Európa tengerparti repülőnapja - Jesolo Air Show 2022.

dsc_2059m.jpg

Európa legnagyobb tengerparti repülőnapját ebben az évben Olaszországban rendezték. A talján bázisokon, repülőtereken ritkán van repülőnap. Hagyomány, hogy a nagyobb tengerparti üdülőhelyeken évente tartanak kisebb-nagyobb repülőeseményeket. Egyiken, amelyet Nemzetközinek is neveznek néha általában külföldi szereplők is repülnek, a többi helyszínen az olasz haderőnemek, illetve egyéb fegyveres testületek (rendőrség, csendőrség, vám és pénzügyőrség) valamint a civil repülőklubok tartanak bemutatókat. Hagyományosan a FrecceTricolori is repül.

Jesolóban az idei eseményt is beleszámítva 1996 óta 24. alkalommal került megrendezésre a Jesolo Air Show.1996-1999 között az első három alkalommal a FrecceTricolorirepülését lehetett figyelemmel kísérni, azóta a repülési program évről évre egyre gazdagodott, mára az olasz színtér egyik legfontosabb eseményévé vált.

1999-ben a francia nemzeti bemutatócsapat Patrouille de France volt az első külföldi résztvevő, azóta a spanyol PatrullaAguila, a svájciPatrouille Suisse, az Emirátusokból az AlFoursan és az tengerentúlról az Amerikai Légierő bemutatócsapat a Thunderbirds is részt vett a rendezvényen. Különféle országok bemutató pilótái F-16, F/A-18, Rafale repülőgépei, vagy éppen hazánk JAS-39 Gripenje illetve Mi-24 harci helikoptere is repült már Jesoloban.

A tengerparti repülőnapot úgy kell elképzelni, hogy a család, majd egész nap strandolhat, majd délután három óra környékén el kell hagyni a hűsítő habokat és egy körülbelül 10 méter széles parti sávot. A repülések megkezdődnek, és teljesen ingyenesen végig lehet nézni a programot, majd körülbelül hat - hét óra környékén a bemutatók végeztével ismét lehet folytatni a fürdőzést.

A repülőshow középpontjában kis tribün is felállításra kerül, ahova lehet jegyet venni, és a környéken hangosítást is van.  A lelátó mögött illetve strandrésztől beljebb lévő Casablanca Piazza-n (téren)kisebb standokon az olasz légierő és néhány más szervezet, illetve a külföldi résztvevők árulhatják relikviáikat. 2022-ben a téren egy az érdeklődők számára beülhetőre készített AMX orr-észt, valamint a Háromszínű Nyilak szimulátorát állították ki.

 it-af.JPG

  • Az Olasz Légierő címere. A  latin jelmondat fordítása: A Csillagok erejét tesztelem.. (forrás: wikipedia)

A show délután három órakor indult a Guardia di Finanza - Pénzügyőrség AugustaWestlandS.p.A. által gyártott A109 Nexus többfeladatú könnyű helikopterének bemutatójával. Az AugustaWestland forgószárnyasa a Poliziade Statio (rendőrség), a Carabinieri (csendőrség), a Vigili del Fuoco (tűzoltóság) és az Olasz hadsereg is repüli. A „fináncok” 34 darabot repülnek, ezzel felváltva az Augusta-Bell A412 és a Nardi-Hughes NH-500MC/MD változatokat. Az A109-ból két modifikációt, az A109C-t és az AW109N-t állították rendszerbe.

finanza.JPG

  •  A Pénzügyőrség címere. Latin jelmondatuk: Akkor sem vonult, vissza ha sérült.. (forrás: wikipedia)

dsc_9570m.jpg

  • Az AugustaWestland AW-109N (Neptune a tenger istene) helikoptere fel van szerelve vész esetén a tengerre szálláshoz felfújható tömlőkkel, amely a helikoptertörzsön helyezkednek el.

dsc_9475m_1.jpg

  • A motorcsónak nem menekülhet a gyorsabb forgószárnyas elől.

dsc_2171m.jpg

  • A fináncok is képesek vízbe ugrással mentésre, illetve hajó elfoglalására is, de ezeket most nem mutatták be.

dsc_2130m_2.jpg

  • Hiába tesz éles kanyarokat a vízben a motorcsónak, a helikopter játszi könnyedséggel követi. Persze, ha lenne egy géppuska vagy egy kézi légvédelmi rakéta a motoroson akkor más lenne a helyzet.

dsc_2137m.jpg

  • Itt már kíséri az AW-109N a motorcsónakot.

