Repülőbázis Erdélyben, Aranyosgyéres (Campia Turzii)

_7194280.JPG

Aranyosgyéres ízig-vérig magyar település, az erdélyi Kolozs megyében fekszik.Romániában.1911-ig Gyéresnek nevezték, de összeépült a tőle délkeletre fekvő Gyéresszentkirály községgel.

rou_cj_campia_turzii_coa.png

  • Aranyosgyéres címere (forrás: Wikipedia)

Románul Campia Turzii néven ismerik, németül Jerischmarkt vagy Gieresch a neve. A község a repüléstörténetbe is beírta magát, hiszen itt található a szintén NATO tag szomszédunk 71. számú repülőbázisa (Baza 71 Aeriana „General Emanoil Ionescu”).  A falu melletti repülőteret már a második világháborúban is használta a Román, a Német és a Magyar Légierő is, majd Románia átállása után, szovjet IL-10 csatarepülőgépek innen támadták az Arad-Torda-Kolozsvár térségben lévő Német-Magyar csapatokat. A háború után 1952-ben készült beton kifutópálya a repülőtérre, majd lassan-lassan hangárok, és kiszolgáló épületek, üzemanyagtartályok is kiépítésre is kerültek. 1982-ben a bázis a 91 repülőezrednek adott otthont. 1987-ben MiG-21MF-el felszerelt ezred települt Aranyosgyéresre. 1995-ben vadászbombázó ezrednek képezték át az alakulatot és 2001-ben már a Román-Izraeli közös vállalkozásban modernizált MiG-21MF-ek, és UB-k, tehát új nevükön Lancer-C és Lancer-B repülőgépek váltották fel a régebbi változatokat. A repülőgépek a 711. és 712. repülőszázad (Escadrila 711 Aviatie Lupta) állományába tartoznak.

baza71_patch-1-288x300.png

  •  A 71-s bázis felvarrója (forrás: Wikipedia)

baza71_mig-21-romanian-air-force-patch-300x300.png

  • Egy másik felvarrója a bázisnak, ezen már látható a román-izraeli modernizált LanceR-t (forrás: wikipedia)

2010-től helikopteres egység is települt Aranyosgyéresre, a 713. repülőszázad (Escadrila 713) IAR-330L „Puma” szállító és -330 Soccat felfegyverzett forgószárnyasokkal repül.

1407944545_95.jpg

  • Lancer emlékmű Aranyosgyéresen.

A Román Légierő napját minden évben Szent Éliás napján tartják, illetve az ahhoz közeli hétvégén. 2015-ben július 20-ra esett a nyílt nap dátuma. A saját légvédelmi és repülőeszközön túl abban az évben az Egyesült Államok két nemzeti gárdájából összeállított 142. expedíciós század, F-15C és D vadászrepülőgépei is tiszteletüket tették a rendezvényen.

oregon_air_national_guard_patch_2003.PNG

  • Az Oregoni Légi Nemzeti Gárda jelvénye (forrás: Wikipedia)

1024px-florida_air_national_guard_hq_patch_svg.png

  • A Floridai Légi Nemzeti gárda címere (forrás: Wikipedia)

A délelőtt az ultralightoké és sportgépeké volt, így láthattunk, a Román Repülőklub jóvoltából, ejtőernyős ugrásokat, Extra-300-as szólót és a demócsapat repülését, ultrakönnyű kompozit-csodák légi felvonulását, RC modelleket, és a JaK-52-es iskolagépekkel repülő a Román Sólymok bemutatóját.

_7193699.JPG

  • Traian Vuia 1906 márciusában saját tervezésű repülőgépével Párizs egyik repülőterén 12 métert repült. Ezt tekintik a román motoros repüléstörténet kezdetének. Az első romániai repülést ugyan Bleriot végezte 1909. októberben Bukerestben a mai Baneasa repülőtér helyszínén, de Aurel Vlaicu 1909-ben megkezdte saját első repülőgépnek tervezését, amely Vlaicu I. néven 2010-ben végezte első felszállását. Ennek replikáját építették meg Romániában, és végiggurult a közönség előtt Aranyosgyéresen.

