Helikopteres gyakorlat Csehországban, Dark Blade 2019

1_znak-dark-blade-2019_3.jpg

  • A gyakorlat hivatalos felvarrója

Az Európai Védelmi Ügynökség (European Defence Agency - EDA) 2009-bem hozta létre a Helikopteres Gyakorlat Programot (Helicopter Exercise Program - HEP), amelyben európai haderők közösen gyakorolhatnak válságkezelési és egyéb katonai műveleteket. Az EDA tagországai: Ausztria, Belgium, Csehország, Németország, Görögország, Finnország, Magyarország, Olaszország, Luxemburg, Hollandia, Portugália, Svédország, Szlovénia, Nagy-Britannia, Norvégia. A résztvevő államok közös eljárásokat és szimulációkat dolgoztak ki a személyzet kiképzésére, valamint ajánlásokat fogalmaztak meg a forgószárnyasok technikai felszereltsége és a logisztikai ellátása területén.

1558812843_47_1.jpg

  • Német CH-53G nehéz szállítóhelikopter és A-109LUH Belga könnyűhelikopterek felszállás előtt

2012-től kezdve tartanak évente ismétlődő gyakorlatokat Dark Blade néven, amelyre több nemzet küld el kisebb-nagyobb katonai kontingenseket, illetve megfigyelőket. Hazánkban 2017-ben a Pápai Repülőbázison tartották meg az eseményt, ebben az évben május végén a cseh Namest nad Oslavou közelében lévő 22. Helikopterbázisra települtek az idei gyakorlat résztvevői.

1558812846_10.jpg

  • a hazaiak Mi-171-es közepes szállítóhelikopterei. Fő eltérés a hátsó ajtó hiánya, helyette nagy oldatolóajtókat építettek a helikopterebe

A hat nemzet 25 helikopterét felvonultató eseményen az orosz nagyjavítás után rendelkezésre álló helikopterállománynak köszönhetően Magyarország, három Mi-24P harci és két Mi-17 közepes szállítóhelikopterrel vett részt.

1558812841_75.jpg

  • A 702-es oldalszámú Mi-17 közepes szállítóhelikopterünk nem NVG kompatibilis

1558812840_83_1.jpg

  • A 306-os oldalszámú MI-14P csatakopterünk viszon igen

A gyakorlatra a belgák két A109B könnyű és három NH-90 közepes, a németek három CH-53G nehéz szállító, a szlovének egy-egy Bell-412 könnyű és AS532 Superpuma közepes szállító, a lengyelek egy W-3AE könnyű szállítóhelikopterrel települtek. A hazai erők négy-négy Mi-24/35 harci és Mi-171 közepes szállító forgószárnyassal vesznek részt a gyakorlaton. Támogató erők közül említést érdemel a négy L-159 ALCA könnyű harci repülőgép, valamint légvédelmi egységek és alegységek, és több mint 800 cseh katona.

 

resztvevok.jpg

  • A résztvevők táblázata, néhány helikopterrel eltér a végül ténylegesen résztvett repülőeszközök számától.

 

1558812845_53_1.jpg

  • Helikopter égen, földön - szlovén AS532 Superpuma és német CH-53G

1558812845_88.jpg

  • Belga NH-90TTH a "kompozit csoda"

 1558812836_05_2.jpg

  • A Namestiek Mi-35V helikoptere. Az import Hind-eket 35-nek, az oroszokat 24-esnek számozták egy időben

Az Európai Uniós személyi állomány is elérte a 300 főt, és EDA Mentor csoportok érkeztek Svédországból, Ausztriából, Németországból, Hollandiából és az Egyesült Királyságból is. Megfigyelőként olaszok is résztvettek a gyakorlaton.

A gyakorlat igazgatója a cseh Helikopterbázis parancsnokhelyettese Miroslav Svoboda ezredes volt. Ismertetőjében kiemelte, hogy nem teljesen a NATO eljárásai szerint zajlik a gyakorlat, a Mentorok között nem NATO tagok, például Svédek, Osztrákok is hozzájárulnak tapasztalataikkal a gyakorláshoz. Az eltérések azonban nem zavarják a műveleteket.