A helikoptert egy másik forgószárnyas követte, amely Leonardo S.p.A.AugustaWestland AW 609 billenőrotoros repülőeszköze, amelyet először mutattak be Olaszországban légibemutatón. Az amerikai V-22 Osprey „halászsas” katonai billenő rotoros eszközhöz hasonló Olasz forgószárnyasból, bár már 2003. márciusban megtörtént az első felszállása jelenleg még csak prototípusok léteznek.A három prototípusból a második, az N609AG 2015, október végén lezuhant és két tesztpilótája meghalt.A teszteket a katasztrófa hátráltatta. A repülőeszköz törzse túlnyomásos. A végsebessége 530km/óra.

dsc_2346m.jpg

  • Az AW609 eddig nem hozta be a tervezési költségeket.

dsc_2491m.jpg

  • A repülőgép és helikopter keresztezése nagyobb sebességet és befogadóképességet eredményezhet egy hagyományos forgószárnyasnál. Az amerikai V-22 Osprey az egyetlen amelyet sorozatban gyártanak és az amerikai tengerészgyalogság rendszeresített. Másik változata a CMW-22B váltja a C2 Greyhound COD repülőgépet, amely postát, terhet és személyzetet szállítja az amerikai repülőgép hordozókra.

dsc_9832m.jpg

  • A lebegés nem jöhetne létre számítógépes segítség nélkül.

dsc_9898m.jpg

  • Egy kis forgás a tengely körül olasz módra.

dsc_9953m_1.jpg

  • A nagysebességű áthúzás.

A Wing Walkerek, a "Szárnyjárók" egy amerikai eredetű légi akrobaták, amikor egy biplánon, amelyet a pilóta vezet egy hölgy a felső szárny tetejére erősített tartóba kapaszkodva különböző „tornamutatványokat végez, miközben a repülőgéppel orsókat és leborításokat is végrehajtanak. A hölgy aztán a szárnyra is kimászik ahol hasonló akrobatikus testmozgást végez. A Wing Walkerek a Nagy háború után 1918-tól kezdve repültek különböző amerikai repülő eseményeken, ekkor még régebbi típusokkal. Napjainkban La Fertében, és Duxfordban, de volt már a berlini ILA-n is ilyen bemutató.

Jesoloban egy Boeing Stearman volt a tornászhölgy hordozója, akitől a különleges és kicsit veszélyes mutatványokat láthattuk.

dsc_9596m.jpg

  • Egy hölgy a biplán tetején, egy Stearman és egy pilóta. Ez a Wingwalking.

dsc_9705m.jpg

  • Nem lennék a hölgy helyében..

dsc_2302m.jpg

  • A Wingwalkerek életüket kockáztatják a mutatvány kedvéért.

Az olasz repülőnap vendége a Francia Légi és Űrerő Dassault Rafale harci repülőgépe volt, amely végigdübörögte a tengerpartot. Az L'Armée de l'air et de l'espace díszfestett repülőgépét a francia zászlón kívül érdekes motívumokkal díszítették. A repülőgép vezetője kiváló "Présentation technique" -t hajtott végre.

 francia.JPG

  • A francia légi és Űrerők insigniája (forrás: wikipedia)

dsc_0136m.jpg

  • A Dassault Rafale díszfestést kapott. Érdekes módon a francia trikolór csak a kacsaszárnyon látszik.

dsc_2640m.jpg

  • A tengerparti repülőnapon a pára szépen kicsapódott a nagyobb sebességű repülések során.

dsc_0136m.jpg

  • A Dassault Rafale némi ráncfelvarrással ki kell, hogy tartson az európai összefogás egyik típusa az FCAS elkészültéig. A német-francia-spanyol repülőgép mellett a brit-olasz-svéd Tempest is fejlesztés alatt áll. A két típus közül az egyik felesleges, de nemzeti érdekek felülírják ismét az Európai érdeket.

dsc_2584m.jpg

  • Párakicsapódás alulnézetben..

dsc_2663m.jpg

  • Az egyik utolsó pillanata a francia "chasseur"-nek a Jesoloi vizek felett.