_7193715.JPG

  • Egy polgári résztvevő, az ejtőernyős ugratásra használt Gippsland GA-8 Airvan. A GippsAero ausztrál cég amelynek Victoria államban repülőgépgyára. 1995-ben volt az első felszállása és 2000-től gyártják  a GA-8 Airvan repülőgépek, amely könnyű utasszállító, teherszállító, megfigyelő, felderítő, és mentőfeladatokra alkalmas. A Lesothói Védelmi Erőknél és a Egyesült Államok Civil Őrjáratánál (United States Civil Air Patrol) rendszeresítették. Több mint 240 darabot építettek eddig a típusból. Egy fő pilóta mellett hét személy képes hordani 240km/óra sebességgel 1350km hatósugárral. Maximális repülési magassága 6km.  A YR-GAA lajstromjelű változat a Román Aeroklub tulajdona.

_7193666.JPG

  • Romániában is vannak AN-2 repülőgépek,  amelyek polgári alkalmazáson túl a Légierő állományába is repültek. Az Ancsát mellett egy román lajstromjelű Cessna 152 kötelékezik.

_7193645.JPG

  •  A Jakovlev Jak-52 repülőgépet licencgyártásban a romániai Aerostart repülőgépgyár napjainkban is építi. A TW változatot 1999 óta gyártják, eddig az összes modifikációból körülbelül 1800 darab készült. Magyar ország 1994-től 2017-ig alapkiképző repülőgépnek 12 darabot üzemeltetett.

_7193646.JPG

  • Az egyik Jak-52 függőleges vezérsíkján Tudor Greceanu képe díszelgett. Greceanu egy Moldvai bojár családból származott és 1939-ben végezte el a Román repülőtiszti iskolát. Román adatok szerint a második világháború végéig 1000 bevetést repült körülbelül 6000 repült óra alatt. 42 légigyőzelmet szerzett. és szinte minden létező román kitüntetést megkapott. Érdekes, hogy német kitüntetése nem volt, amely kicsit kétségessé teszi a tényleges légigyőzelmek számát. Az biztos, hogy kimagasló tudású pilóta volt. 

A katonai jelleget utánuk ismét Jak-52-esek - amelyek a román repülőipar licencgyártású termékei - is jelezték, utánuk egy öreg AN-2-esből Románia lobogójával ugrott ki egy katona, akit vagy egy tucat követett különféle zászlóval. Majd feldübörgött az ég, több okból is. Egyrészt a beígért 36 fokos hőséget némi villámlással és dörgéssel kísért néhány perces esőpermet enyhítette amelytől nem ázott szét az közönség, hanem felfrissült az esőszitálásban.

_7193818_1.JPG

  • Az 5930-as lajstromszámú (59-530 gyári számú) C-130B Hercules landol Aranyosgyéresen. Ez a repülőgép hozta Románia nemzetvédelmi miniszterét a bázisra. A repülőgép érdekessége, hogy eredetileg Magyarországnak volt lehetőség a három másik Herky-vel együtt (59-527, 59-530, 59-950, 61-950) átvételére. A nagyjavítás valamint a személyzet és műszaki állomány kiképzését kellett volna fizetni az országnak, azonban a politika nem biztosította a költségeket. Románia viszont nagyjavítatta a repülőgépeket (az egyik Herculesnél teljes függőleges vezérsík cserére volt szükség) majd szolgálatba állította. Későbbiekben egy plusz "H" változatú Herculest is beszereztek és a négy darab "B" egyikét véglegesen leselejtezték. Az 5930-as Herculest az USAF repülte 1993-ig amikor kukázták az AMARC sivatagi tárolóhelyre. Onnan került 1997-ben felajánlásra és nagyjavítás után a Román Légierő állományába

_7193887_1.JPG

  • A C27J Spartan újabb beszerzése Romániának. 2015-től kezdődően állítottak szolgálatba hét darabot az olasz "minihercules"-ből. A kép elkészültekor szinte vadonatúj volt a repülőgép. Ralétavédelmi ellentevékenység rendszereket megrendeltek a Spártaihoz, de légi utántöltésre nincs felkészítve, a hajlékony-csöves tankoláshoz szükséges csonk nem került beépítésre. Ez összegfügghet azzal ténnyel, hogy a C-130 Hercules szállító és F-16-os harci repülőgépeik merev-csöves tankolásra alkalmasak.

