Nemzetközi Haditechnikai Fesztivál Táborfalva 2002

p1150066m.jpg

2002-ben Táborfalván tartott Nemzetközi Haditechnikai Fesztivált különleges esemény volt. Azóta nem rendeztek ekkora szabású, nagyközönség által megtekinthető rendezvényt, ahol a szárazföldi haderőnemnél rendszeresített eszközök ilyen mennyiségben dinamikus bemutatón láthatóak lettek volna. A Honvédség bemutatója mellett a második világháborús hagyományőrzők is szép számmal vettek részt az eseményen.

A Blogger ezen az eseményen a következő 3x optikai zoom-mal ellátott 1,3 Megapixeles csodafegyverrel fényképezett 2002-ben

olycuzoom.jpeg

  • A technika ördöge 2002-ban az Olympus 1,3Mp-s 3x optikai zoom-os fényképezőgépe.(forrás: dpreview.com)

Ne feledjük 2002-ben a leépítések ideje volt a haderőben, a fegyvernemi kultúrák magjait akarták megtartani és megmentetni a katonai vezetés tagjai, mert a fiskális politika miatt a nehéz és láncos technikát, tehát a drágán fenntartható eszközöket politikai nyomás kénytelenek voltak nagy mennyiségben kivonni a hadsereg felszerelései közül.

A rendezvény főszervező a Magyar Jármű Alapítvány volt, de a Honvédség és a Polgári védelem adta a legtöbb eszközt, és humán erőforrást a statikus és dinamikus bemutatókra. A rendőrség is részt vett a bemutatókon, és biztosította a rendezvény lebonyolítását. A MÁV és a VOLÁN külön vonatokkal és buszokkal segítette a lőtérre való kijutást.

A Fesztivál szervezői a honvédségi lőtéren egy körülbelül másfél négyzetkilométeres területet nevezték ki ARÉNA-nak is itt zajlottak a dinamikus bemutatók, amely egy kisebb „domb” oldalról volt látható. A dombtetőn sörsátrak, kiállítók sátrai és színpad is helyet kapott. A domb mögötti területen a statikus bemutató volt látható. A lőtér homokos füves kemény talaja telitalálat volt, nem volt sem nagy por, se sár. A statikus bemutatón több magánkézben lévő katonai járművet is kiállítottak. Az akkor létező Polgári Védelem szinte teljes arzenálját felvonultatta, kezdve a Mi-2 helikoptertől, a felfújható motorcsónakon keresztül a mentõkutyákig.

A statikus bemutatón a rendszerben álló eszközökön kívül látható volt többek között D-944 PSZH, D-442 FUG, Csepel teherautók, sőt a világháborús 38M BOTOND terepjáróból egy eredeti és egy replika is volt.

p1150002m.jpg

  • A világháború utáni első sorozatban gyártott magyar páncélozott jármű. D-442 FUG (Felderítő Úszó Gépkocsi) volt. 1963-1979 között gyártott 2300 darab járműből hazánk haderején kívül a Csehszlovákiaban, Lengyelországban és Kelet-Németországban is rendszeresítésre került, Irakban harci bevetéseken is részt vett. Érdekesség, hogy a 4 páncélos és a kutya című lengyel sorozatban a FUG német hadijelzésekkel a Wehrmacht járművei között szerepelt, a Tigriseket játszó IS harckocsikkal együtt.

p1150001m.jpg

  • Az 1966-os fejlesztésű D-944 PSZH (Páncélozott Szállító Harcjármű) a szovjet BTR sorozat késedelmes és elégtelen számú szállítása miatt került 1970-ben sorozatgyártásba a RÁBA Gépgyárban.  A három fős kezelőszemélyzet mellett hat katonát szállított. Tíz év alatt során 2848 darab hagyta el a gyártósort. Ezekből Magyarországon kívül Kelet-Németország  1363, Irak pedig 150 darabot rendszeresített. Utóbbiak az Irak-Iráni háború során bevetésre kerültek, ahol elégtelen páncélvédelme kivételével megfelelt a harci követelményeknek. A német példányokból több száz darab került Dél-Jemenbe, ahol egyes források szerint részt vettek különféle harctevékenységekben is.

p1150003m.jpg

  • Magyarország második világháború során gyártott járművei közül kétségtelenül a 38M. Botond 1,5 tonnás tehergépjárműve volt a legsikerültebb típus. A győri Vagon és Gépgyár Rt a RÁBA AFi teherautóból fejlesztette ki 6x4-es hajtással katonai alkalmazásra. Módosított változata volt a 38/42 M. Botond B. 1938-1948 között, tehát még a háború után is gyártották, összesen 2554 darab készült. A képen az egyetlen eredeti látható, amely 2011-től a Győri gyár múzeumában van kiállítva, de időszakosan megtekinthető.

p1150007m.jpg

  • A  T-34-85 közepes harckocsi amely testvérével a T-34/76 változattal a tömeggyártásával megnyerte a Nagy Honvédő Háborút a Szovjetunió számára. A harckocsiból több mint 84 ezer darabot készítettek. A Magyar Néphadsereg a háború után kapott használt T-34 páncélosokat, először az esztergomi első harckocsiszázadhoz került a típusból. Magyarországon 1956-ban a felkelők és a Vörös Hadsereg oldalán is bevetették a típus. Napjainkban muzeális céllal több helyen van kiállítva a típusból, sőt mozgásképes páncélosok is vannak. 2006. október 23-án Horváth György seregélyesi nyugdíjas vezetésével a budapesti Deák tér melletti Városháza parkban egy csoport beindított két magukkal hozott akkumulátorral egy emlékként az ünnepségre szállított T-34 harckocsit és tüntetők a rendőrség ellen akarták bevetni. Probléma, volt hogyan tegyék mozgásképtelenné a tankot, mert legközelebbi harckocsi elhárító komplexum amelyet bevethettek volna, a szolnoki Helikopterbázis Mi-24V harci helikopterei lettek volna 9M114 Sturm páncéltörő rakétáival. Végül 150 méter megtétele után, a harckocsi a minimális benzin elfogytával leállít a férfi kimászott a járműből. Azóta nagyon ritkán látható mozgás közben T-34-es még hagyományőrző találkozókon is.