1558812834_01_1.jpg

  • Német CH-53G-k. Az első nap az egyikkel kényszerleszállást kellett végrehajtani műszaki hiba miatt

 

1558812839_58_1.jpg

  • A Belgák egyik A109LUH helikoptere. Anno ezeknek a forgószárnyasoknak beszerzésébe belebukott a belga védelmi miniszter/NATO főtitkár. Bár volt komoly kenőpénz az üzletbe, de a helikopterek kiválóan teljesítenek.

A Összetett Légi Műveletekben (Composite Air Operations - COMAO) a különböző résztvevők saját technikával, akár eltérő feladatokat is gyakorolnak. A szárazföldi erők pedig saját kiképzési rendszerükkel, saját műveleteket hajtanak végre. A résztvevők sok esetben csak részét ismerik a feladatnak, nem tudhatják, hogy mindig éppen mi zajlik. Ez az életszerűséget növeli. Ebben az évben közvetlen tűztámogatás helyett, sok esetben légiroham, konvojkíséret, ejtőernyős deszant kihelyezése, személyek kirakása és kiemelése és csapatszállítás is szerepelt a feladatok között. Első ízben került sor a HEP történetében éjszakai bevetésekre és éleslövészetre. (Ez egyébként nem teljesen igaz, mert 2017-ben már Magyarországon is történtek éjjeli bevetések például a Börgöndi repülőtér körzetben.)

1558812839_18_1.jpg

  • Magyar - belga vegyeskötelék. Mi-17 és A109LUH helikopterek

Fontos volt az előretolt légi irányítok (JTAC) szerepe, akik több nemzet speciális katonáiból álltak. A résztvevők helikopterek a gyakorlat során magas hadrafoghatósági mutatót hoztak, bár az első napon az egyik német CH-53G szerencsés kényszerleszállást hajtott végre. Ezek a helikopterek szakasz szintű alegységeket is fedélzetükre vettek, akárcsak a magyar és cseh Mi-17 Mi-171 helikopterek. Általában két szállítót kettő-négy harci helikopter oltalmazott.

1558812842_37_1.jpg

  • CH-53G gurulás közben. A gép két oldalán nagy 1465 liter befogadóképességű póttartályok

 

1558812840_95_2.jpg

  • Két magyar Mi-24P harci helikopter. A nagyjavítás után a harcértékük nagymértékben javult. Csak az a fránya páncéltörő képességet kéne megvenni. A kívánt rakéta az orosz gyártmányú 9M120 Ataka..

A magyar kontingeset Rolkó Zoltán ezredes a Szolnoki Helikopterbázis parancsnokhelyettese vezette, de  nagy tapasztalatú hajózók is repültek a gyakorlaton, például Simon Péter alezredes, a harci helikopter zászlóalj paracsnoka. A gyakorlaton a magyar hajózóknak, levegő–föld éleslövészetet és különböző COMAO (összetett légi művelettel) kellett végrehajtani, nappali és éjjeli viszonyok között. A magyar harci helikopterek GPS és ILS műszerezettséggel és NVG éjjellátóval kompatibilissak. Ezekkel éjszaka is nagy pontossággal lehetett éleslövészetet tartani. Az éleslövészet a Bolatica, Libava Brezina közelében lévő gyakorlótereken zajlott le, de például a belga kontingens A-109 könnyű helikopterei is itt repültek konvojkíséretet, illetve felderítő repüléseket. A légvédelmet is imitálták, és cseh L-159 ALCA könnyű vadászbombázók is repültek a gyakorlat több szkenáriója során.

1558812836_90_1.jpg

  • Nemzetközi kavalkád. Belga NH-90, német CH-53G és magyar Mi-17

2020-ban Belgium és Hollandia közös rendezi meg Swift Blade néven a gyakorlatot, de remélem, hogy 2022 környékén ismét Magyarországon már az új helikopter típusokkal (H-145M és H225M) is részt vesz hazánk az EDA forgószárnyas gyakorlatán.

1558812848_94.jpg

  • A 336-os oldalszámú Mi-24P. A bocitarka után, gonoszabbnak hat az új grafitszürke festés..

1558812848_43.jpg

  • .. és a 334-es oldalszámú P.. A helikoptereink két póttartállyal repültek.