Légierő kevés pénzzel, Nyílt nap a bulgáriai Graf Ignatyevóban
A Bolgár Légierő nyílt napot tartott GrafIgnatyevoi Repülőbázisán. Az esemény kerek évfordulók befolyásolták, mert 40 éve állították hadrendbe a MI-24 harci helikoptereket, 30 éve repülik a MIG-29-est, és első nyugati típusként 20 éve üzemelnek a Bell-206 forgószárnyasok a bolgároknál.
MiG-29B vadászrepülőgépek műszaki előkészítés alatt Graf Ignatyevó repülőbázison.
20 éve állították szolgálatba a Bell 206 könnyűhelikoptereket
A 142-es oldalszámú Mi-24V csatahelikopter az két hazai nagyjavítású példány egyike. Több nem hadrafogható a típusból.
Bulgária a rendszerváltás után megkezdte a repülőeszközeit nyugati típusokra cserélni. 6 darab PC-9M oktató és három C-27J szállító repülőgépet szereztek be, majd a légierő 12 darab AS.532 Cougar, a tengerészet négy darabot AS.565 Panther helikoptereket kapott.
A svájci gyártású Pilatus PC-7 gyakorló repülőgépek már egy új kor hajnalát jelentették.
A további beszerzések egyetlen Airbus 319 VIP szállító repülőgép kivételével azonban pénz hiányában leálltak.
A Légierő fő harci típusai a MÍG-29B/UB vadászrepülőgépek, amelyek hadrafoghatósága egyre alacsonyabb volt, a mélypontot 3-4 üzemképes repülőgéppel. A neuralgikus pont a hajtóművek valamint a nagyjavítások biztosítása volt. Az előző kormányzat az orosz nagyjavítástól elzárkózott és a RD33 gázturbinák javítását is a lengyelekkel bonyolították volna, akik orosz garancia nélkül kezdtek bele
MiG-29UB Fulcrum kétüléses gyakorló vadászgép taxizik a zónában. Az RD-33 gázturbina híres a kormolásáról, füstölésről.
Nos a lengyel nagyjavítások saját légierejükben sem voltak sikeresek, kettő repülőgépet is vesztettek műszaki okok miatt. A bolgár hadrafoghatóság olyan alacsony volt, hogy amerikai F-15/16 repülőszázadok is voltak Ignatyevon rotációs rendszerben több évig bilaterális szerződés alapján légirendészeti feladatok ellátására.A bolgárok Radev elnök (volt MiG-21/29 vadászpilóta, a légierő volt parancsnokának) beiktatása után orosz szupportra kötöttek ismét. Jelenleg legalább fél tucat hadrafogható vadászrepülőgéppel rendelkeznek.
Bolgár MiG-29B demo közben
A repülőnap előtt a tengerparti Sablai lőtérenR-73 mellett R-27-es rakétákkal is éleslövészetet rendeztek, meghívva a Szerb Légierő Fulcrumjait.
Dogfight Demo a Graf Ignatyevoi repülőbázis felett
A másik harci típus a Szu-25K/UBK amelynek üzemeltetése hasonlóan problémás. A Bezmer bázisról üzemelő 22/1 csatás század egy ideig kivonásra is került, majd a repülőgépek nagy részét a fehéroroszoknál nagy javítják, de 4-5 darabbal ismét elkezdték a kiképző repüléseket.
A Szu-22K csatarepülőgépek nagyjavítása Belorussziában folyamatban van, a Nyílt napon repült Frogfoot csatarepülőgépeken még nem végezték el az üzemidő hosszabbítást.
A nagyjavítás és üzemidő hosszabbításba embargósértés vádját kapták meg, (valószínűleg azért mert alkatrészek azok orosz gyártmányúak.) Az első repülőgépek készen vannak, bolgár források szerint átutalták az ellenértéket, de több forrás szerint a nyugati bankrendszer azt letiltotta továbbítani Belorussziának.
Kiképző repülőgépeik között még mindig repülnek L-39ZA Albatroszok, bár néhány példány repülőképes.
A 147-es oldalszámú L-39ZA taxizik a zónában.
A forgószárnyas fronton is keverednek az eszközök, mert a Superpuma/Cougar helikopterek alkatrész utánpótlása szintén pénzkérdés. A helikopterekből nagyobb mennyiség átvételét ezért lemondtál. A hat Mi-24 és öt Mi-17 helikopterük közül, saját forrásból, hazai nagyjavítással egyetlen Mi-17-est és két Mi-24-est állítottak ismét rendszerbe Krumovóban. Ezekkel az alapképességet ha nem is, de a kiképzés fenntartják.
