Európa utolsó csatarepülői - Szu-25-ösök Bulgáriában

1456344443_38.jpg

2012. október első napjaiban, a Németország Spangdahlem repülőbázisról Amerikába visszarepült az első A-10C Warthog csatarepülő, és 2013. júniusra az egész 81.FS (vadászrepülő század) visszatelepült az Egyesült Államokba, ahol feloszlatták az alakulatot.

A NATO európai légierejének egyetlen állandó csatarepülő egység maradt állományában, a Bolgár Légierőnek Bezmerben állomásozó Szu-25K/UBK repülőgépekkel felszerelt 22. Sturm ezrede.

normal_22_ab.jpg

  • A bezmeri bázis insigniája (jelvénye). 1951 óta csapásmérő repülőgépek támaszpontja

Bulgária, mint a Varsói Szerződés frontországa és megbízható szövetséges, nagyszámú és az 1980-as évek végéig korszerű repülőgépeket kapott a Szovjetuniótól. Többek között üzemeltettek MiG-21BISz, MiG-23MLD, MiG-29 (9.12) vadászrepülőgépeket és egyedül a tagországok közül MiG-25R felderítőgépeket is.  Levegő föld csapásmérésre MiG-23BN és Szu-22 vadászbombázókkal is rendelkeztek. 1985-ban kapott a Bolgár Légierő (Военновъздушни сили, ВВС), másodikként a VSZ tagországok közül Szu-25 csatarepülőgépeket.

1437655973_58.jpg

  • Szu-25K taxizik felszálláshoz. Két 800 literes póttartály és két nem irányított rakétakonténer a függesztménye. Mögötte egy MIG-29 vadászrepülőgép látható

A Szu-25 csatarepülőgép hagyományos kialakítású ikerhajtóműves, felsőszárnyas típus. A sárkányszerkezet 60% alumínium ötvözetből áll, néhány helyen acél, kevlár és titán megerősítésekkel és védelemmel. (19%-acél, 13,5% titán, 2% magnézium ötvözet, és 5,5% egyéb anyagok.) A 25-ös két belső, alulról páncélozott és öntömítő üzemanyagtartályába, összesen 3660 liter kerozin befogadására képes. A szárnyakon 5-5 pilon található, de a szélsőkre, csak az önvédelmi R-60 (AA-8 Aphid) infravörös vezérlésű közelharc rakétát lehet függeszteni. A szárnyak kettő-kettő belső „nedves” felfüggesztési pontjára összesen 4 darab 800 vagy 1150 literes póttartályt hordozhat. A csatarepülőgép hagyományos hidraulikus kormányvezérlésű. A tricikli elrendezésű futóművek erős lengéscsillapítókkal és alacsony nyomású gumiabroncsokkal készül, durva felületű repülőtéren vagy füves pályáról is üzemeltethető. A pilótafülke jobbról balra nyitható, ezért baloldalon lehet beszállni a kabinba. A fülkét gyakorlatilag alulról és oldalról titán védőpáncél veszi körül, amely 10-24 mm vastag, és ellenáll a 20-23mm gépágyú lövedékeknek. A pilótafülke páncélüveget kapott, valamint a Zvezda K-36L típusú katapultülés felett és mögött titán védőlemez található. A kilátás a mélyen ülő kabinból, különösen le és hátrafelé nem a legjobb, bár utóbbit periszkóp és belső oldalsó tükrök segítik.

pa059684m1.jpg

  • A Szu-25 Gracs pilótafülkéje. Analóg műszerek, lokátor nincs, de van szemmagasságú kijelző (HUD)

Az export változatok Szu-25K és Szu-25UBK gyakorlatilag nem különböztek az eredeti szovjet típustól, némileg egyszerűbb besugárzásmérőket és avionikai műszerezettséget kaptak, bár az alaptípus sem volt agyon elektronizálva.

p1020261.JPG

  • Benézve a hajtómű szívócsatornájába. A Tumanszkij R-195 gázturbina tolóereje 44,18kN és kettő van belőle..

