Szent István napi légiparádé kis hiányérzettel

dsc_5253m.jpg

Minden eddiginél látványosabb és nagyobb légiparádét ígértek a szervezők augusztus 20-ra István királyunk és az új kenyér ünnepére.
Sajnos a terveket a valóság kicsit mindig módosítja, és ez nem Honvédeink hibája, hiszen a hajózók, a műszakiak, légi irányítók, J-TAC-ok és más szakemberek lelkiismeretesen végezték munkájukat.

Az egyik tényező az időjárás volt. A repülésekhez a feltételek adottak voltak, még az ejtőernyős ugratáshoz is, ugyanakkor a napos időjárás helyet felhős párás idő kevésbé segítette a látványos parádét.

A másik tényező a nemzetközi helyzet alakulása. A légi haderőnem egyik Falcon 7X VIP szállító repülőgépe repült, de a másik csapatszállító típus az A319 sajnos nem és látványosan hiányzott is az egyik alakzatból, hiszen egyik formációban gyakorlatilag két JAS-39 Gripen kísért egy "semmit"..

dsc_5375m.jpg

  • A két JAS-39 Gripen vezérgépe talán éppen embereket ment ki Afganisztánból.

twitter.jpg

  • .. és tényleg, Afganisztán, Kabul repülőtér (forrás: Twitter)

A két csapatszállítónk hiányát nem verték nagydobra, de a zuhanyhíradó szerint üzbég leszállással Afganisztánba repültek és onnan  menekítik a magyar és más NATO országok polgárait, de akár afgánokat is. Persze ezt az Észak-Makedóniában kőrőzött Grujevszkit befogadjuk, de migránsokat nem kormányunk, nem vallaná be, hogy szerepet vállalunk egy NATO misszióban. Nem repült, a nagyon várt és különleges arany színekkel és magyar címerrel festett, Hungarian Cargo felirattal is ellátott Airbus A330F sem, lehetséges, hogy szintén az afgán műveletek miatt, de annyi biztos, hogy a Blogger még előző nap délután látta a Liszt Ferenc repülőtér Cargo bázisán.

A szervezők arról is gondoskodtak, hogy a nézők ne tudják betartani a másfél méteres távolságot, még legjobb szándékuk szerint sem.

Az összes Red Bull versenyen és az előző légiparádékon az alsó rakpartokat megnyitották a nézők elöl és összecsatolt kerítéssel védték az ott lévőket, nehogy a vízbe essenek.

Most lezárták az alsó rakpartokat (ráadásul a Parlament lépcsőire sem lehetett leülni). Ezzel azonban nem takarítottak meg kerítéseket, hanem az észlények az felső rakparton lévő állandó kerítések elé (amelyen különben soha nem esett le senki parádé közben) az összekapcsolt cca.2 méteres kerítéseket rakta. Még ez sem volt elég és a kerítések mögé egy kb. három méteres hálót feszítettek ki, hogy sehogy ne lássanak ki az emberek, legalábbis ne nagyon tudjanak fotózni, mert a helikopterek egyéni műrepülő bemutatói és az ejtőernyős válogatott tagjainak ugrásának megörökítését a háló nagyban nehezítette. Innen is gratulálok a szervezőknek, akik majd azzal magyarázzák, már előre tudható, hogy a biztonságosabbra épített védőkerítések és hálók kiállták a próbát és nem történt baleset. Jelentem az előző években sem történt, tehát ez nem az Ő érdemük.

dsc_4995m_1.jpg

  • Egy órával a légparádé kezdete előtt, kerítés-kerítés hátán és még háló is kifeszítve.

A nézők tehát a felső rakpartra zsúfolódtak össze mindkét oldalon, meg persze Budán a Várhegy és a Gellérthegy térségében.

dsc_1925_resize.jpg

  • A nézők összezsúfolva a felső rakparton az Ország háza mellett. A COVID melegágya. Az ott lévők fele elfért volna a Parlament lépcsőin és az alsó rakparton. A nézőkön elvétve volt maszk, hiszen a kormány felfüggesztette a járvány elleni védekezést az ünnepekre (és a Fogathajtó Világbajnokságra, és a Vadászati Kiállításra is.) Az Ő járványkezelésüket ki függeszti fel??? (forrás: Kővári László képe)

Nos nézzük mi is történt a Légiparádén.