Az Olasz Légierő HH.139B helikoptere hordozta a nemzeti lobogót, majd kutató-mentő bemutatót tartottak vele a 15. Stormo (StefanoCagna) helikopteres kutató-mentő egysége. A bemutatót valószínűleg a 83. Centro  (század) egyik repülőgépe és PJ-i tartották. A PJ-k a tengeri harci kutató-mentő katonák, olyan szuper-emberek mint a NavySeals harcosai. A HH.139B az AW139-es egyik változata.

15-stormo.JPG

  •  Az 15. repülőezred jelvénye. (forrás:wikipedia)

stefano-cagna.JPG

  • Az ezred neve Stefano Cagna. 1938-tól Italo Balbo repülőtábornok helyettese és utódja halála után. Cagna volt az első olasz ejtőernyős egység a Fanti dell'Aria megalapítója. 1940. június 10 után 38 évesen Ő lett a legfiatalabb tábornoka az Olasz Királyi Légierőnek. 1940. június 17-án egy Savoia-Marchetti SM.79 bombázóval felszállt a vezérbombázóként vezette a Mars hadműveletet egy Brit konvoj támadásra. 1940. augusztus 1-én repülőgépével Málta felett a Brit flotta 'H' különítményének bombázását irányította, amikor 12 darab Hawker Hurricane támadta meg a köteléket és körülbelül 2500 méter magasságban vagy a vadászok, vagy egy légelhárító löveg találta el repülőgépét, amely teljes személyzetével együtt (Cagna, Capanni alezredes és Pallavicini hadnagy) a tengerbe zuhant. és hősi halált halt. (forrás: wikipedia)

dsc_0164m.jpg

  • A HH-139 a Cerviai kutatómentők helikoptere. Az elődje a HH 3F Pelican, képes volt a vízreszállásra ez a kompozit csoda nem. A típus egyébként sokoldalú, hazánk is kacérkodott a típussal amit akkor még AW-139M jelzéssel árultak.

dsc_0232m_1.jpg

  • Közel a vízhez. A korrozióvédelem is fontos a tengeri kutató-mentő forgószárnyasok esetében.

dsc_0280m.jpg

  • Az egyik PJ (pararescueman) kötelén ereszkedik társa után, aki nemes egyszerűséggel csak a tengerbe ugrott.

dsc_0296m.jpg

  • Itt már ketten vannak. A nagy méretű "békatalpak" nagyobb sebességet és manőverezőképességet biztosítanak az úszóknak.

Ha már helikopter, akkor a hadsereg is megjelent a tenger felett, mégpedig az. 5. AvesRigel ezred (Reggimento) A129D Mangusta harci helikoptere. Az eredetileg még huzalvezérlésű TOW páncéltörő rakétákkal és 81mm-es nem irányított rakétákkal felszerelt típus, 1992-1994 között esett át a tűzkeresztségen Szomáliában, majd 1997-2000 között Albániában, Macedóniában és Koszovóban is repültek a típussal. Ekkor már 12,7mm-es géppuskát is integráltak a típushoz. A „D” változat már Top Liter megfigyelő és célmegjelölő rendszerrel és 3. generációs Spike rakétákat is integrálták a típushoz.

 

rogel.JPG

  • A hadsereg harci helikopter ezrednek címere (forrás: wikipedia)

dsc_0421m_1.jpg

  • Az Olasz Hadsereg páncéltörő és harci helikoptere az AW-129 Mangusta.

dsc_0443m.jpg

  • Szemből látszik az aszimetrius függesztmény. Az egyik szárnyon ledobható üzemanyag póttartály, a másikon két Spike páncéltörő rakéta.

dsc_2958m.jpg

  • A képen látható, hogy az utóbbi időkben már a Mangusta is megkapta a maga rakéta és elektronikai védelmi rendszereit.

Old Timerek is megjelentek Jesoloban. A Fondazione Jonathan gyűjtemény amely alapítványi formában működik két replika repülőgépe dobogtatta meg az olasz szíveket. A Fokker Dr.1 (Dreidecker) és Manfred von Richthofen vörös festését kapta. Mellette egy Spaad XIIIR Francesco Baracca repülőgépe színeit és emblémáját viselte. Baracca 34 légigyőzelmet ért el a Nagy Háborúban 1916. április 7. és 1918. június 15. között. Fransesco Baracca sem érte meg a háború végét, utolsó bevetése után két nappal találták meg repülőgépe roncsai között, homlokán golyónyommal.

dsc_0623m.jpg

  • A Fokker Dr.I és a Spaad XIIIR egymás mellett kezdte meg bemutatóját.

dsc_3161m.jpg

  • A két repülőgép oldalról. Más filozófia. A holland Fokker sebessége alacsonyabb, de jobb a fordulékonysága, a Spaad ennek ellenkezője.

dsc_0652m_1.jpg

  • A Spaad XIII-ból 8472 darab készült. Az amerikaiak által vásárolt 830 példány fele még 1920-ban is szolgálatban állt.