A pilótafülke műszerezettsége analóg, azonban reflexüveg (HUD) van a gépen. A repülőgépnek nincs lokátora, de az orr-részbe DISSz-7 típusú doppler és Klen-PSz típusú lézer távmérőt és célmegjelölőt építettek. Utóbbinak erősen korlátozott a látószöge, mivel nem egy toronyba, vagy gömbbe szerelt forgatható célmegjelölő. Az orr rész elejére jellegzetes kettős pitot-csövet építettek. A repülőgép rendelkezik, SzRO és SzPO-15 RWR (radarsugárzásra figyelmeztető), SzO-69 IFF (idegen-barát felismerő) rendszerekkel, különféle avionikai és kommunikációs berendezésekkel, és rádiókkal. A repülőgép orrának felső és a farokrész alá szerelt RWR antennák különböznek az orosz változatétól. A farokrésznél helyezték el 4 darab 32-32 töltettel felszerelhető infra, illetve dipolszórót, tehát összesen 128 darab rakétaelhárító töltetett vihet magával a Szu-25.

p1020274.JPG

  •  A Szu-25K farrésze, a törzs hátsórészében infracsapda kivetők, a függőleges vezérsíkon besugárzásjelzők

A gép beépített fegyverzete a kétcsövű 30mm-es Gryazev-Shipunov GSh-30-2 (ГШ-30-2) gépágyú, amelyhez 250 darab páncéltörő, illetve robbanólövedéket lehet betárazni. Akárcsak a korai szovjet változatok, úgy az export modifikáció is egyetlen irányított fegyvert tud hordozni, a Kh-29L (AS-14 Kedge) lézerirányítású rakétát. A többi fegyverzet nem irányított. A függesztő pilonokra felszerelhetőek UB-16, illetve UB-32 rakétakonténerek, nem irányított 57mm-es Sz-5, illetve B8_M1 konténerek Sz-8 típusú rakéták indítására. Hordozhat SzPUU-22 konténerbe épített 23mm-es GSh-23 gépágyút. FAB 50 és 100 típusú hagyományos bombákat is lehet felfüggeszteni. Elméletileg lehetséges PTAB harckocsi elleni, PROSzAB és RRAB típusú repeszbombákat és KhAB vegyi töltetű bombákat is felfüggeszteni, de ezeket nem adtak el az exportváltozathoz. A bolgárok az ejtőlőszerekből FAB 100 bombákat tartanak rendszerben. Az exportváltozathoz nem adtak az SzPSz-141 ECM konténerből sem, amelyeket elsősorban az ellenséges lokátorok zavarására fejlesztettek ki.

p1020257.JPG

  • A GSh-30-2 30mm-es ikergépágyú páncélozott célok ellen is hatásos.

p1020271.JPG

  • A szárnyanként öt-öt felfüggesztőpilon rengeteg fegyver hordozására képes, igaz ezek közül csak egyetlen lézer irányítású rakéta van, a többi integrált fegyver szabadesésű bombákból és konténerből indítható nem irányított rakétákból áll.

aphidm.jpg

  • A szárnyvégeken hordozható R-60, R-60Mk infravörös irányítású/hőkövető közel légiharc rakéták önvédelmi fegyverek. A grúzok azonban egy ideig más repülőgépük nem lévén még békeidős készültséget is adtak ilyen légiharc rakétákkal felszerelt Szu-25 csatarepülőkkel.

dsc_9118m.jpg

  • Sz-8KO nem irányított rakéták és a hozzájuk tartozó B8M1 rakétakonténer. A KO rakétaváltozat 400mm-es homogén páncélzat átütésére képes..

dsc_9115m.jpg

  • FAB-100 ejtőlőszer, másképpen fogalmazva, nem irányított szabadesésű bomba

A 40 darabos szállításból 36 együléses K és négy darab harci gyakorló KUB változat volt. A repülőgépek szovjet mintájú közép-európai zöld-barna terepszínű festéssel érkeztek. A három számjegyű bolgár lajstromszámok szögletes alakjukban követte az orosz mintát, de attól eltérve, teljesen fehér festékkel voltak a Szu-25-ösökre feltüntetve. A repülőgépek függőleges vezérsíkjára és szárnyaira kerültek a nemzeti felségjelek.

pa058973_1.jpg

  • A 195-ös oldalszámú Szu-25K a bezmeri betonon

A Szu-25-ös gépekből 1/22 és 2/22 csatarepülő századot szervezték meg (Shturmova Avio Eskadrila). Az 1/22. század a Csörgőkígyók, a 2/22. század Khan (Uralkodók) nevet vette fel.