A dübörgés másik oka volt, hogy megérkezett a Mircea Dusa védelmi miniszter és a kísérő román újságírók csapata, Bukarest Otopeni repülőtérről startolt C-130 és C-27 szállító repülőgépekkel. Közben felröppent négy LanceR vadászbombázó, hogy a Román Nemzeti Himnusz alatt szoros kötelékben áthúzzon a kifutópálya felett. Őket IAR-330 Puma és Soccat helikopterek követték.

_7193858.JPG

  • Zuhogó esőben leszállás után, a MiG-21MF-ből vadászrepülő változatú Lancer C-nek átépített repülőgép.

Következtek a szóló repülések: LanceR „B” kétüléses gyakorló, IAR-99 Soim, IAR-316 Aoulette és 330 Soccat forgószárnyasok.

Aztán az addig csak várakozó két Gepárd önjáró légvédelmi komplexum és fél tucat vontatott légvédelmi löveg állt „harcrendbe” a gurulóút és a pálya közötti füves téren, tucat teherautó és Humvee kíséretében. Egymás után emelkedett a bázis gépállománya a levegőbe, körülbelül egy tucat modernizált 21MF és UB vagyis a LanceR-ek. Az egyik magyar nemzetiségű műszaki mesélte, hogy hisszük, vagy sem, a bázis gépállománya szinte teljesen hadrafogható, a helikopterek és a repülőgépek is. A bákói gyárból kapják a pótalkatrészeket, és hajtómű is van elég a korszerűsített MiG-ek üzemeltetésére.

A Román harci és szállító repülőeszközöket az amerikai nagyvasak követték, a gárdisták négy F-15-öse emelkedett a levegőbe. Az Újvilág hősei nem igazán voltak közlékenyek, pedig a gépeik közül több már AESA lokátorral felszerelt korszerűsített „Golden Eagle” vadász volt, de kérdéseinkre mintha még erről nem is tudtak volna a hajózók, műszakiak, hogy van radar a gépek orrában... Valószínűleg a kiadott parancsok értelmében nem beszélhettek, mert a Fekete-tenger felett a nagy adatporszívózás. Az biztos, hogy a RCS (lokátor keresztmetszet) növelő függesztmények ott voltak a Sasokon.

_7194170.JPG

  • Eső után köpönyeg. Vakító napsütésben emelkedtek el az amerikai F-15C vadászrepülőgépek az Aranyosgyéresi betonról. A 86161 lajstromjelű F-15C-41-MC Eagle (Sas) 1986-ban készült el a gyártósoron. Jelenleg is aktív és a floridai Légi Nemzeti Gárda 159. vadászrepülő században repül. A romániai kitelepülés után 2017-ben ismét átrepülték az óceánt, ekkor többek között részt vettek a Frissian Flag hadgyakorlaton Hollandiában és a Izlandi Air Policing Misszióban.

_7194184.JPG

  • Az expedíciós század másik komponense az oregoni Légi Nemzeti Gárda repülői voltak. A 82016 lajstromszámú F-15C-33-MC Eagle 1982-ben került le a gyártósorról. A 142. vadászrepülő ezred 123. "Redhawks" századában repül.  A oregoniak a NORAD légvédelmi parancsnokság alá tartoznak, így több alkalommal fogtak el repülőgépeket Észak-Amerika felett. 2018-ban Seattle térségében elfogták a Horizon Air Q400 turbólégcsavaros repülőgépét, amely nem válaszolt rádión a légi irányításnak. Az AIM-9 Sidewinder és AIM-120 AMRAAM rakétákkal felfegyverzett géppár a McChord Repülőbázisra akarta kísérni, de a repülőgép Ketron sziget mellett lezuhant. Azt, hogy mi történt pontosan a mai napig sem egyértelmű.

