Ferihegyi pillanatok 2008

p1000416m.jpg 

Ezen a héten a Ferihegyi pillanatok posztbejegyzések sorát a 2008-as évvel folytatom.

pa094815m.jpg

  • 2008-ban még senki sem gondolta komolyan - talán a Wizz vezér Váradi József kivételével - hogy a MALÉV néhány éven belül megszűnik. A HA-LMF Fokker 70-es repülőgépét Hollandiában építették 11571/328 gyári számon. Az 1996-ban gyártott repülőgép PHE-EZE lajstromjellel repült , majd 1998-ban került a MALÉV flottájába, ahol 2010-ig volt szolgálatban. 2011-től az Alliance légitársaság tulajdona VH-OQX lajstromszámmal és Ausztráliában repül.

fokker.JPG

A Fokker 70-es Alliance lajstromjelével és festésével (forrás: airfleet.net)

pa094763m.jpg

  • A MALÉV Boeing 737-700 (7Q8) típusú repülőgépe a HA-LOR lajstromjellel. Az amerikai gyártó 29355/1609 gyári számú repülőgép 2004-től 2012-ig állt a légitársaság szolgálatában. A MALÉV csőd után a Transaero színeiben repült.

being-trans.JPG

  • A Boeing 737-700-as a  Transaero EI-EUZ lajstromával (forrás: Airfleet.net). 2015-ban az orosz légitársaság megszűnése után repülőgép az Egyesült Államokba költözött és a Southwest Airlines N7876A lajstrommal van a flottájukban.

pa105172m.jpg

  • 2008-ban már a Wizz is létezett. A HA-LPK lajstromú Airbus A320-232 típusú repülőgépet számukra gyártották le 3143 számmal Franciaországban. A berepüléseket F-WWBI lajstrommal folytatták le. A HA-LPK napjainkban is a Wizz-nél repül.

p1000420m.jpg

  • A HA-LPK testvére a HA-LPJ. Az 3127 gyári számú repülőgép F-WWBH lajstrommal végezte berepüléseit, majd a magyar légitársasághoz kerül, ahol napjainkban is repül. 

pa094728m.jpg

  • A CSA (Czezh Airlines) nemzeti légitársaság Boeing 737-ese Ferihegyi leszállás közben. A csehek a típusból 35 darabot repültek fénykorukban. Az OK-VGZ lajstromú példány 1990-ben készült és az Air Berlin USA, Air Berlin és az Air Europa társaságok után 2004 és 2009 között repült ezzel a cseh lajstrommal. 2009-ben a Flar Air majd 2022. májustól a Mesa Airlinesnél állt rendszerbe. Jelenlegi lajstroma N708DA, tehát a légitársaság Amerikai. Három darab Boeing 737 mellett Canadair Regional Jetből repülnek 49 darabot és mellettük 80 darab Embreaer 175 típus áll meg rendszerben a légitársaságnál.

pa094733m.jpg

  • A Lufthansa Regional  D-ACPQ lajstromjelű Canadair Reional Jet repülőgépe. A CRJ-701ER (vagyis hosszított hatótávolságú) változata 2003-tól állt a Lufi légitársaság csoport Regional és Cityline vállalkozásainál. 2015-ben megvette a Northrop Grumann és N805X lajstrommal 2020. decemberig üzemeltette, azóta leállítva várja további sorsát.

pa094759m.jpg

  • A Lufi Regional D-ACKI lajstromszámú CRJ-900 jet repülőgépe. A15088 gyári számú repülőgépet Kanadában gyártották, és napjainkig a Lufthansa csoportnál repül. A repülőgépet Tutlingen városáról nevezték el.

pa094748m.jpg

  • A Brussels Airlines nagyon szerette a BAe-146 típust. A "minijumbo" több flottában is repült. A repülőgép 1998-ban épült A BAe Avro üzemében, majd belga DAT repülte 2002-ig, utána kapta meg az SN Brussels, majd 2007-től  képen látható Brussels légitársaság.2016-ig. A BAe-146 utána a Ghánai Starbow Airlineshez került, amely napjainkban egy darab repülőgépet üzemeltett.2018-ban a Qeshm Air EP-FQZ lajstromjellel repüli. Az Irániak öt Airbus, három BAe-146 és hét Fokkerből álló vegyes flottával rendelkeznek.

pa195300m.jpg

  • A Svájci Swiss légitársaság HA-IXW lajstromú BAe-146 "minijumbo" repülőgépe. A 3272 gyári számú repülőgépet helvét légitársaságok repülték. 1995-ben a Crossair, 2002-től a Swizz International, 2005-től a Swizz 2015-től a Swizz Global színeit viselte.A lajstroma változatlan maradt. A repülőgép 2015. júliusától tárolásra került, majd szétbontották.