 

baraca.JPG

  • Franesco Baracca az olaszok ász pilótája az első világháborúban. 34 légigyőzelem. (forrás: wikipedia)

dsc_0681m.jpg

  • Biplán volt az első világháború legtöbb repülőgépe, az egy és háromszárnyas konstrukciók jóval kisebb arányban voltak rendszerben.

dsc_0811m.jpg

  • A Szárnyas Ló személyes címere volt Baraccának. Ebből lett a Ferrari napjainkban is használatos jelvénye.

dsc_0823m.jpg

  • A Fokker Dr.1-et a Die Rote Kampflieger-rel képzelik, pedig a báró a legtöbb repülőgépét Albatros típussal lőtte le.

Az első kötelék a Formazione Legend nevet viselte és a nyolc gyakorló repülőgépből álló formáció volt, amely négy légcsavaros monoplánból, illetve négy sugárhajtású jetből állt.

dsc_0464m.jpg

  • A nyolc repülőgépes formáció a második világháború óta rendszeresített gyakorló repülőgépekből állt.

dsc_0468m_1.jpg

  • Szép köteléket alkottak.

dsc_3061m_1.jpg

  • Távolból, és oldalról látható, hogy milyen színes is volt a kötelék.

A North American T-6A Texan egy amerikai gyakorló repülőgép, amely mellett egy Fiat G.59-es repült. Utóbbi a második világháborús G.55 Centauro alapján gyártott gyakorlóváltozat, amely első repülése 1948-ben volt, és 1950-1957 között építették. A motor a brit Rolls-Royce Merlin volt, ezzel váltották a vadászváltozat Daimler-Benz DB-605-ös, amely a német Bf-109 vadászok aggregátja volt. Olaszország mellett Argentína és Szíria is rendszeresítette. Három fő változatban összesen 93 darab épült a Fiat G.59-ből.

dsc_3094m.jpg

  • A T-6A Texan a nyugati világ legelterjedtebb gyakorló repülőgépe volt.

dsc_2992m_1.jpg

  • A Texan és a Siai S208M gyakorló repülőgépek

dsc_2991m1.jpg

  • A Fiat G.55 alapja egy komoly vadászrepülőgép a Centauró volt.

dsc_2998m_1.jpg

  • Oldalról is látható a szép formatervezés.

A harmadik repülőgép egy SIAI-Marchetti SF.260AM-as típus volt, amely 1964-ben repült először és 1966-tól állították szolgálatba. 2005-ig több mint 870 darabot gyártottak, és 33 ország többek között Olasz, Líbiai, Fülöp szigeteki, Mexikói, Uruguayi, Ír, Thaiföldi, Török és a Belga Légierők is rendszeresítette. 

A negyedik szintén SIAI-Marchetti, de S208M változat volt. A típus első repülése 1965-ben volt és 1966-tól 1980-ig gyártották az Olasz és a Tunéziai Légierő részére. Összesen 620 darab S.205 és 120 darab S.208 épült. A katonai variáns mellett mezőgazdasági és könnyű öt személyes változatokat is készítettek.

dsc_2991m2.jpg

  • A SIAI-Marchetti S208M egy kevéssé ismert típus.

dsc_3097m_2.jpg

  • A SIAI-Marchetti SF260-et viszont Belgiumban a nemzeti kötelék a Vörös Ördögök is repülték.

A sugárhajtású repülőgépek a legmodernebb T-346A Master típussal az élen repültek, amely alapja a Jak/AEM-130 törzsszerkezete volt, de az orosz-olasz fejlesztés különvált, és az Alenia Aermacchi, mai nevén már Leonardo által gyártott gyakorló repülőgép, amelynek könnyű harc változatát is bemutatták már M-346FA jelzéssel. A típust az olaszok mellett lengyelek, Izrael és Szingapúr is hadrendbe állította.

dsc_0532m.jpg

  • A sugárhajtású kötelék a Legendáktól.