122.jpg

  • Az amerikai repülőgépek külső függesztőhelyen lévő az AIM-120 AMRAAM BVR légiharc rakéta gyakorló változata (CATM-120) mellett, radar keresztmetszetet növelő függesztményt (ACMI AIS/RAID) hordoztak, ez látható a belső pilonon. Az ACMI a lokátor keresztmetszet növelése mellett, a repülőgép több repülési adatát, helyzetét rögzíti, így később a feladat utáni kiértékelés során megkönnyíti a repülőgép manővereinek lekövetését.

A Román repülőgép-vezetők – akik őszintén örültek a használt portugál F-16-sok beszerzésének – azt mondták, hogy jók a LanceR-ek, de rövid a „lábuk”. Riasztáskor, ha Orosz harci repülőgépek közelítik meg a légterüket, felszáll a QRA, de nem tudnak huzamosabb ideig a levegőben maradni, tehát olyan a helyzet, mint mikor a házunkat idegenek kerülgetik. A kertben ott a kutya, láncra van kötve, de azért acsarkodik és ugat, hogy legalább a figyelmet felhívja.. Nos bilateriális szerződések alapján,ezért Egyesült Államokbeli, Kanadai és Brit harci repülőgépek is szoktak települni Romániába, amelyek nagyobb hatótávolsággal, modernebb fegyverzettel rendelkeznek.

1407944566_90.jpg

  • 2014-ban kanadai CF-118 (F/A-18) vadászbombázók települtek az erdélyi repülőtérre, bilaterális szerződés alapján támogatva Románia légirendészeti feladatát.

A két Amerikai Nemzeti Gárdista egység vegyes százada volt az épp aktuális alakulat, amely támogatta a légvédelmet, de másik évben Kanadai CF-118 vadászbombázókkal találkozhattunk, és 2018-ben és 2019-ben is volt Kecskeméten egy-egy néhány napos gyakorlat, amikor az RAF Typhoon F.3 vadászbombázói ruccantak át Romániából Kecskemétre egy kis baráti légiharc gyakorlatra.

redhawks.jpg

  • Az Oregoni Légi Nemzeti Gárda 123. "Redhawks" vadászrepülő századának címere (forrás: wikipedia)

1024px-159th_fighter_squadron_emblem-florida.jpg

  • A Floridai Légi Nemzeti Gárda 125. vadászrepülő ezredéből a 159. "Boxing Gators - boxoló aligátorok" vadászrepülő század címere. (forrás: wikipedia)

Aranyosgyéresen a 2015-ös nyílt napon mindenesetre felszállt majd tucatnyi LanceR, fél tucat helikopter, négy F-15-ös és megkezdődött a repülőbázis elleni légitámadás.

_7194252.JPG

  • A 6203 Lancer C vadászrepülőgép változat felszállás közben. A LanceR program alapját képező MiG-21MF-75 vadászrepülőgépeket  1975-től szállították Romániába. A modernizációs szerződés a Román Aerostar és az izraeli Elbit közös vállalkozásaként végül 114 darab repülőgép korszerűsítését eredményezte 1995. és 2003. között. A repülőgépek többek között ELTA EL/M-2032 lokátort, digitális műszerfalat, fejlett elektronikai ellen-tevékenység rendszert kaptak és nyugati fegyvertípusokat integráltak hozzájuk. A hajtómű nem változott, azok cseréi nagyon emelték volna a program költségét. A vadászváltozat az eredeti régi légirakéták mellett, az orosz R-60, R-73, a francia Matra Magic2 és az izraeli Python III. közelharc rakétákat is képes hordozni.

_7194342.JPG

  • A 172 lajstromszámú MiG-21UM változatból átépített Lancer B kétüléses gyakorló változat, amely másodlagos csapásmérő és légiharc képességgel is rendelkezik. Az első korszerűsített századot a Bákó (Bacau) melletti repülőtámaszpontra telepítették 1997-ben.