 

pa094776m.jpg

  • A Svájciaknak van Helvetic Airways néven is légitársasága. A Fokker 70-es repülőgép 1993-ban készült Hollandiában. 1993-től 2004-ig az American Airlinesnél repült N1458H lajstrommal. 2004 és 2019 között repült a Svájciaknál, majd  az Alliance vette át a repülőgépet. VH-VKP lajstrommal. Az ausztrál Alliance 38 darab Fokker üzemeltett, a legnagyobb flottával rendelkezik a holland típusból. Ez a repülőgép azonban kivonásra került és 2020-ban szétbontották, valószínűleg alkatrészei nagy része a többi kengurus Fokkerben napjainkban is járja az égi országutakat.

pa094796m.jpg

  • A Lengyel LOT légitársaság próbálkozása volt az Eurolot, amely egy alacsonyabb árfekvéssel próbált konkurálni a low-cost légitársaságokkal. A francia gyártású ATR-42 turbóprop repülőgép, sikeres típus bár kissé alacsonyabb sebességgel rendelkezi sugárhajtású vetélytársainál, de némileg gazdaságosabb az üzemeltetése. Az 1992-ben gyártott repülőgép a 2013-ig repült a LOT csoportnál SP-LFC lajstrommal, majd az Avanti, majd a Blue Panorama és ismét az Avanti társaságok következtek.

avanti.JPG

  • Az ATR-42 a német (Air Berlin) tulajdonú Avanti színeiben. D-ANFE lajstrommal repült.2015-ben az szlovák Express Airways csak néhány napig volt tulajdonosa és eladása került a Lengyel SprintAir társaságnak, ahol teherszállítóvá átalakítva napjainkban is SP-SPC lajstromban a flotta tagja. A SprintAir tiz darab ATR-72 és nyolc SAAB-2000 repülőgéppel rendelkezik. (forrás: Airfleet.net)

pa094858m.jpg

  • A repülő finnek, a Finnair légitársaság A320-214 típusú repülőgépe. A OH-LXA lajstromjelű repülőgép 2001-ben készült Franciaországban. 2020-ig repülték utána leállításra került. Semmi cicó, semmi faxni, egyszerű repülő életút...

pa094929m.jpg

  • A Korona Gyémántja, ahogy megboldogult Kővári László nevezte a British Airways légitársaságok. A G-EUXK lajstromú Airbus A321-231 típusú repülőgép 2007. júliusban került a britekhez és 2020. októberig repülték, utána leállításra került.

pa105028m.jpg

  • A Sterling Boeing B-737-5L9 változata 1997-ben gördült le a gyártósorról. OY-APH lajstrommal több dán légitársaságban repült például a Maerksnél és a Sterlingnél 2009-ig, igaz volt köztük egy évet Ruandában repült. Utána az orosz SAT Airlines flottában volt, amely egyébként napjainkra más csak emlék. Az RA-73013 lajstromjelú repülőgépet egy másik orosz társaság az Aurora vette át a Boeinget ahol három évet töltött. 2017-től a Nigériai Air Peace 2020 között üzemeltette 5N-BUJ lajstrommal, majd leállításra került.

pa094849m.jpg

  • A Lufthansa Cityline és Regional mellett az anyavállalat emblémáival is gyakran találkozhattunk Budapesten. A D-ABIW lajstromszámú Boeing 737-500 1991-től 2017-ig repült a német légitársaságnál. Utána a perui Peruvian Airlines tulajdonába került OB-2138P lajstrommal. 2019. október elseje után a légitársaság  megszűnt és a repülőgép azóta nem emelkedett a levegőbe.

pa105033m.jpg

  • A 44-es gyártási számú SAAB-2000 repülőgép 1997-es gyártása óta igazán sokszínű életutat járt be. 2001-ig a SAS Skandináv Légitársaság repült, majd a finn Air Botnia következett. 2004-től a Blue 1, majd Sykways Airlines következett. 2007-ben a litván Lithuanian repült, de 2009-ben csődbe ment. Utána került a román társasághoz, de 2009-ben innen az OLT Express német társasághoz került. 2013-tól magán repülőgép az Egyesült Államokban N813BB lajstrommal.

pa105139m.jpg

  • A Jordán Királyi Légitársaság, a Royal Jordanian JY-EME lajstromszámú Brazil gyártású Embraer 195LR repülőgépe 2006 és 2015 között volt a flottában. Utána a török Bora Jet üzemeltette TC-YAS lajstrommal három évig. Innen a Burkina Fasso-i (igen van ilyen ország) Air Burkina nevű társaságához került. XT-ABY lajstromjellel.

pa105136m.jpg

  • Egy ritka vendég. Az amerikai Ryan International Airlines 1989-től 2013-ig működött. 38 darab A320-as mellett a Boeing B-737-ből is 65 darabot üzemeltetett.  Hosszútávra is volt két A330-as repülőgépe. 19 darab Boeing 757, és hat darab 767-es is szolgálatba volt a cégnél. Régebbi MD-80/90 típusból is nyolcat repültek.

pa105150m.jpg

  • A Tunézia Nouvelair Airbus A320-as repülőgépe emelkedik a ferihegyi futópályáról. A TS-INI lajstromjelű repülőgép 1992-ben emelkedett először a levegőbe. Az Excalibur, majd a Airtours International repülte. 1996-tól három évig a dán Premair légitársasághoz tartozott.

