Laktanyai nyílt nap Tatán - 2022

dsc_3799m.jpgÁprilis 22-én, pénteken Laktanyai nyílt nappal ünnepelték az MH 25. Klapka György Lövészdandár katonái az alakulat csapatünnepét. A ünnepélyes dandársorakozón részt vett az egység egykori parancsnoka Sándor Zsolt vezérőrnagy, a Honvédség parancsnokhelyettese és Dr. Lippai Péter dandártábornok a szárazföldi haderőnem szemlélője.

dsc_3996m.jpg

  • A 25. gépesített lövészdandár címere. Jelmondatuk: Hittel, becsülettel.

dsc_3407m.jpg

  • Középen a szemüveges tábornok Sándor Zsolt vezérőrnagy a Honvédség parancsnok-helyettese, tőle jobbra Lippai Péter dandártábornok haderőnemi szemlélő, baloldalon Lőrincz Gábor dandártábornok a 25-ösök parancsnoka.

Az esős, szeles nap nem vette el kedvét az érdeklődőknek, akik között az alakulatnál szolgálatot teljesítő katonák rokonai, iskoláscsoportok, kadétok és a média képviselői mellett még a Védelmi Beszerzési Ügynökség Zrt-től is voltak látogatók.

dsc_3416m_2.jpg

  • We are NATO

A kapunyitás után kilenc órától ünnepélyes dandársorakozóval kezdődött a laktanyai nyílt nap. Sándor Zsolt vezérőrnagy mellett Lőrincz Gábor dandártábornok a 25-ösök parancsnoka is beszédet tartott, aki a katonák mellett a családtagokat is köszöntette. A sorakozó elismerések átadásával ért végett.

dsc_3394m.jpg

  • Az ünnepélyes dandársorakozó. Ekkor még nem csak csöpögött az eső

dsc_3406m.jpg

  • A harckocsizók német mintájú egyenruhákat kaptak a Leopardokhoz. A bőrdzseki nagyon jól néz ki az új ruhadarabok közül.

A statikus bemutatón megtekinthetőek voltak a dandárnál rendszeresített harci-technikai eszközök, a kézifegyverektől kezdve a páncéltörő eszközökön, csapatszállító járműveken, vontatott tarackokon keresztül egészen a T-72M1 és Leopard2A4HU harckocsikig.

p_20220422_135527m.jpg

  • A statikus bemutatón a Leopad2A4HU-n és a Gidrán kivételével elsősorban még Varsói Szerződésben alkalmazott technikákkal találkozhattunk.

dsc_3395m.jpg

  • Egy BTR-80A páncélozott szállító harcjármű, amely nem tévesztendő össze egy gyalogsági harcjárművel, annak ellenére, hogy a BMP-1 kivonása óta ezt a típust arra is használták.

dsc_3993m.jpg

  • Egy BTR-80-as páncélozott harcjármű. A 30mm-es gépágyú helyett csak egy sima 7,62-es és egy 12,7mm-es nehézgéppuska a fegyverzete.

dsc_3396m_1.jpg

  • A török Nurol Makina által gyártott Ejder Yalcin MRAP (M-ATV) harcjármű, amely Magyarországon Gidrán néven kerül a rendszerbe. A 2021 februárban megérkező első 10 példány a tatai 25. Klapka György Lövészdandár 36. páncéltörő osztályához került, 2022-ben további 40 Gidrán beérkezése várható Tatára.

dsc_3402m.jpg

  • Egy veterán uráli acél, a T-72M1 harckocsi. A jelenlegi hadrendben a 25/11 harckocsizászlóalj két század T-72 és egy századnyi Leopard2A4HU harckocsi van. Utóbbiak lízing alapján "gyakorló" páncélosként kerültek hazánkban, de lehetséges, hogy véglegesen a honvédség állományába maradnak, sőt akár A6 változatig modernizálhatóak. Az orosz-ukrán háború miatt a "gyakorló" mellett a páncéloserők legjobb harckocsija, mert részt vesz a Leopard század is a Keleti Pajzs 2022 műveletekben.