Minden irányból LanceR-ek támadták a légvédelmet, szórva az infacsapdákat, komoly pirotechnika is robbant több helyen, közben a Gepárdok gépágyúi pörögtek, és vaktöltényes tűzesővel fogadták az ellent, de a vontatott 57 milliméteres lövegek is dörögtek. A több hullámban támadó gépek magassági fedezetét az amerikaiak biztosították, és a vadászbombázók után az IAR-330 Soccatok raktak le, néhány raj különleges katonát, akik felszámolták a maradék ellenállást.

_7194360.JPG

  • Románia több olyan eszközt is rendszerbe állított, amelyet katonai segélyként kaptak, illetve eredeti alkalmazó országok kivontak a hadrendből és olcsósított áron eladták. Ilyen többek között a Gepard 35mm-es ikercsövű légvédelmi páncélos, amelyet Németország vont ki a hadrendjéből. A Gepard ennek ellenére napjainkban is effektív harci eszköz és fenyegetést jelent minden helikopterre, és szubszonikus sebességgel repülőeszközre. A légvédelmi páncélost a Leopard1 harckocsi alvázára építették és tömege megközelíti azt. Lokátorának hatótávolsága 15 km. Románia 43 darabot vett át a Bundeswehrtől ezekből hét darab alkatrészbázisként szolgál.

_7194392.JPG

  • 2015-ben már kivonták a teljesen elavult Sz-60 gépágyúkat a hadrendből de azért komolyan durrogtattak velük. Az 1946-ban tervezett 57mm-es légvédelmi löveget 1950-től állították rendszerbe. Az alapváltozaton túl volt két tengerészeti modifikációja és egy T-54 alvázra épített önjáró változat is a ZSzU-57-2. Az 1970-es évekre kikopott a rendszerből, de a vietnámi háború során jól teljesített az alacsonyan támadó célok ellen. Magyarországon az Sz-75 Dvina (SA-2) légvédelmi rakétakomplexumokat védték Sz-60 ütegek. A közelmúltban az Sz-60-asokat Irakban és Szíriában is bevetették légvédelmi és szárazföldi célok ellen.

1407944848_06.jpg

  • Egy olyan képesség, amit hazánk MiG-21-esei nem voltak képesek. LanceR infracsapdákat vett ki hőkövető rakéták megzavarására. A modern légiharcban a radarirányítású és hőkövető rakéták megzavarására is tölteteket vethetnek ki a repülőgépek manuális, vagy automata üzemmódban. Előbbi különféle hosszúságú és szélességű alumínium, illetve műanyag szalagok/fóliacsíkok (chaff) amely bizonyos hullámhosszokon zavarja a lokátorokat, utóbbi látható és infravörös hullámtartományban erős sugárzást kibocsájtó pirotechnikai töltetek, (flare), amely eltereli a hőkövető infravörös irányítású rakétákat. Napjainkban már vannak modernebb eszközök, ilyen a vontatott radarcsali, illetve a DIRCM (amely lézerrel vakítja el, égeti ki az infravörös/hőkövető illetve képalkotó rakéták szenzorait.

130.jpg

  • A LanceR rakétacsapdákat tároló és kivető Tracor AN/ALE40  típusú konténere. A CH/F jelzés valószínűsítheti, hogy 30 darab radar és/vagy infravörös rakéták elleni tölteteket is lehet bennük elhelyezni. A törzsrész végénél alul két oldalon beépített konténerek összesen 60 darab töltet elhelyezését teszik lehetővé.