Kilenc órakor, az MH 59 Szentgyörgyi Dezső repülőbázis három JAS-39 Gripen harci repülőgépe húzott át a nézők felett, de még nem a Duna vonalában, hanem a Kossuth Lajos tér irányába, így tisztelegve a 2021. évben felavatott tiszteknek.

dsc_4998m.jpg

  • A nyitókötelék három JAS-39C harci repülőgépe a szárnyvégeken "smokewinderrel" repült.

Néhány perccel később azonban megérkezett a nyitókép. Először a 607-es lajstromszámú Falcon 7X repült át nyitott futókkal és fényszórókkal (leszálló konfigurációban) a Duna vonalát követve, majd a három Gripen raj-ék alakzatban követte. A vezérgép a 39-es oldalszámú repülőgépünk volt, két kísérője 37-es és 33-as JAS-39C volt. Mindhárom repülőgép szárnyvégén "smokewindernek" is nevezett füstgenerátorok voltak, amelyek hasonlóak az AIM-9 Sidewinder gyakorló rakétáihoz. A három repülőgép infra-csapdákat is indított, sajnos az időjárás miatt ezek kevésbé voltak látványosak a 2019-es áthúzáson látott infrázásnál. Talán nem is minden csapda működött, bár 2020-ban a Blogger részt vett egy gyakorlaton amikor lejárt csapdákat lőttek ki, hogy lássák, hogy hány % működik az üzemidő lejárta után. Akkor még az eredmény kiváló volt. A repülőgépek a Margit híd környékénél bal forduló közben emelkedtek magasabbra. Mögöttük egy diamond (gyémánt) alakzatban repült egy négyes JAS-39 kötelék. A vezér 43-as kétüléses Deltát követte a 36-ös 32-es és  31-es harci változat.

dsc_5019m.jpg

  • A 607-es Dassault Falcon7X. VIP szállító repülőgéppel a kormány tagjai több rendkívül hosszú utat is megtettek vele, amely a magyar katonai repülés aranykönyvébe tartozna (ha a csúf politikáról nem beszélünk). Brazíliába és az Egyesül Államokba is repült a Honvédség ezen típusú repülőgépe.

dsc_5030m.jpg

  • Elegáns bal forduló. A repülőgép is elegáns jet, nem is csoda, hiszen  a ős Falcon például a szárnyát harci repülőgép típustól "örökölte"

dsc_5044m.jpg

  • A hármas Griff kötelék ismét, ezúttal a Duna vonalát követve.

dsc_5059m.jpg

  • Az infracsapdák nagy része működött, bár ilyenkor amennyiben lehetséges, a lejárt üzemidejűeket használják fel.

dsc_3301m_1.jpg

  • A kék égen jobban látszódtak volna, de az időjárást nem lehet befolyásolni (az oroszok régebben jódkristályok felhőkbe szórásával oszlatták el azokat és biztosították a felhőtlen "szórakozást".)

dsc_3304m_1.jpg

  • Kicsit közelebbről jobban látszanak az infracsapdák. A tényleges céljuk a repülőgépre indított hőkövető, infravörös vezérlésű rakétákat erősebb fényükkel elvonzani a repülőgéptől.

dsc_3305m_1.jpg

  • Manapság a képalkotó rakéták világában jelentőségük csökkent, de még az F-35 is felszerelhető infracsapdákkal, valamint körülbelül egy éve szír Szu-22 csapásmérő repülőgép kikerült az egyik legmodernebb amerikai képalkotó AIM-9X rakétából is kettőt.

dsc_5078m.jpg

  • A kecskeméti legények gyémánt alakzata. Akár a Blue Angels, de Ők a Hungarian Cougar's..

A kecskeméti kötelék mögött az MH 86 Helikopterbázis repülőeszközei közeledtek. Furcsa módon egyetlen magyar zászlót hordozó helikopter sem volt a kötelékük elején, helyette a 101-es lajstromú AS.350.B forgószárnyas volt a vezérgép. Utánuk hat darab Zlin alapfokú oktató repülőgép közeledett, illetve az első alakzat Zlin 242L kétüléses alapfokú oktató majd három Zlin 143LSi négyüléses oktató és futár repülőgépből állt az alakzat. A Zlin kötelék első jobb kísérő gépében Simon Csilla volt a parádé egyetlen női repülőgép-vezetője.

dsc_5413m.jpg

  • A Magyar zászlót hordozó forgószárnyas gondolom nem csak nekem hiányzott, a vezér helikopter a 101-es lajstromú AS.350B volt.

dsc_5098m.jpg

  • A Zlin kötelék első hármasa. Az egyik pilóta hölgy volt. Manapság már több nő is pilótaként, illetve kadétként szolgálja már hazánkat a levegőben is a botkormánynál (sticknél).

dsc_5108m.jpg

  • A Zlinek szárnyvégeire és a függőleges vezérsíkra narancssárga jelzés került fel. Ez nem új módi, a fegyvertelen , fegyverekkel fel nem szerelhető repülőgépeket jelölik így.

dsc_5112m.jpg

  • Az alapfokú oktató repülőgépek a pilóták kiválasztását és kiképzést szolgálják. A Zlin 143LSi repülőgépeket eredetileg infravörös és látható fényű kamera rendszerrel is felszerelték volna. Nos ez nem jött össze, a gyártó nem tudta valószínűleg súly és energiaellátási problémák miatt integrálni az eszközt.

