Családi nap a Kecskeméti Repülőbázison 2022. június 18.
Kecskeméten 2022. június 18-án az MH.59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison családi napot tartottak. Három év COVID járvány miatt kényszerű kihagyás után a bázison dolgozó katonák családjai, hozzátartozói vehettek részt a rendezvényen, amelyeken a gyerekektől a felnőttekig jól érezték magukat. Az apukák és anyukák, a férjek és feleségek megmutathatták, hol dolgoznak, milyen tevékenységeket végeznek. Ugrik Csaba dandártábornok, akinek a Köztársasági Elnök márciusban a Magyar Érdemrend lovagkeresztje katonai tagozata kitüntetést adományozta, elmondta, hogy „Anélkül nem tudnánk elvégezni fontos munkáinkat, hogy a család ne támogatna minket. A feladatok elvégzéséhez nagy szükség van a biztos családi háttérre és a családtagok türelmére, amelyért tábornok úr ezúton is köszönetet mondott.
- Ugrik Csaba dandártábornok köszönetet mondott a családoknak is, hogy segítik feladataik teljesítésében a bázison dolgozókat.
A sajtó meghívott képviselői is láthatták, hogy a Kecskemétiek mellett, a testvéralakulatok is részt vettek az családi napon, hiszen a tataiak és szolnokiak is statikus illetve dinamikus bemutatókkal jeleskedtek.
A szolnoki Helikopterbázis Légierő Zenekar kiváló hangulatú bemutatóján kis időre a karmesteri pálcát Ugrik Csaba dandártábornok is „kezelte”.
- A karmesteri pálca, a rendezvényen szimbólum, hétköznap komoly felelősség. (forrás: Berta László)
A gyerekek számára az ugráló várak, a kutyás bemutató és persze a melegben a tűzoltók által fecskendezett vízpermet mellett talán az ejtőernyősök tetszettek, de a dinamikus bemutatók időtartama alatt minden szem az égre meredt.
- Tiszta udvar, rendes ház. A Repülőbázis a rendezett környezet is mutatja, hogy komoly, felelősségteljes tevékenység zajlik.
- Kicsit rendszeridegen egy katonai bázison ugrálóvárak és boldogan rohangáló gyerekek (és utánuk szüleik) de egy családi napon inkább a bázis nagy közösségének, családjának a jelképe.
- A Repülőbázison nem működhetnének a repülőgépek a földi lépcső, a kiszolgálók, műszakiak és berendezéseik, gépeik nélkül.
- A veterán 406-os oldalszámú Ancsa uralta a VIII-as lefedés előtti területet, bent pedig MiG-29B és JAS-39D várta a látogatókat.
- Több lefedésben kiállítás és étkezési lehetőségek is voltak telepítve.
- Hosszú sorok kígyóztak az Airbus A319-112 csapatszállító előtt.
- A Dassault Falcon7X üzleti repülőgépek VIP szállítási feladatokra kerültek beszerzésre.
- Minden szem az ég felé tapadt, ugrottak az ejtőernyősök.
A szolnoki és kecskeméti ejtőernyősök Mi-17 közepes szállító helikopterből ugrottak, majd H145M és Mi-24P demót láthattak a résztvevők. Utóbbi bemutatót ebben az évben fairfordon is élvezhetik, mivel a magyar harci helikopteresek a brit szigetországban is bemutatót tartanak a világ egyik legnagyobb repülőnapján.
- A 705-ös oldalszámú Mi-17N közepes szállító helikopter teherteréből volt az ejtőernyős ugratás.
- Miért Mi-17N? Az orr részben lévő lokátor és az NVG kompatibilis műszerek mutatják a különbséget. A helikopter 1987-tól repült a Honvédségünk kötelékében 104M05 gyári számon. 2008-ban került üzemidő Mi-17N modernizálásra. 2018-ban üzemidő hosszabbítás és nagyjavításon volt Oroszországban.
- A körkupolás ejtőernyőket bekötött ugrásoknál általában alacsony magasságban használatosak, korlátozottan irányíthatóak.