A kísérők közül kettő elődtípus az Aermacchi MB-339A illetve -339CD változata volt. Az MB-339A verzióból 107 darabot építettek három változattal. Olaszországon kívül Ghána és az Emirátusok is rendszerbe állítottak. (Utóbbi az Al Fursan bemutató köteléket szerelte fel a típussal, amely szinte megegyezik az MB-339PAN változattal, amelyek a Frecce Tricolori bemutató repülőgépei   A 339CD variáns már egy modernizált pilótafülkével, avionikával készült változat, de maradt a Rolls-Royce Viper 632-43 típusú 17.79 kW-s tolóerejű hajtómű, amely nem egy acélos teljesítményű és 1950-es tervezésű gázturbina. A legrégebbi változat a narancssárga színű Aermacchi MB-326E volt, amelynek prototípusa 1957. decemberben repült először, és 1962-től gyártották sorozatban. Körülbelül 800 darab készült a licencváltozatokkal együtt az MB-326-ből, 1961 és 1975 között. Olaszország, Ausztrália, Brazília, Dél-Afrika, Argentína, Tunézia, Zambia, Zaíre, Ghána is rendszeresítette. A Brazil Embraer EMB-326 Xavante, Dél-Afrika Atlas repülőgépgyára Impala Mk.II. az Ausztrál Commonwealth Aircraft Corporation CA-30 jelzéssel gyártotta.

dsc_3120m_1.jpg

  • A négy gyakorló repülőgép típus mindegyikéből készült könnyű csapásmérő változat is. Ezek több-kevesebb sikert értek el a repülőgép piacon.

dsc_3000m_1.jpg

  • Mennyit változott a világ. Elég csak a két repülőgép szerkezetét összehasonlítani.

dsc_3002m_2.jpg

  • A MB-339 két változata.

dsc_3040m_1.jpg

  • Ha nem lenn a szárnyvégen üzemanyag tartály, akkor jobban látható lenne,hogy a Frecce Tricolori is MB-339 változattal repül. Igaz a PAN modifikáció elég sokban különbözik a 339CD-től.

dsc_3045m_2.jpg

  • A gyakorló repülőgépek kiváló állapotban repültek,ez látható festésükön is.

dsc_3086m.jpg

  • Szemből azt MB-339A változata.  

dsc_3089m.jpg

  •  Szemből az MB-339CD változata. Ez a modifikáció már légi utántöltésre is alkalmas. 

dsc_3137m.jpg

  • A négy sugárhajtású repülőgép alsó nézetben. Az T-346 Mastert láthatóan egy teljesen új repülőgép szerkezettel tervezték.

A gyakorló repülőgépes formáció után elszabadultak a tolóerők és a hajtóművek robaja töltötte meg az eget. Az Olasz Légierő több mint egy órás bemutatója vette kezdetét. Először két maximális szárnynyilazással repülő Tornado A-200A repülőgépei a 6. repülőezred állományából karcolta végig az égboltot. A két repülőgép más-más változat volt. Az egyik a régi IDS (Interdiction Strike) vagyis csapásmérő volt, amelynek modernizált változatát A-200C jelzéssel repülik. A másik a ECR tehát elektronikai zavaró és lokátor elhárító változat, amely két AGM-88 HARM rakétával repült és IT-ECR típusjelzést kapta. A 6. Stormó a 'Aeroporto di Ghedi bázison állomásozik.

6-stormo.jpg

  • A 6. repülőezred címere. Az ezred PANAVIA Tornado modernizált változataival repül. Az egyetlen "Tonka" egység (forrás: wikipedia)

alfredo_fusco.jpg

  • Alfredo Fusco hadnagy Ro.37 típusú repülőgépét 1941 február 20-án megtámadta hét lengyel gyártású PZL. P.24 repülőgép a görög légierő állományából. A hadnagy komoly manőverezés árán kibujt a gyűrűből, de megsebesült a fülénél. Ugyanazon a napon délután mégis felszállt egy 16 darab Blenheim és hat Hawker Hurricane kísérővadászból álló kötelék elfogására. A légiharc során a brit ásszal Marmaduke Pattle-val is összecsapott és a harc során ismét megsérült a fején. Menekülés helyett, célba vett egy Blenheim bombázót, amelyet megrongált. Két Hurricane támadta azonban meg és a repülőgépével felrobbant. Akadémiai társa Livio Brassi csatlakozott hozzá még korábban a légiharcban, Brassi repülőgépét is eltalálták, amely kigyulladt. A pilóta kényszerleszállt, de súlyosan megégett és 1941. április 2-án elhunyt. A két barátot posztumus aranyéremmel tüntették ki vitézségük miatt. (forrás: wikipedia)

dsc_3259m_2.jpg

  • A Tornado IT-ECR olasz típusjelzésű változata maximális szárnynyilazással két AGM-88 HARM radarelhárító rakétával repült.