p_20220422_102107m.jpg

  • Egy T-72M1 és egy Leopard2A4HU harckocsi. A jelenleg magyar páncéloserők két típusa. Két eltérő filozófia, két eltérő harckocsi építési mód.

dsc_3409m_2.jpg

  • BLG-60M hídvető harckocsi. A T-55 alapra épített harctámogató eszköz a T-72 mellett alkalmas a Leopard2A4HU tömegével rendelkező harckocsik és páncélozott járművek számára az árok, patak és folyó áthidalásra, a Leopard2A7HU súlyához azonban már kevés a teherbírása. A német páncélosokhoz, szintén német és a Leopard2 alvázára épített Leguan hídvető harckocsikat rendszeresítünk.

p_20220422_124245m.jpg

  • A szovjet hadsereg eredetileg MTU-55 névvel készített hídvető páncélosokat, de Magyarországon a lengyel T-55A alvázra épített kelet-német BLG-60M változat került rendszeresítésre. Eredetileg 187 darab készült belőlük, és az 1970-es évek elején a T-55AM műszaki szintjére hozott eszközök típusjelzése lett a BLG-60M. Későbbiekben volt egy M2-es modernizáció is amely a híd nyomtávját, 20cm-el növelték, hogy a  T-72 harckocsik is tudják használni a hidat. A magyar példányok is modernizáltak, de típusjelzésük maradt  az eredeti.

p_20220422_124457m.jpg

  • A híd teherbírása maximálisan 60 tonna, és 19 métert meg nem haladó árkok, akadályok áthidalására képes. A hidat telepítő hidraulikus berendezés mintegy 4 perc alatt tudja hídhelyzetbe, vagy vissza hordozó helyzetbe állítani. A járműből összesen kettő példány áll hadrendben, és a Leguánok rendszeresítése után a Szentesi műszaki alakulathoz fognak kerülni.

dsc_3410m_2.jpg

  • Egy Leopard2A4HU. A tatai rendezvénye, 6-7 darabot fedeztünk fel a típusból, de a szentesi műszaki alakulathoz is jutott belőlük, tehát a század nagy része visszakerült állomáshelyére.

dsc_3414m.jpg

  • A D-20 típusjelű vontatott tarack, a Honvédségünk egyetlen hadfogható tüzérségi lövege. A tarack lőtávolsága mintegy 18 km, de ez lőszerfajtától is függ, rakéta póthajtású lőszerrel 24km távolságba is tüzelhetne (ha lenne ilyen lövedékünk). Az első sorozatgyártású példányok az 1950-es években jelentek meg. Ural 375 és 4320 típusú tüzérségi vontatóként is használható tehergépjárművek vontathatják. A tarackokból a 101. tüzérosztálynál 12 darab áll hadrendben, de még 287 darab raktárban.

dsc_3423m.jpg

  • A RÁBA gyár tehergépjárművei. Gyártásuk befejeződött annak ellenére, hogy a tervezett mennyiséget sem szállították le a Honvédségnek. A RÁBA több tehergépjárművet nem gyárt. H14 (4x4), H18, H25 (6x6) és H22 (8x8) járművek töredékét gyártottak csak le.

dsc_3418m.jpg

  •  A MAN tehervontató által húzott tréleren PTSz közepes úszó gépjármű látható. Utóbbiból néhány darab került modernizálásra és a Szentesi műszaki ezred állományába tartoznak.

dsc_3425m_1.jpg

  • A D-20 tarackok nem elsősorban közvetlen irányzásra vannak tervezve.A tüzérség irányítását szolgálják a tüzérségi bemérő, felderítő és irányító eszközök.

A statikus bemutatók mellett a honvéd kadétoknak akadályversenyt is rendeztek a szervezők, a dandár helyőrségi zenekara pedig a laktanyai nap alatt több alkalommal, szakadó esőben és szélben zenélt.