_7193625.JPG

  • Az IAR 330 Socat, a Román Légierő felfegyverzett Puma helikopterének típusjelzése. 1974-ben vette meg Románia az Aerospatiale SA.330 Puma gyártásának licencnét. Az IAR Brassói (Brasov) gyárában kezdődött meg 1975-ben a termelés, és összesen 163 darab helikopter épült, ebből 104 darab Román, a többi export megrendelésre. Az 1990-es években a 330L verzió felfegyverzett változatát is kialakították, amely nem irányított rakétakonténerekkel, irányított tankelhárító rakétákkal és beépített gépágyúval fegyvereztek fel. A változat a Socat (Sistem Optronic de Cercetare și Anti-Tanc) nevet kapta.Körülbelül 25 darab készült el, de ezek száma változhat, mert a gyártást/átépítést 2005-ben alacsony ütemben újraindították. A támadó változatot 2005 és 2008 között modernizálták. A 330L eredeti fegyverzete két oldalon elhelyezhető 12mm-es NR-23 gépágyú, LRP-57mm-es nem irányított rakétakonténer vagy négy darab 9M14 Maljutka páncéltörő rakéta, illetve 50 vagy 100 kg-os bombateher volt.

1437411386_43.jpg

  • A modernizált Socat az orrész alatt a francia NEXTER cég THL-20  20mm-es automata gépágyúját hordozza 750 lőszerrel (amit a helikopter törzsében kialakított automata lőszertároló adagol). A függesztőpontokon LPR 57mm-es nem irányított rakétakonténert vagy nyolc darab Spike-LR (long-range) irányított páncéltörő rakétát hordozhat. A -LR változat hatótávolsága 4km, és akár 800mm-s homogén páncélzatot is képes átütni. A NEXTER cég NC-621 típusú 20mm-es gépágyúkonténereit is képes hordozni oldalanként egy-egy pilonon. A helikopterhez sisakcélzó is integrálásra került. A helikopter bizonyos részei kevlár páncélzattal erősítettek, de maga a forgószárnyas nem páncélozott harci helikopter.

1437411142_84_1.jpg

  • A 709-es lajstromszámú díszfestésű IAR-99 Soim bemutatórepülés közben. A SOIM (Sólyom) történetét külön poszt mutatja be: 

https://military-technology.blog.hu/2019/11/15/delkeleti_szomszedunk_solymai_iar-99_99c_soim

A bemutató, nemcsak látványos volt, hanem valós képességeket is mutatott, hiszen rendelkezésre áll a LanceR-ekhez lézeres Opher és infravörös irányítású Mk82 bombatestre szerel izraeli Griffin bombakitt, R-73, Magic2, Python III. légiharcrakéta, van nappali felderítőkonténer, Litening célmegjelölő, és Elta 2822-es zavarókonténer is, utóbbit még az amerikaiak is rendszeresítették. Ne feledjük el az évek óta ténylegesen használt sisakcélzókat, éjjellátókat. A Soccatok is a nem irányított rakétafegyverzet és gépágyú mellett a Spike LR modern páncéltörő rakétákat is indíthatnak, és a gépek orrában, infravörös és lézeres érzékelők is helyet kaptak.

132m.jpg

  • Izraeli fejlesztésű irányított bombakittek. A képen látható 227 kg (500 lb) Mk82-es bombatestre szerelt lézerirányítású Opher és infravörös irányítású Griffin. Az Mk.82-re az amerikai Paveway és JDAM kitteken kívül Francia SAMP bombákat, valamint kínai gyártású irányított bombavezérlőket is kifejlesztettek. Az Mk.82 az Mk általános repesz-romboló bombacsalád tagja, amely az Mk.81-es 127kg-ostól egészen Mk.84 egy tonnás tömegű bombákig terjed.Mindegyikre több ország is kifejlesztett irányítható bombavezérlőket.

_7193632_1.JPG

  • A 9K33 Osza (Darázs) félaktív lokátoros irányítású légvédelmi rakétakomplexum.  1960-1972 között fejlesztették ki. Hatótávolsága 15km.  A 9A33B TELAR (vagyis indítójármű az egybeépített lokátorral) látható a képen.1S52M3 lokátorral van felszerelve, de együttműködhet, a P-40, P-16,P-19,PRV-9, PRV-16 lokátor rendszerekkel. ezzel felderítési távolsága nagyban növekedhet. Románia 16 darab TELAR-t és nyolc rakétahordozó-töltő járművet szerzett be1989-ben.