A dinamikus program a levegőben indult. A Goldtimer Alapítvány Li-2 repülőgépe, még Sunflower-es festéssel ugratott ejtőernyősöket, majd Besenyei Péter ekkor már a RedBull színeiben pompázó Extra 300 repülőgépét tépte meg.

tfalva2.jpg

  • A világ egyetlen repülőképes Liszunov Li-2T típusú repülőgépe, a Kármán Tódor nevére keresztelt 18433209 gyári számú példány. A DC-3/C-47 szovjet licencgyártása volt. Hazánkban HA-LIX lajstromszámmal repül, a Gold Timer Alapítványnál. A fénykép idején Sunflower légitársaság festésével repült, amellyel külföldön nosztalgiarepüléseket terveztek, de végül a vállalkozás nem sikerült. 2008. augusztusban kapta jelenlegi MALÉV festését.

p1150017m.jpg

  • Besenyei Péter 2002-ben még csak remélte, hogy később az Osztrák Energiaital gyártó Műrepülő Világbajnokságot indít (aminek nincs köze a FAI hivatalos rendezvényeihez). A "Vörös bika" már ekkor szponzorálta a kiváló magyar pilótát. Az 1,3 megapixel még csak-csak elég lett volna, de a 3x optikai Zoom nem tette lehetővé sokkal jobb kép készítését.

A légibemutatót követte a szárazföldi járművek felvonulása, az élen BMW és Zündapp oldalkocsis motorokkal német egyenruhás hagyományőrzőkkel. Az oldalkocsikon MG42 géppuskák meredeztek. A német Wehrmacht és SS egyenruhák és felszerelések némileg kavarodtak, volt olyan hagyományőrző aki a D.A.K (Német Afrika Korps) egyenruháját viselte. A BOTOND replika is felvonult, majd két Willys Jeep is látható volt.

dscf0111-1m.jpg

  • A hagyományőrzők nyitották meg a szárazföldi bemutatókat, az élen világháborús oldalkocsi motorkerékpárosok vonultak fel, A képen Zündapp KS-750 típus látható, az oldalkocsin a hírhedt villámgéppuska az MG42-es.Összesen 18695 darab készült 1948-ig a típusból, a háború után háborús jóvátételként a szövetségesek részére.

p1150122m.jpg

  • Magyarországon ZIL alvázra épített 38 M. Botond rajgépkocsi replika is létezik ezt mozgás és "harctevékenység" között is láthattuk.

A Magyar Honvédség járművei következtek, ahol először műszaki gépkocsik vonultak fel, majd a győri Arabonna légvédelmi rakétadandár 2K12 SA-6 Kub komplexum járművei. Utánuk BMP-1 gyalogsági harcjármű, BTR-80A páncélozott szállítójármű, és betagozódva a magyar menetbe az Olasz Hadsereg Centauro 105mm-es löveggel felszerelt hatkerekű páncélozott felderítőjárműve. Következtek a harckocsik. Az élen egy T-34/85 tank haladt (Bolyai Főiskolából), mögötte egy VT-55 hídvető páncélossal. Az akkori idők páncélos fegyvernemének a csúcsfegyvere a T-72 következett, majd az Olasz Hadsereg C1. Ariete harckocsija, amely külsőre némileg az amerikai M1 Abrams hasonlított, de a német Leopard 1-es alapján fejlesztették ki.

p1150034m.jpg

  • A PTSZ-M közepes úszó szállító jármű. (oroszul: ПТС – Плавающий транспортёр средний / Plavajuscsij traszportyor szrednyij) Maximális terhelése szárazföldön 5, vízen 5 tonna. Személyzet két fő, és maximum 70 embert tud rakterében szállítani. A 2021-es kecskeméti Repülőnapon ezzel a típussal "kocsikáztatták" körbe-körbe az érdeklődőket a szárazföldi csapatok bemutatóterén. Árvizeknél a hadsereg műszaki egységei elsők között vetik be, napjainkban a Katasztrófavédelem is rendelkezik ilyen járművel. A PTSZ-M járművekből 2019-ben nyolc járművet újítottak fel, mivel kiváltásukra nincs megfelelő alternatíva sem a Honvédségnél sem a Katasztrófavédelemnél. A honvédségi járművek a MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred állományába tartoznak.

p1150028m.jpg

  • A BAT-2 lánctalpas bulldózer a műszaki csapatoknál a földmunkák, illetve akadályelhárító feladatok elvégzése. Az össztömege 40 tonna, tehát egy alapharckocsi súlya. A motorja megegyezik a T-72 harckocsi erőművével.  A fülke előtt univerzális tolólap, A fülke mögött egy daruberendezés, a gép hátsó részén egy "talajszaggató" került beépítésre.