- We Are NATO!
- A Helikopterbázis lobogója
- A Repülőbázis zászlaja
- A Nemzeti lobogót még a Emirates Boeing 777 repülőgépe is kikerülte :)
- Felszállás előtti utolsó ellenőrzés
- A robotpilóta kiváló a H145M helikopterekben. A hajózók integetnek..
- A kis és könnyű helikopter rendkívül mozgékony.
- A rendezvényen bemutató, de közben már több mint egy hete zajlik a Fire Blade 22 elnevezésű az Európai Védelmi Ügynökség gyakorlata, ahol a résztvevő 20 darab helikopter között öt darab H145M repül.
- Az általános szállítási feladatokon kívül kutató-mentő, egészségügyi, járőr, futár, vagy éppen felfegyverzetten támogató feladatokat is alkalmas a H145M forgószárnyas.
- A H145M gyári típusjele: BK117D-2m. 2020-ban készült az Aibus Donauwörth-i gyárában. A gyártás után ideiglenes német D-HBTJ lajstromjellel repült.
- A Mi-24P helikopter taxizik a dinamikus bemutatójára.
- A 331-es lajstromszámú Mi-24P harci helikopter. Gyári száma: 340331. Eredetileg a Kelet-Német légierőben tejesített szolgálatot 358 oldalszámmal. Németország egyesítése után 96+41 lajstromjelet kapott. 2019-ben került Oroszországban nagyjavításra, azóta repült a légi haderőnem forgószárnyas fegyvernemében.
- A kecskeméti rendezvény előtt két nappal repülhettem 45 percet ezzel a harci helikopter típussal a Bakony felett.
- Amennyiben hazánknak rendelkezésére állnának a rendszeresíthető fegyvereke, akkor még napjainkban is potens légi támogatást tud nyújtani a veterán forgószárnyas a szárazföldi csapatoknak, valamint rakteréből felderítő vagy páncéltörős csapatot tud lerakni különféle terepszakaszokon és a kutató-mentő helikopterek számára is kísérő feladatot láthatna el.
- A 30mm-es gépágyú tekintélyes tűzerőt biztosít a Mi-24P harci helikoptereknek.
A Zlin egyéni műrepülés után, feldübörögtek a sugárhajtóművek. Először egy A319-112 csapatszállító repülőgép emelkedett a magasba, amelyet három JAS-39 Gripen követett. Szentendrei Dávid százados jelenleg a bemutató pilótája JAS-39 Demónak, és bemutatója rendkívül látványos volt, különösen, hogy egyetlen európai demóként a repülőgépéből kiengedett kerozint utánégetővel begyújtva, lángcsóvát húz néhány másodpercig a Gripen után. A JAS-39 bemutató szintén látható lesz a Royal Air Tatoo-nak is nevezett fairfordi repülőnapon.
- A Zlin-242L kiképző repülőgép gurul a futópálya felé.
- A 28-as oldalszámú Zlin-242L emelkedik el a futópályáról. Az alapkiképzést és a pilóták kiválasztását kiválóan segíti a típus.
- A narancssárga szín a szárnyvégen azt jelenti,hogy nem felfegyverezhető repülőgép. Ez nemzetközi jelzés, az L-39ZO repülőgépeken is volt, ameddig nem kötötték be a fegyver függesztőpontokat.
- Leszállás a tricikli elrendezésű futóművekkel. A repülőgép gyári száma: 0847. 2020-tól áll hadrendben hazánkban. Cseh ideiglenes lajstroma: OK-0847 volt.
- A 605-os lajstromszámú Airbus A319-112 csapatszállító emelkedik a levegőbe. A gyári száma: 3865. 2018-tól áll rendszerben Magyarországon, előtte több német közforgalmi légitársaságnál repült.
- A 43-as oldalszámú JAS-39 Delta a levegőben. A 49.852 gyári számú repülőgép 2006 óta repül Magyarországon. A többi Gripenhez hasonlóan ez is "A" és "B" verziókból van összelegózva, új "D" törzsre építve.