Mögöttük furcsa leírni, de a magyar helikopteres fegyvernem gerincét adót típus a H145M köteléke közeledett, méghozzá négy darab hármas alakzatban. Mindegyik forgószárnyas rendelkezik a Heliforce integrált fegyverrendszerrel. Az első hármas nyitott oldalajtókkal repült rajtuk aMH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár katonáival, az utolsó három helikopter már a egyik oldalán egy 20mm-es gépágyú a másik oldalán pedig 70mm-es nem irányítható rakétahordozó konténerrel repült. Jó néhány helikopteren kereső reflektor, és/vagy infravörös (FLIR) érzékelő volt látható.

dsc_5126m.jpg

  • Az okostojások első raja repül a Duna vonalában. Az oldalajtókban a különleges rendeltetésű dandár katonái (köznyelven kommandósok, de ezt Ők nem szeretik) "lógatják a lábukat".

dsc_3333m.jpg

  • A "láblógató"  harci környezetben például door gunner (ajtólövész, mesterlövész is lehet) de négy "SOF-os" katonát is pillanatok alatt letesznek a helikopterrel.

dsc_5144m.jpg

  • A H145M három konfigurációban került leszállításra. Általános szállító változat, SAR vagyis kutató-mentő és multipurpose (magyarul inkább tűztámogató) felszereléssel.

dsc_5160m.jpg

  • Az utolsó három H145M már felfegyverzett volt. Nem pótolja a Mi-24-est, de bizonyos feladatokat átvehet a harci helikoptertől.

dsc_3345m.jpg

  • Az egyik oldalon a 20mm-es gépágyú konténer, a másikon a kilenc darab 70mm-es rakétát befogadó konténer, elöl pedig érzékelőtorony a célzáshoz. A csúszótalpaknál infracsapda tartók.

Négy régebbi vas, vagyis orosz gyártmányú helikoptereink repültek a német-francia típus után, három darab Mi-24 harci helikopter 331-es oldalszámú Mi-24P mellett két Mi-24V a 711 és 720-as vezérgépe a 704-es lajstromszámú Mi-17-es volt.

dsc_3349m.jpg

  • Az orosz típusok követték a fiatalabb testvéreiket. A két Mi-24V és Mi-24P harci a Mi-17 közepes szállító helikopter.

dsc_5175m.jpg

  • Az orosz típusok a felhők alatt húztak át a Duna vonalában. A zászlós Mi-17 hiányát magyarázhatja, hogy az öt darab nagyjavított helikopter közül kettő készültségi szolgálatot lát el, egy darab részt vett a bemutatón, valószínűleg egy volt a tartalék, az ötödik pedig karbantartáson lehetett.

dsc_3347m.jpg

  • A hiányolt Mi-17 helikopterek közül az ejtőernyősöket is szállító 704-es oldalszámú példány A szárnycsonkon lévő rács védi az ejtőernyősöket ugratás közben.

Az MH 86 helikoptereinek felvonulása után, ismét visszatért az 59/1 Puma, hét JAS-39 harci repülőgépe és nyílhegy alakzatban húzott át a nagyérdemű felett, majd egymás után a repülőgépek látványosan kiváltak az alakzatból.

dsc_5204m.jpg

  • A hét JAS-39 Gripen negyedik generációs harci repülőgépünk nyílhegy alakzatban. A 2026-ban lejáró lízing után magyar tulajdonba kerülnek. A svéd típus még bőséges üzemidő tartalékkal rendelkezik, de az orrába a doppler-impulzus lokátor helyett jó lenne a svéd által már kifejlesztett AESA radar, valamint az E változat néhány ellentevékenység rendszerének beépítése. A közeharc fegyverzetbe az AIM-9L rakéták IRIS-T rakétára cserélése, és némi plusz fegyverzet beszerzés (a GBU-12 Paveway II lézervezérlésű, valamint az SBD bombákból készlet, néhány tucat METEOR nagy hatótávolságú rakéta, és a Litening III célzókonténereket is lehetne újabb generációs Liteningre cserélni).  