p1150033m.jpg

  • A BAT-2 üzemanyag fogyasztása 100km-en 2-300 liter üzemanyag. A lánctalpas műszaki bulldózer szintén az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred állományában van kis számban rendszeresítve. Személyzete maximum 8 fő. Menetsebessége terepen 23-35, földmunka közben 2-8km/óra 

p1150047m.jpg

  • KrAZ-260G alvázra szerelt USzM-2 cölöpverő, hídépítő berendezés. 

p1150049m.jpg

  • KrAZ-260G tehergépjármű ISZM-2 hídépítő rendszerhez tartozó felépítménnyel.

uszm2-2.JPG

  • USZM-2 cölöpverő és hídépítő berendezés munka közben. A MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred állományában vannak ilyen rendszerek. (forrás: honvédelem.hu)

uszm2.JPG

  • ÜSZM-2 hídépítő berendezés munka közben hátulról. Ezek az eszközök nem látványos harcjárművek, hanem támogató gépek, azonban békeidőben és háborús helyzetben is a hátországban fontos feladatokat látnak el. (forrás: honvédelem.hu)

uszm2-3.JPG

  • USZM-2 cölöp és hídépítő berendezés statikus bemutatón. Látható hátul a cölöpverő rendszer. (forrás. Flickr)

 

p1150050m.jpg

  • KrAZ alvázra telepített TMM-3 nehézhídrakó felépítményű gépkocsi. Mint láthattuk nem csak a BLG-60M láncos technikára telepített hídszerkezettel rendelkezett a Honvédség. Egy hídelem hossza 10,5 méter és 3,8 méter széles képes, de ezekből lábbal együtt  több elemes híd is létrehozható.

tmm.JPG

  • Egy hídelemes alkalmazás Darvas térségében a Berettyó folyónál töltésrekonstrukció közben. (Forrás: Katonai műszaki képességek polgári gyakorlatban történő alkalmazása - Maczonka Mátyás ny. őrnagy prezentáció)

tmm2.JPG

  • Több hídelemes alkalmazás Eger térségében M25 autópálya építésénél. (Forrás:Katonai műszaki képességek polgári gyakorlatban történő alkalmazása Maczonka Mátyás ny. őrnagy)

p1150055m.jpg

  • Egy ZIL-131 tehergépjárműre orosz szakirodalomban KUNG-1M  típusú épített felépítmény, amely rádióállomány lehet, de pontos típusa nem ismert számomra.

p1150053m.jpg

  • A 2K12 Kub (Куб) közepes hatótávolságú (NATO besorolás inkább: SHORAD) csapatlégvédelmi rakétakomplexum (1SZ91 SzURN) felderítő, rávezető állomása. A hordozójármű GM–578 alváz. Az Ukrajna keleti felének légterében lelőtt utasszállító repülőgép támadásánál a komplexumnak ez a része nem volt a TELAR-ral (2P25 SzPU) összekötve, így nem tudták azonosítani a légicélt a kezelők.

p1150054m.jpg

  • 2P25 SzPU önjáró indítóállvány, összesen egy darab  3M9-es légvédelmi rakétának a gyakorló változatával. Egy indítón három éles rakéta szállítható. Az indítóállvány egy GM–568 alvázra van szerelve, amely azonos a PT-76 könnyű-harckocsi alvázával.

p1150058m.jpg

  • Egy üteg felépítése egy darab 1SZ91 SZURN önjáró tűzrávezető lokátor, négy darab 2P25 SZPU önjáró indítóállvány, indítónként hárommal, összesen tizenkét 3M9-es légvédelmi rakétával. Az üteghez tartozik két töltő-szállító jármű hat tartalék rakétával.  A KUB tervezett kivonása 2025-ben kerülhet sor, akkora lesz "combat ready" a 2023-ban érkező Norvég (Kronsberg) - USA (Raytheon) (National Advanced Surface-to-Air Missile System) NASAMS, amely egy más filozófiával gyártott, és indítókonténerekből és felderítő lokátorokból álló modern, de hasonló hatótávolságú (nem csapatlégvédelmi) rendszer.

p1150066m.jpg

  • Hazánk első egy eddig egyetlen hadrendben tartott, majd kivont gyalogsági harcjárműve a BMP-1. (Oroszul: БМП - Боевая машина пехоты / Bojevaja masina pehoti) Magyarország a BMP-1 változatból 491 darabot és mellettük 11 darab BMP-1K felderítő/parancsnoki változatot tartott rendszerben, majd 2007-es kivonásuk után a működő példányokat Csehország, Ukrajna és Grúzia részére eladta, az üzemképtelen példányokat szétvágták. A kivonás elhamarkodott értelmetlen volt, a BTR-80/80A járművek nem pótolták harcértékükben és védettségükben a BMP-ket. Csehország, Szlovákia és más NATO országok modernizálva jelenleg is hadrendben tartják a BMP-1/2 (BVP-1/2) változatokat.

p1150069m.jpg

  • A 73-mm-es rövid-csövű 2A28GROM löveg nem bizonyult páncélozott célok ellen hatásosnak, ezért a BMP-2 változat 30mm-es gépágyúval felszerelt tornyot kapott. A 9M14 Maljutka, vagy 9M111 Fagot, illetve a BMP-2-nél a 9M113 Konkursz páncéltörő rakétakomplexumokkal a páncéltörő képességet biztosítottak.

p1150070m.jpg

  •  Két hasonló kerekes megoldás, de mekkora különbség. Az olasz B1 Centauro felderítő harcjármű fegyverzete 105mm-es löveg, az orosz BTR-80A 30mm-s gépágyúval került gyártásba. A talján kerekes harckocsi nem hordoz lövészeket, a BTR azonban a toronyfegyverzete mellett egy lövészrajt is képes befogadni.

