiszen a tataiak és szolnokiak is statikus illetve dinamikus bemutatókkal jeleskedtek.

A szolnoki Helikopterbázis Légierő Zenekar kiváló hangulatú bemutatóján kis időre a karmesteri pálcát Ugrik Csaba dandártábornok is „kezelte”.

289246071_10223746924833636_7296003453365242526_n-berta.jpg

  • A karmesteri pálca, a rendezvényen szimbólum, hétköznap komoly felelősség. (forrás: Berta László)

A gyerekek számára az ugráló várak, a kutyás bemutató és persze a melegben a tűzoltók által fecskendezett vízpermet mellett talán az ejtőernyősök tetszettek, de a dinamikus bemutatók időtartama alatt minden szem az égre meredt.

dsc_3718m.jpg

  • Tiszta udvar, rendes ház. A Repülőbázis a rendezett környezet is mutatja, hogy komoly, felelősségteljes tevékenység zajlik.

dsc_3725m_1.jpg

  • Kicsit rendszeridegen egy katonai bázison ugrálóvárak és boldogan rohangáló gyerekek (és utánuk szüleik) de egy családi napon inkább a bázis nagy közösségének, családjának a jelképe.

dsc_3726m.jpg

  • A Repülőbázison nem működhetnének a repülőgépek a földi lépcső, a kiszolgálók, műszakiak és berendezéseik, gépeik nélkül.

dsc_4415m.jpg

  • A veterán 406-os oldalszámú Ancsa uralta a VIII-as lefedés előtti területet, bent pedig MiG-29B és JAS-39D várta a látogatókat.

dsc_4416m.jpg

  • Több lefedésben kiállítás és étkezési lehetőségek is voltak telepítve.

dsc_4440m.jpg

  • Hosszú sorok kígyóztak az Airbus A319-112 csapatszállító előtt.

dsc_4450m.jpg

  • A Dassault Falcon7X üzleti repülőgépek VIP szállítási feladatokra kerültek beszerzésre.

dsc_3800m.jpg

  • Minden szem az ég felé tapadt, ugrottak az ejtőernyősök.

A szolnoki és kecskeméti ejtőernyősök Mi-17 közepes szállító helikopterből ugrottak, majd H145M és Mi-24P demót láthattak a résztvevők. Utóbbi bemutatót ebben az évben fairfordon is élvezhetik, mivel a magyar harci helikopteresek a brit szigetországban is bemutatót tartanak a világ egyik legnagyobb repülőnapján.

dsc_3746m.jpg

  • A 705-ös oldalszámú Mi-17N közepes szállító helikopter teherteréből volt az ejtőernyős ugratás.

dsc_3759m_1.jpg

  • Miért Mi-17N? Az orr részben lévő lokátor és az NVG kompatibilis műszerek mutatják a különbséget. A helikopter 1987-tól repült a Honvédségünk kötelékében 104M05 gyári számon. 2008-ban került üzemidő Mi-17N modernizálásra. 2018-ban üzemidő hosszabbítás és nagyjavításon volt Oroszországban.

dsc_3771m.jpg

  • A körkupolás ejtőernyőket bekötött ugrásoknál általában alacsony magasságban használatosak, korlátozottan irányíthatóak.

dsc_3783m.jpg

  • We Are NATO!

dsc_3784m.jpg

  • A Helikopterbázis lobogója

dsc_3787m.jpg

  • A Repülőbázis zászlaja

dsc_3799m_1.jpg

  • A Nemzeti lobogót még a Emirates Boeing 777 repülőgépe is kikerülte :)

dsc_3730m.jpg

  • Felszállás előtti utolsó ellenőrzés

dsc_3825m.jpg

  • A robotpilóta kiváló a H145M helikopterekben. A hajózók integetnek..

dsc_3838m.jpg

  • A kis és könnyű helikopter rendkívül mozgékony.

dsc_3846m.jpg

  • A rendezvényen bemutató, de közben már több mint egy hete zajlik a Fire Blade 22 elnevezésű az Európai Védelmi Ügynökség gyakorlata, ahol a résztvevő 20 darab helikopter között öt darab H145M repül.

dsc_3848m.jpg

  • Az általános szállítási feladatokon kívül kutató-mentő, egészségügyi, járőr, futár, vagy éppen felfegyverzetten támogató feladatokat is alkalmas a H145M forgószárnyas.