 Az egyéni műrepülő bemutatókat a 16-os oldalszámú "okostojás" vagyis H145M kezdte.

dsc_5219m.jpg

  • A 16-os lajstromszámú H145M repülte a dinamikus bemutatót. 

dsc_5297m_1.jpg

  • A történelmi Budai Vár és előtte a honvédség legmodernebb típusa a forgószárnyasok között. 

dsc_5343m_2.jpg

  • A H145M helikopter kiváló manőverezőképességét is bemutatták a dinamikus program során a pilóták. 

Programja végeztével két Gripen a 36-os és a 43-as oldalszámú húzott át a Duna vonalában, feltehetően eredetileg az A319 csapatszállító repülőgépet kísérték volna. A következő kötelék már teljes volt, mert a 607-es oldalszámú Falcon 7X-t kísérte a 31-es és 32-es lajstromszámú együléses JAS-39C repülőgépünk.

dsc_5375m.jpg

  • Két JAS-39 repült el a közönség előtt, az A319 csapatszállító az Afganisztáni helyzet miatt kimaradt a programból. 

dsc_5395m.jpg

  • Itt már teljes a kötelék, Kis "Photoshop" érdekesebbé varázsolta a szürkés felhős képet. 

dsc_5401m.jpg

  • Valójában ezt látta a nagyszámú közönség. A TV közvetítéseken éppúgy lehet játszani a látvánnyal, mint a fotókkal. 

A második műrepülést a francia gyártmány AS.30.B Écureuil (Mókuska) repülte. A látványos bemutatója után azonnal következett a helikopterek "nagyvasa", a Mi-24P harci helikopter bemutatója. A 334-es dübörgő hangját visszaverték a Dunaparti házak.

dsc_5428m.jpg

  • A második bemutatót az AS.350B Mókuska repülte. A 101 és 102 lajstromszámú példány repül a Honvédség állományában Szolnokon.

dsc_5501m.jpg

  • A gyors és fürge helikopter elsősorban oktatási és futár feladatokat lát el. Ugyan a propaganda kedvéért belemagyarázták a határvédelmet, de a két pilótának a Mark1 típusú szemgolyón kívül maximum egy távcső áll rendelkezésére. A helikopter egyébként felszerelhető többfajta kamera és fényszórórendszerrel egyaránt. A Red Bull is használja közvetítésre.  

dsc_5516m.jpg

  • A Budai Várpalota előtt látható a két darabszámban hadrendbe állított típus. A magyar Honvédség példányai csak alap műszerezettséggel rendelkeznek. A robotpilóta például ismeretlen eszköz ezeket a forgószárnyasokon. A műszerek is analógok. 

dsc_5518m.jpg

  • A dinamikus bemutató végén elköszönt hazánk forgószárnyas Mókuskája a közönségtől. 

dsc_5627m_1.jpg

  • … és átadta a helyét egy 10 tonnával nehezebb vasnak, a Mi-24P harci helikopternek. 

dsc_5599m.jpg

  • A Mi-24P, amelynek orosz neve Krokodil, NATO neve Hind (Szarvastehén) nagy mennyiségű fegyverzetet valamint nyolc katonát is képes szállítani és harcba vetni.

dsc_5634m.jpg

  • Ez a képesség elméleti, mert se irányítható páncéltörő, sem nem irányított levegő-föld rakéták nincsenek a harci helikopterhez beszerezve, pedig a Zrínyi Haderőprogramra költségei között filléres tétel lett volna néhány tucat beszerzése.  

dsc_3351m.jpg

  • Az egyetlen fegyvere a Mi-24P helikopternek az oldalra beépített 30mm-es ikergépágyú. Ahhoz legalább van lőszer és heveder  ellentétben a Mi-24V forgatható nehéz-géppuskájához, amelyből kettőt felújíttattunk, a másik négyet végül a koncepció és a kormány politikai váltása miatt már nem küldtünk Oroszországba. A 720-as tehát egy szép és gyakorlatilag fegyvertelen harci helikopter, mert sem heveder, se rakéták nincsenek hozzá és társához.

dsc_3525m.jpg

  • Kicsit utólagos kozmetikázott gép, így látható a helikopter két oldaláról a hajtómű füstölése. Amennyiben lenne fegyverzet, feladat is lenne a harci helikopterek számára a H145M és a H225M hadrendbe állítása után is. Üzemidő van még a forgószárnyasokban, nagyjavításuk rentábilis lenne.

dsc_3520m.jpg

  • A két függesztmény nem rakéta (hiszen mint írtam nincs) hanem üzemanyag póttartály. A gépágyú nem forgatható a géppuskától eltérően ezért a géptörzzsel kell célozni. Későbbi Mi-24/Mi-35 változat létezik 23mmes ikergépágyúval, amely az orrész alatt került beépítésre és forgatható. 

