Ciaó, MB-339, benvenutó M-345 - típusváltás Olaszországban.
Olaszországban kivonták a hadrendből az Aermacchi MB-339 gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgépeket, kivéve a Frecce Tricolori bemutató csapatban repülő változatot.
- A Frecce Tricolori az MB-339PAN változatát repüli. Ebben az évben szerencsés baleset folytán három repülőgépük is megrongálódott, de személyi sérülés nem történt.
Az 1970-es évek elején merült fel az igény, hogy a régebbi MB-326 és Fiat G.91T gyakorló repülőgépeket egy új típussal váltsák fel. Az Aermacchi két prototípust mutatott be, és az MB-338 protó helyett MB-339-es került kiválasztásra. A takarékosság jegyében készült repülőgép a Mb.326K kissé változtatott sárkányszerkezetét kaptak. A törzsön kis változtatásokat terveztek, de az orrészt és a pilótafülkét áttervezték. A függőleges vezérsík mérete is növekedett. A katapultülés Martin-Baker Mk.10-es lett és VOR/TACAN ILS berendezéseket is kapott a típus, de lokátorral nem szerelték fel. A hajtóműnek a Rolls-Royce Viper 632-43 gázturbinát választották.
- Mario "solo" néven mutatja be a szólórepülést is bemutató pilóta a tauchert.
- A Frecce szoros köteléke
1976 augusztus 12-én emelkedett először a levegőbe a 339X prototípus és 1978. júliusban kezdődött a gyártás. 1978 és 1987 között 101 darab került az Olasz Légierő állományába, amely a legyártott repülőgépek körülbelül fele.
1980-ban együléses támadó változatot hoztak létre MB-339K Veltro II típusjelzéssel. Ebben az évben mutatkozott be az MBB-339C modernizált változat.
- Az MB-339K Veltro II. Csak prototípusig jutottak vele. (forrás: wikipedia)
- A sima kiképző repülőgép változat (MB-339C/CD)
Végül 15 változatban került gyártásra és sok repülőgépet exportra építettek. Kilenc ország rendszeresítette. Argentína 147 darabot állított hadrendbe. Malajzia 13, Nigéria 12, Új-Zéland 18, Peru 16 darabot rendelt. Az Egyesült Arab Emirátusok műrepülő csapatának vásárolt hét példányt.
- MB-339AA változatot, az Argentín flottalégierő is rendszeresítette.
- Az Emiratusok Al Fursan bemutatócsapa, gyakorlatilag lekoppintotta az Olaszokat, ugyanaz a típus és kiképzés, csak más a festés.
- Az MB-339CD egy légibemutatón
- Igen az MB-339CD légi utántöltési lehetőséggel is rendelkezik.
Összesen végül 230 darabot gyártottak az MB-339 repülőgépekből, az összes típusváltozatot beleszámítva.
- Az MB-339CD az M-346 és a régebbi MB-326 egy kötelékben.
Az Olasz Légierő MB-339PAN változatát repüli a Frecce Tricolori.
- A kötelék nyitása talján módra.
- MB-339CD repülés közben.
- Az M-346 Master exportsiker is lett, napjainkban is vannak megrendelések és létezik harci változata is. Izrael Görögország és Lengyelország légierői is rendszeresítették.
A típus kivonása a Lecce-Galatina Repülőbázison került sor.június 12-én. A T-339A (MB-339A) repülőgépeket a Leonardo T-345 (M-345) váltja a pilótaképzésben, és elképzelhető, hogy a Frecce Tricolori is a 345-öst repülni majd hamarosan. Az első Frecce festésű M-345 elkészült, de M-346 Master (amely erősebb nagyobb gyakorló és könnyű támadó repülőgép) is készült már ilyen festéssel..
- M-345 és M-346 kötelékben Farnbourghban 2014-ben. Igen ekkor úgy tűnt az M-345 lesz az új Frecce paripa.
- Az áthúzás után, brit betonon az M-345
- A statikus M345 mock-up
- Itt viszont már az M-246 Master Frecce színekben (forrás: facebook)
A kivonás során, több áthúzás volt látható, és az Olasz Légierő kiképző repülőgépeit statikus és dinamikus bemutatón is megtekinthették a meghívott vendégek.
- A kivonási ünnepség statikus sorának egy része (forrás: facebook - Aldo Ciarini)
Egy sokat látott MB-339 törzs és vezérsik része (forrás: facebook - Aldo Ciarini)
- A kivonás utáni ünnepségen a pilóták.(forrás: facebook - Aldo Ciarini)