dsc_3849m.jpg

  • A H145M gyári típusjele: BK117D-2m. 2020-ban készült az Aibus Donauwörth-i gyárában. A gyártás után ideiglenes német D-HBTJ lajstromjellel repült.

dsc_3896m.jpg

  • A Mi-24P helikopter taxizik a dinamikus bemutatójára.

dsc_3962m.jpg

  • A 331-es lajstromszámú Mi-24P harci helikopter. Gyári száma: 340331. Eredetileg a Kelet-Német légierőben tejesített szolgálatot 358 oldalszámmal. Németország egyesítése után 96+41 lajstromjelet kapott. 2019-ben került Oroszországban nagyjavításra, azóta repült a légi haderőnem forgószárnyas fegyvernemében.

dsc_3964m.jpg

  • A kecskeméti rendezvény előtt két nappal repülhettem 45 percet ezzel a harci helikopter típussal a Bakony felett.

dsc_4009m.jpg

  • Amennyiben hazánknak rendelkezésére állnának a rendszeresíthető fegyvereke, akkor még napjainkban is potens légi támogatást tud nyújtani a veterán forgószárnyas a szárazföldi csapatoknak, valamint rakteréből felderítő vagy páncéltörős csapatot tud lerakni különféle terepszakaszokon és a kutató-mentő helikopterek számára is kísérő feladatot láthatna el.

dsc_4018m_1.jpg

  • A 30mm-es gépágyú tekintélyes tűzerőt biztosít a Mi-24P harci helikoptereknek.

A Zlin egyéni műrepülés után, feldübörögtek a sugárhajtóművek. Először egy A319-112 csapatszállító repülőgép emelkedett a magasba, amelyet három JAS-39 Gripen követett. Szentendrei Dávid százados jelenleg a bemutató pilótája JAS-39 Demónak, és bemutatója rendkívül látványos volt, különösen, hogy egyetlen európai demóként a repülőgépéből kiengedett kerozint utánégetővel begyújtva, lángcsóvát húz néhány másodpercig a Gripen után. A JAS-39 bemutató szintén látható lesz a Royal Air Tatoo-nak is nevezett fairfordi repülőnapon.

dsc_4022m.jpg

  • A Zlin-242L kiképző repülőgép gurul a futópálya felé.

dsc_4034m_1.jpg

  • A 28-as oldalszámú Zlin-242L emelkedik el a futópályáról. Az alapkiképzést és a pilóták kiválasztását kiválóan segíti a típus.

dsc_4059m.jpg

  • A narancssárga szín a szárnyvégen azt jelenti,hogy nem felfegyverezhető repülőgép. Ez nemzetközi jelzés, az L-39ZO repülőgépeken is volt, ameddig nem kötötték be a fegyver függesztőpontokat.

dsc_4082m.jpg

  • Leszállás a tricikli elrendezésű futóművekkel. A repülőgép gyári száma: 0847. 2020-tól áll hadrendben hazánkban. Cseh ideiglenes lajstroma: OK-0847 volt.

dsc_4100m.jpg

  • A 605-os lajstromszámú Airbus A319-112 csapatszállító emelkedik a levegőbe. A gyári száma: 3865. 2018-tól áll rendszerben Magyarországon, előtte több német közforgalmi légitársaságnál repült. 

dsc_4106m_1.jpg

  • A 43-as oldalszámú JAS-39 Delta a levegőben. A 49.852 gyári számú repülőgép 2006 óta repül Magyarországon. A többi Gripenhez hasonlóan ez is "A" és "B" verziókból van összelegózva, új "D" törzsre építve.

dsc_4112m.jpg

  • A 38-as együléses harci változat követi kétüléses társát. A 38-as gyári száma: 39.309 és egy évvel később 2007-ben került Magyarországra.

dsc_4116m.jpg

  • Szentendrei Dávid százados a 34-es oldalszámú JAS-39C EBSHU harci repülőgéppel hajtotta végre a demót.

dsc_4189m_1.jpg

  • A "keró" begyújtása sikeres volt. Először az Ausztrálok F-111 bombázókkal mutattak be hasonló látványosságot.