- A 38-as együléses harci változat követi kétüléses társát. A 38-as gyári száma: 39.309 és egy évvel később 2007-ben került Magyarországra.
- Szentendrei Dávid százados a 34-es oldalszámú JAS-39C EBSHU harci repülőgéppel hajtotta végre a demót.
- A "keró" begyújtása sikeres volt. Először az Ausztrálok F-111 bombázókkal mutattak be hasonló látványosságot.
- A szárnyvégi "Smokewinder" látványosabbá teszi a bemutató repüléseket. A 34-es lajstromszámú Griff gyári jelzése: 39.305. Hazánk légi haderőnemében 2006-tól áll szolgálatban.
- Egy függőleges manőver..
- Jól látszanak a JAS-39 delta és Canard szárnyai, az airframe eltér a svéd repülőgépnek a hagyományos elrendezéstől. Nincs hátul vízszintes vezérsík.
- Szentendrei Dávid a Gripen harcászati repülőgéppel gurul be a feladat végrehajtása után az állóhelyére.
Az A319-es két Gripen kíséretében húzott át a futópálya felett, majd utóbbiak földi támadást szimulálásával szűk fordulókkal és egymást fedezve repültek egy kis harcászati bemutatót.
- Az A319-112 csapatszállítót Gripenek kísérték.. Képemről az egyik lemaradt..
- Itt viszont már látható a Delta amelynek Volvo RM-12 hajtóműve utánégető üzemmódban működik.
- A Delta kicsit hosszított törzse szerintem szebb látvány a zömökebb harci változatnál. A MS20 Block 1 szoftverfrissítés minden repülőgépen már végrehajtásra került. Egyik fő hatása a repülőgép radarjának hatótávolság növelésében volt érzékelhető.
- A levegő-föld támadásszimuláció után taxizó Gripenek. Az MS.20 Block2 modernizáció, amely a PS-05Mk4 radar hardware elemeinek cseréjét is magában hordozza, és ezzel újabb fegyverintegrációk is kerülnek a repülőgépekre, viszont folyamatban van és a pénzügyi lehetőségek függvénye a korszerűsített repülőgépek időszakonkénti száma.
- A svéd repülőgépek kiváló hadrafoghatósággal rendelkeznek a műszaki állományon kívül a lízingszerződésnek is köszönhetően.
- A két darab Delta a közül a 43-ast eredetileg is lízingeltük. A 42-es caslavi balesete után, 44-es oldalszámmal kaptunk pótlást a Svédországból.
- A 38-as oldalszámú harci Griff is állóhelyére gurul.
A statikus soron a jelenleg szolgálatban álló repülőeszközök és földi technika mellett látható volt egy MiG-29 vadászrepülőgép, AN-26 harcászati szállító repülőgép, és megtekintetőek voltak a Légijármű javító üzem előtt álló múzeumi példányok, a MiG sorozat-17-től -23-ig, Szuhoj-22, L-39ZO repülőgépek valamint Mi-2, Mi8T, Mi-24D helikopterek.
- Két szállító repülőgép, a 606-os oldalszámú Falco7X és a 604-es Airbus A319.
- A kivont An-26 harcászati szállító repülőgépeket még hajtóművezik és állagmegóvást is végrehajtják, nagy esélye van, hogy polgári "cargo" vagyis teherszállító légitársaságok megvennének néhány repülőgépet. A 406-o 1975-től áll szolgálatban, gyári száma: 03406. Kivonásának dátuma: 2020. 06.29.
- A MiG-29 viszont már örökre a földön marad. Azt illetékesek az indiai, a szerb és más ajánlatokat ellenére sem adták el a kivont vadászrepülőgépeket. A 11-es oldalszámú 9.12 gyártmány 1993-ban állt szolgálatba Magyarországon. Gyári száma: 2960535161. 2010-ben került kivonásra az utolsó példányokkal együtt.