dsc_3377m.jpg

  • Az A-200C olasz jelzésű változat az eredeti IDS modernizált verziója. Jól látható a Litening célzókonténer és az önvédelmi AIM-9L Sidewinder légiharc rakéta.

dsc_3360m.jpg

  • A Tornado bár régi technika, de alacsonyrepülésben, mélyrepülésben a világ élvonalát képviseli még napjanikban is.  

dsc_3432m.jpg

  • Komoly "G" erők hatnak. A Tornado központi centroplán része egyetlen titántömbből került legyártásra, amely kellő szilárdságot ad. A gyártásához speciális megmunkálógépet fejlesztettek ki. Az orosz MiG-2327 sorozatnál nagy szilárdságú acélból készült ez a része a repülőgépnek, de így is repedések keletkeztek rajta, ezért nagyon alacsony volt a típus élettartama.

A Tornadók több támadóprofilt mutattak be, más és más szárnynyilazással, majd átadták nagy dübörgés közepette helyüket, az Olasz-Brazil fejlesztési AMX E könnyű csapásmérő repülőgépeknek. Ezt a típust a rendszerváltás idején fejlesztették ki és egy ideig a magyar vezetés is kacérkodott a gondolattal, hogy rendszeresítik a Légierőben, de végül transzszónikus sebességével nem tudta volna kiváltani a légirendészeti feladatokra a MiG-21 és 23 típusokat. Az Olaszok A-11B jelzéssel repülik a típust, amelyet Ghilbi-nek neveztek a sivatagi szélről. Az Istranai repülőbázison állomásozó AMX a közeljövőben kivonásra kerül és az F-35A lesz utódja.

51-stormo.JPG

  •  Az 51. ezred insigniája. Az egereket elkapó fekete macskás egység a második világháború már repült.(forrás: wikipedia)

ferruccio_serafini.jpg

  • Az egység Ferruccio Serafini nevét viseli. Serafini 1940. áprilisától harcolt a második világháborúban. Macchi MC.202 Folgore típusú repülőgépével több ellenséges repülőgépet lelőtt illetve megrongált. 1943-tól átfegyverezték egységét Aermacchi C.205 Veltro vadászrepülőgépekre.1943. július 22-én betegen (fogfájással) szállt fel egy kilenc gépes kötelékkel az amerikai 325. vadászrepülő csoport 48. P-40 repülőgépe ellen. A Curtiss vadászokkal vívott harcban összeütközött egy amerikai repülőgéppel, amely lezuhant. Serafini kiugrott volna a repülőgépből ejtőernyővel, az alacsony magasság miatt nem volt lehetséges. A repülőgép motorjának újraindítása nem sikerült. Serafini végül lezuhant és repülőhalált halt. A kilenc légigyőzelmes ászt 1946. augusztus 2-i rendelettel vitézségi aranyéremmel tüntették ki. (forrás: wikipedia)

dsc_3558m_1.jpg

  • Az AMX típust a sivatagi szélről a Ghilbiről nevezték el. 

dsc_3526m.jpg

  • Az AMX A-11 típusnévvel repül Olaszországban, Brazília és Olaszország összesen mintegy 200 darabot rendszeresített a típusból. Az első repülése 1984-ben történt. Sorozatgyártása 1986-tól 1999-ig zajlott. A típus jó repülési jellemzőkkel rendelkezik, de sebessége hangsebességet vízszintes repülésben nem tudja meghaladni.

dsc_3530m.jpg

  • Az olaszok egyedül az 51. ezred állományában lévő 17 darab  A-11B változatot repülik az Istranai bázisról.