 Az együléses gépek oldalszámai:

098,099,101,102,103,104,105,106,107,109,110,111,112,195,196,197,205,207,

209,211,212,218,228,230,233,240,243,244,246,249,251,,252,253,254,255

A kétüléseseké:

002, 095, 017

A repülőgépeket a Yambol városától 10 km-re található Bezmeri légitámaszpontra telepítették (IATA: JAM, ICAO: LBIA), ahol Szu-22М-4 and Szu-22UM-3K vadászbombázókat is állomásoztatták. A Szu-22-es alakulatot áttelepítették és a bázison körülbelül 3 tucat orosz mintájú AU-16 betonfedezékbe lettek a repülőgépek elhelyezve. A csatarepülő ezred a Sztara Zagorában lévő Szárazföldi Hadsereg Repülőcsoport közvetlen alárendeltségébe került. A típusra az átképzést szovjet instruktorokkal kezdték meg 1985-ben.

1413143697_37.jpg

  • A 095-ös Szu-25UBK taxizik a Szófiai nemzetközi repülőtéren tartott repülőnapon 2014-ben

Az első bolgár pilóta, aki levegőbe emelkedett a Bulgáriában Szu-25-el Ivan N. Popgeorgiev (Иван Николов Попгеоргиев) ezredes volt, aki később az ezred parancsnoka is lett.  

A repülőgépekkel a kiképző repülések 1986-ban kezdődtek meg és csatarepülő ezred 1988-ban érte el a teljes hadrafoghatóságot. Ilja Sinopov tábornok a Bolgár Légierő főparancsnoka már 1989-ben bírálta a típust, amelynek két legfőbb hátrányát a korlátozott hatótávolságban és a magas üzemanyag fogyasztásban vélte. A bírálat egyik része kicsit sántított, mivel légi utántöltés hiánya miatt a korlátozott hatótávolság ugyan nem növelhető, azonban, Bulgária méretét tekintve megfelelő.

A máig egyetlen veszteség 1989. március 3-án történt, mikor az egyik együléses harci változat lezuhant. Pilótája katapultált, de nem élte túl a szerencsétlenséget. Később egy másik együléses gépet is le kellett írni, miután komoly kényszerleszállás után tört javíthatatlanra.

pa059131m.jpg

  • A bezmeri bázison a 240-es oldalszámú UBK repülésre előkészített állapotban. Előtte feladatra induló bolgár repülőgép-vezetők.

1991.április 1-én a Varsói Szerződés megszűnésével a hadrafoghatóság folyamatosan romlott, mert a Szovjetunió nem biztosította megfelelő mennyiségben a pótalkatrészeket, de a bolgár fél sem költött jelentős összegeket a szupportja, logisztikára. Megjegyzendő, hogy a magyar MiG-29-nél üzemeltetési feltételeinél azonban lényegesen kedvezőbbek voltak az üzemeltetési körülmények. A repülési lehetőségek csökkenése ellenére a kiképzési repüléseket folytatták és 2004-ben még 20 darab együléses „K” és 3 darab UBK változat volt hadrendben. 4 darab harci változatot Grúziának adtak el.

A Szu-25 csatarepülőgépek résztvevői voltak, a Bezmeri Bázison 2005-ben és 2006-ban tartott Immediate Response hadgyakorlatokon, majd 2009-ben és 2010-ben is Renuion néven bolgár-amerikai gyakorlatot tartottak a korszerűsített, de erősen oroszos benyomást keltő támaszponton.