- A 44-es Delta a statikus bemutató része volt. A repülőgép gyári száma: 39.842. A caslavi balesetben összetört kétüléses helyett kaptuk 2016-ban. Eredetileg a Svéd légierőben repült 842-es gyári számmal.
- A Légijármű javító Üzem előtti múzeum repülőeszközök közül egy M-1M helikopter, amely Lengyel gyártású. A WSK-Swidnik W05007 gyári számmal készítette. 1963 és 1982 között repült magyar színekben.
- Egy Mi-8T helikopter. Mint látható nem irányított rakétákkal némi légitámogatást is tudtak vele adni a szárazföldi haderőnemnek.
- A 725 oldalszámú MiG-15Bisz. Hazánkban 1953 és 1975 között teljesített szolgálatot. Gyári száma: 31530725
- A 401-es oldalszámú MiG-17PF vadászrepülőgép. Gyári száma: 0401. 1955 és 1974 között repült hazánkban.
- A 909-es oldalszámú MiG-21F-13 talán a típus legszebb változata volt. Lokátorral viszont nem rendelkezett, ebben a kontextusban visszalépés volt a radarral felszerelt MiG-17, 19 típusváltozatokhoz képest. A repülőgép gyári száma: 741909. Az F-13-as 1962 és 1976 között állt hadrendben.
- A 6264 lajstromszámú MiG-21BiSz 75AP vadászrepülőgép 1977 és 1996 között állt hadrendben. A gyári száma: 75046264. A vadászrepülőgéppel 1996.áprilisban Gerics János százados repült és leszállás közben javítható sérülést szerzett a törzsorr részen, a orrfutónál és a lokátornál, de pénzhiány miatt végül selejtezésre került.
- Az 1900-as lajstromszámú MiG-21BiSz 75AP 1978 és 2000 között repült honvédségünknél. A gyári száma: 75061900.
- A 7011 oldalszámú MiG-21UM (NATO jele: Mongol) gyári száma: 51691711. Hazánkban 1974-től 2000-ig állt rendszerben.
- A 10-es oldalszámú MiG-23MF változtatható szárnynyilazású vadászrepülőgép 1979 és 1997 között repült Magyarországon. Gyári száma: 0380217171. Egyetlen század MiG-23 állt hadrendben Pápán, bár tervek szerint egy ezrednyit szereztünk volna be.
- Magyarország egyetlen csapatrepülő vadászbombázó, csapásmérő századának 01 lajstromszámú Szu-22M3 repülőgépe. Gyári száma: 51101 volt. A "Fürkészdarázs" repülőszázadban repülő típust, felderítő-bombázóként adták el a közvéleménynek, mert a csapásmérő képességet nem reklámozták. 1983 és 1996 között repült Taszáron.
- A 115-ös lajstromszámú L-39ZO gyakorló repülőgép a kelet-német légierőnél repült 165 oldalszámmal. Az egyesült Németországban 28+23 oldalszámot kapott. A 831115 gyári számú Albatrosz 1994 és 2005 között repült magyar felségjelzéssel.
A Leopard2A4HU és a Gidrán a szárazföldi haderőnem modernizációját is jelezte Kecskeméten.
- A látogatók rohama után, a Leopard 2A4HU személyzete vár a tréleres elszállításra.
- A török Eydar-Yalcin páncélozott MRAP-ok hazánkban Gidrán néven álltak rendszerbe. Hazai gyártás tervekben, de még az első 50 darab Törökországban készül. Kaposváron azonban a különféle fegyvertornyokat építik rá a járművekre.
- A magyar zászló a személyzet saját pénzén került beszerzésre, és fenn lobog a járművön.
Köszönet a meghívásért a Bázis Parancsokságának és a Kommunikációs Osztálynak.
- Jómagam egy "kályhacsővel" a kezemben próbálom Szentendrei Dávid repülését megörökíteni. (Berta László képe)
- Két MiG mellett. A hátsó MiG-15BiSz az első egy MiG-17PF vadászrepülőgép.
- Benedek Levente videója az eseményről (a szerző engedélyével)