dsc_4206m.jpg

  • A szárnyvégi "Smokewinder" látványosabbá teszi a bemutató repüléseket. A 34-es lajstromszámú Griff gyári jelzése: 39.305. Hazánk légi haderőnemében 2006-tól áll szolgálatban.

dsc_4208m_1.jpg

  • Egy függőleges manőver..

dsc_4243m.jpg

  • Jól látszanak a JAS-39 delta és Canard szárnyai, az airframe eltér a svéd repülőgépnek a hagyományos elrendezéstől. Nincs hátul vízszintes vezérsík.

dsc_4265m.jpg

  • Szentendrei Dávid a Gripen harcászati repülőgéppel gurul be a feladat végrehajtása után az állóhelyére.

Az A319-es két Gripen kíséretében húzott át a futópálya felett, majd utóbbiak földi támadást szimulálásával szűk fordulókkal és egymást fedezve repültek egy kis harcászati bemutatót.

dsc_4273m.jpg

  • Az A319-112 csapatszállítót Gripenek kísérték.. Képemről az egyik lemaradt..

dsc_4304m.jpg

  • Itt viszont már látható a Delta amelynek Volvo RM-12 hajtóműve utánégető üzemmódban működik.

dsc_4360m.jpg

  • A Delta kicsit hosszított törzse szerintem szebb látvány a zömökebb harci változatnál. A MS20 Block 1 szoftverfrissítés minden repülőgépen már végrehajtásra került. Egyik fő hatása a repülőgép radarjának hatótávolság növelésében volt érzékelhető.  

dsc_4390m.jpg

  • A levegő-föld támadásszimuláció után taxizó Gripenek. Az MS.20 Block2  modernizáció, amely a PS-05Mk4 radar hardware elemeinek cseréjét is magában hordozza, és ezzel újabb fegyverintegrációk is kerülnek a repülőgépekre, viszont folyamatban van és a pénzügyi lehetőségek függvénye a korszerűsített repülőgépek időszakonkénti száma.

dsc_4393m.jpg

  • A svéd repülőgépek kiváló hadrafoghatósággal rendelkeznek a műszaki állományon kívül a lízingszerződésnek is köszönhetően. 

dsc_4399m.jpg

  • A két darab Delta a közül a 43-ast eredetileg is lízingeltük. A 42-es caslavi balesete után, 44-es oldalszámmal kaptunk pótlást a Svédországból.

dsc_4411m.jpg

  • A 38-as oldalszámú harci Griff is állóhelyére gurul.

A statikus soron a jelenleg szolgálatban álló repülőeszközök és földi technika mellett látható volt egy MiG-29 vadászrepülőgép, AN-26 harcászati szállító repülőgép, és megtekintetőek voltak a Légijármű javító üzem előtt álló múzeumi példányok, a MiG sorozat-17-től -23-ig, Szuhoj-22, L-39ZO repülőgépek valamint Mi-2, Mi8T, Mi-24D helikopterek.

dsc_4418m_1.jpg

  • Két szállító repülőgép, a 606-os oldalszámú Falco7X és a 604-es Airbus A319.

dsc_4419m.jpg

  • A kivont An-26 harcászati szállító repülőgépeket még hajtóművezik és állagmegóvást is végrehajtják, nagy esélye van, hogy polgári "cargo" vagyis teherszállító légitársaságok megvennének néhány repülőgépet. A 406-o 1975-től áll szolgálatban, gyári száma: 03406. Kivonásának dátuma: 2020. 06.29.

dsc_4438m.jpg

  • A MiG-29 viszont már örökre a földön marad. Azt illetékesek az indiai, a szerb és más ajánlatokat ellenére sem adták el a kivont vadászrepülőgépeket. A 11-es oldalszámú 9.12 gyártmány 1993-ban állt szolgálatba Magyarországon. Gyári száma: 2960535161. 2010-ben került kivonásra az utolsó példányokkal együtt.

dsc_4432m.jpg

  • A 44-es Delta a statikus bemutató része volt. A repülőgép gyári száma: 39.842. A caslavi balesetben összetört kétüléses helyett kaptuk 2016-ban. Eredetileg a Svéd légierőben repült 842-es gyári számmal.

dsc_3650m.jpg

  • A Légijármű javító Üzem előtti múzeum repülőeszközök közül egy M-1M  helikopter, amely Lengyel gyártású. A WSK-Swidnik W05007 gyári számmal készítette. 1963 és 1982 között repült magyar színekben.