1317924140_72_1.jpg

  • A bezmeri repülőbázis felé utazva ez a tábla igazít útba..

1317924144_72.jpg

  • A bezmeri bázis bejárata

1317924148_29_1.jpg

  • Belülről a bázís bejárata már NATO komform

1317924283_59_1.jpg

  • A bázison a 60 évfordulós nyílt napra kifeszített molinó

A repülőgépek fegyverzete és aviónikai berendezései mára már elavultak, egyetlen korszerűsítés egy GPS beépítése volt, melynek vevőberendezése a műszerfal jobb, kijelzője pedig a baloldalán található. 2010-ben és 11-ben a harci pilóták, akiket a bolgárok Sturmman (csatás) néven emlegetnek saját bevallásuk szerint körülbelül 100 órát repültek. Ez a valóságban körülbelül 50-70 óra volt, messze van a NATO átlagtól, de kelet és közép európai mércével még megfelelőnek mondható. A bázison fiatal hajózókat már nem képeznek át a Szuhojra. A Szu-25 egyik különleges feladata napjainkban rakéta éleslövészeteken ejtőernyővel fékezett infrabombák indítása. Az infrabombákra az akkor még hadrendben álló MiG-21BiSz és a MiG-29B/UB gépeken kívül a 9K32M Sztrela-2M rakétákkal a szárazföldi légvédelmi egységek, alegységek is gyakoroltak. A Gracs-al a bombák oldása után azonnal 90 fokban elfordulva maximális sebességgel távolodnak, nehogy egy saját rakéta eltalálja a gépeket.

pa059633m.jpg

  • Négy Szuhoj repülésre előkészítése

2011.október 4-én volt a bezmeri repülőbázis fennállásának 60. évfordulója, és ennek alkalmából családi nyílt napot tartottak. Az ünnepségen statikus sorra a 195-ös oldalszámú harci és a 005-ös oldalszámú harci-gyakorló Szu-25-öst állították ki. egy újrafestett régi MiG-15 vadászrepülőgép és a Bolgár Határőrség új Westland-Augusta W-109 és W-129 típusú helikopterei társaságában.

pa059020.JPG

  • A bezmeri bázison emlékmű az ott állomásozó alakulatok hősi halottjainak emlékére

pa059044.JPG

  • A hősök táblája. Szinte minden katonai repülőtér szomorú emlékhely

pa059039.JPG

  • A volt szocialista múlt még kísért a falakon

Az ünnepségen részt vett a légierő szinte teljes vezérkara, és beszédet mondott Dimitar Danyev alezredes a bázis parancsnoka is. A legjobban várt esemény az ünnepi kiképzési repülés volt. Négy gépet emeltek a levegőbe az 095-ös UBK-t valamint a 240,246 és 253 oldalszámú harci változatot. A bázison 10-12 darab csatarepülőgépet láttunk, ami a működőképes flotta nagy része, mivel hivatalosan 10 darab Szu-25K és 3 darab Szu-25UBK áll hadrendben, tehát egy század maradt az eredeti 44 gépes ezredből.

 

pa059127.JPG

  • A "Sturmmosok" (csatarepülő pilóták) felszálláshoz igyekeznek.

pa059370.JPG

  • A 253-as és 246-os  Szu-25K harci változat a levegőben.

pa059648.JPG

 A 095-ös oldalszámú UBK-val a pilóták lerepülték a feladatot.

pa059699.JPG

  • A 240-es Szu-25K vontatásra vár Bezmerben.

2012-ben a csehországi Pardubicén rendezett repülőnapra Kecskemét érintésével áttelepült a 095 oldalszámú Szu-25UBK, tavasszal a Szu-25 ezred gépeit leállították, de augusztus végén újra megkezdődtek a kiképző repülést. Az október 6-án Graf Ignatevo-ban rendezett nyílt napon statikusan kiállítottak a 002-es oldalszámú Szu-25 UBK-t.