p1150071m.jpg

  • A B1 Centauro 1991-2006 közti gyártása során 490 járművet építettek 105mm-es lövegtornyos változatban. További 249 darab "Freccia"  csapaszállító járművet is készítettek. Az Olaszokon kívül a spanyolok is rendszeresítettek 84 darabot VRCC névvel. Az olaszok a 105mm-es változatot, amelyet az Iraki háború túl az ENSz erők keretében Libanonban is bevetettek kivonták és helyettük Centauro II névvel 120mm-es löveggel felszerelt változatot rendszeresítettek. A kivont járművek egy részét 141 darabot Jordánia egy modernizációs kittel együtt megvásárolta. Omán viszont a 120mm-es ágyús változatból rendelt minimális kilenc darabot. Egyiptom is rendelkezik néhány példánnyal.

italian_army_mechanized_brigade_pinerolo_freccia_ifv.jpg

  • A Freccia lövészpáncélos. Három fős legénység és nyolc katona hordozására képes. Fegyverzete egy 25mm-es KBA Oerlikon gépágyú, és egy-vagy két 7,62mm-es géppuska. Modernizált változatára két Spike LR páncéltörő rakéta is felszerelhető. Effektívebb harceszköz a BTR80-nál. (forrás: wikipedia)

freccia-mortar.jpg

  • A Freccia aknavetős változat. A főfegyver egy francia TDA Dragon Fire 120 mm aknavető, de géppuskával is ellátták. Hasonlóképpen kell a KF-41 Hiúzból is fegyverhordozó változatokat kifejlesztetni.(forrás: Wikipedia)

p1150064m.jpg

  • A Centauro esetében a mozgékonyság és a tűzerő jóval a védettség felett van, különösen a 120mm-es ágyúval felszerelt változatnál. A 105-ös és a 120-as lövegek is a harckocsiknál alkalmazott változatoknál rövidebb csövű, tehát a lövedékek kezdősebessége is alacsonyabb, ezzel a hatótávolság rövidebb, a páncélátütő képesség is csökkent. Az Egyesült Államok tesztelésre 2000 és 2012 között 15 darabot vásárolt a típusból, amely gyakorlatilag az amerikai Stryker kerekes harcjárművek elődjének tekinthetőek. A blogger véleménye, hogy Európában, ahol sűrű az úthálózat megfelelő páncélvadász illetve felderítő jármű. Sebessége műúton eléri a 108km/óra sebességet. A láncos technikánál gyorsabban telepíthető, olcsóbban üzemeltethető (nincs szükség vasúti szállításra, vagy trélerekre). Passzív és aktív ellentevékenység, valamint hálózatos hadviselési rendszerekkel, a kerekes harcjárművek a nagy intenzitású harctevékenység kivételével megfelelőbbek a haderőknél, mint a láncos technika.

p1150073m.jpg

  • Magyarország a BMP-1 kivonása után, csak viszonylag csekély darabszámú BTR-80 és az elavult D-944 PSZH kerekes csapatszállító járművekkel rendelkezett. Az orosz államadóság terhére ezért beszerezte a modernebb BTR-80/A változatot és összesen 413 darab állt hadrendben. Az elégtelen védettség mellett az alapkonstrukció teherbírási korlátja a modernizációt erősen megnehezítette, a járművek védettségét fokozni minimális mértékben lehetne. A 30mm-es gépágyú álló helyzetben megfelelő tűzerővel és pontossággal rendelkezik. A két oldalt nyíló ajtók viszont védtelenné teszik a járműből kiszálló lövészeket. A viszonylag magas járművek jó célpontok. A tervezőik szerint is a BTR egy második vonalbeli konvojkíséretre és a katonák szállítására tervezett páncélozott csapatszállító, amelyet forgatható géppuska, illetve gépágyútoronnyal szereltek fel. A harcvonalba a BMP járműsorozatot tervezték. Hazánk a BTR-80/80A járműveket más gyalogsági harcjárművek hiányában a gépesített dandárok fő lövészszállító járműveként használta. A Rheinmetall KF-41 Lynx/Hiúz gyártásával 2020-as évek végére a BTR-ek helyükre kerülnek, egy részük valószínűleg megmarad, de nem első vonalbeli szolgálatra. A Hiúz az a modern gyalogsági harcjármű amely másfél évtizede hiányzik a haderőből.  

p1150035m.jpg

  • A néhány példányban megmaradt VT-55 (A Bika) páncélozott műszaki harcjárművek egyike. A modern páncélos hadviselés elengedhetetlen kelléke, hogy a harckocsikhoz hasonló védettségű lehetőleg azonos alvázra szerelt műszaki mentő és hídrakó műszaki páncélosok is legyenek a harckocsicsapatok állományában. A VT-55 csehszlovák gyártású műszaki páncélos a T-55AM és T-72 harckocsik műszaki mentésére, vontatására is képes volt.

p1150081m.jpg

  • A T-34-85 közepes harckocsi katonai jelzések nélkül vett részt a rendezvényen. A Bólyai János Katonai Műszaki Főiskola állományába tartozott a régi szovjet páncélos. Mint látható, hogy orr részen a páncélvédettséget növelendő lánctalpdarabokat hegesztettek rá egykor. A géppuskák már valószínűleg kiszerelésre kerültek.