dsc_3653m.jpg

  • Egy Mi-8T helikopter. Mint látható nem irányított rakétákkal némi légitámogatást is tudtak vele adni a szárazföldi haderőnemnek.

dsc_3666m_1.jpg

  • A 725 oldalszámú MiG-15Bisz. Hazánkban 1953 és 1975 között teljesített szolgálatot. Gyári száma: 31530725

dsc_3669m.jpg

  • A 401-es oldalszámú MiG-17PF vadászrepülőgép. Gyári száma: 0401. 1955 és 1974 között repült hazánkban.

dsc_3661m.jpg

  • A 909-es oldalszámú MiG-21F-13 talán a típus legszebb változata volt. Lokátorral viszont nem rendelkezett, ebben a kontextusban visszalépés volt a radarral felszerelt MiG-17, 19 típusváltozatokhoz képest. A repülőgép gyári száma: 741909. Az F-13-as 1962 és 1976 között állt hadrendben.

dsc_3663m.jpg

  • A 6264 lajstromszámú MiG-21BiSz 75AP vadászrepülőgép 1977 és 1996 között állt hadrendben. A gyári száma: 75046264. A vadászrepülőgéppel 1996.áprilisban Gerics János százados repült és leszállás közben javítható sérülést szerzett a törzsorr részen, a orrfutónál és a lokátornál, de pénzhiány miatt végül selejtezésre került.

dsc_3673m.jpg

  • Az 1900-as lajstromszámú MiG-21BiSz 75AP 1978 és 2000 között repült honvédségünknél. A gyári száma: 75061900.

dsc_3706m.jpg

  • A 7011 oldalszámú MiG-21UM (NATO jele: Mongol) gyári száma: 51691711. Hazánkban 1974-től 2000-ig állt rendszerben

dsc_3677m.jpg

  • A 10-es oldalszámú MiG-23MF változtatható szárnynyilazású vadászrepülőgép 1979 és 1997 között repült Magyarországon. Gyári száma: 0380217171. Egyetlen század MiG-23 állt hadrendben Pápán, bár tervek szerint egy ezrednyit szereztünk volna be. 

dsc_3687m.jpg

  • Magyarország egyetlen csapatrepülő vadászbombázó, csapásmérő századának 01 lajstromszámú Szu-22M3 repülőgépe. Gyári száma: 51101 volt. A "Fürkészdarázs" repülőszázadban repülő típust, felderítő-bombázóként adták el a közvéleménynek, mert a csapásmérő képességet nem reklámozták. 1983 és 1996 között repült Taszáron.  

mp_20220618_104109_2.jpg

  • A 115-ös lajstromszámú L-39ZO gyakorló repülőgép a kelet-német légierőnél repült 165 oldalszámmal. Az egyesült Németországban 28+23 oldalszámot kapott. A 831115 gyári számú Albatrosz 1994 és 2005 között repült magyar felségjelzéssel.

A Leopard2A4HU és a Gidrán a szárazföldi haderőnem modernizációját is jelezte Kecskeméten.

dsc_3721m.jpg

  • A látogatók rohama után, a Leopard 2A4HU személyzete vár a tréleres elszállításra. 

dsc_3722m.jpg

  • A török Eydar-Yalcin páncélozott MRAP-ok hazánkban Gidrán néven álltak rendszerbe. Hazai gyártás tervekben, de még az első 50 darab Törökországban készül. Kaposváron azonban a különféle fegyvertornyokat építik rá a járművekre. 

dsc_3723m.jpg

  • A magyar zászló a személyzet saját pénzén került beszerzésre, és fenn lobog a járművön.

Köszönet a meghívásért a Bázis Parancsokságának és a Kommunikációs Osztálynak.

289234861_10223746938033966_8072462703440247447_n-berta.jpg

  • Jómagam egy "kályhacsővel" a kezemben próbálom Szentendrei  Dávid repülését megörökíteni. (Berta László képe)

mp_20220618_104001_1.jpg

  • Két MiG mellett. A hátsó MiG-15BiSz az első egy MiG-17PF vadászrepülőgép.  

  • Benedek Levente videója az eseményről (a szerző engedélyével)