A helikopteres bemutató után visszatért a legelső áthúzást végző JAS-39C Gripen kötelék és a három repülőgép hat smokewinderéből, nemzeti színű füstöléssel köszönt el a nézőktől.

dsc_5713m.jpg

  • Az egyik meglepetés. A Pumák három harci repülőgépének szárnyvégére függesztett Smokwinderekből piros-fehér-zöld füsttel Magyarország zászlaját varázsolták az ég felé.  

dsc_5718m.jpg

  • Ezek a rakétaimitátor füstölők kifejezetten repülőnapi látványelemek a dinamikus bemutatókon, katonai jelentőségük nincs. Áruk aprópénz, a Honvédség jelen költségvetésében. Örülök a beszerzésüknek. 

dsc_5736m.jpg

  • A kecskemétiek ezzel a szép balra forduló látvánnyal búcsúztak el Augusztus 20-án a nézőktől. 

A program utolsó eleme a Honvédség ejtőernyős válogatottjának ugrása volt, amelyet a 704-es Mi-17 helikopterből hajtották végre.

dsc_5751m_1.jpg

  • A forgószárnyasból kidobott célszalagok a szél irányát és erősségét is jelzik az ugrató parancsnoknak a helikopteren. 

dsc_5761m.jpg

  • Az idő és a szél is megfelelő volt, így a Magyar Katonai Ejtőernyős válogatott tagjai is ugorhattak. A paplanernyőkkel sokkal jobban lehet manőverezni, körkupolás társaiknál. 

dsc_5768m.jpg

  • Az ugrók közül volt aki hétezer-ötszáz, egy másik katona pedig kereken hétezer ugrást hajtott végre. Erre mondják, hogy még gombócból is sok. Sportteljesítménynek kiváló. Oktatónak kiváló, de harcba az ilyen veteránokat már nem vetném be, nem is ez a feladatuk. Az ejtőernyő csak célba szállító eszköze a katonának. 

dsc_5770m.jpg

  • A levegőben lebegő harcos kiváló célpont, nemzetközi szerződések ide vagy oda. A helikopterekből ugratás is némileg anakronisztikus, mert ha van terület akkor néhány perc alatt kirakja a katonákat a talajra, és nem kell ejtőernyővel ugrani. A honvédség viszont jelenleg nem rendelkezik olyan merevszárnyú repülőgéppel amellyel ugorhatnak az ejtőernyősök, legfeljebb bérelhet polgári AN-2-öt vagy igénybe veheti a SAC/HAW Magyarországra települt Nemzetközi Nehéz Szállítórepülőgép ezred C-17 Globemaster III. szállító repülőgépeknek az üzemidejét.

dsc_5773m.jpg

  • Az ugró csak a közönség kedvéért mutatott be ilyen terpesztést, egyébként ez nem szabályos lábtartás.

A nagyszámú közönség élvezte a bemutatókat és szinte minden esetben tapsviharral köszöntötte a pilótákat és hálálta meg a bemutatókat. Az üröm az örömben, hogy a szűk helyre zsúfolt nézők közül hányan kapták el a COVID valamelyik variánsát, de ezt majd csak néhány nap, egy hét múlva tudhatjuk meg. A Blogger és egyik fia mindenesetre FFP-2 maszkban nézte és fotózta végig az eseményeket, mivel nekem vannak oltásaim, de a kilenc éves gyerekeknek nem lehet még adni.

Aki teheti az ma augusztus 21-én látogasson ki Budaörsre, ahol a Magyar Sport és Polgári repülés legendáival látványos repülőnapot tartanak. Néhány név: Besenyei Péter, Rohács Tamás, Veres Zoltán, Vári Gyula, Tóth Ferenc és Majerik Máté is bemutatja a repülőnapi programját a JAS-39 Gripennel. A repülőnapot a Retró Sky Team is gazdagítja látványos pirotechnikával is felvonultatott műsorával. A rendezvény ingyenes. Kérem tartsák be a felfüggesztett de ennek ellenére fontos járványügyi szabályokat.

http://www.budaorsirepuloter.hu/airshow/