p1150083m.jpg

  • Két alapharckocsi két eltérő filozófia. A honvédség T-72 és a olasz hadsereg C.1 Ariete páncélosa. Az orosz megoldás alacsonyabb, automata töltővel felszerelt erős front és viszonylag gyenge oldalpáncélzattal rendelkező aránylag alacsony össztömegű tankot eredményezett. Az Ariete magas, erősebb páncélzatú hagyományosan töltő-kezelő katonával, három személyes toronnyal ellátott az amerikai M1 Abrams-ra emlékeztető külsejű harckocsi. A lövegek közel azonos (125 illetve 120mm-es) űrméretűek.

p1150085m.jpg

  • A T-72 a jelenlegi honvédségi Nagyvas. Amennyiben összehasonlítjuk a 12 darab Leopar2A4HU harckocsival, amelyeket szintén Tatára diszlokáltak, azt lehet leírni, hogy bizony a német tankok régebbi gyártásúak, de némileg modernizáltak és nagyjavítottak. A két löveg hatékonysága többi kevésbé azonos, az hogy a felfúrás 120 vagy 125mm-es annak különösebb lényegi különbsége nincs, a keleti és nyugati tömb tankjainak azért lett eltérő a méretezése,hogy ne használhassák fel egymás lőszerkészletét egy háború során. Ami a Leopard javára dönti el a küzdelmet, az a célzóképesség. Rossz időben, éjjel a Leopard akár 2km-ről is képes kilőni 95%-ös találati valószínűséggel az orosz harckocsit, különösen oldalról és hátulról, addig a hazánkban rendszeresített T-72 gyenge tűzvezetése miatt 800 méteren túl gyakorlatilag vak. Az se felejtsük el, hogy a T-72 120mm-es 2A46 típusú lövegéhez modern lőszer nem került beszerzésre, jelenleg tudomásom szerint 3BK14M kumulatív illetve 3MB15 APFSDS (űrméret alatti nyíllövedék) amelyek az 1970-es évek lőszerei. Nem került rendszeresítésre a lövegcsőből indítható 9K112 vagy a 9KK119 páncéltörő rakéta sem, amelyeket a volt fehérorosz T-72M illetve ERA páncélos T-72V változatokkal már használható lett volna. A 11-es harckocsizászlóalj jelenlegi két százada van T-72-vel, egy század pedig a Leopard2A4HU "gyakorló" harckocsival felszerelve. 2002-ben még négy zászlóalj cca.. 230 darab több változatú T-72 állt hadrendbe Tatán.

p1150088m.jpg

  • Az C.1 Ariete harckocsit 1995-től állították szolgálatba Olaszországban a német Leopard1 és az amerikai M60 utódtípusaként. A prototípusa már 1986-ban elkészült. A tervezése során a Leopard2 fejlesztését is figyelemmel kísérték. A lövege a sztenderd NATO 120mm-es lövedékeket tudja használni. Az Arieret 54 tonnás össztömege elmaradt az amerikai, brit és német páncélosok tömegétől, ezért vélhetően kisebb védettséggel rendelkezik. Sebessége műúton eléri a 62 km/órát. Kettőszáz darabot rendelt a tankból Olaszország, amelyet leszállított az OTO Melara, Fiat és Iveco fémjelezte gyártócsoport. Exportváltozata nincs.

p1150090m.jpg

  • A torony formája arra enged következtetni, hogy a torony nem hagyományos acélpáncélzat, hanem kompozit, és kerámialapok is lehetnek benne, utóbbi akkor adja a legjobb védelmet, ha közel merőlegesen csapódik be a lövedék. A páncéltest valószínűleg hagyományosan hegesztett acél. A harckocsi rendelkezik a BAe RALM lézer besugárzás jelző rendszerével, amely 360 fokban érzékeli a besugárzást.

A járműfelvonulás után, az Olasz Hadsereg Augusta A-129 Mangusta harci helikopterének bemutatója következett. A Mangusta, amely az európai, amerikai és orosz csatakopterek közül a legkönnyebb kiváló manőverezőképességét csillogtatta. A repülőnapokon látható demóktól eltérően a nem kiépített terepen jó volt látni, hogy alacsony magasságban hogy függeszkedik bokrok, fák fedezékét felhasználva, valóságos harchelyzetet imitálva. A BGM TOW-2 rakétáival komoly pusztítást tudott volna a páncéloserőkben is okozni, a többi járműnek pedig esélye sem lett volna. A Mangusta első változatát láthattuk, ez mint az Airbus Tiger nem rendelkezett a pilótafülke alatti géppuska vagy gépágyú toronnyal. Afrikai békefenntartó bevetéseken derült ki, konvojkíséret és felderítő/támogató feladatok alkalmával, hogy kézifegyverekkel, illetve könnyű terepjáróra szerelt tűzfegyverekkel felszerelt ellenséges erők ellen pazarlás több ezer EUR árú páncéltörő, repeszromboló rakéták alkalmazása. A rakéták helyett, ugyan lehetett géppuska/gépágyú konténert függeszteni, de jobb, ha van beépített csöves tűzfegyver. A későbbi változaton már pótolták a hiányosságokat, és a régebbi forgószárnyasokat is átépítették.

p1150092m.jpg

  • Az Augusta Westland A-129 Mangusta harci helikoptere. Manapság már Leonardonak hívják a céget. A helikopter első változata még nem rendelkezett beépített tűzfegyverrel, akárcsak a francia-német-spanyol Tiger/Tigra.

p1150095m.jpg

  • A táborfalvai eseményen nyolc gyakorló páncéltörő rakétával függesztménnyel repülték a bemutatót. A képek ugyan a levegőben készültek az akkor rendelkezésemre álló technikával, de a bemutatón sok esetben a bokrok, fák takarásában repülve imitálták, hogy  tényleges harchelyzetben milyen manőverekkel támadnák az ellenséges páncélosokat.1983-ben repült először a helikopter, de 1986-tól kezdődött a sorozatgyártása. Az első változatból 60 darabot készítettek, majd azokat modernizálták AW 129CBT változatra, amelynek orr részébe már egy darab 20mm-es gépágyú is beépítésre került.