1456344034_24.jpg

  • Ugyanez a repülőgép, két évvel az előző fénykép után, Graf Ignatievp repülőbázison

2012.nyáron a kivont gépekből 10 darabot eladtak Grúziának gépenként 4 millió EUR-ért. Ezeket a gépeket üzemidő lejárta miatt vonták ki, és a bolgárok előtte alkatrészbázisnak használták, de meg nem erősített hírek szerint a Szuhojok grúz nagyjavítás után Afrikában - valószínűleg Szudánban – tűntek fel.

2014-ben ismét levegőbe emelkedtek a gépet, több közülük új festést kapott, és ismét folytak a kiképző repülések. A Bolgár Légierő október 12-én Szófiában megrendezett nyílt napján a 240-es oldalszámú harci változat statikus kiállításán kívül a 246-os K és a 095 UBK  repülőgép is bemutatót tartott. Utóbbit Danyev alezredes bázisparancsnok repülte. A bolgár Szu-25-ösök ősszel több Bulgáriában rendezett nemzetközi gyakorlaton is részt vettek közösen szerb, török, görög, és amerikai harci repülőgépekkel. 

1456344099_96.jpg

  • A 240-es felszállása Graf Ignatievon 2016-ban a Thracian Thunder 16 hadgyakorlaton. Itt közösen hajtottak végre feladatok, az Egyesült Államok Légierejének A-10C csatarepülőgépeivel.

2015-ben a csatarepülőknek új bázist kellett találni, mert a bezmeri bázis kifutópályáit, gurulóútjait amerikai segítséggel javították.  A Szu-25-ösök átmenetileg Graf Ignatievo-ba költöztek, amely a MiG-29B és UB-val felszerelt századával a vadászrepülők légitámaszpontja.

2016-ban február 11-én kezdődött meg a Thracian Thunder 16 (Trák Mennydörgés) nevű gyakorlat. A név utal a részt vevő amerikai egységre – a Thunderbolt mennydörgést jelent. Bolgár oldalról elsősorban a Graf Ingatievoban állomásozó egységek vesznek részt a gyakorlaton, köztük három Szu-25-ös (240 és 246 K, és 002 UBK) csatarepülőgéppel.

1456344051_96.jpg

  • A bolgár légierő jelenlegi harci típusai. MiG-29 vadász és Szu-25 csatarepülőgépek.

1456344627_64.jpg

  • Egy Gracs alulról. A sok felfüggesztés ellenére még háborús helyzetben sem függesztetnének mindenhova fegyvert, póttartályt, mert leterhelné a repülőgépet, csökkentené a manőverezőképességet és a sebességet.

1456344511_35.jpg

  • Szu-25UBK landolás után. A dupla fékernyő szinte Szuhoj specialitás, a Szu-27-esek szintén ilyen rendszerű fékernyőket használnak.

A Szu-25 egység repülőgépeiből 2016 végére lassan kirepülték az időt, hat-hét üzemképes repülőgépük maradt. 2018-ra elkészült a Bezmeri bázis betonja, így azokat visszatelepítették bázisukra. Nagyjavítás vagy leállítás várt a flottára. A bolgár költségvetés utóbbival járt volna jobban, de Rumen Radev a Bolgár Köztársaság elnöke, volt MiG-29 vadászpilóta és később a légierő parancsnoka, a nagyjavítás mellett tette le a voksát, így 2017-ben Fehéroroszországba repülték át a Békalábak nagy részét. A nagyjavítást a fehérorosz cégek elvégezték, de az Oroszországi embargó megsértésével vádolták meg a bolgárokat, mivel orosz alkatrészeket építettek be a Beloruszok a repülőgépekbe.