Az AMX-ek akciója közben a háttérben már látható volt az Olasz Légierő egyik C-130 Hercules szállító repülőgépe, amelyet két Eurofighter kísért bemutatva a légirendészeti feladat végrehajtását. Az F-2000A típusjelzéssel repülő Euróvadászok az 51. Ferrució Serafini ezredből érkeztek akárcsak az AMX-ek. A Herculest több alkalommal is a helyes irányba terelték, majd a végén néhány nagysebességű műrepülő figurát bemutatva távoztak a légtérből, hogy átadják az az Aeronautica Militare és az Aeronautica Marine legújabb és legmodernebb az Olaszországban licencben épített Lockheed-Martin F-35A és B ötödik generációs repülőgépeinek.

dsc_3640m.jpg

  • Az 51-esek két  F-2000A típusjelzéssel repült Eurofighter vadászrepülőgépe kísér egy C-130 Hercules szállító repülőgépet.

dsc_3650m_1.jpg

  • A "renegade" szállítót elfogták és repülőtérre kísérték.. 

dsc_3748m.jpg

  • A C-130J változatból összesen 10 darabot állított rendszerbe az Olasz Légierő, ezen felül még három KC-130J szállító és légi utántöltő változattal is rendelkezik.

dsc_3665m_1.jpg

  • A jesoloi vizek felett az elfogott Hercules és az egyik kísérővadász.. 

dsc_3690m_1.jpg

  • Nincs menekülés. A "renegade" repülőgépnek vagy le kell szállnia, vagy akár fegyverhasználat is engedélyezett a légirendészeti szolgálat NATINADS repülőgépeinek. 

dsc_3789m.jpg

  • A Hercules távozása után, az 51-esek két Eurovadásza néhány komolyabb légharc manővert is bemutatott. 

dsc_3840m.jpg

  • A pára kicsapódik az A-2000 szárnyain. Az olaszok 92 darab Eurovadásszal rendelkeznek.

Az F-35A a légierős változat, a B verzió helyből, illetve rövid kifutópályáról és hordozókról is képes fel és leszállni, nagyobb a szányfelülete, és természetesen eltérő a gázturbina használata is egy emelő légcsavarral és a elfordítható gázsugár fúvókával. A Cavour nevű repülőgép hordozó egység, tíz darabot tud fedélzetén üzemeltetni azonos mennyiségű helikopter mellett.

32_stormo-patch.jpg

  •   A 32. ezred repüli az F-35A  légierős változatot Amendolából. Az ezred jelvénye. (forrás: wikipedia)

boeto.JPG

  • A 32. ezred Armando Boetto nevét viseli. Boetto Savoia-Marchetti S.79 Spaviero bombázórepülőgépen repült. Részt vett a földközi-tenger feletti hadműveletekben, a brit konvojok és Gibraltár és Málta bombázásában. 1941. május 6-án a Tigris hadművelet során a brit "H" kötelék oltalmazta konvoj elleni légicsatában az olasz S.79 bombázókat csupán néhány Fiat Cr.42. biplán kísérte. A HMS Ark Royal hordozóról felszálló Fairey Fulmar tengerészeti vadászrepülőgépek lőtték le Boetto repülőgépét, aki személyzetével repülőhalált halt. (forrás: wikipedia)

dsc_4025m.jpg

  • A Légerő F-35A változat. Az F-35 nagyon hasonlít az F-22 légifölény vadászrepülőgépre. Mindkettő Lockheed-Martin tervezés és gyártás. Az olasz repülőgépeket hazai összeszerelő üzemben gyártják. 

dsc_3877m_1.jpg

  •  A nagysebességű fordulók komoly párakicsapódásokat eredményeztek.

dsc_3918m_2.jpg

  • A nyitott fegyverkamrák most üresek. A belső fegyvertéren kívül pilonokra is lehet fegyverzetet függeszteni, de akkor oda az alacsony észlelhetőség. Igaz, ha nincs ellenséges légvédelem akkor nem szükséges a lopakodás. 

dsc_3999m.jpg

  • Egy nagy sebességű áthúzás. 

dsc_4029m.jpg

  • Az F-35 törzse is nagy felhajtóerőt termel, a viszonylag kis szárnyak mellett. A széles törzs a belső fegyvertér miatt is szükséges.

dsc_4004m_2.jpg

  • Az emelkedési sebessége is kiváló az alacsony érzékelésű harcosnak.. 

dsc_4047m_2.jpg

  • Forduláskor a szárnyvégi párakicsapódások jól láthatóak. 