279054032_5160977320612648_3036178940083102129_n.jpg

  • A nézők az akadálypálya mellett haladva kerestek helyet maguknak a dinamikus bemutatóhoz. (forrás: honvedelem.hu)

279087109_5160977383945975_5538025721096480518_n.jpg

  • A honvéd kadétok is versengtek egymással a zuhogó eső ellenére is.(forrás: honvedelem.hu)

dsc_3635m.jpg

  • Az Eydar-Yalcin MRAP-ok a dinamikus bemutatón. Azért nem Gidrán, mert az orrukra nem volt a lovas jelvény felszerelve.

dsc_3637m.jpg

  • A MRAP a blogger szerint nem Európában való harcjármű. Persze közepes és nagyhatalmak elsősorban expedíciós bevetésekre gyártanak és tartanak is belőlük rendszerbe. Európában azonban az ATGM (páncéltörő rakéta) jóval nagyobb fenyegetés, mint az IED (vagyis házilag készített akna)

dsc_3666m.jpg

  • A török járművek hazai ASELSAN távirányítású lövésztornyokkal rendelkeznek, amelyek fegyverzete opcionálisan  változtatható géppuskára, vagy nehéz-géppuskára. Más ASELSAN tornyokba páncéltörő rakétaindítókat is lehet szerelni, de hazánkban ez egy másik jármű a könnyebb, de hasonló páncélzatú Yörük (Nomád) feladata lesz valószínűleg a KF-41 Lynx (Hiúz) gyalogsági harcjárművek mellett.

dsc_3690m.jpg

  • Egy kis repülés, egyetlen kereke sem éri a földet az ugratás után a járműnek.

dsc_3691m.jpg

  • A jármű nagyobb sebességgel ugrató után

dsc_3704m.jpg

  • A fordulékonysága a "dülékenységéből" adódóan korlátozottabb, mint az emelt aknavédelemmel nem rendelkező járműveknél, azonban az első generációs MRAP-okhoz (például Cougar) sokkal jobb. A kerekek azonosak lesznek a két török típusnál, a csereszabatosság, és az egyszerűbb szupport miatt.

dsc_3710m.jpg

  • Egy élesebb kanyar a Ejdar Yalcin módra.

dsc_3716m.jpg

  • A hátsó kereszt alakú jel, az osztrák és német hadseregeben is létezik. A közepén izzólámpa van, tehát világítóképes.

dsc_3725m.jpg

  • A MRAP-ok a bemutató végén. A típusból több változat lesz rendszeresítve. Tatán a Pzh2000 önjáró páncélos tarackok tüzérfelderítő járművei is Gidránok lesznek. A lövészváltozaton kívül például önjáró aknavető platformként is szolgál, a prototípust a héten mutatták be a Bakony Harckiképző Központban.

aknaveto.JPG

  • Az aknavető mintapéldány (forrás: honvedelem.hu)

dsc_3749m.jpg

  • A bemutatót jármű hátsó részében négy fő, az előtte lévő ülésen a fegyverkezelővel együtt 2-3 fő, és elöl két fő, tehát összesen  8-9 katona befogadására képes. Fényképezni belülről hivatalosan nem lehetett, egyébként meg a mobiltelefon korában lehetséges lett volna, de betartjuk a szabályokat.

dsc_3753m.jpg

  • .. és a Gidrán vágtat tovább..

dsc_3430m_1.jpg

  • Egy nagymacska a tucat közül. A 11-es páncéloszászlóalj egyik Leopard2A4HU harckocsija bemutató előtt.

dsc_3503m.jpg

  • A Leopard2 a merőleges rétegelt (acélból és más anyagok felhasználásával készült) páncélzattal épített harckocsi, és megtévesztően hasonlított a Panzerkampwagen VI. Tiger-re. A merőleges páncélzat nem jó megoldás, nem véletlen, hogy az A5 változattól kezdődően a Leopard-ok is ék alakú előtétpáncélzatot kaptak.

dsc_3541m.jpg

  • A német páncélos eléri a 60km/órás sebességet, sőt meg is haladhatja.. Persze békeidőben korlátozottan lehet ilyen sebességgel vágtatni.