1413144149_82.jpg

  • Két Szu-25 a 2014-es Szófiai repülőnapon

A bolgár átutalás ezért nem érkezett meg a javítócéghez, gyakorlatilag a nyugati bankrendszer megállította a tranzakciót. 2019. júliusban tartott nyílt napjon ugyan repült a 195 oldalszámú Szu-25K és a 240-es UBK, de azok még nagyjavítás nélküli repülőgépek voltak. 2019. július elején a bolgár kormány bejelentette, hogy a MiG-29 vadászrepülők felváltására a nagy esélyes svéd SAAB JAS-39C/D repülőgépek helyett F-16V típusú amerikai harcászati repülőgépeket szereznek be. Július 23-án Radev vétót emelt a repülőgépek ára, valamint a társadalmi támogatottság hiánya miatt. A svéd repülőgép közép-kelet Európában 80-160 éves repült órát tekintve gazdaságosabb lett volna, mint az amerikai repülőgép, amely ugyan sokkal tartósabb (100 óra/évvel majd 100 évig lehetne velük repülni), de nagyobb teljesítménye, harci-technikai jellemzői feleslegesek valószínűleg Bulgáriának.  A nyolc harci repülőgép összesen 1,256 milliárd dollárba (mintegy 360 milliárd forint) került, amelyet szeptemberig kellett kifizetni. Ennek érdekében a szófiai parlamentnek felül kellett vizsgálnia a 2019-re tervezett költségvetést is, ugyanis ez Bulgária legnagyobb hadi kiadása a rendszerváltás óta, az államháztartási hiányt pedig 0,5 százalékról 2,1-re emelte. Radev a nemzeti konzervatív kormánnyal szemben eredetileg svéd Saab Gripen vadászgépek megvásárlását szorgalmazta. A kormányzó jobbközép Polgárok Bulgária Európai Fejlődéséért (GERB) párt ezt később azzal az indokkal vetette el, hogy a Gripeneket utólag NATO szabványokra kellene átalakítani. A vétót követően a parlament amerikai párti kormánya ismételten benyújtotta döntését, és másodszorra már a Bolgár Elnök sem élhetett a vétójogával.

1456344069_19.jpg

  • Rumen Radev a Bolgár Légierő parancsnokaként. A blogger még látta bemutatót is repülni MiG-29B vadászrepülőgéppel.

1561918867_67-radev.jpg

  • .. és a Bolgár Köztársaság Elnökeként 2019-ben. Nem amerika és nem oroszbarát sem, de elkötelezett az EU és NATO felé. Szerinte a JAS-39 Gripen ideális lett volna Bulgáriának, harci-technikai és gazdaságossági paraméterei tekintetében egyaránt, ráadásul olcsóbb lett volna a beszerzése mint az F-16V-nek.

Az biztos, hogy az amerikai üzlet után vagy a „csillagjegyek együttállásának” vagy az amerikai lobbytevékenység, a „bot-répa” politikájuknak köszönhető a fehéroroszok megkapták az átutalást, és nagyjavított Szu-25K/UBK repülőgépek első példányai már 2019-ben visszatérhetnek Bezmerbe.

1317924341_27.jpg

  • Sturm pilóták feladat végrehajtás után

A leállított Gracsok közül a 205-ös együléses Graf Ignatevo-ban van kiállítva. Bojarskó falu melletti magánterületen 6 darab Szu-25-ös (105, 106, 107, 110, 111. 112) található. A többi kivont gépet is árulja a Bolgár Nemzetvédelmi Minisztérium. 48 ezer EUR-ért lehet ledobható póttartállyal és két hajtóművel megvásárolni egy hatástalanított Szuhojt.

p1020228.JPG

  • Bojarsko falu melletti magánterületen tárolt felségjelzés és lajstromszám nélküli kivont Szu-25 csatarepülőgépek.

p1020243.JPG

  • Egy Szu-25K.. Ki tudja talán már Szudánban repül..

p1020246.JPG

  • Négy Szu-25-ös magánkézben.

A csatarepülők jövője azonban a bolgár gazdaság és nemzetvédelmi büdzsé csökkenése és a gépek avulása miatt nem megoldott. Ha a Szu-25-ösök kivonása bekövetkezik, akkor újabb típussal csökken Bulgária és a NATO repülőgépflottája, az utolsó Szu-25-ös csatarepülő százada szűnik meg.

1413144314_72.jpg

  • A bolgár harci típusok.. Jelenleg úgy néz ki, hogy a Szu-25 túléli a MiG-29-est