1568713503_70.jpg

  • Az AW-29 Mangusta CBT változata háromcsövű géppuskával felszerelt változata, asszimetrikus függesztménnyel, egyik oldalon négy páncéltörő rakéta a másik oldalon üzemanyag póttartállyal.

A talján forgószárnyas repülését követően kezdődött a második világháborús bemutató. A nyitányként egy Wehrmacht gyalogosraj masírozott a nézők előtt az oldalkocsis motorkerékpárosok kíséretében, majd és a dinamikus bemutató jobb felén egy kis liget előtt beásták magukat. Nemsokára a németekkel szemben megjelent két Willys Jeep, egy szovjet felderítőrajjal a Az oroszok német golyózápor fogadta, ezért az egyik terepjáróra szerelt kerekes Maxim géppuska fedezete mellett visszavonultak. A németekhez érkezett erősítés a magyar Botond (replika) terepjárón utazó Királyi Honvédségi egy gyalogosrajjal. A katonák a járműről a német bajtársaik mellett az időközben elkészült állásokba helyezkedtek el. A szovjet csapatok azonban páncélos támogatást kaptak a T-34-es megjelenésével és a harckocsira és a Willysekre felkapaszkodott gyalogság leugrálva a járművekről vörös zászlós katonával az élen pedig rajvonalba elindult a német-magyar állások felé. A Jeep-re szerelt Maxim is elkezdett kerepelni. A másik oldalon a magyar erőket egy Schwarzlose, a németeket egy MG42-es géppuska és egy 50mm-es aknavető támogatta Az orosz gyalogság ezért nem tudott áttörni a német-magyar tűzrendszeren, de a T-34-es tank lassú araszolás közben rövid géppuska sorozatokkal pásztázta a tengelyhatalmi erők lövészárkait. Sajnos akkor még nem állt rendelkezésre, sem Tigris replika, sem a Hetzer replika, így a csapataink harckocsik nélkül kellett, hogy helytálljanak az orosz páncélossal. Különösen, amikor eldördült a tank 85 milliméteres lövege. Még egy nyamvadt 37mm-es PAK sem volt, nagyobb űrméretű lövegről nem is beszélve. Talán volt 1-2 Panzerfaust, de talán ez kevés lett volna, amikor a levegőben megjelent egy Ju-87 zuhanóbombázó. A német repülőgépből Oroszországban van információim szerint repülőképes példány, de a HA-MGP lajstromjelű Letov Z-37-2 Cmelák Paka repülőgépet tereptarka színben és futóművére szerelt lemez segítségével szép átalakították a Junkers Zubó szerepre. Az első támadás és a „ledobott”bomba nem talált, de a második rácsapás után, füstölni kezdett a szovjet harckocsi. A német-magyar gyalogság ellentámadásra indult a lövészárkaiból, és végül közelharc után legyűrték a szovjet ellenállást. A két oldal a csata végeztével összeölelkezett és végül menetoszlopokba szerveződve hagyta el a harcteret.

p1150100m_1.jpg

  • A  hagyományőrző  csapat második világháborús német egyenruhákban is felszerelésekben. Nos 2002-ben még nem épült ki komoly iparág, ami manapság, hogy ténylegesen egyöntetű felszereléssel és egyenruhával "lássa el" a hagyományőrzőket. Egy világháború végén egy hirtelen összeszedett  harccsoport (Kampfgruppe) is talán egységesebben nézett ki.

p1150107m_1.jpg

  • A Botond replika magyar honvédeket hoz erősítésnek. Az egyik álló katonán a ejtőernyős jelvény látható.

p1150109m.jpg

  • A németek itt vert seregként vonulnak vissza.

p1150139m.jpg

  • Az orosz legények vidáman menetelnek, bár balalajka nincs náluk, de "gitár" van. A vörös zászlónak egy normálisabb partvisnyelet azért találhattak volna..

p1150118m.jpg

  • Egy eredeti amerikai Willys MB "Jeep", amelyet az amerikaiak 1941-1945 között gyártottak. A Willysből 359.489 darabot a hasonló kialakítása Ford GPW-ből 277.896 darabot gyártottak, tehát a szövetségesek ezekből a terepjárókból közel 700ezret használtak a világháború során. Bőségesen jutott a Szovjetuniónak is. A németek a Kübelwagenből 50.435 darabot készítettek.

p1150119m.jpg

  • A Maxim géppuska amit kis kerekeken húztak, szintén jelkép a szovjet hadseregben. Nagy darab és jóval kisebb tűzgyorsaságú 500 lövés/perc, mint a MG42, de ez még jól is jött, mert tovább tartott hozzá a lőszer és kevésbé melegedett a csöve. Ráadásul a vízhűtéses géppuskát sokszor a saját vizeletükkel hűtötték a katonák a harc közben. Ezt a fegyvert egy amerikai születésű brit Sir Hiram Stevens Maxim fejlesztett ki 1884-ben. Az orosz, majd szovjet hadsereg is nagy tömegben gyártotta.A 7,62mm-s töltényeket kilövő fegyver "ásza" Nuradilov Hanpasha volt aki 920 ellenséges katonával végzett és hét géppuskát is szétlőtt.