A két F-35-ös több nagy sebességű áthúzáson kívül közös bemutatót is tartott, a Marine változat függeszkedett is a gázsugáron.

dsc_3981m.jpg

  • Az F-35B lebegés közben, a háttérben az F-35A tör az ég felé. 

dsc_1323m_2.jpg

  • A lebegés közben a futóművek kint vannak és az emelőlégcsavar fedele is nyitva többek között. 

dsc_1383m.jpg

  • Az AM nem az Aeronautica Militare, hanem az Aeronautica Marine-t jelenti. 

dsc_1391m_3.jpg

  • Kissé jobb fényben a függeszkedés.Részben nyitva a belső fegyvertér fedele.

A harcászati bemutató után Andrea Pessenato CAP 231 műrepülőgépe zümmögte körbe a tengerpartot.

dsc_4119m.jpg

  • Egy olasz Besenyei Péter.. 

dsc_4112m_1.jpg

  • .. vagy Veres Zoltán?

Az Aeronatica Military 311. Kísérleti Repülő Osztálya (Reparto Sperimentale di Volo) szóló demói következtek. Először a Legendás kötelékében már látott típus a T-346A Master következett, majd az F-2000A Typhoon vadászbombázó bemutatóját nézhette végig a közönség, a sort pedig egy csöndesebb van, a C-27J Spartan kéthajtóműves harcászati szállítógép bemutatója zárta.

rsv.jpg

  • A repülőkísérleti alakulat (Reparto Sperimentale di Volo) címere (forrás: wikipedia)

dsc_4152m_1.jpg

  • A T-346 Master egy éles forduló közben az RSV  tesztpilótával.

dsc_4157m.jpg

  •  A két Smokewinder most nincs bekapcsolt állapotban.

dsc_4228m.jpg

  • A nagy állásszögű repülésnél viszont látható, hogy az egyik működik. 

A Leonardo gyártotta T-346A Master repülőgépet a Lecce Galatina bázison települt nemzetközi repülőiskola használja. A demót a Repülőkísérleti csoport oktatói pilótaja repülte, akárcsak a Eurofightert és a Spartant.

dsc_4249m.jpg

  • A 311-esek Eurofighter (A-2000) bemutatója. 

dsc_4317m.jpg

  • Egy palástorsó közben.. 

dsc_4353m.jpg

  • Az Eurojet gázturbinák utánégető módban. A pára a szárnyak felett .. 

dsc_4385m.jpg

  • Nagysebességü emelkedés a lenyugvó nap fényében..

dsc_1804m.jpg

  • A C-27J Spartan orsóival és bukfenceivel mindig ámulatba ejti a közönséget.

dsc_4431m_1.jpg

  • A KC-390 beszerzése előtt, sokan fogadták volna, hogy a CASA-235/295 és a C-27J Spartan közül utóbbi lesz az Ancsa váltótípusa hazánkban.  

dsc_4463m_1.jpg

  • Nem véletlenül "mini" Hercules a beceneve. A bolgárok, szlovákok, románok is repülik a típust.

 A repülőnapot a Háromszínű nyilak, a Frecce Tricolori, zárta. Ők voltak  2022-ben a Grand Finale..

313_gruppo-patch.jpg

  •  A háromszínű nyilak - a Frecce Tricolori emblémája (forrás: wikipedia)

dsc_1966m.jpg

  • Szép látvány volt a tenger felett, akkor is ha borult volt az ég, akkor is ha napsütéses.. 

dsc_4538m.jpg

  • Face-to-Face. A valóságban nem egymással szemben repülnek. Ez optikai csalás.. 

dsc_4625m_1.jpg

  • Az MB-339PAN repülőgép saját füstfüggönye közepén

dsc_4745m.jpg

  • Mario solo - a szóló bemutatógép pilótájának repülésekor minden kommentátor ezt kiabálja.

dsc_4572m.jpg 

  • Egy kis kötelékrepülés Frecce módra.

dsc_1988m.jpg

  • Szépen nyitódik a kötelék. 

dsc_4539m.jpg

  • Az olasz zászló színei a levegőben.. vagy a magyar is???

dsc_4660m.jpg

  • Az MB-339PAN repülőgépek festése is ízléses. Azt, hogy mikor kapják meg a T-345 repülőgépeiket, amelyekkel váltják ezt a típust, még a jövő zenéje. 2019-ben, egy évet írtak, most pedig 2022 van.

  • A RAI UNO közvetítése a Jesolo-i repülőnapról. (forrás: youtube)

dsc_1955m_1.jpg