romanian_sa-8.jpg

  • Capu Midia lőtéren Román 9K33 Osza éleslövészeten (forrás: Wikipedia)

_7194756.JPG

  • Spike LR páncéltörő rakéta. Románia a Spike családból az -MR és -LR változatokat is rendszeresítette. Az izraeli páncéltörő rakétacsaládot 1981-től fejlesztették ki  Az MR és LR egyaránt 14 kg-os harci fejrésszel van felszerelve. Az -MR 2,5 az -LR 4km hatótávolságú. Minimális lőtávolság 200 méter. A rakéta 7-800mm-es homogén páncél áttörésére képes. Románia 2000 darab -LR és 1000 darab -MR változatot szerzett be, előbbiek MLI-84M gyalogsági harcjárművekre, többiek az IAR 330 Socat felfegyverzett helikopterek készletébe kerültek. A Spike rakétacsaládot Magyarországon is várhatóan hadrendbe állítják, mivel integrálásra került a H225M és a közeljövőben a H145M helikopterekhez. A szárazföldi változat pedig a régebbi 9M113 Konkursz és részben a 9K115 Metyisz rendszereket válthatja.

A látványos bemutató után a gépek többször áthúztak a közönség előtt, a helikopteresek profi módon függeszkedtek, szép látvány volt a hat-nyolc forgószárnyas. A bemutató után landoltak a vadászbombázók, gyakorlógépek, helikopterek és még két LanceR/F15 vegyes áthúzás után az amerikaiak is. A bemutatón résztvevő gépek közvetlenül a nézők elé gurultak (ez itt hagyomány), minden résztvevő katona felsorakozott és a nézők megtapsolták őket. Meg is érdemelték. Aztán mindenki megsimogathatta a harci technikát (igen, az F-15-ösök közül egy C-t és egy D-t is), és a fülkébe is beülhettek. Aki kicsit sorba állt – elsősorban családtagok, de lehetett hiénázni is –, akkor repülhetett C-130, C-27 szállítógépekkel, vagy Soccat harci helikopterrel. Ingyen!

_7194528_1.JPG

  • Sziuletek. A Nemzeti Gárdisták F-15 és a román LanceR vadászrepülőgépek közös köteléke 

_7194569.JPG

  • Az Aranyosgyéresi bázis négygépes LanceR C vadászrepülőgép köteléke

_7194693.JPG

  • Landoló Sas. Az F-15C törzsféklapja manapság, már elavult konstrukciónak számít, mivel jelentős tömege van, a modernebb repülőgépeknél a szárnyak vezérsíkok fékezőfelületei lassítják a futómű fékjei mellett a repülőgépet. A repülőgép F-15C-41-MC típusjelzéssel épült és a louisiniai Légi Nemzeti Gárda 159. vadászrepülő "Bayou Militia - Mocsári milícia" ezredtől került a floridai nemzeti gárdistákhoz.

_7194750.JPG

  • Az amerikaiak a nézőktől viszonylag távoli apronon készítették elő repülőgépeiket. 

_7194665.JPG

  • Sziulett 2, amerikai F-15C vadászok magasan az erdélyi bázis felett. 

_7194624.JPG

  • Az IAR 330 Socat helikopterek jelentős tűzerővel rendelkeznek, érzékelőik és fegyverzetük is modernebb, mint a hazánkban rendszerben tartott Mi-24P/V harci helikopterek. Védettségük kisebb, a hajtóművek, a rotoragy polgári alkalmazásra is készültek, nem lövedékállóak, minimális kevlárpáncélzat került csak a helikopterekre. A H225M, bár külsőleg hasonlít a IAR helikopterekre, de már egy generációval fejlettebb forgószárnyas.

Statikusan is kiállítottak Soccatot, LanceR-t és F-15-öst is.

_7194651.JPG

  • Lancer B és C repülőgépek a közönséggel szembeni begurulás után. A repülőgép-vezetők még a MIG-ekben tartózkodnak.