p1150080m.jpg

  • A Táborfalva lőtéren csatadöntőnek bizonyult a T-34-85 harckocsi bevetése..

tfalva3.jpg

  • Amíg fel nem tűnt egy magyar Junkers Ju-87 zuhanóbombázó amely "elintézte az orosz "vasszörnyeteget" . A HA-MGP lajstromszámú Let Z-37-2 Cmelak Parka egyébként Csehszlovákiában készült és 1994-től repül hazánkban. Előtte a 09-13 gyári számú permetező repülőgépet OK-ZJR és OK-248 lajstrommal Csehországban üzemeltették. A Ju-87 zuhanóbombázóból 1941-45 között több változatban 64 darabot repült a Magyar Királyi Honvéd Légierő. Az egyik legtapasztaltabb Zubó/csatarepülő pilóta Horváth Sándor volt, aki 40-50 bevetést repült a típussal és 50-70-et a FW-190-esel a 102. zuhanóbombázó században. Kitüntetései: Magyar Nagy Ezüst Vitézségi Érem, Magyar Kis Ezüst Vitézségi Érem, Magyar Bronz Vitézségi Érem, Tűzkereszt I. fokozata a koszorúval és kardokkal, német II. osztályú Vaskereszt, Német Arany Frontrepülő Jelvény.

p1150127m.jpg

  • A T-34-85 harcképtelené tétele után a német-magyar egység ellentámadásba ment át.

p1150133m.jpg

  •  "The last Hurrá"

p1150136m.jpg

  • A csata végén édes a megbékülés. Mindkét oldal katonái saját meggyőződésük szerint hazájukat védték, és az ellenség ellen harcoltak..

A csata technikai hátterét, a pirotechnikát a MAFILM biztosította. Sajnos a fegyverropogás néha kisebb volt a fegyverek és katonák számánál, de például 100 darab töltényt tudtak az MG42-höz biztosítani, aminek a tűzgyorsasága a valóságban 1200 lövés/perc, így óvatosan kellett bánni a „munícióval” a harc közben. A két amerikai Willy Jeep Szerbiából érkezett, az egyik ténylegesen részt is vett már 1943-ban az afrikai harcokban, majd Olaszország és Jugoszlávia következett, 2002-ben pedig egy szerb erdész tulajdonában volt.

Ebédszünet következett, ekkor a táplálkozáson és vásárfia beszerzésén kívül lehetett fotózni a járműveket, a világháborús és a római kori hagyományőrzőket, mert utóbbi is volt a rendezvényen. Utóbbiak bemutatták a különböző formációkat, négyszög, teknősbéka alakzat stb.

p1150009m.jpg

  • Délben a bemutatók szünetében lehetett nézelődni. A Gepárd rombolópuskát is kiállították.

A délutáni program a polgári védelem bemutatóival kezdődött. Különböző katasztrófa helyzeteket imitáltak. Először egy összetört személygépkocsiból vágták ki a vezetőt, majd a HA-BGO lajstromú PZL Mi-2 helikopterrel szállították el. Utána a forgószárnyassal mutattak be tűzoltást, oly módon, hogy a roncsot felgyújtották, majd Bamby-bucket technika bevetésével, levegőből oltották el. A katasztrófavédelem pilótájának, sajnos nincs meg a neve, de több mint 5000 repült órát tudhatott maga mögött a bemutató idején.

p1150143m.jpg

  • A szétvágott személyautó, amelyből először imitált sérültet szállítottak el.

p1160146m.jpg

  • Majd felgyújtották..

p1160152m.jpg

  • Napjainkban Lujó légi tűzoltásra is alkalmassá tette a Mi-2 helikopterét, 2002-ben még a Polgári védelem mutatta be, hogy a Mi-8T és Mi-17 helikopterek mellett Bamby-Bucket eljárással Mi-2 vel is tudnak tűzet oltani.

p1160154m.jpg

A HO-BGO helikopter vezetője több mint 5000 órát repült a típussal. A Mi-2 Lengyelországban a PZL Swidnik gyárában készült 548633044 számon. A helikopter volt szovjet katonai felségjellel repült, majd RA-01149 orosz lajstromjelzéssel.

habgo-1.JPG

  • Eredeti festéssel. (forrás: repulomuzeum.hu - Mészáros András)

2001-ben került hazánkba a Polgári Védelemért Alapítványhoz és 2002. májusban kapott Katasztrófavédelem feliratot, illetve SAR feladatkörre hajazó festést. 

habgo-2.JPG

  • Magyar Lajstromjellel de még a festés katonai. (forrás: repulomuzeum.hu - Mészáros András)

Sajnálatos módon 2002. augusztus.19-én Sződliget és Felsőgöd között jobb hajtóművének leállása miatt kényszerleszállt 6 fővel a fedélzetén. A helikopter súlyosan megrongálódott, felborult, de nem volt halálos áldozata a balesetnek.

habgo-3.JPG

  • Vadi új katasztrófavédelem festéssel 2002. májusában. (forrás: repulomuzeum.hu - Mészáros András)

A Polgári védelem után Veress Zoli következett légi bemutatójával. Az orosz repülőgépét kiválóan uralta alacsonyabban keményebben talán kevéssé harmonikusan repült mint Péter.

p1160162m.jpg

  • Veres Zoltán 2003-ben egy különleges orosz repülőgéppel demózott. A Technoavia SP-91. kétszemélyes, teljesen fémépítésű, M-14P csillagmotoros műrepülőgép volt. "Brutálka" becenévvel repült vele.

sp911-550x316.jpg

  • Egy jobb minőségű kép (forrás: vereszoltan.hu)

