Előadás a Stefánián - Dr. Bali Tamás dandártábornok: A Nemzeti Haderő forgószárnyas képességei
Tegnap este Budapesten a Stefánia palotában, amely Honvédségünk kulturális és tudományos életének fontos helyszíne tartott előadást Dr.Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnokhelyettese (légierő)
- Dr. Bali Tamás dandártábornok, a januártól ismét felállított Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnokhelyettese (légierő). Jelen beosztása előtt a 86. Helikopterdandár parancsnokaként teljesített szolgálatot Szolnokon.
Tábornok úr előadása az alábbi linken megtekinthető:
- Dr. Bali Tamás dandártábornok, előadás közben. (forrás: Facebook, Hadtudományi Társaság)
https://www.facebook.com/hadtudomany/videos/1632970154257070
- Az előadás témája, már amit a témakörből egy órába be lehetett sűríteni..
Amit hozzá szeretnék fűzni az egyébként remek előadáshoz.
- Az előadás promóciója, amely megjelent például a Facebookon is. (forrás: facebook)
Közel két éve az Orosz - Ukrán háború idején tartott tábornok úr Szolnokon egy órás ismertetőt és elődadást. Abban kifejtette, hogy a modern háború konfliktusok során az állandó bázisokon lévő repülő és helikopteres alakulatok túlélőképessége csekély, hiszen ezek légvédelem ide-vagy oda komoly károkat szenvedhetnek a ballisztikus és tüzérségi rakétáktól, drónoktól vagy levegőből indított robotrepülőgépektől.
Ezért a NATO és a tagországok is felismerték, hogy a háború / konfliktus előtti erők széttelepítése, különféle szükség repülőterekre kiemelt fontosságú. Amíg a repülőgépek csak korlátozottan - tehát régebbi polgári vagy katonai repülőterekre, netán különféle autópályák, autóutakra telepített szükségrepülőterekre - települhetnek, addig a forgószárnyas magasabb egységek számára kívánatos több FARP-ra, vagyis szükség-repülőterre áttelepülés. A MI (mesterséges intelligencia) segítségével és döntéshozatal idejének valamint a megsemmisítő eszközök indításának lerövidülése azt is eredményezi, hogy a FARP-okon sem tartózkodjanak napokig, sőt naponta akár több áttelepülésre van szükség, és nem is az egész egység, hanem kisebb kötelékek és hozzá földi kiszolgálószemélyzet, üzemanyag, lőszer és javító eszközökkel együtt. Európai nemzetek is gyakorolnak már üzemanyag szállító helikopterekkel, amelyek "itatják" a többi forgószárnyast, valamint az utánpótlást is helikopterekkel kívánják ellátni. Ez megnöveli a FARP-ok akciórádiuszát, mert jelenleg például a Honvédségnél is a közúti ellátó gépjárművek (tankerek, műhelykocsik, lőszerszállítók) által X vagy Y óra alatt megtehető út a szűk keresztmetszet a FARP-ok egymás közti távolságának.
Ami még probléma, hogy a H145M esetében korlátozott a FARP-ra település lehetősége, hiszen olyan tárolási követelményekkel rendelkezik a típus, (amely polgári még helikopter militarizált változata, amely fedett tárolóhelyet és megfelelő hőmérsékleti minimumot, és maximumot ír elő. A téli üzemeltetés probléma,hogy a H145M nem rendelkezik jégtelenítő berendezéssel, (de ez egyébként más hasonló méretű kisebb helikoptereknél sincs) valamint hogy hideg tárolás esetén bizonyos hőmérséklet alatt az üvegablakok megrepedhetnek. Előbbi nélkül lehet alkalmazni télen is a forgószárnyasokat, hiszen jegesedés nem csak télen fordulhat elő, azt bizonyos körülmények együttállása okozza. Utóbbi komoly probléma olyan katonai helikopterek esetében, amelyek nemcsak a hátországban tevékenykednek, hiszen HForce fegyverrendszerrel akár a fronton is kellő körülmények között alkalmazható 20mm-es gépágyú, 70mm-es irányított és nem irányított rakétákkal vagy éppen páncéltörő rakéta fegyverzettel illetve önvédelmi és felderítő eszközeivel.
- A H145M Hforce fegyverrendszerekkel. Az egyik oldalon a THALES nem irányított FZ231 rakéta konténere van, amely tizenkettő darab 70mm-es lézerirányítású, vagy nem irányított rakétafegyverzetet hordozhat, a másik oldalon a NEXTER NC621 20mm-es gépágyú konténer. Jelenleg öt kitt áll szolgálatban, a rakéták még a beszerzési folyamatban fázisában és nem a helikopteres alakulatnál vannak. A forgószárnyas kevlárpáncél védelemmel is el van látva több helyen, de például az pilótakabin nem páncélozott üvegű, hideg időben problémás, és jégtelenítés sincs.
A H225M ennél komolyabb típus, jobban került kifejlesztésre a katonai alkalmazásra, ott ilyen problémák nem relevánsak. A típuscsaládot (Puma,Superpuma, Cougar, Caracal) nagyobb számban és több ország használta már konfliktusban, háborúban.
- A francia gyártású H225M a bevált Puma helikoptercsalád utolsó, egyben legmodernebb tagja. A Hforce fegyverrendszer ehhez a típushoz is integrálva van, de a 20mm-es gépágyún kívül a más nem alkalmazható rakéták hiányában.
A mostani előadásban elmondottak erősítik azt a meggyőződést, hogy a H145M, amely a hátországban és békeidős tevékenységek idején kiválóan alkalmazható, konfliktushelyzetben fegyverrendszere, felderítő képessége és önvédelmi rendszerei ellenére nem megfelelő közel a frontvonalhoz használatra, tehát a legalább 20-30 évre vásárolt forgószárnyas mellett be kell ruháznia hazánknak olyan felfegyverezhető vagy dedikáltan harci helikopterre, amely a közel légi támogatás (CAS) feladatkört, valamint a harci kutató-mentő helikopterek kíséretét (CSAR) elláthatja.
- Dr. Bali Tamás dandártábornok előadás közben, saját szemszögemből.
Kérem hallgassátok meg Dr.Bali Tamás dandártábornok úr érdekes és kiválóan megszerkesztett előadását