dsc_3602m.jpg

  • Egy harckocsiszakasz, négy páncélosból áll. A harckocsiknak négy fős a legénysége, ellentétben az automata töltőkezelős három fős T-72-el.

dsc_3759m.jpg

  • A harckocsik  festése a második világháborús magyar páncélosok színére emlékeztet, közép-európai erők színvilágával.

dsc_3790m_1.jpg

  • Ahol harckocsik mozognak ott porfelhő is keletkezik. A második világháborúban és utána is többször traktorokkal, illetve gépjárművekkel húztak különféle szerkezeteket, hogy harckocsik mozgását imitálja a porfelhő

dsc_3809m_1.jpg

  • A harckocsik oldaláról az utolsó páncéltag hiányzik, illetve fel van hajtva. Nem véletlenül.

dsc_3819m.jpg

  • A torony forgatása rendkívül gyors. Két kör alatt egy felet ver rá a T-72 toronymozgatására.

dsc_3829m.jpg

  • Az toronyban lévő katonák nem véletlenül viselnek kendőt az arcuk előtt. Nélküle a szilikózis garantált..

dsc_3831m.jpg

  • Az L44-es harckocsiágyúk pontosak. A tűzvezető rendszernek is köszönhetően a harckocsi 1500 méterig rossz időben és éjjel is halálos pontossággal tud tüzelni, a T-72-esek 800 méteres éjszakai célzóképességével ellentétben. A Leopard2 98%-al első találati pontossága, azt jelenti, hogy 10-ből 10 találatot képes elérni, az szovjet-orosz harckocsik 70-80%-os pontosságával szemben. Utóbbi is jóindulatú becslés.

dsc_3877m.jpg

  • A jelenleg hazánkban lévő Leopardok nem új és nem modern páncélosok. Van közülük olyan amelyet régebben gyártottak, mint néhány rendszerben álló T-72 tankunkat. Oldalról, hátulról sebezhető, a torony védelme is a merőleges kialakítású páncélzat miatt korszerűtlen. A lövege az L44-es kisebb kaliberhosszú mint az újabb L55 és L55A változatú ágyúké, amelyek a modernebb nagymacska változatokat jellemzi. 

dsc_3891m_1.jpg

  • A megrendelt Leopard2A7+ (HU) változatok már legmodernebbek közé tartoznak majd. A 44-es darabszám azonban kevés, gyakorlatilag a jövendő tatán diszlokált nehézdandár 3 zászlóalj harccsoportját lehet velük felszerelni. A modern harckocsik ára rendkívül drága, hozzájuk képest azokat elpusztítani képes modern páncéltörő rakétákhoz képest. 

dsc_3427m_1.jpg

  • A nagymacskák nemcsak acélból és kompozitból, hanem például plüssből is léteznek.

dsc_3428m_1.jpg

  • Egy másik nagymacska a nagymacskán..

dsc_3982m.jpg

  • A Lepard2A4HU esetében például belga Herstal gyártmányú a 7,62 mm-es géppuska, eltérően a Bundeswehr MG3 rendszeresített tűzfegyverétől.

p_20220422_112339m.jpg

  • Jól áll neki a sár. A NATO standard jelzés szerint 25. dandár 11. harckocsizászlóalj.  

dsc_3995m_1.jpg

  • A laktanyai nap végén leponyvázva a T-72M1-es harckocsi.

dsc_3989m.jpg

  • Rossz aki rosszra gondol.. Ez a "Z" nem az a "Z".. A vízszállító tehergépkocsi felirata látszott csak ki ..

p_20220422_140821m.jpg

  • A Tataiak emlékműve egy T-34/85 típusú második világháborús orosz harckocsi.

dsc_3421m_1.jpg

  • A tatai helyőrségi katonazenekar, amely esőben szélben muzsikálta végig a laktanyai napot.

  •  Benedek Levente videója a Gidránok bemutatójáról. (forrás: youtube). A szerző engedélyével..

  • A Leopard2A4HU dinamikus programról szintén Benedek Levente videója (forrás: youtube) A szerző engedélyével.