A polgári védelem után következett a honvédség 32. gépesített lövészdandár katonáinak bemutatója. A T-72 harckocsikkal és BTR-80A páncélozott szállítójárművekkel rendelkező „kék egység” betolatott bokrok és fák közé, gyakorlatilag álcázva magukat. A „piros” erők T-72 és BTR-80 járművei végigrobogtak a dinamikus bemutató terültének nagy részén, majd támadások, ellentámadások követték egymást. A felderítők terepszínű ruhákban, szafari kalapokban, arcon álcázófestékkel vettek részt a bemutatón, gépkarabélyokkal, kézi páncéltörő rakétákkal és mesterlövész puskákkal, a gépesített gyalogság rohamsisakban és gépkarabélyokkal „harcolt”. A harckocsik és a szállítójárművek több esetben ködgránátokat is kilőttek, és a nézők legalább egy tucatszor hallhatták a 125mm-es lövegek a robaját is. Ehhez járult a BTR-80A-k 30mm-es gépágyújának a hangja, és a 1,27mm-es nehézgéppuskák kerepelése is.  A bemutató végén a harcjárművek két menetoszlopba rendeződtek, külön a tankok és külön a BTR-ek, majd beálltak a nézők elé. A közönség tapsa után néhány perccel elvonultak a dinamikus bemutató helyszínéről. A bemutató kiválóan végrehajtásra kerül, ekkor már csak az lett volna jobb, ha láthattunk volna BMP-1 járműveket is akcióban, valamint Mi-24-esek is repültek volna.

p1160203m.jpg

  • A hadseregünk ökle 2002-ben a T-72 harckocsi volt. Az első T-72 tankok  1978-ban érkeztek hazánkba, de csak 1980-as díszszemlén láthatta először a nagyközönség a páncélosokat, pedig a Pajzs-79 gyakorlaton már bevetésre kerültek. A harckocsikat Tata kapta, a többi harckocsizó alakulat T-55AM páncélosokkal volt felszerelve

p1160172m.jpg

  • Az 1980-as évek végén lengyel és cseh relációból is beszereztünk T-72 tankokat, ezek páncélzata gyengébb volt, de  minőségben az előző szovjet gyártás felett voltak. Ekkor 138 darab állt hadrendben. 1996-ban szereztünk be utoljára a típusból, ekkor Fehéroroszországból 100 darabot, öt változatból. ezek között volt T-72M1 és reaktív páncéllal is felszerelt négy darab T-72M2 (AV) verzió is. A nyugati szakirodalom utóbbiakat Super Dolly Partonnak nevezte a "nagykeblű" countryénekesnőről. A "kohószökevények" mivel a feldarabolás előtt vettünk rendkívül kedvezményes áron, eredetileg a szovjet hadseregnek készültek, tehát többrétegű, üvegszálas textolitot és ólomszövettel is ellátott páncélzattal, jóval nagyobb védettséggel. 2004-ig 238 darab T-72 volt rendszerben, tehát a harckocsizó fegyvernem 2002-ban talán a legerősebb időszakban volt Magyarországon.

p1160239m.jpg

  • A lövegcsővel párhuzamosított 7,62mm-es  PKMT géppuska vaktölténnyel tüzel. A torony tetején a 12,7mm-es NSzVT légvédelmi nehézgéppuska látható. Utóbbit természetesen élőerő ellen is lehet használni, de a túlélőképesség nem jelentős kilógva a toronyból a lövész számára.

p1160192m.jpg

  • Szemből látható, az infavörös tartományú "éjjellátó" rendszer, valamint a 902B típusú ködgránátvetők. A T-72 a ködgránátvetőn kívül lehetséges a kipufogó gázba kevert gázolajjel sűrű fehér füstfelhőt kibocsájtani álcázásképpen. Erre a nyugati páncélosok nem képesek.

p1160271m.jpg

  • A "csata" után a BTR-80/80A páncélozott szállító harcjárművek felvonulása. A hosszúcsövű 30mm-es gépágyús változatok a modernebb BTR-80A modifikációk.

p1160265m.jpg

  • A páncélosok felvonulása. A háttérben feltűnik egy BTR-80 is. A T-72-es harckocsik közül a harmadik példány más változat, mint az előző kettő. Ez megállapítható a ködvetők elhelyezéséből is.

p1150086m.jpg

  • A fenti változatokhoz képes ez egy harmadik modifikáció. Nézzük meg, hogy hova kerültek felszerelése a ködvetők.

Ha már repülés. A nap végén a Sky Hussars piros festett repülőgépei, vezér Jak-18 két kísérő Jak-52-vel félórás bemutatója zárta a rendezvény katonai részét. Azért katonait, mert esti órákban több együttes koncertje zárta a rendezvényt, bár a koraesti eső elmosta ezek nagyobb részét.

dscf0068m.jpg

  • A Sky Hussars formáció egy darab JaK-18T és kettő Jak-52 repülőgépből állt. Sem a pilótái (Torma Béla, Gál Sándor, Csordás Tamás, Szalay István) sem a típusok nem azonosak a légierőnkbe repült MiG-21-es formációval. A Jak kötelékkel általában közös kötelékrepülést mutattak be. Többek között a Balaton-Kiliti repülőnapon is résztvettek.

sky.jpg

Egy jobb kép a Jak formációról. (forrás: hampage.hu)

A két napos eseményen több mint 50 ezer néző volt.

  • Gattyán István VHS-ről digitalizált felvétele a Toborfalvai Nemzetközi Haditechnikai Fesztiválról.