premair.JPG

  • A Premair színeiben. (forrás: Airfleet.net) Onnan került az Air Belgium állományába, majd a My Travel Airways vette át. OY-CNM lajstrommal. 2004-től a Nouvelair, Tunézia és Európa között üzemeltette.2012-ben a repülőgép leállításra, majd Amerikában N292NCS lajstrommal szétbontásra került.
  • pa105142m.jpg
  • A Clickair légitársaság A320 repülőgépe. Az 1999. márciusban elkészült repülőgép a spanyol Iberia flottájában repült 2004-ig. Onnan két évre a Turkish Airlines vette át az Airbust TC-JLE lajstrommal. 2006-tól 2009-ig repült a Clickair spanyol légitársaság flottájában EC-JZQ lajstrommal, majd a Vueling Airlines repülte, tovább, amely szintén spanyol, távolkeleti neve ellenére.2015-ben állították le, majd N316AT lajstrommal 2016-ban szétbontották.

pa195244m.jpg

  • A Turkish Airlines A320-as repülőgép leszállás közben. A TC-YPK lajstromú A320-as 2007-es gyártású és azóta is a török légitársaságnál repül. A Turkish vállalatnál Erdek nevére keresztelték. amely egy rumélia török tartomány neve.

pa195264m_1.jpg

  • Az Egyptair SU-GBL lajstromú Boeing B-737 repülőgépe 1992-es gyártású. 2016-ig repülte az egyiptomi társaság, majd azonos lajstromjellel az AMC társaságnál repül tovább. A társaság napjainkban ezen a repülőgépen kívül egy Airbus A320 és két újabb Boeing B-737-800 repülőgéppel rendelkezik.

pa195287m.jpg

  • A Boeing 747-esek napjainkban is külön felkeltik a szpotterek figyelmét. Az Orosz Air Bridge Cargo, az kormánytól függetlenül működő magánvállalkozás, amelynek egyik központja Németországban található. Az orosz-ukrán háború miatt 17 darab B747-400/800 repülőgépei nem üzemelnek, profitot nem termel.A társaság szoros együttműködésben dolgozott a szintén leállított Volga-Dnyepr légitársasággal amely elsősorban Antonov An-124 repülőgépekkel repült, és Halléban van a központja.

pa195323m.jpg

  • A luxembourgi székhelyű Cargolux LX-WCV lajstromú Boeing 747-es landol Feihegyen. A repülőgépet 2007-ben gyártották és City of Pétange névre keresztelték. Napjankig a luxembourgi cégnél repül.

pa094787m.jpg

  • A orosz nemzeti légitársaság az Aeroflot Tu-154 járata érkezik Moszkvából. Nos ezeket a szavakat nem csak az orosz-ukrán háború miatt kitiltott orosz légitársaságok miatt nem lehet hallani, hanem azért sem, mert a Tupoljevek már csak emlékek az Aeroflotnál is. Az RA-85760 lajstromú 92A942 gyári számú repülőgép hat orosz légitársaság mellett az Iran Air Tours EP-ITN lajstromszámával is repült.

continental.JPG

  • Az utolsó üzemeltetője a Continental orosz légitársaság volt. (forrás: airhistory.net) Információk szerint nem lett szétbontva orosz repülőtéren tárolják (a tárolás minősége akár végleges leállítást is jelenthet).

pa094885m.jpg

  • Az orosz S7 Airlines 2008 és 2018 között repülte az 1995-ben gyártott Boeing B-767 repülőgépet. Az új repülőgépet még a Brunei Szultán, Royal Brunei Airlines repült két évig, majd Vietnámba került. 1998 és 2001 között kis megszakítással ismét a szultánság repülte, majd az Air Európa következett ahol EC-JJJ lajstrommal repült. A képen még a régi lajstrommal, de orosz légitársaság festésével látható. Az oroszok VQ-BBI jelzéssel üzemeltették. 2018-ban az Atlas Air vette meg a repülőgépet, amely amerikai társaság, sőt az amerikai haderő személyi állományát is sok esetben az Ő gépeikkel repültetik. Tőlük került tovább az Amazon Prime légitársasághoz 2018. szeptemberben, azóta abban a flottában van N1499A jelzéssel lajstromozva.

pa095000m_2.jpg

  • A végére egy teherszállító repülőgép. A McDonnell Douglas DC-10 -30 repülőgépe 1975-ban került le gyártósorról és a Lufthansa repülte utasszállítóként 1995-ig. A német Condor átvette, de 1997-től már a Continental légitársasághoz került N13086 lajstrommal. Innen vette meg a Word Airways és alakíttatta át teherszállító repülőgéppé.2012-bne a kanadai Kelowna Flightcraft  társasághoz került majd C-GKFT lajstrommal. 2015-től a KF  Cargo repülte azonos lajstrommal 2018-ig. Utána letárolásra került.