_7194657.JPG

  • Szép szokás. A bázisparancsok és a repülőezred parancsnoka is megköszöni a pilóták, műszakiak munkáját a közönség előtt. 

_7193618.JPG

  • Statikusan kiállított F-15C Eagle. Az amerikai vadászrepülőgépek egy része már modern AESA lokátorral (Golden Eagle változat) volt felszerelve. A fekete-tenger feletti légirendészeti feladatok vélhetően másodlagos szempontok közé tartozott, az első az új lokátor éles próbája az Orosz repülőgépekkel szemben. Mehetett az adatporszívózás mindkét oldalon. A kiállított Sas egy veterán repülőgép volt, F-15C-28-MC típusjelzéssel építették és még a 36. Bitburgi vadászrepülő ezredben repült hajdanán Németországban. Onnan került Eglin repülőbázisra, majd az AMARC sivatagi tárolóhelyre. 1999-ben a reaktiválták és a 65. Agresszor században repült tovább, és innen kapták meg az oregoni Nemzeti Gárdisták.

mcdonnell_douglas_f-15c_eagle_usa_air_force_an1249445.jpg

  • Egy kép amikor még Németországban a bitburgi vadászrepülő ezredben repült a 80-024 F-15C (forrás: wikipedia)

65agresszor.JPG

  • A következő állomás a 65. Agresszor század, a nevadai Nellis légitámaszponton. Innen került az F-15-ös Oregonba. (forrás: wikipedia)

Mindenképpen meg kell említeni, hogy a nézők több mint egyharmada magyar lehetett, mert nagyon sokan beszéltek hazánk nyelvén. A sajtót is olyan román katonatiszt fogadta, aki tudott kicsit beszélni magyarul és angolul is.

2019-ben a bázis építése és az amerikaiak pilóta nélküli felderítő-csapásmérő drónjainak állomásozása miatt elmaradt az aranyosgyéresi nyílt nap, ráadásul a vírushelyzet miatt 2020-ban sem letett megtartani az eseményt. Közben az F-16-okra várva, sok fejlesztés indult el a bázison, új irányítótornyot és kiszolgáló helységeket, valamint fél tucat hangárt építettek. 2019-ben a bázis modernizálása annyira megfelelő volt, hogy fogadhatták az Tyndall légitámaszpontról érkezett amerikai csúcsragadozókat, az F-22A alacsony érzékelhetőségű vadászrepülőgépeket, amelyek néhány napig az erdélyi repülőbázisról üzemeltek.

f-16.jpg

  • 2016-tól már nem a LanceR hanem az F-16MLU lett Románia legmodernebb harci repülőgépe. 2013-ban amerikai jóváhagyással Portugáliától szereztek be Block15-ös változatokat, amelyeket modernizációval húztak fel együléses AM, és kétüléses BM MLU M5.2 verzióra. Kilenc repülőgép portugál, hármat Amerikából vásároltak melléjük, majd a következő etapban öt darabot szereztek be. Az első századot Fetesti kapta, a következőt valószínűleg Aranyosgyéresen állítják fel. (forrás: F-16.net)

  • F-22B Raptor lopakodó startolt Aranyosgyéresről. (forrás: youtube.com)

2020-ban az amerikai Pentagon 130 millió dollár költ az aranyosgyéresi repülőtér további fejlesztésére. A román hatóságok pedig a jelenlegi 200 hektáros terület mellett újabb 400 hektárt sajátítottak ki. 2021-ben az aranyosgyéresi bázis lesz Kelet Európában az Egyesült Államok legnagyobb katonai beruházása. A harci repülőgépek számát is növelni fogják, a jelenlegi két LanceR és két helikopterszázad mellett, az MQ-9 Reaper állomásoztatáson túl újabb leszállópályát, és apronokat készítenek szállító-repülőgépek számára, és új üzemanyag tárolót és hangárt is építenek. Románia az amerikai segélyen túl 200 millió EUR-t költ Aranyosgyéres fejlesztésére, hogy a LanceR-eket utódtípusaként második hullámban szintén használt F-16 század beszerzése után, a bázisra települhessen.