A Mi-24V helikoptereket az orosz becenevükön Krokodilnak hívják, és nem a butácsak NATO kód Szarvastehénnek
A vadászgépfronton a MiG-29 leváltására indított beszerzések előkészülete, már rétestészta hosszúságú, hiszen először JAS-39C/D repülőgépek beszerzését, vagy lízingjét akarták, szinte a szerződéskötésnél voltak, amikor kormányváltás után valahogyan az amerikai LM F-16V vadászgépeinek vásárlásra indult a folyamat. A repülőgépeket, kiképzés, fegyverzetet azonban 1,6 milliárd dollárért akarják szállítani az amerikaiak, a bolgárok azonban 1,04 milliárdot szánnának maximum parlamenti döntés alapján a típusváltásra. Mladenov miniszterelnök szerint a Svéd Királyságtól ismét árakat kértek , de ez lehet, hogy csak nyomásgyakorlás az Lockheed felé. Az biztos, hogy jelenleg szerződés nincs.
A MiG2-9B Fulcrum vadászrepülőgépek a 2. században repülnek.
A nyílt napot kormányzati szintén is komolyan vették, Radev elnök és felesége is részt vett az ünnepségen. A többezer fős közönség a statikus kiállításon egy-egy 29B és UB , két Cougar, és egy-egy kivont MUG-21Bisz és UM volt. Légvédelmi rakéták közül egy 2K12 Kub (SA-6) és egy S-200 Angara (SA-5) volt láthatott.
Rumen Radev Bulgária Elnök fogadja a díszőrség tisztelgését. A volt vadászpilóta, és légierő parancsnoknak személyes ügye a repülés.
A Statikusan kiállított AS.532 Cougar helikoptereket a Mi-8/17 utódtíupusának szánták. A 711 oldalszámú helikopter SAR feladatra műszerezett változat, az orr részen multisprektrális kamerarendszerrel. A helikopter lézer, rakéta és lokátor besugárzásjelzővel is felszerelt.
A dinamikus bemutatón a 419-es oldalszámú Mi-17 zászlót hordozott, majd később baby-bucket tűzoltást mutatott be. Repült két Cougar, amellyel MEDEVAC, illetve CSAR bemutatót tartottak, utóbbinál a 142-es oldalszámú Hind is közeltámogatást végzett.
A bolgár nemzeti lobogót a 419 oldalszámú egyetlen üzemképes Mi-17Hip hordozta
.
A 712-es oldalszámú AS.532 Cougar kutató-mentő és MEDAVAC bemutatón is részt vett
A MiG-29-esek háromszor emelkedtek a levegőbe. Légiharc bemutató, Renegate repülőgép elfogása és szólódemót is repültek.
Alap közellégiharc (dogfight) gyakorlatot is bemutattak Ignatyevoban
Lengyel mintára a MIG-29UB függőleges vezérsíkjára egy nemzeti hős pilótát Nedelcso Boncsev hadnagy képét festették. Boncsev a második viláhgáborúban 1944. áprilisban egy B-17 nehézbombázó repülőgépet nekirepüléssel semmisített meg.
Az első nyugati szállító repülőgép típus a C-27J Spartan volt, amelyből négy darabot akart beszerezni Bulgária, végül a pénzhiány miatt három sikerült.
A határsértő az egyik C-27J volt, amellyel később szintén demót repültek.
Két bezmeri Szu-25K is rövid „closeinsupport” demót tartott, és az egyik PC-9M-el is bemutatót repültek, akárcsak L-39ZA-val. A jubiláns Bell-206 futár helikopterek is többször a levegőbe emelkedtek.
A bezmeri 22. csatarepülő bázis Szu-22K támadógépei közeltámogatás (CAS) bemutatót repültek.
A bezmeri "Sturmosok" (csatások) szoros géppárban az Ignatyevoi beton felett.
Az L-39ZA Albatrosz a két repülőképes példány egyike. A gépágyús változat 30 éve áll szolgálatban Bulgáriában.
Bolgár vadászpilóták a feladat végrehajtása után.
MiG-21 emlékmű a Graf Ignatyevoi repülőbázison.
Bulgária összességében a békeidős NATIMADS (NATO egyesült rakéta és Légvédelmét) a légirendészeti feladatukat, országuk szuverenitásának ellenőrzését most külföldi segítség nélkül végzi. Modern új harci repülőgépek beszerzésére az ország költségvetése csak limitált mennyiséget engedélyez, így valószínűleg 6 darab nyugati gyártású harcászati repülőgép fogja a MIG-eket és talán a Szuhoj csapármérőket is felváltani.